Sidor: 1, 2
Lotta22
Det här är mitt bibatteri. Solitära bin är kul att ha på balkongen, husväggen eller varsomhelst i trädgården. Solitära bin lever ensamma och sticks inte, så det är ingen fara att ha dem nära huset. Jag har borrat hål i en gammal björkstubbe och har den på uteplatsen. Återkommer med bilder när bina börjar bygga.

Bibatteri för solitära bin
Solitära bin är utmärkta pollinerare och med tillgång till lämpliga boplatser kan de väsentligt öka skörden av frukt och bär i din trädgård. Solitära bin vill ha hål som är 3-13 mm i diameter, beroende på sort och ca 5 cm djupa. Hålen får inte vara öppna i mer än en ända. Använd inte impregnerat trä. Annars tar du vad du har; vass, kapad bambu, tjocka plankstumpar, torra stubbar m m. Hålen ska placeras horisontellt, gärna med öppningen i morgonsol. Artikel om solitära bin finns i Natur & Trädgård nummer 1/08.
www.naturochtradgard.se

Chamomille
Men va skojigt! w00t.gif Det har jag aldrig hört talas om. Väntar på bilder efter inflyttning. biggrin.gif

Fast jag tycker jag ser ett litet bi i vänsterkanten... unsure.gif
Whiskuchi
Åh vad kul! Jag har också en gammal stubbe som jag inte vet vad jag ska göra av, jag kanske borde ta fram borren?
Gossen Ruda
Sen kan man få rovsteklar också att slå sig ner i hålen. Fast dom flesta bin och rovsteklar bygger bon i sandmark men det kanske är lite svårare att fixa till även om en del är föga kräsna.
Fågelvägen
Hoppas du berättar vem som flyttar in i sommar!
Lotta22
Ja, det kommer bilder isåfall. Bara det blir lite varmare, så blir det nog fart. Jag ska sätta upp ett bibatteri av vass också, så får jag se vilket de föredrar. yes.gif
Piccante
Jag läser bilbatteri varje gång jag ser denna tråden duh.gif men vilken bra idé att göra bi-batterier. Ska se om jag kan knåpa ihop ett eget när jag får tid.
Chamomille
CITAT (Markus_H @ 30-03-2008, 16:01) *
Jag läser bilbatteri varje gång jag ser denna tråden duh.gif men vilken bra idé att göra bi-batterier. Ska se om jag kan knåpa ihop ett eget när jag får tid.

Jag har också läst bilbatteri, och tänkte, va smart... giggle.gif
Fågelvägen
Och vad tror ni JAG läste? Speciellt eftersom vårt crying.gif bilbatteri var tomt crazy.gif just när vi skulle åka till Zetas trädgårdsbutik för första gången i år!
160kvm stort hus
Hi hi, läser oxå bilbatteri.. Vi har en gammal björkstubbe vi med.

När man har borrat hål i den, vart placerar man den?
Lotta22
Fniss biggrin.gif jag får väl skriva biiii-batteri då.
Stubben eller plankbiten eller bamburören eller vad det är man har, ska helst placeras med öppningarna i morgonsol men det viktiga är att det inte blir för varmt, typ i solen hela dagen. Höjden spelar ingen roll. Balkong funkar utmärkt. Jag har min på trappan på min takade uteplats.

Det får absolut inte komma in vatten i hålen, så någon typ av tak eller skydd eller snedborrade hål måste till.
Jag har sett de som bygger som en fågelholk utan front och istället stoppar in bamburör eller en borrad tjock brädbit.
Man kan också linda in ett knippe bamburör med takpapp och hänga upp i ett fruktträd.

Ta bilder på era biiiiiii-batterier. Det vore jättekul att få se om de blir besökta. w00t.gif
KURT
Det finns också en beskrivning:

http://www.horby.se/natur/holkar.jsp#solbi
Myosotis
Läser också bilbatteri. Måste vara önsketänkande. Biiiii-batterier har jag redan. Men jag undrar en sak, ni som kan mycket om insekter: Är det alltid samma stekel som bor i halmtak eller finns det flera?
Lotta22
Nu är det full fart i stubben igen! Röda murarbin jobbar för fullt!
Är det någon mer som har ett "bibatteri"?
Eva i Höga
Jag skaffade ett bibatteri förra året men inte ett liv i det! När jag läser noga i dina inlägg förstår jag nog varför. Det får ingen morgonsol utan bara eftermiddagssol och den kan vara brännande. Får nog byta plats. Men regn får det i alla fall inte.
Meriona
NSF har haft ett rejält pådrag om bibatterier de senaste åren, men har inte själv möjligheten att ordna ett. Men kul om det funkar! smiley_small_hug.gif
Meriona
NSF har haft ett rejält pådrag om bibatterier de senaste åren, men har inte själv möjligheten att ordna ett. Men kul om det funkar! smiley_small_hug.gif
Red Top
Vi har inget bi-batteri, men de solitära bina lägger sina ägg i väggen till ett av våra gamla hus, stocktimrat från 1700-talet.

Eftersom de inte gör någon skada utan bara nytta, får de hållas. Kul att studera när de är i farten. smile.gif

Solitära bin, bon

Solitära bin, bon 2

Gossen Ruda
Intressant, du vet inte vilken art? Annars får du gärna fånga ett som jag kan artbestämma.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2009, 08:08) *
Intressant, du vet inte vilken art? Annars får du gärna fånga ett som jag kan artbestämma.

Jag ska göra ett tappert försök, men de är rätt snabba och skygga smile.gif Flyger bort när vi går för-bi giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 05-05-2009, 10:41) *
Jag ska göra ett tappert försök, men de är rätt snabba och skygga smile.gif Flyger bort när vi går för-bi giggle.gif

Jo, dom kan vara svårflirtade. Det enklaste är nog att stå still och vänta tills ett flugit in i sitt hål. Därefter håller man något genomskinligt över hålet, exempelvis ett glas. Har man tur flyger biet sen ut och hamnar i glaset. Allra enklast är att använda en håv men sånt ingår inte i den allmänna utrustningen.
Azur
Blev inspirerad av denna tråden att göra mig av med lite spillvirke från Projekt Uggleholk:

[attachment=34509:biholk_DSC_4398.jpg]

Det gick på en halvtimme, men fick mig att inse att 1) min borrmaskin är kass, och 2) alla mina borrstål är slöa. Nu skall den upp regnskyddat under takfoten på husets västsida.

Jo, förresten - Är det OK att måla den så den syns mindre, eller föredrar bina obehandlat trä?
Gossen Ruda
Det kvittar, hål som hål.
vildvittra
nu har jag blivit jättenyfiken!
jobbar på en förskola där vi håller på mycket med småkrypsprojekt
exakt hur "snälla" är solitära bin?
vore ett kul projekt att tillsammans med barnen tillverka ett batteri då vi har tillgång till massa virke och små borrar man använder med handkraft

dock måste vi alltid se till barnsäkerheten först
men om bina är fredliga av naturen och batteriet hängs högt upp väl kamouflerat torde det fungera, vad tror ni?

sorry om jag kapade tråden lite,men vart exhalterad biggrin.gif
/Nina-a.ka "hon som är krypmuppen på arbetsplatsen"
Gossen Ruda
Jag har aldrig talas om att någon blivit stucken av ett solitärbi, trots att dom faktiskt är utrustade med gadd. Inte ens Björn Cederberg har blivit stucken fastän han jobbat med bin i åratal. Dom har inte så mycket att kämpa för, framför allt samlar dom inte honung vilket honungsbin och humlor gör. Däremot har jag blivit stucken av både geting och vägstekel men jag klandrar dom inte, fångar man dom i en håv och försöker få in dom i ett provrör med ättiketer får man försvara sig. laugh.gif
Danne031
Hur ser man skillnad på ett solitär bi och ett 'vanligt' blush.gif bi? Finns det flera arter som är vanligt förekommande i svenssons trädgård?
Blomfluga geting bi steklar och humlor ser jag skillnad på, fast att det fanns flera arter visste jag knappt smile.gif
Gossen Ruda
Ok, lite bikunskap. Detta är ett typiskt honungsbi.

[attachment=34535:i1987.jpg]

Det mest typiska är dom första bakkroppssegmenten med sin gulröda färg, det är bara honungsbin som har den färgen. Fast för att krångla till det är en del honungsbin är helt mörka på kroppen. Det finns olika raser av honungsbi, dessa som är mer eller mindra gula kallas för italienska bin. Sen har vi dom mörka som kallas för nordiska bin. Då får man titta på andra saken. Dels så har alla honungsbin håriga ögon, vilket syns på bilden. Men framför allt ser man det på framvingens radialcell, det är den jag har satt en pil på. Det är bara honungsbiet som har denna långa jämnbreda cell som sträcker sig utanför vingens framböj och nästan ut till framhörnet. Beträffande solitärbin så har vi knappt 300 arter, fast om man ser 50 på samma ställe är man lyckligt lottad.
Danne031
Utmärker sig ett solitärbi på något sätt som gör det lätt att identifiera? Eller har det bara med boplatsen att göra?
Gossen Ruda
Dom kan nästan se ut hur som helst. Många liknar honungsbin men med dovare färger, även om det finns gula och bruna och röda. Men sen finns det många små helsvarta ner till 5 mm.
Myosotis
Finns det solitärbin som är lika stora som honungsbin? De arter jag ofta ser är väl bara hälften så stora.
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 12-05-2009, 08:33) *
Finns det solitärbin som är lika stora som honungsbin? De arter jag ofta ser är väl bara hälften så stora.

Det finns några arter som är lite större än honungsbin men "dom flesta är små, mycket små, mycket små". (citat Olle Adolphsson?)
Gossen Ruda
Jag måste tyvärr ändra en uppgift jag lämnat tidigare, jag får skylla på mitt dåliga minne. Björn HAR blivit stucken några gånger men bara när han hanterat bina vårdslöst. Hållit dom mellan tummen och pekfingret exempelvis. Dock är sticket mycket lindrigare än ett vanligt bi eller getingstick, dom har inte så mycket gift.
Azur
Jag är lite förvånad att de kan stickas alls - de är väl motsvarande bidrottningar allihop, dvs de har äggläggningsrör, inte gadd?
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 13-05-2009, 17:39) *
Jag är lite förvånad att de kan stickas alls - de är väl motsvarande bidrottningar allihop, dvs de har äggläggningsrör, inte gadd?

Gadden är ett omvandlat äggläggningsrör, det är därför bara honorna som kan stickas. Hur dom lägger äggen vet jag inte riktigt men dom tycks klara det. biggrin.gif
Myosotis
Sticks getingdrottmingar?
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 13-05-2009, 20:50) *
Sticks getingdrottmingar?

Javisst, om dom blir tvungna.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2009, 08:39) *
Det finns några arter som är lite större än honungsbin men "dom flesta är små, mycket små, mycket små". (citat Olle Adolphsson?)

Musik Olle Adolphsson, text Beppe Wolgers yes.gif

egen tolkning

Intressant läsning i den här tråden. Nu måste jag ta reda på hur drottningarna sticks! *nyfiken* g.gif

skogstroll
hu såg vårens första bålgeting i badrumsskåpet i morse....
Gossen Ruda
CITAT (skogstroll @ 14-05-2009, 08:48) *
hu såg vårens första bålgeting i badrumsskåpet i morse....

Du är lycklig som kan se bålgetingar, fast badrumsskåpet låter som en märklig biotop. biggrin.gif Det finns sparsamma fynd av bålgeting i trakten men än är dom sparsamma. Finns ingen i min samling än.
Lotta22
CITAT (vildvittra @ 11-05-2009, 16:27) *
vore ett kul projekt att tillsammans med barnen tillverka ett batteri då vi har tillgång till massa virke och små borrar man använder med handkraft

men om bina är fredliga av naturen och batteriet hängs högt upp väl kamouflerat torde det fungera, vad tror ni?

Jag har min stubbe på uteplatsen, ca 2 meter från fikabordet. Bina är extremt fredliga. De är väldigt känsliga för om någon/något står i vägen för "inflygningsbanan". Då blir de oroliga och törs inte flyga till stubben men aldrig att de varit i närheten av att stickas eller anfalla!
Det är ett perfekt projekt för en förskola!
På nätet finns jättehäftiga bihus att inspireras av. Googla på solitary bee habitat, så får du inspiration.
På Natur&Trädgårds hemsida kan du läsa massor om hur du gör och om bina:
Läs här om solitära bin

Ett tips: mina bin (röda murarbin) verkar föredra hål som har diametern av ett mac donaldssugrör... och de föredrar klart stubben framför bamburören (ingen har velat bygga i dem).
skogstroll
Gossen Ruda: kan skicka en till dig om du vill, här finns ett överskott smile.gif De är ju snälla getingar men man vill ju inte ha bon i huset kanske
Lotta22
CITAT (vildvittra @ 11-05-2009, 16:27) *

Jag har min stubbe på uteplatsen, ca 2 meter från fikabordet. Bina är extremt fredliga. De är väldigt känsliga för om någon/något står i vägen för "inflygningsbanan". Då blir de oroliga och törs inte flyga till stubben men aldrig att de varit i närheten av att stickas eller anfalla!
Det är ett perfekt projekt för en förskola!
På nätet finns jättehäftiga bihus att inspireras av. Googla på solitary bee habitat, så får du inspiration.
På Natur&Trädgårds hemsida kan du läsa massor om hur du gör och om bina:
Läs här om solitära bin

Ett tips: mina bin (röda murarbin) verkar föredra hål som har diametern av ett mac donaldssugrör... och de föredrar klart stubben framför bamburören (ingen har velat bygga i dem).
Azur
Kan berätta att jag trodde inget bi ville bo i min holk, men igår såg jag att NU har de flyttat in!
Jag har 8-10 stycken slanka helsvarta getinglika cirka 1 cm långa steklar som bosatt sig i 5mm hålen, de murar igen hålen med nåt grått (lera? papper?). Sen har två av de minsta hålen (2 mm) blockerats med vitt silke, fast de bina har jag inte sett.

Tyvärr hade jag ingen kamera, men jag ska försöka ta bilder så småningom.

EDIT: Hade också Guldbin (Chrysididae sp.) i farten. Jag satt och tittade på hur de utforskade alla små springor och vrår (bl.a. kröp de in i nyckehålet på huset) och trodde att de också var ute efter bostad, men nu när jag söker på nätet visar det sig att de är parasiter på murarbin... Otroligt vackra djur i alla fall, med sina metallicfärger.
Såg också vad jag först trodde var en broms, men som nu när jag kollar nog var en blomfluga som också parasiterar på murarbin (Anthrax sp.)
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 28-06-2009, 10:20) *
Kan berätta att jag trodde inget bi ville bo i min holk, men igår såg jag att NU har de flyttat in!
Jag har 8-10 stycken slanka helsvarta getinglika cirka 1 cm långa steklar som bosatt sig i 5mm hålen, de murar igen hålen med nåt grått (lera? papper?). Sen har två av de minsta hålen (2 mm) blockerats med vitt silke, fast de bina har jag inte sett.

Tyvärr hade jag ingen kamera, men jag ska försöka ta bilder så småningom.

EDIT: Hade också Guldbin (Chrysididae sp.) i farten. Jag satt och tittade på hur de utforskade alla små springor och vrår (bl.a. kröp de in i nyckehålet på huset) och trodde att de också var ute efter bostad, men nu när jag söker på nätet visar det sig att de är parasiter på murarbin... Otroligt vackra djur i alla fall, med sina metallicfärger.
Såg också vad jag först trodde var en broms, men som nu när jag kollar nog var en blomfluga som också parasiterar på murarbin (Anthrax sp.)

Det man oftast får när man har hål så här är rovsteklar och inte bin, bin som går i trä är inte så vanliga. Helsvarta hålbyggare låter som släktet Pemphredon eller närbesläktade. Familjen Chrysididae brukar vanligen kallas för Guldsteklar, Guldbin har jag aldrig hört men inget är omöjligt. Dom parasiterar på många olika arter, både bin och rovsteklar.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2009, 22:28) *
Det man oftast får när man har hål så här är rovsteklar och inte bin

Misstänkte att de inte var bin. Inte för att det spelar nån roll, jag är lika glad åt dem i alla fall!

Nästa besök vid stugan ska jag försöka fota dem få se om de går att identifiera.

CITAT
Familjen Chrysididae brukar vanligen kallas för Guldsteklar, Guldbin har jag aldrig hört

Ah, se där. Jag skyller på att det är länge sen jag läste entomologi.
amaira
Blev "så illa tvungen" att borra lite brädor åt mina solitärbin också, de var så många. smile.gif

Har varit väldigt roligt att följa dem, och studera dem.

En solig vägg vill de ha, eller en solig bräda, en solig plats alltså. I skuggan hålls de inte.

Tre olika arter tror jag att jag har, vilka vet jag inte. Ska jag gissa blir det mindre ullbi (som är klart störst av mina inneboende), något buksamlarbi (heter det så) och så någon mer svart sak.
Jag och steklar blush.gif .
Massor med foton har jag, ska sammanställa dem någon gång, i höst-rusket kanske.

Förutom solitärbina var där guldsteklar av tre olika arter, några parasitsteklar med långa äggläggningsrör, den söta parasitflugan Mintho rufiventris, och så den vu-hotade (kategori sårbar) svävflugan Silverfläckad sorgfluga Anthrax trifasciatus i flera ex, även äggläggande.

Här är en av de vanligaste små. I fullt arbete med att bättra på och snygga till hålets ingång.

Det tar flera dagar för dem att arbeta med ett hål. Först ska det väljas ut och provas. Sedan ska det putsas och finslipas, bort mes dumma stickor och sånt. Och så ska det förstås fyllas på med pollen, hela magen är full, på utsidan, haha.

Här är hon inne och jobbar. Antingen snyggar hon till, eller så fyller hon på förrådet. Det är lätt att se vilka hål som är under arbete, för bina dräller pollen omkring sig. Det skrapas av mot ingångshålet.

När sedan arbetet är klart, och ägget lagt, gäller det att täppa till ingångshålet fort som attan. Parasiter och snyltare lurar runt hörnet. Så här kan det se ut då, med salivblandingen utspädd med träspån.

Eller så här, med jord och sandkorn till blandningen.

Såhär såg det ut ett tag, med ett hål klart, och flera hål i olika stadier. Observera bi-baken i hålet längst ner till vänster.

amaira
Och så några av snyltgästerna.

En av guldsteklarna får visa storleken. Ungefär såhär stora var/är även det vanligaste buksamlarbiet (bilder ovan).

Parasitsteklarna var hela tiden i rörelse och svåra att fånga på bild. Det här är någon "gaster" av något slag tror jag (minns inte vad de hette, och så finns det flera som ser ungefär likadana ut)

Sorgflugan ovan ( Silversfläckad sorgfluga) är nog ledsen för att den inte är lika vacker som parasitflugan (Mintho rufiventris, utan svenskt namn?) nedan.

Danne031
Oj vilka roliga bilder smile.gif
Azur
Wow, fantastiska bilder Amaira! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Vackert, fast det rycker i håv-armen. rolleyes.gif Beträffande buksamlaren så är jag för dålig för att kunna ställa en tillförlitlig diagnos men en okvalificerad gissning lyder Väggbi, Heriades truncorum. Den bygger gärna direkt i bräder på det här sättet. Fast helst skulle jag vilja ha ett ex för att kunna lägga under steroluppen. Kollar man utbredningskartan på Artportalen så har den en östlig utbredning, från Småland upp till Uppland och vidare mot Dalarna och Värmland. Fast det motsvarar mest var det finns stekelsamlare. Till detta kommer ett fynd från Skåne och mitt från Dösebacka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon