Sidor: 1, 2, 3
*Ulrica*
Välkommen till Odlaklubben Väst 2008
Välkommen till Odlaklubben Väst 2008

Detta är fortsättningen på tråden från 2007.

Vad är Odlaklubben Väst?
Odlaklubben Väst är en löst sammansatt klubb där vi kan tipsa om tillställningar, föreningsaktiviteter och växtloppisar.
Vi kan hitta på egna utflykter, byta frön och plantor, hälsa på i varandras trädgårdar,
samåka till större evenemang och liknande. Inga stadgar, ingen styrelse och ingen medlemsavgift.
Klubben uppstod efter att några nuvarande medlemmar var på en perennloppis tillsammans.
Alla Odlaiter som tycker att de bor i eller hälsar på i västra Sverige är välkomna, att delta på en eller flera träffar.

Träffar hittills:
Träff 1 – Lärjeåns skördefest 30 sept. 2007
Träff2 – Krukväxt- och fröloppis med fika i Älvängen 26 jan. 2008. Träffens egna tråd.
Träff 3 – Tjörns Palmhus i februari 2008. Träffens egna tråd
Träff 4 - Fika och föredrag med Peter Korn i Kungälv i Mars 2008. Träffens egna tråd
Träff 5 - Besök hos Peter Korn i Eskilsby den 3 maj i år. Träffens egna tråd

"När man vill ha allt" med Peter Korn. att skapa olika miljöer i trädgården. 12 mars kl 19, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv. Medlemmar 30 kr, övriga 60 kr.

"Smultronställen i Trädgårdssverige" med Gunnel Carlson från Gröna rum. 21 april kl 18.30, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv.
Medlemmar 40 kr, övriga 80 kr.

Biljetter finns att köpa i Mimers hus.
*Ulrica*
Peter Korn, den 12 mars är jag jätteintresserad av! Kanske kan bli en odla-träff? naughty.gif

Eva, hur går det med det där stället där din sambo kände nån? Jag är nämligen lite på jakt efter träd och buskar i större mängd så det hade ännasom passat nu snart... flirting.gif
Eva i Höga
Ja, det hade väl varit trevlig om det blev en Odla-träff den 12 mars, vi får se om det är nåt intresse.

Betr "det där stället" så har vi inte pratat med dem än, vill vänta till lite längre fram när vi ser dem i växthusen. Men jag hoppas verkligen att vi ska få komma dit. Jag är lite tveksam till om de har så mycket buskar och träd, men kollar upp det när vi pratar med dem. Återkommer om detta så snart jag vet.
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 30-01-2008, 10:54) *
Jag är lite tveksam till om de har så mycket buskar och träd, men kollar upp det när vi pratar med dem.
Aha, då har jag missuppfattat, jag hade fått för mej att det var just träd som var deras "grej".
Österläge
CITAT (Eva i Höga @ 30-01-2008, 10:28) *
"När man vill ha allt" med Peter Korn. att skapa olika miljöer i trädgården. 12 mars kl 19, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv. Medlemmar 30 kr, övriga 60 kr.

"Smultronställen i Trädgårdssverige" med Gunnel Carlson från Gröna rum. 21 april kl 18.30, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv.

Båda dessa vill jag gärna gå på! Reservation för om jag får förhinder, men båda verkar mycket intressanta!! yes.gif
ingrid fuxwall
Vad kostar det att bli meddlem i kungälvs ... Tänkte bara att var man meddlem så blev det ju bara ½ priset.
Österläge
Vill inte kapa tråden men om några västodlaiter ska på Älvsjömässan så har jag skapat en tråd för oss:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=67434
ingrid fuxwall
CITAT (uteplatsen @ 01-02-2008, 22:39) *
Vill inte kapa tråden men om några västodlaiter ska på Älvsjömässan så har jag skapat en tråd för oss:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=67434

Ha det så trevligt där uppe, men förköp dig inte
Österläge
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-02-2008, 22:53) *
Ha det så trevligt där uppe, men förköp dig inte

Tack! smile.gif Jag ska försöka... rolleyes.gif
Eva i Höga
ingrid, det kostar 250 kr/år att vara med i Kungälvs trädgårdsförening. Då är man också medlem i Svensk Trädgård och får tidningen Hemträdgården 6nr/år.
Bettis
CITAT (Eva i Höga @ 30-01-2008, 10:28) *
Vill tipsa er om två föredrag som jag tror är intressanta. Det är Vuxenskolan i samarbete med Kungälvs trädgårdsförening som anordnar dessa.

Jag är nog intresserad av båda.
Eva i Höga
Ja, kul om vi kan träffas igen snart. Vi tar upp planeringen när det börjar närma sig och vet hur många som är intresserade.
*Ulrica*
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 05-02-2008, 16:13) *
Hej!
Nästa gång ni ska träffas är Ni välkomna Till Tjörns Palmhus, www.tjornstradgardar.se

Mvh
Mikael & Personal

Vi har fått en inbjudan! Ser ut som om det kan bli en aktiv vår det här!
På söndagar mellan kl 12.00 och kl 15.00 svarar Trädgårdsanläggarmästare Mikael Andersson på frågor. Det vore kanske något för en söndag i februari? Typ den 17:e?
CillaM
Det hade ju vart jättekul att åka dit, men jag får nog säga nej för min del. Kan inte komma ifrån februari och halva mars. Men sparat länken har jag gjort!

CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 16:50) *
Vi har fått en inbjudan! Ser ut som om det kan bli en aktiv vår det här!
På söndagar mellan kl 12.00 och kl 15.00 svarar Trädgårdsanläggarmästare Mikael Andersson på frågor. Det vore kanske något för en söndag i februari? Typ den 17:e?

EKLO
Jag tror jag står över den gången - februari ser omåttligt tjock ut i almanackan, (och själva stället kanske inte helt och hållet min grej...om de inte gömmer några präktiga störbönor i ett hörn inne i växthuset förstås...?) Hänger gärna med på annat senare igen...

mvh Eklo

Österläge
Tjörns trädgårdar låter kul, men februari går inte för min del heller...
Eva i Höga
Det är väl värt ett besök kan jag tänka mig. Men tyvärr är jag upptagen den 17 februari, men det går ju fler tåg....
Lars-Olof Arvids
Tjörns trädgårdar är ett kul ställe, dit åker jag gärna på odla-träff! smile.gif Troligen går det bra för mig den 17/2, men söndagen därefter (24/2) är jag upptagen.

Olle
Solstorm
Jag skulle gärna vilja följa med till Tjörn. Just nu ser det ut som vilken söndag som helst skulle gå bra för min del.
anx
Jag vill gärna följa med! Jobbar helger nu och då, men ska försöka byta om det inte passar smiley_small_hug.gif
Vill så gärna träffa andra som tittar till sina groende frön en gång i timmen biggrin.gif, knappt får plats själv i hemmet på grund av alla krukor och pyttsar och konstant har jord under naglarna tongue.gif gissar att det finns några såna här i forumet som bor i västsverige.

Anki
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 06-02-2008, 11:13) *
Jag skulle gärna vilja följa med till Tjörn.

CITAT (anx @ 06-02-2008, 12:40) *
Jag vill gärna följa med!
Välkomna till Odlaklubben Väst! kompiskram.gif Det är jag som hittills har hållit i anmälningarna till träffarna.

Jag tänkte att vi gör så här eftersom inte intresset varit översvallande hittills: jag gör en anmälningslista till en februariträff på Tjörn i en separat tråd och blir det färre än 10 som anmäler sig så blir det ingen träff (sen hindrar ju inte det någon från att åka dit ändå). Ni som vill åka till Tjörn söndagen den 17 februari får alltså anmäla sig i den tråden även om ni har uttryckt intresse här.

Anmälan till en marsträff i samband med föredraget i Kungälv lägger jag in i slutet av februari.

Ok?
MariaS
VArför -cry-.gif sker allt samtidigt. Svärmor fyller 80år, Dottern fyller 30år, Årsmöte i Chryslerklubbenoch en kompis fyller 55år. Ja det är kommande helgers inbokning.
Ska med andra ord inte köra bil den 17:e, med tanke på intaget dagen innan whist.gif
*Ulrica*
"När man vill ha allt" med Peter Korn. Ett föredrag om min trädgård. Hur jag skapar olika miljöer för att kunna odla alla typer av växter. Länk till Peter Korns hemsida

Den 12 mars kl 19, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv. Medlemmar 30 kr, övriga 60 kr. Vuxenskolan i samarbete med Kungälvs trädgårdsförening. Biljetter finns att köpa i Mimers hus.

Innan jag startar en separat anmälningstråd - vad tror ni om att träffas och fika före föredraget? Typ att vi bestämmer klockan 17 någonstans och så kan folk droppa in när de kan, fram till en viss tid då vi går till Mimers hus. Några förslag på fikaställe i eller nära Mimers hus, jag känner inte alls till Kungälv?
MariaS
TYPISKT! Redan uppbokad hela dagen! ranting.gif ranting.gif ranting.gif
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 19-02-2008, 15:30) *
TYPISKT! Redan uppbokad hela dagen! ranting.gif ranting.gif ranting.gif
Nääääääää? -cry-.gif Ring in dej sjuk???
MariaS
Tyvärr är det redan just vårdcentralen som är bokad, för arbetsprover! sweatingbullets.gif
Solstorm
På Västra Gatan finns flera kaféer, både inne och uteserveringar. Ca 5-7 minuters promenad till Mimers.

Jag vill gärna följa med men är osäker på om jag kan den dagen. Olika pris för medlem och icke medlem? Ska man betala medlemsavgift någonstans?
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 19-02-2008, 16:01) *
Olika pris för medlem och icke medlem? Ska man betala medlemsavgift någonstans?

CITAT (Eva i Höga @ 04-02-2008, 09:46) *
det kostar 250 kr/år att vara med i Kungälvs trädgårdsförening. Då är man också medlem i Svensk Trädgård och får tidningen Hemträdgården 6nr/år.

ingrid fuxwall
Anmäller mig
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 19-02-2008, 15:23) *
"När man vill ha allt" med Peter Korn. Ett föredrag om min trädgård. Hur jag skapar olika miljöer för att kunna odla alla typer av växter. Länk till Peter Korns hemsida

Den 12 mars kl 19, Mimers hus, hörsal 2, Kungälv. Medlemmar 30 kr, övriga 60 kr. Vuxenskolan i samarbete med Kungälvs trädgårdsförening. Biljetter finns att köpa i Mimers hus.

Innan jag startar en separat anmälningstråd - vad tror ni om att träffas och fika före föredraget? Typ att vi bestämmer klockan 17 någonstans och så kan folk droppa in när de kan, fram till en viss tid då vi går till Mimers hus. Några förslag på fikaställe i eller nära Mimers hus, jag känner inte alls till Kungälv?

Jag kommer gärna, o det låter som en bra idé att träffas innan! Då kan man ju vara tidig med att köpa biljett o sen inte slösa bort tiden utan prata med Odlaiter... smile.gif Ingen aning om Kungälv dock...
CillaM
Oh, det hade vart så skoj! Men mitt i veckan går inte för min del. Nå ja, jag ska till Korn senare i år är det tänkt så jag får väl 'spara' mig
Eva i Höga
Man kan fika på Mimers hus, det tycker jag är lämpligt eftersom vi ändå ska vara där. Klockan 17 blir bra.

Jag anmäler mig!
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 20-02-2008, 11:10) *
Man kan fika på Mimers hus, det tycker jag är lämpligt eftersom vi ändå ska vara där. Klockan 17 blir bra.

Jag anmäler mig!
Ok, då gör jag en separat tråd och skriver upp Ingrid och Eva som anmälda i den. Vet du Eva hur många platser det finns och hur populära dessa föreläsningar brukar vara? Jag tänker på om vi ska försöka boka biljetter i förväg, när vi vet hur många vi blir?
Eva i Höga
Ulrica, jag håller på att ringa Mimers hus om biljetter men de svarar inte. Hör av mig när jag fått svar.
Eva i Höga
Nu har jag pratat med Mimers hus, de har inte fått biljetterna men de läggs ut till försäljning två veckor innan. Jag kan åta mig att köpa några biljetter när jag vet hur många som kommer. Det skulle ju vara snopet om inte alla kommer in.
*Ulrica*
Vilken härlig Odlaklubben Väst-vår vi har haft! En kort summering:

Januari - Krukväxtloppis i Älvängen
Februari - Tjörns Palmhus
Mars - föredrag med Peter Korn i Kungälv
Maj - besök hos Peter Korn i Eskilsby

Vad ska vi göra härnäst? Kom med förslag och önskemål! Vad händer i västsverige i sommar?

Ska vi ha en stor plantloppis för utomhusväxter? Man skulle kunna ha en "bakluckeloppis". Alla fyller bakluckan på bilen, sedan samlas man på ett ställe, öppnar alla bakluckorna och har roligt!!! Dito Verde har en lämplig plats för ett sådant evenemang, strax norr om Göteborg.
Lars-Olof Arvids
Här är lite som händer:

24/5 Växtmarknad i Henån, Orust
31/5 Växtmarknad på Bräcke hembygdsgård, Tjörn
7/6 Växtmarknad på I 17, Uddevalla

Dessutom är jag upptagen 1/6 och 15/6. Idén med en stor plantloppis passar mig alldeles utmärkt, då jag har hur mycket växter som helst som jag behöver bli av med! smile.gif

Olle
CillaM
Krupke finns ju, på Guldsmedsgården. Bästa tiden att åka dit för att se blomningen på alla dessa pioner är i början-mitten av juni. Helt otroligt vackert! Vi, Annette som var med hos Korn, och jag ska dit i vilket fall som helst. En otrolig syn. Alltså inte Annette o jag utan blommorna då......
Eva i Höga
Bakluckeloppis är ju perfekt! Då behövs inga arrangemang och jobbiga saker utan vi bara träffas. Jättekul!
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 21-05-2008, 10:14) *
Bakluckeloppis är ju perfekt! Då behövs inga arrangemang och jobbiga saker utan vi bara träffas. Jättekul!

Håller med! Jag kommer gärna.

Ett förslag på plats: Det finns ju en väldigt fin, stor och grönskande rastplats i Spekeröd. Fast så här års är det ju fint i vilken skogsbacke som helst. Det måste ju förstås finnas plats för bilarna. Fler förslag till plats någon?
*Ulrica*
CITAT (Solstorm @ 21-05-2008, 12:04) *
Håller med! Jag kommer gärna.

Ett förslag på plats: Det finns ju en väldigt fin, stor och grönskande rastplats i Spekeröd. Fast så här års är det ju fint i vilken skogsbacke som helst. Det måste ju förstås finnas plats för bilarna. Fler förslag till plats någon?
Dito Verde har tillgång till en grusad fotbollsplan strax norr om Göteborg (Surte), det tycker jag verkar vara en central och bra plats.

Man kanske skulle kunna försöka sprida det i lite vidare kretsar än Odla så att ännu fler kommer = fler växter!!!

Men när skulle vara en lämplig tid - är det i juni eller? När sommarlovet har börjat kanske?
Dito Verde
Fotbollsplan (grus) finnes i Surte! Med tillhörande fik!
Varför inte dela på en annons i både GP, Alekuriren och Kungälvsposten mm?

Jag måste dock veta att det inte blir match samtidigt, eller ska bli match strax efter för planen behöver säkert kritas om efter att vi haft bilarna där.

Jag återkommer med lämpliga dagar.

/p
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 21-05-2008, 12:34) *
Fotbollsplan (grus) finnes i Surte! Med tillhörande fik!
Varför inte dela på en annons i både GP, Alekuriren och Kungälvsposten mm?
Fik?! Toppen!!!
Jag har kollat runt lite på andra bakluckeloppisar. Man kan ta lite betalt av bilarna och på så sätt få ihop till annonser. Odla kanske vill/kan sponsra annonsering??? En annan idé är att bjuda in trädgårdsföretagare som såklart får betala lite xtra för sin yta... naughty.gif

Eller så kör vi utan att annonsera i år (sprider det med mun-mot-mun-metoden) och om det blir lyckat kan vi utöka nästa år!

Länkexempel med info om hur det kan fungera
Lars-Olof Arvids
För mig hade Spekeröd passat väldigt bra, men man kan förstås inte begära att det ska vara inom cykelavstånd. Surte blir säkert bra också, om jag får skjuts, gärna med en stor bil. rolleyes.gif Som ni nog har förstått är jag mycket upptagen nu för tiden, men den 8/6 eller 14/6 skulle passa bra.

Olle
Elisabeth P
Vilken kul idé. Har ju inte så mycket själv i år. Men någon måste ju handla med laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
ingrid fuxwall
Jag kommer gärna - har sått på tok för mycket i år så jag måste bli av med en hel del.

ingrid
*Ulrica*
CITAT (Elisabeth P @ 21-05-2008, 16:35) *
Vilken kul idé. Har ju inte så mycket själv i år. Men någon måste ju handla med laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Precis! Ingen vill ju ta med sej sina växter hem igen... no.gif
MariaS
Blir det den 14/6 kan tom jag tänkas dyka upp. Får se vad jag kan skrapa ihop i växtväg då. Lite "udda" grejor då förstås whistling.gif
ingrid fuxwall
Frågar lite snällt om Ulrika kan tänkas ta sig an detta - att organisera en träff?

Tycker att det är en lysande idé att annonsera och bidrar givetvis

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon