Full version: Blomfönster
Sidor: 1, 2, 3
blomkronan
Ja, jag menar den. Tack för dit svar jag har undrat. Jag trodde dom hade skrivigt fel! jag köpte den på Lidel... litar inte på att dom vet vad dom har happy.gif Den ser ju ut som en kaktus.
När jag nu visste namnet på den så googla jag och hittade lite info om den.
//Mari
Mysis
Det här är mitt köksfönster.

Till våren ska det stå en hylla som når upp till taket, på köksbordet framför fönstret, där jag skall driva upp allt jag ska utomhus till sommaren.

/Linda
Winnowill
Ett av mina vardagsrumsfönster:

Fönster

Har även en paraplyaralia med plantlampor, på piedestal i hörnet:

Paraplyaralia

(Där syns huvudet på min Aria Pro basgitarr också, oops!)

Kee
Tänkte det kunde vara läge att uppdatera. Det är inte särskilt likt sig hemma längre. Förutom det att växterna vuxit har det kommit till några och möblemanget är annorlunda. (Ursäkta den bitvis sunkiga bildkvalitén).

Matrummet:

Uppe på hyllan skymtas ampelliljan tillsammans med tre karblergaresticklingar i en kruka (till skänks för den som kommer förbi och hämtar den). Från vänster till höger står det på fönsterbrädet, en kantdracena av den klassiska typen som köps på Ikea som är delad från sina två samplanterade stammar (de kommer ju i paket om tre i en och samma kruka). Bredvid den en rotad passistickling, och sedan apostlaliljan. Vårelden som vägrat blomma i år (troligt pga för varm övervintring) näst, samt den falska sommarmurgrönan (beskuren säkert tusen gånger, växer som ogräs). I ampeln hänger ett fågelbobräken (tror jag, var ett tag sen jag kollade upp namnet på den). På bordet står en Tillandsia ("väktaren i tornet") som köptes för inte så länge sen och inte ännu börjat blomma. (Kanske står den för mörkt?)

Köket:

En något mindre smickrande fönster. Till vänster står ett försök till samplantering, en monstera tillsammans med en bergspalm. Tanken var att de båda hade samma krav på ljus och vattenmängd, men jag vet inte riktigt om det stämmer. Nåväl de lever än och verkar funka. Bredvid denna står en gullranka som jag hängt upp i ampeln med flugtrumpeten i. Sist står en 5-kronorsormbunke från Ikea. Säga vad man vill men de växterna är verkligen prisvärda och lättskötta. Stor som en knytnäve vid köp, men redan efter ett par månader har den vuxit sig anständig och dessa är verkligen lätta att inreda hemmet med. Må hända att de kräver omsorgsfull bevattning men de är absolut inte svåra och definitivt prisvärda!

Badrummet:

Jag är faktiskt riktigt nöjd med hur jag fått till det här. Jag vill ha mycket grönska och när man ligger i badet ska det kännas som man ligger på ngt lyxigt spa eller liknande. Så här har jag inrett med en ormbunke (samma Ikea-dito som den tidigare men denna ett år äldre) tillsammans med en fredskalla i bildens nedkant. I "balkonglådan" som inte syns så tydligt här har jag samplanterat fyra stycken femkronorsväxter från Ikea, två ormbunkar och två av "grästypen" (vet inte vad det är för växt men ser ut som gräs och brukar finnas på samma ställe som ormbunkarna för samma prislapp) Tillsammans med dessa har jag satt lite rankor, en gullranka och två sticklingar av den falska sommarmurgrönan. I ampeln hänger moderkarlbergaren som även gett upphov till plantan längst upp till höger i bild. Även denna samplanterad med en variant av sommarmurgrönan.

Vardagsrummet:

Här är det mycket växter. Söderläget tillåter dem att kunna stå på flera rader och det ändå är tillräckligt ljust. Bilden är lite dålig och tråkig jag vet. Det är samma gamla klassiker som tidigare, monstera, dracena, fikus, paraplyaralia, Yucca och sist physalisen från balkongen. I raden bakom som inte syns, står bergspalm, ett gäng sansevieror samplanterade (tack Evaisa), Kristi törnekrona, nattens drottning (som man ser vuxit förbi gardinen) samt min ananas. På bordet bredvid står fem stycken samplanterade avocados som tillsammans utgör en ganska buskig och fin växt.

Sovrummet:

Här har jag bantat rejält. Tidigare stod här massor av växter. Hela bordet vid fönstret var fullt! Kvar är kroton, oidentifierad succulent (ge mig gärna namnet den som kan), dracena, ytterligare oidentiferad Ikea-växt, samt min stolta klivia. Utanför bilden bredvid fönstret står min garderobsblomma.
evaisa
Kee, vad skönt det är att se att man inte är ensam om plantsamlandet. Visserligen är mina fönster inte helt igenväxta - beroende på att många växter inte är så höga. Men bitvis har jag krukor i dubbla rader.

När man går runt och ser hur andra har det..... två identiska nyköpta pelargoner i köksfönstret. Eller en halvvissen benjaminficus i ett hörn. Så känner man sig riktigt udda. Jo, självklart är jag görudda som samlar sansevierior - ensam i sverige känns det som. Men jag är i alla fall inte ensam om att ha kollosalt mycket plantor.

Det känns betryggande.

Men, var i allsindar skall jag ställa amaryllissarna som varit på sommarviste? Har jag verkligen plats för dessa utrymmeskrävande blad-åbäken? Men jo, blommorna är granna.....

Skall fundera på ifall jag vågar dokumentera mina vassa blad. Tack Kee för att du visar din djungel!
Kee
CITAT (evaisa @ 19-10-2008, 21:16) *
Kee, vad skönt det är att se att man inte är ensam om plantsamlandet. Visserligen är mina fönster inte helt igenväxta - beroende på att många växter inte är så höga. Men bitvis har jag krukor i dubbla rader.

När man går runt och ser hur andra har det..... två identiska nyköpta pelargoner i köksfönstret. Eller en halvvissen benjaminficus i ett hörn. Så känner man sig riktigt udda...

Skall fundera på ifall jag vågar dokumentera mina vassa blad. Tack Kee för att du visar din djungel!

Tack för berömmet! Precis så känner jag mig också ibland. Även om jag ödmjukt betraktar saken som ett "nyvunnet" intresse och inget jag är vidare "expert" på, så har jag ändå en tanke kring växterna, annat än att de ska vara där för prydnad.

Ibland imponerar "icke-växtintresserade" på mig genom deras kunskaper om växter och det finns många som har naturligt gröna fingrar utan att de ger sig hän, men när man träffar en annan "frälse" då märks det!

Klart du ska visa dina fönster! Jag lovar då att ta bilder av sticklingarna du skickade mig så att du får se hur det blev!
WingDing
Får väl ställa mig till samlingen ...

Tror där uppemot 60 planter av olika slag lite av varje typ
Kee
Det är just den där typen av inomhusodlande jag är så fascinerad över och ville diskutera i "avtändningstråden". Jag är väl delvis lite likadan, men min målsättning nu är att försöka hålla antalet på en vettig nivå. Visserligen har jag räddat en del av situationen med odlingsrummet i klädkammaren, men det var de trippla växtraderna jag ville ifrån, då tänkt ur ett estetiskt perspektiv.

Men jag vill inte låta alltför neggo, det är alltid kul att se era blomfönster!
blomkronan
CITAT (WingDing @ 20-10-2008, 21:30) *
Får väl ställa mig till samlingen ...

Tror där uppemot 60 planter av olika slag lite av varje typ

Härligt att se...

Tack ALLA för era bilder 000.gif
djur7
CITAT (MariaÖrebro @ 07-03-2008, 18:03) *
UPPDATERING! Nu när solen skiner och allt känns underbart har jag planterat om sticklingar i större krukor och satt nya frön. Helt plötsligt ser det helt annorlunda ut i mitt vardagsrum!!!
[attachment=14635:080307_001.jpg]
[attachment=14636:080307_002.jpg]
[attachment=14637:080307_003.jpg]
Jag går runt i min lägenhet och bara myser! Nystädat och rent, och det växer och gror i mina krukor. Kan det bli bättre? Jo, det är helg också! smiley_small_hug.gif biggrin.gif Tjoho!!!!

Hejsan!
Vilka underbara blommor. Hur har du fått dit det extra blombordet i fönstret jag tycker mig se några "kedjor" hur har du gjort?
igl
så här ser det ut i mitt kök. Tur att barnen är så stora så de flyttat...
Neriumen ska ner i garaget sedan men den ska få blomma färdigt först.
mvh
inger

fönster

Margith
CITAT (igl @ 21-10-2008, 13:02) *
så här ser det ut i mitt kök. Tur att barnen är så stora så de flyttat...
Neriumen ska ner i garaget sedan men den ska få blomma färdigt först.
mvh
inger

fönster

Åh det köksfönstret gillar jag tummenupp.gif
Mitt ser ut så här:

[attachment=26252:081021_014.jpg]

Och det här är ena fönstret i tvättstugan giggle.gif

[attachment=26254:080830_006.jpg]

Redigerat därför att jag försöker att åtgärda att det ursprungliga inlägget hade 2 likadana bilder. Ber om ursäkt!
evaisa
Vilken tvättstuga Margith!

[attachment=26259:fönsterblommor_007.JPG]

Här är en del av mitt vardagsrumsförnster. De riktigt små plantorna i minikrukor. Men det är bara nu de är små. Ge dom tio år och de blir jättelika!

( jag lyckas inte ladda flera i taget så det blir flera inlägg)

[attachment=26260:fönsterblommor_008.JPG]

Här är ena halvan av vardagsrumsfönstret.
evaisa
[attachment=26262:mer_fönster_002.JPG]

Ett sovrumsfönster... jag fick beskära så mycket att det bara blev krukor kvar på bilden... jag har gardiner...

[attachment=26263:mer_fönster_004.JPG]

Här är det andra sovrumsfönstret - bara sansevieria i sovrummet!

[attachment=26264:mer_fönster_006.JPG]

Och köket. Här är jag riktigt nöjd med helhetsintrycket. Vaxduk med gräs, lampa med blommor och gardin med mer blommor, liksom blommor på kuddarna. Här finns två pelargoner och en crassula gollum. Pinnarna i plåtburken är sansevierior, stuckyi och patens,

[attachment=26265:mer_fönster_008.JPG]

Andra sidan av vardagsrumsfönstret

[attachment=26266:mer_fönster_007.JPG]

Ännu en del av vardagsrumsfönstret. Det är så gott som enbart sansevierior, där med. Jag tror att den grågröna trasselblomman syns, jag vet inte vad den heter men den piggar upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon