Ja, att även män är fångade av andra mäns, och givetvis kvinnors - kvinnor har nog mer makt än en del tror, förväntan/krav på dem är bara att beklaga.
Men, för att återgå till skjutsandet, på många (de flesta) orter funkar inte kommunala färdmedel utanför skol- eller arbetstid. Knappt ens då. Och i städer som Göteborg, och sannolikt då även Stockholm, så dräller det av slödder, pack, avskum och drägg lite varstans. Nej, en majoritet av befolkningen på dessa orter är såklart trevlig och allmänt rekorderlig, men antalet fähundar är stort. Vad spelar det för roll om "man har rätt" att resa fritt och utan att vara rädd, om man vaknar på sjukhuset dagen efter? Ok, nu framstår jag kanske som feg och överbeskyddande, och rent teoretiskt är det väl sådana som mig som löpt störst risk att råka illa ut under åren (dvs, ung och vanlig man som ibland dricker för mycket och vinglar hem från krogen), men jag blir orolig varenda gång en kvinnlig bekant ska bege sig hemåt ensam efter typ midnatt. Har kört arbetskompisar ända hem när vi samåkt kvällstid, så de ska slippa ta bussen den sista halvmilen, ofta med lätt förvåning från deras sida - jag ser det som självklarhet att lägga några minuter på att vi båda ska känna oss tryggare. Ack. Nä, ut mot trädgården en stund.