Full version: Känguruäpple
Sidor: 1, 2
Lady Hamilton
Alla "Känguru-odlare" Minns ni vad kul vi hade i fjol? giggle.gif
Om inte, kan ni läsa här
Känguruäpple Sådd 2007

I allafall tänkte jag gardera mig i år sleep.gif därför har jag nu sått mina frön. Och jag hoppas att de gror snabbt tummenupp.gif
Irene_L
Aha...är det dags att så dom? Jag har frön kvar från förra året....dom jag fick av dig Ladyn. yes.gif Tänkte testa om dom funkar i år också!!

Ja det är en härlig tråd.!!! Jag satte ju mina helt fel...under plommonträdet. Så det blommade högt upp i trädet. giggle.gif
sqrulan
Ja det kommer att bli spännande för jag har min stora från förra året på övervintring i källaren.Om en vecka ska jag ta upp den så att den får lite ljus och då hoppas jag att det finns liv i den.Fröer samlade jag förra året så jag ska även så ifall att den gamla inte vill grönska.Men jag sår nog inte förrän i mars.
malin72
aha ok är det dags för dom nu rotfl.gif ojojoj jaha vart ska dom få plats då sos.gif men klart jag ska prova egna..haha 000.gif
Maggan H
Så ni bara, crazy.gif jag väntar tills april, ninja.gif dom växer ju jättesnabbt och blir så STORA ju!! w00t.gif
Christer i Falköping
Tycker att de kan vara väldigt sega i starten. Så jag hade nog sått dem nu också om jag haft fröer (fast jag vet en som sår dem, så jag blir inte utan ändå tongue.gif ).
Christer.
Maggan H
CITAT (Christer i Falköping @ 17-02-2008, 20:40) *
Tycker att de kan vara väldigt sega i starten. Så jag hade nog sått dem nu också om jag haft fröer (fast jag vet en som sår dem, så jag blir inte utan ändå tongue.gif ).
Christer.

Nästan på dagen två veckor har mina tagit på sig de sista två åren med att gro.
Bettis
Jaha var får man tag i fröer om man nu skulle vilja ha blush.gif whist.gif
Maggan H
CITAT (Bettis @ 17-02-2008, 20:43) *
Jaha var får man tag i fröer om man nu skulle vilja ha blush.gif whist.gif

Hos mig tex! PMa!
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 17-02-2008, 20:37) *
Så ni bara, crazy.gif jag väntar tills april, ninja.gif dom växer ju jättesnabbt och blir så STORA ju!! w00t.gif

Ja du är klok du Maggan angel_not.gif Vänta du till April nä förresten vänta tills i Maj ...........för det är ju inte säkert att du skall behöva ha samma otur som vi andra med lååååååååång gronings tid devil.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 17-02-2008, 21:07) *
Ja du är klok du Maggan angel_not.gif Vänta du till April nä förresten vänta tills i Maj ...........för det är ju inte säkert att du skall behöva ha samma otur som vi andra med lååååååååång gronings tid devil.gif
Hrmf *OTUR*?? whistling.gif
Gillan
Bara för att ta det säkra före det osäkra så har jag sått mina idag yes.gif . Men visst gör du rätt i att vänta Maggan! Det skulle jag också ha gjort om jag vore som dig, men det är jag inte crazy.gif
Maggan H
Här blir man så hetsad att göra allt möjligt som man INTE hade tänkt att göra! Men jag SKA inte, ska INTE! rtfm.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 18-02-2008, 16:36) *
Här blir man så hetsad att göra allt möjligt som man INTE hade tänkt att göra! Men jag SKA inte, ska INTE! rtfm.gif

trostar.gif Va inte ledsen Maggan Naturligtvis sår du när du själv tycker det är lämpligt (ju senare desto bättre med plats för dig tummenupp.gif )

Det är bara så att vi andra har en sådan förbaskad "så-klåda" devil.gif så vi bara måste för att inte bli sjuka angel_not.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 18-02-2008, 17:41) *
trostar.gif Va inte ledsen Maggan Naturligtvis sår du när du själv tycker det är lämpligt (ju senare desto bättre med plats för dig tummenupp.gif )

Det är bara så att vi andra har en sådan förbaskad "så-klåda" devil.gif så vi bara måste för att inte bli sjuka angel_not.gif

LEDSEN?? -cry-.gif Nähä du, jag är SÅ glad bravo.gif om jag slipper trängas i min, ändock, blivande djungel tongue.gif utan att behöva ta fram macheten! no.gif Bara tänk ett otal Kängurur som växer upp i taket innan jag kan få ut dom! duh.gif Det är DET cenariot jag slipper om jag kan hålla fingrarna i styr! För HUR kan det bli 58 plantor när man bara sår 14?? [size="5"][/size]Och det av ALLA sorter..... -fear-.gif crying.gif
Christer i Falköping
CITAT (Maggan H @ 17-02-2008, 20:43) *
Nästan på dagen två veckor har mina tagit på sig de sista två åren med att gro.

Kan ju bero på vilken art man har också. Det finns juminst två som vi odlar här. S. laciniatum och den jag hade som jag tror hette S, aviculare (?). Min blev två meter hög och lika bred i alla fall, den andra blir väl något mindre om jag minns rätt. Annars var de väldigt lika i övrigt. Skall finnas en till med lila fruket som skall vara ätliga och goda, men den vet jag inte hur man skall få tag i.
Christer.
Lady Hamilton
Ja mina blir kring 2 meter (Andreas växte tydligen upp till nästan 3 m) Men den sorten med lila äpplen har jag inte sett Skulle vara kul att få tag i den oxå tummenupp.gif Så finns det någon här som har frön eller vet hur man får tag i så PM:a gärna mig blush.gif
Lady Hamilton
Nu är man ägare till nya små plantor av Känguruäpple yahoo.gif
de tod 14 dagar på sig att gro med undervärme
sqrulan
Nu har jag tagit upp mitt övervintrade känguruäpple och det kommer nya blad på stammen,hoppas att dom inte torkar in nu.Jag har även sått för säkerhetsskull ifall att det inte går vägen.Har nån annan övervintrat sin känguru???
Christina i Småland
Ja, jag har två i växthuset. Båda har varit gröna hela vintern. Bladen ser lite hängiga ut, men det ska väl kunna fixas till om jag planterar om och klipper ner lite grann, hoppas jag.
/Christina
Maggan H
CITAT (Christina i Småland @ 02-03-2008, 19:22) *
Ja, jag har två i växthuset. Båda har varit gröna hela vintern. Bladen ser lite hängiga ut, men det ska väl kunna fixas till om jag planterar om och klipper ner lite grann, hoppas jag.
/Christina

Har du haft värme i växthuset, Christina? Jag lät en kruka men känguruäpplen stå som landningsplats till småfåglarna i vinter invid fågelbordet, trodde den skulle frysa ner till en dabbig massa men den står rak o fin ff. Betyder ju inte att den har klarat sig. Hur känsliga är dom eg för kyla?
Gillan
yahoo.gif Hihiii, nu har mina också grott bravo.gif .........nu ska de bara överleva också giggle.gif
Christina i Småland
Maggan!
Ja, jag har värme i växthuset. Övervintrar pelargoner, fuchsior, änglatrumpeter, agapanthus mm där. Borde nog ha lite extraljus också, men har tyvärr inte skaffat det, men nu kommer ju ljuset med stormsteg. Idag när solen sken var det 30 grader där, alldeles för varmt! På nätterna går det ner till ca 5 grader som lägst.
/Christina
Mrs-E
Tack snälla Ladyn för mina känguruplantor, dom lever fortfarande biggrin.gif
Nu undrar jag om någon skulle vilja ge mig tips och råd hur jag ska handskas med dom????
Lady Hamilton
De vill ha mycket näring Så nästa gång du skolar kan du plantera i ko-på-påse De brukar växa väldigt snabbt tummenupp.gif
Maggan H
Nu är dom sådda i alla fall, inga har dock grott! (Tack o lov, det är inte ofta jag säger det! Fullt överallt redan!)
Mrs-E
Hej

En liten undran, mina känguruäpplen är stora och fina med GRÖNA frukter, vill ju att dom ska bli mogna någon gång.
Har flyttat in en av dom i väntan på mognad , då det börjar bli kallt ute.
Vad ska jag göra?
Lady Hamilton
Mina plantor är ca 1,70m både i höjd o omkrets så jag har ingen möjlighet att ta in dem över huvudtaget. Men där emot så har mina äpplen börjat att ändra färg nu "håller tummarna" att de skall hinna mogna innan det blir allt för kallt. Plantorna tål en del frost, en eller ett par 'knäppar' på nedåt -5° brukar gå bra. Mitt tips Mrs-E är att bara vänta å se, nu när du tagit in dem. Men skulle inte äpplena byta färg på plantorna så hör av dig till mig, för jag har kvar massor med frön från i fjol kompiskram.gif
Cathis
Så bra att dom klarar lite frost, mina äpplen börjar äntligen ändra färg här med.
Mrs-E
Hej
Äntligen har dom börjat skifta färg, jippieeeeeee.
Men jag kanske hör av mig Ladyn, om det havererar och tack för erbjudandet om frö.
Lady Hamilton
Grattis! Och du får gärna höra av dig om det är något du funderar över. Kan berätta att i o m att äpplena bytt färg till orange så kan du ta in och eftermogna dem. Sedan när de är mörkt orange och lita mjuka så är det dax att ta vara på fröna. Enklaste sättet är att pressa sönder dem i en Te-sil eller liknande och skjölja bort allt fruktkött under rinnande vatten, plocka bort allt skal och sedan låta fröna torka på ett fat (jag använder papptallrikar) eller liknande. I bland torkar de i hop sig i "klumpar" men de är bara att "mosa" klumparna när de torkat
Lycka till / Lady´n

malin72
måste bara få visa giggle.gif eftersom att jag totalt glömde att så dom i år så fick jag småttingar av Lady Hamilton bravo.gif nu till det roliga jag tog hand om alla och an har jag, en har mamma, en har min granne....
nu är det så att på framsidan där grannen har sin blev min enorm förr men i år satte jag min på baksidan....resutat mindre..men så här stor är den som grannen fick...det är på våran framsida hon bor vägg i vägg med mig ( whist.gif finns minsan vit tobak där som jag sått enorm den med) whist.gif sen lite jätte prästkragar, ostronört, ja lite smått och gått...men kolla bilden giggle.gif som 172 hög kan jag säga att den är mycket högre än mig whist.gif
[attachment=25850:år_2008_1163.jpg]
Alba
Men oh så fin. Ser jag rätt att den har blå blommor eller är det från en anna växt ?
malin72
CITAT (Alba @ 14-10-2008, 14:05) *
Men oh så fin. Ser jag rätt att den har blå blommor eller är det från en anna växt ?

jo då pga av kameran eller så är det mera blå än lila blommor men fin fin är den och inte ger den upp inte bara blommar på tummenupp.gif
Lady Hamilton
Ja Malin vilken fin planta bravo.gif Mina blev också höga men dock inte lika höga som i fjol. Nu har vi höst och mina plantor håller på att blåsa i kull av alla starka vindar, så snart åker de på komposten. Men "äpplena" har börjat mogna, så jag har fullt upp med att ta vara på fröna
malin72
CITAT (Lady Hamilton @ 14-10-2008, 16:56) *
Ja Malin vilken fin planta bravo.gif Mina blev också höga men dock inte lika höga som i fjol. Nu har vi höst och mina plantor håller på att blåsa i kull av alla starka vindar, så snart åker de på komposten. Men "äpplena" har börjat mogna, så jag har fullt upp med att ta vara på fröna

giggle.gif ja här står den ju bra skyddat till...tycker att hon valde en bra plats...men inga mogna äpplen inte hos henne eller här, så jag får väl se om dom hinner med i år whist.gif
joulanta

Hur har jag kunnat missa känguruäpplet?? Det verkar ju vara en helhäftig växt.
Har fått tag på blåa fröer blomma.gif men typiskt mej så googlade jjag på käpple och hittade en till färg.
Svårt få tag på dom fröna? jag har bara sett frö till den blå, men alla ni som har känt till denna blomma länge vet säkert mer

Lady Hamilton
CITAT (joulanta @ 19-10-2008, 18:11) *
...... blomma.gif men typiskt mej så googlade jjag på käpple och hittade en till färg........

g.gif Undrar vad du har hittat för växt? När jag goolade på "käpple" så hittade jag inga bilder alls no.gif Kan du visa bild? Blir så nyfiken på vad du kan ha hittat för växt. Vad jag vet så finns det 2 olika sorters Känguruäpple, en lägre å en högre sort. Och de bilder som vi har visat här på forumet är på den högre sorten. Och mycket riktigt blommar den blå/lila
Maggan H
Har fått tag på blåa fröer blomma.gif men typiskt mej så googlade jjag på käpple och hittade en till färg.
Svårt få tag på dom fröna? jag har bara sett frö till den blå, men alla ni som har känt till denna blomma länge vet säkert mer

BLÅA FRÖ?? ohmy.gif Vad är det för raritet du fått tag i?? biggrin.gif Mina frö är ljusgula/beige.... Skämt åsido, du talat inte om vilken färg du mer hittat? Låter kul, mer info!
Mina äpplen börjar också mogna, och de plantor jag planterade hos min dotter på hennes östersida är enorma, och inte ett enda gult blad, vilket mina lätt får. g.gif
Maggan H
joulanta; Antar att du förkortade ordet lite med k-äpple, här hittade jag info om en gul variant:
Gult Känguruäpple

Fast inte tycker jag att den är annolunda, liknar på pricken alla våras Kängurur??
Lady Hamilton
Men Maggan? Det är ju den sorten som vi har?? eller hur giggle.gif
(Ops! Såg inte förrens nu att Maggan hade gjort ett tillägg i sitt senaste inlägg)
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-10-2008, 18:37) *
Men Maggan? Det är ju den sorten som vi har?? eller hur giggle.gif

Ja, det är ju det jag säger! rotfl.gif Hur kan den kallas Gul?? Inte brukligt att de kallar blomfärgen efter pistillens färg, hehe giggle.gif
Lady Hamilton
duh.gif .....det är ju för att ÄPPLENA är Gula såklart!!! laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif santa.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Svårt få tag på dom fröna? jag har bara sett frö till den blå, men alla ni som har känt till denna blomma länge vet säkert mer.

Men vi vill fortfarande veta vad det var för frön å fäger som du har hittat joulanta tummenupp.gif yes.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 19-10-2008, 18:41) *
duh.gif .....det är ju för att ÄPPLENA är Gula såklart!!! laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif santa.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

naughty.gif Ja men mina äpplen är bara gula några dagar för att sen bli orange.... innocent.gif Och de är ju gröna från början... coolgleam.gif Lika knasigt som att tomater är en 'grön'sak! rotfl.gif
joulanta

Var kanske lite för snabb, men läste en artikel http://glashusetitravad.blogspot.com/2006/...-vrme-regn.html där står det att han har skolat 2 olika sorter av känguruäpple.

Sen så läste jag kanske lite slarvigt på ett annat ställe för står det gult käpple så borde den ju blomma gult
det tycker i alla fall jag kompiskram.gif
Maggan H
CITAT (joulanta @ 20-10-2008, 17:34) *
Var kanske lite för snabb, men läste en artikel http://glashusetitravad.blogspot.com/2006/...-vrme-regn.html där står det att han har skolat 2 olika sorter av känguruäpple.

Sen så läste jag kanske lite slarvigt på ett annat ställe för står det gult käpple så borde den ju blomma gult
det tycker i alla fall jag kompiskram.gif

Håller fullständigt med, tummenupp.gif anges Gult bör det vara blommans färg och inget annat! rose.gif
Östh
Har tidigare i höst frågat hur jag skall förvara känguruplantor som inte hinner ge frukt och nya frön. De är ca 50 cm höga i snitt men startade alltför sent för att hinna ge frukt. Kan ställa dem i mörkt garage-plus men inte mer eller inne med extra belysning och ca 13 grader. Vill så gärna att de skall överleva. Vad tror ni är bäst. Tack L Hamilton för ditt erbjudande om nya frö men jag hoppas fortfarande på att det skall gå att övervintra de fina och kraftiga plantor jag än så länge har ute i zon 3.
Maggan H
CITAT (Östh @ 20-10-2008, 18:18) *
Har tidigare i höst frågat hur jag skall förvara känguruplantor som inte hinner ge frukt och nya frön. De är ca 50 cm höga i snitt men startade alltför sent för att hinna ge frukt. Kan ställa dem i mörkt garage-plus men inte mer eller inne med extra belysning och ca 13 grader. Vill så gärna att de skall överleva. Vad tror ni är bäst. Tack L Hamilton för ditt erbjudande om nya frö men jag hoppas fortfarande på att det skall gå att övervintra de fina och kraftiga plantor jag än så länge har ute i zon 3.

Så här skriver Wikipeda:
Arten är inte härdig men kan klara en frostknäpp på -5°C. Övervintras svalt och ljust, mellan 1-10°C. Arten är lätt att dra upp från frö.

Och den är verkligen lätt att dra upp från frö, om än den kan gro lite ojämnt. Men de allra flesta fröna gror.
Lady Hamilton
Här kommer en dagsfärsk bild på mitt ena Känguruäpple De sleeping.gif nu under ett vitt varmt täcke

[attachment=27294:DSCN1793.JPG]

Tack för säsongen 2008 alla
"Känguru-älskare och vi ses åter 2009!
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 15-11-2008, 17:54) *
Här kommer en dagsfärsk bild på mitt ena Känguruäpple De sleeping.gif nu under ett vitt varmt täcke

[attachment=27294:DSCN1793.JPG]
Tack för säsongen 2008 alla
"Känguru-älskare och vi ses åter 2009!

Varmt o varmt, det kan ju diskuteras..... dunno.gif Här har vi haft +12 i dag, nu är det +9. Uschiamej, nu har ni verkligen vinter! ninja.gif Hoppas vi slipper både kyla och snö, men om det måste så vill jag ha både och, inte bara det ena! crazy.gif

Passar på att delge info som jag läste på Tropcal Fruits sida om känguruäpple: De känner endast till den blå färgen och säger att fullmogen frukt är ätbar. Jag rekommenderar er dock inte att prova! rtfm.gif Fast den luktar som persika..... yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon