|
Usch, känner mig som en dålig djurägare. Idag skulle jag söra rent duvornas rede och ev slänga bort ägg. Men det fanns inga ägg utan en liten bebis. Jag förstår inte hur det kunde bli så, jag trodde jag hade varit noga med att ta undan äggen och det är ingen nykläckt heller, skulle gissa på att den är närmare en vecka. Buren står i vardagsrummet där vi är varje dag, hur kunde jag missa detta?
Nu har vi tre generationer. Mormor Kalle-maja och morfar Anis, mamma Poo och pappa Jacop. Får se hur jag ska lösa detta. Vi har sagt att vi inte skall låta det bli fler duvor eftersom jag inte klarar att göra mig av med dem. När vi fick Poo 2003 försökte vi sälja henne men jag tyckte igen som hörde av sig lät seriös, alltså hade vi 3 duvor. När Poo blev äldre var hon ju tvungen till att får en pojkvän och då blev de 4 st. Och nu 5 afrikanska skrattduvor, suck.
Men söt är den ialla fall.
[attachment=16682:Jakop___...P4140012.JPG]
rahmat2
14-04-2008, 17:10
H*n är så inte så gammal, vad?
Aqvakul
14-04-2008, 17:12
ett sånt litet liv...
CITAT (rahmat2 @ 14-04-2008, 18:10)  H*n är så inte så gammal, vad? Jag kan ju inte vara säker eftersom jag hittade h'n idag men när jag jämnför med bilder på Poo när hon var bebis så är den bild som togs 2003-10-13 mest lik och Poo föddes 2003-10-06 [attachment=16691:Poo___X_PA100007.JPG] Denna bild på Poo och hennes syskon togs 2003-10-10, då hon var 4 dagar och då hade inte pennorna bildats riktigt mest "ludd" på kroppen. [attachment=16692:Poo___X_PA130008.JPG] Denna bild på Poo och hennes syskon togs 2003-10-13, då hon var 7 dagar, och hade börjat få lite pennor. tycker denna bild är det som stämmer mest med lillen. Eller vad tycker ni? Poos syskon var vi tvunga att avliva eftersom den inte kunde ställa sig upp, hade problem med enna benet(tydligen ett vanligt problem hos undelater ialla fall), jag grät hela dagen efter att ha brata med vetrinär och en uppfödare. Men den nya bebisen verkar inte ha det problemet, vad jag kan se nu. Den ser frisk ut, tack och lov. Här är en bild på föräldrarna Poo(beige) och Jacop (vit) badar i handfatet Poo och Jacob badar.jpg
rahmat2
14-04-2008, 18:23
Det är mycket vackert med fåglar, men varför vet jag inte.
Min pojkvänn kom precis hem och sa åt mig att börja leta hem till den, Jag får under inga omständigheter behålla den. Och om inget annat ger han den till ett zoo  . Kan vet man ju absolut inte om den får det bra. Ingen vänlig själ här som vi ha en afrikansk skrattduva?
rahmat2
14-04-2008, 19:22
Jag skulle gärna ställa upp. Men frågan är hur skulle vi göra?. Bor nära Göteborg.
Viktigast är att den som tar henne/honom är medveten om att de kan bli upp till 25 år och inte tröttnar på den. Vår älsta är ca 18 år gammal. Det är ett stort åtagande och utrymmerskrävande ffa enligt den nya lagen. På somrarna har vi våra i en utebur som är höjd2m*bredd1m*längd2m, annars får man se till att släppa ut dem regelbundet inomhus om man har liten bur så de får flyga och då skall man tänka på att fåglar bajsar när de behöver och tänker inte på var de uträttar sina behov någonstans. Många kallar ju duvor för "skitfåglar" och det stämmer(för alla fåglar), de bajsar när de behöver och det luktar om man inte byter på dem regelbundet(vilket säger sig själv, men det är ofta man får byta). Här är länkt där det står mer om mina duvor http://www.geocities.com/angassow/Skrattduvornas_sida.htmHär är en där det står allmänt om duvor. http://www.zoonen.com/index.asp?cid=1569995
rahmat2
14-04-2008, 20:30
Skulle så gärna velat ha dem, men får avstå pga tekniska skäl(b-a-i-s).
CITAT (rahmat2 @ 14-04-2008, 21:30)  Skulle så gärna velat ha dem, men får avstå pga tekniska skäl(b-a-i-s). Synd för de är verkligen trevliga djur och läraktiga, samma ras som trollkarlar använder. Men det är lika bra man inser att man inte kan ha dem innan man skaffar dem. Bajsandet är tyvärr en stor nackdel med fåglar i allmänhet.
rahmat2
14-04-2008, 20:52
Tänkte de kunde gå fia inomhus. Men Ack att jag inte tänkte på den "tekniska" delen.
Jag vet att det finns de som ha sina fåglar lösa i badrummet där man kan spola av allt sen. Våra duvor brukar mest springa runt på golvet när de är lösa och då är det lätt att plocka upp efter dem, värre när de går runt på soffan eller sätter sig på gardinstången. Men det är ganska lätt att plocka från tyg också om de inte är allt för lösa i magen. Men det gäller att hålla koll var de gör sina behov, så det inte blir kvar.
Längtar till det blir varmt nog så de får komma ut och de slipper vara inne och damma.
rahmat2
14-04-2008, 21:11
I andra länder vet jag att det fanns personer som hade duvor. De byggde duvorna ett littet hus på de platta tak som man har där nere. Och sen på eftermiddagen brukade mannen släppa duvorna som cirkulerade över området. Det var väckert att se dem flyga. Några var klippta på vingarna så att de inte klarade hur långa flygningar som helst. Men det är säkert en hel del arbete också, som du säger.
Det finns i sverige också, i Mölndal har jag sett ett hus med luckor vid taket där duvorna kan flyga in och ut. Har därimot aldrig sett duvorna, men det är nog brevduvor.
Arbete och arbete, beror hur man ser det. Tycker man det är roligt med det, är det inte så mkt arbete.
rahmat2
14-04-2008, 21:23
Klarar de utomhusväder, eller?
Aqvakul
14-04-2008, 21:26
CITAT (Anic @ 14-04-2008, 19:10)  Här är en bild på föräldrarna Poo(beige) och Jacop (vit) badar i handfatet Poo och Jacob badarSå fantastiskt vackra duvor!!!
De var verkligen fina, så kul att de kan bli så gamla.
CITAT (rahmat2 @ 14-04-2008, 22:23)  Klarar de utomhusväder, eller? Sommarväder klarar de, men inte vintrar. (mina duvor) Brevduvor tror jag klarar mer, men är inte så insatt. Visst är de vackra, det inte konstigt att de kallas för kärlekduvor och fredsduvor.
rahmat2
14-04-2008, 21:31
Har du inga närmare foton på dem?
Kallemaja Soldyrkaren.jpg Kallemaja är en afrikansk skrattduva, kallas även kärlekduva, fredsduva. är samma som trollkarlar använder.<br />Kallemaja hette först Kalle till han började lägga ägg, då blev det Kallemaja, men kallas fortfarande Kalle ibland. Hon är född 1990, älskar att sola och bada. Anis och Kallemaja gosar.jpg Mys mys KallaMaja, Poo och Anis.jpg Kallemaja är den vita mamman, Anis den beiga pappan och Poo är minstingen. Här är några från mina album, Men jag har massor av bilder på dem.
rahmat2
14-04-2008, 21:37
Kan du inte PM:a någar?
 Jag blir sugen... Så fina de är!!!
Är det bebisen du tänker på, den har jag inga mer bilder på. På länken till min hemsida finns det mer bilder på de andra. Är det några andra bilder du menar? Här är några till Poo---B030052.jpg Poo i gardinen, håller på att lära sig flyga. <br /> Poo-4.jpg Poo sitter vid köksfönstret Kalla-Maja,-Poo-&-Anis-PA25.jpg Hela familjen samlad och Kallemaja, Anis och Poo letar mat på golvet _PooPA290001.jpg Poo prövar vingarna så de är start klara vis behov. Önskar jag kunde lägga ut ljud/videobilder på dem för de låter så underbart, precis som namnet skrattar de och när de uppvaktar kuttrar de så mysigt och avslutar ofta med ett skratt.
rahmat2
14-04-2008, 22:12
Där de käkar solrosfrön är dem mycket fina. Solrosfrön är snacks i Asiatiska länder. det är kul när jag ser svenska barn öva sig på att knäcka de för tänder. Det är en teknink som kräver övning.
CITAT (rahmat2 @ 14-04-2008, 23:12)  Där de käkar solrosfrön är dem mycket fina. Solrosfrön är snacks i Asiatiska länder. det är kul när jag ser svenska barn öva sig på att knäcka de för tänder. Det är en teknink som kräver övning. Solros rön är gott, men jag föredrar att köpa de som är färdig skalade. Lättare att äta, de med skal lmnar jag till fåglarna.
rahmat2
14-04-2008, 22:26
De som är råa brukar vara färska och goa när man rostar dem själv.
huskatt
15-04-2008, 07:30
Hej! Jag har haft mina skrattduvor i 10år-men den ena dog för ett tag sen.Det var 2 honor,ljusbruna. Jag skulle gärna vilja ta hand om din lilla unge,som sällskap till min.Hör av dig till Ingegärd ,tel 0143-40128.
Myosotis
15-04-2008, 09:39
Så vackra duvor!! CITAT (rahmat2 @ 14-04-2008, 22:37)  Kan du inte PM:a någar? Nej! Inte PM:a Rahmat! Jag vill också se!! Lägg ut dem här istället!
Som den hönsmamma jag tydligen är, har jag lagt in en bananlåda i botten på buren och flyttat ner bebisen så den inte ramlar ur sin skål. Dagens bild på familjen Poo-&-Jacop-med-bebis-P4150.jpg
Myosotis
15-04-2008, 09:48
klart man ska vara hönsmamma!
P4150018.jpg Poo anser att grannen Pontus är ett hot mot hennes bebis, så hon försöker skrämma bort honom. Det är ganska roligt att duvorna som är små ändå är väldigt tuffa, de ger sig på både större fåglar och katterna. fast de borde hålla sig borta från akkerna, de har ju både tänder och klor, vilket duvorna fått erfara. Poo-&-Jacop-med-bebis-landa.jpg Poo har varit och ätit medan Jacop vaktar Poo-&-Jacop-med-bebistigger.jpg Bebis tigger mat av mamma Poo Poo-&-Jacop-med-bebis-matni.jpg Bebisen får mat av mamma
rahmat2
15-04-2008, 17:21
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 10:39)  Så vackra duvor!! Nej! Inte PM:a Rahmat! Jag vill också se!! Lägg ut dem här istället!
Aqvakul
15-04-2008, 17:27
Verkligen vackra fåglar!
Myosotis
15-04-2008, 19:23
Vad har hänt med Jacops strup-/ bröstfjädrar? Så där kan man väl inte rugga.
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 20:23)  Vad har hänt med Jacops strup-/ bröstfjädrar? Så där kan man väl inte rugga. Poo har varit lite hårdhänt mot honom, ett tag var han nästan helt kall på huvudet, kallade honom för SkallePer. Jag har haft jätteproblem med att Poo slitit av hans fjärdrar och särat på dem flera ggr. Nu verkar det gå bra. Det konstiga är att Jacop låter Poo slita hans fjädrar och inte hoppar undan, utan fortsätter uppvakta henne. Så här såg det ut ett tag, och här tror jag såren kommer från ena katten också. Den nya buren går från golv till tak så Molly kom in med tassarna, nu har jag satt dit plåt så hon inte kommer åt dem. [attachment=16808:Poo___Ja...P2050026.jpg]
Fina bilder och hade jag haft ett större boende hade jag nog skaffat fåglar igen
Nu har bebis fjädrar börjat komma ordentligt Jacop-och-bebis-P4170011.jpg
Myosotis
25-04-2008, 09:50
Hur går det med duvungen?
det går bra, den växer så det knakar och nu kan man vara säker på att h*n får samma färg sin mamma. En liten dunboll, det låter så roligt från buren när den tigger mat, som en näsvissling, knappt hörbar. Bilden är tagen för knappt en timme sedan. Bebis.jpg Härlig när dagarna är varma och man kan släppa ut duvorna i ute buren. Bara Anis coh Kallemaja än så länge, Poo och Jacop får vara inne med sin bebis. Anis-och-Kallemaja--P422000.jpg
Bebis Bebis är nyfiken på omgivningen och verkar inte särkilt rädd när man tar upp h*n. det dröjer nog inte länge tills h*n flger.
Myosotis
01-05-2008, 15:57
H*n är nu ca 6 veckor. H*n kan stå, hålla sig fast med klorna och ta sig framåt, MEN när h*n går halta h*n och ibland verkar inte benen hålla så h*n sätter sig pladask på rumpan, som om ha*n är svag i benen. H*n flyger inte, borde h*n inte gör det än? Jag hade je en bananlåda men ca 23 cm kant i buren förut so h*n låg i, och den lyckade han flyga ur, efter andra gången tog jag bort den och la papper över gallret i bur botten ,så h*n fick mer utrymme.
Pratade med blå stjärnan idag och de trodde det berodde på fodret, vilket gjorde mig gåtfärdig för jag trodde att jag hade ett fullgott foder till mina duvor och tanken på att det är mitt fel är fruktansvärt. Jag köper ett foder med fröblandning som heter prestige och det är en bild med en skrattduva på. Har ett vitamin foder som heter omni-vit, som igentligen är till kakaduan men jag har gett det till duvorna då och då. Jag gav förut frukt och grönt till dem men läste i en bok att de var enbart fröätare så det slutade jag med. Ibland kokar jag ägg och ger dem, vilket händer någon gång i månaden.
Är det någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra. Självklart vill blå stjärnan att jag kommer in med h*n, men min sambo tycker inte det. Även om vi kommer in på en undersökning, så visst det kanske går att lösa med bara foderändring men de pratade om ett ingrepp kunde behövas också. Pengar växer inte på träd, men å andra sida varje liv är ändå värdefullt.
Jag känner mig som en dålig människa för att jag inte rusar till vetrinär direkt, så jag vill gärna ha råd hur jag bör göra, vad hade ni gjort. Kan jag klara mig med att bara ändra kosten, iså fall hur, eller måste jag ta ställnig till vetrinär/avlivning vilket jag inte vill(avliva alltså). Är det nådon här som kan hjälpa, har märkta att det finns några fågel intresserade människor här. Har även frågat om råd på zoonen, men chansar på att någon här kanske kan hjälpa mig.
Myosotis
20-05-2008, 19:11
Så tråkigt Anic! Jag är förvisso lite fågelexpert men just skrattduvor har jag tyvärr ingen som helst erfarenhet av. Det enda jag reagerar lite över är att du säger att du gett kakadufoder till duvorna, det är kanske lite som att ge hästen hundfoder, helt obesläktade arter med olika behov. För mycket vitaminer är också farligt. Hårdkokt ägg är alltid bra. Det var värst vad svårt det var att hitta information på nätet; inte heller är den med i min bok om exotiska fåglar som sällskapsdjur. Men jag utgår ifrån att ungarna föds upp med krävmjölk, för det gäller väl alla duvor. Huruvida föräldrarnas matvanor har inflytande på krävmjölkens sammansättning har jag ingen aning om. Sen får väl ungarna frön också, är det en bild på en skrattduva på förpackningen har man rätt att utgå ifrån att det är en bra sammansättning för dem, tycker jag. Förklarade de hur det kunde bero på fodret? Du skulle ju kunna försöka ringa till en veterinär som är fågelexpert och bara be om råd. Eller några uppfödare. Det är jobbigt det här. Visst kan det bli dyrt, men jag tycker ändå när man har ett djur måste man ta ansvaret för det också. Vad var det för ingrepp de pratade om? Har skelettet växt fel? Vad kan man i så fall göra åt det? Håller tummarna. Jag återkommer om jag hittar mer information.
Aqvakul
20-05-2008, 19:24
Totalt okunnig på fågeluppfödning, kan jag bara hålla tummarna och hoppas att allt blir bra med lilla Duvis Anic: Försök sluta förebrå dig själv!
Här är en länk till zoonen där jag lyckats lägga in två filmsnuttar när h*n går, hoppas länken funkar. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.as...amp;gid=1975360En sa att det kanske bara var så att h*n gick ostadigt eftrsom h*n börjat lära sig gå, ungefär som växtvärk, och det hoppas jag verkligen stämmer. Men jag har för mig att h*n mamma var bättre på att flyga och gå i samma ålder, men det var ju för snart 6 år sedan så jag kanske minns fel. Jag kanske bara är nojig, hoppas hoppas... Det vitamin fodert som jag har till kakaduan är till fåglar i allmänhet, fast när jag köpte det var det med tanke på kakaduans, finns även bilder på underlater och andra fåglar på förpackningen. Vetrinären menade att det skulle vara kalkbrist. Jag tror inte det är något fel på sklettet, h*n ser normal ut och kan gripa med fötter,stå och gå, men det är stapligt och ostabilt när h*n går. Som om h*n är försvagad i benen. Vetrinär pratade om korrigering, men sa inte hur eller varför. Tyvärr vill ju inte vetrinär säga så mkt över telefon utan vill alltd att man skall komma in, desutom fick jag bara prata med en sköterska(eller vad det heter). dessutom blir jag nervös när jag pratar i telefon, så jag glömmer att fråga hälften eller missar att berätta vissa saker. Det är väldigt svårt att hitta information om just skrattduvor överhuvudtaget tycker jag, blir lättare när man söker på ring neckdov, men jag vet inte om det är samma art. Jag håller med att om man har skaffat djur får man ta ansvar för dem, men det är ganska dyrt med vetrinär bara att säga hej kostar nästan 700 kr, och jag vågar inte tänka på vad en "korrigering" skulle kosta utöver. Blå stjärnan är riktigt dyra och jag har inte lyckat hitta en annan vetrinär som tar kan/emot fåglar, har alltid blivit hänvisad till blå stjärnan när jag ringt någonstans. Jag funderade på om jag skulle försöka kontakta bebis morfars uppfödare hon hade en större uppföddnig av skrattduvor ett tag och även ett zoo, hon hjälpte mig när Poos syskon var sjuk, men det var ca 6 år sedan, vet inte om jag kan med att ringa henne. Så här se h*n ut idag. Bebis Bild tagen 20/5-08
Vet inte hur dessa små får i sig kalk men det är ju viktigt för alla fåglar och varelser. Jag matar hönsen med både snäckskal och krossade äggskal (som fått torka) för att de ska få i sig kalk.
Myosotis
21-05-2008, 14:55
Kan tyvärr inte se filmerna. Datorn/uppkopplingen fixar inte det.
Synd, att det inte går att se filmen. Min pojkvän tycker att jag oroar mig i onödan och att det inte är konstigt att h*n är ostadig på benen, eftersom h*n är liten än. Jag får väl lita på honom, de har ju haft en del duvungar i hans familj innan. Eftersom Bebis inte verkar ha ont, så får jag väl avakta och se, om det bara är "tultning" och inte problem. H*n kan ju ialla fall gå, om än ostadigt. Står ganska mkt och griper med fossingarna, så det är väl bara frågan om utveckling.
Det skulle inte förvåna mig om jag är nojig. Jag brukar vara hos vetrinär med mina djur i onödan (senast i februari, 1500 kr för att få reda på att det inte var några problem med katten), därför frågade jag på nätet om råd, i fall jag nojar mig är det väldigt mkt pengar att slänga ut igen. Vilket inte är så populärt alltid, eftsom man klassas som dålig ägare för att man inte springer till vet direkt i stället för att fråga på forum. Hade nått av mina djur varit akut sjuka hade jag aldrig tvekat att åka in.
sanakan
21-05-2008, 21:22
Vad fina duvor! Hoppas det ordnar sig med den lille, och att det bara är växtvärk eller liknande. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha fåglar själv (är fisk- och kaninmänniska) men de var verkligen jättefina och du verkar ta hand om dem jättebra! Klart man oroar sig över att man gjort något fel, när det är något som är lite konstigt, det gör alla som bryr sig om sina djur! Men fåglar är ju så känsliga och det är ju svårt att veta vad som är fel. Lycka till med dem!
Såg du att det var nån på sida 2 i diskussionen som kunde tänka sig att ta hand om din unge? Tänkte så du inte missade det..
Myosotis
23-05-2008, 10:43
Häromdagen skrev jag ett långt inlägg här, sen låste datorn sig och allt försvann, sen har jag så klart inte orkat skriva om alltihop... Hur är det med duvbebis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|