|
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 17:29)  Jag skulle aldrig kall någon "drägget" eller uttrycka glädje över att någon blev satt i fängelse. Om du vill utvisa människor så får du väl söka jobb på migrationsverket...  Jag tycker att epitet som "drägg", "avskum", "fähund", "pack", "slödder", etc, lämpar sig alldeles utmärkt om våldtäktsmän, mördare, torterare, osv. Huruvida Beltran är skyldig till brotten han anklagats för den här gången vet jag dock inte. Men överlag bör vi fördöma den här typen av brott, och brottslingar, hårdare.
mamamaggan
12-02-2008, 23:28
Tycker inte heller att det är konstigt att det tagit tid med anmälan. Kan ju finnas flera skäl till det. Att inte vilja " hängas ut" själv, finns fortfarande mycket skam involverat i att bli våldtagen, att inte bli trodd speciellt mot en kändis, om man inte orkar ta tag i det på direkten så kan det bli svårare och svårare vartefter tiden går mm mm.
Vad som jag tycker kan vara nackdelar med att det gått så lång tid är att vittnena kanske inte exakt kan komma ihåg vad som hände .
När det gäller själva rättegången och domen så vill jag varken säga bu eller bä. Tycker inte om att personer hängs ut i pressen som skyldiga innan domen fallit oavsett vilka de är. Ibland reagerar jag på att man så tydligt pekar ut att personen i fråga t ex är invandrare , det ökar bara på fientligheten mot alla invandrare.
CITAT (netaave @ 12-02-2008, 17:15)  Men herregud karln har begått en våldtäkt och har dessutom ett pågående ärende i Varberg om sexuellt ofredande av en 6-åring. Klart som korvspad att han är skyldig. Hur vet du att han är skyldig? CITAT (netaave @ 12-02-2008, 17:15)  Låt drägget sitta i fängelse och utvisa honom sedan. Varför ska han utvisas??
ingrid fuxwall
13-02-2008, 00:26
En hemsk historia om vilken få av oss vet något
Gunilla T
13-02-2008, 12:31
Det sker många våldtäkter i Sverige varje år men här finns två ingredienser som gör att det blivit ett mindre spektakel av denna tragiska historia -nämligen sex och kändisar.
Det mest anmärkningsvärda tycker jag personligen att Aftonbladet tilläts rapportera direkt under vittnesförhören. Vittnena kunde följa allt som sades på nätet innan de själva skulle vittna...
Jag tänker inte spekulera i skuldfrågan, den får domstalen ta hand om. Nu väntar två rättegångar i hovrätten eftersom det andra åtalet som gäller den sexåriga flickan även har överklagats av åklagaren.
Men det finns en fråga som ständigt återkommer och som jag vill kommentera, nämligen varför dröjde det så länge innan anmälan gjordes?
Det finns inget så skambelagt brott som våldtäkt - för brottsoffret. De flesta brottsoffer upplever skuldkänslor oavsett vad de drabbas av men för våldtäktsoffer sitter skammen djupt, djupt i själen. Till det finns historiska förklaringar. Det var mycket vanligt på 80-talet och även senare att brottsoffren i våldtäktsmål blev väldigt hårt ansatta under rättegången. Så skall det självklart vara men här handlade det om kvinnornas sexuella beteenden, deras moral - hur de var klädda - om de var oskulder - vilka inviter de gjort - borde de inte ha förstått att -vilka underkläder de hade - hur många sexuella kontakter de hade haft ---osv osv
Underliggande värderingar var minst sagt grumliga, kvinnan hade lockat förövaren så han till slut inte hade något annat val än att begå våldtäkt.
De enda solklara fall av våldtäkter och där offret inte ifrågasätts är de som brukar kallas överfallsvåldtäkter dvs där en kvinna i parken en sen kväll blir överfallen och våldtagen av en okänd man. Men dessa våldtäkter är i minoritet, de flesta våldtäkter sker mellan personer som på något vis känner varnadra. Ironiskt nog är det överfallsvåldtäkterna som skrämmer kvinnor mest.
Många kvinnor har också svårt att ta till sig att de faktiskt blivit utsatta för övergrepp. Märkligt kan tyckas men av någon anledning känns det lättare att ta på sig skulden än att faktiskt konkret definiera det mest skrämmande - jag har blivit våldtagen!
Blunda ett ögonblick och föreställ dig en mycket intim situation, öppna ögonen och tänk dig att du sitter i en rättssal, fylld av människor och börja berätta alla detaljer...
Sexualbrott är ofta mycket svåra att föra i bevis eftersom det av uppenbara skäl inte finns vittnen. Att det saknas teknisk bevisning är inte ovanligt och gäller inte bara detta åtal. Åtskilliga kvinnor har stått i duschen efter övergrepp och skrubbat sig i timtal tills huden blöder för att tvätta bort "det skitiga" trots att det är precis så man inte skall göra men känslan är så stark.
Det går inte att känna igen en sexualbrottsling på utseendet. Vi kanske bär på föreställningar om hur våldtäktsmän, pedofiler och kvinnomisshandlare ser ut men dessvärre finns dessa människor mitt ibland oss som grannar , bekanta, arbetskamrater... Därför har vi så svårt att tro att någon som är så trevlig faktiskt kan ha begått ett avskyvärt brott.
Pedofiler, våldtäktsmän och kvinnomisshandlare är ofta återfallsförbrytare och därför är det viktigt att anmäla och gå igenom denna fruktansvärda press som det innebär att vara ett brottsoffer. Men jag förstår de som inte orkar och särskilt då denna unga flicka som kom från ett religiöst hem och där den hon utpekar är en kändis.
Det är inte bara offer och misstänkta gärningsmän som far illa i sexualbrottsutredninger utan även de som arbetar med frågorna.
Inte många orkar...
Tänkte på åklagaren som ägnat sin yrkeskarriär åt att bekämpa MC gängen. Hon fick sin bostad söndersprängd vilket ligger i stil med dessa våldsbenägna personer.
Pedofiler och våldtäktsmän tillhör inte den våldsamma kategorin men det finns andra sätt att underminera och skandalisera människor och föreningar som arbetar med denhär typen av brottslighet. Nätverken är starka.. och kanske bör man fundera en stund vems ärenden man går.
Till syvende och sist bör vi väl fundera över vilket samhälle vi vill ha..
Aqvakul
13-02-2008, 13:09
Tack Gunilla för ett intressant och engagerat inlägg!
Piccante
13-02-2008, 14:24
Tänkvärt inlägg Gunilla. Jag är oxå skeptisk till att massmedia kommer in allt mer i rättsalen. Vilken press blir inte det på offer när de måste berätta inför hela rätten samt hela skvallerpressen om sina upplevelser? Är rädd att det medför att vittnen och offer inte vill hänga ut sig själva utan blir osäkrare. Tycker det är dåligt ur rättsäkerhetssynpunkt.
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2008, 12:31)  Ironiskt nog är det överfallsvåldtäkterna som skrämmer kvinnor mest. Ett mycket bra inlägg, men den här raden håller jag inte riktigt med om. För de flesta kvinnor är det rationellt att vara mer rädd för överfallsvåldtäkter, än att bli våldtagen av sin partner. För de flesta män är ju INTE våldtäktsmän. Med statistik kan man visa det mesta, och det är fler våldtäkter som sker i hemmet eller på privata fester än ute i mörka parken. Men jag menar ändå att de flesta kvinnor löper 0% risk att bli överfallen av sin partner. Sen finns det tragiskt nog en alldeles för stor minoritet kvinnor som löper STOR risk i hemmet.
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2008, 12:31)  Pedofiler och våldtäktsmän tillhör inte den våldsamma kategorin men det finns andra sätt att underminera och skandalisera människor och föreningar som arbetar med denhär typen av brottslighet. Nätverken är starka.. och kanske bör man fundera en stund vems ärenden man går. Jag undrar lite över den sista meningen, vad menar du Gunilla?
Gunilla T
13-02-2008, 22:50
Ralf..jag tror du vet.
Vi får lita på rättsväsendet och vara tacksamma för att regeln "hellre fria än fälla" är vägledande.
CITAT (Gunilla T @ 13-02-2008, 22:50)  Ralf..jag tror du vet.
Vi får lita på rättsväsendet och vara tacksamma för att regeln "hellre fria än fälla" är vägledande. Näe prata klarspråk!
Margaretha
14-02-2008, 00:52
Blev mycket illa berörd idag, när kvällstidningaras löpsedlar med stora bokstäver skrek ut sitt budskap att Beltran planerade att hämnas på Carola.
Det är väl olagligt att hota vittnen! Blir det en rättegång till, så är hon ju fortfarande vittne! Och vem är det som hotar? Beltran eller rubriksättaren?
Det har blivit en mycket obehaglig soppa av det här. Jag är ingen jurist, men det ansågs tydligen att barnflickan kom ihåg "lagom" mycket, medan Beltran mindes t.o.m. vilken färg han hade på kalsongerna. Tydligen inte särskilt troligt att man minns sådana detaljer efter så lång tid.
Glad att inte behöva vara med och döma! Det måste vara fruktansvärt svårt.
Aqvakul
14-02-2008, 08:18
CITAT (Margaretha @ 14-02-2008, 00:52)  --------------------------- Det har blivit en mycket obehaglig soppa av det här. -------------------- Glad att inte behöva vara med och döma! Det måste vara fruktansvärt svårt. Kan bara instämma!
Gunilla T
16-02-2008, 18:12
Ralf, jag föredrar att svar dig här..
kände att jag ville belysa brottsoffrens situation eftersom deras utsatthet ofta hamnar i skymundan och de blir måltavla för spekulationer. Det är inte målsägande som är åtalad.
Har noterat ditt intresse och ditt snabba ställningstagande i dethär fallet...och kan konstatera att av hela mitt långa inlägg fastnade du för en enda mening..
Jag tänker inte utveckla det mer och jag hoppas du respekterar det.
CITAT (Gunilla T @ 16-02-2008, 19:12)  Ralf, jag föredrar att svar dig här..
kände att jag ville belysa brottsoffrens situation eftersom deras utsatthet ofta hamnar i skymundan och de blir måltavla för spekulationer. Det är inte målsägande som är åtalad.
Har noterat ditt intresse och ditt snabba ställningstagande i dethär fallet...och kan konstatera att av hela mitt långa inlägg fastnade du för en enda mening..
Jag tänker inte utveckla det mer och jag hoppas du respekterar det. Jag fattar fortfarande inte vilka nätverk du menar....
Jag har varit utsatt för övergrepp när jag var 7 år gammal av min kusin som var 17 år – det hände en gång när han trodde att jag sov. Ingen vet om det. Jag berättar om detta för första gången och anonymt – det har gått mer än 30 år, men jag kommer ihåg allt så som det var igår – choken, skräcken, skammen. Varför skrek jag inte och kallat på farmor som sov bara några meter ifrån? Jag har funderat på det många - många gånger. Jag har ingen kontakt med kusinen. Jag tänker inte så mycket på det men jag har inte glömt och jag har förståelse för flickor som inte vågar berätta.
Jan Lindgren
11-09-2008, 19:01
Hej! Det är ingen som tänker på vad detta fall betyder för oss män. Vi lever i en total osäkerhet. När som helst kan vi bli anklagade för sexuella övergrepp. Vi har ingen chans att försvara oss. Läggs anmälan ner eller vi blir frikända så sägs det "ingen rök utan eld" och vi är socialt utslagna och får sluta jobbet och oftast flytta. Alla som träffat många tonåringar har stött på de små mytomanerna som berättar fantastiska historier för sin kompisar. De flesta inser att det är fantasier men har de berättat någon fantastisk historia om sexuella övergrepp för sina kompisar så kan en stackars man uppenbart bli anmäld långt senare. Det räcker tydligen att två stycken hört lögnerna för att en man ska bli dömd. Personligen har jag sedan länge insett riskerna med att var man och varit rädd de senaste 15 åren. Jag slutade för länge sedan att krama en ledsen unge på grund av risken att det skulle missuppfattas av någon sjuk person. Jag har nu slutat som lärare men jag kan inte vara lugn förrän jag är nästan 90 år då någon neurotisk fd elev kan göra en falsk anmälan. Idag räcker det att någon sprider ett illasinnat rykte för att en manlig lärare måste sluta jobbet och skaffa en ny utbildning. Jag kan inte rekommendera någon man att bli lärare för närvarande. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
11-09-2008, 19:16
CITAT (Jan Lindgren @ 11-09-2008, 20:01)  Hej! Det är ingen som tänker på vad detta fall betyder för oss män. Vi lever i en total osäkerhet. När som helst kan vi bli anklagade för sexuella övergrepp. Vi har ingen chans att försvara oss. Läggs anmälan ner eller vi blir frikända så sägs det "ingen rök utan eld" och vi är socialt utslagna och får sluta jobbet och oftast flytta. Alla som träffat många tonåringar har stött på de små mytomanerna som berättar fantastiska historier för sin kompisar. De flesta inser att det är fantasier men har de berättat någon fantastisk historia om sexuella övergrepp för sina kompisar så kan en stackars man uppenbart bli anmäld långt senare. Det räcker tydligen att två stycken hört lögnerna för att en man ska bli dömd. Personligen har jag sedan länge insett riskerna med att var man och varit rädd de senaste 15 åren. Jag slutade för länge sedan att krama en ledsen unge på grund av risken att det skulle missuppfattas av någon sjuk person. Jag har nu slutat som lärare men jag kan inte vara lugn förrän jag är nästan 90 år då någon neurotisk fd elev kan göra en falsk anmälan. Idag räcker det att någon sprider ett illasinnat rykte för att en manlig lärare måste sluta jobbet och skaffa en ny utbildning. Jag kan inte rekommendera någon man att bli lärare för närvarande. MVH Jan Lindgren Jag vet inte vad jag ska säga om detta inlägg som präglas av en sådan svartsyn och har rent paranoida drag. Känner inte alls igen mig som lärare - känner mig inte alls orolig i kontakten med kvinnliga elever.
Jan Lindgren
11-09-2008, 19:45
Hej Aquakul! Jag har en vän som någon spred ett rykte om att han tafsade på sina elever. Han sammankallade ett föräldramöte och frågade om någon kände till något otillbörligt han gjort. Det var ingen som hade några negativa synpunkter. Därefter sade han upp sig eftersom han visste att han inte kunde fortsätta. Arbesgivaren beviljade uppsägningen direkt. Det behövdes ingen uppsägningstid. I grannkommunen var det en lärare som det spreds rykten om. Han var tuff och stannade kvar. Kommunen erbjöd en million om han slutade. Han accepterade budet. Det är skönt att du inte är orolig för att något ska hända. Det var inte jag heller förr trots att jag känt en och annan konstig mytoman. Samhällsklimatet var annorlunda då. I vår ungdom så släppte min fru och jag en hel del tonåringar in på livet. Tonåringar har ett stort behov av att diskutera livet med någon vuxen som inte är deras förälder. De flesta ungarna var fantastiskt trevliga frånsett lite småsnatterier. Vi hade dock en tös som jag aldrig tillät komma upp i lägenheten utan att min fru var hemma. Hon berättade de mest fantastiska historier. även om sitt sexualliv. Så småningom kom det fram att han var oskuld och var övertygad om att hennes kompisar hade ett underbart sexliv så hon hittade på en massa för att göra sig intressant. Eftersom hon ljög övertygande så hade hon med all säkerhet kunnat dupera en rättssal om vad som helst. MVH Jan Lindgren
Jaadu Jan Lindgren..... Det finns säkert någon som "hittar på" ett övergrepp och det finns säkert oskyldigt dömda i vårat samhälle.... MEN jag tror att flertalet av övergreppen är sanna.....men som sagt, "ingen regel utan undantag." Ingen sätter sig i en rättsal och utätter sig för den behandlingen enbart för att göra sig "intressant".. Den som gör det, backar ganska snabbt, när dom inser vad som händer med dom. Att bli ifrågasatt både som Flicka/kvinna/pojke/man och desutom behöva försvara sig över klädsel, nykterhet, tidigare sexuella erfarenheter, samt om du är säker på att du inte ville det innerst inne är inget som är häftigt!!!! Är då då, dessutom verkligen utsatt, är det ännu värre. När jag läser dina två inlägg i denna tråden blir jag både ledsen och arg, att det fortfarande finns välutbildade personer med den synen på tjejer som du har.
CITAT (Jan Lindgren @ 11-09-2008, 20:45)  Hej Aquakul! Jag har en vän som någon spred ett rykte om att han tafsade på sina elever. Han sammankallade ett föräldramöte och frågade om någon kände till något otillbörligt han gjort. Det var ingen som hade några negativa synpunkter. Därefter sade han upp sig eftersom han visste att han inte kunde fortsätta. Arbesgivaren beviljade uppsägningen direkt. Det behövdes ingen uppsägningstid. I grannkommunen var det en lärare som det spreds rykten om. Han var tuff och stannade kvar. Kommunen erbjöd en million om han slutade. Han accepterade budet. Det är skönt att du inte är orolig för att något ska hända. Det var inte jag heller förr trots att jag känt en och annan konstig mytoman. Samhällsklimatet var annorlunda då. I vår ungdom så släppte min fru och jag en hel del tonåringar in på livet. Tonåringar har ett stort behov av att diskutera livet med någon vuxen som inte är deras förälder. De flesta ungarna var fantastiskt trevliga frånsett lite småsnatterier. Vi hade dock en tös som jag aldrig tillät komma upp i lägenheten utan att min fru var hemma. Hon berättade de mest fantastiska historier. även om sitt sexualliv. Så småningom kom det fram att han var oskuld och var övertygad om att hennes kompisar hade ett underbart sexliv så hon hittade på en massa för att göra sig intressant. Eftersom hon ljög övertygande så hade hon med all säkerhet kunnat dupera en rättssal om vad som helst. MVH Jan Lindgren Hur kan du vara 100% säker på, att dessa rykten är lögn??? Bara för att dina kollegor sa det??? Var du med dom under deras lektioner och såg att inget otillbörligt hänt??? Oftast när brott begåtts så säger vänner, släkt och arbetskamrater..."nä inte han...det trodde vi aldrig...han som alltid varit så trevlig och snäll" Om nu komunen erbjuder en mille!!! och han tar budet utan att killen försöker rentvå sig eller tar med facket!!!! Visst är han oskyldig som ett litet dagisbarn.... Sedan kan jag upplysa dig, att om någon anmäler någon för våldtäkt görs en gynundersökning. Är personen oskuld då...visst att hon vinner och kan övertyga rätten om, att det skett en våldtäkt.
Tack Pejori för dina inlägg. Man blir mörkrädd.... Det skulle även vara intressant att se statistik på vilket som är vanligast, att manliga lärare blir oskyldigt anklagade för övergrepp eller att flickor/kvinnor ljuger om att de blivit utsatta....och/eller dessutom blir ifrågasatta.
Aqvakul
12-09-2008, 06:18
Jag har en kollega som brukar föra ungefär samma resonemang som Jan. Jag har mer och mer fått intrycket att han med detta uttrycker ett intresse av att ha sex med de här tjejerna. Inte vidare trevligt, då de är yngre än hans egna barn!
Gossen Ruda
12-09-2008, 07:22
Vet inte om jag är ute och cyklar lite men är det inte så att barn ibland inte gynundersöks vid polisanmälningar om övergrepp? Skall vara för kränkande.
Nej Gossen Ruda, du är inte helt ute och cyklar, det är frivilligt med gynundersökningar av barn under 18 år då en gynundersökning kan tas som ytterligare ett övergrepp för barnet.
Vad det gäller det där med att se om en tonårig flicka är oskuld eller inte är inte helt lätt, den s.k. mödomshinnan är inte som ett pessar direkt, det är en liten och ibland nästan ingen alls hudkant som nöts bort, en flicka som har använt tampong vid mens har oftast ingen sådan kant kvar och kan alltså ändå vara oskuld.....eller inte.
Det är inte heller helt ovanligt att mammor fabriserar ihop en historia om övergrepp vid vårdnadstvister, tyvärr så brukar det inte heller vara så ovanligt att just dom som ÄR skyldiga får gemensam vårdnad om barnet och kan fortsätta övergreppen, medan dom som blivit oskyldigt anklagade får gå många långa turer inom rättskarusellen för att få rätt till sitt umgänge.
Att det förekommer påhittade historier om att lärare har varit närgångna på eleverna kan man inte heller förneka, likaväl som att det faktiskt finns lärare som ÄR närgångna. Att avgöra vilket som är sant och inte är aldrig lätt, men man bör både lyssna på barnet/ungdomen och vara lyhörd på deras kroppsspråk för att se att något är galet, samtidigt som det ska tas med en nypa salt, ingen ska dömas i förtid.
Jag har själv bevittnat hur tokigt det kan bli i vårdnadstvister när man inte är lyhörd utan enbart går på det barnet sagt. Min väns barn kom hem från pappan, är sur och säger - Pappa gjorde illa mig i stjärten!! Mamman hakade på på en gång och gjorde en anmälan om incest, det visade sig att hon hade haft feber och att han hade tagit tempen på henne i stjärten, att det hade gjort ont berodde på att hon hade förstoppning.
CITAT (Aqvakul @ 12-09-2008, 07:18)  Jag har en kollega som brukar föra ungefär samma resonemang som Jan. Jag har mer och mer fått intrycket att han med detta uttrycker ett intresse av att ha sex med de här tjejerna. Inte vidare trevligt, då de är yngre än hans egna barn! precis min tanke också... Visst kan tonåringar vara väldigt utmanande till sitt sätt och klädsel, men det är fortfarande den vuxne som har ansvaret och sätter gränserna.
Jag har på personer i min närhet sett både falska våldtäktsbeskyllningar och att en kvinna som blivit våldtagen drog tillbaka sin anmälan när polisen skötte sig illa, så jag kan gott tänka mig att både att det är ganska vanligt med falska beskyllningar och att mörkertalet är stort.
Just det här att jag vet att det förekommer falska beskyllningar gör att jag blir irriterad varje gång det är på tapeten att sänka beviskraven i våldtäktsmål ytterligare, för det leder till fler oskyldiga i fängelse, men samtidigt har jag ju sett att en dålig polisutredning kan leda till att våldtäktsmän går fria.
Så jag är kluven.
Vad gäller just Beltran så har han en lång historia av aggressivitet och våld, och jag har väl svårt att tro att han oskyldigt blivit anklagad för sexövergrepp tidigare, men jag har inte hängt med i vad som hänt. Hade inte flera andra kvinnor kommit fram och sagt att han våldtagit dem också? Vad hände med det?
CITAT (Pia L @ 12-09-2008, 08:47)  /.../ Jag har själv bevittnat hur tokigt det kan bli i vårdnadstvister när man inte är lyhörd utan enbart går på det barnet sagt. Min väns barn kom hem från pappan, är sur och säger - Pappa gjorde illa mig i stjärten!! Mamman hakade på på en gång och gjorde en anmälan om incest, det visade sig att hon hade haft feber och att han hade tagit tempen på henne i stjärten, att det hade gjort ont berodde på att hon hade förstoppning. Förstår vad du menar, men jag kan inte tänka mej, att det gick till rättegång, och att barnet/ mamman övertygade rätten om att det hänt något otillbörligt
Pejori: Nej, det gick aldrig till rättegång, men det tog flera månader innan han fick umgänget tillbaka då sociala nämnden blev inkopplad i ärendet. Hon VISSTE redan i ett tidigt skede att det var ett missförstånd henne och dottern emellan, men hon ville utnyttja situationen som hon sa. Hon tog till slut tillbaks anmälan efter starka påtryckningar från mig, visst, pappan var en skitstövel till make, men en otroligt bra pappa.
CITAT (Azur @ 12-09-2008, 09:48)  Vad gäller just Beltran så har han en lång historia av aggressivitet och våld, och jag har väl svårt att tro att han oskyldigt blivit anklagad för sexövergrepp tidigare, men jag har inte hängt med i vad som hänt. Hade inte flera andra kvinnor kommit fram och sagt att han våldtagit dem också? Vad hände med det? Mig veterligen har han bara blivit åtalad 2 ggr för våldtäkt. Han är tydligen en "kvinnokarl" men gör honom ju ej skyldig till våldtäkt. Men enkel sammanfattning Granndotter sover över hos Titos barn i Titos hus. Tito har sex med denna flickas gifta mamma. Maken blir givetvis förbannad Dom polisanmäler Tito för övergrepp på dottern Tito blir frikänd i tingsrätten för detta. Då kontaktar fadern den före detta polisen Monica Dahlström-Lannes och ber om hjälp. Monica Dahlström-Lannes nystar rätt på denna barnflicka och agerat på ett sätt som påminner om hennes tidigare yrke polis. (och hennes agerande i denna grej är ju mkt omstritt och varför hon har slutat som polis är oxå omstritt) och sen polisanmälde hon Tito för våldtäkten på barnflickan. Under den rättegången dyker en svärmor upp och säger att hon har blivit våldtagen av Tito. (Man kan fråga sig varför åklagaren tar dit henne som vittne om hon inte väcker åtal i det fallet? Men tingsrätten fäster ingen tilltro till det vittnesmålet i alla fall, för det nämns inte alls i domen)
När jag gick i skolan fanns det lärare som taffsade, jag lovar.. Men på den tiden sa vi inte ifrån utan pratade sinsemellan om hur äckliga de var, sedan var det bra med det. (Tyvärr). Kollegorna hade ingen aning har jag förstått sedan jag blivit vuxen och tagit upp ämnet med några av dem.
Aqvakul
12-09-2008, 10:35
CITAT (Wilmer @ 12-09-2008, 11:28)  När jag gick i skolan fanns det lärare som taffsade, jag lovar.. Men på den tiden sa vi inte ifrån utan pratade sinsemellan om hur äckliga de var, sedan var det bra med det. (Tyvärr). Kollegorna hade ingen aning har jag förstått sedan jag blivit vuxen och tagit upp ämnet med några av dem. Så är det säkert fortfarande. Bör beivras!!!!!!!
Jan Lindgren
12-09-2008, 19:15
Hej! Tack för inläggen. Ni har just bevisat för mig att det är livsfarligt att vara man. Ett rykte räcker för att påstå att en man är skyldig. Det räcker dessutom att tycka det är otrevligt att riskera att bli misstänkt för något så är man skyldig. MVH Jan Lindgren
Aqvakul
12-09-2008, 19:29
Enligt Expressen, också ett sanningsvittne  , så har Tito Beltran i hovrätten gett helt andra beskrivningar om vad som hänt. Hans trovärdighet är enligt tidningen klart naggad i kanten. Tomas Bodström, som är "barnflickans" målsägarbiträde, uppges ha skött utfrågningen på ett mästerligt sätt.
Och Monica Dahlström Lannes gjorde enl nån publikation ett lamt intryck....
Har inte läst en enda artikel ang rättegången, men idag såg jag webbteve och i ett av inslagen ifrågasatte T Beltran att barnflickan kunde minnas detaljer efter så många år
Reportern kontrade då med att du (TB) ju också minns detaljer ... då svarade TB .. jag har inte läst något.
Nej, TB gav inget trovärdigt intryck. I övrigt vill jag inte spekulera ang skuldfrågan ... det får domstolen avgöra.
CITAT (Jan Lindgren @ 12-09-2008, 20:15)  Hej! Tack för inläggen. Ni har just bevisat för mig att det är livsfarligt att vara man. Ett rykte räcker för att påstå att en man är skyldig. Det räcker dessutom att tycka det är otrevligt att riskera att bli misstänkt för något så är man skyldig. MVH Jan Lindgren Är du trygg i din mansroll och vet dina gränser så behöver du inte vara rädd. "Fresterskor" finns i alla åldrar, det är bara småtjejer som är förbjudna Det behövs mera än ett rykte, såvida inte handen har "sluntit iväg" mellan varven... Bara den som är utsatt, kan bestämma om det varit otillbörligt eller inte. obehaget ligger inte hos den som pillar, utan hos den som blir pillad på  CITAT (Netha @ 12-09-2008, 21:11)  Har inte läst en enda artikel ang rättegången, men idag såg jag webbteve och i ett av inslagen ifrågasatte T Beltran att barnflickan kunde minnas detaljer efter så många år
Reportern kontrade då med att du (TB) ju också minns detaljer ... då svarade TB .. jag har inte läst något.
Nej, TB gav inget trovärdigt intryck. I övrigt vill jag inte spekulera ang skuldfrågan ... det får domstolen avgöra. Med risk för att låta som Stina i Saltkråkan: "Hemma på vår gata i stan" Har nämnde man bott i många år, och är känd för att tafsa på allt och alla. Men om han är skyldig till det han står till svars för, får bevisen och rätten avgöra. Men en "tafsare är han"
2 1/2 år blev det till slut expressen
CITAT (Bettis @ 10-10-2008, 10:30)  2 1/2 år blev det till slut expressenSlut & slut? Teoretiskt så går det väl att överklaga, även om HD knappast tar upp ett sådant här mål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|