|
Fågelvägen
13-03-2008, 11:05
Denhär tanken (av Aquakul) kom upp för många inlägg sedan:
"Helt klart så måste vi - skjuta till mer resurser = högre skatter - organisera så det blir effektivare"
Jag tycker att om man organiserar effektivare så ska det INTE behöva kosta mera.
Ett exempel: om vårdcentralspersonalen kunde få en snabbkurs i hur man använder Vårdguiden så skulle de spara mycket tid! Både för sig själva och patienterna. Nu är vissa av dem närmast förvånade över att en patient försöker kontakta dem via Vårdguiden, eftersom de inte själva vet hur man hanterar systemet. Vårdguiden ska ju göra det enklare för patienter att nå vårdcentralen, utan att behöva hänga på telefonen i timmar eller passa på nån ynka halvtimme då man kan försöka få plats i telefonkön. På vårdcentralen - föreställer jag mig - skulle man få bättre överblick och därmed lättare att organisera sin tid. Om systemet fungerar alltså...
Gunilla T
13-03-2008, 11:09
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 00:35)  OK men om vi skrotade Landstingen , skulle vi inte kunna bli av med lite chefer OCH politiker då? Vad har en politiker som är sysselsatt på full tid med Landstingsfrågor ? Tillägg : Tror inte på att bli politiker för att kunna förändra. En enstaka politiker kan inte göra någon ändring utan måste rätta sig efter vad partiet säger. Bättre att stå vid sidan om och väcka oponion. Hej vad landstingsråden tjänar är nog varierande beroende på bl.a. storleken på organisationen. Olika i Malmö och Köping.. De flesta politiker inom kommun och landsting är fritidspolitiker och verkligen inte högavlönade, politiska uppdrag anses som en samhällsinsats. Den högste avlönade inom landstingen är säkert landstingsdirektören, alltså högst ansvarige tjänsteman. Vem som får fatta olika besluti inom politikerstyrda organisationer regleras av en delegationsordning. Allt detta är offentliga uppgifter som regleras av den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen, alltså går lätt att ta reda på. Demokratin fungerar så, vi kan genom val avsätta politiker som misskött sig eller prioroterat fel
CITAT (henriks @ 13-03-2008, 10:46)   hmm - om du ställer upp med löftet att lägga ner landstingen som enda fråga, och lovar att lägga ner din röst i riksdagen i alla andra frågor så.....  Ojdå! Nä, det vågar jag ju förstås inte lova, så då får det väl vara...
Gunilla T
13-03-2008, 11:21
Vad exakt är det ni tror skulle bli bättre med en annan organistation t.ex. en sjukvårdsmyndighet?
Obs!!!jag har inte tagit ställning varken för eller emot men jag vill gärna höra argumenten..
henriks
13-03-2008, 11:28
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:21)  Vad exakt är det ni tror skulle bli bättre med en annan organistation t.ex. en sjukvårdsmyndighet?
Obs!!!jag har inte tagit ställning varken för eller emot men jag vill gärna höra argumenten.. 1) Lika prioriteringar och lika vård oavsett var i landet du bor (detta är min kärnfråga!) (alla sjukvårdsinrättningar skall arbeta efter samma direktiv) 2) Samordningsvinster 3) En nivå mindre i hierarkin från regering ner till vårdpersonal (man kan säkert få bort fler nivåer, men det är en annan sak)
Gunilla T
13-03-2008, 11:52
En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter.
Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns -
Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser -
Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal!
henriks
13-03-2008, 12:40
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter. NÄ - det tror jag inte ett ögonblick på. Hur skulle det kunna ÖKA byråkratin att ersätta alla landsting med EN myndighet? CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns - Jo, men för att ta ett exempel - jag väntade i nästan ett år på en enkel handledsoperation, (Carpaltunnel) medan en bekant som bor några mil bort, (på andra sidan länsgränsen) kunde få samma operation efter några månader? varför? jo PENGARNA räckte inte i mitt län! Självklart har Norrlands inland andra behov av ambulanser än Stockholms innerstad, mycket dyrare att få vård inom rimlig tid där (tex helikopter) Men det är ju bara det att om det är länsbaserat - då blir det ju ingen utjämning av kostnaderna heller? det jag vill uppnå är att alla får så lika vård som möjligt, oavsett om det är lite dyrare eller billigare någon stans och att man inte blir nerknuffad i en operationskö för att pengarna är slut. Eller jo, kanske det också är acceptabelt ... OM pengarna är slut i hela landet för den typen av "insats" (det måste givetvis gälla icke livshotande åkommor, som inte blir värre av att vänta) Men en sak till - som jag inte har någon lösning på hur man skall göra, men ändå: Borde man inte betrakta saker och ting lite mer nationalekonomiskt istället för att bara titta på bara sin egen budget? Vore det inte bättre att en patioen fick sin operation så snart det bara går, om det samtidigt kortar ner sjukskrivningstid? Kanske till och med BILLIGARE att lägga pengarna på operationen än att betala sjukersättning, minskade skatteinkomster och så vidare? CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser - Precis - helt rätt, men det är ju gränserna jag vill ta bort! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal! Vet inte på vilken nivå detta var, givetvis måste arbetsledning och annat vara rimligt uppdelat med rimligt antal underställda - men det jag pratar är högre upp i organisationerna - alla landsting har en egen påse med pengar och ett eget län att ta han om - slå ihop alla pengapåsar och dela efter behov - TJÄNSTEMÄNNEN på landstingsnivå behövs säkert till stor del ändå, men inte politikerna. Där tycker jag det räcker med en nivå.
Aqvakul
13-03-2008, 13:31
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 11:52)  En centralstyrd organisation skulle öka byråkratin och generera konflikter.
Lika prioriteringar och exakt samma vård tror jag är omöjligt pga att behoven ser olika ut. Den som är närmast kan bäst bedöma vilka behov som finns -
Samarbetsproblem och Svarte Petter spel får du så fort det finns gränser -
Platta organisationer blev ett fiasko, vulgärt uttruckt skulle cheferna avskaffas! En enhetschef inom äldreomsorgen fann sig plötsligt stå med hundratalet anställda - snacka om osynliggörande av personal! I motsats till henriks så tycker jag att Gunillas resonemang håller. Det är naivt att tro att ett förstatligande av sjukvården löser alla problem. Det troliga är att vissa saker blir bättre medan andra blir sämre. henriks, du är ju inte särskilt nöjd med polisen som ju är en statlig myndighet...
Gunilla T
13-03-2008, 13:35
En chef för Landstinget Sverige - neej, det tror jag inte på.
Vi har ju hela tiden gått mot mer decentraliserade organisationer och bakom det ligger en värdering att de som är närmast produktionen eller vad du nu vill kalla det , är de som bäst kan bedöma läget och behoven.
Hur skall man öht kommunicera i en sådan jätteorganisation som det skulle bli och hur skulle den centralstyrda makten kunna bedömma behovet i Malmö såväl som i Luleå. Ju längre kommunikationsvägar desto större risk för missbedömningar och kommunikationsproblem. Tänk dig bara en sådan sak som personalutbildning.
Länsstyrelsen är ju regeringens förlängda arm ute i länen men jag vet inte riktigt hur du kopplar ihop länsstyrelserna med sjukvården?
Socialstyrelsen skall ju ha någon sorts utjämnande effekt - de följer upp och utvärderar..
Gränser får du alltid även om du har en centralstyrning. Varje liten verksamhet har sin egen budget och vill inte ta någon annans kostnader så gränserna kommer man aldrig undan.
Det har gjorts försök med finansiell samverkan kallad FINSAM mellan kassa och sjukvård för att minska de gemensamma kostaderna. Vad jag vet så var det framgångsrikt men ändå lades det ned. Vet ej varför..
Jag tycker också att vår sjukvård är dålig men jag vet inte om en ny organisation med samma arbetsuppgifter (för de finns ju kvar) är lösningen. Däremot kan man fundera som utomstående hur man organiserar sina verksamheter. En gång hade jag en bokad läkartid som ändrades tre ggr från vårdcentralen. Dessa brev om ny tid var undertecknat av en sjuksköterska. En kvalificerad medarbetare sitter och skriver brev till patienterna om ny tid! Men...alla skriker på för mycket administration och den dras in men någon skall utföra arbetsuppgiften.
Ett problem som diskuterats mycket är att man gör läkare till chefer. En duktig yrkesman är nödvändigtvis inte en bra chef.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på landstingets organisation. Har aldrig jobbat inom landstinget men har en hyfsad allmänbildning om hur vårt samhälle fungerar.
henriks
13-03-2008, 14:36
Sorry - mitt misstag, jag menar givetvis landsting - inte länstyrelse! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Vi har ju hela tiden gått mot mer decentraliserade organisationer och bakom det ligger en värdering att de som är närmast produktionen eller vad du nu vill kalla det , är de som bäst kan bedöma läget och behoven. Ja?? och vad är det i det som gör att man inte kan ha en gemensam påse pengar och en gemensam övergripande budget? Bara för att man her en gemensam organisation, betyder väl inte det att alla måste sitta på samma ställe? (i Stockholm) för det är definitivt inte det jag är ute efter CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Hur skall man öht kommunicera i en sådan jätteorganisation som det skulle bli och hur skulle den centralstyrda makten kunna bedömma behovet i Malmö såväl som i Luleå. Ju längre kommunikationsvägar desto större risk för missbedömningar och kommunikationsproblem. Tänk dig bara en sådan sak som personalutbildning. Hm - undrar hur tex Boeing kommunicerar med sina 150 000 anställda spridda över världen i 70 olika länder? Eller Airbus med sina 57000? (förutom underleverantörernas personal) Eller GM?, GE, Ericsson? kommunikation lär inte vara problemet! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Gränser får du alltid även om du har en centralstyrning. Varje liten verksamhet har sin egen budget och vill inte ta någon annans kostnader så gränserna kommer man aldrig undan.
Det har gjorts försök med finansiell samverkan kallad FINSAM mellan kassa och sjukvård för att minska de gemensamma kostaderna. Vad jag vet så var det framgångsrikt men ändå lades det ned. Vet ej varför.. Det jag vill ha är en gemensam budget och en gemensam värdering på i vilken ordning man skall behandla åkommor - så att de värderas lika överallt i landet. Att en sådan samverkan läggs ner är inte så konstigt - den skulle säkert medföra att några chefer blev arbetslösa - och det går inte för sig! CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 13:35)  Ett problem som diskuterats mycket är att man gör läkare till chefer. En duktig yrkesman är nödvändigtvis inte en bra chef.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på landstingets organisation. Har aldrig jobbat inom landstinget men har en hyfsad allmänbildning om hur vårt samhälle fungerar. Helt rätt  kompetens inom yrkesområdet är inte alls samma sak som kompetens i ledarskap! En bra chef behöver inte nödvändigtvis kunna speciellt mycket om verksamheten (om det inte är så att han TROR att han gör det) Det är det han har sina medarbetare till! Jajamen - att du har "en hyfsad allmänbildning" märks på ditt resonemang - Kom ihåg min start på denna tråden - jag vill bli överbevisad om att jag har fel så fortsätt gärna att argumentera!
Gunilla T
13-03-2008, 15:22
Henriks - du tröttar ut mig Min uppkoppling fungerar urdåligt - när jag skrivit ett inlägg så bryts kontakten - suck men gör väl ett försök iaf!! Sjukvården haren gemensam påse pengar som beslutats av vår regering. Dessa medel fördelas sedan ut till respektive landsting. Om jag förstår dig rätt så menar du att dessa medel inte skall fördelas ut utan finnas hos den centrala makten? Men du - om man inte har ansvar för den egna budgeten då skulle vi få en kostnadsutveckling som skenar Naturligtvis begriper jag att du inte menar att alla skall sitta i Stockholm men oavsett hur du organiserar verksamheter får du gränsdragningar åt ena eller andra hållet. Gemensam ordning i hela landet hur man hanterar sjuka och vårdbehövande, önskvärt javisst men hur? I ett landsting har du kanske mycket gamla och vårdkrävande personer, där behövs en större budget. Ett annat landsting har mer av något annat , behoven varierar säkert rejält mellan olika landsting, du var själv inne på transporter t.ex. Det måste ju vara människors vårdbehov som styr hur verksamheten skall finansieras inte att alla blindtarmsoperationer skall ske inom en vecka i hela Sverige. Beträffande FINSAM verksamheten drog du en något förhastad och hmmm..fördomsfull slutsats - att några chefer mister jobbet. Cheferna som drog igång dessa projekt i landet var oerhört engagerade och stolta över resultatet men det var politikerna som beslutade om att försöksverksamheterna skulle avslutas. Detdär om att missta jobbet - klichéer som inte har något med verkligheten att göra faktiskt. Inom stora offentliga förvaltningar sker ständiga omorganisationer och folk flyttas fram och tillbaka. Jag tror de flesta är ganska luttrade eftersom detta har pågått i många år. Har många gånger funderat över varför veterinärsjukvården fungerar så bra ..har flera djur som tyvärr har kroniska sjukdomar så jag har en del erfarenhet både av enskilda veterinärer och stora regionsjukhus. Tillgängligheten finns aldrig något att klaga på, telefonkontakter fungerar alltid, servicen är utomordentlig men så är det privat också. Det kostar ...är det så vi kanske skall ha det i Sverige? Vi betalar vad det kostar och skyddar oss genom sjukvårdsförsäkringar?
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 15:22)  Henriks - du tröttar ut mig  Gunilla, jag ska piska upp honom åt dig när han kommer hem i helgen
Gunilla T
13-03-2008, 15:34
henriks
13-03-2008, 15:50
jag är outtröttlig, och har en utmärkt förbindelse till internet också!! Om jag tröttar ut dig betyder det ju att du får tänka till? och det är bra, likaväl som att dina inlägg får mig att tänka till! jag vet att jag har gjort en del stereotypa antaganden och grova förenklingar, men i sak - att det skiljer avsevärt på sjukvården beroende på var i landet du befinner dig - det tror jag att du håller med om? Jag har också funderat på vad den stora skillnaden mellan sjukvård för människor och för djur är, eftersom djursjukvården tycks vara väldigt effektiv - och visst det kostar en slant eller till och med många slantar ibland - men det är ändå INGET mot vad sjukvården kostar. Vill helst inte ha privatägd sjukvård heller - för då är det risk för att det blir FÖR slimmade och effektiviserade organisationer. Men jag vet helt enkelt inte riktigt hur man skall bära sig åt - men jag vet att något måste göras!
Gunilla T
13-03-2008, 16:09
Henriks - jag är minst lika frustrerad över den icke fungerande sjukvården som du..har svurit ve och förbannelse över "drakarna" som vaktar ingången.
Jag är helt överens med dig att något bör göras - sjukvården tillhör vår välfärd och inte minst för dom gamla är det en basal trygghet att veta att vården fungerar när den behövs!
Det som jag blir irriterad över är klyschorna som oftast dyker upp i debatten - politikerlöner- fast det saknar betydelse - chefer som är rädda att missta jobbet - när man tror sig veta fast man inte har en susning därför att man har en faster vars kusinbarn har en sambo som minsann jobbat för tre år sedan i vården - när man börjar föreslå inskränkningar i demokratin... ja du förstår vad jag menar!
Fast jag sitter inte inne med någon lösning!!
henriks
13-03-2008, 16:28
CITAT (Gunilla T @ 13-03-2008, 16:09)  Henriks - jag är minst lika frustrerad över den icke fungerande sjukvården som du..har svurit ve och förbannelse över "drakarna" som vaktar ingången.
Jag är helt överens med dig att något bör göras - sjukvården tillhör vår välfärd och inte minst för dom gamla är det en basal trygghet att veta att vården fungerar när den behövs!
Det som jag blir irriterad över är klyschorna som oftast dyker upp i debatten - politikerlöner- fast det saknar betydelse - chefer som är rädda att missta jobbet - när man tror sig veta fast man inte har en susning därför att man har en faster vars kusinbarn har en sambo som minsann jobbat för tre år sedan i vården - när man börjar föreslå inskränkningar i demokratin... ja du förstår vad jag menar!
Fast jag sitter inte inne med någon lösning!! Mina kontaktytor in i vården (förutom som patient) är att jag haft konsultuppdrag på programvaruutveckling till en avdelning på ett lasarett. Programmet används till statistik, besöksbokning och remisser bland annat. visst - jag tjänade pengar på det, men det känns lite fel att det skall utvecklas system för en avdelning. Självklart skulle samma eller i alla fall likartat behov finnas på andra ställen inom sjukvården. Anledningen att jag fick uppdraget var att avdelningschefen tyckte att det var för besvärligt att dra in deras egen it - avdelning!!!??? Det var då mina tankar om kostnadsläget i sjukvården tog fart! Politiker och tjänstemannalöner kan jag hålla med om att de saknar ekonomisk betydelse i det stora hela - problemet är mycket större än så.
CITAT (henriks @ 13-03-2008, 14:36)  Det jag vill ha är en gemensam budget och en gemensam värdering på i vilken ordning man skall behandla åkommor - så att de värderas lika överallt i landet. Mycket rimligt. Varför ska man få sämre sjukvård för att man bor i en fattig del av landet? Eller i en del av landet som kanske bedömer att hörapparat, det kan man bekosta själv åt ungarna, om sådana behov finnes. Nej, sjukvård, socialförsäkringar, ja, grundtryggheten generellt, är som jag ser det ett nationellt ansvar som ska bekostas och bedrivas nationellt. Vore ju vansinnigt orättvist om exempelvis socialbidrag sköttes kommunalt... (<= vilket ger stora orättvisor i behandlingen)
Jan Lindgren
13-03-2008, 17:34
Hej! Cancerpatienter i Lund och Linköping prioriteras bort. Rubrik i Dagens Medicin 12 mars 2008. Budgeten tillåter inte att cancerpatienterna får den bästa och modernaste medicinen. Det är definitivt dags att lägga ner landstingen. Sparförslag i Östergötland: Onkologisk mammografikontroll tas bort och läkemedelsförskrivningen vid cancersjukdommar ses över. KOL-patienter över 55 år ska inte längre utredas för lungtransplantation eller lungtransplanteras. Ordinationerna för synhjälpmedel stramas åt och utbytet av äldre hörapparater glesas ut. Djursjukvården fungerar för att den är privat. De har inte tid med sammanträden. Vi behöver fler privatläkare. Det är helt underbart att få tag på en bra privatläkare så att man kan få hjälp när det krisar. Den landstingsledda psykiatrin har helt brakat ihop. Det är praktiskt taget omöjligt att få en tid. Inte ens barn kan få en tid inom tre månader. Jag har ett par gånger i livet varit med på en psykiatrisk klinik som stöd för besökare. Efter det har jag insett att jag hellre tar livet av mig än att riskera att hamna där. Vi behöver många fler privata psykiater. Inom den offentliga vården är det nästan hopplöst att få samma läkare två gånger i följd.
LÄGG NER LANDSTINGEN och förstatliga skolan också. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
13-03-2008, 17:52
Det du beskriver Jan är helt enkelt för j....ligt äldre människor ska inte få hjälp längre...här kan vi verkligen börja tala om "bäst före datum" för att få hjälp av sjukvården.
Beträffande psykiatrin så är det länge sedan den kraschade fullständigt!
Så vad är lösningen?
Pirum..socialbidrag är kommunalt. Socialbidrag, eller försörjningsstöd som det numera heter, handläggs och betalas av kommunerna. Socialstyrelsen ger ut riktlinjer och råd, s.k. norm men det är fritt för kommunerna att betala ut mer än normen.
henriks
13-03-2008, 22:17
CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:34)  Hej! Cancerpatienter i Lund och Linköping prioriteras bort. Rubrik i Dagens Medicin 12 mars 2008. Budgeten tillåter inte att cancerpatienterna får den bästa och modernaste medicinen. Det är definitivt dags att lägga ner landstingen. Sparförslag i Östergötland: Onkologisk mammografikontroll tas bort och läkemedelsförskrivningen vid cancersjukdommar ses över. KOL-patienter över 55 år ska inte längre utredas för lungtransplantation eller lungtransplanteras. Ordinationerna för synhjälpmedel stramas åt och utbytet av äldre hörapparater glesas ut. Djursjukvården fungerar för att den är privat. De har inte tid med sammanträden. Vi behöver fler privatläkare. Det är helt underbart att få tag på en bra privatläkare så att man kan få hjälp när det krisar. Den landstingsledda psykiatrin har helt brakat ihop. Det är praktiskt taget omöjligt att få en tid. Inte ens barn kan få en tid inom tre månader. Jag har ett par gånger i livet varit med på en psykiatrisk klinik som stöd för besökare. Efter det har jag insett att jag hellre tar livet av mig än att riskera att hamna där. Vi behöver många fler privata psykiater. Inom den offentliga vården är det nästan hopplöst att få samma läkare två gånger i följd.
LÄGG NER LANDSTINGEN och förstatliga skolan också. MVH Jan Lindgren Du har inte funderat på att bli politiker? - du har just fått en röst!
CITAT (Jan Lindgren @ 13-03-2008, 17:34)  Hej! Cancerpatienter i Lund och Linköping prioriteras bort. Rubrik i Dagens Medicin 12 mars 2008. Budgeten tillåter inte att cancerpatienterna får den bästa och modernaste medicinen. Det är definitivt dags att lägga ner landstingen. Sparförslag i Östergötland: Onkologisk mammografikontroll tas bort och läkemedelsförskrivningen vid cancersjukdommar ses över. KOL-patienter över 55 år ska inte längre utredas för lungtransplantation eller lungtransplanteras. Ordinationerna för synhjälpmedel stramas åt och utbytet av äldre hörapparater glesas ut. Djursjukvården fungerar för att den är privat. De har inte tid med sammanträden. Vi behöver fler privatläkare. Det är helt underbart att få tag på en bra privatläkare så att man kan få hjälp när det krisar. Den landstingsledda psykiatrin har helt brakat ihop. Det är praktiskt taget omöjligt att få en tid. Inte ens barn kan få en tid inom tre månader. Jag har ett par gånger i livet varit med på en psykiatrisk klinik som stöd för besökare. Efter det har jag insett att jag hellre tar livet av mig än att riskera att hamna där. Vi behöver många fler privata psykiater. Inom den offentliga vården är det nästan hopplöst att få samma läkare två gånger i följd.
LÄGG NER LANDSTINGEN och förstatliga skolan också. MVH Jan Lindgren
mamamaggan
13-03-2008, 22:49
Har inte orkat läsa alla inlägg men tänkte kasta in en pinne i brasan.
Senast jag var inne pratade vi resurser = pengar. Jag vet var en del av resurserna går , iaf i det Landsting som min man jobbar . De går till fina dyra datorer till en del som inte har behov av dem eller kan sköta dem men som " måste " ( tycker de själva iaf ) ha dem , nämligen en del chefer och läkare . Sedan ska de ha full service när det gäller support även på de datorer en del av dem har fått för att ha hemma , för det mesta till privat bruk , och det bekostar landstinget.
Det har hänt att min man ( jobbar med data inom landstinget ) när han har jour blivit uppringd på t ex påskaftons kväll av någon av dem för att " supporta " dem när de gör helt privata saker. Detta debiteras landstinget. Han har också fått rycka ut och ge sig iväg till jobbet på en söndag för att hjälpa till med sådant som var privat till minst 75%.
Allt medan de som behöver en bra dator i sitt jobb får överta " gamla skräpdatorer ". Han är mer eller mindre " tvungen " att ha bredband hemma för att sköta sitt jobb när han har jour. Tror ni att vi har dator och bredband bekostat av lanstinget så tar ni fel. Han får stå för allt själv.
Det finns nog mycket annat slöseri inom landstingen också och det gör det även inom den statliga sektorn som jag har erfarenhet av. Ni skulle gråta om ni visste hur det går till ibland.
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 22:49)  Har inte orkat läsa alla inlägg men tänkte kasta in en pinne i brasan.
Senast jag var inne pratade vi resurser = pengar. Jag vet var en del av resurserna går , iaf i det Landsting som min man jobbar . De går till fina dyra datorer till en del som inte har behov av dem eller kan sköta dem men som " måste " ( tycker de själva iaf ) ha dem , nämligen en del chefer och läkare . Sedan ska de ha full service när det gäller support även på de datorer en del av dem har fått för att ha hemma , för det mesta till privat bruk , och det bekostar landstinget.
Det har hänt att min man ( jobbar med data inom landstinget ) när han har jour blivit uppringd på t ex påskaftons kväll av någon av dem för att " supporta " dem när de gör helt privata saker. Detta debiteras landstinget. Han har också fått rycka ut och ge sig iväg till jobbet på en söndag för att hjälpa till med sådant som var privat till minst 75%.
Allt medan de som behöver en bra dator i sitt jobb får överta " gamla skräpdatorer ". Han är mer eller mindre " tvungen " att ha bredband hemma för att sköta sitt jobb när han har jour. Tror ni att vi har dator och bredband bekostat av lanstinget så tar ni fel. Han får stå för allt själv.
Det finns nog mycket annat slöseri inom landstingen också och det gör det även inom den statliga sektorn som jag har erfarenhet av. Ni skulle gråta om ni visste hur det går till ibland. Jamen det är ju precis så det går till inom Landstinget, Kommuner och statliga verk. Hörde häromveckan en kommunanställd (inte i min kommun) yttra. Om ni bara visste en bråkdel om hur finanserna hanteras ..då skulle ni ställ a till med revolution!
Gunilla T
14-03-2008, 10:43
CITAT (Netha @ 13-03-2008, 22:54)  Jamen det är ju precis så det går till inom Landstinget, Kommuner och statliga verk.
Hörde häromveckan en kommunanställd (inte i min kommun) yttra. Om ni bara visste en bråkdel om hur finanserna hanteras ..då skulle ni ställ a till med revolution! Det finns en liten bok "En fråga om demokrati" utgiven av Sveriges kommuner och Landsting som tar upp de vanligaste myterna som florerar. Föreställningarna om den offentliga sektorn är många; - "politikerna tjänar för mycket"- "pengarna går till fel saker" (bredband till chefer) - "omfattande byråkrati"Myterna bemöts med fakta - rekommenderas för de som är intrsserade av fakta! Apropå diskussionen om politiker och deras anställningar så är det 3% av de folkvalda som är hel- eller deltidspolitiker, resten är som jag tidigare beskrev fritidspolitiker som ersätts med förlorad arbetsinkomst plus ett lite arvode/möte. En heltidsanställd politiker t.ex. KS ordförande har i snitt 46.000 kr i månadslön Ibland kan det vara svårt att se skogen för bara "träna" - den totala sjukvårdsbudgeten för år 2008 är nästan 51 miljarder!
*Stintan*
14-03-2008, 10:47
Den boken verkar vara lite av en partsinlaga  rättat stavfel
Gunilla T
14-03-2008, 10:56
CITAT (Stintan43 @ 14-03-2008, 10:47)  Den boken verkar vara lite av en partsinlaga  rättat stavfel Jaa Stintan 43...när jag skrev inlägget undrade jag vem som först skulle hävda konspirationsteorin ...grattis Stintan, det blev du! Vill man inte veta så lär man aldrig få kunskap heller. Tänk att det är så mycket roligare och intressantare att tro på föreställningar och myter och skvaller hmmm...du gillade ju inte skvaller heller. Sveriges Kommuner och Landsting är förövrigt ett förbund, därav stora bokstäver därför att det är ett namn.
mamamaggan
14-03-2008, 12:06
Gunilla , hävdar du att en del chefer inte har bredband på Landstingets bekostnad ?
*Stintan*
14-03-2008, 12:25
CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 10:56)  Jaa Stintan 43...när jag skrev inlägget undrade jag vem som först skulle hävda konspirationsteorin ...grattis Stintan, det blev du!
Vill man inte veta så lär man aldrig få kunskap heller. Tänk att det är så mycket roligare och intressantare att tro på föreställningar och myter och skvaller hmmm...du gillade ju inte skvaller heller.
Sveriges Kommuner och Landsting är förövrigt ett förbund, därav stora bokstäver därför att det är ett namn. Var du inte lite väl snabb att döma nu? Jag tycker att det är intressant att läsa det du skriver men jag förbehåller mej rätten att få ha en egen åsikt utan att behöva bli bemött på ovanstående i mina ögon otrevliga sätt. Du kan då inte ha någon som helst aning varifrån mina kunskaper och erfarenheter kommer men så mycket kan jag tala om att dom kommer inte från skvaller och myter utan kunskaperna i det här fallet baserar sig på över 20 års arbete inom kommun och landsting.
Gunilla T
14-03-2008, 12:47
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 12:06)  Gunilla , hävdar du att en del chefer inte har bredband på Landstingets bekostnad ? Nejdå...nejdå..informationen kommer ju från en initierad källa. Det finns ju då två alternativ som jag kan se, det ena är att det är en löneförmån i tjänsten som därmed beskattas, det andra är att det en smygförmån som någon tillskansat sig och därmed borde det vara brottsligt - otillåtet nyttjande av tjänsteställning eller något liknande kunde väl vara en lämplig brottsrubricering. Du är väl mån om våra skattepengar så kolla upp hur det förhåller sig. Du tyckte att det är viktigt att bilda opinion för en bättre sjukvård - det tycker jag också! Men du kan väl aldrig på allvar hävda att det är bredbandsuppkopplingar och support, laligt eller olagligt, som gör att vår sjukvård bara blir sämre och sämre! Av den anledningen informerade jag om sjukvårdens total budget på nästan 51 miljarder kr i hopp om att några skulle lyften blicken! Och Stintan 43, snabb att döma! Japp, du har rätt men då är vi två. Du dömde omgående ut boken som du inte läst!
*Stintan*
14-03-2008, 12:55
Jag dömde inte ut boken! Jag hade en fundering om att boken kunde vara en partsinlaga ja och med en fundersam smilie efter.
Jan Lindgren
14-03-2008, 13:21
Hej! Visst finns det politiker och tjänstemän som utnyttjar systemet men det är inte huvudproblemet. Om ett system har upphört att fungera tillfredställande så måste man prova något annat. SKL fungerar inte alls bra. Den politiska kunskapen är ofta alltför låg på den lokala nivån. Politikerna saknar ofta ryggrad. När man tilldelar pengar måste man också stå för det obehagliga beslutet att tala om vad vi inte ska göra. I skolan drar man ned på lärartätheten. Jag kan acceptera att pengarna inte räcker men spar man i skolan förväntar jag mig att överheten talar om vad som ska bort. Tex vi anser att det är acceptabelt att fem procent av barnen går under på grund av för få vuxna i skolan. Vi anser att det är acceptabelt att färre barn lär sig läsa. Det gör inget att hälften av eleverna inte kommer att klara gymnasiet. Inom landstinget måste politikerna tala om för alla vilka konsekvenser besparingarna får. TEX vi låter alla över 75 år självdö eftersom pengarna inte räcker. Vi låter människor bli nästan blinda för att pengarna inte räcker till medicin mot degenerering av gula fläcken. osv Det är inte acceptabelt att göra en besparing och sen överlåta åt kliniken att tala om vilka människor man inte ska behandla. En annan idiotide är att varje klinik i sin budget ska bekosta den medicin som de skriver ut. Det innebär att kliniken inte kan använda bästa medicinen eftersom budgeten inte tillåter det. I vissa fall så är pengarna slut i december och kliniken kan inte ta emot fler patienter. Personalen uppmanas att ta ledigt eller utföra annat arbete. En läkare kan inte idag skriva ut medicin annat än på sin arbetsplats. Min bästa vän är läkare. Vi träffas varje dag eftersom vi bor ihop. ( Det är bra ur miljösynpunkt om man bor tre vuxna i tre rum och kök. ) Blir jag sjuk och behöver medicin får jag ställa mig i kö på min vårdcentral istället för att få ett recept vid middagsbordet. Vi anses helt kompetenta att välja tandläkare. Varför anses vi inte kompetenta att välja läkare. Jag vill kunna välja sjukhus och läkare och inte bli tilldelad av landstinget. Idag kan bara de mycket rika få välja behandling. Vill jag bli opererad i Uppsala så ska inte mitt landsting ha några synpunkter på det. Jag hade en vän som dog i prostatacancer. Han kunde få snabb behandling i Linköping men det accepterade inte Stockholm utan han fick stå i kö där istället. Det är möjligt att det var för sent iallafall men låt folk välja.
För att ändra på systemet måste vi börja i toppen. Landstingen läggs ner, staten tar över. Medicinkostnaderna läggs i en för landet gemensam budget. Antalet privatläkare ökas och läkare som går i pension får sälja sin mottagning. Sjukhusen får större självständighet och betalt efter prestation. Alla får välja vilken läkare de vill ha fritt i landet. Naturligtvis kommer en del läkare att bli fulltecknade. Sammanslagningar till jätteenheter stoppas. ( Just nu Lund och Malmö. Vi vet att stora omorganisationer som inte är förankrade minskar produktionen)
Det finns massor att göra och det är enkelt att sitta här och ha ideer men det måste till förändringar. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
14-03-2008, 13:36
Jan Lindgren...vilket klokt och seriöst inlägg!
Din beskrivning av hur nedskärningarna fungerar är exakt! Tjänstemännen få ta ansvaret och politikerna fegar ut!
Däremot är jag ff inte helt övertygad om att ett statligt övertagande är den bästa lösningen. Jag tror som någon skrev förut att en del problem löses ut men nya uppstår.
mamamaggan
14-03-2008, 14:29
CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 12:47)  Nejdå...nejdå..informationen kommer ju från en initierad källa. Det finns ju då två alternativ som jag kan se, det ena är att det är en löneförmån i tjänsten som därmed beskattas, det andra är att det en smygförmån som någon tillskansat sig och därmed borde det vara brottsligt - otillåtet nyttjande av tjänsteställning eller något liknande kunde väl vara en lämplig brottsrubricering. Du är väl mån om våra skattepengar så kolla upp hur det förhåller sig.
Du tyckte att det är viktigt att bilda opinion för en bättre sjukvård - det tycker jag också!
Men du kan väl aldrig på allvar hävda att det är bredbandsuppkopplingar och support, laligt eller olagligt, som gör att vår sjukvård bara blir sämre och sämre! Av den anledningen informerade jag om sjukvårdens total budget på nästan 51 miljarder kr i hopp om att några skulle lyften blicken! Och Stintan 43, snabb att döma! Japp, du har rätt men då är vi två. Du dömde omgående ut boken som du inte läst! Någon löneförmån som beskattas är det inte . Min man och hans arbetskamrater har tagit upp med sina chefer att man inte tycker det är rätt att det läggs resurser på privata saker och får då till svar att det här är något som de inte ska lägga sig i . SKöt ditt jobb och håll käften annars kan du söka ett nytt jobb är väl ungefär det svar de får. Visst förstår jag att det här inte är en stor del av den totala budgeten för Landstingen men tillräckligt för att man ska reagera. När det sedan diskuteras t ex vilken utrustning som krävs på jobbet för en del för att deras arbetsinsats ska kunna lösas på ett så smidigt ( = resurssnålt ) sätt som möjligt sägs det att det finns inga pengar. Det skulle inte krävas så stora pengar för vissa av de insatserna , de skulle kunna motsvaras av " fusket" , och insatserna skulle göra att det frigjordes mer resurser för annat osv. En sort kedjereaktion alltså. En snöbollseffekt kan man nog kalla det. Om det är så här på fler Landsting så finns det pengar att spara i stället för att spara på vården . Tycker man ska vara rädd om varje krona och inte " slösa " bort dem för att en del chefer m fl är " statuskåta". Tillägg : Finns mer " fusk". Den enhet som min man jobbar på servar hela länet och då har de bilar till förfogande . En del av dessa bilar , som köpts och underhålls för landstingets pengar , är ständigt upptagna av en del som använder dem för privat bruk. Där finns också pengar att spara . Finns säkert mer fusk på fler enheter så jag tror att " fusket " kostar oss en hel del faktiskt.
henriks
14-03-2008, 14:49
CITAT (Jan Lindgren @ 14-03-2008, 13:21)  Det finns massor att göra och det är enkelt att sitta här och ha ideer men det måste till förändringar. MVH Jan Lindgren MYCKET bra inlägg! En siffra på 51 miljarder för sjukvård har nämnts här. Jag vill göra ett litet tilläg till den. Ett utdrag ur budgetpropositionen: " Hälsovård, sjukvård 50,5 Ekonom. trygghet vid sjukd. 118,5 " Sjukvården i sig kostar tydligen ca 51 mdr, men om man med andra prioriteringar och kortare köer kan minska övriga kostnader i samband med sjukdomar finns det tydligen massor av pengar att spara (eller omfördela) All form av kö för operation kostar enormt mycket mer än vad vården själv kostar - för att inte tala om lidandet Korta köer genom att omfördela pengar från sjukförsäkring till vård, kan det vara en framkomlig väg? källa: Regeringens budget
Gunilla T
14-03-2008, 14:57
Javisst henriks, det var exakt det som FINSAM projekten sysslade med. Anledningen att dom togs bort vet jag inte som sagt...borde kunna gå att ta reda på.
mamamaggan
14-03-2008, 21:41
CITAT (Gunilla T @ 14-03-2008, 14:57)  Javisst henriks, det var exakt det som FINSAM projekten sysslade med. Anledningen att dom togs bort vet jag inte som sagt...borde kunna gå att ta reda på. Vad är FINSAM-projektet ?
mamamaggan
14-03-2008, 21:48
CITAT (henriks @ 14-03-2008, 14:49)  MYCKET bra inlägg! En siffra på 51 miljarder för sjukvård har nämnts här. Jag vill göra ett litet tilläg till den. Ett utdrag ur budgetpropositionen: " Hälsovård, sjukvård 50,5 Ekonom. trygghet vid sjukd. 118,5 " Sjukvården i sig kostar tydligen ca 51 mdr, men om man med andra prioriteringar och kortare köer kan minska övriga kostnader i samband med sjukdomar finns det tydligen massor av pengar att spara (eller omfördela) All form av kö för operation kostar enormt mycket mer än vad vården själv kostar - för att inte tala om lidandet Korta köer genom att omfördela pengar från sjukförsäkring till vård, kan det vara en framkomlig väg? källa: Regeringens budgetDet går ju inte att bara omfördela de pengar som i dag läggs ut på hälsovård resp trygghet vid sjukdom. Om vi tar pengar från t ex FK så är det ju de sjuka = sjukskrivna som råkar illa ut. Man skulle kunna lösa problemet genom att göra en extra utdebitering till hälsovården för att kunna korta köerna mm. Dessa pengar skulle man efter något/några år säkert få igen minst tiofalt tror jag.
Gunilla T
15-03-2008, 14:56
CITAT (mamamaggan @ 14-03-2008, 21:41)  Vad är FINSAM-projektet ? Det betyder FINansiell SAMverkan mellan landstinget och försäkringskassan där man slog ihop penningpåsarna och kortade vårdköer och snabbade på rehabiliteringsinsatserna.
henriks
15-03-2008, 16:16
CITAT (Gunilla T @ 15-03-2008, 14:56)  Det betyder FINansiell SAMverkan mellan landstinget och försäkringskassan där man slog ihop penningpåsarna och kortade vårdköer och snabbade på rehabiliteringsinsatserna. Låter som vi får försöka ta reda på varför projektet lades ner - det verkar ju vara kalasbra!?!
mamamaggan
15-03-2008, 18:14
Har hört talas om ett projekt där läkarna fick pengar för att friksskriva så många som möjligt. Är det FINSAM ?
Gunilla T
15-03-2008, 18:23
CITAT (mamamaggan @ 15-03-2008, 18:14)  Har hört talas om ett projekt där läkarna fick pengar för att friksskriva så många som möjligt. Är det FINSAM ? Svar - nej!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|