|
CITAT (Netha @ 07-03-2008, 22:32)  Sedan så tycker jag att såna där provtagningar.. har sett på utländska städprogram ett par gånger... är bara fjantigt. Bakterier finns överallt, men så klart ska inte avföringsbakterier finnas någonstans. Ja det är ju helt överdrivet, men de gör de väl för effektens skull. Är det så skitigt så det syns på långa vägar, som i programmet, så behöver man nog knappast några lab.prover. Men det är väl som sagt litegrann för att ringa ordentligt i varningsklockorna. Vissa fattar ju inte förrän de fått provtagningarna upptryckta under näsan. torka listerna med bensinindränkt trasa...det låter ju inte särskilt hälsosamt. Att hålla på och använda en massa desinfektionsmedel när man städar tycker jag också verkar överdrivet, det blir ju rent om man använder vatten och såpa. SEn får man hålla händerna rena och kanske sprita dem när magsjukorna härjar som värst.
CITAT (Magdis @ 07-03-2008, 22:42)  Ja det är ju helt överdrivet, men de gör de väl för effektens skull. Är det så skitigt så det syns på långa vägar, som i programmet, så behöver man nog knappast några lab.prover. Men det är väl som sagt litegrann för att ringa ordentligt i varningsklockorna. Vissa fattar ju inte förrän de fått provtagningarna upptryckta under näsan.
torka listerna med bensinindränkt trasa...det låter ju inte särskilt hälsosamt. Att hålla på och använda en massa desinfektionsmedel när man städar tycker jag också verkar överdrivet, det blir ju rent om man använder vatten och såpa. SEn får man hålla händerna rena och kanske sprita dem när magsjukorna härjar som värst. Tanten ville nog bara övertyga mig om att hon (trots skiten i huset) var otroligt renlig av sig. Tror jag. Minns att mamma varnade mig att om det kom gubbar som rökte, då skulle jag inte öppna bensinflaskan. Nåja... i den fam gjorde pappan sin dotter med barn... så där satt väl inte alla skruvar på plats hos någon av föräldrarna.
CITAT (Netha @ 07-03-2008, 22:48)  Tanten ville nog bara övertyga mig om att hon (trots skiten i huset) var otroligt renlig av sig. Tror jag. Minns att mamma varnade mig att om det kom gubbar som rökte, då skulle jag inte öppna bensinflaskan. Nåja... i den fam gjorde pappan sin dotter med barn... så där satt väl inte alla skruvar på plats hos någon av föräldrarna.  Men Guuuud i himlens vilda parader!  (För att citera en av damerna i "Rent hus")
CITAT (Magdis @ 08-03-2008, 00:19)  Men Guuuud i himlens vilda parader!  (För att citera en av damerna i "Rent hus")   Ja, hennes uttryck är ju bara så roliga!
Lady Hamilton
08-03-2008, 08:41
CITAT (Magdis @ 06-03-2008, 22:30)  Neeej Netha det är inte sååå äckligt! Intressant och lärorikt tycker jag att det är bara. Som t.ex. när de rengjorde spisen Jag hade nog inte kommit på att slå ut bakpulver och sedan hälla på ättika (tyckte nästan att det rök om blandningen) Men det var ju väldigt effektivt För ärligt talat så har jag ännu INTE hittat någor "undemedel" för spisen som bara "vips" tar bort det inbrända (ja  det finns inbrännt på min spis i bland, när jag glömt mig och det kokat över) Utan det blir till att gnida o gno utav sjutton för att få det rent
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2008, 08:41)  Som t.ex. när de rengjorde spisen Jag hade nog inte kommit på att slå ut bakpulver och sedan hälla på ättika (tyckte nästan att det rök om blandningen) Men det var ju väldigt effektivt För ärligt talat så har jag ännu INTE hittat någor "undemedel" för spisen som bara "vips" tar bort det inbrända (ja  det finns inbrännt på min spis i bland, när jag glömt mig och det kokat över) Utan det blir till att gnida o gno utav sjutton för att få det rent Du får testa det nån gång o så får du berätta om det funkade på riktigt.  Jag har en spis med glashäll och jag har ännu inte behövt nåt dundermedel. Däremot blev jag påmind om att man borde dra fram kylskåpet och göra rent bakom, och så det där lilla avfrostningshålet inuti som man alltid glömmer bort. Så lite nya kunskaper gav det allt. O så älskar jag att se program om städning, jag är intresserad av städning och tycker om att se på när andra städar.
netaave
08-03-2008, 14:47
Trodde programmet skulle gå i repris idag, men hittar det inte i tablån vare sig idag eller i morgon.  vet att vi såg det på reprisen förra helgen.
CITAT (netaave @ 08-03-2008, 14:47)  Trodde programmet skulle gå i repris idag, men hittar det inte i tablån vare sig idag eller i morgon.  vet att vi såg det på reprisen förra helgen. Imorgon klockan 13.15 står det att programmet går i repris.
CITAT (Lady Hamilton @ 08-03-2008, 08:41)  Som t.ex. när de rengjorde spisen Jag hade nog inte kommit på att slå ut bakpulver och sedan hälla på ättika (tyckte nästan att det rök om blandningen) Men det var ju väldigt effektivt För ärligt talat så har jag ännu INTE hittat någor "undemedel" för spisen som bara "vips" tar bort det inbrända (ja  det finns inbrännt på min spis i bland, när jag glömt mig och det kokat över) Utan det blir till att gnida o gno utav sjutton för att få det rent jodå...det funkar bakpulver fungerar också utmärkt på kalkfläckar
netaave
08-03-2008, 18:02
CITAT (Magdis @ 08-03-2008, 15:00)  Imorgon klockan 13.15 står det att programmet går i repris. Tack!  sätter påminnelse på tfn
Nu har jag sett progr. Hur sjutton har de kunnat bo i den röran och skiten. Bättre med lite skit i hörnen än ett rent h...te, heter det. Javisst, men någon måtta får det nog vara. Jag skulle aldrig satt min fot i den lägenheten... det verkade som något fattades paret.. så skitigt blir det inte på ett par månader. Det lilla avfrostningshålet rengör jag med grön "lurvig" piprensare, med den rengör jag också vattenmätarslangen i perkolatorn. Tar bort ploppen på ovansidan och kör piprensaren fram o tillbaka i slangen tills den är ren. Nu när jag klarat av att se ett progr så kommer jag att se fler.
Rapchic
09-03-2008, 14:58
CITAT (Netha @ 09-03-2008, 14:49)  Nu har jag sett progr. Hur sjutton har de kunnat bo i den röran och skiten. Bättre med lite skit i hörnen än ett rent h...te, heter det. Javisst, men någon måtta får det nog vara. Jag skulle aldrig satt min fot i den lägenheten... det verkade som något fattades paret.. så skitigt blir det inte på ett par månader. Det lilla avfrostningshålet rengör jag med grön "lurvig" piprensare, med den rengör jag också vattenmätarslangen i perkolatorn. Tar bort ploppen på ovansidan och kör piprensaren fram o tillbaka i slangen tills den är ren. Nu när jag klarat av att se ett progr så kommer jag att se fler. så hemskt var det väl inte... (skämtar) eller ööhh rättare sagt jag när jag var singel var jag inte så mycket bättre när det gäller saker som dräller överallt däremot köket är jag mer noggrann med eftersom jag älskar att laga mat nu är jag duktigare  för min sambo är pedantisk men saker är en sak en annan sak än smuts... eftersom jag hade bacillfobi när jag var liten ville jag göra bort äckliga saker innan det blev för sent (hade typ inte framme nått halvätet eller smutstvätt) utan jag hade frammme papper och skivor och skivor och skivor och renakläder som snart blevsmutsiga och hamnade i tvättkorgen och mer papper och reklam och skivor och smycken och skivor
CITAT (Rapchic @ 09-03-2008, 14:58)  så hemskt var det väl inte... (skämtar) eller ööhh rättare sagt jag när jag var singel var jag inte så mycket bättre när det gäller saker som dräller överallt däremot köket är jag mer noggrann med eftersom jag älskar att laga mat nu är jag duktigare  för min sambo är pedantisk men saker är en sak en annan sak än smuts... eftersom jag hade bacillfobi när jag var liten ville jag göra bort äckliga saker innan det blev för sent (hade typ inte framme nått halvätet eller smutstvätt) utan jag hade frammme papper och skivor och skivor och skivor och renakläder som snart blevsmutsiga och hamnade i tvättkorgen och mer papper och reklam och skivor och smycken och skivor Papper och skivor och kläder ... känner igen det ... har ju haft 4 tonåringar.
netaave
09-03-2008, 18:04
Såg det också idag och kan förstå hennes frustration på ett sätt över en lat karl, att man bara skiter i allt om man ändå aldrig fr nån hjälp. Men å andra sidan skulle jag aldrig klara av att ha det så där och skulle aldrig utsätta mina barn för något dylikt. Vet ni vad jag gjorde direkt efter programmet? Jo jag gjorde rent tangentborden i hela huset och skurade alla kökslådor.
CITAT (netaave @ 09-03-2008, 18:04)  Såg det också idag och kan förstå hennes frustration på ett sätt över en lat karl, att man bara skiter i allt om man ändå aldrig fr nån hjälp. Men å andra sidan skulle jag aldrig klara av att ha det så där och skulle aldrig utsätta mina barn för något dylikt. Vet ni vad jag gjorde direkt efter programmet? Jo jag gjorde rent tangentborden i hela huset och skurade alla kökslådor.  Vi var nog många som drabbades av samma impulser!
parksoffa
10-03-2008, 16:36
Hoppas att inte barnen får lida för det i skolan.
CITAT (parksoffa @ 10-03-2008, 16:36)  Hoppas att inte barnen får lida för det i skolan. Ja det får man hoppas. Barnen var ju ganska små så deras kompisar tycker nog mest det var häftigt att de var med på TV och har säkert inte så stor uppfattning om hur ett hem bör städas.
gröna tjejen
10-03-2008, 18:52
jag gjorde rent mitt kylskåpshål efter programmet men jag visste åtminstone om att det fanns där.....
CITAT (gröna tjejen @ 10-03-2008, 18:52)  jag gjorde rent mitt kylskåpshål efter programmet men jag visste åtminstone om att det fanns där..... Hittade du nåt mysigt i hålet?
Jag skulle checka mitt kylskåpshål när jag torkade av det häromdagen, men... det finns inget!! Självavrostande kyl och frys, någonstans försvinner ju vattnet, men vart??? Dags att plocka fram instuktionsboken....
Kylen är bara några månader gammal därför har inte hålletandet varit aktuellt tidigare. Jag är ingen snuskhummer som aldrig städar och därför inte sett att hålet saknats..
Tangentbord torkar man väl av regelbundet ... iaf så görs det hos mig varje vecka. I progr jag såg tror jag inte att någon städat på åratal ... kanske plockat lite men absolut ingen städning.
Flamingon - växtgalning
10-03-2008, 23:26
I programmet sas det att barnen brukade ha kompisar på besök, som åt där med. Så hur de har det kommer nog inte som en överraskning iaf inte för barnens kompisar. Överraskningen är nog för kompisarnas föräldrar som kanske inte vet hur det ser ut hos dem.
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 10-03-2008, 23:26)  I programmet sas det att barnen brukade ha kompisar på besök, som åt där med. Så hur de har det kommer nog inte som en överraskning iaf inte för barnens kompisar. Överraskningen är nog för kompisarnas föräldrar som kanske inte vet hur det ser ut hos dem.  Precis!
Att man som vuxen vän till familjen gör en ansökan är väl skäl nog att lägga ner programmet. De två program jag sett har, i första fallet systern sökt och i andra fallet en vän sökt. Då vill det till att kalla det frivilligt, vem kan säga nej då..
Förnedringstv med barn inblandat borde vara förbjudet. Vi ser att barn mobbar varandra till döds för mindre saker, avvikelser, det här är inte kolkt, fullständigt ansvarslöst tycker jag.
Det gick ett engelskt program för något år sedan som också hette rent hus, det var mycket mycket bättre. Där var det "knepiga" människor som hade, källare, garage eller delar av ett hus fullt av prylar. De fick hjälp att slänga, sortera och välja. Inget skitigt inget äckligt. Efter det programmet lärde jag mig själv att städa och sortera i garderoben! Där hänger allt i färgordning nu;-))
Men programmet nu, det borde förbjudas! Vem talar för barnen, klart de var skönt med en säng! och rena handdukar, men vem tar smällarna sedan när kompisarna och hela skolan pratar...
Har inte sett programmet (slängde ju ut min tv för ett bra tag sen), men jag kan ana hur det ser ut på tv-tablån. Kan bara tillägga att de (är det Strix i vanlig ordning?) skulle kunna göra en riktigt snaskig och vidrig framställning av mitt hem som mellan varven mest liknar ett stall om de kommer in och filmar vid fel tillfälle och sedan klipper, klistrar och vinklar det lite passande.
Föreställ er en vanlig dag. Matte (jag) har kommit hem från jobbet. En grand danois och en shäfer/borde collie korsning är ute på gården och hoppar och studsar och plaskar för glatta livet i både lervällingar, vattensamlingar på åkern och åkerdiken. Matte öppnar dörren och ropar in dem för att det är matdags och in kommer dessa leriga ångvältar i 250 knyck och tvärbromsar så spetorna flyger ur golvtiljorna framför matskålarna som de nästan knuffar omkull av bara farten. Matskålarna står på trådställningar och ett par deciliter vatten skvimpar ur den ena skålen, ner på golvet och blandas med lite söndertuggad hundmat som fallit ur den dregliga mungipan på grand danoisen. Golvet är nu fyllt av leriga tassavtryck och grästorvor och de vita köksluckorna och tapeterna är brunprickiga av lerstänk. Efter maten ställer sig grand danoisen mitt på golvet och ruskar runt huvudet så att decimeterlånga sletor flyger runt i hela köket och fastnar både i tak och på väggar. Schäferkorsningen slänger sig på rygg och görar runt i leran på golvet och tillför lite extra hundhår och damm. Efter detta traskar de med nöjda steg in i vardagsrummet och slänger sig i varsin soffa med var sitt tuggben och slabbar ner hela soffan. När de vilat en stund är det brottningsdags och de studsar omkring i huset så att dammet yr och lägger sig som ett lager på soffbordet matte nyss torkat av, för att hon ännu inte hunnit dammsuga golvet. Matte sätter sig ner en stund framför odla.nu med en kopp kaffe, för att hon sedan ska ta itu med disk och kökslucketorkning och då knackar det på dörren och in kommer Strix televison...
GISSA hur det skulle framställas i tv-rutan?
Gunilla T
12-03-2008, 10:48
 ..men du Grå...visst är det underbart att man så småningom vänjer sig vid jordgolv inne! Vinter och sommar brukar det vara lite bättre men denna vinter med blöt lera varje dag så blir det som det blir med 20 tassar och fyra fötter!
CITAT (Simone @ 12-03-2008, 09:32)  Att man som vuxen vän till familjen gör en ansökan är väl skäl nog att lägga ner programmet. De två program jag sett har, i första fallet systern sökt och i andra fallet en vän sökt. Då vill det till att kalla det frivilligt, vem kan säga nej då.. Äääh, klart de kan säga nej! Jag skulle aldrig i livet ställa upp i ett sånt inslag och inget filmteam skulle kunna ta sig in här och göra reportaget såvida inte jag medtyckte till det. De vill väl synas i TV precis som så många andra så gärna vill ha sina 15 minuter av berömmelse. Ikväll klockan 20.00 är det dags för det tredje programmet, då ska det handla om det här: Sängen var full av mögel
Spelat in igen... ska se senare.
CITAT (Netha @ 12-03-2008, 21:57)  Spelat in igen... ska se senare.  Samma här.  Såg ut att bli ett intressant avsnitt med ett rejält skitigt hem....ju skitigare det är från början desto roligare är det ju att se det bli fint.
Lady Hamilton
12-03-2008, 22:35
Åhja Inte var det riktigt SÅ farligt som reklamen förspeglade
CITAT (Lady Hamilton @ 12-03-2008, 22:35)  Åhja Inte var det riktigt SÅ farligt som reklamen förspeglade Var det inte det? Var det värre?
Nog skulle JAG ialla fall klassa det som värre, dom visste ju inte om att deras skitiga säng innehöll matmögel som kunde ge dom lunginflamationer, vilket tjejen hade haft flera gånger också. Dom hade aldrig tvättat bäddmadrassen eller kuddarna, inte heller golvet hade fått känna av något vatten tidigare, yeack säger jag bara!!
herkules
12-03-2008, 22:47
CITAT (Gunilla T @ 12-03-2008, 10:48)   ..men du Grå...visst är det underbart att man så småningom vänjer sig vid jordgolv inne! Vinter och sommar brukar det vara lite bättre men denna vinter med blöt lera varje dag så blir det som det blir med 20 tassar och fyra fötter! haha, jordgolv vänjer jag mig nog aldrig vid men däremot kan jag sova med 1 dl sand i sängen ....
Jag håller med det städtanterna sa i dagens avsnitt. "Ungarna" borde ha smörj! Vilket snuskigt hem! Mögel i sängen! Möglig mat överallt! Och så hade tjejen mage att knorra över att HON minsann var tvungen att hjälpa till, "nämen, jag trodde ni skulle städa"
CITAT (Pia L @ 12-03-2008, 22:47)  Nog skulle JAG ialla fall klassa det som värre, dom visste ju inte om att deras skitiga säng innehöll matmögel som kunde ge dom lunginflamationer, vilket tjejen hade haft flera gånger också. Dom hade aldrig tvättat bäddmadrassen eller kuddarna, inte heller golvet hade fått känna av något vatten tidigare, yeack säger jag bara!! Ja jisses vad äckligt!
Bettson
12-03-2008, 23:13
Fast tror ni verligen på fullt allvar att de har bott i skiten. Jag menar TV-PRogram typ det där ekonomiprogrammet där man gör allt värre för att det ska se bra ut i TV.
Kan det inte vara så att man skitat ner lite extra bara för att göra bra TV?
CITAT (Bettson @ 12-03-2008, 23:13)  Fast tror ni verligen på fullt allvar att de har bott i skiten. Jag menar TV-PRogram typ det där ekonomiprogrammet där man gör allt värre för att det ska se bra ut i TV.
Kan det inte vara så att man skitat ner lite extra bara för att göra bra TV? Ja nog tror jag de har bott där. Skita ner extra tror jag inte heller, det enda jag läst angående förra programmet var att de inte fått städa på 2 veckor innan de skulle komma och filma. På två veckor hinner man knappast ställa till det så där.
Jag har tittat på början av det inspelade programmet nu men när de kom till den vitlurviga potatisgratängen så började jag skrikskratta och kunde inte ser mera.
anna_rispan
13-03-2008, 08:34
CITAT (Simone @ 12-03-2008, 09:32)  Att man som vuxen vän till familjen gör en ansökan är väl skäl nog att lägga ner programmet. De två program jag sett har, i första fallet systern sökt och i andra fallet en vän sökt. Då vill det till att kalla det frivilligt, vem kan säga nej då..
Förnedringstv med barn inblandat borde vara förbjudet. Vi ser att barn mobbar varandra till döds för mindre saker, avvikelser, det här är inte kolkt, fullständigt ansvarslöst tycker jag.
Det gick ett engelskt program för något år sedan som också hette rent hus, det var mycket mycket bättre. Där var det "knepiga" människor som hade, källare, garage eller delar av ett hus fullt av prylar. De fick hjälp att slänga, sortera och välja. Inget skitigt inget äckligt. Efter det programmet lärde jag mig själv att städa och sortera i garderoben! Där hänger allt i färgordning nu;-))
Men programmet nu, det borde förbjudas! Vem talar för barnen, klart de var skönt med en säng! och rena handdukar, men vem tar smällarna sedan när kompisarna och hela skolan pratar... Har det inte gått två olika program?? Ett som var nästan precis som det svenska rent hus? Där de tog salmonellaprover på ormar och sådant. O ett program som var med Karen Kingston, feng-shui, och där var det bara massor av prylar men ändå rent. Fast jag inbillar mig ändå att det engelska var bättre än det svenska rent hus. Kan ju beror på distansen som språket skapar. En helt annan ska jag tänkte på när jag såg en snutt av det med familjen var: Om mannen inte lär sig stryka kan han lika gärna slänga ut skjortorna. Det var mesigt av kvinnan att ta över strykningen. Kvinna från programmet alltså.
Jag tycker den svenska versionen är bättre, det känns mer nära. Jag tycker att damerna bemöter de familjer de kommer hem till med respekt, till skillnad från hur det är i många engelska och amerikanska program om städning, bantning et.c. Familjerna framställs på ett sånt sätt att man ser deras goda sidor, de hånas inte på nåt sätt tycker jag. De porträtt man fått av familjerna hittills tycker jag har varit övervägande positivt trots att de levt i sin röra.
Sen tycker jag att den där bacill-professorn Marie-Louise är så gullig i sina kommentarer, hon är så positiv hela tiden. De hittade ett glas möglig dricka hos det unga paret och hon skiner upp och säger "titta" Coca-cola kan mögla!"
Här är en sida som borde kunna roa alla hygienorakel här inne: Hushållsträsket
anna_rispan
13-03-2008, 10:28
CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 09:47)  Jag tycker den svenska versionen är bättre, det känns mer nära. Jag tycker att damerna bemöter de familjer de kommer hem till med respekt, till skillnad från hur det är i många engelska och amerikanska program om städning, bantning et.c. Familjerna framställs på ett sånt sätt att man ser deras goda sidor, de hånas inte på nåt sätt tycker jag. De porträtt man fått av familjerna hittills tycker jag har varit övervägande positivt trots att de levt i sin röra.
Sen tycker jag att den där bacill-professorn Marie-Louise är så gullig i sina kommentarer, hon är så positiv hela tiden. De hittade ett glas möglig dricka hos det unga paret och hon skiner upp och säger "titta" Coca-cola kan mögla!" Ja visst. Hur bra man uppfattar programmet kan ju vara hur "nära" man vill komma de som är med i programmet. Föredrar jag distans så kommer jag ju att föredra det engelskspråkiga. Det kan säkert vara så att den svenska versionen förösker framställa de deltagande lite mer mänskligt. Oj!! Kan coca-cola mögla!!?? Hade jag sett det hade jag nog trott att det var något som ramlat i glaset som hade börjat mögla. Urk!!!
Nu har jag sett på inspelningen och gårdagens program var det bästa hittills tycker jag. Jag kände mig glad efteråt, glad över att de blev så glada. Ungdomarna var ju så trevliga och gulliga och de behövde verkligen den där hjälpen....skillnaden på lägenheten var som natt och dag. Särskilt sovrummet tyckte jag. Blotta tanken på att sova i det som det såg ut från början gör ju att man drabbas av sömnlöshet. Efteråt var det kanonfint, ja hela lägenheten var riktigt snygg. Jag vet inte vad som var så roligt med den där potatisgratängen egentligen men när de visade en återblick i slutet och gratängen dök upp i rutan så började jag ånyo skratta hysteriskt.
Och jag upptäckte att jag spelat över bandet ... har fastnat på Våra bästa år ett tag och nu när vi skulle vara barnvakt för tre småtjejer så satt jag den på inspelning ... på gårdagens band. Nåmen... det kommer väl fler avsnitt.
CITAT (Netha @ 13-03-2008, 22:35)  Och jag upptäckte att jag spelat över bandet ... har fastnat på Våra bästa år ett tag och nu när vi skulle vara barnvakt för tre småtjejer så satt jag den på inspelning ... på gårdagens band. Nåmen... det kommer väl fler avsnitt.  Det är väl repris på söndag tror jag, då får du chansen igen.
CITAT (Bettson @ 12-03-2008, 23:13)  Fast tror ni verligen på fullt allvar att de har bott i skiten. Jag menar TV-PRogram typ det där ekonomiprogrammet där man gör allt värre för att det ska se bra ut i TV.
Kan det inte vara så att man skitat ner lite extra bara för att göra bra TV? Nej, det tror jag faktiskt inte.
CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 23:09)  Det är väl repris på söndag tror jag, då får du chansen igen.  OK... då får jag skriva påminnelselapp på direkten.
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:16)  Nej, det tror jag faktiskt inte. Vilket tror du inte? Att de skitat ner extra inför programmet eller att de bott i skiten?
CITAT (Magdis @ 13-03-2008, 23:20)  Vilket tror du inte? Att de skitat ner extra inför programmet eller att de bott i skiten? Jag tror inte de skitat ner innan programmet. Jag tror att all skit är äkta
CITAT (Tezzla @ 13-03-2008, 23:23)  Jag tror inte de skitat ner innan programmet. Jag tror att all skit är äkta  Jag med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|