Full version: Allers Trädgård
Sidor: 1, 2
*Ulrica*
Nån som kan detta med clematis som kan ge råd till oss vars plantor verkar döda, eller sovande eller vad de nu är. Ska de döda stänglarna klippas bort eller?
titti49zon6
Jag fick min i förra veckan och den har gröna friska blad

Hur ser rötterna ut på era, ni som planterat om....är dom vita friska så är det liv i plantan
vänta ett tag efter omplanteringen innan ni dömmer ut plantan, det kommer säkert nya skott från roten
det står ju på lappen som följde med att den fortfarande sover
Bee
Min Piilu såg lite halvtufsig ut på bladen men hon hade fina friska rötter så hon kommer säkert att växa till sig vad det lider nu när hon är i jorden och (förhoppningsvis) får massor med sol på sig. Krukan hon kom i var bara hälften så stor som de man köper hos plantskolorna.
Alba
CITAT (Alba @ 10-05-2008, 20:35) *
Min ser inte fräsch ut. Verkar torkad och halvdöd. Jag har aldrig haft Klematis så jag vet inte hur den bör se ut som så liten planta.

Jag har mejlat till Allers och talat om hur den ser ut ifall den nu kommer att dö inom några veckor. Förhoppningsvis får man då en ny planta.

Jag fick mejl från Allers idag. De skickar en ny planta. De hade fått garanti från lev. att plantan skulle klara lev. utan problem.
*Ulrica*
CITAT (titti49zon6 @ 12-05-2008, 08:31) *
Jag fick min i förra veckan och den har gröna friska blad

Hur ser rötterna ut på era, ni som planterat om....är dom vita friska så är det liv i plantan
vänta ett tag efter omplanteringen innan ni dömmer ut plantan, det kommer säkert nya skott från roten
det står ju på lappen som följde med att den fortfarande sover
Mina rötter såg liksom bruna ut och allt som var ovan jord var helt knastertorrt. Ska nog kontakta Allers jag med...
astrantia
Va, ska rötterna vara vita?!
På min planta var de rostbruna.

Oj, oj....

jo, jag undrar också om jag ska klippa ned det som ser dött ut?

edit: lade till en sak
Aqvakul
Min planta ser väldigt blek ut, men verkar vara vid liv. Med sorg i hjärtat knipsade jag av en nästan utslagen blomma.
Noak
Jag trodde att min var alldeles död så jag brydde mig inte ens om att plantera om den. Den fick stå i ett hörn och skämmas. Idag såg jag att det kommer en alldeles grön och fin knopp...
Aqvakul
CITAT (NIKEN @ 12-05-2008, 19:50) *
Jag trodde att min var alldeles död så jag brydde mig inte ens om att plantera om den. Den fick stå i ett hörn och skämmas. Idag såg jag att det kommer en alldeles grön och fin knopp...

Ta genast hand om din "kompis".....
Noak
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2008, 20:00) *
Ta genast hand om din "kompis".....

Redan gjort, omplanterad och fin står den på hedersplats...
lisselbo
Fick min Klematis i Fredags, jättefin med flera knoppar.
Men har ännu inte fått någon tidning eller inbetalningskort.
Aqvakul
CITAT (lisselbo @ 14-05-2008, 09:12) *
Fick min Klematis i Fredags, jättefin med flera knoppar.
Men har ännu inte fått någon tidning eller inbetalningskort.

intressant! confused.gif
titti49zon6
Jag har inte heller fått tidning och inbetalningskort, däremot en fin klematisplanta
Sussie F-Flower
Jag fick min sovande döda klematis förra veckan. Torr som ett fnöske! Inte ett liv! 2 dm hög.
Djupt ledsen och besviken blev jag. Hade definitivt förväntat mig nåt bättre.

Planterade dock i en urna i hopp om att den skulle ta sig.

Men nu har jag läst så många inlägg här om urusla klemisar, så igår tog jag med mig min och åkte till handelsträdgården där jag bor och förklarade som det var.

Dom grävde upp den ur urnan och log med ett snällt hånflin... Petade bort jorden för att kunna se rötterna. Dom var torra och skabbiga, klena och alldeles fööör glesa. Det var ca 25-30% av rötterna som var ok.

Dom sa att om jag hade tur, så skulle den kanske ta sig...

-Om jag hade tur....??? ....-Kanske...???? w00t.gif g.gif

Har sett fram mot denna vackra blommande klematis i sommar, så nog fasen ska jag ha en riktig! Det var t.o.m därför jag antog erbjudandet.

Idag har jag ringt till Allers och dom skulle sända en ny omgående.
Inga krusiduller... Rar och trevlig personal.
Tar ca en vecka innan jag har den i brevlådan....

Så då hoppas jag att jag får njuta av denna vackra blomma, ändå, till sommaren... wub.gif

Lycka till med era, Ni med!
Ring och säg till om plantan är död eller halvdöd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon