Sidor: 1, 2
Eva St
tummenupp.gif TOPPEN med en sticklingtråd tycker jag.
Har stuckit lavendel, buxbom , fikon, hibiskus mm utan problem. Men funderar lite på Buxbommen när den är bäst att klippa och ta sticklingar från. Har för mig jag hört att det är runt midsommar eller är det bara som jag fått för mig?????????????????
MadamMim
Jeg skjønner at mine første forsøk med Rosa Moyesii var totalt feilslått - nå er jeg igang igjen og denne gangen satt jeg stiklingene i en vanlig plastpotte, plukket vekk mesteparten av bladene - skrapte bort litt bark og tredde en plastpose over stikling og potte. De står nå skyggefullt og temperert på min kjøkkenbenk.

For å se om det kun er Rosa Moyesii som er besværlig å ta stikling av så har jeg også tatt en hvit Rosa Rugosa, en Skjærsmin og en mørkblå syrin. Jeg tror denne syrinen står på lånt rot for i motsetning til de andre syrinene i min fars hage, så har denne ingen rotskudd jeg kan forsyne meg fra.

Jeg satt dem på tirsdag og tenkte å vente minst en uke før jeg ser på dem - vil jo gjerne beholde det fuktige klimaet under plastposen. Jeg aner ikke hvor lenge jeg bør vente innen jeg planter dem ut - det er selvsagt hvis de overlever da...

Har planer om å ta en rhododenron også, men det er mye enklere da den enten har fått en gren begravet som har blitt til en ny plante av seg selv, eller så kommer nye planter opp fra roten - den har stått der riktig lenge og er ganske diger.

kamrate
Jag tog skott av vinbär, såväl röda som svarta, nu i maj/juni. De hade både blad och bär, men jag tänkte att går det så går det. Sen rullade jag rör av tidningspapper, tejpade med papptejp, i med stickling och fyllde upp med kalkad och gödslad torvmull. Tanken är att papperet gör det lätt att separera de olika plantorna utan att skada de fina kapillärrötterna. Det har funkat prima, även om det förstås är 'fel' säsong.
Jan Lindgren
Hej!
Jag tror inte att det finns någon fel säsong när det gäller att föröka vinbär. Jag håller på för fullt nu.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon