|
Och Margareta Kjellberg sjöng om Hottentotter på 50-talet och denna skiva utgavs igen för några år sen, men fick snabbt dras in....
Lilla Birka
02-03-2008, 22:18
Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man.
CITAT (Lilla Birka @ 02-03-2008, 22:18)  Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man. Nu snurrar du väl till det hela lite, ordet neger är ett nedsättande ord om en viss grupp människor.
rahmat2
03-03-2008, 00:06
CITAT (Lilla Birka @ 02-03-2008, 22:18)  Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man. Ville bara att detta skulle läsas av de som inte läst det, annars jag tänker inte säga nåt. Rahmat
Lilla Birka
03-03-2008, 00:12
CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 23:52)  Nu snurrar du väl till det hela lite, ordet neger är ett nedsättande ord om en viss grupp människor. Neger betyder svart och är inte i mina öron nedsättande, däremot är nigger nedsättande!
theseraphim
03-03-2008, 00:38
neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe. Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag...
CITAT (theseraphim @ 03-03-2008, 00:38)  neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe. Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag... Jag håller med dig till fullo. Men alla ord kan användas som nedsättande skällsord, det beror på i vilket sammanhang de används. Alla vet väl vad ordet "älskling" kan framkalla för rödstrumpat monster som när en man i hög position använder det när han ska klanka ner på en kvinnlig kollega. Annars är ju ordet "älskling" det vedertaget vackraste man kan kalla varandra. Negrer och Hottentotter är folkslag. I skandinaviska öron är båda de här orden ganska fantasiframkallande och därmed har tycker vi oss ha rätten att använda dem hur vi vill. Jag tror inte att en Neger har något emot att bli omtalad som Neger, beroende på hur det görs, men jag förstår om en Ashanti blir förbannad om han blir omtalad som Neger. Här i småland hade det tagit hus i h*****e om någon hade kallat mig skåning då jag personligen tycker att man skulle gräva av gränsen mellan småland och skåne och putta över det till Danmark och ännu värre hade det blivit om en ståkkhålmare skulle nvända det som skällsord. Men vad jag vet, så har inte chokladbollarna gjort något uppror, och jag har faktiskt inte hört talas om än att Negrerna skulle ha något emot att vi uppkallat godis efter dem. Sedan håller jag med rahmat om att blackfacereklamen som visats ovan är mycket osmakligt gjort, som han säger - äcklig. De visar på dåtidens okunskap och ointelligens bland ett folkslag som trodde att de var smartare än vad de i själva verket var. Europeer, Skandinaver och Amerikaner. Edit: Lade till ett ord.
CITAT (Ralf @ 02-03-2008, 23:52)  Nu snurrar du väl till det hela lite, ordet neger är ett nedsättande ord om en viss grupp människor. Hur löser man detta problem i spansktalande länder, där negro/negra faktiskt betyder färgen svart.? Gita
CITAT (Gita @ 03-03-2008, 12:03)  Hur löser man detta problem i spansktalande länder, där negro/negra faktiskt betyder färgen svart.? Gita Funderade på vad man skulle kalla Gato Negro om man nu inte får säga så..?
Myosotis
03-03-2008, 15:42
CITAT (Lilla Birka @ 02-03-2008, 22:18)  Alltså, svarta hävdar att de inte är negrer. Då så! Om jag säjer negerbollar så behöver väl ingen ta åt sej, eller hur? Observera att jag har svarta barn och hävdar att människovärdet inte sitter i hudfärgen, men en negerboll är för mig en negerboll och inte en människa! En negerboll är gjord av choklad och den äter man. Det var väl så min svarta kompis resonerade också (se ovan), men som vit icke-rasist är man kanske rädd att använda "negerboll" för att folk då skulle tro att man är rasist?
rahmat2
03-03-2008, 16:14
CITAT (Myosotis @ 03-03-2008, 15:42)  Det var väl så min svarta kompis resonerade också (se ovan), men som vit icke-rasist är man kanske rädd att använda "negerboll" för att folk då skulle tro att man är rasist? Idag änvänder sig människor INTE av de gamla glasögonen som användes förut. Det handlar om detta hur ser man på världen. Att se på människor via deras hudfärg, kön och liknande är en gammal och beprövad teknik som avfärdas dagligen av människor som står för allas lika värde. Rahmat
CITAT (rahmat2 @ 03-03-2008, 16:14)  Idag änvänder sig människor INTE av de gamla glasögonen som användes förut. Det handlar om detta hur ser man på världen. Att se på människor via deras hudfärg, kön och liknande är en gammal och beprövad teknik som avfärdas dagligen av människor som står för allas lika värde.
Rahmat Jag tror att vi alla får finna oss i att ordet "neger" för all framtid är förstört kommer att förknippas med rasism och förtryck och att vi får acceptera att det kommer (borde) försvinna ur det svenska språkbruket. Det är väl inte precis som att vi inte kommer att överleva utan det, eller? Vi får vara glada att det inte är ordet "lagom" vi har förstört, för det skulle vi INTE klara oss utan!
"Negrer" är väl inte nödvändigtvis ett folkslag, lika lite som "Indianer" är det i Nordamerika. Det är ju kolonialmakternas och imperialisternas etikett på "de där konstiga ociviliserade barbarerna som bor därborta nånstans".
"Europe", "Asiat", "Afrikan" är däremot neutrala ord. Fast det är inte alltid så lätt att veta vad som avses när man använder dem numera.
CITAT (Pirum @ 03-03-2008, 17:06)  "Negrer" är väl inte nödvändigtvis ett folkslag, lika lite som "Indianer" är det i Nordamerika. Det är ju kolonialmakternas och imperialisternas etikett på "de där konstiga ociviliserade barbarerna som bor därborta nånstans". Ja, det beror på hur man resonerar. Du har rätt, men ordet neger kommer ju från "negro" som betyder svart. Svarta människor, mörkhyade människor. Finns det ord på spanska för "mörkhyade"? Ordet neger har (enligt wikipedia) använts för afrikanska folkslag UTOM dravidfolk, malajer, aboriginer, papuaner, eller boende i sahara, abessiner, sudanier, khoikoi- och sanfolk. Det var väl innan man insåg att det fanns olika områden i afrika och att det även fanns somalier, marockaner, kenyaner o.s.v, o.s.v, o.s.v. Indianer tycker jag i övrigt är en bra benämning på folkslag.
Lilla Birka
03-03-2008, 17:44
CITAT (theseraphim @ 03-03-2008, 00:38)  neger, nigger, svartskalle är tre ord med exakt samma innebörd, de är ett skällsord för en person med sitt ursprung i afrika. Om någon skulle kalla dig för blekarsle, tippexskalle och vitling så skulle du nog oxå bli lite sur. Lägg då till några hundra år av förtryck plus att ordet neger användes på något man på den tiden inte ens betraktade som människor utan som vildar och halvapor. Kan ju kalla dig för spökapa kanske eller babiankärring/gubbe. Bara för man växt upp med ord som neger så är inte det okej, tänk om man växt upp i Nazityskland och resonerat så idag... Du får ursäkta, men nigger och svartskalle är skällsord, inte neger! Dessutom har jag inte talat om att kalla någon människa för neger, jag talade om godiset. Du behöver inte ta till skällsord och vulgära uttryck och förseslå att kalla mig för diverse saker, det faller mera tillbaka på dig själv. Och f.ö. är inte svartskalle skällsord längre, eftersom de som kallades så, numera säjer så om sig själva! Det tycker jag är ett suveränt sätt att avdramatisera ord, liksom vi tar flaggan tillbaka från nazi-ynglen. Om man inte får säja neger i något sammanhang så måste man snart byta ut ordet svart också då? Och får man säja nigerian om en människa från Nigeria? Jag bemöter människor efter deras uppförande oavsett hudfärg.
CITAT (Grå @ 03-03-2008, 17:30)  Indianer tycker jag i övrigt är en bra benämning på folkslag. Kanske det, men det är onekligen förvirrande att ursprungsbefolkningen i nord- och sydamerika ska kallas för "indians" bara för att Columbus trodde han hamnat i Indien. Men visst, jag använder själv ordet ibland, i brist på annat bättre som går lätt att säga. Likaså tycker jag att "Lappland" är ett fint ord, men jag brukar säga "same" om jag avser renbönder etc. Negro på exv spanska är väl att jämföra med "svart" på svenska, och förr hade vi ju mycket riktigt ett annat och mer svenskt ord för svarta afrikaner, vi kallade dem "blåmän". Jag tror dock inte det ordet heller är riktigt rumsrent idag. Ord som "svartskalle" och "blatte" anser jag helt klart vara rasistiska, att sen en del använder det om sig själva gör inte att orden förlorar sin laddning. Lika lite som att "the N-word" neutraliserats bara för att rappare använder det om sig själva i musiken så innebär det ju inte att rednecks kan använda ordet på ett helt neutralt sätt.
CITAT (Pirum @ 03-03-2008, 18:33)  Kanske det, men det är onekligen förvirrande att ursprungsbefolkningen i nord- och sydamerika ska kallas för "indians" bara för att Columbus trodde han hamnat i Indien. Tja... vet någon vad de kallar sig själva då? Amerikaner? "Vild-Amerikaner"? "Natur-Amerikaner"? Indianer är en bra benämning på ett folk med mycket nedärvd visdom, som inte många andra besitter och funkar väl så länge indierna finns där de ska vara. Skandinaver är en bra benämning på svenskar, norrmän, finnar och danskar även om svenskarna sedan är uppdelade i lappar, norrlänningar, dalmasar, smålänningar, skåningar och allsköns typer. Samerna undrar jag om de räknar sig själva till kategorin "skandinaver"? Kenyaner är i mina ögon utseendemässigt världens vackraste människor. De är människorikets svar på djurrikets geparder, som i mina ögon är det vackraste djur som finns. Hur många tolkar denna text som att jag ser Kenyaner som djur? [attachment=14278:gepard.jpg] Bilden hämtad från www.allposters.com Fotnot. Jag ser inte Kenyaner som djur, jag ser dem som det vackraste folkslaget i världen.
freddie
03-03-2008, 19:07
CITAT (Ralf @ 28-02-2008, 08:50)  I dagens Dagens Nyheter kan man läsa om en Nederländska bank om dragit in sin spargris. Man har gjort det för att inte förarga muslimska kunder. Jag bara undrar hur långt man ska gå i ”politisk korrekthet” för att tillgodose vissa särintressen. Judar och Muslimer anser grisen oren, men griskött säljs ju också i alla livsmedelsaffärer, ska grisen bort därifrån också? Vad kommer sen? Många muslimer/araber äter som grisar... från samma fat och med händerna dessutom. Jag har själv muslimska/arabiska vänner i egypten, så jag vet vad jag pratar om. Fantastiskt trevliga och gästvänliga människor, men hygien vet de inte vad det är! Så är det! Människan är en motsägelsefull varelse...
freddie
03-03-2008, 19:26
Beträffande tvistefrågan huruvida man får/bör/skall använda "n-orden" tycker jag det är en pseudodebatt. Det beror ju helt och hållet på sammanhang, vem som nyttjar ordet, samt hur han/hon nyttjar det! Det går inte att skriva generella lagar hur man skall använda ord.
rahmat2
03-03-2008, 20:58
CITAT (freddie @ 03-03-2008, 19:07)  Många muslimer/araber äter som grisar... från samma fat och med händerna dessutom. Jag har själv muslimska/arabiska vänner i egypten, så jag vet vad jag pratar om. Fantastiskt trevliga och gästvänliga människor, men hygien vet de inte vad det är! Så är det! Människan är en motsägelsefull varelse...  Var i Egypten befann du dig? Rahmat
freddie
03-03-2008, 21:29
CITAT (rahmat2 @ 03-03-2008, 20:58)  Var i Egypten befann du dig?
Rahmat Banha och Mahala, samt på landsbygden utanför Banha! och några dagar i Kairo också, såklart! http://en.wikipedia.org/wiki/Banha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|