Sidor: 1, 2
Anma
CITAT (Grå @ 01-04-2008, 23:12) *
Anser kanske dina barn att man också ska tåla att få anonyma hotsamtal och huset nedbränt? Det kanske är så att kreti och pleti överhuvudtaget inte ska yttra sig på internet alls, för att människor med stalkingtendenser har rätt att göra lite hur de vill?

Det blir ju lite som i kändisdilemmat - att de som blir berömda helt plötsligt blir en ägodel i folkets ögon och därför måste räkna med både tjära och fjädrar. "De kunde ju valt att förbli annonyma".
Det var ju också ett resonemang.

Visst är det dumt att skriva anonymt. Det håller jag med om.
Men det är väl ändå ingen som hotat dig på något sätt i kommentarerna i bloggen? Inte vad jag kunde se.
Stalking är väl också lite att ta i. Du kanske har plockat bort de värsta kommentarerna?

Om någon ringt och hotat dig per telefon har jag bara ett råd: Polisanmäl!
Gita
Tanken slog mig att det skulle ju kunna vara Grå själv som skrivit de anonyma kommentarerna i sin blogg och sedan lagt in sitt inlägg på Odla för att "röra om" eller "sätta lite fart" här igen. Jag påstår inte att det är så, men det skulle ju kunna vara så.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 01-04-2008, 23:33) *
Tanken slog mig att det skulle ju kunna vara Grå själv som skrivit de anonyma kommentarerna i sin blogg och sedan lagt in sitt inlägg på Odla för att "röra om" eller "sätta lite fart" här igen. Jag påstår inte att det är så, men det skulle ju kunna vara så.
Gita

Undrar vem det är som "vill sätta lite fart" jag thumbdown.gif
Gita
CITAT (Stintan43 @ 01-04-2008, 23:36) *
Undrar vem det är som "vill sätta lite fart" jag thumbdown.gif

Hur som helst vill jag inte stå som anklagad i Grås blogg, tycker att om hon har någon som helst stil så plockar hon bort mitt namn, lite mer stil skulle innebära en ursäkt också.
Gita
C o a
¨Hej!
Gick också in och läste, nyfiken som jag är! *ler*
Tycker också det är Enbart dumt att skriva anonymt.
Jag är ny, men har skrivit vad jag tycker och tänker, om saker.
Även själv fått mycket mothugg, men det kan jag ta. Om jag inte blir Orättvist beskylld!
Är Bloggen, förknippad till Odla? Finns detta på min egen sida, att jag kan skriva Blogg?
Kollade, men hittar inget.
Hur kan någon veta om din Blogg, Grå, om den inte finns på Odla?
Känner mig trög, men är inte så insatt ännu.

Känner också för Gita, och kan förstå att hon känner sig kränkt!
Men läste här, att du inte längre tror att det är hon.
Det känns lite "kymigt" att någon kan skriva Anonymt så.... Fegt!
Det kan ju bli att alla tillslut tittar snett på varandra.
Man bör ju kunna kolla Ip. adress!
Mvh. Carola
*Stintan*
Coa bloggen har inte ett dyft med Odla att göra. Finns ingen sådan funktion.
På din sida kan du länka till hemsideadress om du har någon eller bloggadress.
Om man klickar på någons namn ovanför signaturbilden så kan man läsa om den personen.
Tezzla
Måtte detta inte bli en tråd där folk blir anklagade, direkt eller indirekt, till höger och vänster. Sånt är fruktansvärt obehagligt. Och om Gita omnämns på bloggen så tycker jag att det ska plockas bort på en gång.

Och ifall Grå undrar, nej, jag skulle aldrig få för mig att terrorisera någon anonymt på en blogg.

Magdis
CITAT (Netha @ 01-04-2008, 22:48) *
Men gör du då inte det bekvämt för dig = slipper negativ kritik?

Jo det kanske man kan tycka, men om det som i mitt fall inte hade ett dugg med varken min hemsida eller just nånting annat att göra, utan bara var av typen "jag har hört att du".....och sen en kränkande lögn efter det.

Den typen av negativ "kritik" betackar jag mig för på min hemsida.
herkules
CITAT (Grå @ 01-04-2008, 23:12) *
Anser kanske dina barn att man också ska tåla att få anonyma hotsamtal och huset nedbränt? Det kanske är så att kreti och pleti överhuvudtaget inte ska yttra sig på internet alls, för att människor med stalkingtendenser har rätt att göra lite hur de vill?

Det blir ju lite som i kändisdilemmat - att de som blir berömda helt plötsligt blir en ägodel i folkets ögon och därför måste räkna med både tjära och fjädrar. "De kunde ju valt att förbli annonyma".
Det var ju också ett resonemang.

har du blivit hotad på något sätt så tycker jag absolut att du ska polisanmäla!
skulle någon hota att bränna ner mitt hus så skulle jag vända upp och ner på hela världen för att sätta dit den människan! ranting.gif
MammaMattsson
Tråkigt...

Sådana här fasoner och intriger håller jag mig låångt borta ifrån om jag kan, jag slutade vara medlem på ett annat forum för att jag blev påhoppad av anonyma människor.

Det är fegt att vara anonym när det gäller sådant här, detta kan man ta ansikte mot ansikte eller i pm, det är mest rakryggat.

C o a
CITAT (Stintan43 @ 01-04-2008, 23:58) *
Coa bloggen har inte ett dyft med Odla att göra. Finns ingen sådan funktion.
På din sida kan du länka till hemsideadress om du har någon eller bloggadress.
Om man klickar på någons namn ovanför signaturbilden så kan man läsa om den personen.

Ok, Många Tack! rose.gif
Då behöver jag inte leta. Visste inte ens först att jag hade en sida, förren jag fick mail.
Då kom jag dit genom länk, från min hotmail. *skratt*
Var skoj att kunna lägga ut lite bilder.
Netha
CITAT (Magdis @ 02-04-2008, 00:20) *
Jo det kanske man kan tycka, men om det som i mitt fall inte hade ett dugg med varken min hemsida eller just nånting annat att göra, utan bara var av typen "jag har hört att du".....och sen en kränkande lögn efter det.

Den typen av negativ "kritik" betackar jag mig för på min hemsida.

Ja då förstår jag. Trist att det finns folk som inte har vettigare för sig.sad.gif
Blomstertanten
Det är inte okay att förfölja någon , det är inte okay att skicka hatmedelanden till någon , det är inte okay att hota någon ! (men utifrån vad som står i bloggen skulle inte jag kalla det för förföljelse , men jag har ju inte all information )
Men det är inte heller okay att anklaga någon som faktiskt kan vara oskyldig ! Så där tycker jag faktiskt att du Grå gick över gränsen !
Grå
Gita - visst hade jag kunnat be dig om ursäkt eftersom jag nu erkände inför Herkules att jag misstagit mig, om du nu i din tur inte i långt mer än två ord rakt beskyllt mig för att skriva dessa kommentarer själv. Jag hoppas du inser hur du framställer dig själv när du skriver som du gör.
Att jag trodde att det var du som skrivit i bloggen berodde på det antal svar jag fått från dig här på forumet, där du skriver i samma ordalag. Så när personen använt både "lilla du" och "over and out" så lade jag ut en liten krok för att se om det nappade. Anser du att jag stå ut med detta beteendet på min blogg så kan väl jag få anse att du får stå ut med att jag fiskar utifrån den info jag fått? Jag använde mig iallafall inte av ditt riktiga namn.
Personen i fråga är alltså en som härmar ditt sätt att skriva och det tycker jag borde oroa dig mer, än att jag trodde att det var du.
Tar jag dessutom bort något ifrån bloggen så försvinner bevisen och då blir det helt obegripbart - vad jag däremot kan göra är att skriva i kommentaren att jag misstagit mig och godkänner förklaringen att det inte är du.

Blomstertanten - ställ dig i kö, du är inte ensam.

Netha - jag har funderat lite på det där du skrev igår om att "gå in på olika forum för att provocera".
Nu är det så här - att en av de första inläggen jag skrev här var Science Fiction tråden som handlade om vad som skulle kunna hända OM elen plöstligt skulle försvinna från hela jordklotet, samtidigt och för alltid.
Det inlägget provocerade en del läsare så till den milda grad att de efter det sedan såg rött vad jag än skrev.
Alltså borde det inlägget räknas till det som du kallar provokationer.
Så - exakt vad kan man skriva om utan att riskera att folk blir provocerade? Ponnyhästar?

Alla andra - vad jag syftar på här är att få till en diskussion angående stalking på både låg och hög nivå. Om ingen säger något, så blir företeelsen godkänd?
Exemplet om hotsamtal och huset nedbränt är ingenting jag råkat ut för, men det finns andra som har i varierande grad - och min fråga är då - ska man stå ut med det också, bara för att man är aktiv på diskussionsforum?
Nej, antar jag att alla säger.
Så nästa fråga är - vad ska man stå ut med när det gäller sådana här saker? Var ska man dra gränsen?
Var drar ni själva gränsen när det gäller att bli utsatt, alternativt utsätta andra - för en sak är säker - utsätter andra i varierande grad gör de flesta av oss.

Blomstertanten
Vilken kö ???????? confused.gif unsure.gif
Grå
CITAT (Blomstertanten @ 02-04-2008, 10:38) *
Vilken kö ???????? confused.gif unsure.gif

Kön av folk som tycker att jag går över gränsen.
embees
CITAT (Netha @ 01-04-2008, 22:48) *
Men gör du då inte det bekvämt för dig = slipper negativ kritik?

Jag undrar ... varför bloggar man om man uppenbart är emot alla negativa kommentarer?
Är inte kritik .. både positiv och negativ, något som stärker och ger bloggaren energi?

Varför bloggar man öht? Har inte fattat vitsen med att läsa någons blogg.
'I just don't give a shit' för vad andra skriver i sina offentliga dagböcker eller i deras gästböcker.
Solstorm
CITAT (Grå @ 02-04-2008, 10:19) *
Alla andra - vad jag syftar på här är att få till en diskussion angående stalking på både låg och hög nivå. Om ingen säger något, så blir företeelsen godkänd?
Exemplet om hotsamtal och huset nedbränt är ingenting jag råkat ut för, men det finns andra som har i varierande grad - och min fråga är då - ska man stå ut med det också, bara för att man är aktiv på diskussionsforum?

En tråd som diskuterar stalking i allmänhet är ju intressant, men den här tråden startades om grå och hennes blogg. Svårt att diskutera i allmänhet när det mesta handlar om en person.
Aqvakul
Den här tråden börjar bli en följetong och i vissa stycken en "dålig" repris. Jag tycker det kunde kännas bra att avluta den på ett anständigt sätt.

Grå, jag uppfattar att du skrev för att visa hur diskussionen här på forumet på ett osnyggt sätt spillt över på din blogg. Det syftet är uppnått. Möjligen hoppades du också kunna identifiera "förövaren". Det kommer nog inte att kunna redas ut. Personligen lutar jag åt att det är ett "troll". Jag tror inte att du vill pålägga oss som skriver på forumet någon slags kollektiv skuld eller är särskilt intresserad av att ta upp gamla trätoämnen på nytt.
Önskar dig en trevlig sommar
Anders

skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2008, 11:15) *
Personligen lutar jag åt att det är ett "troll".

-fear-.gif
Grå
CITAT (Solstorm @ 02-04-2008, 11:09) *
En tråd som diskuterar stalking i allmänhet är ju intressant, men den här tråden startades om grå och hennes blogg. Svårt att diskutera i allmänhet när det mesta handlar om en person.

Ja, men man måste ju börja någonstans och jag kan ju inte starta en tråd med att beskriva alla andras bloggar? En diskussion blir väl vad den blir till allt eftersom folk dryftar sina åsikter?
Men visst, vi kan ju ta t.ex Alex Schulmans blogg - om den är lättare att diskutera.

Embees - en blogg blir precis vad du gör den till, dagbok, novell eller att belysa nyheter. Min blogg använder jag till att träna upp min förmåga att skriva bl.a kåserier och dylikt - för det finns inte mycket som är så svårt som att sätta sig med ett tomt word-dokument och försöka skriva en bok. Bloggar är bra träning och som jag skrev i förtsa inlägget här - ris och ros är bra feedback i vilket fall, men då ska det handla om det man skrivit och inget annat.
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 02-04-2008, 11:21) *
-fear-.gif

men absolut inte vårt lilla skogsrå från Trollbäcken... kompiskram.gif
Grå
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2008, 11:15) *
Den här tråden börjar bli en följetong och i vissa stycken en "dålig" repris. Jag tycker det kunde kännas bra att avluta den på ett anständigt sätt.

Grå, jag uppfattar att du skrev för att visa hur diskussionen här på forumet på ett osnyggt sätt spillt över på din blogg. Det syftet är uppnått. Möjligen hoppades du också kunna identifiera "förövaren". Det kommer nog inte att kunna redas ut. Personligen lutar jag åt att det är ett "troll". Jag tror inte att du vill pålägga oss som skriver på forumet någon slags kollektiv skuld eller är särskilt intresserad av att ta upp gamla trätoämnen på nytt.
Önskar dig en trevlig sommar
Anders

Jag får väl böja mig för din lag då, o store ForumGud.

Detsamma.
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2008, 11:24) *
men absolut inte vårt lilla skogsrå från Trollbäcken... kompiskram.gif

phu sweatingbullets.gif
ängsvädd
CITAT (Grå @ 02-04-2008, 11:24) *
Jag får väl böja mig för din lag då, o store ForumGud.

Detsamma.

Du har väl samma rätt att delta på forumet som alla andra. Tycker inte man ska behöva lämna forumet eller tråden för att någon annan vill det.
Tezzla
CITAT (Grå @ 02-04-2008, 11:22) *
Ja, men man måste ju börja någonstans och jag kan ju inte starta en tråd med att beskriva alla andras bloggar? En diskussion blir väl vad den blir till allt eftersom folk dryftar sina åsikter?
Men visst, vi kan ju ta t.ex Alex Schulmans blogg - om den är lättare att diskutera.

Men har du inte skrivit ungefär 18 gånger att du ska lämna forumet? Hej då - tråd och allt. Och du menar ju att "lämna" innebär att man inte startar några nya trådar... Är du tillbaka igen alltså? biggrin.gif
Piccante
Grå, jag kan bara ge dig det rådet av stäng av funktionen med anonyma svar i din blogg. Det brukar gå i de flesta bloggar att göra det, så endast registrerade användare kan skriva. Kan du dessutom ändra så att inläggen modereras först innan de publiceras så är det ännu bättre för då kan du själv radera de meddelanden du inte vill visa.

Tyvärr drabbas bloggar förr eller senare av dessa problem. Annars är sista utvägen att spåra IP-adressen till den personen som skriver hot och påhopp.

rahmat2
CITAT (Markus_H @ 02-04-2008, 11:55) *
Grå, jag kan bara ge dig det rådet av stäng av funktionen med anonyma svar i din blogg. Det brukar gå i de flesta bloggar att göra det, så endast registrerade användare kan skriva. Kan du dessutom ändra så att inläggen modereras först innan de publiceras så är det ännu bättre för då kan du själv radera de meddelanden du inte vill visa.

Tyvärr drabbas bloggar förr eller senare av dessa problem. Annars är sista utvägen att spåra IP-adressen till den personen som skriver hot och påhopp.

Skulle kunna säga samma sak!
*Stintan*
CITAT (Solstorm @ 02-04-2008, 11:09) *

Som jag sa i ett tidigare inlägg tycker jag också att det kunde ha blivit en intressant diskussion om stalking. Nu råkade det vara Grå som startade tråden och då fokuserar några på henne istället för problemet med stalking. Hade någon annan startat tråden hade det säkert inte skrivits som en del gjort här.

Ingen oavsett man har ett nick som är Grå eller något annat ska behöva acceptera anonyma nedlåtande elaka kommentarer i sin blogg. Sådana kommentarer handlar oftast om något som inte har ett skvatt med innehållet på bloggen att göra. FEGT var ordet.
tettan
heja Grå
jag har försökt maila dej men det gick inte så bra.
jag får väl försöka senare du kanske har fullt i lådan rolleyes.gif
tettan
Bee
Oj! Jag har använt uttrycket Over and Out i en tråd för ett tag sen när jag inte tyckte det fanns mer att säga.
Men det är inte jag som är Anonym på din blogg, Grå! - Trevlig blogg förresten!
Jag tycker, precis som andra här, att det är FEGT att inte stå för vad man tycker.
Chamomille
Ja, djävligt fegt och löjligt! Det kanske är en person som inte törs skriva något på forumet och sen djävlas anonymt på en Blogg som inte har med saken att göra. Snacka om att fegt. Tråkigt liv?
Tezzla
Fast... är de inlägg som finns på bloggen alla de inlägg som "anonym" skrivit eller är något bortplockat? Om det är allt så kan jag faktiskt inte tycka det är värst farligt... det är inga direkt hårda inlägg och inte alls i klass med inlägg Grå själv kan skriva flirting.gif Har sett betydligt värre inlägg på bloggar.

rahmat2
Det brukar vara skillnad på vad man säger anonymt eller icke. När man är anonym ska man vara mycket försiktig för att av stå att betraktas som terrorist. Varför är en anonym har jag svårt att begripa. Att skriva anonymt lämnar inga platser för personen för personligt utveckling. att skriva anonymt är ytterst allvarligt och bör inte förekomma. Särskilt om man eftersträvar en någorlunda mänsklig miljö för vår utveckling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon