Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
hej hej

detta trädgårdsåret har verkligen börjat bra!!! torka och värme och nu frostrisk i hela sydsverige . hur ska ni göra nu ??

själv har jag aldrig upplevt så här pass sen ''järnnatt'' hos mig . och jag hoppas att jag verkligen inte får någon frost det blir väl till att täcka i natt och ta in vad som kan tas in . och lycka till !!
Piccante
-cry-.gif
Myosotis
Här fryser det ändå nästan varje natt just nu, senast i natt -1°C (norra Skåne). Frostrisken är inte helt över här förrän i juni, så jag har lärt mig att inte plantera ut för tidigt, annars får man bara springa runt med handdukar och lakan och drapera dem överallt. Jag sår i småkrukor, 1 eller några frön per kruka, och planterar ut dem sen. T.ex. Cosmos, krasse, tagetes. Allt står intill husväggen under en tunnel/tältgrej. Det enda jag behöver göra varje kväll är att täcka de böjda metallstängerna med 2 st lakan, det tar 5 sekunder. Blir det riktigt kallt brukar jag ställa dit några flaskor med varmvatten. Men bara närheten till väggen (söder, uppvärmd av solen) gör flera graders skillnad.
Potatisen har börjat komma upp men de klarar sig även om blasten skulle svartna.
Alexander-VG-zon3
jag hade i natt +3c förra natten igen +13c som lägst , även äldre mer erfarna odlare än mig har ju redan också tat ut och planterat och börjat att odla . och senaste gången det hos mig blev frost så här sent var när mamma bodde hemma än . och för ca 10-12år sedan var här en frostnatt men det var i början av maj , så jag kan inte direkt säga att det brukar bli frost här så sent . dock nära noll kan det bli i början av maj ,,enlighet smhi ska jag få -2c natten till tisdag ,, hoppas verkligen inte att det blir frost .

Myosotis ; du verkar ha koll på läget ,, tummenupp.gif
Christer i Falköping
Här är det frost var och varannan natt än. Tar bara in det allra känsligaste numera, men skall i alla fall täcka över alla bladkaktusarna jag ställt ut. De börjar få rätt många knoppar nu.
Christer.
Alexander-VG-zon3
jag tar in mina känsligaste inför natten . sedan täcker jag resten . borde inte bli något skadat
igl
har varit ute och täckt min cornus kousa, China girl med fiberduk. Det är knopp i den och jag misstänker den kan ta stryk.
Alla mina hibiscusar har jag tagit ut och de är så stora och tunga så de får vara ute. Jag har satt dem utanför inglasad altan och där blir ingen frost nu. På altanen har jag flera bladkaktusar och de trivs och blommar trots att temperaturen sjunker ned mot 5 plus under natten.
En Zilga jag köpte förra helgen frös bladen på natten mot tisdag. Rotsystemet var fint så jag antar den kommer igen.
Hoppas på mildare väder annars blir det väl inte så mycket frukt i år. Har inte sett så mycket bin nu.
mvh
inger
Monica M zon 4
Här hos mig är järnnätterna inte över förrän i början av juni. Bor strax söder om Borås. Har varit ute och bäddat in daliorna. Nu håller jag tummarna att det räcker med dubbel fiberduk.

Har sett att det är många som redan planterat ut sommarblommor. Det har ju varit så varmt och gott att många trott faran var över. Det är nog många sommarplantor som fryser bort i natt.
ingrid fuxwall
Själv har jag burit in det mesta i garaget och sist var jag ute och täckte det jag inte orkade bära in med trasmattor. Vi är ju bara i slutet av maj så det kan bli frost många gånger än.

ingrid som ska iväg och jaga valp som jagar sladdar
Alexander-VG-zon3
satt en känslig växt vid källartrappan ,, resten som står i krukor har jag täckt . det i marken får klara sig själv . runt +9c +10c ,, tror inte jag får någon frost
embees
Vi har +6 nu i Sjöbo. Har kvar de mest frostkänsliga under tak eller i skydd.

Hade +0,1 en natt i veckan som gick. Annars har vi här haft några plusgrader på nätterna och upp mot 19 på dagarna.

