Sidor: 1, 2
*Ulrica*
Sticklingstråden - om sticklingsförökning

Jag är nyfiken på det här med sticklingsförökning och vill lära mej mer!

Den här tråden tänkte jag kunde vara till för att visa/berätta om egna lyckade eller
misslyckade experiment, ge tips samt ställa frågor om allt som har med
sticklingsförökning att göra. Jag vet att vi har en del sticklingsduktiga Odlaiter
som kanske kan hjälpa till och dela med sej av sin kunskap i den här tråden.

Har du några bra länk- eller boktips så släng in dem här också!
*Ulrica*
Syrén

Jag har en helt fantastisk ädelsyrén som är minst 40-50 år gammal och som måste tas bort snart för den står väldigt dumt till. Men jag vill försöka få fram "kopior" först... (jag ska visa bilder så snart den har slagit ut)

Förra året försökte jag med halvmogna sticklingar som jag tog i juli och de dog visserligen inte men de hade inte fått en enda tillstymmelse till rötter 2 månader senare så jag gav upp och slängde dem. Nu har jag en ny bok - Creative Propagation av Peter Thompson och i den rekommenderas mjuka sticklingar för syrén. Jag har gjort som det står i boken och tänkte berätta om det här:

Sticklingarna ska tas på morgonen. Jag klippte strax under 4:e bladparet och drog försiktigt av de två nedersta bladparen och satte dem i såjord blandad med stenflis. Jag använder mina smågodislådor, vissa passar som lock utanpå andra. Dessa sticklingar är mycket ömtåliga för uttorkning, för hög eller låg värme och måste ha solljus för att överleva då de inte har någon lagrad näring. De ska få rötter ganska snabbt eftersom busken växer mycket fort just nu och cellerna delar på sej väldigt fort. De måste hållas ständigt fuktiga så jag kommer att spraya dem med vatten en gång om dagen och ha locket på hela tiden.Jag har ställt dem i ett söderfönster men jag ska skugga dem lite under soliga dagar.

Nu ska jag pyssla om dem och hålla tummarna för att det ska gå bra!
Så här ser det ut:
[attachment=18416:syrenstickling.jpg] [attachment=18415:syrensticklingar.jpg]
KURT
Jag hörde en intervju med Lena Israelsson om hennes nya bok ”Klosterträdgårdar - himmelska platser på jorden" i Odla med P1 21/4. Där berättade hon att just sticklingsförökning var något som hon hade lärt sig att göra effektivare efter att ha besökt olika kloster. De använde ofta PET flaskor (det finns omnämt även här på Odla). Med sticklingsförökning i PET flaska blir det både varmt, och fuktigt, så att sticklingarna inte torkar ut.
Eva i Höga
Yes, Ulrica, den här tråden kommer jag att älska! Tycker det är roligt med sticklingsförökning, brukar lyckas bättre med det än med mina tidiga frösådder.
Fenja
Annars kan man ju alltid söka på stickling också... wink.gif
Mvh
Fenja
Dilara
Jag älskar att experimentera med sticklingar. Satte precis 2 Saintpaulia blad i en liten kruka. Men jag vill ta ännu fler sticklingar, men vet inte vad jag ska ta! Någon som har några bra tips? smile.gif

Kalanchoe är en härlig växt att ta sticklingar på, funkar nästan garanterat ifall man stoppar dom till en början i vatten. Har nu satt flera styckna. Samma sak med Kärleksörter.
Ingrid Zon3
CITAT (Eva i Höga @ 19-05-2008, 11:27) *
Yes, Ulrica, den här tråden kommer jag att älska! Tycker det är roligt med sticklingsförökning, brukar lyckas bättre med det än med mina tidiga frösådder.

Jag med!

Av någon anledning hittar jag inte den här tråden i Fenjas länk. Men jag är bättre på att hitta sånt jag inte letar efter så den kanske är med ändå. smile.gif

Är det någon som har erfarenhet av sticklingar av rosenhagtorn?
MariaS
Jahaja. Det började med att "gubben" slog av toppen på min ormhassel med grävmaskinen....
Snabbt som ögat åkte sticklingen ner i en kruka med ogödslad torv. Lite senare tog sorken min gingko och vips var det några sticklingar i nästa kruka. Och sen var jag ju bara tvungen att testa med olivkvistarna jag hade klippt bort.

Samtliga sticklingar placerades därefter bakom växthuset och glömdes bort. Hösten kom och därefter vintern. På vårkvisten var det dags att ta fram trimmern.... och vad hittar man väl då?! jo tre krukor med välmående sticklingar av diverse sort och kvalitet.

Ormhasseln, växer nu fint i trädgården igen. Olivsticklingarna har jag visst sålt whistling.gif och gingkon står kvar inne i växthuset. Stoooor och fin.

Teknik? Ja det var väl att glömma bort dem då....
Ingrid Zon3
Måste testa att sticka ormhasseln, fast jag tar nog sekatören och inte grävskopan giggle.gif

Om de är på egen rot borde man ju slippa dom raka rotskotten. Man kanske får ormiga i stället...

Jag är imponerad av att olivsticklingarna övervintrade ute!
Tosan
Jag har börjat göra likadant med de flesta sticklingar jag tar nu. Såjord och perlite i genomskinliga plastmuggar med hål i botten, sticker ner kvisten i krukkanten, vedartade rispar jag lite i barken längst ner. Sedan får de stå ljust tills de tagit sig.
Fördelen med genomskinliga krukor är att man ser om sticklingen fått rötter, så man inte gör som jag gjorde med olvonsticklingen i höstas- dödförklarade den och slet upp den, och naturligtvis hade den ju rötter, men blev inte glad av att dras upp...
*Ulrica*
CITAT (Tosan @ 19-05-2008, 20:53) *
Jag har börjat göra likadant med de flesta sticklingar jag tar nu.
Vad tar du för sticklingar då? Nyfiken! Kanske något man inte tänker på själv...
Krolliljan
Då ska jag också prova med syrén.
Jag provade med sticklingar från en poppelhäck en bit härifrån , förra året[attachment=18441:zorro007.gif]. Det var tydligen lätt. Och överlevt vintern har de med.
Annars har jag mest tagit buxbom och lavendel men vill gärna prova mer.
Jag tänkte prova allt möjligt denna sommaren- en riktig sticklingssommar. rolleyes.gif
*Ulrica*
Kan man ta sticklingar av Pion? De är ju rätt dyra i inköp... sleep.gif
Krolliljan
Jag har köpt en bok om förökning. I den står det att man kan ta rotsticklingar av pion.
Tosan
CITAT (*Ulrica* @ 19-05-2008, 21:09) *
Vad tar du för sticklingar då? Nyfiken! Kanske något man inte tänker på själv...

Jag har stuckit mycket rosor, framförallt snittrosor. Så har det blivit en margueritliknande växt som mamma snodde frön till från spanien för en massa år sen. Hoyor, hibiscusar, ska testa olvon igen strax, brudspirea och syren.
Sen har jag stuckit surfinia, million bells, fuchia, klockranka, luktärt, krasse osv, men de stoppar jag bara ner i jord, ofta i samma kruka.

CITAT (*Ulrica* @ 19-05-2008, 21:54) *

Jag tror man måste ta en rotbit
Ingrid Zon3

Menar du buskpion eller örtartad? Buskpion går, men minns inte riktigt hur man ska göra. Måste hitta Krupkes pionbok, vet att jag har den, men var???
Viveka
Många av mina rhododendron - även de som idag är mer än manshöga - kommer från en sticklingsperiod som jag hade på 60- och 70- talet. På den tiden var det väldigt inne att föröka rhododendron, och vi hade särskilda små miniväxthus med undervärme och lysrörsbelysning och automatisk bevattning. Lättast att föröka med sticklingar var de småbladiga, som Rhod. impeditum och Blue Tit, samt olika Williamsianumhybrider.

De storbladiga gjorde jag avläggare på, böjde ner grenar, rispade lite i barken på undersidan och la en flat sten på. Det brukade ta ungefär ett år att sätta rötter på dessa.

Nuförtiden är jag inte alls lika vetenskaplig. Buxbom t.ex bara stoppar jag ner 5-6 toppskott i varje kruka, när jag klipper häcken, sätter dem skuggigt och glömmer bort dem i ett år. De rotar sig till nästan hundra procent, så häcken växer stadigt med nya plantor. I fjol prövade jag samma sak med Taxus baccata. Vet inte ännu om det har lyckats, men skotten ser gröna och friska ut fortfarande, så möjligen har de satt rötter. Vore kul, för jag skulle gärna vilja ha mer taxus-häck, och det blir lite dyrt att köpa.

Andra buskar som är lätta att sticka är snöbollsbuske och olvon (Viburnum carlesii t.ex).

Pioner är ju lättast att så. De dubbla, storblommiga fungerar inte så bra, eftersom de ofta reverterar till enklare former, men t.ex Svavelpion (P. Mlokosewitchii) verkar bli sortäkta, även om färgen ibland är mera gräddgul än svavelgul. Den är en av mina favoriter för att den blommar så tidigt, och plantorna är så stadiga att de inte behöver stöd.
Ingrid Zon3
CITAT (Viveka @ 19-05-2008, 22:52) *
Andra buskar som är lätta att sticka är snöbollsbuske och olvon (Viburnum carlesii t.ex).

Då ska jag ta med sekatören en mörk kväll, det finns en jättesnygg doftolvon-buske en bit bort... naughty.gif . Någon speciell tid på året som funkar bäst att sticka den?

Pratade vintergröna på en annan tråd, och kom på att jag faktiskt stuckit såna också. Höll på med plantering av en rabatt en höst och kom på att jag glömt köpa marktäckare. Såg mig omkring och fick ögonen på vincan. Knipsade av några rankor och stoppade ner dem i jorden direkt i rabatten. De blommade våren efter. Ibland är det inte så svårt med odling... coolgleam.gif
Dito Verde
Bra tråd.
Just nu har jag sticklingar på gång av: min New Dawn-ros + grannens ljuvligt vackra röda klätterrros (ska försöka sortbestämma när den blommar igen), mina tre fikonsticklingar http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73096 , en ormhassel har stått nerstucken i en månad nu men visar inga tecken på att vilja vakna. Jag planerar att försöka igen med mitt mullbärsträd. Tog massor av sticklingar i somras (när jag stammade upp det) som verkade ta sig men som jag senare misskötte. Men skam den som ger sig. Jag kommer absolut att läsa i denna tråden om ni skriver om era försök.
/p
*Ulrica*
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 22:44) *
Menar du buskpion eller örtartad? Buskpion går, men minns inte riktigt hur man ska göra. Måste hitta Krupkes pionbok, vet att jag har den, men var???
Eh... ööööh... finns det olika? Jag menar sådana där "vanliga"... är säkert örtartad då... blush.gif
Grannen har nämligen en fin som är alldeles blodröd som jag kunde tänka mej att.... typ... liksom... naughty.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-05-2008, 00:02) *
Höll på med plantering av en rabatt en höst och kom på att jag glömt köpa marktäckare. Såg mig omkring och fick ögonen på vincan. Knipsade av några rankor och stoppade ner dem i jorden direkt i rabatten. De blommade våren efter. Ibland är det inte så svårt med odling... coolgleam.gif
Just det! Det är det jag menar! Nu vet jag att man kan göra så och att det har lyckats för dej! Jättebra tips!

Ska läsa i min bok idag om vad den säger om pioner... ninja.gif
Stella-Polaris
Har vid två tillfällen hittat pion på mina grävarturer.

Bägge gångerna fick jag upp roten i bitar samt att skott bröts av ( De är mycket sköra) Rotbitarna är bara att gräva ner och i vart fall större bitar skjuter nya skott. Jag har även satt avbrutna skott som tagit sig. Dessa skott har jag grävt ner så bara en liten del (2 cm) sticker upp.. Tilläggas bör att jag aldrig vattnar trädgården i huvudtaget. Ändå har skotten tagit sig.......
Ingrid Zon3
CITAT (*Ulrica* @ 20-05-2008, 09:19) *
Jag menar sådana där "vanliga"... är säkert örtartad då... blush.gif
Grannen har nämligen en fin som är alldeles blodröd som jag kunde tänka mej att.... typ... liksom... naughty.gif

Då är det rotbitar som gäller tror jag. På hösten. Men då får andra bidra, jag har aldrig provat. Och just när det gäller grannar skulle jag nog fråga innan jag gräver. Feg - nä, men arga grannar är dålig kharma, typ.

CITAT (*Ulrica* @ 20-05-2008, 09:19) *
Just det! Det är det jag menar! Nu vet jag att man kan göra så och att det har lyckats för dej! Jättebra tips!

Hoppas det går bra för dig också!
*Ulrica*
CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-05-2008, 23:51) *
Och just när det gäller grannar skulle jag nog fråga innan jag gräver. Feg - nä, men arga grannar är dålig kharma, typ.
Hi hi jag tänkte nog inte ställa mej och gräva i grannens trädgård utan att fråga först... det skulle se ut det... ninja.gif crazy.gif nono.gif fear.gif
Kee
Jag har försökt ta toppstickling av kroton i förökningssyfte men det gick inget bra, moderplantantan delade sig dock och det är ju alltid trevligt. Ngn som har koll på hur man gör med kroton?
Knytt
Kan man sticklingföröka fläder?
Jag har en underbar blodfläder som jag gärna skulle ha fler av, och så tror jag den kan vara kul som bytesväxt smile.gif
ingrid fuxwall

Jag har med mycket lyckat resultat grävt upp en pion som jag delade på och den är nu fem eller sex stycken. Men då fick jag alltså "klyva" roten

ingrid
Krolliljan
Lingonsticklingar.
När ska man ta dem?
Det skulle jag vilja prova rolleyes.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Krolliljan @ 21-05-2008, 21:05) *
Lingonsticklingar.
När ska man ta dem?
Det skulle jag vilja prova rolleyes.gif

Hm, ny idé! Vintergrön marktäckare för surjord... g.gif
Krolliljan
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 21:08) *
Hm, ny idé! Vintergrön marktäckare för surjord... g.gif

Ja, det kunde väl vara vackert. smile.gif Kanske ett och annat bär med. rolleyes.gif
Ingrid Zon3
Visst är det konstigt, rätt vad det är så hör man nåt man aldrig hört förut, som det här med att odla lingon (härstammar från barrskogsbältet så tanken har liksom aldrig slagit mig). Så en vecka senare sitter man helt fredligt och bläddrar i en bok man läst från pärm till pärm, måttligt uppmärksamt tydligen, för där står plötsligt lingon med bland marktäckarna:

Niels Sköldbjergs bok Rododendron (jo, han stavar utan h) föreslår Vaccinum vitis-idaea 'Koralle', svenskt namn Lingon, som marktäckare framför rhododendron (sorry, Niels, men jag gillar h:et).

Växten breder ut sig med utlöpare så det behövs antagligen inga sticklingar. Placeras soligt i surjord...
Krolliljan
Får höra med plantskolan om de kan ta in. tummenupp.gif
Knytt
Ingen som vet med fläder? smile.gif
*Ulrica*
CITAT (Knytt @ 27-05-2008, 10:33) *
Borde ju gå med omogna toppsticklingar utan blomknoppar, prova vet jag! Gör som jag gjorde med syrenen. Den blommar nu föresten, ska ta en bild senare...
Ingrid Zon3
CITAT (Knytt @ 27-05-2008, 10:33) *

Jag fick följande info i PM från Boxer:
"Vedartade sticklingar, vintersticklingar (augusti och framåt)
Fikon
Fläder
Kaprifol
Kornell
Olvon
Try
Vinbär

Vedartade sticklingar (=vintersticklingar) tas när växterna är i vila och det inte finns några blad kvar. Ta årsskott från trädens eller buskarnas mittparti. Sticklingarna bör vara 15–25 cm långa. Den mjuka toppen skärs bort. Större delen av sticklingen skall vara under jord, endast 2–3 knoppar skall vara över jordytan."

/Ingrid
Knytt
Åh intressant, då får jag tåla mig till i höst.
Tack! smile.gif
Bassam
Det är bra om man sätta sticklingar i kogödsel som de säljer i säckar i trädgård affären.
Lycka till, H:Bassam
freddie
Jag har nu lyckats rota tre sticklingar från Citrus x Latifolia efter flera tidigare misslyckade försök. Jag använde ett miniväxthus som jag ställlde ovanpå en fyrkantig lamparmatur av glas från ikea med 40 watts glödlampa i. visade sig vara perfekt beträffande temperatur. Jag använde rejält med clonex rotningshormon på sticklingarna. Använde små lerkrukor med vanlig såjord i. smile.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Knytt @ 27-05-2008, 16:55) *
Åh intressant, då får jag tåla mig till i höst.
Tack! smile.gif

Ja, eller prova Ulricas råd, det kostar ju inte så mycket och funkar det så tjänar du lite tid.
Stevick
Hur gör man för att rota rossticklingar? har två uppstammade som fått massa skott... kan man göra likadant som med pelargoner eller finns det andra sätt? tänkte mest fuktig såjord o sol...

Flädern är jag intresserad av att testa på, även syren... får testa framöver....
Monaxe
Det var någon som satt sticklingar på New DAwn såg jag, hur då? Skulle behöva föryngra mina...
Någon stuckit Kamelior? Har gjort ett försök nu, får se hur det går.
Blåregn?
Stevick
Jag är nyfiken på citrus med, får väl försöka enligt tipsen ovan.... mina klarade endast två veckor´...
freddie
CITAT (Stevick @ 05-06-2008, 21:32) *
Jag är nyfiken på citrus med, får väl försöka enligt tipsen ovan.... mina klarade endast två veckor´...

Lycka till! smile.gif

Jag kan säga att det är verkar lönlöst att försöka utan rejäl värme runt 25 grader när det gäller citrus. Rotningshormon är nog också viktigt. Det fungerade inte, trots värme när jag provade utan clonex. Men jag skall göra nytt försök med annat medium än såjord. Får se hur det går! smile.gif
Ingrid Zon3
Det här ska jag ta sticklingar av i år:
Åbrodd, lavendel, låg oregano, japansk malört.
Det har funkat förut så jag hoppas det går bra igen.

Tänkte testa att stoppa ett gäng sticklingar i pluggbox. Är det någon som testat det?
Jan Lindgren
Hej!
Lingon är lätta att sticka. Jag brukar ta sticklingarna tidigt på hösten. Gör likadant som med dvärgrhododendron.
Ska du köpa plantor så köp inte Koralle. Den passar inte i Sverige. Den ger två skördar och det är den andra som är stor. Tyvärr så hinner bären inte mogna här. Balsgård har gjort fyra sorter så välj några av dem som är anpassade för svenskt klimat.
En annan lättförökad växt som är intressant som marktäckare på surjord är amerkanskt tranbär. ( Vaccinium macrocarpum ) Jag har fått sticklingar fråm USA som jag ska testa. När du köper den i plantskolan så se till att du får en namnsort.
MVH
Jan Lindgren
Krolliljan
Jag ska absolut prova med lingonsticklingar i höst tummenupp.gif
MadamMim
Men vet noen hvor det lønner seg å sette en slik fersk stikling mens man venter på at den skal slå rot? Jeg var ute med saks igår kveld og klippet av et par grener av naboens vakre Rosa Moyesii (eller Mandarinrose som noen kaller den på norsk) - jeg fjernet de nederste bladene, alle knupper og alle blomster og stakk grenen ned i en melkekartong med jord - melkekartongene står nå på verandaen og får mange soltimer hver dag - kanskje dette ikke er riktig fremgangsmåte - bør jeg heller sette dem ute og i skyggen? Jeg har aldri forsøkt dette før så jeg vet ingenting - hva er bra - varme, fuktighet, sol, skygge...

Hvis jeg skulle lykkes med å få disse til å slå rot i melkekartongene, når bør de plantes ut? - jeg tenker at de må få tid til å forberede seg før vinteren kommer selv om jeg leste at disse rosene er særdeles harføre (H6) - eller kanskje jeg kan ha dem inne i vinter og plante dem ut til våren igjen :confused: :confused: :confused:

Det er mulig at mange metoder kan fungere, men hva ansees å være sikrest?
Ingrid Zon3
Jag har aldrig tagit sticklingar av ros, men jag skulle se till att sätta den så att den inte står i solen utan skuggas tills den fått rötter. Sedan lurar jag också på om du gjort några dräneringshål i kartongen så att överkottsvatten har någon stans att ta vägen, annars ruttnar nog alltihop.

Sen hoppas jag att någon som gjort detta förut kan svara på resten. Du kanske ska fråga på Ros-forumet också?
MadamMim
Takk for svar.

Du har sikkert rett i at det er bedre å sette stiklinger i skyggen til å begynne med - til tross for at det ikke var særlig sterk sol det første døgnet så begynner de å tørke inn - er redd dette blir mislykket thumbdown.gif Har allikevel flyttet dem til skyggesiden av huset. Skal avvente noen dager innen jeg avskriver dem. Mulig jeg burde tatt mindre skudd - jeg har ikke gitt opp ennå. Skal gjøre som du foreslår å se om rosetråden har noe om saken.
Irene_L
Här kan du se hur Kerstin har tagit en stickling. Bilderna är inte riktigt i rätt ordning...det blev så när Allt om trädgårds forum gjorde om.
http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Kers...album/?id=13939
Jan Lindgren
Hej!
Sätt sticklingarna i skugga och täck dem med plast tills de har rotat sig. Är det blad på sticklingarna så torkar de ut om inte luftfuktigheten är 100%. Har du inte något bra skuggigt ställe så använder du mjölkvit plast.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon