Full version: Helleborus- Julros
Sidor: 1, 2
Navigo
Någon som vet om mördarsniglarna gillar julrosor? Vill så gärna ha en men vet inte om det är någon idé. Har köpt så många olika växter som sen bara blir uppätna, det är tråkigt.
AnnammA
CITAT (Navigo @ 18-03-2008, 11:13) *
Någon som vet om mördarsniglarna gillar julrosor? Vill så gärna ha en men vet inte om det är någon idé. Har köpt så många olika växter som sen bara blir uppätna, det är tråkigt.

Julrosor är ju en giftig växt, så vem vet?
Fågelvägen
Jag tycker våra julrosor har fått vara i fred för sniglar, men det verkar inte finnas miljoner av sniglarna här. Gamla Helleborusar är kanske sega och torra, men vi har också små fröplantor av julrosor. Alla är utan snigelhål!
De sniglar som finns håller sig till annat godis: lupiner, sallat, förgätmigej...
Österläge
Får jag låna tråden för att fråga en grej om julrosor... Jag fick två småplantor häromveckan och så plötsligt kom ju vintern när jag inte var hemma! De har stått ute i -6 grader utan skydd, kommer de klara sig? Nu har jag hällt snö över dem men de har redan stått ute två nätter utan skydd... unsure.gif
C o a
Då Provar jag också ladda upp mina, som blommar nu!
Den ena fick inte plats så den kommer separat.
Visst Är Julrosor Ljuvliga Finns så många läckra.
Kram Carola

Här kommer 2 till!
/Carola
C o a
CITAT (coelogyne @ 23-02-2008, 13:15) *
Här kommer två nyförvärv.
Jag upptäckte i morse att min H. lividus var knäckt jäms med marken....
Och eftersom jag var ledsen för det så lovade mannen att vi skulle köra förbi plantskolan.
Vi hann aldrig dit, stannade till hos "Floweteam" i Ödåkra eftersom de hade annonserat om julrosor för 49:-.

Hittade två som fick följa med hem.
Bara synd att jag inte har namn på dem.

Den Vita och prickiga, heter nog White Spotted Lady!
Mvh. Carola

CITAT (uteplatsen @ 19-03-2008, 13:42) *
Får jag låna tråden för att fråga en grej om julrosor... Jag fick två småplantor häromveckan och så plötsligt kom ju vintern när jag inte var hemma! De har stått ute i -6 grader utan skydd, kommer de klara sig? Nu har jag hällt snö över dem men de har redan stått ute två nätter utan skydd... unsure.gif

Julrosor är Väldigt tåliga, och klarar det messta.
Dessa sår man i regel vå senare vår, när de precis släppt fröna. Det kan ta upp till 2 år, innan fröna gror. Dessa ska helst stå ute, i kyla och is, för att gro.
Jag tror att dina "bebisar" kommer att klara sig! *ler*
Kram Carola
AnnammA
CITAT (C o a @ 24-03-2008, 16:09) *
Då Provar jag också ladda upp mina, som blommar nu!
Den ena fick inte plats så den kommer separat.
Visst Är Julrosor Ljuvliga Finns så många läckra.
Kram Carola

Här kommer 2 till!
/Carola

Den första med dubbel "underkjol" var ju helt underbar! wub.gif
C o a
CITAT (AnnammA @ 24-03-2008, 16:26) *
Den första med dubbel "underkjol" var ju helt underbar! wub.gif

Hej! Denna Dubbla Heter Helleborus Betty Ranicar, och är helt underbar.
Köpte den för 2 år sedan, och den blommade glatt bara någon månad efter. Nu blommar den igen.

Finns även Röda dubbla, med olika namn, som är jätte fina. Letar förtvivlat nu.
Vill Ha.... ohmy.gif)
AnnammA
Har ev planer på att åka på julrosutställningen på Ulriksdal i Kivik... Men jag har jobbat denna helgen,mestadels, och så har vädret varit lite oroligt här i Skåne...
Österläge
CITAT (C o a @ 24-03-2008, 16:22) *
Julrosor är Väldigt tåliga, och klarar det messta.
Dessa sår man i regel vå senare vår, när de precis släppt fröna. Det kan ta upp till 2 år, innan fröna gror. Dessa ska helst stå ute, i kyla och is, för att gro.
Jag tror att dina "bebisar" kommer att klara sig! *ler*
Kram Carola

Skönt att höra!! Nu står de under snötäcket sedan några dagar tillbaka, o det kommer bara mer snö! Var där o krafsade fram dem häromdan för att kolla så de var kvar wink.gif men sen lät jag snön täcka dem igen, det isolerar ju mot kylan.

När jag var i London förra helgen så såg jag flera stora rabatter med julrosor, så vackra!! Blev ännu mer förälskad än tidigare... De var billigare än hemma också, 7 pund, ca 100 kr för stoa blommande exemplar!! Men jag vågade inte ta med dem på planet, kändes osäkert om de skulle klara sig...
AnnammA
Denna helgen blev det julrosutställning på Ulriksdal i Kivik. Åh, vad där fanns många godbitar, och man kan inte ta med sig allt hem...
I allafall, var där några som såldes ut för 3st/300kr, olika sorter/färger, där kanske ngn blomma blivit tilltufsad, men annars kraftiga ex. Tre olika hittade jag där: en aprikosfärgad, en vit med röd kant och en rosa med fåtal prickar. Sedan gick jag in i växthuset och hittade en helt underbar dubbel, så den fick också följa med hem...

Dubbeljr2.JPG

Dubbeljr.JPG

julrosor.JPG

jr15.JPG

Gillan
Åhhh så vackra! Och du var där! Skulle också ha velat vara det blush.gif , men nästa år........då ska jag ta mig till Skåne vid rätt tidpunkt yes.gif
labbråttan
Får jag flika in en fråga till er som verkar kunna julrosor? Jag köpte en mörkrödviolett, onamnad, i början på februari som har fått stå inne. Det kom nya blommor, men de blev ljusare, nästan cremevita. Nu har den ju slutat blomma och jag har tänkt ställa ut den. Men är det någon som vet varför blommorna hade en annan färg? De ska ju gilla halvskugga, men det kanske var för mörkt ändå?
C o a
CITAT (AnnammA @ 31-03-2008, 08:11) *
Denna helgen blev det julrosutställning på Ulriksdal i Kivik. Åh, vad där fanns många godbitar, och man kan inte ta med sig allt hem...
I allafall, var där några som såldes ut för 3st/300kr, olika sorter/färger, där kanske ngn blomma blivit tilltufsad, men annars kraftiga ex. Tre olika hittade jag där: en aprikosfärgad, en vit med röd kant och en rosa med fåtal prickar. Sedan gick jag in i växthuset och hittade en helt underbar dubbel, så den fick också följa med hem...

Dubbeljr2.JPG

Dubbeljr.JPG

julrosor.JPG

jr15.JPG

*SUCK!* Vill ha! Så underbara! Helst den dubbla! *Dreglar nu* ohmy.gif)

CITAT (labbråttan @ 31-03-2008, 12:08) *
Får jag flika in en fråga till er som verkar kunna julrosor? Jag köpte en mörkrödviolett, onamnad, i början på februari som har fått stå inne. Det kom nya blommor, men de blev ljusare, nästan cremevita. Nu har den ju slutat blomma och jag har tänkt ställa ut den. Men är det någon som vet varför blommorna hade en annan färg? De ska ju gilla halvskugga, men det kanske var för mörkt ändå?

Det beror nog på ljuset!
Men en Mörkröd planta kan även få ljusare blommor ute. Alltså, det kommer blommor i olika nyanser.
Sen nästa år, kan alla vara mörka igen.
Ljuset verkar påberka dessa en hel del.
Mina Röda har ännu inte blommat. Nu verkar de ha kommit igång, med nytillväxt, så jag hoppas på blommor snart!
karen
Hej!
Har många julrosor som växer sedan gammalt i min trädgård och även många mördarsniglar. Har aldrig sett någon närma sig en julros - inte heller några snigelskador på vare sig blad eller blommor...kanske bara en lokal avvikelse från kosten men förhoppningsvis överlag inte på sniglarnas favvomeny!?
Undrar by the way också hur jag ska göra med löpande skötsel av gamal julrosor. De blommar fint men har ibland som mörka, torra blad - några är frodiga och fina...ser också här i forumet på bilderna att era är mera som små buskar. Ska man tillföra något för att undgå torra, glesa bladverk?
Karen i Stuvsta
lyckero
Bladen på helleborus har jag aldrig sett några snigelangrepp på, däremot misstänker jag att de äter lite på blommorna till Helleborus niger...
Får jag bjuda på en sann barnhistoria men anledning av detta?
Min stora flicka var väl ungefär 3 år då hon lärt sig vad en snödroppe är. Något senare på säsongen kom helleborus niger på ungefär samma ställe.
Kommentaren: Mamma! Vilka häftiga snödroppar!
Och det kunde jag ju bara hålla med om...
Lyckero
Christina i Småland
Jag har bara två sorters julrosor. Just nu är den röda väldigt fin. Den vita börjar bli lite överblommad. Bilden på den är tagen för ett par veckor sedan, den andra bilden är tagen idag.
[attachment=16357:julrosvit.jpg]
[attachment=16358:julrosröd.jpg]
Myosotis
Är det bara mina julrosor som vädret har tagit knäcken på? (Skåne) De brukar ju klara det mesta, men -16° i slutet av mars kom tydligen som en chock efter den varma vintern. Stjälkarna blev helt sladdriga. Jag klippte av och satte i vas men det blev inte heller bra, de kunde inte dricka vatten längre. Snön skyddade tydligen inte tillräckligt, många blommor blev förstörda, bl.a. tulpaner som redan hade stora knoppar.
Anki V
Äntligen blommar min julros.
[attachment=17589:Julros__Large_.jpg]

Den här köpte jag i februari för drygt tre år sedan och då blommade den. Eftersom det var en mycket snörik vinter det året så fick den omväxlande vara ute och i kylskåpet tills det blev maj och planteringsdax.

År ett och två så kom det lite blad (som sniglarna mumsade i sig) så jag i alla fall fick en ”hint” om att den levde där nere i jorden.

Den har bara ett fel....blomman kommer nästan direkt ur marken. Den har liksom nästan ingen stjälk så ska jag se den får jag lägga mig ner laugh.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon