Jag vet att jag gjorde en helt sanslöst overkill lösning när vi byggde vårt växthus men jag ville ändå berätta om den.
Vi köpte ett maxi 4 18,7 kvadrat för några år sedan. Vi använder det både som växthus och som uterum. Vi har glas i väggarna och plast i taket. Vi köpte till 3 extra vädringsfönster och en extra dörr för att kunna vädra ordentligt. Plasttak är ett måste för mig sedan vårt gamla hus där hela taket rasade in av snötyngden en vinter.
När vi gjorde grunden till det så valde vi att gjuta en hel platta med golvvärme i två separata slingor, eftersom jag var rädd att det annars skulle röra sig med många spruckna rutor som följd. På plattan murade vi en tegelsockel och lade tegellik marksten för att få lite engelskt stuk på huset. Det gör att vi nu fått en stor luftvolym inne i växthuset och att vi har en trappa upp till huset vilket inte är så smart om man har svårt att gå i trappor som min pappa alltid påpekar, Men vi trivs med det. På höstarna är det suveränt med golvärmen och även tidigt på våren. Jag brukar värma halva huset för sådd och använder då bara den ena slingan. När sådderna växer ur ena halvan så brukar det vara dags att dra igång andra slingan också. I plattan gjorde vi också ett avlopp så att vi enkelt kan spola ur hela huset, och i ena hörnet gjöts in ett rör för vindruvan, så vår vindruva är placerad utanför växthuset och växer in i det. Hitills har det fungerat bra.
Jag vet att många tycker det är totalt onödigt och dumt att kosta på ett växthus, men för oss är det ett vardagsrum minst 8 månader om året och det var värt varenda krona vi la på vår speciallösning.
Här kan ni se några bilder av huset och dess inredning om någon vill ha inspiration.
http://salikons.tradgardsblogg.se/