Full version: Duvbebis
Sidor: 1, 2
Anic
CITAT (Myosotis @ 23-05-2008, 11:43) *
Häromdagen skrev jag ett långt inlägg här, sen låste datorn sig och allt försvann, sen har jag så klart inte orkat skriva om alltihop... Hur är det med duvbebis?

Jag tror att det är bra, h*n är pigg och tar lite promenade i buren, ju mer jag tittar på h*n tycker jag det verkas som om kan kan röra sig som man ska, men är svag i benen och det är väl förhoppningsvis bara nybörjar svaghet. H*n har börjat sova genom att sitta på pinnen som ligger på burbotten. Anledningen till att h*n inte flyger har jag upptäck kan bero på att h*n fjädrar på vingarna inte är färdiga än, det är fortfarande en "hinna" runt fjädrarna längs in mot kroppen, man ser det när h*n sträcker på vingarna.

Jag sök på internet efter info om skrattduvans utveckling men har inte hittat nått bra än.

Jag har dessutom köpt äggfoder till h*n, om det nu skulle var någon brister i fodret.

Finns det någon bra fågelvetrinär i västragötaland? Någonstans i området mellan Göteborg-Borås-Kungsbacka? Har pratat med en som var till blå stjärnan med sina undelater och han tyckte inte att man fick någon hjälp och att de inte kunde säga så mycket. Han tyckte i princip att det var slöseri med pengar, men jag vet ju att det måste bero på vad det är för fel på ens fågel för vad de kan göra/säga.

tillägg:

Har precis pratat med en vetrinär för ett andra utlåtande, kollade upp på www.vetdet.net så jag fick prata med en som kunde fåglar, och hon tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll så hon gör framsteg, tyckte inte att det lät som om det var någon större fara nu. Skönt att få prata med en vet och höra att jag kanske nojade mig. Dessutom visade det sig vara mkt billigare på blå stjärnan i borås än gbg dunno.gif , det var halva priset och 325 kr är ju inte mkt att fundera kring om det skulle behövas.
Anic
Måste bara skriva och berätta att jag presic blev överlycklig. jag satt och tittade på tv och hörde ett flaxande från buren, tittade bort dit. och vad upptäckte jag inte då? Bebis hade flugit upp på en pinne som är 40 cm upp. Och det innebär att jag bara nojat mig hela tiden och att det inte är nått fel på henne. Ni skulle bara vet hur lyckliga jag är just nu!!! yahoo.gif
Tänka att lite tränning var allt som behövdes, vi har tränat henne över sängen och försökt få henne att använda vingarna, byggt en gunga 2 cm ovan marken så hon fått träna balansen utan risk för att bli skaddad. En gång till yahoo.gif
Aqvakul
Så härligt!!! yahoo.gif
CillaM
Skööönt att höra! Hoppas allt går som på räls nu hädanefter!
Myosotis
Det var roligt att höra! smile.gif Har du kommit fram till att det är en hona alltså?
Anic
CITAT (Myosotis @ 28-05-2008, 07:42) *
Det var roligt att höra! smile.gif Har du kommit fram till att det är en hona alltså?

Nej, jag tänkte inte på att skriva korrekt. Men när jag tänker på h*n så tänker jag "hon" av någon anledning, men jag vet ju inte alls vilket kön det är. Jag kallar h*n lilla gumman, stackarn kanske blir osäker på vilket kön h*n är giggle.gif
Anic

Bebis är nu ca 7 veckor, flyger ofta upp på pinnen eller sitter och gungar på sin gunga. Man kan börja ana den svarta kragen som kommer på nacken nu, näbben börjar smalna av och h*n ser rikigt inte ut som en bebis längre, men h*n har fortfarande ljusbeige fjädredräkt. Nu börjar mamma Poo tröttna på h*n och har vid några gånger försökt jaga bort h*n, men en stund senare kan de putsa på varandra som inget hänt. Det börjar bli dags att sära på dem antar jag, dvs att bebis ska flytta crying.gif Vill inte, vill att bebis ska bo kvar. Men men, man får ju inte alltid som man vill.

Aqvakul
Så vacker h*n är...... wub.gif
Anic
Ännu en bild på Bebis, men h*n är ju så söt kram1.gif så det gör väl inget?

Bebis sitter vid skrivbodskanten tittar, bara några centimeter från mina fingrar, när jag skriver på tangentbordet. En duktig liten bebis, både nyfick och orädd(tja liten fegis men duktig endå).
Det skär i hjärtat att behöa skiljas från h*n, och den dagen närmar sig med stormsteg. crying.gif Nåja, en tröst är ju att det redan finns en väns som väntar på honom i det nya hemmet smile.gif . Precis just nu satt h*n och pickade lite lätt på min hand så det kittlades giggle.gif

Anic
-cry-.gif Nu ska jag alldeles strax åka ock lämna Bebis i Vadsten 22 mil bort och jag har seprationsångets, har för sökt att få min pojkvän att låta mig behålla h*n men det är ju självklart lönlöst. Först gången jag lämnar från mig ett djur överhuvudtaget, har alltid haft mina djur till de blivit gamla och/eller sjuka. Enda trösten är ju att h*n verkar få ett bra hem, hoppas jag ialla fall.

Hej då från Bebis
Myosotis
trostar.gif Klart h*n får det bra!
Aqvakul
Lycka till Bebis!
Anic
Sista bilderna med bebis. crying.gif

Bebis-P6150009.jpg Bebis på väg till sitt nya hem i Vadstena, h*n sitter så snällt i buren och när matte(jag) pratade med h*n tittade h*n nyfiket på mig.

Bebis-&-Pippi-P6150014.jpg Bebis(nederst) med sin nya familj Pippin(överst), sitter och titta på varandra. Mötet gick jättebra och de bara tittade på varandra. Matte hade seperations ångest hela tiden och fortfarande lite, fast nu när matte träffat h*ns nya familj känns det bättre för de verkar var riktiga djurvänner.

Och jag har sagt till Bebis att ringa om han intre trivs så kommer jag åkandes och hämtar h*n giggle.gif Och vill de inte ha kvar h*n vill jag också ha tillbaka h*n, men jag hoppas alla trivs med varandra. Och att jag får veta hur det går med h*n iframtiden, vilket kön det är osv.

6 timmar i bilen blev det, 3 timmar upp och 3 timmar ner, men det var det värt (fast jag hade ju helst behållt h*n blush.gif wub.gif ). Men jag fick se Vadstena och det var ett vackert ställe, där skulle jag definitivt kunna tänka mig att bo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon