Sidor: 1, 2
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2009, 11:57) *
Vackert, fast det rycker i håv-armen.

Lars-Olof Arvids
Häftiga bilder Amaira! Hålboende solitärbin är verkligen fascinerande. tummenupp.gif

Olle
Myosotis
CITAT (amaira @ 01-08-2009, 11:49) *

giggle.gif wub.gif
Red Top
CITAT (amaira @ 01-08-2009, 11:49) *

rotfl.gif bravo.gif bravo.gif
Gossen Ruda
Nu har jag blivit stungen av ett solitärbi, premiär! Har viss förståelse för åtgärden, jag hade fångat henne med håven och fumlade lite så jag klämde henne. Kändes som ett nålstick och fick samma verkan efteråt, dvs ingen. En Andrenahona, Ljungsandbi.
WingDing
Satt å tittade på nyheterna på BBC.

Där gick de ut å sade att folk måste öka bi odlandet.

England har ca 283 arter av bin (enligt nyheterna då) å många arter är mer eller mindre på väg att utrotas.

Det andra som oroar är att försvinner bina så finns det för få pollenerare å i sin tur mindre frukt å bär.

Biodlar förbundet har tagit fram bi kuper i plast för att minska underhållet mm.

När man har sett programet + läser här i forumet så finns det hopp i allafall.

amaira
Ja, man ska vara rädd om bina!! Och alla insekter, många lever i svåra tider.

Jag tror också mina bin är väggbin. De är så vanliga och vimlar överallt. Ingen ovanligaste art, alltså.

Sen är det de mindre svarta, de vet jag inte.

Har varit bortrest en vecka, men tänkte fånga ett "väggbi" och skicka dig, Ruda, för identifikation. De har ju ändå fullgjort sitt livsarbete nu,och väntar ändå bara på att dö ... coolgleam.gif . Men nu ser jag inga längre.

Hur gör jag förresten om jag vill skicka ett till dig Ruda? Jag vet inte hur man dödar en insekt... blush.gif

Kanske med påk? Som Yllekofta gör? whistling.gif
Gossen Ruda
Det vanligaste sättet vi fångare använder är ättiketer(etylacatat) men det är lite svårt att få tag i numera. Inga restiktioner direkt men förut kunde man köpa små mångder på Apoteket men dom har slutat så man får köpa flaskor på på en eller ett par liter från kemiföretag. Även på dunkar och fat. biggrin.gif Men lite enklare är att lägga insekten i en plastpåse och sen in i frysen nån dag. Även om många klarar att bli djupfrysta så måste dom i så fall få förbereda sig, går det direkt får dom en snabb och skonsam död.
amaira
Denna lite slitna lilla vännen bor just nu i min frysbox blush.gif . Är du intresserad Ruda? Regnade igår, grått idag, inte sett något av "väggbina". Fortsätter spana.

Kan jag ta ut dem ur frysen igen, utan att de "ruttnar" eller nåt? Som vanligt kött gör, menar jag...

Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 12-08-2009, 10:06) *
Denna lite slitna lilla vännen bor just nu i min frysbox blush.gif . Är du intresserad Ruda? Regnade igår, grått idag, inte sett något av "väggbina". Fortsätter spana.

Kan jag ta ut dem ur frysen igen, utan att de "ruttnar" eller nåt? Som vanligt kött gör, menar jag...

Nja, den kan du få behålla som en prydnad. biggrin.gif Det är en hane av Gårdscitronbi, Hylaeus communis. Mycket vanlig art. Om ofrysta insekter förvaras fuktigt möglar dom och kanske ruttnar så småningom, är det torrare torkar dom.
amaira
Gårdscitronbi ... ÅÅHHH vilket gulligt namn! Det är p-r-e-c-i-s vad jag vill ha på min gård!! Tänk att den visste det! wub.gif

Och så har jag ett väggbi i frysen nu. Vill du ha den då?

Och - tänk - att du visste vad det lilla biet var för något. Och kön på den också. Vad du kan!! bravo.gif
Gossen Ruda
Självklart vill jag ha det förmodade väggbiet, du får ett PM med adressen. Ta för säkerhet skull ut biet ur frysen om nån dag och låt det tina och se så det inte lever upp. Det finns en avläsen risk.

Gårdscirtonbihanen har en mycket karaktäristisk teckning i ansiktet med en gul utlöpare som går runt antennfästet så den är lätt att känna igen . Andra citronbin är betydligt svårare och kan ge gråa hår.

amaira
Ja, nu är den stackarn död - ihjälfrusen - och sitter i en ask på posten. Ska resa söderut och hälsa på Ruda.
Gossen Ruda
Kraken är bestämd och det var ett Väggbi precis som jag gissade. Blir lite avundsjuk när Amaira tycker att dom vimlar och jag har under 5 års samlande bara hittat ett ex. Västkustklimatet är lite för tufft för för en del värmeälskande insekter men det betyder också att det är roligt när man hittar något exklusivt.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2009, 20:14) *
... när Amaira tycker att dom vimlar ...

Tycker!?? Det är dagens sanning! laugh.gif Tyckte så synd om dom, när alla dessa letade hål, att jag borrade i en bräda åt dom. 48 hål = alla (utom 3 som är för små) är upptagna och tillbommade numera. Inte alla innehåller väggbi, utan några är bebodda av små svarta steklar (alltså ägg/larver av), men det är bara några stycken.

Grannen har ett litet timrat gammalt "halvruttet" (men fint) uthus, och när jag gick förbi där en varm sommmardag, tror jag det var hundratals väggbin som flög omkring den solbelysta väggen!! Det var inte alls så många hos mig.

Jag kanske ska skicka brädan åt dig, på påseende? rolleyes.gif Men jag vill ha tillbaks den innan de börjar frysa.

Gossen Ruda
Om du vill se en vuxen man gråta så...

Kanske är det så att dom kan vara vanliga här men inte där jag har varit. Får hålla utkik på husväggar i fortsättningen.
amaira
Nej, det där blev för mycket för mig. Frysande väggbin och en gråtande Ruda. Nej! Det klarar jag inte. trostar.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon