|
Christer i Falköping
21-05-2008, 03:38
Minus här inatt igen. Men nog skulle det väl bli varmare snart igen? Christer.
Österläge
21-05-2008, 07:59
I natt hade jag 5 grader som kallast, hoppas det håller i sig... Gick o lade mig tidigt igår, redan kl 21, och då var det iofs 10 grader men jag fegade o ställde ändå in chilisarna och myrtenträdet under filten - hade ju inte behövs när det aldrig var kallare än 5 grader men better safe than sorry...
Lider med er som fått växter förstörda! Maria, menar du att tomaterna hade mått bättre av att så otäckta? Vad hade de gjort då..?
CITAT (uteplatsen @ 21-05-2008, 08:59)  I natt hade jag 5 grader som kallast, hoppas det håller i sig... Gick o lade mig tidigt igår, redan kl 21, och då var det iofs 10 grader men jag fegade o ställde ändå in chilisarna och myrtenträdet under filten - hade ju inte behövs när det aldrig var kallare än 5 grader men better safe than sorry...
Lider med er som fått växter förstörda! Maria, menar du att tomaterna hade mått bättre av att så otäckta? Vad hade de gjort då..? Det jag menar är att resultatet var det samma i alla fall, när de inte gör som de ska! Tomaterna ska inte vara ute över huvud taget såna här nätter. Det är därför vi har dem på vagnar, för att kunna köra in dem på natten helt enkelt.
Alexander-VG-zon3
21-05-2008, 19:21
på jobbet är tomaterna under tak skyddat från frost dom körs inte ens ut .
CITAT (flaxss @ 21-05-2008, 20:21)  på jobbet är tomaterna under tak skyddat från frost dom körs inte ens ut . Mmmm. Förklara det för mina medarbetare! Men OK. Nu jobbar jag ju själv resten av veckan, så nu är det lugnt i alla fall. Fast det är tråkigt när man måste ta hand om sånt här efter andra, trots anvisningar.
ingrid fuxwall
21-05-2008, 19:39
Vi har inte kommit så långt så egentligen är det inte konstigt att man får hålla på och bära morgon och kväll.
Tror att jag ska räkna mina tomatplantor i morgon - tror att jag har lite för många, någonstans lite drygt 50 stycken - men tomater är ju gott!
ingrid
Österläge
21-05-2008, 19:49
CITAT (MariaS @ 21-05-2008, 20:13)  Det jag menar är att resultatet var det samma i alla fall, när de inte gör som de ska! Tomaterna ska inte vara ute över huvud taget såna här nätter. Det är därför vi har dem på vagnar, för att kunna köra in dem på natten helt enkelt. Aha... Ja det är ju jobbigt när de inte kan sina grejor och inte gör som anvisat!! CITAT (ingrid fuxwall @ 21-05-2008, 20:39)  Vi har inte kommit så långt så egentligen är det inte konstigt att man får hålla på och bära morgon och kväll.
Tror att jag ska räkna mina tomatplantor i morgon - tror att jag har lite för många, någonstans lite drygt 50 stycken - men tomater är ju gott!
ingrid 50 tomatplantor?!?  Det måste jag berätta för min man - han tyckte jag köpte onödigt många- 4 st!!
Sätter på värmefläkten på i växthuset varje kväll så där har altt klarat sig,ställde in de små blåbergvallmoplantorna i växthuset igen de såg lite svedda ut.Ek och bokbladen är svarta i toppen,även katsuran har fruset men de kommer igen.
Österläge
22-05-2008, 10:29
Inatt var det 4,7 som kallast, faran över för den här gången... Men jag ska hålla noggrann koll på temperaturen om den börjar falla!
emmas matte
22-05-2008, 17:16
hos mej har Kivin frusit och det inte frosten tog har både mina kattor o grannens försökt att äta upp. Undrar vad det är med frusna kiviblad som gör kattorna galna, grannens hankatt brukar inte komma hit upp i trädgården, då jag själv har en stor sådan, så frusen Kivi måstwe vara så gott ,de försöker dra bort kvistarna o tuggar som tokiga, numera står alla kivina innanför kycklingnät o täcks med handukar varje natt. Resten av de frostkänsliga växterna bär vi ut på morgonen o in på kvällen bor i zo 4 skaraborg
Christer i Falköping
22-05-2008, 17:24
Kan du inte dressera din modiga hund till att jaga bort dem  Fast Emma är ju som sina bröder, skulle säkert bara hjälpa katterna att komma åt bättre  Plusgarder här i natt och det verkar som om allt klarat av denna frostperioden i alla fall. Fast jag tror nog att min fläder dog av den sena vintern. Grön under barken än, men nu börjar den kännas mjuk i stammen. Christer.
Ja nu ska väl frostrisken vara över för den här gången då. Väl mött til hösten (Optimistiskt...)
ingrid fuxwall
22-05-2008, 21:29
Hoppas också på att frosten är över för denna gången men vågar inte chansa så jag bar in alla tomatplantorna även i kväll - 140 stycken har jag  Det är tur att garaget är stort. ingrid
DragonLady
22-05-2008, 23:59
Just nu är det vid vingafyr 12,1
Myosotis
23-05-2008, 17:30
I natt var det första natten utan frost på ett tag (+0,9°).
Men du milde Ingrid! Vad gör du med så många tomater?  Mvh Fenja
ingrid fuxwall
23-05-2008, 19:51
CITAT (Fenja @ 23-05-2008, 18:56)  Men du milde Ingrid! Vad gör du med så många tomater?  Mvh Fenja Håller med dig - vad gör man med så många tomatplantor? För mig var det en terapi i allt elände, att "pula" med fröer - trodde inte i min vildaste fantasi att så många skulle gro. Kan väl inflika att det inte är enbart tomatfröerna som hade bra grodbarhet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|