Full version: Oense
Sidor: 1, 2
Pirum
Ja, att även män är fångade av andra mäns, och givetvis kvinnors - kvinnor har nog mer makt än en del tror, förväntan/krav på dem är bara att beklaga.

Men, för att återgå till skjutsandet, på många (de flesta) orter funkar inte kommunala färdmedel utanför skol- eller arbetstid. Knappt ens då. Och i städer som Göteborg, och sannolikt då även Stockholm, så dräller det av slödder, pack, avskum och drägg lite varstans. Nej, en majoritet av befolkningen på dessa orter är såklart trevlig och allmänt rekorderlig, men antalet fähundar är stort. Vad spelar det för roll om "man har rätt" att resa fritt och utan att vara rädd, om man vaknar på sjukhuset dagen efter? Ok, nu framstår jag kanske som feg och överbeskyddande, och rent teoretiskt är det väl sådana som mig som löpt störst risk att råka illa ut under åren (dvs, ung och vanlig man som ibland dricker för mycket och vinglar hem från krogen), men jag blir orolig varenda gång en kvinnlig bekant ska bege sig hemåt ensam efter typ midnatt. Har kört arbetskompisar ända hem när vi samåkt kvällstid, så de ska slippa ta bussen den sista halvmilen, ofta med lätt förvåning från deras sida - jag ser det som självklarhet att lägga några minuter på att vi båda ska känna oss tryggare. Ack. Nä, ut mot trädgården en stund.
Lemonne

Jag hade 800 meters väg hem från krogen. Denna sträcka räckte för att jag skulle bli överfallen, jag hade bara några meter kvar till dörren. Jag blev panikslagen och lyckades slita mig loss. Gud vet vad som hade hänt annars.

Samma år blev en av mina väninnor våldtagen i taxin av taxichauffören. Tyvärr lyckades vi inte övertyga henne om att anmäla.

Numera har jag en mil hem från centrum, och då jag vägrar ta taxi och inte heller törs gå de 500 metrarna från busshållsplatsen ensam, så cyklar jag istället. Eller sover över hos en kompis.

Ta hand om er dotter. Skjutsa henne vart hon vill. Såren efter en våldtäkt, våldtäktsförsök, rån eller misshandel kommer vara mycket svårare för er att hjälpa henne med än vad det var att sätta er i bilen och skjutsa. Man kan aldrig vara nog så försiktig.
mogge92
klart att din man också ska skjutsa, om han inte jobbar just vid det tillfället då hon behöver skjuts.
Mollis
Självklart ska man ha koll på barnen men man kan inte ha det hela tiden, min dotter t ex flyttade till Lund när hon var 18 år, jag var ju tvungen att lita på att hon klarade det, det sker ju brott i alla samhällen så hon fick ta med sig min oro och mina förmaningar, jag kunde ju inte göra nåt åt det annat än att lita till hennes omdöme, och jag tror att de flesta tonåriga tjejerna har mycket bättre koll än vad deras föräldrar har.
LadyG
Det är ganska stor skillnad på en som är 18 och en som är 15 iofs.
Jag anförtror iaf inte en 15-åring samma saker som en 18-åring.
Pirum
CITAT (Mollis @ 03-05-2008, 17:17) *
Självklart ska man ha koll på barnen men man kan inte ha det hela tiden, min dotter t ex flyttade till Lund när hon var 18 år, jag var ju tvungen att lita på att hon klarade det, det sker ju brott i alla samhällen så hon fick ta med sig min oro och mina förmaningar, jag kunde ju inte göra nåt åt det annat än att lita till hennes omdöme, och jag tror att de flesta tonåriga tjejerna har mycket bättre koll än vad deras föräldrar har.

Jo, så är det nog ofta, att ungdomar har bättre koll på "sin egen" miljö än många vuxna. Men det är också typiskt för vårt samhälle, det där med "lita på att klara", för det man menar är då "lita på att man klarar undvika faror genom att uppföra sig rationellt", och då kommer man till den trista slutsatsen att även om man BORDE kunna gå helt fritt och tryggt, lätt berusad genom mörka parken, så KAN man det inte - om man vill försöka minska riskerna att råka illa ut. Dvs, man överför indirekt en del av ansvaret att skydda sig, till potentiella offer. (Detta innebär INTE att man får skylla sig själv)
Att "hemmet är den farligaste miljön", "fler dör av passiv rökning än av mord", "de flesta dödsolyckor hem från krogen sker i en bil", etc, det är ingen tröst för den som blir överfallen på en gångstig. Media hjälper till att sprida rädsla, och det är många gånger obra, men bättre att vara försiktig/"överbeskyddande" en gång för ofta än en gång för lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon