Sidor: 1, 2
Peztis
Dags att väcka liv i denna tråd igen på rekommendation från andra!

Är helt novis på detta...
Jag har beställt ett Euro-Serre Maxi 4, 14,1 kmv och förhöjt och dubbeldörrar, leverans om ca två veckor. Fast tjälen är ju inte ur jorden än så än är jag inte stressad...

Jag har beställt med sockel och det ska ju gjutas sex plintar och man bör gräva ca 60 cm ned för gjutningen, har jag förstått.

Jag tänker vidare ha plattor av ngn typ inne och utanför växthuset. Har inte tänkt att isolera det.
Hur djupt bör man gräva för resten? Man lägger då alltså ett lager markduk, och sedan makadam. Hur mycket då? Måste man hyra och padda ned eller räcker det med att stompa det på något sätt?
Sedan kommer alltså ett lager med stenmjöl eller sättsand? Hur djupt?
ErikG
Jag borrade ned mina plintar 80 cm ned med en manuell jordborr. Hade tur och hittade inga stora stenar just där plintarna skulle vara. Dessutom grävde jag ut ned till alven 50cm innanför plintarna. Eftersom Du har haft växthus tidigare såvet Du ju att det löser en del problem om växthuset står i skugga under den varmaste delen av dagen. Morgonsol gör att det kommer igång snabbare, och kvällssol gör det mysigt att sitta i på kvällen.

Det kan vara enklare att ställa huset på mur istället. Visserligen kanske mer arbete när muren skall byggas, men enklare att väga av så att det blir i våg och med räta vinklar i alla hörn. Om Du får huset levererat innan ni börjar gräva löses dessa problem, eftersom man då kan skruva ihop sockeln och sen använda den för att placera ut rören och väga av så att det blir i våg. I varje fall är det viktigt att vara maximalt noga med grundarbetet. A och O är att mäta diagonalerna mellan hörnen. De skall vara exakt lika, då är vinklarna räta (gäller både mur och plintar).

Makadamet behöver packas, en paddare är bäst. Har man en tung vält går det förstås att använda en sån, men vem har det? Man lägger ut 15-20 cm, paddar det, osv (förutsatt en vanlig hyrpaddare på runt 75 kg). Sen markduk mellan makadam och 5 cm stenmjöl varpå man paddar stenmjölet. Har man i detta läge en mur istället kan man använda den för att väga av ytan, så där kan man vinna tillbaka lite. Vi köpte billigaste markstenen från Flisby. En bra investering i sammanhanget är en stor vinkelslip med diamantskiva så att man kan skära igenom stenarna på plats och inte behöver vända på dem. (Att klippa stenarna blir inte bra).

Väljer man att gjuta plintar måste man ha en betongblandare för att blanda betongen. Jag tillverkade ett rör med tratt av avloppsrör i plast, fungerade suveränt för att hälla ned betongen. Man fyller lite i varje rör, packar det (gärna med en stavvibrator) osv (jag hade en egentillverkad stomp). Man måste hålla koll på att man inte kommer över nivån där nedgjutningsjärnen bottnar, för sista biten fyller man ända upp, gärna med aningens lösare betong med mindre inblandning av armerande material (makadam). Detta måste göras snabbt, för sen lyfter man i den monterade sockeln med järn och kollar att alla sidor är i våg och mäter diagonalerna minst 5 gånger. Och då är det inte kul om nåt rör redan börjat härda, för då går järnet inte ned.
salikons
Jag vet att jag gjorde en helt sanslöst overkill lösning när vi byggde vårt växthus men jag ville ändå berätta om den.

Vi köpte ett maxi 4 18,7 kvadrat för några år sedan. Vi använder det både som växthus och som uterum. Vi har glas i väggarna och plast i taket. Vi köpte till 3 extra vädringsfönster och en extra dörr för att kunna vädra ordentligt. Plasttak är ett måste för mig sedan vårt gamla hus där hela taket rasade in av snötyngden en vinter.

När vi gjorde grunden till det så valde vi att gjuta en hel platta med golvvärme i två separata slingor, eftersom jag var rädd att det annars skulle röra sig med många spruckna rutor som följd. På plattan murade vi en tegelsockel och lade tegellik marksten för att få lite engelskt stuk på huset. Det gör att vi nu fått en stor luftvolym inne i växthuset och att vi har en trappa upp till huset vilket inte är så smart om man har svårt att gå i trappor som min pappa alltid påpekar, Men vi trivs med det. På höstarna är det suveränt med golvärmen och även tidigt på våren. Jag brukar värma halva huset för sådd och använder då bara den ena slingan. När sådderna växer ur ena halvan så brukar det vara dags att dra igång andra slingan också. I plattan gjorde vi också ett avlopp så att vi enkelt kan spola ur hela huset, och i ena hörnet gjöts in ett rör för vindruvan, så vår vindruva är placerad utanför växthuset och växer in i det. Hitills har det fungerat bra.

Jag vet att många tycker det är totalt onödigt och dumt att kosta på ett växthus, men för oss är det ett vardagsrum minst 8 månader om året och det var värt varenda krona vi la på vår speciallösning.

Här kan ni se några bilder av huset och dess inredning om någon vill ha inspiration.
http://salikons.tradgardsblogg.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon