|
Full version: Blomfönster
CITAT (Cassiopeia @ 11-03-2008, 14:45)  Man kan se mina fönster här. Jag måste nog vara en av dem på Odla med minst växter. Och inte sår jag några frön heller. Blir jag utmobbad nu?  Ett engagemang är väl ett engagemang oavsett till vilken grad! Jag tycker det är kul med växter och vill gärna lära mig så mycket som möjligt om dem. Jag vill att det gröna ska dominera, inte antalet krukor, men jag beundrar de som gör plats åt varje ny lite kruka hur "trångt" det än må verka. Vissa fönster ger mig bara mindervärdeskomplex, medan andra fönster i den hår tråden skulle jag själv inte vilja ha hemma hos mig.  En annan sak som slår mig är hur förstående respektive ni måste ha, min flicka gnäller varje gång jag hämtar hem ngt och då har vi inte ens fullt överallt! Jag ska bidra med mitt strå till stacken och slänga upp lite bilder, när jag är helt färdig med omplanteringen för i år, har bara planterat om drygt hälften än.
Starfight
14-03-2008, 18:46
Såhär ser det ut hos mig i vardagsrum respektive kök. Nästan bara kaktusar sålångt ögat når.
Vardagsrummet [attachment=15005:vrum.jpg]
Köket, till höger i dom svarta lådorna står kaktusar som skall planteras ut lite längre fram i vår. [attachment=15006:kok.jpg]
Jag har en polare som också bara har katusar i sitt hus, han förbjuder alla andra från att ta in något annat än katusar i huset. Personligen gillar jag katusar, men har lite svårt att förstå hur man bara kan vilja ha katusar då de växer så långsamt. Å andra sidan kan de ju bli rätt gamla iofs...
Malva15
15-03-2008, 13:29
Det är roligt att ha ett släkte att samla på. Själv har jag blivit en samlare av hibiskus hur det nu kommer att gå för de tar mycket plats. Kaktusar man börjar samla på har ofta en behändigare storlek och då kanske det är bra att de växer så långsamt....
Monarda
23-03-2008, 08:47
Denna soliga morgon ser det ut så här i mitt söderfönster. Alla pellisskott som inhandlades för ca 1 månad sedan har växt så det knakar och måste planteras om. I år blir det enbart vita pelargoner på verandan! P3230049c.jpg
Hannifer
23-03-2008, 12:09
Hej och glad påsk, alla.  Här är en bild på en del av mitt vardagsrumsfönster. Där står just nu en garderobsblomma, en Dendrobium "White Surprise", en pytteliten Dendrobium kingianum, samt sticklingar av Hibiskus och Pavonia på rotning.
Chamomille
23-03-2008, 12:11
CITAT (skogstroll @ 04-03-2008, 18:20)  vad avis jag blir  Avis??? Jag skulle hänga mig i ett äppelträd om jag hade så många växter att pyssla om.
Malva15
23-03-2008, 22:20
CITAT (Monarda @ 23-03-2008, 08:47)  Denna soliga morgon ser det ut så här i mitt söderfönster. Alla pellisskott som inhandlades för ca 1 månad sedan har växt så det knakar och måste planteras om. I år blir det enbart vita pelargoner på verandan! P3230049c.jpgMan längtar efter sommaren när man ser din bild. Jag har just sett efter mina egna övervintrade pelargoner och de har till min glädje börjat prunka. CITAT (Hannifer @ 23-03-2008, 12:09)  Hej och glad påsk, alla.  Här är en bild på en del av mitt vardagsrumsfönster. Där står just nu en garderobsblomma, en Dendrobium "White Surprise", en pytteliten Dendrobium kingianum, samt sticklingar av Hibiskus och Pavonia på rotning. Det var ett sött växtfönster!
En påskhälsning från min Stilleryds-pelargon! Observera snön utanför fönstret  [attachment=15634:pelargon_Stilleryd.JPG] Glad vår / Ariel
Malva15
24-03-2008, 10:00
[quote name='Ariel' date='24-03-2008, 09:36' post='798745'] En påskhälsning från min Stilleryds-pelargon! Observera snön utanför fönstret  [attachment=15634:pelargon_Stilleryd.JPG] Glad vår / Ariel [/quote Det var en fin färg på din pelargon och den gör sig mott snön (varmt vs kallt)....
niklaswik
24-03-2008, 11:13
Här är mitt lilla bidrag. Har delvis "nischat" mig men mest av praktiska skäl: Behöver bara spraya ett fönster och behöver inte oroa mig att kaktusarna ska bli för blöta och ruttna eller så. "Fönstret vid TVn" även kallat "Kaktus- och suckulentfönstret"  "Fönstret vid sängen" även kallat "Fönstret med diverse vanliga bladväxter"
Malva15
24-03-2008, 12:18
CITAT (niklaswik @ 24-03-2008, 11:13)  Här är mitt lilla bidrag. Har delvis "nischat" mig men mest av praktiska skäl: Behöver bara spraya ett fönster och behöver inte oroa mig att kaktusarna ska bli för blöta och ruttna eller så. "Fönstret vid TVn" även kallat "Kaktus- och suckulentfönstret"  "Fönstret vid sängen" även kallat "Fönstret med diverse vanliga bladväxter"  Fint med ett gammaldags blombord.Bra att kunna utnyttja fönsterytan optimalt. Tror jag måste ta efter...
niklaswik
24-03-2008, 12:22
CITAT (Malva15 @ 24-03-2008, 12:18)  Fint med ett gammaldags blombord.Bra att kunna utnyttja fönsterytan optimalt. Tror jag måste ta efter...  Visst är det! Jag hittade det där blombordet ute i "häbbret" (man säger så, men det stavas väl på nåt annat sätt. Gammalt uthus är det iaf) när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Tror min farmor hade haft det. Det skulle egentligen behöva målas men det har inte blivit av. Perfekt när man lider brist på fönster. Har bara dom här två söderut, sen ett mot nordväst men det räknas inte för jag har inte många "norr-växter".
Precis likadant blombord har jag Arvegods är mitt .Ett annat fint blombord a´la förr . http://matochfritid.yle.fi/recept_print.php?id=383
Orkidétjuven
25-03-2008, 00:22
CITAT (niklaswik @ 24-03-2008, 11:13)  Här är mitt lilla bidrag. Har delvis "nischat" mig men mest av praktiska skäl: Behöver bara spraya ett fönster och behöver inte oroa mig att kaktusarna ska bli för blöta och ruttna eller så.
"Fönstret vid TVn" även kallat "Kaktus- och suckulentfönstret" Vad har du för olika arter av kaktusar?
MariaÖrebro
25-03-2008, 13:52
CITAT (aldo @ 24-03-2008, 20:27)  Precis likadant blombord har jag Arvegods är mitt . Hade också ett sånt när jag hyrde hus för några år sedan! Hittade mitt på häbbret också! Men här i Örebro säger vi nog snarare loftet eller vinden så där lite lagom gnälligt...
Har inget blombord än, men är på jakt efter ett! Vi har inrett i femtiotalsstil och jag är mycket förtjust i form och funktion, dvs det ska vara vackert men också funktionellt. Så växterna ska vara en "klädnad" för rummet och trivseln, men man ska inte behöva göra avkall på något för deras skull! Detta är iaf målet sen om det upplevs särskilt strikt låter jag vara osagt. Är speciellt förtjust i gröna växter (framförallt "klassiker") och även terracotta, något som jag förstått överlag inte alls anses som särskilt snyggt. Vardagsrummet; söderfönster med balkong utanför. Växter från vänster till höger; Nyomplanterad Monstera (blev riktigt nöjd med detta), bakom den en garderobsblomma, sedan en dracena av något slag. Vid dörren står en benjaminfikus vi räddade från att ha varit kastad under en trapp utomhus i somras. I den stora vita krukan på brädet vid dörren är alla passiorankor, bredvid den en brokbladig gullranka. På stereon står en Kroton som nyss toppats, toppen står för övrigt längst till höger på fönsterbrädet precis bakom fotot. Bakom krotonen står sommarmurgrönan, nattens prinsessa, en brokbladig benjaminfikus som är samplanterad med en paraplyaraliastickling, från vänster till höger. På pallen längst till höger står en Yucca.  Toaletten; vätter också mot söder, stort fönster med "frostat glas". I amplarna hänger en Karlbergare och en Ampellilja. Nere till vänster syns en bergspalm samplanterad med en bit av monsteran från vardagsrummet. I periferin till höger syns en ormbunke, köpt för fem riksdaler på Ikea (gillar denna speciellt sen omplanteringen/omplaceringen):  Matrumsfönstret; norrfönster. Till vänster har vi ett nytt ananasförsök, en apostlalilja bredvid den. På bordet står en nyduschad och nyomplanterad bergspalm (delad från den på toan). Bakom denna skymtas lite sockerärt som är en tänkt balkonggröda till i sommar. En våreld strax till höger om denna och min kära flugrumpet längst till höger  Slutligen sovrumsfönstret, vätter också mot norr, och som påslag på det så händer det att persiennerna får stanna nere därför har vi inte så ljuskrävande växter här. Två dracenor av olika typ och en klivia.  Har jag fel i något det jag skriver eller om ni har tips på förbättringar är jag idel öra! Jag är tämligen ny på området, har bara varit riktigt intresserad sen i höstas, och intresset väcktes väl ngn gång för ett knappt år sen!
Vilka härliga fönster att sitta och njuta av. Mycket trevliga att se på, tänkte på dina Kee, man skymtar stark belysning i hörnen. Vad har du för belysningar. har haft funderingar om man inte skulle kunna bygga in lysrör i utstandade plåtdelar med vågad kant eller utskärningar eller något annat material då dom är så praktiska för växterna. Hmmm en svetsare kanske man måste känna då...hihi , men tror säkert med fantasins begåvning skulle det säkert lyckas få till nåt som kan bli trevligt för även våra ögon.
Det är inga jättestarka lampor som lyser, det är nog en illusion då jag fotat utan blixt (tycker det förstör), i vardagsrummet har jag gått och skaffat ett par lågenergilampor och satt i golvlampan som är strax utanför bild, samma typ på toan medan det är vanligt glödlampsljus på de två sista bilderna. Svets har jag men finner ingen vits att bygga växtbelysning när det finns färdiga armaturer att köpa, fast jag kanske missförstod dig?
AnnammA
31-03-2008, 06:56
Har väl också rätt så fullt på fönsterbrädena...Har fem jättefönster i allrummet/vard.rummet och där trängs det av allt möjligt, som orkidéer och annat. Eftersom vi har två kattor, har vi ett fönster, i TV-rummet, reserverat till dem - där hänger bara en ampel. Här är foton från allrummet: Fö.JPG Fö 2.JPG
Va mycket växter ni har i era fönster... Det skulle aldrig jag få ha för min sambo. Han säger: Så länge jag slipper se växter på golvet så är det väl lugnt.... Tyvärr kan jag inte ha mycket annat än dracena i mitt söderfönster i vardagsrummet. Alla andra växter dör där... Antagligen blir det för varmt plus elementvärmen (sänker jag värmen blir det skitkallt istället...) Tror ni citrus skulle klara sig där?
MVH Ehlana
Lars-Olof Arvids
03-04-2008, 08:05
Vad roligt att se alla era blomfönster!  I mitt vardagsrum får krukväxterna nu samsas med diverse omskolade såddplantor som inte får plats under lysrören i källaren. [attachment=16243:Sa__778_dder1.jpg] [attachment=16244:Sa__778_dder2.jpg] [attachment=16245:Sa__778_dder3.jpg] Olle
Malva15
03-04-2008, 15:18
Såå roligt med sådd! Just nu har jag också fröplantor som trängs bland mina övriga växter i fönstret.
skogstroll
03-04-2008, 15:23
CITAT (ehlana @ 01-04-2008, 19:45)  Va mycket växter ni har i era fönster... Det skulle aldrig jag få ha för min sambo. Han säger: Så länge jag slipper se växter på golvet så är det väl lugnt.... Jo jag har också fått min beskärda kritik - för att katten inte har nånstans att ligga... katten har massa andra ställen att ligga på om hon inte behagar gå ut, så det får bli så ändå!!  sådeså
Cassiopeia
03-04-2008, 15:48
Kee; lite roligt att du låter brödrosten ta plats på fönsterbrädet bland växterna...
CITAT (Cassiopeia @ 03-04-2008, 16:48)  Kee; lite roligt att du låter brödrosten ta plats på fönsterbrädet bland växterna...  Den har fått flytta upp och ner, upp och ner i omgångar, för tillfället står den i fönstret. Den fick flytta upp när bergpalmen flyttade ner på bordet, det blev så trångt på bordet då, dessutom vill jag inte bränna bladen hos palmen heller... Men det går ju jättefort så har man plats för fler växter! Och jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade...
Cassiopeia
04-04-2008, 07:36
Jag menade inget särskilt alls, bara att det såg roligt ut med massa växter och så plötsligt en brödrost på fönsterbrädan.
Orkidétjuven
23-04-2008, 21:47
Så där, efter mycket prat och åkande och en efter en lång skrattretande historia så ska jag äntligen få min efterlängtade Wollemi pine. Äldsta kända fossilet är 90 miljoner år och familjen går att spåra tillbaka till ca 200 miljoner år. Det kallar jag historia
Malva15
23-04-2008, 22:04
CITAT (Orkidétjuven @ 23-04-2008, 22:47)  Så där, efter mycket prat och åkande och en efter en lång skrattretande historia så ska jag äntligen få min efterlängtade Wollemi pine. Äldsta kända fossilet är 90 miljoner år och familjen går att spåra tillbaka till ca 200 miljoner år. Det kallar jag historia  Så otroligt vacker den är! Så spännande med fossil dessutom...
Orkidétjuven
23-04-2008, 22:32
Dyr dessutom, men helt ok iof tanke på hur historien ligger till om dess upptäckt 1994 och attd et finns inte ens 100 exemplar i det vilda. 3000 kr för ett 40 cm högt ex. ett ex på 150 kostade 18 000 kr.
Orkidétjuven
25-04-2008, 22:10
Nu har jag äntligen fått hem min wollemi pine. Den är sååå cool. Jag är så glad, kan inte ta blicken ifrån den och min sambo gillar den med och är glad för min skull. Han har tom läst ut boken som dess upptäckare har skrivit. Det har inte ens jag hunnit med
Malva15
25-04-2008, 22:58
Jisses! 3000:- för din planta... Nu får du ta väl hand om den! Men den är vacker som sagt... Spännande överhuvudtaget med fossiler och uråldriga växter tycker jag. Jag har hört att det finns få fossila fynd av växter och att det därför är svårt att kartlägga växter från förhistorisk tid.
Orkidétjuven
28-04-2008, 08:56
Fynden är kanske inte få, men däremot så är länkar emellan grupper färre så ordna systematisk kan ibland vara svårt.
niklaswik
28-04-2008, 09:55
CITAT (Orkidétjuven @ 25-03-2008, 01:22)  Vad har du för olika arter av kaktusar? Oj förlåt! Har inte varit inne här på hur länge som helst, hehe..  Men bättre sent än aldrig eller hur? Jag har 2 okända som jag köpte på IKEA för en 3-4 år sen. Såna som jag har sått själv, med frön från Succseed(bra!): Några sorters opuntia som jag inte alls är säker på vilken som är vilken, men jag är nästan säker på att dom är O. phaeacantha och O. humifusa allihop, sen hur många som är av varje är jag som sagt osäker på då dom små skyltarna hamnat på avvägar vid omplantering... Därtill har jag två rejäla Pachycereus pringlei, dom sådde jag från frö våren 2005 och dom är nu runt 15cm höga och riktigt snygga om jag får säga det själv.  "en och en halv" Escobaria missouriensis, dvs en riktig stor och en pytteliten "syster" som sitter bredvid som grodde ett år senare... 4 st Notocactus ottonis. Några små Lobivia maximiliana v. caespitosa WR 57 Lobivia pugionacantha v. versicolor JK 458 är ganska nysådda nu i våras så dom är på 0-5mm-stadiet fortfarande... Dessutom lite diverse andra suckulenter både frösådda och såna som införskaffats i någorlunda vuxet tillstånd. Listan kommer troligen utökas med tiden när det blir mer utrymme p.g.a. "dödsfall" eller om jag flyttar... Har runt 6-7 sorter som fortfarande ligger i sina fröpåsar. Hoppas du blev klokare trots att svaret kom lite sent!
Orkidétjuven
29-04-2008, 08:42
Kul att höra. Det var massa spännande arter- Faktikst har ett av mina opuntia frön grott, jag köpte ett fikonkaktus som slutade som frukost och sparade ngra frön varav ett nu har grott. Det är väl indica skulle jag gissa på. Hur ter sig deras utveckling? vad händer med första grodden? för nu liknar den ju inte alls en kaktus egentligen:P När kommer första synligheterna typ?
niklaswik
29-04-2008, 13:28
Tja, först blir det ju två små tjocka blad, men efter en vecka eller två så börjar det så smått kika upp en liten kaktus i mitten. Den växer först cylindriskt upp till runt 4-5cm sen kan den bli bred och platt eller fortsätta vara som en pelare, det beror nog på vilken sort det är. Kanske att det blir fler "segment" redan första sommaren men jag tror nog att det dröjer till nästa vår innan den får fler delar.
Lycka till!
Orkidétjuven
01-05-2008, 22:33
Som jag redan misstänkte, men nu är det bekräftat , Tack
sockerkakan
27-05-2008, 13:13
Oj! Era hem är ju som värsta djungeln..  Önskar att jag också hade lika fina
nelly.trott
10-09-2008, 21:18
piffar upp tråden och visar mitt fönster i mitt arbetsrum  mer hobbyrum med dubbla mig
Sonja.S
11-09-2008, 10:09
Här är mitt sovrumsfönster, bara st:paulior
[attachment=23991:DSCN4314.jpg][attachment=23996:DSCN4315.jpg]
Här är sonens sovrumsfönster[attachment=23992:DSCN4318.jpg]
Vardagsrummet[attachment=23993:DSCN4321.jpg] [attachment=23994:DSCN4324.jpg]
Köksfönstret brukar vara fullt, men ännu står det mesta ute och här finns mest snittblommor[attachment=23995:DSCN4317.jpg]
nelly.trott
11-09-2008, 10:57
CITAT (Sonja.S @ 11-09-2008, 11:09)  Här är mitt sovrumsfönster, bara st:paulior
[attachment=23991:DSCN4314.jpg][attachment=23996:DSCN4315.jpg]
Här är sonens sovrumsfönster[attachment=23992:DSCN4318.jpg]
Vardagsrummet[attachment=23993:DSCN4321.jpg] [attachment=23994:DSCN4324.jpg]
Köksfönstret brukar vara fullt, men ännu står det mesta ute och här finns mest snittblommor[attachment=23995:DSCN4317.jpg] så fint du har det
DragonLady
03-10-2008, 19:47
Här kommer 2 av mina fönster.. det börjar bli fullt nu när allt ska in  .
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 22:46
vilken skojig tråd så här ser det förtillfället ut nu ,, 104kurkor !! plus mer ska in ( ca 200till ska in ) dåliga bilder [attachment=25116:nyabilder_038.jpg] fler fler bilder kan ni se här http://www.pixbox.se/alb_show_id922323_page0.html
DragonLady
03-10-2008, 22:56
 där ligger man i lä..... Vad är det du har i glasflaskan Flaxss? Nä detta är sista vintern jag är utan vinterträdgård, jag tänker göra om balkongen till en nästa sommar.. så det så..
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 22:59
CITAT (DragonLady @ 03-10-2008, 22:56)   där ligger man i lä..... Vad är det du har i glasflaskan Flaxss? Nä detta är sista vintern jag är utan vinterträdgård, jag tänker göra om balkongen till en nästa sommar.. så det så..  en pilea som håller på att ruttna där . den trivs inte i flaska . ska prega ner nåt annat istället . har panik inför vintern hur jag ska få plats med allt . som tur är är vädret milt än så mycket av tåligare krukväxter står än ute .
DragonLady
03-10-2008, 23:06
Ja helst av allt skulle man ju vilja ha ett stort orangeri
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 23:07
eller ett uppvärmt palmhus .
DragonLady
03-10-2008, 23:18
Ja det går bra det med
blomkronan
03-10-2008, 23:24
CITAT (flaxss @ 03-10-2008, 23:46)  [attachment=25116:nyabilder_038.jpg] Flaxss på bilden kan jag se en "kaktusliknade" blomma med blad på toppen. Vad heter den och vilken kategori tillhör den? När jag köpte min stod det "Palm" på skylten! Är det en palm eller kaktus? Hur ska den skötas? 200 växter... hur ska du få plats???? ska du ha alla inne i bostadsvärmen?
Alexander-VG-zon3
03-10-2008, 23:34
CITAT (blomkronan @ 03-10-2008, 23:24)  Flaxss på bilden kan jag se en "kaktusliknade" blomma med blad på toppen. Vad heter den och vilken kategori tillhör den? När jag köpte min stod det "Palm" på skylten! Är det en palm eller kaktus? Hur ska den skötas?
200 växter... hur ska du få plats???? ska du ha alla inne i bostadsvärmen? menar du den lilla i mitten den taggiga ? det är en madagaskarpalm på latin Pachypodium lamerei tillhör familjen Apocynaceae( oleander växterna ) samma som nerium och vintergröna . det är alltså en suckulent . alla får uthärda att vara inne då jag flyttat och inte har tillgång till svalt utrymme . dock är där väldigt dragit så där blir svalt . just nu är det växter inne som inte behöver vila . resten ute med skydd eller in i kylskåpet senare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|