Sidor: 1, 2
Maria82a
hittade en länk på denna kvinna......själv tycker jag inte att det e ngt fel på hennes ben... kompiskram.gif

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archi...ben_230561w.jpg
adrian
Jag tycker att det är kul med omväxling, om det alltid är rakat så skulle jag tycka det var mer "spännande" med lite hår o.s.v... naughty.gif

Man behöver ju inte alltid se ut på samma sätt...smile.gif:
DragonLady
Fel är det väl inte men jag hade ju inte haft kjol om jag hade haft sånna pälsben.. men det är ju som sagt jag då.. men det måste ju vara gött på vintern när det e kallt naughty.gif
En kompis till mig fällde en kommentar till hennes dåvarande pojkvän som vid ett tillfälle sa att han var pälsallergiker att "hur kan du va med mig då.. jag har ju en massa päls på benen" rotfl.gif
Whiskuchi
Säker på att det är en kvinna? wink.gif
Boxer
CITAT (Whiskuchi @ 18-04-2008, 08:10) *
Säker på att det är en kvinna? wink.gif

Jag tror att det är en karl
Sussie F-Flower
Tycker att det absolut ser ut som en karl.
Kvinnor brukar inte ha så höga vadmuskler och inte heller så knotiga knän....
Gossen Ruda
Instämmer.
skogstroll
ja jag tycker det e fult. särskilt på mina egna för jag har så fula hårstrån; bleka som liksom står rakt ut rolleyes.gif
gunvor
hår på kroppen - det är manligt eller hur??
men varför??

tycker den här skulel behöva en klippning och sedan rakning - oavsett kön!
AnnammA
Jag tycker också att det ser ut som om det är mansben på bilden...
Annars tycker jag, personligen, att det börjat gå troll i det här med att vara hårlös...Läste i lokalblaskan om en fotbollskille, som rakar allt utom huvudhåret var fjärde dag...(Vad piggig han måste vara dag 3... giggle.gif )
Var och en får iochförsig bestämma hur och var man vill ha hår, men ...Kvinnor med orakade ben och kjol är väl lite speciellt, och kanske inte något som jag tycker är snyggt - helst om det är mörka hår och mycket ludet - men den andra varianten, hårlös överallt utom huvudhåret tycker faktiskt jag är överdrivet.

jjohan
Jag tycker det är okvinnligt med håriga ben. Men tycker inte det är en big deal ifall någon väljer att inte raka sig. Det är nog upp till var och en.
Att rakade ben är kvinnligt har nog med den allmänna normen och könsroller att göra. Det har växt fram under en väldigt lång tid och jag tycker nog faktiskt att man inte behöver starta en hetsjakt för att sudda ut könsgränserna i all mån det går.
Jag tycker det är vackert med rakade kvinnoben!
Kat
Det är varken snyggare eller fulare med hår på kvinnoben i jämförelse med hår på mansben.

Men självklart är det MER kvinnligt att faktiskt ha kvar sina hårstrån, eftersom de faktiskt växer där.
Saker som vi lägger till och tar bort i livet kan aldrig bli genuint "manliga" eller "kvinnliga".
Gossen Ruda
Mig stör det inte med hår på män eller kvinnor, tycker inte om rakningshysterin. Småflickor som rakar musen är sjukt, likaså plockningen av ögonbryn för att dom sitter på "fel" ställe.
*Stintan*
CITAT (jjohan @ 18-04-2008, 09:17) *
Jag tycker det är okvinnligt med håriga ben. Men tycker inte det är en big deal ifall någon väljer att inte raka sig. Det är nog upp till var och en.
Att rakade ben är kvinnligt har nog med den allmänna normen och könsroller att göra. Det har växt fram under en väldigt lång tid och jag tycker nog faktiskt att man inte behöver starta en hetsjakt för att sudda ut könsgränserna i all mån det går.
Jag tycker det är vackert med rakade kvinnoben!

Så det skulle vara okvinnligt då att inte raka benen?

Jag tycker att det är bedrövligt med denna utseendefixering som dessutom går längre och längre ner i åldrarna. Jag har varit med om 13-åringar som vägrat visa sig på badstranden utan att först ha rakat benen. Vad skapar det för människosyn?
Det har inget med någon hetsjakt för att sudda ut könsgränser att göra utan det är bara underliga normer skapade av folk som vill tjäna pengar.
Snart finns det inget naturligt kvar om alla bara bryr sig om utsidan och struntar i insidan.

Magdis
Jag är säker på att det är en karl på bilden. Jag bryr mig inte om ifall andra människor rakar benen eller inte men själv skulle jag inte vilja se ut så där.
Tezzla
That's a man! Absolut en man! Eller ett "det" kanske flirting.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2008, 09:47) *
Mig stör det inte med hår på män eller kvinnor, tycker inte om rakningshysterin. Småflickor som rakar musen är sjukt, likaså plockningen av ögonbryn för att dom sitter på "fel" ställe.

Instämmer! Och finns det något fulare med sönderplockade ögonbryn? Två små tunna streck som förstör hela utseendet och gör det onaturligt.
*Ulrica*
CITAT (skogstroll @ 18-04-2008, 08:51) *
ja jag tycker det e fult. särskilt på mina egna för jag har så fula hårstrån
Jag håller med. Det är fult. Fast mina är mörka... sick.gif
Men män ska inte raka sej på kroppen, det ser ju inte klokt ut. Jag har en lurvig karl och jag tycker att han är supersexig! wub.gif
Solstorm
Raka benen är väl okej, men fy för helkroppsvaxning. Tycker det ser sjukt ut, blir könlöst, blodfattigt på något sätt. De avsäger sig en del av naturen och livet tycker jag.
Eva-Helene
Jag tycker inte att hår på benen är fult. Naturlighet är vad jag föredrar. Men om jag ska ha nylonstrumpor så rakar jag benen, bara för att det är en så otrevlig känsla när hårstråna hamnar fel väg s.a.s.
HelenN
Hår på benen & nylonstrumpor över är det vidrigaste man kan se!!!//Helén
lena:-)
När blev det "normalt" att ha rakade ben? Jag har inte några minnen av det från min ungdomstid...född sent 50-tal..Eller var jag helt "ute" redan då?
skogstroll
CITAT (*Ulrica* @ 18-04-2008, 10:22) *
Jag håller med. Det är fult. Fast mina är mörka... sick.gif

rotfl.gif

En anekdot: för några år sen när jag var singel och sökande så dejtade jag en kille som visade sig ha väldigt lurvig rygg sick.gif en dag när vi kramades lite så kände jag att det stack ut som taggar på hans rygg, han hade väl rakat sej på ryggen (hur?) eller nåt å så stack det ut stubb genom tröjan sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sen skulle han bjuda ut mig på kinamat en kväll fast han va tvungen att gå hem till föräldrarna att låna pengar till middan... jojo
jjohan
CITAT (Stintan43 @ 18-04-2008, 09:50) *
Så det skulle vara okvinnligt då att inte raka benen?

Jag tycker att det är bedrövligt med denna utseendefixering som dessutom går längre och längre ner i åldrarna. Jag har varit med om 13-åringar som vägrat visa sig på badstranden utan att först ha rakat benen. Vad skapar det för människosyn?
Det har inget med någon hetsjakt för att sudda ut könsgränser att göra utan det är bara underliga normer skapade av folk som vill tjäna pengar.
Snart finns det inget naturligt kvar om alla bara bryr sig om utsidan och struntar i insidan.

Eftersom majoriteten av alla kvinnor rakar benen så kan man rent logiskt säga att det är kvinnligt att raka benen. Eller att det på någotvis tillhör kvinnornas sysslor, eftersom män väldigt sällan rakar benen.

Så ja, jag skulle nog säga att det är okvinnligt att inte raka benen. För egen del så tycker jag det är upp till var och en. Om alla kvinnor vill sluta att raka benen så får dom såklart göra det och jag tänker inte gå runt och propagera för att kvinnor ska börja raka benen igen. Folk får se ut som dom själva vill.

Jag håller med om att det är sjukt att 13-åriga tjejer inte vågar visa sig på stranden för att dom inte har rakat benen.

Jag tycker snarare att många tjejer kanske borde skapa sig lite distans till sitt utseende oavsett om det handlar om att spara in på sin kvinnlighet eller inte.
Detta gäller män också, även fast det oftare handlar om attityd än om utseendefixering där.
Pirum
CITAT (gunvor @ 18-04-2008, 09:03) *
hår på kroppen - det är manligt eller hur??
men varför??

Vad som anses manligt och kvinnligt beror till liten del på fysiska skillnader, skillnader som sedan ofta (mer eller mindre) frivilligt förstärks för att framstå som "mer kvinnlig" eller "mer manlig".

Det är manligt att ha grova armar med stora biceps. Därmed inte sagt att man är omanlig om man har tunnare armar. Det är manligt att ha hår på bröstet. Däremot inte sagt att det är omanligt att vara slätbröstad. Det är manligt att vara flintis också. Men är det omanligt med långt hår? Nä. Män har generellt sett mer kroppsbehåring än kvinnor, några få ställen undantaget, alltså är det inte konstigt att hårig kropp ses som ett manligt attribut.

Jag tycker att folk är för entusiastiska med rakhyvlarna, men var och en får bli salig på sin fason. Fast jag får väl erkänna att om en kvinna har hårigare ben eller mage än vad jag har, har grövre armar (muskler), så är ju inte det något som tilltalar mina preferenser. Att damer är smartare eller tjänar mer pengar än mig är dock inget jag upplever som okvinnligt (en del män klarar ju inte sådant vad det verkar).
*Stintan*
CITAT (jjohan @ 18-04-2008, 13:19) *
Eftersom majoriteten av alla kvinnor rakar benen så kan man rent logiskt säga att det är kvinnligt att raka benen. Eller att det på någotvis tillhör kvinnornas sysslor, eftersom män väldigt sällan rakar benen.

Så ja, jag skulle nog säga att det är okvinnligt att inte raka benen. För egen del så tycker jag det är upp till var och en. Om alla kvinnor vill sluta att raka benen så får dom såklart göra det och jag tänker inte gå runt och propagera för att kvinnor ska börja raka benen igen. Folk får se ut som dom själva vill.

Jag håller med om att det är sjukt att 13-åriga tjejer inte vågar visa sig på stranden för att dom inte har rakat benen.

Jag tycker snarare att många tjejer kanske borde skapa sig lite distans till sitt utseende oavsett om det handlar om att spara in på sin kvinnlighet eller inte.
Detta gäller män också, även fast det oftare handlar om attityd än om utseendefixering där.

Men hallå!! Vad har du för belägg för att majoriteten av alla kvinnor rakar benen? Jag tror precis tvärtom. De flesta kvinnor har nog inte pälsbeprydda ben som behöver rakas. Kroppshår har alla i mer eller mindre utsträckning men att hålla på och raka när stråna inte ens syns är ju bara löjligt. Vad ger det för signaler om karlar tycker att det är kvinnligt att raka?

Jag har en kompis som fick ett barn som var helt ludet och hennes första reaktion var lite förskräckelse och att hon hade fött en apa. Så var det ju självklart inte och hårigheten försvann ganska fort. Visst jag kan förstå människor som har uppenbara problem med hårväxt och kanske skulle må bättre om det gick att åtgärda, men att göra det till något som kvinnor bör göra för att de är bevis på kvinnlighet är horribelt.

Kat
CITAT (jjohan @ 18-04-2008, 13:19) *

Det är snarare förbannat dumt att könsbestämma en egenskap eller en företeelse baserat på att "de flesta" i just den här tidsåldern i den här kulturen gör det.
Och ännu värre blir det om man går så långt att man säger att det är exempelvis "omanligt" att göra det.

Kvinnlighet och manlighet sitter inte i könsrollerna. Könsrollerna är blott skapade av den kontext vi befinner oss i och är i ständig förändring.
gunvor
CITAT (skogstroll @ 18-04-2008, 13:05) *
rotfl.gif

En anekdot: för några år sen när jag var singel och sökande så dejtade jag en kille som visade sig ha väldigt lurvig rygg sick.gif en dag när vi kramades lite så kände jag att det stack ut som taggar på hans rygg, han hade väl rakat sej på ryggen (hur?) eller nåt å så stack det ut stubb genom tröjan sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sick.gif sen skulle han bjuda ut mig på kinamat en kväll fast han va tvungen att gå hem till föräldrarna att låna pengar till middan... jojo

Han kanske bara sade att han skulle låna pengar flirting.gif - kanske skulle han hem o få mammas hjälp med rakapparaten på ryggen!!
skogstroll
nä för följde med till föräldrarna suck
Wilmer
Är ni ihop än i dag confused.gif

laugh.gif
Tezzla
Jag rakar mina ben och armhålor tre månader om året. Juni, juli och augusti. De andra nio månaderna orkar jag inte bry mig.

Platsar jag då in i gruppen: "majoriteten av alla kvinnor rakar benen" flirting.gif
skogstroll
CITAT (Wilmer @ 18-04-2008, 15:04) *
Är ni ihop än i dag confused.gif
laugh.gif

nej giggle.gif han började spionera utanför min lägenhet så en granne haffade honom i tron han var nån sexualbrottsling så det tog slut hahah
Pirum
Jag vill ju inte avslöja min ålder rolleyes.gif (håhåjaja), men för några år sedan umgicks jag i en grupp där en klar majoritet av kvinnorna inte rakade ben eller armhålor. Ett par år senare rakade i stort sett alla av dessa kvinnorna både ben och armhålor (utom möjligen på vintern, men vad vet jag). Vad hade hänt? Ja, jag vet då tusan inte. Jag skyller på modet, etc.
skogstroll
jag rakar när jag orkar och tror att nån har intresse = inte så ofta vintertid...
Piccante
CITAT (Pirum @ 18-04-2008, 15:32) *
Jag vill ju inte avslöja min ålder rolleyes.gif (håhåjaja), men för några år sedan umgicks jag i en grupp där en klar majoritet av kvinnorna inte rakade ben eller armhålor. Ett par år senare rakade i stort sett alla av dessa kvinnorna både ben och armhålor (utom möjligen på vintern, men vad vet jag). Vad hade hänt? Ja, jag vet då tusan inte. Jag skyller på modet, etc.

Skäms inte för din ålder bara för att du har kommit upp i den åldern då man har upplevt mer än ett mode trostar.gif Fast jag fick lite åldersnoja själv när jag tänkte tillbaka på 80 och 90-talet och insåg att jag har upplevt båda decennierna själv ända från början till slut fear.gif

Angående kroppshår så tror jag att antingen så finns det någon evolutionär fördel med hår eftersom vi har kvar det och det inte har reducerats helt. Eller så är gud eller någon annan allsmäktig skapare storägare i Gilettekoncernen.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 18-04-2008, 15:59) *
... Eller så är gud eller någon annan allsmäktig skapare storägare i Gilettekoncernen.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
skogstroll
The Best A Man Can Get giggle.gif
Anic
Från http://64.233.183.104/search?q=cache:sPr2Y...;cd=5&gl=se

Hårets ursprungliga uppgift var densamma som hos djuren nämligen att ge oss en skyddande päls med viss motståndskraft mot slag, nötning och samtidigt verka värmeisolerande. (Bergmark och Pehrsson, 1972) Kroppshåret fyller en funktion även om det inte längre har någon betydelse för människans överlevnad. (Bolt, 1998) Vi har många olika slags hår: huvudhår, ögonbryn, ögonfransar, näshår, öronhår, hår på ben och armar, armhålehår, hår på bröstet och könshår. Förutom det har människan små färglösa fjun över nästan hela kroppen. Huvudhåret skyddar oss mot solens ultravioletta strålar och mot kyla. Håret i näsa, öron, ögonfransar och ögonbryn håller dammpartiklar och skräp borta samtidigt som näshåret också fungerar som doftfångare och doftförmedlare. Håret har också en stor psykologisk betydelse för oss. Det har alltid varit en central del av vårt kroppsspråk och är starkt knutet till sexualiteten.

Jag har för mig att jag läst att kropphår påverkar balansen och känslen.
Att ta bort kroppshår är inget nytt, i antika Grekland (ansågs fult) och gamla Egyptien (tog bort all hår även huvudet för det ansågs ohygeniskt) gjorde man redan det.

Läste detta på http://din-iman.bloggspace.se/487241/Domen...bort-kroppshar/

I islamisk sharî’ah har hår blivit uppdelade i tre grupper:

Den första: Hår som man inte får ta bort, så som en mans skägg.

Den andra: Hår som man måste ta bort, så som hår under armarna, könshår och den längre mustaschen om den har nått läpparna.

Den tredje: Hår som vi inte har blivit beordrade att göra något särskilt med, så som hår på händerna, benen och bröstkorgen. Detta hår är det tillåtet att ta bort, och Allâh vet bäst.

Här är en teori om varför vi går upprätta ang kropphår:

Forskaren Lia Amaral har studerat olika sorters apor och menar att det finns ett samband mellan artens grad av behåring och hur de bär sina ungar, skriver Science Daily.

Hon hävdar att när människan förlorade sin kroppsbehåring förlorade också avkomman sin möjlighet att själva klamra sig fast på sina mödrars ryggar. Mammorna tvingades då hålla i barnen med sina händer och reste sig således upp på två ben.

Människobebisarnas vikt ökade också risken för att de skulle trilla av sina mödrars ryggar, enligt Amaral, så även detta bidrog till den upprätta gången. En bebis väger nämligen dubbelt mycket som en gorillaunge, trots att en vuxen gorilla är betydligt tyngre än en vuxen människa
Alphaville
Det ser absolut ut som en killes ben.
Tosan
Sådär ser mina ben ut om jag låtit bli att raka dem på ett tag, fast då med dubbla vadomfånget... Behöver jag säga varför jag rakar dem?
freddie
CITAT (Maria82a @ 17-04-2008, 23:37) *
hittade en länk på denna kvinna......själv tycker jag inte att det e ngt fel på hennes ben... kompiskram.gif
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archi...ben_230561w.jpg

Man ser inte benen för alla hår... smile.gif
Cacki
CITAT (freddie @ 18-04-2008, 22:02) *
Man ser inte benen för alla hår... smile.gif

Stör det dej? innocent.gif
Då kan du trösta dej med att så här har vi kvinnor nästan alltid det. Rakar du benen?? flirting.gif shy.gif giggle.gif
silos
Det är ju helt naturlig att ha hår på kroppen;en del har mindre och en del har mera.
Vippan
Fult fult med håriga kvinnoben, det där måste vara en man ser väldigt konstigt ut annars.
Ophelia
Kan inte förstå vissa inlägg där det ifrågasätts om det är en kvinna. Är ni möjligtvis födda i farstun och inte har sett andra kvinnor någon gång eller inser att alla är olika? Mina ben ser ut sådär om jag inte rakar mig (vilket jag inte alltid har lust med och faktiskt sällan gör). Jag är 100 % kvinna men mitt hår är mörkt och rikligt. Kommer knappast bli tunnhårig som äldre och ser idag ut som Ronja med mitt hår. Vi bör nog tänka efter lite vad vi håller på med. Det finns de som mår mycket dåligt över att bli betraktade som "fula" och "okvinnliga" och andra som inget hellre skulle önska än att ha hår oavsett var det sitter. Vi yvas över barn som anammar en sjukligt kroppsfixering gällande hår, vikt m.m. men det är ju faktiskt vi vuxna som skapar problemen.

Blä säger jag.
Cacki
CITAT (Ophelia @ 01-05-2008, 13:35) *
Kan inte förstå vissa inlägg där det ifrågasätts om det är en kvinna. Är ni möjligtvis födda i farstun och inte har sett andra kvinnor någon gång eller inser att alla är olika? Mina ben ser ut sådär om jag inte rakar mig (vilket jag inte alltid har lust med och faktiskt sällan gör). Jag är 100 % kvinna men mitt hår är mörkt och rikligt. Kommer knappast bli tunnhårig som äldre och ser idag ut som Ronja med mitt hår. Vi bör nog tänka efter lite vad vi håller på med. Det finns de som mår mycket dåligt över att bli betraktade som "fula" och "okvinnliga" och andra som inget hellre skulle önska än att ha hår oavsett var det sitter. Vi yvas över barn som anammar en sjukligt kroppsfixering gällande hår, vikt m.m. men det är ju faktiskt vi vuxna som skapar problemen.

Blä säger jag.

tummenupp.gif Ingen kan rå för hur man är skapt.
Rapchic
giggle.gif ser ut som bena skulle kunna vara mina iallafall när det gäller håret giggle.gif
så såg mina ben ut när jag sparade för att testa att vaxa bena (AJ! säger jag bara -cry-.gif )
*Stintan*

Blä säger jag.

bravo.gif
Whiskuchi
Kan inte förstå vissa inlägg där det ifrågasätts om det är en kvinna. Är ni möjligtvis födda i farstun och inte har sett andra kvinnor någon gång eller inser att alla är olika?

Jodå, och visst har jag sett rejält håriga kvinnoben - det är mest knäna som får mig att undra. Jag tror det är en man på bilden.
Myosotis

Blä säger jag.

tummenupp.gif Bra skrivet!!
pillerill bland blomoblad
I denna extremt viktiga tråd har jag om möjigt ett ännu mer viktigt inlägg: När jag bröt knäet och blev helt inaktiv pga gips - DÅ började det växa låååånga tjocka svarta hårstrån på mitt brutna knä!! Eftersom det inte växer på det andra benet (eller knäet) så såg det förstås rätt konstigt ut... . giggle.gifbiggrin.gif

I övrigt vill jag bara säga att om någon KÄNNER sig sexig med/utan håriga ben så är han/hon antagligen det! Förslag: kan vi inte bara låta bli att tycka så himla mycket om sådant som inte angår oss och låta folk sköta sig själv?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon