|
Jag antar att det är flera här som fått erbjudande via Odla att prenumerera på Allers Trädgård? Jag brukar köpa lösnumren så jag slog till på tre provnummer och då får man en klematis "Piilu" på köpet. Kul! Var jag nu skall sätta den....  Det börjar bli fullt i rabatterna  Antar att den kommer i form av rotklump så det blir kanske inga blommor i år. Men nästa!
skogstroll
04-04-2008, 10:42
jag nappade på erbjudandet men det var ett tag sen... undrar var tidningarna tog vägen
Maria82a
04-04-2008, 10:43
CITAT (Bee @ 04-04-2008, 11:32)  Jag antar att det är flera här som fått erbjudande via Odla att prenumerera på Allers Trädgård? Jag brukar köpa lösnumren så jag slog till på tre provnummer och då får man en klematis "Piilu" på köpet. Kul! Var jag nu skall sätta den....  Det börjar bli fullt i rabatterna  Antar att den kommer i form av rotklump så det blir kanske inga blommor i år. Men nästa! jag är också medlem i allers trädgård....har fått några tidiningar. Tror det är 10 nr per år. Jag har betalat 8 nr för 189 kr..inte så dyrt...mkt att läsa i dom också...kul få trädgårdstidning i brevlådan...
*Ulrica*
04-04-2008, 12:21
Jag nappade också....
Lemonne
04-04-2008, 12:23
Hihi jag med! Snabbt som attan! Vill minnas att det stod att klematisen var 30 cm hög. Min hamnar nog i en träbalja på balkongen. Vart jag nu ska sätta den...
*Ulrica*
04-04-2008, 12:32
Jag stog och nöp i klematisar på Netto idag. 35:- styck.... De hade en som liknade den i erbjudandet....
Jag med prenumererar på Allers trädgård, har gjort det i drygt ett år nu. Jag tycker att den är en bättre trädgårdstidning än Allt om Trädgård, som blev sämre när de gjorde om den. CITAT (*Ulrica* @ 04-04-2008, 13:32)  Jag stog och nöp i klematisar på Netto idag. 35:- styck.... De hade en som liknade den i erbjudandet.... Och du köpte ingen??  Har du feber?
Irene_L
04-04-2008, 12:37
Jag vill också ha en sån fin klematis  Men jag prenumererar redan på Allers trädgård och då får jag inget sånt erbjudande...så synd!
Eva i Höga
04-04-2008, 12:38
CITAT (Irene_L @ 04-04-2008, 13:37)  Jag vill också ha en sån fin klematis  Men jag prenumererar redan på Allers trädgård och då får jag inget sånt erbjudande...så synd! Det samma säger jag!
Napp här också! Har saknat en trädgårdstidning sedan jag sa upp AoT. Men VAR ska man få plats med en Clematis till?
MariaÖrebro
04-04-2008, 12:42
finns det hjärterum så finns det blomrum, eller hur man nu ska säga! Det finns ALLTID plats för en växt till! Jag nappade också direkt! Har saknat en trädgårdstidning!
CITAT (Monica i Kungälv @ 04-04-2008, 13:40)  Napp här också! Har saknat en trädgårdstidning sedan jag sa upp AoT. Men VAR ska man få plats med en Clematis till?  Det finna alltid plats för en till klematis! De måste ju inte klättra på spaljé, funkar bra med en wigwam med, eller över en sten, eller uppför en buske, eller i ett träd, eller slingrande i en rabatt... Finns det hjärterum så fins det stjärterum!  Edit.: Maria, du hann posta minuten före mig...
CITAT (Betty @ 04-04-2008, 13:43)  Det finna alltid plats för en till klematis! De måste ju inte klättra på spaljé, funkar bra med en wigwam med, eller över en sten, eller uppför en buske, eller i ett träd, eller slingrande i en rabatt... Finns det hjärterum så fins det stjärterum!  Edit.: Maria, du hann posta minuten före mig...  Ska nog hitta nån plats för den...får väl flytta något annat
Maria82a
04-04-2008, 12:59
Bakker har samma klematis, 169 kr och härdig till zon 5.
titti49zon6
04-04-2008, 13:00
Hehe, kanske man skulle slå till då  har varit prenumerant tidigare men haft uppehåll ett tag
CITAT (Maria82a @ 04-04-2008, 13:59)  Bakker har samma klematis, 169 kr och härdig till zon 5.  Jag beställde en Piilu från Estland för ett par år sen, 27:- om jag minns rätt. Funkar även i zon 6...
*Ulrica*
04-04-2008, 13:21
CITAT (Betty @ 04-04-2008, 13:36)  Och du köpte ingen??  Har du feber?  Jag vet ju inte hur man gör med den...  kan jag plantera den ute nu? Sen känns det lite konstigt... handla växter på Netto....  funkar det?
CITAT (*Ulrica* @ 04-04-2008, 14:21)  Jag vet ju inte hur man gör med den...  kan jag plantera den ute nu? Sen känns det lite konstigt... handla växter på Netto....  funkar det? Avhärda när nattfrostrisken är över. Välj en väldränerad växtplats. Gräv en 40-50 cm djup grop, bottna med en näve benmjöl. Plantera den så att "rotkvasten" hamnar ca 10 cm under jordytan, lägg "smågrus" kring rothalsen. Beskär den rätt kraftigt, även om det känns svårt... risken för vissnesjukan blir mycket mindre. Köpa växter på Netto, tja för en sån billig klematis är det väl värt att testa! Dör den så har du ju inte offrat nån förmögenhet precis...  och om den överlever så har du gjort ett riktigt kap.
CITAT (Lemonne @ 04-04-2008, 13:23)  Hihi jag med! Snabbt som attan! Vill minnas att det stod att klematisen var 30 cm hög. Min hamnar nog i en träbalja på balkongen. Vart jag nu ska sätta den...  Hehe, det såg jag inte i hastigheten! 30 cm - då är den ju fit för fight redan i år! Vad skoj! Den ser ut att likna Dr Ruppel som jag planterade i höstas så lilla Piilu får nog samsas med doktorn. Samma klippgrupp också vilket gör det lite bekvämare att hålla reda på. Hoppas dom skickar tidning + räkning snabbt som attan! Premien skulle ju komma först när man betalat...
Jahapp......så åkte jag dit på detta också. Kunde inte låta bli när jag läser allt här. CITAT (Betty @ 04-04-2008, 15:30)  Avhärda när nattfrostrisken är över. Välj en väldränerad växtplats. Gräv en 40-50 cm djup grop, bottna med en näve benmjöl. Plantera den så att "rotkvasten" hamnar ca 10 cm under jordytan, lägg "smågrus" kring rothalsen. Beskär den rätt kraftigt, även om det känns svårt... risken för vissnesjukan blir mycket mindre. Köpa växter på Netto, tja för en sån billig klematis är det väl värt att testa! Dör den så har du ju inte offrat nån förmögenhet precis...  och om den överlever så har du gjort ett riktigt kap.  Tack för den utförliga odlingsanvisningen. Jag har adlrig haft Klematis så det blir premiär för mig.
*Ulrica*
04-04-2008, 15:32
CITAT (Betty @ 04-04-2008, 15:30)  Avhärda när nattfrostrisken är över. Hm... får nog inte plats att ha den nere i källaren med alla perenner som växer. Väntar tills nästa år.... då kanske jag vet var jag kan planera dem också...
maramara
04-04-2008, 15:52
Nu beställer jag också, trots att jag just börjat pren. på AoT. Man kan väl inte få för mycket av sådana njutartidningar.
CITAT (*Ulrica* @ 04-04-2008, 16:32)  Hm... får nog inte plats att ha den nere i källaren med alla perenner som växer. Väntar tills nästa år.... då kanske jag vet var jag kan planera dem också... Vaa....måste man veta var man ska ha den redan nu. Oj då.......och jag som beställt.........tänkte bra att ha.
MariaÖrebro
04-04-2008, 18:06
Nu får ni sluta beställa! Om alla ska beställa så kommer det att dröja till midsommar innan jag får min första tidning, och lagom till första advent dyker nog klematiskraken upp...
Aqvakul
04-04-2008, 18:08
CITAT (MariaÖrebro @ 04-04-2008, 19:06)  Nu får ni sluta beställa! Om alla ska beställa så kommer det att dröja till midsommar innan jag får min första tidning, och lagom till första advent dyker nog klematiskraken upp...  tänkte detsamma
Aqvakul
04-04-2008, 18:14
Nu har även jag beställt - "grupptrycket", ni vet.
Jag nappade också....men jag har redan en piluuuuuuu, men det får säkert plats en till
Och här ser ni en som är ståndaktig! Ingen prenumeration bara för att dom lockar med en clematis, här inte! Om alla mina olika clematissorter behagar gro så lär jag få så jag tiger ändå och då kan jag ju inte gå och skaffa en Piilu till när jag redan har en.
Maria82a
04-04-2008, 19:10
CITAT (Cacki @ 04-04-2008, 19:55)  Och här ser ni en som är ståndaktig! Ingen prenumeration bara för att dom lockar med en clematis, här inte! Om alla mina olika clematissorter behagar gro så lär jag få så jag tiger ändå och då kan jag ju inte gå och skaffa en Piilu till när jag redan har en. ståndaktig...hmm undra vilken stånd du menar...
Chamomille
04-04-2008, 19:25
Åh.. Gick ni på den enkla... Suck.. Beställde ni verkligen detta? Det gjorde jag med
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 20:25)  Åh.. Gick ni på den enkla... Suck.. Beställde ni verkligen detta? Det gjorde jag med  Gick det motstå?!?! Brukar köpa tidningen de ggr jag hittar den, och med en så bra premie så blev man ju tvungen  Sen får man bara hoppas att eländet överlever hos mig. Visst kan man sticka klematis? Hur och när? Kan va bra med en "säkerhetskopia"
Chamomille
04-04-2008, 20:44
CITAT (Tosan @ 04-04-2008, 21:33)  Gick det motstå?!?! Brukar köpa tidningen de ggr jag hittar den, och med en så bra premie så blev man ju tvungen  Sen får man bara hoppas att eländet överlever hos mig. Visst kan man sticka klematis? Hur och när? Kan va bra med en "säkerhetskopia" Öh.. Sticka  Ska du sticka har du nog hamnat i fel tråd  Sticka kan man nog göra året om.
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 21:44)  Öh.. Sticka  Ska du sticka har du nog hamnat i fel tråd  Sticka kan man nog göra året om.   larvpotta! Jag tror att du ska vänta tills de nya skotten börjar förveda sej innan du tar sticklingarna Tosan.
Tack! Nej, sticknålar och garn är inte direkt mina favoritverktyg... Men då får jag iaf göra några försök i sommar att få till en klematis till...
Chamomille
04-04-2008, 21:02
CITAT (Cacki @ 04-04-2008, 21:53)   larvpotta! Jag tror att du ska vänta tills de nya skotten börjar förveda sej innan du tar sticklingarna Tosan. Jaså var det DET du menade Tosan  Jag trodde det var stavfel... En annan e junte me i de snacket asså Förlåt mitt oförstående.
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 22:02)  Jaså var det DET du menade Tosan  Jag trodde det var stavfel... En annan e junte me i de snacket asså Förlåt mitt oförstående.  och jag vet inget annat sätt att sticka än att stoppa bitar av växter i jord
CITAT (Irene_L @ 04-04-2008, 13:37)  Jag vill också ha en sån fin klematis  Men jag prenumererar redan på Allers trädgård och då får jag inget sånt erbjudande...så synd! Maila dem och säg att du som prenumerant inte vill ha ytterligare en prenumeration men att du tacksamt tar emot en klematis "Piilu".  Så gjorde jag när Allers gav en kimono till alla nya pren. De skickade kimonon per brev ganska snabbt, med en trevlig hälsning bifogad.  PS. jag ville eg inte ha kimonon, men bara för att vi trogna prenumeranter inte skulle bli utan.
Chamomille
04-04-2008, 21:23
CITAT (Netha @ 04-04-2008, 22:13)  Maila dem och säg att du som prenumerant inte vill ha ytterligare en prenumeration men att du tacksamt tar emot en klematis "Piilu".  Så gjorde jag när Allers gav en kimono till alla nya pren. De skickade kimonon per brev ganska snabbt, med en trevlig hälsning bifogad.  PS. jag ville eg inte ha kimonon, men bara för att vi trogna prenumeranter inte skulle bli utan.  Plötsligt efter 10 års prenumeration på AoT fick jag en Fiskars sekatör i brevlådan som tack för... vadå? Lång och trogen tjänst? Jag blev ju glad såklart och har klippt björnbärsbusken idag och såg väl ut som Kalle Anka när jag trasslade in mig i alla grenar med vassa taggar.  CITAT (Tosan @ 04-04-2008, 22:05)   och jag vet inget annat sätt att sticka än att stoppa bitar av växter i jord  Jaa, och jag har aldrig hört ordet förut...Nu ska jag komma ihåg det!
Aqvakul
04-04-2008, 21:48
Sticka sticklingar säger vi här i Skåne också.....
MariaÖrebro
06-04-2008, 11:53
Har för mig att jag läste att piilu tillhör beskärningsgrupp 1. Stämmer det? Blev lite osäker...  Vill ju inte beskära den för mycket så att den tvärdör. Om jag får den att växa och överleva, vill säga.
CITAT (MariaÖrebro @ 06-04-2008, 12:53)  Har för mig att jag läste att piilu tillhör beskärningsgrupp 1. Stämmer det? Blev lite osäker...  Vill ju inte beskära den för mycket så att den tvärdör. Om jag får den att växa och överleva, vill säga. Jag kommer inte ihåg så här på rak arm men kan tipsa om en jättebra sida på nätet som har info om beskärning och jättemycket annat om clematis. Sök på "clematis on web" så hittar du den.
MariaÖrebro
06-04-2008, 12:21
Piilu tillhör beskärningsgrupp 2. Det innebär (enligt http://www.lukjanov.com/lukclem.htm) att "man gallrar ur och klipper bort sådant som frusit under vintern. Grupp 2 blommar även på fjolårsveden så klipper man ner dessa helt kan man missa blomningen det året eller också så kommer blomningen inte igång förrän sent på säsongen".
CITAT (Betty @ 04-04-2008, 15:30)  Avhärda när nattfrostrisken är över. Välj en väldränerad växtplats. Gräv en 40-50 cm djup grop, bottna med en näve benmjöl. Plantera den så att "rotkvasten" hamnar ca 10 cm under jordytan, lägg "smågrus" kring rothalsen. Beskär den rätt kraftigt, även om det känns svårt... risken för vissnesjukan blir mycket mindre. Köpa växter på Netto, tja för en sån billig klematis är det väl värt att testa! Dör den så har du ju inte offrat nån förmögenhet precis...  och om den överlever så har du gjort ett riktigt kap.  I fredags fick jag min lilla planta. Verkar lite torr och vissen....nästan halvdöd. Jag har planterat om den i bättre jord. Jag vågar ju inte plantera ut den än. Men visste är det bättre att ha krukan ute och ta in på natten om det blir frost. Värmen inomhus är väl inte bra eller .........
jag fick min planta i fredags, en sorgligt torkad sak.... skickad med B-post, undrar hur länge den färdats? hur ser era ut? mvh inger
CITAT (igl @ 10-05-2008, 20:26)  jag fick min planta i fredags, en sorgligt torkad sak.... skickad med B-post, undrar hur länge den färdats? hur ser era ut? mvh inger Min ser inte fräsch ut. Verkar torkad och halvdöd. Jag har aldrig haft Klematis så jag vet inte hur den bör se ut som så liten planta. Jag har mejlat till Allers och talat om hur den ser ut ifall den nu kommer att dö inom några veckor. Förhoppningsvis får man då en ny planta.
*Ulrica*
10-05-2008, 20:25
Min ser heldöd ut...
[attachment=18010:clematis.jpg] Del av "bladverket".
Det står på en lapp att den "sover".... men jag tycker det ser ut som om den har haft blad men att dessa har vissnat. Jag har heller ingen erfarenhet av clematis så jag planterade den i en större kruka, vattnade och ställde den i skuggan så får jag se om den"vaknar"...
min har nästan inga blad och de som finns är mer än halvdöda. Tror inte att den lever...
Aqvakul
11-05-2008, 19:20
Min AVI kom i fredags, men då hade jag redan åkt till landet.
Hur pigg är min planta i morgon?
astrantia
11-05-2008, 19:44
Jag var och hämtade min idag och kan bara hålla med er andra - det var en sorglig syn!
Har planterat om den i en stor kruka och hoppas nu att den vaknar ur sin sömn...
Lady Hamilton fick sin i fredags och eftersom hon är en vänlig och generös själ så presentade hon mig den.
Den var jättefin….lite bleka blad, men det kanske de har. Kraftiga friska rötter hade den och två stora fräscha blomknoppar (som jag brutalt klippte bort).
/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|