|
krullan
13-03-2008, 22:09
Hej alla! En akut förfrågan: Jag försöker se vad marknaden har att erbjuda av mördarsnigelprodukter. Har dock svårt att hitta produkter och produktnamn på tex elstaket (fler än snigelbromsen) och fällor. Har varit i några affärer, men många har slängt sitt gamla lager, då denna typ av produkter sålde för dåligt. Har googlat och googlat men nu behöver jag hjälp.
Vad säger den samlade kunskapen på forumet?
Om du skriver in "massmord" som sökord här på Odla, så hittar du ett medel som verkar fantastiskt. Jag letar vilt i bekantskapskretsen efter nån som ska till Tyskland!
Bry Dig inte om det där elstängslet. Trådarna var för tunna och brändes av. Värdelöst.
Solstorm
14-03-2008, 10:47
CITAT Om du skriver in "massmord" som sökord här på Odla, så hittar du ett medel som verkar fantastiskt. Jag letar vilt i bekantskapskretsen efter nån som ska till Tyskland! I vilka butiker säljs det? Kaastadt (heter det så) i Kiel har det inte. Har inte hittat det på de vanliga shoppinggatorna. Måste man leta upp en handelsträdgård för att få tag i det? Då måste man ju ha bil med sig
Jag vet inte var man kan hitta det, men om någon på Odla varit iväg och köpt det så skriv och berätta var. Efter denna så kallade vinter blir det väl värre än nånsin med snigeleländet. DÖD ÅT KRÄKEN!
Man bör vara medveten om att de medel man köper i Tyskland är förbjudna i sverige. Det är alltså straffbart. Snigeleffekt finns ju i sverige också så det är väl inte det ni menar? Det förbjudna medlet har effekt även på husdjur, igelkottar, daggmask fåglar och annat som bör finnas. det sår ut ekosystemet efter ett tag. Kan ju vara bra att tänka på. Kemisk bekämpning är lönlöst, sniglarna har redan vunnit, man får nog lära sig leva med det som inte går att få bort.
Elisabeth-Västkustkolonisten
15-03-2008, 15:23
CITAT (Solstorm @ 14-03-2008, 10:47)  I vilka butiker säljs det? Kaastadt (heter det så) i Kiel har det inte. Har inte hittat det på de vanliga shoppinggatorna. Måste man leta upp en handelsträdgård för att få tag i det? Då måste man ju ha bil med sig  Heter Karstadt men säkert vet alla vad du menar. Vad heter medlet? så kunde jag fråga mina trädgårdskompissar i tyskland om det hjälper överhuvudtaget Elisabeth
Jag har laddat me "snigel fritt" från Weibulls. Dom skulle föredra det framför annat , sen drar dom sej tillbakso "äter aldrig igen" som dom skrev. Sej inte att det inte e bra!!!! Jag ser mej redan som segrare i sommarens stora slag. Död åt dom djävlarna
eugenia
15-03-2008, 22:07
Jag tycker det är dags att nyansera diskussionen eller rättare sagt attityden här på forumet ang mördarsniglar. Den här snigeln verkar ha lockat fram mångas sämsta sidor och vissa menar alltså på fullaste allvar att de vill strö ut olagliga giftiga preparat i sin träddård för att de tror att det är enda sättet. Att sluta med ekologisk odling och övergå till rabatter gödslade med blåkorn och prydliga giftsprayade blommor i rader, är det ett alternativ? Jag blir allvarligt orolig och förvånad över alla som hatar så mycket. Det verkar meningslöst att hata ett vilt djur. Mördarsnigeln har transporterats till våra trädgårdar av oss själva eller av våra grannar, de är bara sniglar som hamnat på fel plats. Mördarsnigeln vaknar i april-maj de man ser nu är arter som hör hemma i vårt land. Varför döda dem? Jag tycker inte att det går att strunta i sniglarna eftersom de förstör våra plantor, men det är inte fritt fram att plåga dem med att strö salt (f.ö idiotisk metod i en trädgård, förstör ju plantorna) hälla kokhett vatten osv på dem. Som jag ser det så handlar det om att kombinera alla tänkbara metoder som man kan hitta, och det är faktiskt många, som inte innebär gift eller djurplågeri. Många säger att preparatet snigelfritt eller snigeleffekt (samma preparat) fungerar bra. Man kan inte vinna över flugor heller, men det går att hålla dem ute. Ska någon köpa produkter utomlands köp inte gift utan kanske den här pastan:Länk: http://www.mordarsnigel.com/antisnigelpasta.html
ingrid fuxwall
15-03-2008, 22:13
CITAT (eugenia @ 15-03-2008, 22:07)  Jag tycker det är dags att nyansera diskussionen eller rättare sagt attityden här på forumet ang mördarsniglar. Den här snigeln verkar ha lockat fram mångas sämsta sidor och vissa menar alltså på fullaste allvar att de vill strö ut olagliga giftiga preparat i sin träddård för att de tror att det är enda sättet. Att sluta med ekologisk odling och övergå till rabatter gödslade med blåkorn och prydliga giftsprayade blommor i rader, är det ett alternativ? Jag blir allvarligt orolig och förvånad över alla som hatar så mycket. Det verkar meningslöst att hata ett vilt djur. Mördarsnigeln har transporterats till våra trädgårdar av oss själva eller av våra grannar, de är bara sniglar som hamnat på fel plats. Mördarsnigeln vaknar i april-maj de man ser nu är arter som hör hemma i vårt land. Varför döda dem? Jag tycker inte att det går att strunta i sniglarna eftersom de förstör våra plantor, men det är inte fritt fram att plåga dem med att strö salt (f.ö idiotisk metod i en trädgård, förstör ju plantorna) hälla kokhett vatten osv på dem. Som jag ser det så handlar det om att kombinera alla tänkbara metoder som man kan hitta, och det är faktiskt många, som inte innebär gift eller djurplågeri. Många säger att preparatet snigelfritt eller snigeleffekt (samma preparat) fungerar bra. Man kan inte vinna över flugor heller, men det går att hålla dem ute. Ska någon köpa produkter utomlands köp inte gift utan kanske den här pastan:Länk: http://www.mordarsnigel.com/antisnigelpasta.htmlNyansera! har man odjur som äter upp allt och som sprider slem så att man inte kan gå barfota - får man inte vara hatisk då??? ingrid som inte förstår varför man inte får hata
DragonLady
16-03-2008, 00:20
Japp.. jag avskyr också dessa slemäcklon.. ända sedan jag slant med kryckan när jag gick med gipsat ben på en o sträckte ljumsken också  o att de äter upp mina liljor när dessa tittar upp gör inte saken bättre
Ingen har väl sagt att man måste sluta hata, däremot håller jag med om att man borde ta sig en rejäl tankeställare innan man köper preparat som inte är tillåtna i Sverige. Det finns ju trots allt ett skäl till att de inte säljs i vårt land. Vi vet inte vad som händer i längden om vi använder nematoder och allt annat som säljs i Norge, Tyskland, etc.
Anna-Karin Lundberg
16-03-2008, 16:11
Hej! Jag är ny här och det här blir mitt första inlägg. Jag är också en sån som dödar alla sniglar jag träffar på i min trädgård. De länsar ALLT! Över en natt har de tömt krukor med sommarblommor och bara lämnat ett renätet skelett av en stam. Det kan sitta tio fetingar i mina kaninerns matskål... Jag har en "kantklippare" (en rätt lång gräs-sax, alltså) som jag går med varje kväll och klipper itu alla sniglar jag hittar. Saxen är lång, så jag behöver inte böja mig ända till marken för att nå. Det brukar bli ca 100 sniglar varke kväll... Tröstlöst men alternativet är att asfaltera hela tomten... Efter tips provade jag att lägga kaffesump i rabatterna och krukorna för att slippa dem, jag gjorde det men är inte säker på att det hade så bra effekt. Det skadar i alla fall inte, så i vår ska jag fortsätta med det. Koppar ska sniglarna inte vilja krypa på, så om man har råd man kan köpa kopparplåt och göra kanter av runt rabatterna. Även om jag inte lyckas utrota sniglarna så måste de ju bli färre när jag dödar så många? Jag tycker om naturen, men inte när de vilda djuren tar över och förstör!
Vill bara påpeka att SNIGELFRITT inte fungerar ett jota hos oss. Har det överallt, men det finns sniglar överallt ändå. Nästan inget odlat kom upp förra sommaren. Snigelstaketen inehöll salt, så med dem var det tydligen helt ok att salta? Fast mycket dyrare. För att tycka att sniglarna inte är något stort problem vågar jag nästan säga att då har man inga. Eller väldigt få. Välkommen hem och plocka hos oss som har dem.
I veckans Allt om Trädgård gjordes reklam för en för mig ny snigelartikel "Snigelbaren MatHilda".. en behållare för Snigelfritt så att regn och andra djur, fåglar etc inte kommer åt dessa dyra ädla "små blå". Svensktillverkad av miljövänlig petplast. Snigelbaren säljs hos handelsträdgårdar och plantskolor för ca 170kr för 5 st. www.gronamathilda.se
CITAT (Wilmer @ 16-03-2008, 20:00)  Vill bara påpeka att SNIGELFRITT inte fungerar ett jota hos oss. Har det överallt, men det finns sniglar överallt ändå. Nästan inget odlat kom upp förra sommaren. Snigelstaketen inehöll salt, så med dem var det tydligen helt ok att salta? Fast mycket dyrare. För att tycka att sniglarna inte är något stort problem vågar jag nästan säga att då har man inga. Eller väldigt få. Välkommen hem och plocka hos oss som har dem. Jag har mängder med sniglar här och plockar dom varje dag. Räknar dom också vilket är en bra motivation till att fortsätta. Men jag är inte urskiljningslös, de svarta svenska skogssniglarna och pantersniglarna låter jag vara, de är helt fredade hos mig. Men, och jag vet att det är individuellt, jag kan inte säga att jag hatar dom. Det är en sådant starkt ord som för mig bara appliceras på bra mycket större och viktigare saker. De är trots allt bara djur som gör vad de ska göra, enligt deras art/sort, de vet inget annat och har ingen aning om att de ställer till med så mycket oreda och förtret, de kommer inte med några hämndlystna tankar när de äter av det vi sår eller försöker odla. De bara är så att säga. Men de är ett problem, och värre är att de är ett stort problem för de, bönderna, som odlar det vi så småningom ska äta.
Cilla, jag tycker faktiskt de är vackra. Jag har jätteont av att döda dem, får köra med mental träning för att klara av det. Svarta sniglar (har inga i och för sig) och pantersniglar är fredade. Även snäckor, de får flygtur ut på ängen i stället. Tyvärr så ramlar även pantrarna ner i ölfällorna och drunknar, usch så sorgligt. Jag hatar inte sniglarna, men dö ska de..
theseraphim
17-03-2008, 00:01
Det tyska e det bästa, hade jag haft kosingen så hade jag köpt ex antal kilon där, kört hit det och börjat dumpa ut det, hade jag åkt fast hade jag gladligen betalat böterna plus anmält min dom till EU-Domstolen som inte har någor förbud mot detta medel(Sverige är det enda i europa och man har inte hittat ett enda spår av massdöd av naturliga ekosystem någonstans, det var nån jäkla naturmulle som sabba för hela sverige när detta förbjöds här och gissa var dessa juppar varifrån...Stockholm)bara på pin kiv på samma sätt som nätsprit och nicorette i vanlig butik. Myserolet är grymt effektiv, sett det i aktion och kunde odla vad som helst i snigelriket själv, de låg i drivor
Medlet från Tyskland heter Spiess Urania Schneckenkorn, och det är inte alls speciellt dyrt eftersom sniglarna bara behöver äta litegrann av kornet för att dö. Dessutom förstörs inte kornen av regn som många andra snigelmedel gör. När det gäller husdjur så ska dom i så fall äta väldigt stora mängder för att det ska vara farligt. Däremot är det giftigt för fiskar i dammar och dyl. Jag tycker definitivt att detta är det bästa alternativet jag har hört talas om. Om någon köpt det, snälla tala om var!!!!
eugenia
18-03-2008, 11:54
Hej Min trädgård är och förblir fri från giftpellets. Jag är också "en sån" som dödar alla mördarsniglar, och jag tycker det här är ett mycket stort problem och fick också jättemycket uppätet, kunde inte heller gå över gräset utan att trampa i sniglar. Det är jättehemskt och jätteäckligt. Vill vissa hata, -fritt fram!! Men jag kan inte hata en snigel, alldeles för svart känsla att gå och bära på hela sommaren. Att ha en trädgård, stor eller liten tycker jag innebär en hel del motgångar av olika slag. Problem vill jag försöka lösa med lagliga och ekologiska medel och sniglarna ska jag försöka hålla utanför min tomt med alla medel jag kan komma på, men inte salt eller gift. Jag tänker prova den nya pastan från Tyskland, kalkbarriär, askbarriär, snigeleffekt i landen, mm. Myskankor vore ju en idé, men jag tror de äter mer späda skott än sniglarna.
Sedan en annan tanke: det kanske inte blir lika många i år, det vet vi ju inte.
 Såg INGA i komposten förra våren, i vår myllrar det.... Så inte lär de bli färre i år. Om inte vädrets makter slår till
Jag skulle vilja nyansera debatten lite vad gäller de tyska undermedlen. Förra sommaren köpte jag själv plus fick levererat Schneckenkorn. Det säljs i välsorterade matbutiker av typ "Ica Maxi" eller andra stormarknader som har en "trädgårdshylla" (fast på Sky i Burg stod det inte framme, man fick fråga efter det). Det finns olika fabrikanter. Innehåller skiljer sig inte nämnvärt från Snigelfritt som vi köper här och används på samma sätt. Priset är dock lägre än hälften av Snigelfritt! Effekten var ungerfär likadan, dvs något mindre antal sniglar men helt försvann dom inte.
Vi skall ha i åtanke att tyskarna är lika noga med sina trädgårdar som vi och de flesta vill inte förstöra med miljögifter. Det kan också vara bra att komma ihåg att "Die Grüne" faktiskt var en miljörörelse som uppstod i Tyskland flera år före Miljöpartiet kom igång här.
18-03-2008, 14:42
CITAT (Bee @ 18-03-2008, 13:11)  Jag skulle vilja nyansera debatten lite vad gäller de tyska undermedlen. Förra sommaren köpte jag själv plus fick levererat Schneckenkorn. Det säljs i välsorterade matbutiker av typ "Ica Maxi" eller andra stormarknader som har en "trädgårdshylla" (fast på Sky i Burg stod det inte framme, man fick fråga efter det). Det finns olika fabrikanter. Innehåller skiljer sig inte nämnvärt från Snigelfritt som vi köper här och används på samma sätt. Priset är dock lägre än hälften av Snigelfritt! Effekten var ungerfär likadan, dvs något mindre antal sniglar men helt försvann dom inte.
Vi skall ha i åtanke att tyskarna är lika noga med sina trädgårdar som vi och de flesta vill inte förstöra med miljögifter. Det kan också vara bra att komma ihåg att "Die Grüne" faktiskt var en miljörörelse som uppstod i Tyskland flera år före Miljöpartiet kom igång här. Bee jag minns den tiden när man kunde köpa mycket i trädgårdsaffärer i tyskland. Sedan försvann dom i låsta glasskåp och nu är mycket borta från marknaden. Som tur är... Men det finns olika "Schneckenkorn" i tyskland och vissa skall hjälpa mera än dom andra. Men alla mina trädgårdskompissar i tyskland har problem med sniglar. Och i år mer än tidigare Elisabeth
Berit Staffas
19-03-2008, 09:39
Hej alla snigelbekämpare!
Någon av er skrev om Snigelbaren Gröna MatHilda och den fungerar faktiskt, även om det är en mycket enkel metod. Den sparar på snigelgiftet, så att det inte förstörs av regn och fåglar. För intresserade: www. snigelbaren.se. Den finns inte hos så många återförsäljare ännu, men antalet växer. Vi säljer den tills vidare direkt från oss. Jag vet att detta är reklam, men jag blir så frustrerad när så många har problem och jag vet att snigelbaren fungerar. Det gäller ju inte att utrota mördarsnigeln, vilket inte går, utan att rädda sin trädgård.
Berit Staffas
*Ulrica*
19-03-2008, 11:11
Och vill man inte betala dyra pengar för en grön plastlåda med hål i så kan man ta sin gamla microlunchlåda i plast eller en tom 2-liters glassburk i plast och göra ett hål i sidan! Fungerar exakt lika bra!:yes: En annan variant, om man vill vara mer avancerad, är att snickra ihop en liten "låda" med öppna kortsidor av fyra träbitar. En tredje variant om man är riktigt lat, är att placera en större platt sten ovanpå tre små runda. En fjärde variant, om man har några gamla enkupiga tegelpannor hemma, är att använda dessa. En femte, en tom jordgubbsburk i glas, lagd på sidan, kamouflerad av stenar. En sjätte, en avsågad bit avloppsrör i plast eller ett gammeldags dräneringsrör i tegel Ska jag fortsätta? Det finns alltså ingen som helst anledning att betala för en fälla. Om man nu inte väldigt gärna vill det....
CITAT (ingmet @ 16-03-2008, 21:26)  I veckans Allt om Trädgård gjordes reklam för en för mig ny snigelartikel "Snigelbaren MatHilda".. en behållare för Snigelfritt så att regn och andra djur, fåglar etc inte kommer åt dessa dyra ädla "små blå". Svensktillverkad av miljövänlig petplast. Snigelbaren säljs hos handelsträdgårdar och plantskolor för ca 170kr för 5 st. www.gronamathilda.se Jag skall köpa glass för pengarna ............och göra egna fällor av förpackningarna...........
Biggan_
19-03-2008, 12:37
CITAT (bear @ 19-03-2008, 11:37)  Jag skall köpa glass för pengarna ............och göra egna fällor av förpackningarna........... Jag köper också hellre glass för pengarna!
Men ska man då ha fällor utspridda över tomten så man snubblar på dem? Här är 1000 tals sniglar, dom klipps och förgiftas med hjälp av tyskt Schneckenkorn på löpande band. Visst hjälper det det så tillvida att man minskar mängden sniglar. Men aldrig i H-E att man kommer att få bort dom illvilliga kräken...
Jag köper tyskt gift utan samvetsbetänkligheter, det är mycket effektivare än det svenska (svagare) som fåglarna äter upp innan ens sniglarna hinner dit.
Satt och läste en engelsk trädgårdstidning igår. Där verkar nematoderna vara ett alternativ. Fast de säljer ju kreosot i byggvaruhandeln, så....................
Berit Staffas
19-03-2008, 20:20
Hej igen alla misstrogna!
När vi började med vår snigelbar testade vi också alla möjliga plastburkar hemma. Glassburkarna var för stora och inte var det särskilt roligt att ha stora glassburkar utplacerade bland blommorna. Glasburkar har jag inte heller lust att ha i trädgården. Takpannor och liknande fungerar bra mot skator, men regnet som gör jorden blöt fördärvar också giftet, som skall vara torrt enligt snigelexperterna på Naturhistoriska. En sten måste placeras på burken för att inte skatorna skall välta den och då måste plasten vara tillräckligt kraftig. Smöraskar duger inte och är inte heller roliga att ha i trädgården. Sedan slutet av februari har vi ca 20 snigelbarer utplacerade med ca 15 korn i varje (vi har ca 1700 kvm tomt) Dessa korn räcker för att attrahera sniglarna. I vissa har vi sett 5-6 små sniglar innan de hunnit ut igen och i andra har giftet bara försvunnit. Alltså har vi tagit död på hundratals småsniglar som därigenom hindrats att lägga ägg.
Vi bryr oss inte om hur ni tar död på sniglarna, bara inte det tyska, otillåtna och farliga giftet används. Berit Staffas
CITAT men regnet som gör jorden blöt fördärvar också giftet, som skall vara torrt enligt snigelexperterna på Naturhistoriska  På förpackningen står det ju att de måste vara fuktiga för att verka, därför ska man lägga ut dem på kvällen när det ev. är dagg....
Om man har plockat så många 1000 tals sniglar som vi gjort i bara 3 år undrar jag hur det sett ut i min omgivning om man inte tagit till allt man man kan för att begränsa framfarten. Jag har haft sniglar inne i köket på väg upp till diskbänken, klättrandes flera meter upp på husväggarna, BÅDE inne och ute, ätandes i hundarnas matskålar inne etc.
Mina växter i uterummet lever lika farligt som dom på utsidan. Tills det kommer ett LIKA effektivt gift i Sverige, och det har det inte gjort än, kommer jag att fortsätta med det tyska. Om dessa metoder är tillåtna i våra grannländer är det ju rätt befängt att det är förbjudet just i Sverige... Dessutom är snigelgiftet självklart (vad annars) mycket dyrare än i Sverige, fast det inte alls är lika effektivt. Skulle man få samma effekt som med det tyska, då vore man ruinerad på en säsong...lika bra att asfaltera med en gång...
Dom spanska sniglarna är en sanitär olägehet som kommer att välla fram över hela landet förr eller senare. Ska tillägga att jag inte har någonting emot våra egna arter, men dessvärre är det ett faktum att dom korsar sej. Och att det bara är dom inhemska som vaknat ännu, det stämmer inte. Har har jag redan plockat ett 20 tal, dvs innan snön kom... OCH jag kan se skillnad på skogsniglar, pantersniglar samt spanjorer.
20-03-2008, 17:56
Monica du förstår väl att det för Berit Staffas handlar om Business. Hon vill sälja sitt.
Om Kontinenten vore så värdslöst med sin miljö så skulle det vara öken där redan idag. Tänk att i tyskland bor mer än 90 millioner människor och skullle dom inte vara rädda om sin natur ja hur skullle det se ut där idag???
Jag har många trädgårdsvänner i Tyskland och Österrike och vet hur måna dom är om sina trädgårdar, sina husdjur och miljön. Vi gör minst en trädgårdsresa om året till Tyskland och ser hur Trädgårdsfolk är där. Trots medlet mot Spanska sniglarna
Elisabeth
Men vad heter det mest effektiva tyska medlet och var kan man köpa det online?
Har inte många själv ännu, men jag tänker inte låta dem komma heller. Lika bra att vara steget före dem är min strategi.
Jag har inte sett en enda svensk snigel i år, utom en panter i jordkällaren. Däremot millioner spanska (innan snön). URK.
Whiskuchi
23-03-2008, 20:41
*provar att ladda upp bild* Så här ser det ut hemma på sommaren. Det var ingen ovanligt fuktig dag, och det var inte ovanligt mycket sniglar just då (vi brukar gå med varsin sax och klippa på kvällarna, och kommer LÄTT upp i tusen var. Varje dag.). Jag provar allt jag får tag på..
Siv i Bollnäs
25-03-2008, 15:50
Nämen herregud så hemskt....  Wiskuchis bild ger mig vakna mardrömmar. Här har vi ännu inga mördarsniglar men min dotter som bor i Västergötland har ungefär samma problem som ni som får kämpa en hopplös kamp mot odjuren! Skulle det bli så eländigt även här, skulle man väl ta till ALLT som stod till buds för att kämpa emot. Jag har full förståelse för allt ni prövar. Jag har hört att även yrkesodlare börjat få problem, och det är väl enda chansen även för oss hobbyodlare. När företagen börjar få stora ekonomiska problem lär det väl bli angeläget att forska fram något effektivt motmedel, antar jag. Många deltagande hälsningar!
Kilmister
27-03-2008, 01:12
Ja fy f-n, hade jag sett det där så hade jag hämtat gräsklippardunken, hällt ut och tänt på
Det är inte alla snigelpreparat som man köper i Tyskland som är förbjudna att använda i Sverige, förutom de sorter som innehåller metaldehyl och som är dödligt giftiga för, och gärna äts av t ex hundar och fåglar, så finns även Ferramol med samma verksamma ingrediens som Snigelfritt (järnfosfat). Förra sommaren skrevs en hel del om ämnet här på Odla. Jag fann, förutom ngra "inhemska" åkersniglar 2 st omisskänneligt randiga "mördarsnigelungar" när jag rensade ogräs på min kolonilott här i Hbg 16/3, men sedan blev det ju plötsligt vinter, så jag hoppas att massor av dessa marodörer nu har frusit ihjäl.
Snigelfritt är mkt bra men äts ju gärna av fåglar, jag har därför gjort "utfodringsstationer" av konservburkar som jag har klippt upp "dörrhål" i med plåtsax. Plåtburkarnas ganska vassa kant gör dem lätta att trycka ned en bit i jorden (så att inte fåglarna bara välter burken o glufsar i sig) kring en liten portion Snigelfritt, så att bara en liten dörrglugg lagom för sniglar att ta sig in genom sticker upp. Lite större plåtkonservburkar brukar man kunna be t ex sin lokala pizzeria att spara åt en.
Fin bild, förresten! Så där och VÄRRE såg det ut här varenda kväll förra sommaren. Vi hade ungefär 1 snigel per 10 kvadratcm på kolonilotten - trots snigelmedel och idogt "självplock". Att hata sniglarna är naturligtvis meningslöst. Men man måste vidta åtgärder.
CITAT (krullan @ 13-03-2008, 22:09)  Vad säger den samlade kunskapen på forumet? Jag håller mig fortfarande till snigelsaxen, som ju ändå är det humanaste sätter att avliva dem. Gift och salt gillar jag inte, det är ju trots allt odling vi sysslar med. Problemet med snigelbekämpnong är dock att i ett bostadsområde gäller det ju också att få så många som möjligt av grannarna med på bekämpningen, annars kommer det bara nya hela tiden. Jag satte upp lappar på anslagstavlorna i området, och de har haft effekt så till vida att åtminstone fem andra personer i orådet också har blivit aktiva snigelklippare. Trots detta verkar antalet sniglar öka år från år, det första året vi fick in dem klippte jag kanske 30-50 på en runda, nu är det tio gånger mer, dvs. ca 500 när det är som värst på vårarna. Senare på säsongen minskar de påtagligt, men är ändå besvärande. Delvis har jag resignerat, eftersom min trädgård är för stor att skydda, så jag gör som med rådjuren; väljer växter som odjuren inte gillar. Tyvärr äter sniglarna en del av det som rådjuren ratar, t.ex narcisser, så sortimentet blir ännu mer begränsat. I år ska jag dock pröva en annan metod, runt mitt ca 10 m2 stora grönsaksland. Jag har en kompis som är plåtslagare, och han håller på att bocka till ett ca 15 cm högt plåtstaket, som förhoppningsvis ska stoppa marodörerna. Principen är att sidan som vetter utåt från landet har två skarpa vinklar upptill, ungefär som en avhuggen siffra 4. (den horisontella sidan går inte ända fram till den vertikala). Sniglar klättrar ju bra uppför, men inte lika gärna upp och ned, och förhoppningsvis ska vinklarna avleda dem eller få dem att trilla ner utanför. Vi håller fortfarande på och experimenterar lite med måtten på vinklarna, men planen är att testa prototypen i min trädgård nu i vår. Jag ska hålla er underrättade om hur experimentet avlöper. Funkar det kan jag kanske förmedla order, i alla fall om ni bor i Västsverige.
Det finns ett slags danskt snigelplåtstaket påminnande om ditt att köpa, dock är det dyrt. Jag har för mig att det används på botaniska trädgården i Köpenhamn.
Det vore roligt att få veta hur ditt experiment faller ut! Det måste vara rätt stort avstånd mellan vinklarna, tänker jag mig, för de vuxna sniglarna blir ju långa och kan sträcka sig ännu längre om de väl har fäste med bakänden.
Whiskuchi
27-03-2008, 22:36
CITAT (Siv i Bollnäs @ 25-03-2008, 15:50)  Nämen herregud så hemskt....  Wiskuchis bild ger mig vakna mardrömmar. Här har vi ännu inga mördarsniglar men min dotter som bor i Västergötland har ungefär samma problem som ni som får kämpa en hopplös kamp mot odjuren! Skulle det bli så eländigt även här, skulle man väl ta till ALLT som stod till buds för att kämpa emot. Jag har full förståelse för allt ni prövar. Jag har hört att även yrkesodlare börjat få problem, och det är väl enda chansen även för oss hobbyodlare. När företagen börjar få stora ekonomiska problem lär det väl bli angeläget att forska fram något effektivt motmedel, antar jag. Många deltagande hälsningar! Det är i Västergötland jag bor ;-) Nu börjar bönderna få problem med sniglarna, jag hoppas att de lyckas trycka på så det forskas fram något bra mot kräken. http://www.bt.se/nyheter/mark/(481486).gm
Jo, proportionerna på staketet är det vi främst ska testa med prototypen. Jag inbillar mig att sniglarna inte gärna kryper upp och ned, utan luras att avvika i längsriktningen när de kommer till den vassa innervinkeln. Om vi tagit till i underkant får vi öka höjden lite.
Helt billigt blir det förstås inte, eftersom både material och arbete kostar, så det är nog nånting man får begränsa till säskilt känsliga rabatter, som just grönsaksland och frösådder.
Ett problem är förstås att det måste vara helt snigelfritt innanför staketet innan man börjar så, men jag antar att lite Snigelfritt plus odlingväv ska fixa den saken. Jag märkte förra året att de gillar att krypa upp på odlingsväven, konstigt nog.
Jag åker genom tyskland nästa vecka, sitter och spanar på nätet, vet inte vilket jag skall välja... http://garten.search.ebay.de/schneckenkorn...QsaobfmtsZinsifBara att beställa för den som vill från tyska ebay
nygren777
04-05-2008, 18:38
Ett förslag är, att innan man börjar med bekämpningen, att sätt upp en barriär runt området ni vill bekämpa. Annars blir man, som tidigare inlägg berättade om, beroende av hur duktiga grannarna är. Här är en ny variant på barriär som är enkel att montera och är miljövänlig: www.snigelstaket.se
Buggebubben
06-05-2008, 22:38
För er som är lite wild & crazy så finns varianten som det är bra fart i här: http://cgi.ebay.de/DELU-Schneckenkorn-4x25...Q2em118Q2el1247Produkten är vattenfast. Observera att den innehåller en repellent också som alltså som ska skydda andra djur från det verksamma medlet metaldehyd. Dvs kissen, doggen, pippin eller vad det nu kan vara. Don´t shoot the messenger. Jag råkar bara handla mycket prylar på ebay
Torgestad
12-06-2008, 09:02
Hej alla snigelhatare!! Här verkar det som det går att köpa det mesta för att bringa död och förintelse åt dom små vedervärdiga odjuren!! http://www.schneckenprofi.de/schneckenkorn...&mv_pc=1228
per@ljuvahem.se
19-06-2008, 08:45
Hej Nematoder, snigelstaket, mm mm kan du köpa på Ljuvahem.seDär finns också en hel del information och mer tips/råd/fakta skall läggas upp så fort tiden medger. det går inte att få bort alla mördarsniglar men det går att minimera problemet, genom att jobba metodiskt men hur man skall göra beror lite på hur man bor, omgivning mm. Kolla se blogginlägg för en beskrivning om hur man kan göra. //Per
trähjärtat
19-06-2008, 20:51
Vill gärna bidra med mitt medel i kriget mot dessa sniglar som jag starkt ogillar. Jag gör en soppa som består av salt, ättika och vatten. Tar sen min hink med soppan och en matpincett och går en runda på kvällen (och gärna ett glas vin så blir det lite roligare) och plockar, plockar och plockar. Förra sommaren plockade jag i tusental, kunde under en timmes tid på kvällen plocka över 600! (nordvästra Skåne) När hinken sen var full tömde jag den i dungen som finns en bit bort från trädgården. Dit lockades sen (iallafall några) andra slemmisar och brydde sig inte om "mitt revir". Och nu (ta i trä) har (förhoppningsvis) snigeltelegrafen varit framme, för i år har jag plockat fem (5!!!) stycken. Inte ens under funkian hittar jag några. De verkar undvika min trädgård - TACK, TACK, TACK! Prova gärna detta och ha nu en bra midsommar med massor av go inlagd sill (inlagd snigel kanske är nästa storsäljare, gulp - till den krävs det nog massor av snaps!!).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|