Men idag har vi bara haft +11 grader och det är den lägsta dagstemperaturen på mycket länge. Hoppas det inte knäpper till i natt.
netaave
Det sägs att om det är +5 gr eller under vid 23-tiden är det frostrisk, har kört efter det nu senaste veckorna och här i Uppland verkar det stamma ganska bra.
Just nu kl 22.40 har vi bara 2.2 gr så det lär nog bli frost i natt. har täckt med fiberduk både lådor o krukor ute och på altanen, rabatterna får klara sig.
Värst tycker jag är att fruktträden som blommar så vackert här nu, plommon, körsbär o päron inte kommer bära frukt, inga humlor har just synts till och snart är det för sent.
Alexander-VG-zon3
CITAT (netaave @ 18-05-2008, 21:45) *
Det sägs att om det är +5 gr eller under vid 23-tiden är det frostrisk, har kört efter det nu senaste veckorna och här i Uppland verkar det stamma ganska bra.
Just nu kl 22.40 har vi bara 2.2 gr så det lär nog bli frost i natt. har täckt med fiberduk både lådor o krukor ute och på altanen, rabatterna får klara sig.
Värst tycker jag är att fruktträden som blommar så vackert här nu, plommon, körsbär o päron inte kommer bära frukt, inga humlor har just synts till och snart är det för sent.

just nu +5,2c ,, tror du att det blir frost då ??

om det är ett säkert test att veta om det blir frost ,, så var det rätt så smart .

jag har ju täcks som dig . fast här håller fruktträden på att blomma över hoppas att ev kart klara sig .
Eva B zon 5
Oj, oj, oj här har det varit kallt i natt. - 4 kl 5.30, jag bor en bit utanför Bollnäs i Hälsingland.
Åkrarna är vita av frost, löven på björkarna ser inte alls ut att må bra, men det värsta av allt. Perennerna hänger i rabatterna. Vippvallmon, perenna vallmo, riddarsporrar, ja nästan allt har ett vitt skal på sig. Hoppas bara att dom klarar sig eller kommer tillbaka, är ju frost och inte tjäle. Värst tycker jag det är med bergsvallmo och "Green Twist" (riddarsporrar) om dom inte klarat sig. Det är bara att hålla tummarna. Skulle väl ha täckt över, men man är klok i efterhand. Här är vi vana att det blir frost men inte har det varit så här tidigare om åren.
Småplantorna, dom får natta inomhus, på verandan, där blir det i alla fall inte frost. Måste försöka rädda dom, det är ju ganska mycket jobb som ligger bakom, innan man får utplanteringsbara småttingar.
Nu ska jag ta mig en tur ut i trädgården och titta på förödelsen.
Mvh
Eva B
Monica M zon 4
Å jag har haft -3 i natt. Tur jag bäddade in daliorna!
Gillan
Ja, förödelse är det här också. -3 grader var det här i natt och det mesta hänger och slokar ute. Och att det inte är tjäle vet man ju, men frågan är om allt som var i knopp, som Liljor, Dagliljor, Aklejor och Pioner mm tar sig igen? Det här har då inte jag varit med om här förut i alla fall. Att man får täcka alla nyplanteringar, krukor och "årssådder" vet man ju. Men inte har då jag tänkt börja täcka rabatterna i alla fall. Där går min gräns rtfm.gif ...... crying.gif ....................fick till och med "knacka" hål på isen i fågelbadet -fear-.gif
Ett par bilder på lite av förödelsen ( som kanske inte är någon förödelse när det kommer till kritan dunno.gif )

Pion "Bowl of beauty" som var full med knopp

[attachment=18414:2008_05_...003_Odla.JPG]

Blandad kompott

[attachment=18413:2008_05_...007_Odla.JPG]

Hur gick det för dig flaxss? Och er andra?

Alexander-VG-zon3
har inte hunnit kolal än , ,, sitter i skolan nu . men det var i natt -0,9c gräset var täckt av frost . hoppaas det mesta har klarat sig . får se i eftermidda
embees
Det blev som minst -0,8 och när jag tittade ut genom fönstret så ser jag att Flitiga Lisorna har klarat sig som står på golvet på balkongen tummenupp.gif Även de som står inne på terrassen har klarat sig tummenupp.gif Ska strax gå ut och kolla Löjtnantshjärtanplantorna. De är ju också väldigt känsliga för frost crying.gif
En av mina trädpioner blommar för fullt, vågar knappt gå ut och titta -fear-.gif

Usch, det är så nervigt när kvicksilvret sjunker ner så här långt.....!
Malvia

-3 i natt, odlingarna i pallkragar har haft fiberduk på i en vecka nu.
Myosotis
-4,9° blev det (norra Skåne), och ormbunkarna har fryst sönder. Sådderna har klarat sig liksom blommande löjtnantshjärta och pion i knopp, men aklejorna (första blommade upp igår) är lite hängiga, fast jag tror att de hämtar sig.
MariaS
-0,9 här. Inget har varit täckt, men jag har heller inte burit ut några känsliga växter heller... Oliven fick en ny frostkänning inatt då, så jag räknar med en ny blomning nu fram i juni. Från förra blomningen har jag frukter som är ca 4-5mm stora.
Föresten är detta ca 2 veckor tidiga järnnätter, men det är ju så här det ska vara när det är fullmåne på vårkanten.
evni
Här har det varit frost i natt. (Östergötland) och det ganska reält.
Jag täckte allt i går med täckväv men bara med ETT lager. help.gif
Jag törs knappast titta när jag kommer hem från jobbet i dag.
Det ska tydligen bli frost i natt igen.

/Eva
Bee
Jag hann inte kolla i morse så jag vet inte hur mina dahlior mår. Trädpionen på framsidan (morgonsol) såg fin ut i alla fall.

Kan man hoppas att bladlössen dör av en frostnatt?
Viveka
Jag tror inte det har varit frost här vid Mjörn, men nog är det svinkallt, ca 4 grader nu på morgonen.

Jag har fiberduk över frösådden i grönsakslandet, men allting annat verkar klara sig bra, tidiga pioner och rhododendron, löjtnantshjärta, vipprams mm blommar för fullt och ser helt oberörda ut. Och lökarna klarar tydligen vad som helst, liksom pelargoner och andra utplanteringsväxter.

Kan man hoppas att den här köldknäppen tar kål på mördarsniglarna? De verkar vara färre än vanligt i år.
Piccante
här springer man ut kl 03 för att bära in växter när temperaturen föll och så blev det inte lägre än -0.7C
Myosotis
Vid närmare eftertanke ser nog mitt löjtnantshjärta lite deprimerat ut i alla fall. sad.gif
MammaMattsson
Jag har varken varit ute och tittat eller täckt, jag har umgåtts med magsjuka istället... crying.gif

Vet inte om jag vågar gå ut och titta nu.
renate
-2,1°kl 03:30,i växthuset 0°.Mest oroligt var jag för gurkplantorna i växthuset jag hade inte värmefläkten på var bortrest över helgen.Gurkorna klarade sig,men ute har en del blad frusit.Rodgersia,vaxklockor,katsurablad och de översta bladen på bokhäcken.Inget att göra åt det kommer nya blad.Nu är det molnigt och regnigt och ingen frost förhoppningsvis.Har lagt in kabeln till värmefläkten för jag skulle har klippt gräset,men för säkerhets skull ska jag kopplar det igen då behöver jag bara slår på kontakten om det blir kallt igen.Mina dalior har inte kommit upp.Blåbergvallmosådderna har troligen klarat sig ute.
Alexander-VG-zon3
har kollat det mesta har klarat sig -- dock frilands hibiskusen blad såg hängiga ut ,, vippvallmon va lite svart . men cannor,dahlior och annat klarade sig utan täckning .
renate
Det var väl tur det,jag går inte ut med fiberdukar nu i maj,har inga sommarblommor ute än.Kabeln till värmefläkten satt jag i igen ifall det blir kallt.
Alexander-VG-zon3
och allt i krukor som jag täckte klarade sig också bra . i natt varnar dom för ev frost och visar i natt som lägst 0c . sedan ska det blir varmare både natt och dag .

CITAT (Bee @ 19-05-2008, 09:15) *
Kan man hoppas att bladlössen dör av en frostnatt?

bladlössen hos mig lever vidare som om inget har hänt .

CITAT (Myosotis @ 19-05-2008, 08:39) *
-4,9° blev det (norra Skåne), och ormbunkarna har fryst sönder. Sådderna har klarat sig liksom blommande löjtnantshjärta och pion i knopp, men aklejorna (första blommade upp igår) är lite hängiga, fast jag tror att de hämtar sig.

intressant att det skiljer så mycket i ett och samma län . hoppas att allt som blev skadat hos dig återhämtar sig . tråkigt när det fryser och blir förstört .
Christer i Falköping
-3 vid här vid Hornborgarsjön. Men allt som täckts ser ut att må bra. Även det andra jag inte orkat göra något åt.
Christer.
Monaxe
Ingen frost här natten som gick, fast det har varit frost bara någon km härifrån.
Inga växter ser påverkade ut på något sätt (ännu)...

Det är fördelen med att bo nära havet!

Har inte täckt någonting, men är lite orolig för frösådderna, får hålla koll ikväll för ev uttryckning med fiberduk.

Att sniglarna skulle ge sig för lite minusgrader tror jag dessvärre inte, dom bidar bara sin tid...
Rihane
Stockholm på en vindpinad balkong -1,8 i natt som lägst, ett lager fiberväv.
Den första blomman på den rosa hängpetunian har slagit ut under dagen.
Några blomman för dagen har tappat sugen lite, tror att dom återhämtar sig. Resten ser okej ut.
bikiv
Astilben har kroknat, Höstanemonerna ser sjuka ut och Riddarsporrarna har blivit vita, Liljorna är bruna i topparna. Ok, dom kommer säkert igen bara det inte blir fler kalla nätter, vad kan man begära av de stackars växterna?

Utplanterad Törnrosas Kjortel och Känguruäpple har klarat sig under fiberduk liksom den 4-åriga jättedahlian i sin kruka (skulle bryta ihop om den frös, men den har 3 lager med fiberduk över sig).

I växthuset har frostvakten skött sig bra, trots 0.4 minus ute var det i växthuset +11 rolleyes.gif

Enligt väderrapporten ska det bli mildare igen, men här i Sthlms området kan vi vänta järnnätterna i början på juni. Det är ju låååååångt dit!
renate
bara 4,3° här nu,risk för frost i natt med.Satt på värmefläkt/frostvakt i växthuset och fiberduk på mina småplantor ute.
Bee
Mina dahlior som kommit upp närmare 10 cm hade fått väldigt mörkgröna blad såg jag förut. Dom slokade dock inte så jag hoppas dom klarat sig.

Just nu har vi 6+. Det blir nog inte frost inatt.
freddie
5m från havet, sydkusten. Vattnet är 10-15 grader. I natt var det 7.1 som lägst i luften. Har inte varit inte i närheten av frost sen i början av april. He, he, he! biggrin.gif (Tvungen att retas lite bara!)
embees
CITAT (Markus_H @ 19-05-2008, 12:06) *
här springer man ut kl 03 för att bära in växter när temperaturen föll och så blev det inte lägre än -0.7C

Skulle vara intressant att få reda på vad grannarna tänker om oss odlagalningar. Fast kl 3 på natten så är det förståss inte så många som håller koll på en.... naughty.gif

CITAT (freddie @ 19-05-2008, 22:26) *
5m från havet, sydkusten. Vattnet är 10-15 grader. I natt var det 7.1 som lägst i luften. Har inte varit inte i närheten av frost sen i början av april. He, he, he! biggrin.gif (Tvungen att retas lite bara!)

Hrmm....man kanske ska ta och hyra in en snökanon? ninja.gif devil.gif ....... giggle.gif
Myosotis
CITAT (embees @ 19-05-2008, 22:33) *
Skulle vara intressant att få reda på vad grannarna tänker om oss odlagalningar. Fast kl 3 på natten så är det förståss inte så många som håller koll på en.... naughty.gif

säg inte det...

Men det ser nog faktiskt rätt kul ut, särskilt på hösten, då brukar jag täcka mycket. Man kommer på mitt i natten att det är stjärnklart och svinkallt och springer ut med pannlampa och gamla mattor...
DragonLady
10+ grader här på västkusten just nu... har ju vatten runtom som håller 13-14 grader.
Alexander-VG-zon3
+5,5c nu .
freddie
Kl. 23.53: 10.1 grader smile.gif
Österläge
Jag hade +0.7 som minst för två nätter sen, hade inte tänkt på frostrisken men blev lite nojjig då, så i förrgår byggde jag en "koja" åt de känsliga växterna med två stolar mot väggen o en filt över... Därunder ställer jag tomat, chili, myrten. De verkar klara sig, igår när jag gick till jobbet kl 7.30 var det 2 grader o hade varit exakt 0 som kallast, idag kl 8 var det 6 grader och som minst +2 i natt, växterna såg bra ut både igår o idag, har ställt ut dem nu för att de ska få så mycket ljus som möjligt.

Bor i nordöstra Göteborg, nära gränsen till Ale, det brukar vara lite kallare här än i Göteborg men det är ju ändå rätt nära till havet som värmer... Verkar ju bli varmare nu i veckan så hoppas inte det blir mer frost! Bra tips det där med 5 grader kl 23, ska tänka på det... Och fullmåne som MariaS sa, det är ju fullmåne i natt! ohmy.gif
Christer i Falköping
Minus två inatt hos mig.
Christer.
titti49zon6
+ 2,5° hos mig i natt ( men jag bor ju i norra sverige, det räknas kanske inte giggle.gif )
ingrid fuxwall
Här har det tydligen vart ganska mycket frost - all potatisblast har skrumpnat ; ((

ingrid
Har än en kväll burit in allt och kommer att fortsätta med det så länge det finns risk
Alexander-VG-zon3
vid närmare koll hade mer blivit skadat av frosten i trädgården

och i grannbyn var det kallare där hade även små lönn och ek plantor i skogen fått svarta toppar .
MariaS
Fick ett utbrott på jobbet imorse! Där hade det varit ca-2 inatt. Fast det där med att täcka in....
ja det hade nog varit bättre om de inte hade försökt i alla fall. Nu fick jag slänga en cc-vagn med tomater och en vagn flitiga lisor och dalior istället ranting.gif rtfm.gif
Här hemma hade vi +0,8 och allt ser fortfarnde ut som det ska.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 20-05-2008, 21:00) *
Nu fick jag slänga en cc-vagn med tomater och en vagn flitiga lisor och dalior

CITAT (flaxss @ 20-05-2008, 20:49) *
vid närmare koll hade mer blivit skadat av frosten i trädgården

trostar.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon