|
Jag har inga krokus eller andra vårblommor som spirar nu, men den här går inte av för hackor den heller. Tyvärr har jag bara den vita. Fler ska det dock bli. Ni som har fler färger kan väl lägga in bilder här så man får dregla lite [attachment=13162:2008_02_...010_ODLA.JPG] [attachment=13163:2008_02_...011_ODLA.JPG]
Oj så vacker din julros är! Jag fick en julros som jag har haft inne under julhelgen och nu planterat ut den i trädgården men den ser så liten och ynklig ut att det nästan ser ut som om den inte skulle klara sig. Hur gör du för att få den så frodig?
Vi köpte våran på samma sätt och hade den som julblomma inne första året. Sen lät jag den stå ute när det inte var minusgrader, fram tills dess att det gick att gräva ner den i rabatten. Den var också väldigt liten och ynklig från början. Det har tagit 3 eller fyra år för den att bli som den är nu. Så det blir nog din också till slut. Den vill gärna ha det väldränerat om jag förstått det rätt. Lycka till!
Trädgårdsmästarn
10-02-2008, 14:50
Ja det var verkligen snygga julrosor, precis nu fickjag en holländare med lite roligt i lasten bl.a. Julroser i namnsorter. Köpte Röda, Lila och rosa/Lime sen hade han lime samt fyllda blommor i lime men det hoppade jag över. även om jag tycker om dem är de svårsålda, folk vill ha färg.
Lite mer att titta på för Er som hälsar på nästa söndag.
Mvh Mikael
Inger S
10-02-2008, 16:20
O så fina de är. Önskar mig också vita julrosor. Jag köpte för ett par år sen en hybridjulros. Den är mörkt lila/rosa. En del blommor blir nästan svarta och en del blir ljust rosa/lila med mycket vita inslag. Den blommar först på försommaren och blommorna sitter kvar väldigt länge. Förra året tog jag frön av den från flera olika blommor och satte direkt i såpottor. Idag har jag varit ute på kolonilotten och blev så glad för det har kommit upp massor med små plantor. Är så nyfiken på vad det kommer att bli för färger på dem. När man tar frön av hybrider så blir ju inte den ena lik den andra. Kanske kan jag (om jag har tur) få flera nya sorters julrosor av fröplantorna. Hoppas nu bara de små plantorna överlever.
Den här tycker jag är läcker
Myosotis
10-02-2008, 22:36
På den här verkar de olikfärgade blommorna komma från samma planta, men det måste ju vara två.
Tjusiga blommor! Vad matar ni dem med?
Åhh vilka vackra bilder på era Julrosor cato och Myosotis  . Vill ha! Nog måste det väl finnas fler som har bilder på sina Vad spännande med dina fröer Inger S. Det kanske blir en fantastisk färgkombination. anima! Jag strör ut lite blå korn i början på säsongen i den rabbatten, innan gräsklippningen kommit igång. Därefter blir det gräsklipp och inget annat. Nu är det just inte Julrosen som jag matar utan allt annat som finns där. Den får sitt på köpet kan man väl säga. Och om det är rätt eller fel, det vet jag faktiskt inte?
ewa zon 3
11-02-2008, 14:49
Oj så fina julrosor Gillan mfl Så här såg min ut förra året men den har inte börjat blomma än /Ewa [attachment=13212:xHellebo...ucasicus.JPG]
Sussgirl
11-02-2008, 19:55
CITAT (Inger S @ 10-02-2008, 16:20)  O så fina de är. Önskar mig också vita julrosor. Jag köpte för ett par år sen en hybridjulros. Den är mörkt lila/rosa. En del blommor blir nästan svarta och en del blir ljust rosa/lila med mycket vita inslag. Den blommar först på försommaren och blommorna sitter kvar väldigt länge. Förra året tog jag frön av den från flera olika blommor och satte direkt i såpottor. Idag har jag varit ute på kolonilotten och blev så glad för det har kommit upp massor med små plantor. Är så nyfiken på vad det kommer att bli för färger på dem. När man tar frön av hybrider så blir ju inte den ena lik den andra. Kanske kan jag (om jag har tur) få flera nya sorters julrosor av fröplantorna. Hoppas nu bara de små plantorna överlever. Hej! Har testat att så frön av julros men ingen kom upp. Hur gjorde du? Fick de stå ute över vintern? /Susanne
ingrid fuxwall
11-02-2008, 21:36
Vet inte namnet på min julros - den fanns här när vi köpte huset men då fanns även en lila som försvunnit. Nu genererar denna julros hur många "barn" som helst.
ingrid Bilden är tagen förra våren men givetvis har den blommat sedan tidig vinter - detta konstiga år
stennie
11-02-2008, 22:18
Så många fina julrosor det finns. Köpte ett par Helleborus niger för en vecka sedan..det är ju de ända som blommar redan!  Här är en av mina som blommar snällt varje år, jag har även ett par bebisar från den men dom har inte blommat än.
Wow så vackra julrosor ni har.Mina vita ser lite skamfilat ut,men idag upptäckte jag att den röd blommar,det har den aldrig gjort så tidigt,visserligen är blommorna inte mörkröd lite mer blek. det är otroligt så vårlikt det var i trädgården idag. [attachment=13249:PICT7844__Large_.JPG]
[attachment=13250:PICT7845__Large_.JPG]
[attachment=13251:PICT7848__Large_.JPG]
 Saknar min julros!
Irene_L
12-02-2008, 12:55
Åhhh vilka fina julroser ni har.  Jag har inga julrosor för jag har inte tyckt om dom men nu börjar jag ändra åsikt efter att sett era bilder!!
AnnammA
12-02-2008, 15:04
Här är en mörk, som inte slagit ut än. Jag köpte den på en mässa förra året, från Ulriksdahl/Kivik, och där var en tjusig blomma på. Men när jag kom hem hade den, förstås, blivit avbruten... Men i år, som ni ser har det blivit stor utdelning. Jag har även andra prickiga, vita och ljusrosa, men de har inte kommit så långt än... Förra året hittade jag småplantor runt julrosorna, och de står nu i småkrukor på tillväxt. Spännande att se vad det kan bli för färger! jr.JPG
Åhh, vilka vackra färger det finns  , jag skulle nog kunna tänka mig en av varje färg  , och jag vet ju att det finns hur många kombinationer som helst, den ena vackrare än den andra  . Några jag skulle vilja ha, är de med vitgröna nyanser. Sen kommer de med vínrött i.........den mörka du visar Anamma, suck............  ............. sen vill jag ha resten
AnnammA
13-02-2008, 00:12
Hur är det, brukar ni klippa bort bladen kring blommorna, för att blommorna mer ska komma till sin rätt??? Jag har för mig att jag såg ngt TV-program om ngn som odlade julrosor, och gjorde så....
CITAT (AnnammA @ 12-02-2008, 15:04)  Här är en mörk, som inte slagit ut än. Jag köpte den på en mässa förra året, från Ulriksdahl/Kivik, och där var en tjusig blomma på. Men när jag kom hem hade den, förstås, blivit avbruten... Men i år, som ni ser har det blivit stor utdelning. Jag har även andra prickiga, vita och ljusrosa, men de har inte kommit så långt än... Förra året hittade jag småplantor runt julrosorna, och de står nu i småkrukor på tillväxt. Spännande att se vad det kan bli för färger! jr.JPGJag har ochså mycket god erfarenhet av Ulriksdahl/Kivik, kan rekommendera deras Helleborusar. Anima
CITAT (AnnammA @ 13-02-2008, 00:12)  Hur är det, brukar ni klippa bort bladen kring blommorna, för att blommorna mer ska komma till sin rätt??? Jag har för mig att jag såg ngt TV-program om ngn som odlade julrosor, och gjorde så.... Jag har då aldrig gjort så, men det skulle vara intressant att veta hur andra gör?
Myosotis
15-02-2008, 12:21
Nu har jag äntligen scannat in mitt bästa helleborus-foto:
AnnammA
18-02-2008, 11:09
...och jag såg av en händelse att därute var det en annan skönhet på gång att möta kameralinsen...
 Vill ha NU!! Så vackra de är..
Christer i Falköping
18-02-2008, 18:50
Så fina era julkrosor är! Min vita H. niger har börjat visa sig igen efter ett bar tag. Rådjuren här älskar att äta upp den?! Mina andra är i startgroparna med mängder av knoppar, bilder kommer framöver. Dessutom den jag då köpte häromdagen, men den står nu i svala källaren. Christer.
SUCK  mina är bara bäbisar ännu
Inger S
20-02-2008, 16:38
Gittan - Nej jag klipper inte bort bladen. När de nya kommer på våren/försommaren klipper jag bort de från förra året, som förhoppningsvis vissnat då. I år står förra årets blad kvar lika gröna och saftspända som i höstas.
Sussgirl - Du frågade hur jag gjort med frösådderna. Har läst någonstans att man ska hålla utkik på våren runt plantan efter just fröplantor, men jag har aldrig sett några. Rådet är ju annars att knyta en tygpåse runt blommorna så att fröna trillar i den i stället för på marken, men hur kul är det att ha tygpåsar runt de vackra blommorna. Nej jag gjorde på mitt sätt. Jag vaktade på några stora frökapslar inne i blommorna på sensommaren. Kollade varje dag och när de började spricka upp så tog jag hand om fröna direkt. De ska sås omedelbart så färska det bara går så jag hade i förväg gjort i ordning två pottor med vanlig krukväxtjord. Har läst någonstans att fröplantor trivs bäst bredvid moderplantan så jag ställde dem ganska nära den. Krukorna har stått ute sedan dess med löv som skydd och vattnat har jag ju inte behövt denna vinter. Finns det snö så kan man lägga över den över krukorna som vattning.
Myosotis - Min julros ser lite ut som dem på dina bilder, men jag har även färgtonerna emellan de på Dina. Färgerna på blomknopparna ser ut som dem på AnnammAs bilder.
AnnammA
21-02-2008, 10:30
Jag har hoppat på en provpren. på magasinet "Rosie", och i senaste numret var där ett bra reportage om just julrosor, sorter, hur man sköter dem mm. Sanna Töringe skriver också mycket "matnyttigt" om julrosor i sin bok "Historier om blommor" -läsvärd även för berättelserna kring de andra blommorna hon skriver om.
är det någon som har en bra förklaring på varför de är så dyra att köpa som plantor
AnnammA
23-02-2008, 01:48
CITAT (tettan @ 22-02-2008, 21:40)  är det någon som har en bra förklaring på varför de är så dyra att köpa som plantor Det kan kanske bero på att det tar tid för en planta att bli etablerad och börja visa blom...(Jag brukar att passa på och köpa när de rear ut plantorna till halva priset, men det är ju när de blivit utblommade...) Här en bild på en rosakantad...De är inte lätta att fotografera, eftersom de gärna nickar nedåt. julr2.JPG julr.JPG
coelogyne
23-02-2008, 13:15
Här kommer två nyförvärv. Jag upptäckte i morse att min H. lividus var knäckt jäms med marken.... Och eftersom jag var ledsen för det så lovade mannen att vi skulle köra förbi plantskolan. Vi hann aldrig dit, stannade till hos "Floweteam" i Ödåkra eftersom de hade annonserat om julrosor för 49:-. Hittade två som fick följa med hem. Bara synd att jag inte har namn på dem. 
AnnammA
28-02-2008, 09:59
CITAT (Gillan @ 13-02-2008, 22:09)  Jag har då aldrig gjort så, men det skulle vara intressant att veta hur andra gör? Jag köpte en bok på bokrean:"Trädgårdens praktfulla primadonnor och stolta statister" av Eklund, Grönlund och Clarèn. Rätt så läckra bilder, för den som tycker om sådant, och lite faktabeskrivningar om de olika växterna som finns med i boken. Bl a stod det att läsa om julrosor, att för att undvika att julrosen skall drabbas av svartfläckssjuka, kan man klippa bort alla gamla blad på våren, och se till att markytan där blomman växer är torr och luftig. Och här några foton till: julr3.JPG Den mörka visar upp sig... jr3.JPG En liten nickande vit...
AnnammA
04-03-2008, 09:54
Åhh vilka vackra bilder ni har lagt in coelogyne och Anamma. Speciellt de frostiga du la in nu Anamma, helt fantastiskt vackra! Alla dessa fantastiska färger som finns på Helleborusen stärker mig bara i min föresats att införskaffa fler. Jag hörde om nån som köpt flera olika på rea för inte mer än en tia eller nåt sånt styck. Undrar om man kan hoppas på nåt sånt tillfälle Ett tips till er som bor i närheten hittade jag i sista Allt om Trädgård. Mellan 20 mars-6 april är det Julrosfestival på Ulriksdals trädgård på Kivik. http://www.edafos.se/
AnnammA
04-03-2008, 11:12
CITAT (Gillan @ 04-03-2008, 10:08)  Åhh vilka vackra bilder ni har lagt in coelogyne och Anamma. Speciellt de frostiga du la in nu Anamma, helt fantastiskt vackra! Alla dessa fantastiska färger som finns på Helleborusen stärker mig bara i min föresats att införskaffa fler. Jag hörde om nån som köpt flera olika på rea för inte mer än en tia eller nåt sånt styck. Undrar om man kan hoppas på nåt sånt tillfälle Ett tips till er som bor i närheten hittade jag i sista Allt om Trädgård. Mellan 20 mars-6 april är det Julrosfestival på Ulriksdals trädgård på Kivik. http://www.edafos.se/Jag har hittat till ung halva priset, men det är på våren/försommaren, och du köper lite på vinst och förlust, för då är de utblommade. Jo, jag har funderingar på att åka till Ulriksdal, samtidigt med konstrundan, om jag lyckas bli ledig påskafton...
Biggan_
04-03-2008, 19:14
Jag var ute och fotade mina idag.
[attachment=14352:IMG_5638_a.jpg] [attachment=14353:IMG_5640b.jpg]
[attachment=14354:IMG_5642_C.jpg] [attachment=14355:IMG_5648_D.jpg]
[attachment=14356:IMG_5650_E.jpg] [attachment=14357:IMG_5651E.jpg]
[attachment=14358:IMG_5657F.jpg]
Fantastiskt vackra Julrosor du har Biggan. Jag blir alldeles knäsvag
Biggan_
04-03-2008, 20:13
CITAT (Gillan @ 04-03-2008, 19:52)  Fantastiskt vackra Julrosor du har Biggan. Jag blir alldeles knäsvag  Knäsvag blir jag också när jag skall fota dem  ....dom hänger ju nedför så man får krypa eller så får man sätta någon gren till så att man ser blomman inne i och lik förbaskat får man krypa!
Myosotis
04-03-2008, 20:36
CITAT (Biggan_ @ 04-03-2008, 20:13)  Knäsvag blir jag också när jag skall fota dem  ....dom hänger ju nedför så man får krypa eller så får man sätta någon gren till så att man ser blomman inne i och lik förbaskat får man krypa!  Så där brukar jag också hålla på, ibland ligger jag ner (på en filt om det är blött) och fotar uppåt. Annars faller man på knä vilket säkert ser roligt ut om någon skulle åka förbi just då - som om man tillber någon gud eller så... [attachment=14388:camcahuet.gif]
AnnammA
04-03-2008, 23:24
CITAT (Gillan @ 04-03-2008, 19:52)  Fantastiskt vackra Julrosor du har Biggan. Jag blir alldeles knäsvag  Biggan, helt fantastastiska!
Biggan_
05-03-2008, 12:48
Tack skall ni ha, men det är inte min förtjänst. Dom bara råkar trivas alldeles utmärkt här hos mej  ....och ni andra här i tråden har ju precis lika fina!
Ååh, va fiina!! Jag vill också ha en mörkröd! Men varje gång jag står där så blir jag för snål och tycker att dom är för dyra...det ska jag INTE göra nästa gång!! Hade tre stycken förut, men vi gjorde en sån snabb flytt i höstas så jag hann bara få med mig en...den blev brutalt flyttad i oktober men blommar så fint så fint...den är vit med massor med blommor!!! Men nu har jag glesat ur busken den står under så mycket att jag tror att den måste flyttas igen, den stackaren.
Vi hyrde ett torp där jag hade byggt upp en jättefin trädgård från ingenting och sen blev vår hyresvärd alldeles konstig och tjurig...vi bestämde oss för flytt och flyttade på 3 veckor nu ångrar jag att jag inte grävde upp plantor hela nätterna...måste nästan börja om från början igen...men men det har ju sin tjusning det också.
Nästa gång SKA jag köpa en röd, röd julros!!
CITAT (Heda @ 05-03-2008, 21:39)  Ååh, va fiina!! Jag vill också ha en mörkröd! Men varje gång jag står där så blir jag för snål och tycker att dom är för dyra...det ska jag INTE göra nästa gång!! Hade tre stycken förut, men vi gjorde en sån snabb flytt i höstas så jag hann bara få med mig en...den blev brutalt flyttad i oktober men blommar så fint så fint...den är vit med massor med blommor!!! Men nu har jag glesat ur busken den står under så mycket att jag tror att den måste flyttas igen, den stackaren.
Vi hyrde ett torp där jag hade byggt upp en jättefin trädgård från ingenting och sen blev vår hyresvärd alldeles konstig och tjurig...vi bestämde oss för flytt och flyttade på 3 veckor nu ångrar jag att jag inte grävde upp plantor hela nätterna...måste nästan börja om från början igen...men men det har ju sin tjusning det också.
Nästa gång SKA jag köpa en röd, röd julros!! Välkommen till Odla Heda  .....Förstår precis hur du känner dig när det gäller att vilja ha  . Själv vill jag ha allt
AnnammA
07-03-2008, 10:58
Tog en runda i morse igen med kameran. Snön är borta, stannade bara över dagen... Men jag hittade ännu en färg bland mina orientalis:, en grönvit: julr8.JPG Har även annan sort av julros, en grenig limegrön. Någon som vet sorten? julr10.JPG Min mörkröda har rejält mycket blommor i år. Har verkligen kommit sig. julr5.JPG julr4.JPG En vit och en prickig kom också med på bild: julr9.JPG julr6.JPG
stennie
08-03-2008, 14:20
Var ute och fotade idag! Helleborus foetidus Samma som din AnnA? 
Krolliljan
08-03-2008, 15:12
Så fina de är. Jag har fått en liten planta av en vän. Hoppas den blir lika fin så småningom.
AnnammA
09-03-2008, 11:42
CITAT (Krolliljan @ 08-03-2008, 15:12)  Så fina de är. Jag har fått en liten planta av en vän. Hoppas den blir lika fin så småningom. Vem kan den lilla vännen vara, då?  Hoppas den mår bra...
AnnammA
11-03-2008, 09:49
...Ursäkta kryssen... Men jag upptäckte att jag hade så pass många foton med julrosor, så jag tyckte att det var idé att göra ett eget album till dem, så jag organiserade om i mina album; tog bort och lade till.
AnnammA
18-03-2008, 11:01
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|