Full version: vett o etiket
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anki på Öland
CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 00:56) *
Det styrker min teori! Hade faktiskt aldrig stött på folk som tyckte man var oartig som inte kom i tid förrän jag flyttade ut på landet. Har frågat bekanta och fått mönstret bekräftat.

Född, uppfödd och har största delen av mitt liv bott i Stockholm. Är, relativt sett, nyligen invandrad Ölandsbo.......
Att inte passa en uppgjord tid, varesej det är att besöka mig eller komma till jobbet, tycker jag är hänsynslöst mot mig/arbetskamrater. Visst man kan av olika anledningar bli försenad men då är det ju så lätt att slå en signal och tala om att man blir sen.
Anki
Magdis
CITAT (aq42 @ 24-02-2008, 10:13) *
Vid Medelhavet saa foervaentas man vara typ minst en timme sen...... naughty.gif

Oj vad jag skulle tabba mig om jag kom till ett ställe där det är kutym att komma försent. Jag är nämligen en sån som håller stenhårt på tider.
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2008, 10:43) *
Född, uppfödd och har största delen av mitt liv bott i Stockholm. Är, relativt sett, nyligen invandrad Ölandsbo.......
Att inte passa en uppgjord tid, varesej det är att besöka mig eller komma till jobbet, tycker jag är hänsynslöst mot mig/arbetskamrater. Visst man kan av olika anledningar bli försenad men då är det ju så lätt att slå en signal och tala om att man blir sen.
Anki

Nja kommer försent till jobbet gör man inte ! Och visst slår jag en signal om jag blir försenad , det är bara det att vi har olika uppfattning om vad som är försent. giggle.gif

*Stintan*
Om man bor i stan eller på landet spelar nog ingen som helst roll i det här sammanhanget utan jag tror det beror på uppfostran helt enkelt.
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 24-02-2008, 10:53) *
Om man bor i stan eller på landet spelar nog ingen som helst roll i det här sammanhanget utan jag tror det beror på uppfostran helt enkelt.

Jo det kan jag hålla med om men jag tror ändå att det till viss del kan skilja på uppfostran beroende på var man växt upp.
*Stintan*
Snarare i vilken miljö kanske.
Gillan
Jag tror inte heller att det spelar någon roll vart du kommer ifrån. Jag har bott i stort sett lika mycket i stadsmiljö som på landsbygden. Likaså har jag spenderat några år i universitetsmiljö, där den akademiska kvarten var ett gissel tyckte jag. Jag är nog lite väl överdriven när det gäller att passa tider kanske, men kommer jag försent till en avtalad tid, kan folk vara relativt säkra på att något har hänt. Jag avskyr när jag får vänta och därför låter jag heller aldrig någon vänta på mig.
Berith
Varför finns tid om det inte är för att visa att nåt ska hända då, eller att nåt hände då? Om ni förstår hur jag menar - jobbet börjar då, eller en viss lektion i skolan. Tåget går vid en bestämd tid, eller bussen eller flyget. Man kan inte komma till tandläkaren när man vill, man får en bestämd tid att passa. Likaså för läkarbesök eller hos frissan. TV-program börjar vid en viss tid. Affärerna öppnar också vid en bestämd tid, och stänger.

Finns massor med exempel på när det är viktigt att man vet vilken tid som gäller! Och det godtas nog inte som ursäkt att "mina föräldrar med fina titlar kommer från storstan" när det suras för att ni kommer en halvtimma försent till tandläkaren. g.gif
Myosotis
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 08:13) *
(...) Och är dom så oartiga så dom struntar i en uppgjord tid kan dom räkna med att inte bli bjudna igen.

Det här visar ju tydligt hur olika vi är! Jag struntar ju inte i en uppgjord tid utan är artig på det sättet jag fått lära mig! För att ge värden lite andrum känns det bäst att komma kvart över. Jag är snäll och värden blir förnärmad. Eller tvärtom: jag blir skitsur på folk som kommer för tidigt, fast de bara ville vara artiga på sitt sätt. Bra att prata om det med sina vänner kanske, så man vet var man har varandra.
Dålig planering tycker jag inte det handlar om. Om jag duschar 20 i så är det ju lugnt enligt mitt sätt att se, för gästerna kommer inte förrän kvart över, tidigast prick.
Att komma till jobbet eller tandläkaren i tid är ju självklart, det är en helt annan sak.
Berith
CITAT (Myosotis @ 24-02-2008, 12:20) *
Det här visar ju tydligt hur olika vi är! Jag struntar ju inte i en uppgjord tid utan är artig på det sättet jag fått lära mig! För att ge värden lite andrum känns det bäst att komma kvart över. Jag är snäll och värden blir förnärmad. Eller tvärtom: jag blir skitsur på folk som kommer för tidigt, fast de bara ville vara artiga på sitt sätt. Bra att prata om det med sina vänner kanske, så man vet var man har varandra.
Dålig planering tycker jag inte det handlar om. Om jag duschar 20 i så är det ju lugnt enligt mitt sätt att se, för gästerna kommer inte förrän kvart över, tidigast prick.
Att komma till jobbet eller tandläkaren i tid är ju självklart, det är en helt annan sak.

Hjälp! slap.gif

biggrin.gif Det kanske är för att en del resonerar som du (och nån/några till tidigare) som det blir klyftor mellan människor. En del tror sej vara förmer än andra och visar det genom att nonchalera andras önskemål och uppfattningar. T.ex. när det gäller att passa en tid man fått för att träffas vid en middag. Det är ingen rättighet "du" har att bli bjuden på middag hos "mej", "jag" har bjudit "dej" för att "jag" vill ha "ditt" sällskap just då. Och att inte passa tiden "jag" gett "dej" visar väl bara "jag" inte är värd "din" respekt. kompiskram.gif

Och jag tycker att alla tider ska passas, oavsett vem som satt upp dom! yes.gif
Netha
Jag har aldrigt tyckt att min tid är så dyrbar
att jag skulle irriteras om någon kommer 15 min senare än utsatt tid.
Vad gör väl en kvart i ens liv??? Inte har man väl maten prick färdig "kl. middag".

Kommer någon lite tidigare, ja då har man ju lite extra tid att umgås. smile.gif
Berith
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 13:26) *
Vad gör väl en kvart i ens liv??? Inte har man väl maten prick färdig "kl. middag".

Kommer någon lite tidigare, ja då har man ju lite extra tid att umgås. smile.gif

Men det är väl ändå lite skillnad på att uppfostras till att komma efter utsatt tid, för att man kommer från "finare" familjer och områden än förklaringen att "puh, jag hittade ingen parkeringsplats precis utanför här"?
mamamaggan
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 13:26) *

Bra sagt !

Jag har fått lära mig att maten ska inte vänta på gästerna utan gästerna på maten. Då får man tid att umgås en stund innan och om de nu har olika uppfattning om vilken tid man ska komma så gör det inget , alla hinner då komma " i tid " .

Har sett att en del skriver om att komma i tid till annat men där tycker jag att man ska hålla på tiden .

När man träffas privat för att ha några trevliga timmar tillsammans så kan väl inte någon kvart spela så stor roll ? Kastar ni ut gästerna när ni tycker att ni ägnat dem nog med tid också ? giggle.gif
Netha
Oj! Det visste jag inte att man gör ... uppfostras till att komma sent. ohmy.gif
Trodde att det tillhörde artonhundratalet, ev början på nittonhundra ...
då man räknade in folk i olika klasser ... en del finare än andra.

Kan bara skratta åt sådant om det förekommer idag ... rotfl.gif

Men jag brukar skämtsamt säga, när jag kommer sent ...fint folk kommer alltid sent laugh.gif

Här skulle jag citerat Berith
mamamaggan
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 13:36) *
Men det är väl ändå lite skillnad på att uppfostras till att komma efter utsatt tid, för att man kommer från "finare" familjer och områden än förklaringen att "puh, jag hittade ingen parkeringsplats precis utanför här"?

Vi har olika uppfattning om vad som är utsatt tid helt klart , flirting.gif

Förstår att bl a jag retat genom att skriva om var man kommer ifrån och vilken miljö . Ber om ursäkt om någon känner sig kränkt , tänkte inte så med det jag skrev , utan mer att visa på att det kan vara olika på hur man tycker om detta beroende var man växt upp.

Ta nu inte illa upp man det är nog ändå så att den där förhatliga kvarten är ett arv från den " akademiska kvarten" .

Vill ställa en fråga : om någon inte passar tiden exakt och inte hör av sig , börjar ni med middagen ( eller vad det nu är ) ändå ? Ger ni inte de " sena " gästerna en kvart ?
Berith
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 13:41) *
Oj! Det visste jag inte att man gör ... uppfostras till att komma sent. ohmy.gif

Men jag brukar skämtsamt säga, när jag kommer sent ...fint folk kommer alltid sent laugh.gif

Vill inte peka ut nån speciell men läs gärna mamamaggans inlägg. blush.gif
Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 13:49) *
---
Vill ställa en fråga : om någon inte passar tiden exakt och inte hör av sig , börjar ni med middagen ( eller vad det nu är ) ändå ? Ger ni inte de " sena " gästerna en kvart ?

Hmm.... g.gif Den där första kvarten - om vi säger att man är bjuden till kl 18 - går ju åt till annat. Det är ju inte så att man börjar äta då, iaf inte hos oss. Men är man bjuden till 18 så kommer man då, inte nån annan tid.
skogstroll
Ibland verkar det som folk faktiskt siktar på att komma försent vilket är fullkomligt löjligt! Akademisk kvart måste ju tillhöra medeltiden. Har aldrig hört talas om det sen jag pluggade på universitetet för evigheter sen och redan då var det urmodigt. Tycker det kan vara rätt trist att sitta och vänta på folk för att de alltid ska komma försent. Sen om det händer nåt på vägen kan man ju inte rå för. Sätter man en tid så gör man väl det av en anledning, annars säger man väl 18.15 istället för 18.

Själv kommer jag gärna i tid för jag vet hur krångligt det är att ta mig hem sen, och det är trist att behöva gå hem innan efterrätten. Men allt är väl från fall till fall antar jag.

Aqvakul
Vaeldigt vilka kaenslor detta vaecker!
Det aer klart att man i Sverige ska komma vid angiven tid.
Men det aer faktiskt saa att man riskerar genera vaerdfolket mer om man kommer foer tidigt aen om man kommer naagra minuter foer sent. Aer man naera vaenner spelar det naturligtvis mindre roll.
kompiskram.gif
Anki på Öland
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 13:39) *
.............................När man träffas privat för att ha några trevliga timmar tillsammans så kan väl inte någon kvart spela så stor roll ? ............................

Håller helt med dig där, men då säger åtminstone jag något i stil med att "vi ses i 6-tiden" Då är det helt OK att komma lite före eller lite efter, men skall jag bjuda på mat ber någon komma klockan 18, då vill jag att dom kommer i tid. Annars säger i alla fall inte jag någon bestämd tid.
Anki
mamamaggan
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 13:41) *

Här skulle jag citerat Berith

Jo jag , och säkert många med mig har jag förstått , är uppfostrad till att " komma sent" iaf när det gäller middag. Gammaldags eller ej , det är en artighet mot värdfolket har jag fått lära mig.

Det där med att fint folk kommer sent är väl något som har med vem man vill vara " visa vördnad". Om det gäller en officiell middag så kommer väl huvudpersonen sist har jag förstått.

Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 15:58) *
Jo jag , och säkert många med mig har jag förstått , är uppfostrad till att " komma sent" iaf när det gäller middag. Gammaldags eller ej , det är en artighet mot värdfolket har jag fått lära mig.

---

Jaha där ser man hur saker uppfattas olika. Jag skulle iaf bli irriterad, men du vore välkommen ändå. Sen skulle jag nog förklara för dej att hos oss passar man tiden. biggrin.gif
mamamaggan
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 16:21) *
Jaha där ser man hur saker uppfattas olika. Jag skulle iaf bli irriterad, men du vore välkommen ändå. Sen skulle jag nog förklara för dej att hos oss passar man tiden. biggrin.gif

Tack för det ! Och du skulle vara välkommen här t o m om du kommer 17:59:59 ! laugh.gif
Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 16:27) *
Tack för det ! Och du skulle vara välkommen här t o m om du kommer 17:59:59 ! laugh.gif

giggle.gif
Netha
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 15:58) *

Det där med att fint folk kommer sent är väl något som har med vem man vill vara " visa vördnad". Om det gäller en officiell middag så kommer väl huvudpersonen sist har jag förstått.

Aj aj ... så det lever ännu. ohmy.gif Jag trodde det var ett skämt. laugh.gif

Men det där med att visa vördnad .. hur går det ihop med att komma lite sent? confused.gif
Jag har trott att det bara gäller kungafamiljen... för att de räknas som "finare folk"
och för säkerhetens skull ... alla sitter vid bordet = de har ryggen fri och vakterna har uppsikt framåt.
Kanske är jag ute och cyklar, men så har iaf jag trott att det är. yes.gif tongue.gif
mamamaggan
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 17:14) *
Aj aj ... så det lever ännu. ohmy.gif Jag trodde det var ett skämt. laugh.gif

Men det där med att visa vördnad .. hur går det ihop med att komma lite sent? confused.gif
Jag har trott att det bara gäller kungafamiljen... för att de räknas som "finare folk"
och för säkerhetens skull ... alla sitter vid bordet = de har ryggen fri och vakterna har uppsikt framåt.
Kanske är jag ute och cyklar, men så har iaf jag trott att det är. yes.gif tongue.gif

Jodå det lever och frodas fortfarande ! giggle.gif

När det gäller att visa vördnad så är det så att om det ges en middag till någons " ära " så har jag för mig att gästerna , även kungligheter , kommer först och huvudpersonen sist . Om jag skulle vara med på en sådan middag så skulle jag komma i rätt tid var så säker ! giggle.gif

Det där med att " ju senare ju finare folk " har väl med just kungligheter o d att göra. De skulle komma sist och det finns säkert flera förklaringar till det.
Netha
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 17:22) *
Jodå det lever och frodas fortfarande ! giggle.gif
När det gäller att visa vördnad så är det så att om det ges en middag till någons " ära " så har jag för mig att gästerna , även kungligheter , kommer först och huvudpersonen sist . Om jag skulle vara med på en sådan middag så skulle jag komma i rätt tid var så säker ! giggle.gif

Det där med att " ju senare ju finare folk " har väl med just kungligheter o d att göra. De skulle komma sist och det finns säkert flera förklaringar till det.

Tur att jag inte blir bjuden på kungamiddagar .. skulle nog göra bort mig ... eller kanske inte. confused.gif

Nåja, en i familjen var på en sådan för inte så hemskt länge sedan och h*n klarade sig galant.
Kan ju fråga om det blir aktuellt att svida upp sig. giggle.gif
Bettis
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 16:21) *

Jag skulle bli mycket irriterad om dom inte höll tiden ranting.gif ranting.gif jag kanske står där med maten färdig osv och så kommer inte folket när det är sagt. Har jag sagt 18.00 så är det 18.00 som gäller rtfm.gif annars hade jag väl för guds skull sagt 18.30 tex g.gif
mamamaggan
CITAT (Netha @ 24-02-2008, 17:28) *
Tur att jag inte blir bjuden på kungamiddagar .. skulle nog göra bort mig ... eller kanske inte. confused.gif

Nåja, en i familjen var på en sådan för inte så hemskt länge sedan och h*n klarade sig galant.
Kan ju fråga om det blir aktuellt att svida upp sig. giggle.gif

Men visst ses vi på nästa Nobelmiddag , eller hur Netha ? flirting.gif

Netha
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 17:30) *
Men visst ses vi på nästa Nobelmiddag , eller hur Netha ? flirting.gif

Absolut. yes.gif biggrin.gif
mamamaggan
CITAT (Bettis @ 24-02-2008, 17:30) *
Jag skulle bli mycket irriterad om dom inte höll tiden ranting.gif ranting.gif jag kanske står där med maten färdig osv och så kommer inte folket när det är sagt. Har jag sagt 18.00 så är det 18.00 som gäller rtfm.gif annars hade jag väl för guds skull sagt 18.30 tex g.gif

Ja det är ju det vi har sagt , vi har olika uppfattning. flirting.gif

Mer än en kvart tycker jag nog inte man kan komma " försent". Har också fått lära mig att aldrig ha maten färdig exakt när gästerna kan tänkas anlända , 18.00 eller 18.30 , utan att gästerna ska få vänta på maten och inte tvärtom. Om det skulle hända något som gör att gästerna inte dyker upp förrän 18.30 så blir inte maten helt förstörd ändå .
Gita
CITAT (Bettis @ 24-02-2008, 17:30) *

Hos mig är det drink(och mingel om man är många) som gäller en halvtimme innan man sätter sig till bords. Praktiskt eftersom gästerna då har ett visst tidsspann att infinna sig under.
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 24-02-2008, 18:06) *
Hos mig är det drink(och mingel om man är många) som gäller en halvtimme innan man sätter sig till bords. Praktiskt eftersom gästerna då har ett visst tidsspann att infinna sig under.
Gita

Så är det här också. Dessutom när gästerna kommer med lite mellanrum så hinner värdfolket ägna en stund åt alla gäster innan middagen.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 24-02-2008, 19:06) *
Gita

Gita och jag aer tydligen fortfarande oeverens! tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 24-02-2008, 18:06) *
Gita

Men om alla är "artiga" och kommer en halvtimme för sent - då står man där med sina drinkar och får mingla med sig själv...... whistling.gif skall det då minglas ytterligare en halvtimme när gästerna tillslut kommer???
Anki
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 24-02-2008, 19:23) *
Men om alla är "artiga" och kommer en halvtimme för sent - då står man där med sina drinkar och får mingla med sig själv...... whistling.gif skall det då minglas ytterligare en halvtimme när gästerna tillslut kommer???
Anki

rotfl.gif Bra synpunkt Anki!

Nej Anki alla är så " artiga " att de inte kommer mer än en kvart " för sent " och då funkar det. flirting.gif
Anki på Öland
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 19:26) *
rotfl.gif Bra synpunkt Anki!

Nej Anki alla är så " artiga " att de inte kommer mer än en kvart " för sent " och då funkar det. flirting.gif

Ja, det är tur jag bara käkar tillsammans med mina närmaste kompisar som tänker på samma sätt som jag - och aldrig har finare middagar, det skulle nog inte gå så bra...... giggle.gif
ANki
Berith
Det skulle vara kul att veta vad mamamaggan mer har fått lära sej angående etikettsregler. yes.gif Kanske nåt annat som "vi andra" tar för nåt självklart men som egentligen ska göras annorlunda?
mamamaggan
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 20:19) *
Det skulle vara kul att veta vad mamamaggan mer har fått lära sej angående etikettsregler. yes.gif Kanske nåt annat som "vi andra" tar för nåt självklart men som egentligen ska göras annorlunda?

De har jag lärt av mina föräldrar och genom andra kontakter genom åren. ( Usch känner mig som en stel gammal kärring giggle.gif )

Det finns väl egentligen inget rätt eller fel tycker jag bara olika sätt . Det viktigaste är väl att man kan tolerera ATT det finns olika sätt och inte behöver bli osams . tummenupp.gif
Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 20:25) *
De har jag lärt av mina föräldrar och genom andra kontakter genom åren. ( Usch känner mig som en stel gammal kärring giggle.gif )

Det finns väl egentligen inget rätt eller fel tycker jag bara olika sätt . Det viktigaste är väl att man kan tolerera ATT det finns olika sätt och inte behöver bli osams . tummenupp.gif

Nej jösses, osams ska vi inte bli, tyckte bara det var intressant att "klasstänket" fanns kvar och undrade om det fanns nåt mer sånt där som kan uppfattas lite tvärtom. (Jag tror såklart inte att ni slänger igen dörren framför nån när vi istället håller upp den. T.ex... giggle.gif )
mamamaggan
CITAT (Berith @ 24-02-2008, 20:32) *
Nej jösses, osams ska vi inte bli, tyckte bara det var intressant att "klasstänket" fanns kvar och undrade om det fanns nåt mer sånt där som kan uppfattas lite tvärtom. (Jag tror såklart inte att ni slänger igen dörren framför nån när vi istället håller upp den. T.ex... giggle.gif )

" Klasstänket " finns kvar i allra högsta grad i vissa kretsar som jag kommit i kontakt med. Har släktingar som rör sig i akademiska kretsar och där finns det , tro mig! Att inte kunna " uppföra " sig rätt kan t o m göra att du inte kommer i fråga för vissa jobb.

Har ju också kommit i kontakt med en del stela män i uniform genom ett av mina jobb . På andra jobb har jag kommit i kontakt med folk från andra länder som håller mycket hårt på reglerna och då är det bara att rätta in sig i ledet.
Noak
Nu är jag ju uppfödd med så sträng vett och etikettuppfostran att det fick mig att göra uppror mot allt som verkade formellt. Kanske hade det att göra med upprorsandan på det glada sextiotalet. Jag har aldrig tagit till mig alla dessa regler igen. Men så mycket har man väl lärt sig i livet att man försöker ta hänsyn, och att man inte visar sin glädje över en inbjudan genom att komma försent...?

Tosan
Har jag sagt kl 18 så har jag ju maten på bordet då. När gästerna kommer vill jag inte stå vid spisen.
Om man nu inte har maten färdig förrän 18.45, hur hinner man då umgås med gästerna den där halvtimmen efter att de kommit en kvart sent?
Håller ni maten varm under tiden eller serverar ni bara kallskuret?
mamamaggan
CITAT (Tosan @ 24-02-2008, 21:39) *
Har jag sagt kl 18 så har jag ju maten på bordet då. När gästerna kommer vill jag inte stå vid spisen.
Om man nu inte har maten färdig förrän 18.45, hur hinner man då umgås med gästerna den där halvtimmen efter att de kommit en kvart sent?

Nej då , jag brukar iaf laga sådan mat som till stor del kan sköta sig själv eller som man bara behöver titta till då och då. T ex om jag ska servera kokt potatis så får den stå på låg värme tills resten är klart . Sås kan man värma på en stund precis innan servering.

Sedan är det inte fel att mingla i köket nu för tiden ! giggle.gif

Netha
CITAT (Tosan @ 24-02-2008, 21:39) *

Nämen ... det är ju som att du häller kaffe i koppen på sekunden ... när du får besök.
Nog måste man väl ha lite mingeltid innan man greppar besticken.. tycker iaf jag. smile.gif
Berith
CITAT (mamamaggan @ 24-02-2008, 22:21) *
Nej då , jag brukar iaf laga sådan mat som till stor del kan sköta sig själv eller som man bara behöver titta till då och då. T ex om jag ska servera kokt potatis så får den stå på låg värme tills resten är klart . Sås kan man värma på en stund precis innan servering.

Sedan är det inte fel att mingla i köket nu för tiden ! giggle.gif

Det kan ju vara så illa att dina gäster kommer senare än utsatt tid för dom vet att maten är i alla fall inte färdig förrän nån halvtimma senare. giggle.gif

(Har tänkt på det här i natt, är verkligen förundrad över att det fortfarande uppfostras så här. rolleyes.gif )
mamamaggan
CITAT (Berith @ 25-02-2008, 06:24) *
Det kan ju vara så illa att dina gäster kommer senare än utsatt tid för dom vet att maten är i alla fall inte färdig förrän nån halvtimma senare. giggle.gif

(Har tänkt på det här i natt, är verkligen förundrad över att det fortfarande uppfostras så här. rolleyes.gif )

Jo men det är inte så konstigt ändå tycker jag . Sådana här regler hålls det hårt på i vissa kretsar som vi tidigare skrivit om men jag tycker mig också se att det blir allt vanligare att göra så.

Att jag " håller " på dem är väl bara en vana som jag tycker funkar bra. Har ännu iaf inte hört någon av våra gäster klaga inte heller de som jag blivit bjuden till och kommit " försent " till . laugh.gif

Är nog mer förundrad över de som skriver att maten står på bordet när gästerna kommer. Har ni aldrig hört talas om att det är gästerna som ska vänta på maten och inte tvärtom ? Hur gör ni då om någon råkar bli sen ?

Med " mitt " sätt så har alla chansen att hinna " i tid " , en artighet mot mina gäster tycker jag.
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 12:07) *
Jo men det är inte så konstigt ändå tycker jag . Sådana här regler hålls det hårt på i vissa kretsar som vi tidigare skrivit om men jag tycker mig också se att det blir allt vanligare att göra så.

Att jag " håller " på dem är väl bara en vana som jag tycker funkar bra. Har ännu iaf inte hört någon av våra gäster klaga inte heller de som jag blivit bjuden till och kommit " försent " till . laugh.gif

Är nog mer förundrad över de som skriver att maten står på bordet när gästerna kommer. Har ni aldrig hört talas om att det är gästerna som ska vänta på maten och inte tvärtom ? Hur gör ni då om någon råkar bli sen ?

Med " mitt " sätt så har alla chansen att hinna " i tid " , en artighet mot mina gäster tycker jag.

tummenupp.gif
Berith
CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 11:07) *

Hoppas att jag inte skrivit nånstans att jag förväntar mej att maten ska stå på bordet om jag är bjuden klockan 18 och kommer klockan 18. blush.gif Lika lite som jag hoppas att andra kräver av mej att maten ska vara färdig samma tid.

Neej det jag är förundrad över är att inte passa den tiden man blivit bjuden till. yes.gif

(Och har jag nu skrivit nåt annat så pepåka det gärna så jag får reda ut det också! sleep.gif )
mamamaggan
Nej då Berith jag tror inte du har skrivit om att maten ska stå på bordet prick 18.00 ! giggle.gif

Ju mer jag funderar kring det här ju mer upplever jag att det är det här med att komma exakt " i tid " är det som är gammaldags. Jag tycker iaf att det är fler och fler som anammar detta med den " akademiska kvarten" ( OBS! en kvart inte en halvtimme eller timme , blir det längre än en kvart hör man av sig.) .

En " uppluckring " av det stelbenta i att " ställa krav " på sina gäster att komma i tid som i dag kan vara svårt p g a t ex mycket trafik . Tycker fortfarande att det är en artighet mot mina gäster att jag inte är sur på dem om de kommer 18.15 i stället för 18.00. En sorts medmänsklighet helt enkelt. Jag tycker nog att tyder på en viss rigiditet att inte acceptera en viss avvikelse när det gäller vilken tid man förväntas anlända.

För mig är som sagt " exakt på klockslaget " när det gäller middagsinbjudan något väldigt gammaldags och förlegat som iaf jag trodde tillhörde en förgången tid.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon