Sidor: 1, 2, 3
skogstroll
oj vad chilis jag fick när jag tog in plantorna smile.gif har ägnat mig åt att torka chili och göra eget pulver i en kaffekvarn, superbra blev det tummenupp.gif Nu köper jag chili i affären så ofta jag kan se ett bra utbud och så blir det torka och mala giggle.gif jätteskojsigt och GOTT. Nu vill jag göra egen chilisås med mango och habanero som man kan spara på flaska, men jag letar recept
chilihead
CITAT (skogstroll @ 15-11-2008, 11:03) *
oj vad chilis jag fick när jag tog in plantorna smile.gif har ägnat mig åt att torka chili och göra eget pulver i en kaffekvarn, superbra blev det tummenupp.gif Nu köper jag chili i affären så ofta jag kan se ett bra utbud och så blir det torka och mala giggle.gif jätteskojsigt och GOTT. Nu vill jag göra egen chilisås med mango och habanero som man kan spara på flaska, men jag letar recept

härligt trollet ditt lilla chilihead! biggrin.gif

vad är det för roliga chilis du hittar då? i min trakter så finns det bara såna vanliga röda och gröna chilis som är mer smala paprikor än chilis. sedan brukar ica köra sina små chilimixar som visserligen är helt ok men jävligt dyra och oftast bara en habanero sad.gif på asiatiska affärer kan man ibland hitta färska thai-chilis men dom är ju lika roliga som skavsår.

jag tänkte göra pulver också, men det sket sig. jag gjorde koncentrat på i stort sett allt mitt nyinköpta. hackar varje frukt i 2-3 delar och sedan ett stort kok med lite vinäger, salt och socker. puttra 20 minuter och sedan i lufttät burk. håller sig bra tills man får för sig att göra ett såsprojekt.
MEN!
har så jäkla svårt att låta bli det bara. även om det bara är "superhots" så måste jag tugga i mig flera gånger om dagen. tror jag blivit capsaicin-immun nu.
blomkronan
Hej chilihead... och andra chili kunniga.

Jag har två plantor som jag tänkte skulle överleva vintern... jag köpte dom på höstkanten och dom står kvar i sina krukor från planskolan. Nu börjar dom se mycket tråkiga ut, dom torkar ur snabbt pga den lilla krukan.
Dom står i vardagsrummet med extra belysning.

Min fråga är hur ska jag göra??? kan jag plantera dom i större krukor nu? vill dom stå svalt på vintern??
Jag har ett föråd som pendlar mellan 7-14 grader nu, beroende på vädret ute...

[attachment=27884:DSC00728.JPG]
[attachment=27885:DSC00727.JPG]

Den gula har jag tagit frön från och sått redan... kunde inte låta bli naughty.gif
Dom har dårlig färg... bladen är gul/gröna. Ljus minst 14 timmar om dan. Dom har stått trångt ett tag och jag planterade om dom i går, i blomjord med leka.
Vad mer kan jag göra för dom??

// Mari
Preussen
kollade med sökfunktionen på "övervintring" och fann en intressant tråd chileodling där finns lite intressanta trådar.

jag tycker ditt förråd låter intressant att övervintra plantorna i. själv har jag övervintrat i olika konstilationer beroende på vad för chile det är. c.pubescens (rocoto, manzano) övervintrar jag lite kallare och utan stödbelysning. c.chinense (habanero) har jag övervintrat i rumstemperatur med stödbelysning. dock har jag sälllan lyckats övervintra c.annum som dina plantor verkar vara av.
det viktiga är att snåla med vatten och när man väl vattnar så se upp med att få vatten på stammen för att undvika mögel. efterhand kan du klippa ner plantan och fram på vårkanten, precis innan man ska sätta igång den för odling, så klipp ner den rejält så ett 3d Y finns kvar. sätta igång för odling innebär omplantering i större kruka, näringsgiva, ökad värme och ljus.

blomkronan
CITAT (Preussen @ 02-12-2008, 09:35) *
kollade med sökfunktionen på "övervintring" och fann en intressant tråd chileodling där finns lite intressanta trådar.

jag tycker ditt förråd låter intressant att övervintra plantorna i. själv har jag övervintrat i olika konstilationer beroende på vad för chile det är. c.pubescens (rocoto, manzano) övervintrar jag lite kallare och utan stödbelysning. c.chinense (habanero) har jag övervintrat i rumstemperatur med stödbelysning. dock har jag sälllan lyckats övervintra c.annum som dina plantor verkar vara av.
det viktiga är att snåla med vatten och när man väl vattnar så se upp med att få vatten på stammen för att undvika mögel. efterhand kan du klippa ner plantan och fram på vårkanten, precis innan man ska sätta igång den för odling, så klipp ner den rejält så ett 3d Y finns kvar. sätta igång för odling innebär omplantering i större kruka, näringsgiva, ökad värme och ljus.

Tack Preussen, för ditt svar, tyvärr så fungerade inte länken, men nu vet jag att den vill stå svalt...
jag ska söka på övervintring så kanske jag hittar den. Akta stammen vid vattning... oj, nu ska jag vara mera försiktig.

Tack //Mari
shimasonti
kör du med 400w nu?
har du kommit igång med ditt projekt?
skogstroll
CITAT (chilihead @ 19-11-2008, 00:21) *
härligt trollet ditt lilla chilihead! biggrin.gif

vad är det för roliga chilis du hittar då? i min trakter så finns det bara såna vanliga röda och gröna chilis som är mer smala paprikor än chilis. sedan brukar ica köra sina små chilimixar som visserligen är helt ok men jävligt dyra och oftast bara en habanero sad.gif på asiatiska affärer kan man ibland hitta färska thai-chilis men dom är ju lika roliga som skavsår.

jag tänkte göra pulver också, men det sket sig. jag gjorde koncentrat på i stort sett allt mitt nyinköpta. hackar varje frukt i 2-3 delar och sedan ett stort kok med lite vinäger, salt och socker. puttra 20 minuter och sedan i lufttät burk. håller sig bra tills man får för sig att göra ett såsprojekt.
MEN!
har så jäkla svårt att låta bli det bara. även om det bara är "superhots" så måste jag tugga i mig flera gånger om dagen. tror jag blivit capsaicin-immun nu.

jag har några ställen där de har habanero i stora korgar (Coop och Hemköp) så jag rafsar glatt åt mig och testar. Det blir ju ett väldigt gott och drygt chilipulver smile.gif jag tar chilisarna och tjoppar dem i några delar, torkar i varmluftsugn ett antal timmar tills de är ordentligt torra och sen kör jag dem i en kaffekvarn. Det blir jättebra!! Nästa projekt blir nån spännande sås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon