|
chilihead
25-04-2008, 16:27
CITAT (skogstroll @ 22-04-2008, 16:13)  Å vad fina!! Mina ser ut som lessna dvärgar i jämförelse. Köpte förresten den "kritiserade" sorten Chocolate Scotch Bonnet (ny uppgradering med extra frön) från Örtagården på mässan och VIPS så är de uppe!! de från förra året var väldigt sega!
Ok, låter coolt. ser väldigt paprikalik ut! har aldrig odlat bruna chilis någon gång, måste prova det nästa säsong! jag har utökat min chiliodling till jobbet nu. jag har en inglasad trappa brevid mitt rum. det får fungera som växthus åt 3 av mina chilisar. jag valde lätta sorter som mina jobbarkompisar förhoppningsvis skulle kunna känna igen: Jalapeño, Cayenne & Aji Rojo. Alla slutplanterades i 10-liters lerkrukor och verkar trivas, även om det blir ~50 grader den värsta tiden på dagen. CITAT (muppan @ 22-04-2008, 19:15)  Mina chilisar verkar också trivas trots att dom delar plats med pelargoner.
[attachment=17170:IMG_0023__Small_.JPG]
[attachment=17168:IMG_0024__Small_.JPG] ser bra ut. den stor på den bilden längst ner, vad är det för något? ser ut som något som får små starka frukter  och vad är det med kortet till vänstre på samma bild? nakna, mörka män på rad är din grej eller?
CITAT (chilihead @ 25-04-2008, 17:27)  ser bra ut. den stor på den bilden längst ner, vad är det för något? ser ut som något som får små starka frukter  och vad är det med kortet till vänstre på samma bild? nakna, mörka män på rad är din grej eller?  Det är en Jamaican Bell och om den är stark eller inte kan jag inte uttala mig om men jag tror inte det. Och de fyra på bilden är 'smiling faces om duty everyday at Storebay beach in Tobago' Väldigt trevliga baddvakter vi träffade varenda dag på stranden ... Kicki
chilihead
29-04-2008, 15:50
CITAT (muppan @ 28-04-2008, 10:29)  Det är en Jamaican Bell och om den är stark eller inte kan jag inte uttala mig om men jag tror inte det.
Och de fyra på bilden är 'smiling faces om duty everyday at Storebay beach in Tobago' Väldigt trevliga baddvakter vi träffade varenda dag på stranden ...
Kicki Som vanligt med chilisorter så är det många bråk om namnet. Det verkar ínte finnas någon "erkänd" sort som heter som du säger men dom googlingar jag får på namnet visar en frukt som ser ut att vara besläktad med scotch bonnet. Den är isåfall långsam i utvecklingen och får mycket starka frukter; minst 100,000 SHU. Kan det vara den här tro? : http://www.thechileman.org/results.php?fin...Any&chile=1Jag åt förresten en red scotch bonnet i helgen. Den mäktar med 300,000 SHU!!!! Helt sjuk upplevelse!
CITAT (chilihead @ 29-04-2008, 16:50)  Tror att det ska vara röda frukter men det visar sig
CITAT (muppan @ 08-05-2008, 21:43)  Tror att det ska vara röda frukter men det visar sig Här det måhända en sådan här du har:  Örtagården säljer dem under namnet Jamaican Bell. Philippe Plönninge ger även Bishops Crown och Christmas Bell som alternativa namn på samma sort. Enligt honom ska den ha som mest 15000 scoville-enheter, men de jag har smakat har nog varit mycket svagare än så. God och fruktig baccatum-smak. Tyckte den påminde lite om äppelskal.
chilihead
11-08-2008, 23:47
Japp, nu var så äntligen bloggen uppdaterad. Det är mycket som har hänt och snart kan jag nästan ha chili som huvudföda  Mer bilder i bloggen men här en tjuvtitt på en cayennegren full med chilis:
Preussen
12-08-2008, 10:13
kollade in på din blogg och uppskattar verkligen dina projekt och odlarglädje. som det ser ut på bilderna odlar du direkt i rabatten och jag undrar varför du inte odlar i kruka? jorden blir snabbare varm vilket gynnar odlingen, speciellt så långt norrut. sen så undrar jag givetvis om du luftade ungarnas boll vilket är ett rättmätigt straff på en diabolisk handling
CITAT (biber @ 08-05-2008, 22:17)  Här det måhända en sådan här du har:  Örtagården säljer dem under namnet Jamaican Bell. Philippe Plönninge ger även Bishops Crown och Christmas Bell som alternativa namn på samma sort. Enligt honom ska den ha som mest 15000 scoville-enheter, men de jag har smakat har nog varit mycket svagare än så. God och fruktig baccatum-smak. Tyckte den påminde lite om äppelskal. Japp just den är det, tack för infot. Kicki
chilihead
12-08-2008, 13:38
CITAT (Preussen @ 12-08-2008, 11:13)  kollade in på din blogg och uppskattar verkligen dina projekt och odlarglädje. som det ser ut på bilderna odlar du direkt i rabatten och jag undrar varför du inte odlar i kruka? jorden blir snabbare varm vilket gynnar odlingen, speciellt så långt norrut. sen så undrar jag givetvis om du luftade ungarnas boll vilket är ett rättmätigt straff på en diabolisk handling  Tack så mycket för din uppskattning! Jo, jag visste att det skulle bli tufft så odla chili i rabatt, men jag gjorde det av flera anledningar: *För att se om chilin klarar av att odlas i rabatt i norrland. Något den uppenbarligen klarar, även om man kanske ska vänta med utplantering till Juli isåfall. Jag körde 250 liter jordblandning i den redan befintliga jorden och planterade ~20 plantor. I dagsläget växer de med stor styrka och buskighet. *Alla krukor jag hade var hinkar i olika färger och former och dom vägrade min sambo mig att använda pga fulheten  *Lathet, snålhet och ingen tillgång på bra odlingskrukor. Jag hittade inte alls de krukor jag sökte när jag väl letade. De enda jag hittade var för små krukor på plantagen som var på tok för dyra. *Jag tyckte det skulle vara coolt med en hel rabbat full med chilis i olika färg och form  -Som tur var har jag nu hittat de ultimata chilikrukorna: 20 liters murbrukshinkar. De är svarta och tillverkade i ett kvalitativt material som går att jobba i. Jag borrarde 20-30 små hål med borr för dränering i varje kruka jag köpte. De har en perfekt storlek för en planta och kostar bara 20.-/styck. Dessa krukor används till min odling på jobbet. Angående ungarnas attentat så fick jag en urpsykning på dom. Efter att ha sparkat in bollen(utan att överdriva) 50 gånger på 2 dagar på min gård och sprungit sönder min häck(överlägset högst, bredast och finast i området) som dom använde som fotbollsmål och sedan knäckt min hydro-habanero så brast det: Nu får ni sluta spela fotboll på min tomt. Ni förstör häcken och har brutIT AV MIN HABANERO! VET NI HUR MYCKET ENERGI JAG HAR LAGT NER PÅ DEN? VET NI HUR MYCKET DEN ÄR VÄRD!!! GE FAN I ATT SPELA FOTBOLL HÄR, GÅ NÅGON ANNANSTANS!!!Sedan gick jag in och kände mig 30 år äldre än jag egentligen är, men resten av mina älsklingar har inte blivit utsatta för några mer fotbollsterrorister, så det var värt det
skogstroll
12-08-2008, 13:51
ja så lärde de sig väl en läxa
WingDing
12-08-2008, 20:16
Synd att inte spöstraff e tilllåtet nu mer......
WingDing
12-08-2008, 20:24
å SNÄLLLA lägg ut fler bilder på den hydro odling gärna bygg å konstruktions bilder om man vill sätta upp en själv gärna med info typ pump luft luftsten gödning.
Mvh Fredrik
chilihead
12-08-2008, 20:47
CITAT (skogstroll @ 12-08-2008, 14:51)  ja så lärde de sig väl en läxa  japp! tjaffsa aldrig med en fanatisk chiliodlare
chilihead
12-08-2008, 21:10
CITAT (WingDing @ 12-08-2008, 21:24)  å SNÄLLLA lägg ut fler bilder på den hydro odling gärna bygg å konstruktions bilder om man vill sätta upp en själv gärna med info typ pump luft luftsten gödning.
Mvh Fredrik Vad kul att du är intresserad av att starta en chili-hydro. Jag har tyvärr inga bilder från när jag byggde min nuvarande tank, men det är faktiskt ganska enkelt. Det svåraste är att hitta en lämplig container. Jag letade runt överallt innan jag hittade vad jag letade efter. Jag ville ha en som rymde 4-6 plantor och var på mellan 40 & 60 liter. Kravet är att containern måste vara i ett material som du kan klippa/skära i för att göra hål för nätkorgarna och till syreslangen och att locket hamnar något så när nära nivån på din näringslösning. Det sistnämnda är säkert inget krav men det känns tryggare i början när plantorna inte har så mycket rötter som gör att de kan nå ner! Jag hittade äntligen min tank på k-rauta för 200.- Jag gjorde 4 hål i locket på tanken som var lite mindre än nätkrukorna. Det ska vara riktigt på gränsen. Nästan så de åker ner men ändå så de sitter säkert  När rötterna börjar bildas kommer nätkrukorna att kilas fast ordentligt i locket. Jag använder lekakulor för att låta plantan ha något att bilda rötter kring och förhindra ljusinsläpp. Mitt i tanken gör jag ett litet hål. Lagom stort för att slangen ska gå igenom. Jag gjorde först ett försök med att göra massor av hål på en syreslang och sedan fästa slangen i botten av containerna i några varv med limpistol. Det funkade aldrig riktigt bra så jag tog en ny slang, fäste en keramisk syresten som jag satte lertyngder på. Sådär, hydron var klar! Du kan använda vilken luftpump som helst egentligen. Jag använder 150 literspump till en tank på 45 liter och det funkar bra. Tidigare har jag kört den i andra behållare och en gång i en så liten som en 2 liters glassförpackning. Du behöver alltså inte vara rädd att kräma på med för mycket luft! Något sånt här duger bra och kostar inte alls mycket: http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum...aquael_627.htmlVad det gäller näring så är det bara att följa förpackningens rekommendation. Kör på ett välkänt märke typ HESI. Man klarar sig bra med en veg och en blom-näring men om man vill och har råd kan man köpa till alla möjliga saker för att maximera sin skörd. Jag använder mig av blom och veg och ett tillskott som heter super vit. Vad gäller syresten så kan du egentligen använda vad som helst som bugglar till ytan, men man vill ju helst ha fina bubblor http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum..._elite_608.html Nätkrukor kan du antingen köpa från någon odlingsbutik eller tigga från djuraffären. Djuraffären använder nätkrukor till sina vattenväxter och kastar bort dessa. Lycka till! Det blir mer bilder på hydron när det växt lite. Ska passa på att få med några på tanken då också
Preussen
13-08-2008, 12:02
CITAT (chilihead @ 12-08-2008, 14:38) 
chilihead
13-08-2008, 16:37
Jo, jag vet ju inte rikitigt hur det blir med de sena sorterna ännu, om de kommer hinna bli klara. habaneron är iaf. i full blomning nu och borde börja bilda chilis när som helst. Låter härligt med djupbädd och växthus. Det ska jag också ha om några år när jag slagit mig till ro  Inte så dum ide att tigga restauranghinkar. Men jag är kär i murbrukshinkar nu och ska nog investera i ett helt gäng såna till nästa säsong  Ska försöka prata med kommunen om att hyra in mig i något av deras växthus också. Jepp, alla sorters härliga frukter och bär. Sedan landminor, snubbltråd och gropar med vassa spett lite här och där. Man lär väl få göra vad man vill på sin gård?
WingDing
13-08-2008, 17:20
Mumma men lite mer info plzzz
Nätkorgarna 5cm lr 7,5cm ? Kan det räcka med så liten/kort syre slang ? oväsen ? tänkte testa inne .... hihihi Utomhus å kalla nätten man behöver ingen typ dopp värmare ? snudd på kallt här nu om nätterna 14-16 grader (Halmstad) bara regnar ju. Hur ofta behöver du byta vattnet/näringen ?
Mvh Fredrik
chilihead
13-08-2008, 22:05
CITAT (WingDing @ 13-08-2008, 18:20)  Mumma men lite mer info plzzz
Nätkorgarna 5cm lr 7,5cm ? Kan det räcka med så liten/kort syre slang ? oväsen ? tänkte testa inne .... hihihi Utomhus å kalla nätten man behöver ingen typ dopp värmare ? snudd på kallt här nu om nätterna 14-16 grader (Halmstad) bara regnar ju. Hur ofta behöver du byta vattnet/näringen ?
Mvh Fredrik Spelar inte så stor roll med nätkorgarnas storlek. Jag ville ha modellen större, men fick bara tag på fjuttiga den dagen jag skulle bygga så körde på det. Det kan ju vara värt att lägga lite pengar på en tyst luftpump. Oväsen är fruktansvärt irriterande och pumparna har en tendens att vibrera. Om man ska ha pumpen inomhus kan man göra en upphägning i en gummisnodd och sedan låta pumpen ligga mot en disktrasa eller nåt som dämpare. Jepp, doppvärmare behövs nog. Jag ångrar mig att jag inte körde på en sån i år. Ska jag köra utomhushydro i fortsättningen ska jag definitivt stoppa i en sån! 14-16 tror jag inte är allt för farligt då jag har för mig att det ska vara strax under 20 för att rötterna ska ha det optimalt. Jag har bytt min tank 2 gånger, men nu var det länge sedan. Ser bara plantorna och rötter friska ut så känns det inte som att det är så stor mening. Men jag ska byta nu snart igen, men det beror mest på att jag ska köra en starkare näringslösning och att den nuvarande blivit utblandad med massa regnvatten.
chilihead
16-08-2008, 16:47
WingDing
19-08-2008, 21:38
Nice !!!!! Köpte plastlåder 70L på hjul 2st i helgen (tog 2st på 50L fallifall) sen köpte jag nät kruker idag 13cm stora får duga . Å nu skall jag bara maila ang en mycket tyst pump sen kan vi börja. Mvh Fredrik Ps http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry883579 Ds
shimasonti
20-08-2008, 13:17
hej! kul att du kör hydro bubblare. intressant läsning. jag har lite frågor. vad har du för ph i vattnet? vad kör du för EC? vilken sorts näring kör du med? vilket npk? hur ofta byter du vattnet? har oxå kört i bubblare innan och i ett hemma gjort toppmatat ebb och flodsystem , men råkade dessvärre ha livet av de små stackarna då jag överdoserade ph -. detta var innan jag införskaffade mig en ec och ph mätare. jo jag kollade in din kammare som du byggt oxå och lade märke till att du använder alu folie som reflektor. får jag lov att rekommendera mylar ist? för folie höjer tempen avsevärt samt att det reflekterar inte så bra som mylar. (räddningfilt från apoteket funkar typ lika dant) mylar reflekterar tillbaka ca 90% av ljuset medans folie ligger på blygsamma 60%. vad har du för ventilation i boxen? du har inte funderat på att skaffa en högwatts LE ist eller kanske tom en hps? då jäklar hade det blevit fräs på tillväxten? kanske till och med skaffa co2 tillskott för att ännu mer optimera tillväxt? du kan ju kombinera nytta med nöje o sätta in en sats vin så får du två flugor i en smäll  gott vin till chilisåsen  haha riktigt kul tråd och blogg btw. ehm jo tror de var alla mina funderingar
chilihead
20-08-2008, 16:26
CITAT (WingDing @ 19-08-2008, 22:38)  Nice !!!!! Köpte plastlåder 70L på hjul 2st i helgen (tog 2st på 50L fallifall) sen köpte jag nät kruker idag 13cm stora får duga . Å nu skall jag bara maila ang en mycket tyst pump sen kan vi börja. Mvh Fredrik Ps http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry883579 Ds Det låter som du ska slå på ordentligt  ska bli kul att följa! Rejält tilltagna nätkrukor har du också, planerar du odla meloner i dom?
chilihead
20-08-2008, 16:42
CITAT (shimasonti @ 20-08-2008, 14:17)  hej! kul att du kör hydro bubblare. intressant läsning. jag har lite frågor. vad har du för ph i vattnet? vad kör du för EC? Jag har varken ph eller ec-mätare, även om jag skulle önska att jag hade det. Det känns som det klaras utan bara man håller uppsikt och lyssnar på sina bäbisar. Blir det problem så löser man det enkelt med ett vattenbyte  vilken sorts näring kör du med? vilket npk? Jag kör med Atamis hydronäringhur ofta byter du vattnet? Vid behov, vilket egentligen är nu, men inte pga vattennivvån då regnet håller den uppe  har oxå kört i bubblare innan och i ett hemma gjort toppmatat ebb och flodsystem , men råkade dessvärre ha livet av de små stackarna då jag överdoserade ph -. detta var innan jag införskaffade mig en ec och ph mätare. jo jag kollade in din kammare som du byggt oxå och lade märke till att du använder alu folie som reflektor. får jag lov att rekommendera mylar ist? Den kammaren var bara till för att driva upp säsongens odling. Den rev jag och kastade bort när jag planterade ut. Det var ett riktigt budgetbygge och mylar är dyyyyyyrt.för folie höjer tempen avsevärt samt att det reflekterar inte så bra som mylar. (räddningfilt från apoteket funkar typ lika dant) mylar reflekterar tillbaka ca 90% av ljuset medans folie ligger på blygsamma 60%. vad har du för ventilation i boxen? Bara passivtdu har inte funderat på att skaffa en högwatts LE ist eller kanske tom en hps? Jag är inte ett dig intresserad av mh & hps, däremot en eller 2 högwatts LE. eftersom jag inte odlar från start till mål med chilisarna inomhus har jag heller inte riktigt haft det behovet. Nu däremot så är jag riktigt sugen på att köra en laddning med Naga´s över vintern och då kan det bli aktuellt. Smyger smått på en 250w @ ebbofloddå jäklar hade det blevit fräs på tillväxten? kanske till och med skaffa co2 tillskott för att ännu mer optimera tillväxt? Även där är det överkurs. Har faktiskt kört med det och tycker att det är mer jobb än man får ut av det. Det finns så många andra viktiga parametrar man kan förbättra istället för att gå in på finlir.du kan ju kombinera nytta med nöje o sätta in en sats vin så får du två flugor i en smäll  gott vin till chilisåsen  haha Japp, som när jag råkade sparka ut en 10-liters hink med mäsk från balkongen (översta våningen) när jag körde balkongväxthus. Vill inte vara med om det igen riktigt kul tråd och blogg btw. Tack, kul att du gillar!ehm jo tror de var alla mina funderingar 
WingDing
20-08-2008, 19:09
Nja tänkte ha chilis i mina kruker (ända silvan hade hemma 3kr st hyvsat billigt)
Har faktiskt undrat om man MÅSTE ha EEC & PH mätare ? För mina chilis lär inte stå ute tror jag (lär väl försvinna på 5min på innergården)
Mvh Fredrik
shimasonti
20-08-2008, 19:54
nej givetvis behöver man inte det. det handlar om optimering när vi pratar sådan utrustning. kranvatten ligger oftast runt 8 i ph. växtens optimala näringsupptag i jord ligger runt 6,2 och i hydro lite lägre för att kunna tillgodo se sig optimalt av alla näringsämnen. somsagt inget måste, men vill man börja finjustera så underlättar det med sådan utrustning.
WingDing
20-08-2008, 19:57
så kan man hålla PH 6,2-6,5 å inte övergöder dem så skall det vara lugnt ? Läste nånstans att man kunde sänka PH med lite vinäger nån som testat ?
Mvh Fredrik
shimasonti
20-08-2008, 20:17
fungerar alldeles perfekt, använder sj phosforsulfat aka ph minus. annars finns det både ph ner och upp i de flesta stora varuhus som säljer pooler och tillbehör. de brukar även ha enklare ph stickor man kan mäta med. inte jätte exakta men de funkar.
edit: hesi har ett näringspaket för jord som säljs på bland annat nordic grow och swedish growsystem. de har ph stabilisatorer i näringen så det lägger sig per automatik runt 6,2. kör sj med deras näringar och de är lätta att dosera och fungerar kanon, dock kostar de en slant. men du kommer inte ångra köpet om man säger så.
chilihead
20-08-2008, 20:56
CITAT (WingDing @ 20-08-2008, 20:09)  Nja tänkte ha chilis i mina kruker (ända silvan hade hemma 3kr st hyvsat billigt)
Har faktiskt undrat om man MÅSTE ha EEC & PH mätare ? För mina chilis lär inte stå ute tror jag (lär väl försvinna på 5min på innergården)
Mvh Fredrik Vilka sorters chili planerar du att köra i hydron? Hur många i varje låda?
WingDing
20-08-2008, 21:44
hmm jag "råkade" ju bara köpa 2st plastbackar så ev kommer det att bli Dorset Naga 5st på 70L sen i den andra Hotwax 5st på 70L så samanlagt 10 plantor. Köpte 20st Äkta Dorset Naga frön från England Dyrt suck... 93spänn med frakt för 20st men snabba på att lev 3dar men hoppas på att det skall vara äkta å växa LITE fortare än den jag har nu. Den har växt 10-12cm sen i sådden i april med xtra bel å i söder fönster DJUP SUCK. 2mån att gro 1 av 5 tog sig hoppas på bättre denna gång. En fråga igen... kan man odla upp ett frö i jord sen "spola" av jorden tycka ner den i lecakulorna-----> i hydron lr måste man typ sätte den i rockwool sen i lecan ???? Mvh Fredrik Ps snart dags att ändra Titlen på tråden ---> Tips för Chiliintresserade Hydroodlare - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va?  ) Ds
shimasonti
20-08-2008, 21:55
är det inte lättare att bara ta en stickling och ha den i perlite för att sen hydrokultivera den när rötterna når ett par cm. risken att du skadar rötterna är väl överhängande om du försöker rengöra de från jord. dock vet jag inte riktigt om det går att klona chili med sticklingar då jag ej odlat chili innan.
chilihead
20-08-2008, 22:36
CITAT (WingDing @ 20-08-2008, 22:44)  hmm jag "råkade" ju bara köpa 2st plastbackar så ev kommer det att bli Dorset Naga 5st på 70L sen i den andra Hotwax 5st på 70L så samanlagt 10 plantor. Köpte 20st Äkta Dorset Naga frön från England Dyrt suck... 93spänn med frakt för 20st men snabba på att lev 3dar men hoppas på att det skall vara äkta å växa LITE fortare än den jag har nu. Den har växt 10-12cm sen i sådden i april med xtra bel å i söder fönster DJUP SUCK. 2mån att gro 1 av 5 tog sig hoppas på bättre denna gång. En fråga igen... kan man odla upp ett frö i jord sen "spola" av jorden tycka ner den i lecakulorna-----> i hydron lr måste man typ sätte den i rockwool sen i lecan ???? Mvh Fredrik Ps snart dags att ändra Titlen på tråden ---> Tips för Chiliintresserade Hydroodlare - Chiliblog!, hett tips (fyndigt va?  ) Ds Ooo, låter härligt med Dorset. Har velat testa dom. Jag har ingen av de starka så jag ska köra stenhårt på dom nästa säsong. Dom är extremt svårodlade tydligen. Det kan ju vara värt att lägga lite pengar då det verkar som du fick skitfröer första gången du körde. 5:-/styck är inte så farligt ändå då vissa nagas kostar 20:-/styck!!! Det är säkert smidigare att göra som shimasonti säger men jag är helt värdelös på att ta sticklingar trots att jag läst en hel bok om ämnet. Dom få gånger jag försökt på chili så har det inte gått särskilt bra. Jag drar upp mina i jord. Rengör så gott det går och sätter sedan i leca och plupp i hydron. Det kan ta tid för omställningen i hydron men alla plantor som jag kört den här metoden på har klarat övergången! Jag är helt säker på att du kommer att få sjuklig platsbrist i dina backar, för det har jag redan nu på mina 3 plantor i en back och dom har nyligen börjat växa. Det kommer att buska sig rejält! Vad ska du köra för belysning?
WingDing
21-08-2008, 22:01
Belysning japp inte en lätt nöt att knäcka om man vill ha lite ekonomi på det hela.
Lysrör lr LE lampor (fet sugen på de nya LE Purple light 125/200 W 25000K) ?
Tips mottages gärna
Mvh Fredrik
shimasonti
21-08-2008, 22:08
CITAT (WingDing @ 21-08-2008, 23:01)  Belysning japp inte en lätt nöt att knäcka om man vill ha lite ekonomi på det hela.
Lysrör lr LE lampor (fet sugen på de nya LE Purple light 125/200 W 25000K) ?
Tips mottages gärna
Mvh Fredrik jag propagerar för hps om du ska handla en lampa, du går visserligen miste om lite färgtemp, men det kompenseras lätt med att en hps har nästan 3 ggr mer lumen output per watt. dessutom om man drar paralellen mellan priset på en 200w le lampa och en 250 w hps så är LE lampan nästan dubbelt så dyr. och 250w hps behövs ingen jättedyr fläkt till heller. har sj en 400w hps fullspektra son t pia som jag kyler med enbart en liten bordsfläkt riktad mot reflektorn. lampan hänger ca 40 cm ovanför topparna. har inte hunnit updata min tråd än men bilder kommer
chilihead
21-08-2008, 22:53
försöker uppdatera mitt ursprungsinlägg, men det gayar. provar här:  Näringsmatning i sensommarnatten!
WingDing
22-08-2008, 21:54
Så deppig jag blev .... Höll på att tvätta hmmm jag vet ett måste ibland så gick jag förbi källarförådet .... uppbrutet typ ALLA verktyg stulna minst 70-80kg det måste ha gått i omgångar . Men lät alu fälgarna vara mm tog bara verktygen så nu sitter man å gör polis anmälan åååå måste ange liten hylsa bits skruvmejsel kommer att ta dagar. Sorry vart tvungen att ventilera lite ........... Mvh Fredrik
skogstroll
23-08-2008, 05:52
åå äntligen börjar det hända nåt, cayennepeppar och habanero... men lite sent för min smak så jag hoppas de kan stå ut med att bo i växthuset istället
chilihead
23-08-2008, 10:35
CITAT (WingDing @ 22-08-2008, 22:54)  Så deppig jag blev .... Höll på att tvätta hmmm jag vet ett måste ibland så gick jag förbi källarförådet .... uppbrutet typ ALLA verktyg stulna minst 70-80kg det måste ha gått i omgångar . Men lät alu fälgarna vara mm tog bara verktygen så nu sitter man å gör polis anmälan åååå måste ange liten hylsa bits skruvmejsel kommer att ta dagar. Sorry vart tvungen att ventilera lite ........... Mvh Fredrik haha, ja.. man fattar inte hur missbrukare tänker. har haft många källarinbrott och bara blivit av med skitsaker. dom springer förbi golfsettet för 15,000:- och alu-fälgarna som är värda lika mycket; istället tar dom lite kablar, verktyg, tjejens arbetskläder. hade dom frågat så hade jag gett dom grejerna  CITAT (skogstroll @ 23-08-2008, 06:52)  åå äntligen börjar det hända nåt, cayennepeppar och habanero... men lite sent för min smak så jag hoppas de kan stå ut med att bo i växthuset istället cayennen låter väldigt försenad! jag började skörda mina i april  habben är däremot sen av sig så det är fullt normalt  min sena sorter har knappt visat knopparna ännu. såg tillstymmelse till knoppar igår faktiskt, men nu får dom skynda sig om det ska bli något. vad är det jag hör?! du har ett växthus och kör inte dina chilis i det! borde vara dödsstraff på det brottet  in med dom omgående
WingDing
24-08-2008, 19:52
Så nu har man planterat om en hel hög med chilis Jamaican Bell (Blommar) ,Deamon red ,Penispepper ,Dorset naga.
Sen några som väntar på omplanterning Praire fire , habanero red å mina fina paprikor gula tror jag.
Det börjar bli mycket trångt i mina förnster i stora rummet så ködre ut Jamaican Bell till papsen.
Så nu får vi se om det blir nått blir det inget så får de övervintra hos papsen.
ÅÅÅ sorry har ingen kamera så inga bilder.
Mvh Frerik
chilihead
28-08-2008, 19:33
är planen att odla allt i fönstret under lågenergi? hur många Watt blir det totalt?
Platinum
28-08-2008, 19:38
chilihead bor ju ungefär där jag bor. Hur länge tror du mina spanska peppar klarar sig ute i ett ouppvärmt växthus?
WingDing
28-08-2008, 20:37
Tja vet inte ens om de får stå i ett syd/sydväst fönster mest troligt i ett norrfönster kanske ett väst men då får jag flytta min säng .... föga troligt.
Vart iväg å handlade 4st så nu har jag 6st 58w 150cm långa snyft enkel armaturer som skall monteras i 2st ikea trä hyllor (sammalagt 150cm bred x 50cm djup) så att man får en hylla där ner å en i mitt 3st armaturer per hylla hehehe skall där bebisarna blir till. Pris: ca 300kr för 6st armaturer 300kr för lysrören.
Handlade även 4st 2x18w så 8(ev10)x18w till Hydron om det finns plats för alla. Pris: ca 100kr för 4st 2x18w armaturer 300kr för lysrören.
Hittade även underbevattnings brickor förre gången jag vart på byggåtervinningen funkar kanon ca 50x30cm 5st 30kr nya fynd jupp tycker jag då.
Föresten Nagan Habaneron Paprikan är nu de ända som vägrar blomma resten blommar som tusan. Då kommer min lilla fråga behöver jag "manuellt" vispa rundt med en topsy i varje blomma för att få frukt av varje blomma lr är det bara att ruska satan i planterna så e det gjort ? Flugor mm har jag inte här inne så nått måste jag ju göra för att det skall hända nått..
Mvh Fredrik
Preussen
28-08-2008, 20:53
CITAT (WingDing @ 28-08-2008, 21:37)  Föresten Nagan Habaneron Paprikan är nu de ända som vägrar blomma resten blommar som tusan. Då kommer min lilla fråga behöver jag "manuellt" vispa rundt med en topsy i varje blomma för att få frukt av varje blomma lr är det bara att ruska satan i planterna så e det gjort ? Flugor mm har jag inte här inne så nått måste jag ju göra för att det skall hända nått..
Mvh Fredrik det räcker med att du daskar till plantorna litta.
WingDing
28-08-2008, 21:12
Pust stön sååååå bra finns väl minst 70-80blommer nu å kan ju inte *pollinera* alla höll på att bli knäpp.
Mvh Fredrik
chilihead
28-08-2008, 22:42
CITAT (Platinum @ 28-08-2008, 20:38)  chilihead bor ju ungefär där jag bor. Hur länge tror du mina spanska peppar klarar sig ute i ett ouppvärmt växthus? Jadu, läste någon som letat reda på att 12 grader var gränsen för vad dom ville ha. Jag tänker ta in mina om en månad som inte står i växthus, du kan nog vänta ett tag till. Spansk peppar = cayenne? dom är tidiga av sig, så dom borde du inte få några problem att få en bra skörd innan det blir för kallt! CITAT (WingDing @ 28-08-2008, 22:12)  Pust stön sååååå bra finns väl minst 70-80blommer nu å kan ju inte *pollinera* alla höll på att bli knäpp.
Mvh Fredrik På mina som sätter få frukter och jag är rädd inte ska bli pollinerade trycker jag in fingret och mojsar lite, gör susen Låter som du fick mycket effekt för dom pengarna! Skulle vara kul att se hur det blir när allt är klart. Du måste skaffa en kamera helt enkelt! Varför kan det inte bli bra väder någon gång?! Sämsta sommaren någonsin! Det blir ju inte alls någon bra skörd om det ska fortsätta såhär. Hoppas septembervädret får lite boost!
WingDing
29-08-2008, 14:36
*** Varför kan det inte bli bra väder någon gång?! Sämsta sommaren någonsin! Det blir ju inte alls någon bra skörd om det ska fortsätta såhär. Hoppas septembervädret får lite boost! *** Hmmm Tror du på Tomten Snövit & att Elvis lever oxå ? hihihihi Mvh Fredrik
skogstroll
29-08-2008, 14:51
CITAT (chilihead @ 23-08-2008, 11:35)  vad är det jag hör?! du har ett växthus och kör inte dina chilis i det! borde vara dödsstraff på det brottet  in med dom omgående  nja jag hade alla i växthuset innan men faktum var att en del dog (är väl för pissig ventilation kanske - som ska åtgärdas). Nåja Cayennen är i växthuset och börjar ju få frukt (även en paprika Sweet Chocolate). Sen har jag en habanero utomhus som trivs bättre ute verkar det som för den fick rejält med fart. Har fixat en fläkt nu till växthuset så de ska kanske bli lite gladare så här på "ålderns höst".
WingDing
18-09-2008, 20:27
Läste på bloggen att du har ett problem lr 2. Hittade denna annonsen igår den kan ju hjälpa dig lite http://www.blocket.se/vi/18022889.htm?ca=20_sRätt billigt om inte annat. Mvh Fredrik
Hej !
Är det där bra lampor för att börja i januari eller ännu tidigare med att odla chiliplantor ? funderar på att börja lite längre fram med det men jag vet inte mycket om detta .
mvh
shimasonti
25-09-2008, 08:17
tjenna hur går de för hydron, har du tagit in den eller du har avbrutit odlandet nu under vintern? själv blev jag så inspererad av din hydro så jag har oxå gjort mig en bubbler nu och fy tusan vad de växer  helt galet. de växer typ 2-3 cm per dag nu. man kan nästan se de växa.. ska uppdatera min tråd lite nu  ha de så bra
chilihead
14-11-2008, 17:58
CITAT (WingDing @ 18-09-2008, 20:27)  Läste på bloggen att du har ett problem lr 2. Hittade denna annonsen igår den kan ju hjälpa dig lite http://www.blocket.se/vi/18022889.htm?ca=20_sRätt billigt om inte annat. Mvh Fredrik det där var ju bra pris. såg den förut men har glömt att svara. jag ska nog köpa en 400w grolux tror jag. är bara lite osäker på värmen eftersom jag kommer köra i liten klädkammare utan ventilation, så det blir garderob på glänt  CITAT (shimasonti @ 25-09-2008, 08:17)  tjenna hur går de för hydron, har du tagit in den eller du har avbrutit odlandet nu under vintern? själv blev jag så inspererad av din hydro så jag har oxå gjort mig en bubbler nu och fy tusan vad de växer  helt galet. de växer typ 2-3 cm per dag nu. man kan nästan se de växa.. ska uppdatera min tråd lite nu  ha de så bra  hehe, va härligt. måste kolla in din bubbler! jag slaktade alla mina chilis när jag flyttade och jag kände inte att det var värt att satsa på dom plantor som var i hydron. ska köra igång ett nytt projekt med lite exklusivare sorter istället. tänkte gå in helhjärtat för 2 plantor, en 7-pod och en fatalii. 1800:- i elkostnad på dom på ett halvår. det blir dyra frukter det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|