|
Jag sitter och ser det just nu och jag känner mig riktigt glad över att kunna ta tillbaks mitt påstående om att det inte kan finnas en människa i hela världen som stökar till mer än vad vi gör.  Nån mer som tittar?
Aqvakul
27-02-2008, 20:30
CITAT (Magdis @ 27-02-2008, 20:22)  Jag sitter och ser det just nu och jag känner mig riktigt glad över att kunna ta tillbaks mitt påstående om att det inte kan finnas en människa i hela världen som stökar till mer än vad vi gör.  Nån mer som tittar? Så rolig du är Magdis!! Det verkar som du mår lite bättre nu. Var lite orolig ett tag för dig och dina monsterinfektioner.....
CITAT (aq42 @ 27-02-2008, 20:30)  Så rolig du är Magdis!! Det verkar som du mår lite bättre nu. Var lite orolig ett tag för dig och dina monsterinfektioner..... Mina monsterinfektioner bleknar i jämförelse med vilka basilusker som växte på den där snubbens badrumsgolv och kylskåp. Kliniskt rent och välstädat har vi det också insåg jag. Så jag är så glad så glad.
Piccante
27-02-2008, 21:23
Kollade  och nu framstår min bostad som hygglligt ren och välstädad utan att jag har gjort något.
Citrona
27-02-2008, 21:53
Ja Markus, plötsligt är det skinande rent här hemma. Samma effekt som när jag ser på "500-kiloskliniken", då blir jag smal som en vidja direkt Det var ju synd om killen... "Jag städar regelbundet" sa han när han blev tillsagd att torka strömbrytaren var tredje dag... Tyvärr kommer han nog inte att hålla snyggt särskilt länge, det där är ett personlighetsdrag tror jag. Att bara samla på sig saker och aldrig kasta bort något. Till slut får man ju inte plats själv och det blir omöjligt att hålla rent. Äckligt var det, jag mådde illa när de plockade ut den gamla maten. Margarin från -95!!
Ja det är ju inte klokt hur det kan bli! Att ha svårt att göra sig av med saker är väl en grej, man kan fastna i en omöjlig situation där prylhögen bara växer och växer, det blir omöjligt att städa för alla prylar och ekorrhjulet snurrar på. Men att inte hålla efter så pass mycket i kylskåpet ens...det låg ju för sjutton en bit kallrökt lax som gick ut -01 och det låg fullt med småkryp på botten av kylskåpet  Hur kan det bli så?? Jag tror tyvärr också att han kommer att glömma bort att städa och samla på sig lika mycket igen.
Mica548
27-02-2008, 22:06
Visst är det underbart hur olika saker kan upplevas, beroende på vad man jämför med?! Det gör jag ofta, tex: - Jag borde motionera mera, men mina en-två ggr i veckan är bättre än ingenting - Jag borde städa oftare, men jmf med "Rent hus"-karln" så får jag godkänt i hygientestet. Fast jag tycker att de var onödigt elaka mot honom. Adda en dos dos empati och kompromissvilja på damerna (tex hyra ett förråd och ha en diskussion med honom om hur han vill bo, varför han sökte, vad han vill uppnå, vad han föreslår etc.) hade varit bättre - det är tillräckligt illa att bli uthängd i public television som en ohygiensk människa. Jag hoppas att han är nöjd med resultatet och inte ångrar sig. Men tillbaka till grundtanken jag hade när jag började skriva: "Jämförelser". Det är samma sak som vattenglaset - Är det halvfullt eller halvtomt? Livet blir så mycket trivsammare om man ser det som halvfullt! Fast tyvärr finns det på tok för många halvtomma glas ute i världen och det ett rent slöser på energi. Bättra att fokusera på de halvfulla!
CITAT (Magdis @ 27-02-2008, 22:01)  Ja det är ju inte klokt hur det kan bli! Att ha svårt att göra sig av med saker är väl en grej, man kan fastna i en omöjlig situation där prylhögen bara växer och växer, det blir omöjligt att städa för alla prylar och ekorrhjulet snurrar på. Men att inte hålla efter så pass mycket i kylskåpet ens...det låg ju för sjutton en bit kallrökt lax som gick ut -01 och det låg fullt med småkryp på botten av kylskåpet  Hur kan det bli så?? Jag tror tyvärr också att han kommer att glömma bort att städa och samla på sig lika mycket igen. jag blir mest förbannad jag fattar inte att folk är så svinaktiga med kök och badrum prylar från golv till tak kan jag gå med på, men inte resten det köket och badrummet har inte med samlarmani att göra....det är ren lathet
herkules
27-02-2008, 23:31
CITAT (pejori @ 27-02-2008, 22:37)  ......det köket och badrummet har inte med samlarmani att göra....det är ren lathet  tror du inte? alltså tänker inte just på samlarmani (som ju faktiskt är en sjukdom) men att det ändå är något annat och inte lathet som ligger bakom? jag såg inte programmet (såg trailern men är numera så äckelmagad så jag skulle förmodligen kräkts om jag tittat på programmet) men under alla år som jag jobbat inom psykiatrin så har jag sett många liknande bostäder.
CITAT (herkules @ 27-02-2008, 23:31)  /.../men under alla år som jag jobbat inom psykiatrin så har jag sett många liknande bostäder. det köper jag också...har sett liknande hem både hos psykist sjuka och hos en del gamla alkisar inom hemvården, men hos dom psykist sjuka finns det en sjukdomsbild...här var det en fullt frisk man i "sina bästa år" (52) och som haft det så i femton år...nej det köper jag inte
herkules
28-02-2008, 00:07
CITAT (pejori @ 27-02-2008, 23:37)  det köper jag också...har sett liknande hem både hos psykist sjuka och hos en del gamla alkisar inom hemvården, men hos dom psykist sjuka finns det en sjukdomsbild...här var det en fullt frisk man i "sina bästa år" (52) och som haft det så i femton år...nej det köper jag inte ja som sagt, jag såg inte programmet men hur någon kan välja att ha det skitigt hemma fattar inte jag.
CITAT (herkules @ 28-02-2008, 00:07)  ja som sagt, jag såg inte programmet men hur någon kan välja att ha det skitigt hemma fattar inte jag.  inte jag heller... speciellt som mannen haft städfirma!!!!
mamamaggan
28-02-2008, 00:11
Låter som jag gjorde rätt i att inte se programmet!
CITAT inte jag heller... speciellt som mannen haft städfirma!!!! Det förstår jag. Här var det städat i två dagar, två personer när vi flyttade in i detta huset. Jag orkar inte rabbla hur det såg ut, men rent var det INTE. Så ser det inte ens ut hos mig när jag inte har städat... Så att ha en städfirma är ingen garanti för renhet.
herkules
28-02-2008, 00:23
CITAT (pejori @ 28-02-2008, 00:09)  .... speciellt som mannen haft städfirma!!!!  hehe, det var nog inte han som städade .. skomakarens barn osv ..
Jag såg heller inte programmet mer än en liten glimt när mannen kom hem och man såg hur det såg ut i hallen (?). Jösses! Ibland när man ser röran hos folk - inomhus eller en massa bråte utomhus - så blir jag lika förvånad. Dom har ju inte helt plötsligt blivit drabbade av allt det där, utan skapat röran själva. Neej så vill inte jag ha det.
Spelade in programmet ... ska se det imorron ... om det inte är alltför äckligt för då skippar jag det.
Blomstertanten
28-02-2008, 22:55
CITAT (pejori @ 28-02-2008, 00:09)  inte jag heller... speciellt som mannen haft städfirma!!!!  Att han haft städfirma gör ju inte automatiskt att han kan städa ! Han hade kanske anställda som skötte det Förövrigt så har nog inte jag så rent som många väntar sig att en städerska ska ha. Men lusten att städa när man kommer hem efter en slitig och stressig dag med städning är inte direkt överhängande Jag måste säga att jag har lite svårt för den här typen av program. Att sitta och gotta sig och att roas av andras elände ,att hänga ut människor som vissa produktionsbolag gör (vare sig det handlar om ostädat hemma , missbildningar , andras övervikt , missbruk eller röriga ekonomi ) det tycker jag är omoraliskt !
Solstorm
28-02-2008, 23:02
CITAT Jag måste säga att jag har lite svårt för den här typen av program. Att sitta och gotta sig och att roas av andras elände ,att hänga ut människor som vissa produktionsbolag gör (vare sig det handlar om ostädat hemma , missbildningar , andras övervikt , missbruk eller röriga ekonomi ) det tycker jag är omoraliskt ! Håller med! Bojkotta förnedringsTVprogram!
Piccante
28-02-2008, 23:35
CITAT (Solstorm @ 28-02-2008, 23:02)  Håller med! Bojkotta förnedringsTVprogram! Fast man söker ju till programmen frivilligt.....
Valde att avstå kolla in det..................verkar ju vara ett riktigt skitprogram.................
Blomstertanten
29-02-2008, 00:56
CITAT (Markus_H @ 28-02-2008, 23:35)  Fast man söker ju till programmen frivilligt..... Jo, visserligen ! Men om man är i en desperat situation så griper man nog efter halmstrån och kanske inte kan tänka klart på vilka konsekvenser det kan få. Och att nån ska tjäna pengar på andras olycka  nä det är så fel ! För inte sjutton gör produktionsbolagen sådana program av snällhet inte !!! Nä, enbart för att tjäna en massa pengar
CITAT (bear @ 29-02-2008, 00:11)  Valde att avstå kolla in det..................verkar ju vara ett riktigt skitprogram................. Samma här, finner inget nöje i att titta på såna där äckelprogram, det räckte gott med det som de visade i trailers inför programserien.
*Ulrica*
29-02-2008, 08:50
CITAT (Markus_H @ 28-02-2008, 23:35)  Fast man söker ju till programmen frivilligt..... Jag håller med. Trots att han blev uthängd i TV som en riktig snuskgubbe så påpekade de samtidigt att han var trevlig etc. etc. Han fick hjälp att komma ur en situation som han ALDRIG hade kommit ur annars (vem vet hur det hade kunnat sluta), han "återfick" umgänget med sin familj och vänner, hoppet om att få en kvinna och jag kan tänka mej att han dessutom får en ekonomisk ersättning av produktionsbolaget. Nä, han vann nog mer än han förlorade tycker jag. Jag tycker det ska bli värre i nästa program, det är en familj som har småbarn. Att frivilligt visa upp hur äcklig man är då överstiger min föreställning. Stackars ungar...
AnnammA
29-02-2008, 09:31
...och om man då tar motsatsen: människor som är superpedanta...Allting är superperfekt...Inplastat, bortsopat, allting på rätt ställe. Jag blir nog lite nervös av sådana människor...
Och mannen i programmet, även om han inte ansågs vara psykiskt sjuk, så var han kanske på väg i något åt det hållet i sitt beteende, att spara på allt mm. Jag hade en gång en psykiatrilärare, som påstod ung, så här: c:a 3 % av befolkningen lider av psykoser och c:a 3% anses fullt friska. Resterande är på väg in i/är inne i neuroser...(Procenten är kanske inte helt glasklara...) Och så får man fundera på hur man själv mår, att man i vissa perioder i sitt liv, inte mår helt OK av olika skäl, att man måste ta hand om sin själ också.
Vi är olika, vi barn av Adam & Eva!!!
CITAT (Blomstertanten @ 29-02-2008, 00:56)  Jo, visserligen ! Men om man är i en desperat situation så griper man nog efter halmstrån och kanske inte kan tänka klart på vilka konsekvenser det kan få. Och att nån ska tjäna pengar på andras olycka  nä det är så fel ! För inte sjutton gör produktionsbolagen sådana program av snällhet inte !!! Nä, enbart för att tjäna en massa pengar Om det vore så att denna typ av program vore en ny företeelse skulle jag hålla med dig. Men detta med "förnedrings-TV" är inget nytt längre. Alla vet vad det är och vad det handlar om.
CITAT (AnnammA @ 29-02-2008, 09:31)  Och mannen i programmet, även om han inte ansågs vara psykiskt sjuk, så var han kanske på väg i något åt det hållet i sitt beteende, att spara på allt mm. Han hade varit på väg väldigt länge i så fall. Hans mamma och syster hade inte velat hälsa på honom på 20 år för att de blev så deprimerade när de såg hur fruktansvärt han hade det, de bara grät. Tur att mannen fick hjälp (även om det kommer bli likadant igen troligtvis så tar det ju ett tag till nu iaf)
Har inte sett det ännu ... låter lite för äckligt ... men jag sparar bandet för ev framtida bruk.
Ikväll klockan 20.00 på TV4 är det dags för det andra avsnittet. Missa inte det!
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 15:35)  Ikväll klockan 20.00 på TV4 är det dags för det andra avsnittet. Missa inte det!  Tack för påminnelsen, hade missat att det är idag
Nu har jag tittat på det inspelade programmet. Det är så roligt att se hur fint det blir och man lär sig ju en del också. Nu ska jag genast gå och peta med tops i avfrostningshålet i kylskåpet och sen ska jag rengöra tangentbordet som jag lärt mig.
CITAT (Magdis @ 05-03-2008, 23:13)  Nu har jag tittat på det inspelade programmet. Det är så roligt att se hur fint det blir och man lär sig ju en del också. Nu ska jag genast gå och peta med tops i avfrostningshålet i kylskåpet och sen ska jag rengöra tangentbordet som jag lärt mig.  Samma här Magdis. Avfrostningshålet ja. Men jag undrar om folk verkligen kan ha det SÅ stökigt. Eller är det lite överdrivet för programmets skull tror du? /Eva
Citrona
06-03-2008, 08:25
CITAT (evni @ 06-03-2008, 07:35)  Men jag undrar om folk verkligen kan ha det SÅ stökigt. Eller är det lite överdrivet för programmets skull tror du? /Eva Det var ju någon snyftrubrik på en löpsedel häromdagen såg jag, typ: "Vi fick inte städa för TV4". Men spisen, hundmaten i badrummet, det superäckliga filtret i köksfläkten.... Det går ju inte att snacka bort.
AnnammA
06-03-2008, 10:02
CITAT (evni @ 06-03-2008, 07:35)  Samma här Magdis. Avfrostningshålet ja. Men jag undrar om folk verkligen kan ha det SÅ stökigt. Eller är det lite överdrivet för programmets skull tror du? /Eva Jodå...Det finns olika människor i vår Herres hage...Mitt arbete är hemma hos människor, och vet att det kan vara si och det kan vara så... Sedan föredrar jag att komma hem till en människa med lite mänsklig röra hemma, än till en pedant...
Jag tittade på programmet igår. Jag såg också löpsedlarna om att de inte skulle städa innan programmet spelades in. Mina reflektioner: - Så typiskt att man vill städa innan städhjälpen kommer! För det är ju som programledarna sa att det är känsligt det här med städningen. Vilket leder mig in på det jag reagerade mest på. - Så jäkla typiskt att det var just kvinnan som reagerade och fick tårar i ögonen. Hon må ha gått med på att visa upp sig i tv men när det väl blev skarpt läge fick hon Ågren. Fick mannen det??? Han såg inte särskilt berörd ut alls. "oj, så mycket smutstvätt. Hur skall jag klara att få ner detta till tvättstugan". HM. La ni märke till att hustrun sa att hon som en protest mot mannens ovilja att städa själv slutade några månader tidigare? - Jag förstår henne fullkomligt! Jag har periodvis gjort likadant (men sen orkar jag itne se skiten och gör jobbet i alla fall) När båda jobbar lika mycket, varför är det kvinnan i huset som fortfarande anses huvudansvarig för rengöring av hemmet??? Varför hade inte mannen tårar i ögonen och kände obehag? Jag fick intrycket att han tyckte det var bra att nån städade, sak samma vem, bara han slapp. Vilket han inte gjorde den här gången. - Det var bra att barnen engagerades och fick vettiga förklaringar till varför man skall städa. Det handlar ju som dom sa inte enbart om röra kontra oröra. - Det är inte första gången i historien folks bristande städning uppmärksammas. Ni har säkert hört talas om jounalisten Lubbe Nordströms reportage på 1930-talet om Lort-Sverige. Mycket förbättrades efter det men mycket förblir samma tycks det.
Usch ja. Det här med ordning o reda och renlighet är ett jobbigt kapitel. Jag växte upp med en pedant till mor och har lärt mig att torka tvättstället undertill men jag är inte förtjust i att dra fram dammsugaren efter jobbet när maken sätter sig framför tv:n!
Ja man kan nog tänka sig att de inte får städa innan, då skulle det ju inte bli lika effektfullt. Och röran som de visar på TV måste ju familjen ändå ha ställt till med nån gång. Det var ju ganska läskigt att få se hur mycket basilusker det kan samlas i ett tangentbord. Hundhåret som de samlat ihop från dammsugaren var ju som ett skämt också!
Visst är det väldigt typiskt att just kvinnan får tårar i ögonen och försöker bortförklara röran. Det är så djupt rotat i oss att det är vårt ansvar tror jag. Så där skulle det lika gärna kunna se ut hos oss den dagen jag ger upp och inte orkar vara städtant längre. Fast jag skulle nog inte ge upp så där totalt att jag slutade hålla rent, rörigt kan det bli som sjutton här men det är ändå grundrent.
Attans! Jag missade programmet i går  Jaja, det går väl i repris kanske...
Kvinnan igår bortförklarade verkligen och försökte få oss att tro att hon slutat städa för ett par månader sedan. Att hon protesterar mot en latmask till man är en sak, men att försöka få till att smutsen under badkar/kylskåp/tgbord/köksfläkten/kökslådorna (uuuurk!) mfl ställen blivit till på några månader... Nä, den ingrodda smutsen behöver ett par år på sig för att bildas.
CITAT (Tezzla @ 06-03-2008, 12:49)  Attans! Jag missade programmet i går  Jaja, det går väl i repris kanske... Ja jag tror det går i repris, håll utkik i programtablån.  CITAT (Anma @ 06-03-2008, 13:15)  Kvinnan igår bortförklarade verkligen och försökte få oss att tro att hon slutat städa för ett par månader sedan. Att hon protesterar mot en latmask till man är en sak, men att försöka få till att smutsen under badkar/kylskåp/tgbord/köksfläkten/kökslådorna (uuuurk!) mfl ställen blivit till på några månader... Nä, den ingrodda smutsen behöver ett par år på sig för att bildas. Det reagerade jag också på. Hon satt och pratade om att hon hade fått välja mellan att skiljas eller acceptera honom som han var och min tanke var bara att hon kan ju inte heller städa med tanke på hur det såg ut hos dem, det är nog inte bara honom det är fel på där.
CITAT (Magdis @ 06-03-2008, 15:01)  Ja jag tror det går i repris, håll utkik i programtablån. Det reagerade jag också på. Hon satt och pratade om att hon hade fått välja mellan att skiljas eller acceptera honom som han var och min tanke var bara att hon kan ju inte heller städa med tanke på hur det såg ut hos dem, det är nog inte bara honom det är fel på där. Men hon sa faktiskt att hon inte fått lära sig att städa när hon växte upp. Dom hade städhjälp. Jag förstår dock fortfarande inte varför bara hon behövde känna sig "skyldig". Dom är ju två vuxna i familjen!
CITAT (Bee @ 06-03-2008, 17:14)  Men hon sa faktiskt att hon inte fått lära sig att städa när hon växte upp. Dom hade städhjälp. Jag förstår dock fortfarande inte varför bara hon behövde känna sig "skyldig". Dom är ju två vuxna i familjen! Självklart ska inte bara hon känna sig skyldig, men nu var det bara hon som gjorde det, och försökte skylla på än det ena än det andra. Båda vuxna är de som är skyldiga till röran. Typiskt kvinnligt att få skuldkänslor?
Men jag har för mig att mannen också sa vid några tillfällen att han skämdes och att han tyckte det var jobbigt. Han kände sig säkert skyldig han också bara det att kvinnor kanske är bättre på att visa det. Kvinnan sa att hon inte visste hur man gör när man städar och hon var den av dem som ville samla på sig en massa saker, menmannen fick ju i princip ta på sig skulden för alltihop även om man fattar att ingen av dem har varit särskilt renliga av sig. Hoppas det funkar för dem sen med det nya schemat. Det var ju nästan lite sorgligt att se hur lyckliga barnen blev av att få det snyggt hemma, lillflickan kastade sig i famnen på de båda kvinnorna och kramade dem. Och när de kom in på hotellrummet så utbrast den lilla "ååh rena handdukar!!" En sån grej skulle de flesta barn inte ens reagera på ju.
Har fortfarande inte vågat se det inspelade och nu efter att ha läst era inlägg så bestämmer jag mig för att radera bandet. Risken vore annars stor att jag helt tappade matlusten och förlorade några viktiga kilon. Nöjer mig med era rapporter.
CITAT (Netha @ 06-03-2008, 21:31)  Har fortfarande inte vågat se det inspelade och nu efter att ha läst era inlägg så bestämmer jag mig för att radera bandet. Risken vore annars stor att jag helt tappade matlusten och förlorade några viktiga kilon. Nöjer mig med era rapporter.  Neeej Netha det är inte sååå äckligt! Intressant och lärorikt tycker jag att det är bara.
CITAT (Magdis @ 06-03-2008, 20:44)  Men jag har för mig att mannen också sa vid några tillfällen att han skämdes och att han tyckte det var jobbigt. Han kände sig säkert skyldig han också bara det att kvinnor kanske är bättre på att visa det. Kvinnan sa att hon inte visste hur man gör när man städar och hon var den av dem som ville samla på sig en massa saker, menmannen fick ju i princip ta på sig skulden för alltihop även om man fattar att ingen av dem har varit särskilt renliga av sig. Hoppas det funkar för dem sen med det nya schemat. Det var ju nästan lite sorgligt att se hur lyckliga barnen blev av att få det snyggt hemma, lillflickan kastade sig i famnen på de båda kvinnorna och kramade dem. Och när de kom in på hotellrummet så utbrast den lilla "ååh rena handdukar!!" En sån grej skulle de flesta barn inte ens reagera på ju. ok..hon hade aldrig lärt sig städa då hon var uppvuxen med hemhjälp.... hade hon någon som torkade henne i baken också??? har barnen tarmbakterier i tangentbordet, har du missat mera än städningen som förälder... att lära sina barn att tvätta händerna efter toabesök hör väl ändå till grunduppfostran????
CITAT (pejori @ 06-03-2008, 23:07)  ok..hon hade aldrig lärt sig städa då hon var uppvuxen med hemhjälp.... hade hon någon som torkade henne i baken också??? har barnen tarmbakterier i tangentbordet, har du missat mera än städningen som förälder... att lära sina barn att tvätta händerna efter toabesök hör väl ändå till grunduppfostran???? Jag reagerade faktiskt också på det. Nånting måste ha hänt i samhället på senare år. Till och med på sjukhusen sitter det lappar till personalen om att tvätta händerna. Handhygien sitter uppenbarligen inte i ryggmärgen längre.
saxat: CITAT (Bee @ 07-03-2008, 08:38)  Till och med på sjukhusen sitter det lappar till personalen om att tvätta händerna. Handhygien sitter uppenbarligen inte i ryggmärgen längre. Fast det som de där lapparna handlar om ligger ju faktiskt inte riktigt på samma nivå som vanlig "vardagshandhygien". Det är ett rackarns tvättande och spritande av händer på sjukhusen, det kan jag intyga. Vi vet mycket väl vilka hemska bacillusker vi har att ta strid emot men lite "komihåg-lappar" på alla möjliga ställen skadar aldrig. F.ö. skulle jag aldrig i mitt liv kunnat med att släppa in någon om det såg ut på det viset hemma hos oss. Fy tusan vilken snuskfamilj! Stackars barn!
Ja barnen är ju de man tänker på i första hand,jag blev så tagen över barnens lycka över att få det rent hemma :crying jag hoppas av hela mitt hjärta att mamma och pappa fixar det framöver.
CITAT (storm @ 07-03-2008, 19:51)  Ja barnen är ju de man tänker på i första hand,jag blev så tagen över barnens lycka över att få det rent hemma :crying jag hoppas av hela mitt hjärta att mamma och pappa fixar det framöver. Precis! Det var ju så tydligt! När lillflickan utbrast "Ååååh, rena handdukar!!" ungefär som när ett hungrande barn ser mat för första gången på länge. Lite tragiskt.
CITAT (Magdis @ 06- :no: 03-2008, 22:30)  Neeej Netha det är inte sååå äckligt! Intressant och lärorikt tycker jag att det är bara. Nu vet jag inte om bandet finns kvar el är överspelat... men om ... så ska jag titta. Inte för att jag behöver lära mig något om "renhållning" ... det kan jag garanterat efter alla år.  Sedan så tycker jag att såna där provtagningar.. har sett på utländska städprogram ett par gånger... är bara fjantigt. Bakterier finns överallt, men så klart ska inte avföringsbakterier finnas någonstans. Lära barnen.. och vuxna ... att tvätta händerna efter toalettbesök... det tror jag aldrig att man lyckas med till 100%. Se bara på hur många provtagningar på restauranger som visar just såna bakterier. Kontroller visar att många struntar i att tvätta händerna efter toabesök. Har själv sett i kycklingrestaurang i Borås, hur karln kom ut från toan med mobilen vid örat, pratandes och gick till kantinen dit han tömde gryta med ris och grönsaker, petade ner med handen det som hamnade utanför. Sedan såg jag hur han i min favoritkorvis betedde sig ... tog mos med pekfingret, slickade av och upprepade proceduren några ggr. Den har jag inte besökt sedan dess. Därför går jag inte längre "ut" och äter, el beställer hem från restaurang... som jag tidigare brukat göra. Men att ha kliniskt rent i hemmet det är inte heller bra. Jag jobbade en sommar som barnflicka/hembiträde i byn... där krävde frun i huset (som var ett riktigt svin vad gäller renlighet) att jag skulle torka golvlisterna med bensinindränkt trasa. Samma dag bad hon mig göra bröddeg i badbaljan ... den hade ju gubevars lillgossen bara badat en enda gång i. Japp, jag gjorde som jag blev tillsagd ... men jag smakade aldrig av brödet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|