|
Full version: Skjuten katt
zaaritha
23-05-2008, 21:39
Läste i GT o såg den hemska bilden! Vidrigt! Hur kan nå´n få göra så?
Låter som att det är bra att jag inte har en anning om vad du pratar om för bild... Låter som tråkiga nyhet...
zaaritha
23-05-2008, 21:53
Familj i sommarstuga sitter på altanen o fikar. Hör två skott. Hittar sin katt skjuten, men vid liv--med tarmarna hängande utanför... Granne har skjutit.
Huggorm
23-05-2008, 21:56
http://www.gt.se/nyheter/1.1171624/grannen...as-alskade-majaÄr det denna händelse? I sådana fall kan jag förstå skytten. Kan dom inte hålla katten borta från hans höns, så får dom skylla sig själva. Efter vad jag förstår av artikeln så har det varit konflikt länge, och så här års finns det antagligen kycklingar.
DragonLady
23-05-2008, 21:56
CITAT (Anic @ 23-05-2008, 22:46)  Låter som att det är bra att jag inte har en anning om vad du pratar om för bild... Låter som tråkiga nyhet... Håller fullständigt med dig.. tur att man inte ser allting...  det största skadedjuret är en del människor..
Whiskuchi
23-05-2008, 22:02
"Tack gode Gud att det inte var en hund - eller ett barn - han träffade" säger ägaren själv. Om inte ägaren värderar katten högre, varför ska då grannen bry sig?
Dessutom tror jag inte han tog fram bössan det första han gjorde, de lär haft flera chanser att hindra katten från att gå dit. Till exempel genom att hålla henne inne.
zaaritha
23-05-2008, 22:13
Ursäktar det att en katt ska plågas med tarmarna utanför? Katter brukar inte jaga höns!
Whiskuchi
23-05-2008, 22:15
Nej, djurplågeri är aldrig försvarbart. Och gissningsvis var det inte de vuxna hönsen katten var ute efter, utan kycklingarna.
Huggorm
23-05-2008, 22:32
CITAT (zaaritha @ 23-05-2008, 23:13)  Ursäktar det att en katt ska plågas med tarmarna utanför? Katter brukar inte jaga höns! Tror inte den plågades bara för att tarmarna hamnat utanför. Den dog sannolikt i samma ögonblick som den träffades av första hagelsvärmen. Hagel sprider sig och träffar många delar av ett så litet djur som en katt. Även om många hagel träffat magen, så kan flera hagel ha hamnat i tex. hjärtat eller huvudet. Chocken lär hur som helst ha dödat djuret omedelbart, smällen från en hagelsvärmsträff slår ut det mesta av kroppsfunktioner. Dessutom sköts ju två skott. Lite olyckligt dock, att ett dött husdjur skall återlämnas i sådant skick. Men har man gett sig in i leken, så får man leken tåla...
Vad då för lek?!! Enligt lagen så får katter vara ute och vara katter och det är upp till dig som eventuell granne eller närboende att skydda din egendom, i detta fall hönsen, utan att skada katten i fråga. Detsamma gäller stolsdynor som lämnas ute, det är inte kattägarens skyldighet att hålla undan katten. Men många har visst otroligt svårt att fatta att lagen nu är sådan... Mvh Fenja
Spellar ingen roll, det är olagligt(utan tillstånd) och oförsvarbat att skjuta en katt eller annat. Det finn många andra vägar att gå utan att sjuta katten, men kan ju polisanmäla kattägarna. Och om man nu måste ta till olagliga aktioner kan man väl fånga in katten och hitta nytt hem till den eller vad som helst.
Hur kan man försvara att skjuta ihjäl den??? VAD DÅ DOM FÅR SKYLLA SIG SJÄLVA??? Katten då? Det var ju den som blev ihjäl skjuten, inte ägarna som bär den igentliga skulden til problemet.
Hade katten vetat att den skulle bli dödad skulle den nog låtit bli... Ger man sig in i en lek där man ska ta konserkvaser måste man ju känna till spelet regler.
Undra om jag skall göra så, skjuta ungdomarna när de kör över mina rabatter med mopeder, den som ger sig in i leken får ju leken tåla... (Ja jag vet att det var överdrivet)
zaaritha
23-05-2008, 23:20
Katten levde när ägaren hittade den! Den dog i ägarens famn! Hur som helst, man skadar INTE ett djur!
CITAT (Huggorm @ 23-05-2008, 22:32)  Tror inte den plågades bara för att tarmarna hamnat utanför. Den dog sannolikt i samma ögonblick som den träffades av första hagelsvärmen. Hagel sprider sig och träffar många delar av ett så litet djur som en katt. Även om många hagel träffat magen, så kan flera hagel ha hamnat i tex. hjärtat eller huvudet. Chocken lär hur som helst ha dödat djuret omedelbart, smällen från en hagelsvärmsträff slår ut det mesta av kroppsfunktioner. Dessutom sköts ju två skott. Lite olyckligt dock, att ett dött husdjur skall återlämnas i sådant skick. Men har man gett sig in i leken, så får man leken tåla... " - När jag hittade Maja låg tarmarna utanför kroppen, hon tittade på mig och skrek. "
Katten är ett rovdjur sen tidernas begynelse. Det ligger i kattens själ att jaga. När man som kattägare leker med katten tex. har en tuss i ett snöre och viftar med denna så kommer ju katten som ett huj och vill ta tussen. Tussen är likamed byte. Dvs. kycklingar, småfåglarmm. Hade häst på ett ställe. Damen som hade stallet födde upp höns. En dag såg jag henne bygga "forte nox".Undrade varför? Till kycklingarna....de äldre hönsen vågade sig katterna inte på men kycklingarna tog den. Den grannen hade 3-4 katter. Fick själv jaga bort dem från buren sedan damen stat ut kycklingarna i buren. Sen när de blev större, tappade kattern intresset. Missförstå mig rätt. Älskar katter men de är hemska preditorier . det är lätt att glömma när de ligger och gosar i din famn. Ala kattdjur leker med maten. Bättre då med ett skott, dör med en gång. mvh Anki i Dalsland
Whiskuchi
24-05-2008, 09:33
CITAT (Whiskuchi @ 23-05-2008, 23:02)  "Tack gode Gud att det inte var en hund - eller ett barn - han träffade" säger ägaren själv. Om inte ägaren värderar katten högre, varför ska då grannen bry sig? Var det bara jag som reagerade på ägarens uttalande?
CITAT (Whiskuchi @ 24-05-2008, 10:33)  Var det bara jag som reagerade på ägarens uttalande? Absolut inte, det är därför jag inte tycker synd om ägarna utan katten. Att påstå att tom en hund hade varit värre  , kan ha lite överseende för att man har mer känsla för barn... Jag säger då bara det gud nåde den som skadar mina katter.
Whiskuchi
24-05-2008, 10:04
CITAT (Anic @ 24-05-2008, 11:01)  Jag säger då bara det gud nåde den som skadar mina katter. Det var väl så skytten resonerade också, fast "nåde den som skadar mina kycklingar" då.
hmm, jag tycker kanske att en människa kan ta lite mer ansvar för sina handlingar än katten i i detta fall. Det är ju en stor skillnad tycker jag.
Hade räven tagit en katt hade jag ju knappat förföljt den.
Whiskuchi
24-05-2008, 10:11
Jag tror inte det var hans första åtgärd, att skjuta katten.
CITAT (Whiskuchi @ 24-05-2008, 11:11)  Jag tror inte det var hans första åtgärd, att skjuta katten. Ja, det ju svårt att dömma honom, när man inte vet vilka åtgärder han tagit, men jag tror inte han tog tillräckligt många eftersom han sköt katten. Det finns polisanmällan tex, undrar om han gjorde något annat än att klagade hos sina grannar? Han kunde skyddat sina egna djur bättre, det finns väl fler faror än katter... Tyvärr, jag kan inte komma på något som kan rättfärdiga skjutandet av katten, men det kanske kan finns förlindrande omständigheter som inte kommit fram...
zaaritha
24-05-2008, 22:12
Vi har ju 11 katter, se´n kommer grannarnas katter hit också. Ingen av alla dessa katter har gjort nå´n ansats att jaga varken höns eller kycklingar. Tack o lov! Några hönor går utanför hönsgården ibland--men det är ändå lugnt på kattfronten.
messermark
25-05-2008, 08:02
I detta fall gjorde båda fel tycker jag. Som ägare till ett husdjur är du skyldig att hålla reda på detta vare sig det är katt, hund eller häst. Höll äger reda på katten här? Nej, då skulle den inte ha varit hos grannen. Grannen gjorde också fel som sköt katten, han skulle ha kontaktat ägaren eller fångat den och lämnat in den hos polisen. Thats it!
Nu är ju lagstiftningen så att man som kattägare inte är skyldig att "hålla reda" på sin katt. Däremot är man som ägare av egendom och lösöre skyldig att skydda den så att människor, andra djur eller för all del katter inte kan komma åt den och göra skada. Domen från miljödomstolen gäller ännu och den säger: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelse. Helt andra regler gäller hund-och hästhållning. Man kan naturligtvis tycka vad man vill om det, men sådan är lagen, vill man påverka det så bör man vända sig lagstiftarna. Mvh Fenja
Fenja, OT i denna tråden men vet du var man kan hitta den domen på nätet? Jag skulle behöva ha den i förebyggande syfte gentemot min ene granne.
Jag tycker det är intressant att det stod "jagade höns". Det stod inget om att katten faktiskt haft ihjäl några höns eller kycklingar. Inte för att det skulle a rättfärdigat det hela. Jag har två kissar och säger som andra här: gud nåde den som kröker ett hår på deras huvuden.
Rapchic
26-05-2008, 11:12
är det inte så att om ett djur som ägs av en annan person attakerar ett djur som ägs av en själv som är värt mer än det djuret som attakerar så får man sjuta djuret för att skydda sin egen egendom
(eller det kasnke bara är hundar? eller en lag för ett visst område? häromkring finns det några som har en bondgård med bland annat kaniner, en av kaninerna har blivit uppäten av omkringspringande hundar som ägs av en viss person, ägarna till kaninen har däremot inte sjutit hundarna utan har sagt att om hundarna kommer till deras gård igen så får ägarna till hundarna hämta dom på polisstationen, det var där jag hörde det)
Bee, jag läste om domen i DN, kan ha varit 2005. Man kan vända sig till den domstol som gett domen och få del av domslutet. Tyvärr stod bara miljödomstolen i artikeln men jag tror inte att det är så många miljödomstolar, 5-6 stycken. Googla så hittar du dem. Eller kontakta tv 4 om Grannfejden, de hade nyss ett program om katter i Nitta så de bör veta var den finns. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 25-05-2008, 11:56)  Nu är ju lagstiftningen så att man som kattägare inte är skyldig att "hålla reda" på sin katt. Däremot är man som ägare av egendom och lösöre skyldig att skydda den så att människor, andra djur eller för all del katter inte kan komma åt den och göra skada. Domen från miljödomstolen gäller ännu och den säger: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelse. Helt andra regler gäller hund-och hästhållning. Man kan naturligtvis tycka vad man vill om det, men sådan är lagen, vill man påverka det så bör man vända sig lagstiftarna. Mvh Fenja Lagen är under omarbetning och kanske kommer texten att skärpas vad gäller skadeståndsskyldighet och övrigt ansvar för kattägare? Varför ska inte kattägare kunna ställas till svars för vad deras katter åsamkar andra och andras egendomar?
Lite skillnad mellan att "ställa kattägare till svars" och skjuta katten.
CITAT (Miro @ 26-05-2008, 12:50)  Lite skillnad mellan att "ställa kattägare till svars" och skjuta katten. Jag har inte uttalat mig alls vad beträffar skjutandet av katten. Konstaterade endast att lagen är under omarbetning.
Om någon annans husdjur kommer och skadar/dödar mina höns är det förbaskemej inte MITT fel, utan den andra personen som inte har koll på sitt djur. Ägaransvar - har ni hört talas om det? Och som vanligt när ett djur har oansvariga ägare så är det djuret som får sitta emellan - i det här fallet katten Maja. Det är - hur man än ser på saken - mycket tragiskt.
Och JA, vissa katter jagar höns. En välväxt katt med välutvecklad jaktinstingt kan mycket väl ta en medelmåttig höna. Och även om katten inte "tar" hönan så kan katten ställa till elände genom att skrämma upp hönsflocken. Dvärghöns, kycklingar och unghöns är naturligtvis förhållandevis lätta byten.
zaaritha
30-05-2008, 20:48
Skulle inte hönsägaren ha dem inhägnade? Om inte; så kan räv, mård, grävling, iller m fl. ta höns o kycklingar!
CITAT (Whiskuchi @ 24-05-2008, 11:11)  Jag tror inte det var hans första åtgärd, att skjuta katten. Det vet vi väl inget om? Och även om du har rätt, skulle det rättfärdiga skjutandet menar du?
CITAT (Ramoth @ 29-05-2008, 11:23)  Om någon annans husdjur kommer och skadar/dödar mina höns är det förbaskemej inte MITT fel, utan den andra personen som inte har koll på sitt djur. Ägaransvar - har ni hört talas om det? Och som vanligt när ett djur har oansvariga ägare så är det djuret som får sitta emellan - i det här fallet katten Maja. Det är - hur man än ser på saken - mycket tragiskt.
Och JA, vissa katter jagar höns. En välväxt katt med välutvecklad jaktinstingt kan mycket väl ta en medelmåttig höna. Och även om katten inte "tar" hönan så kan katten ställa till elände genom att skrämma upp hönsflocken. Dvärghöns, kycklingar och unghöns är naturligtvis förhållandevis lätta byten. Du har helt rätt. Jag försvarar inte att man skjuter ett tamdjur hur som helst, MEN du har RÄTT att frda dina egna djur och din egendom mot anfall. DU HAR RÄTT ATT SKJUTA EN KATT!!!!! om den anfaller dina djur på din mark, men kan inte ställa kattägaren till svars för det.... Man tar alltid risken att ens katt blir skadad, om man inte har den kopplad eller i inhägnad uteplats. Det är den risken man tar, om man låter katten gå fritt. (och okastrerad så går den lågnt om ingen partner finns nära) Ett litet tillägg... Jag skulle aldrig komma på tanken att akada ett djur somm kommer in på mina ägor. Jag ställer just nu ut vattenskålar för att djur ska få vatten i torkan, MEN jag har mina tamdjur inne på natten, och på dagtid På inhägnat område. JAG skyddar mina djur, men hjälper också andra. Hittils har jag bara drabbats av EN katt, som la sina ungar under min altan, och livnärde sig på maten igelkottarna fick...( det var ett kärt besvärr)
Man undrar ju hur personen i fråga skyddade sina höns och kycklingar mot Räven och mink???för det är väl störe risk att höns blir tagna av räv eller mink,tycker det var upp till hönsägaren att skydda sina höns och kycklingar mot rovdjur.Har aldrig hört talas om att katter jagar höns eller kycklingar trots att jag vuxit upp i lantmiljö lika så min man,har set många gårdar där både höns och kycklingar gåt lösa med flera katter på gården och hundar också.En märklig historia tycker jag !kanske var det annat än katten som låg bakom konflikten mellan grannarna men grannen tog ut det på katten,man kan inte springa runt med hagelgevär och skjuta på allt som man inte gillar,katter är som sakt fredade i lag och det är grannens skyldighet att skydda sina djur inte kattägaren .
När jag hade höns så jagade de katterna all världens väg och det var trots allt fredliga hedemorahöns. Så fort jag öppnade boxdörren till dem så for de ut i språng!De vill ha torrfodret som jag lämnade i ladugården till vildkatterna som bodde där.  Mvh Fenja
*Stintan*
03-06-2008, 17:30
CITAT (Bee @ 26-05-2008, 11:37)  Fenja, OT i denna tråden men vet du var man kan hitta den domen på nätet? Jag skulle behöva ha den i förebyggande syfte gentemot min ene granne. Här kan du läsa om denna dom. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html
FixaIgenväxtTrädgård
03-06-2008, 20:58
Polisanmäl det är jaktbrott och de har höga straffsatser Vissa borde inte få behålla vapenlicensen det går säkert att stoppa utekatträttigheten, men inte med jaktbrott utan med aktiv politik enligt Svea rike lag
Ibland undrar jag om det inte är det bästa att platta till hela jordklotet och tänka den med asval, då hade alla stört sig på en å samma sak och kommit överrens. Djur och natur
Känns som att vi haft den här diskussionen förut. Låter man husdjuren (hönsen) gå fria så löper djuren en viss risk att bli uppätna, det får man acceptera. Låter man husdjuren (katterna) gå fria så löper djuren en viss risk, om de ställer till elände för andra, det får man acceptera. Som djurägare kan man motverka detta genom att övervaka husdjuren (hönsen exv) bättre, så att inte rovdjur plockar dem till middag, eller genom att övervaka katten så den inte ställer till sattyg när den är lös. Katter älskar att leka med mindre djur, en fågel eller kyckling förvandlas snabbt till ett pipande och blodigt garnnystan av fjädrar när katten fått hålla på en stund. Katten är inte ett dugg mer naturlig i den svenska faunan än tamkycklingar, båda har lika stor (eller liten) rätt att röra sig fritt. Kattdräparen i detta fallet ska dock såklart undersökas för om han begått brott, skjuta skarpt i tättbebyggt område får man inte göra hur som helst.
Jag antar att man får freda sina höns mot en attackerande räv, ser inte varför katter skulle vara mer skyddade.
Tillägg: jag är stor vän av katter, vi har haft flera stycken, jagade möss bra gjorde de också. Men man måste inse att det är rovdjur det handlar om, och väljer man att hålla dem halv-vilda (dvs, tamkatter som får gå fria) så måste man acceptera att de kan ställa till mer elände än man själv kanske först kan tro.
Lasse Lasse Liten
04-06-2008, 07:51
Ja, det är bara att instämma med föregående talare.
Är personligen också mycket förtjust i katter. Oftast. Kanske inte lika förtjust denna tid. Jäsiken vilket smörgåsbord de har ute bland fågelungarna nu i veckorna... Eftersom sädesärleungarna just nu prövar vingarna på vår gräsmatta har jag svurit på att inte grannkatten får komma hit. Det har jag löst med prickskytte och sten(!) Katten är klok och förstår att hålla sig borta efter en skrämselskur. Samtidigt är det skönt att se hur fort dessa ungar blir skickligare o skickligare under flugturerna. Igår satt en unge på sandlådan o väntade på mamma/pappa o mat. Det observerade naturligtvis skatan. Fram den flög. Vips flög ungen en racervända runt och upp i äppelträt. På bara tre dygn har den numera skärpa i vingarna.
Men vilka gräsmattor i vårt land får vara i fred i 72h utan att där kommer katter som direkt söker av och spanar in fågelungarna?
Tillägg: Jag menar så klart att katten är smartare i sin jakt än vad t ex skatan är. Skatan hoppar rakt fram utan att smyga sig på.
Gossen Ruda
04-06-2008, 08:59
Som sagt, saken har varit uppe tidigare och inte fått nån lösning. Här eller nån annanstans. Finns bara en lösning, ändra lagen så att ALLA husdjursägare är skyldiga att hålla ALLA husdjur under uppsikt. Sen kan man skjuta av alla som saknar ägare. Bara i Göteborg räknar man med att det finns 2000 till 10000 vildkatter, siffran varierar vem man pratar med. Undrar hur många fåglar alla dessa katter katter fångar?
Kattens status måste höjjas!! 1. Sluta med huskattsavel så länge utbudet är större än efterfrågan! 2. Kastrera/sterilisera Era katter som går ute! OM de ens ska gå ute? Vad gör att katten måste ha sådan extrem frihet trots att den är ett tamt husdjur som sover i sängen om nätterna? Vad gör att katten måste gå ute i extremt tätbebyggda områden med massa galningar som kan eventuellt skjuta katten och intensiv biltrafik.
Hur svårt kan det vara?!?!? Fattar inte...
CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 13:00)  1. Sluta med huskattsavel så länge utbudet är större än efterfrågan! Dra ner på raskattaveln så länge det finns ett överflöd av katter! Jag kan inte se det befogat att avla fram så många raskatter, och till och med nya raser, när det finns tusentals katter som lider. Och det finns faktiskt de som avlar på raskatter även fast efterfrågan är låg. Sen sitter de där med många, många katter som inte mår bra. Slutar de avla? Nej. Om man tar en kull huskattungar och fixar goda hem åt alla så är det bättre än att man avlar på raskatter bara för avlandets skull.
CITAT (Tezzla @ 04-06-2008, 13:45)  Dra ner på raskattaveln så länge det finns ett överflöd av katter! Jag kan inte se det befogat att avla fram så många raskatter, och till och med nya raser, när det finns tusentals katter som lider.
Och det finns faktiskt de som avlar på raskatter även fast efterfrågan är låg. Sen sitter de där med många, många katter som inte mår bra. Slutar de avla? Nej.
Om man tar en kull huskattungar och fixar goda hem åt alla så är det bättre än att man avlar på raskatter bara för avlandets skull. Håller inte riktigt med eftersom raskatterna (i och med att de har ett inköpspris över 50 kronor) har en högre status än huskatterna, och därmed har folk (oftast) bättre koll på sina raskatter... Därmed inte sagt att detta påverkar min syn, för jag tycker att en katt värd lika mycket om den kostar 25 kronor som om den kostar 10.000 kronor, men folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ibland...Och vad är poängen med att ta en kull huskatter när det redan finns massa katter på Blocket.se??
CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 14:57)  Håller inte riktigt med eftersom raskatterna (i och med att de har ett inköpspris över 50 kronor) har en högre status än huskatterna, och därmed har folk (oftast) bättre koll på sina raskatter...
Därmed inte sagt att detta påverkar min syn, för jag tycker att en katt värd lika mycket om den kostar 25 kronor som om den kostar 10.000 kronor, men folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ibland...
Och vad är poängen med att ta en kull huskatter när det redan finns massa katter på Blocket.se?? Jag håller med! Själv är jag visserligen lika förtjust i bond/huskatter som några andra katter, men i och med att ras katterna föds upp efter förfrågan och folk betalar, tjaa, runt 5000 iaf, så är de katterna vanligen högre i status och tas oftare bra om hand om... Tragiskt men ett faktum. Däremot kan jag hålla med om att avel på en del raser där katterna uppenbart far illa bara pga sin konstitution borde läggas ned. Men de flesta raskatter mår utmärkt bra och vissa tillstånd och inavel övervakas noga av seriösa uppfödare, vilket de kanske inte gör i lösa bondkattskolonier...
CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 14:57)  Och vad är poängen med att ta en kull huskatter när det redan finns massa katter på Blocket.se?? Då kan man man lika gärna säga: vad är vitsen att avla fler raskatter när det ändå finns massa katter på blocket? (Både ras och ickresakatter) Vad är det för fel att ta en kull huskatter om man föder upp dem på bästa sätt och säljer dem till människor som verkligen är beredda att sköta om dem väl? Vad är skillnaden mellan detta och att föda upp raskatter? Katt som katt. Eller kanske inte förresten
Det stora felet är att man ens får sälja kattungar på Blocket/postorder. Avel och försäljning av djur borde regleras hårdare, så att de inte får säljas utan att godkänd veterinär och givetvis även skattemyndighet etc är med på noterna. Alltför många försöker göra snabba pengar.
CITAT (Motti @ 03-06-2008, 12:01)  Man undrar ju hur personen i fråga skyddade sina höns och kycklingar mot Räven och mink???för det är väl störe risk att höns blir tagna av räv eller mink,tycker det var upp till hönsägaren att skydda sina höns och kycklingar mot rovdjur.Har aldrig hört talas om att katter jagar höns eller kycklingar trots att jag vuxit upp i lantmiljö lika så min man,har set många gårdar där både höns och kycklingar gåt lösa med flera katter på gården och hundar också.En märklig historia tycker jag !kanske var det annat än katten som låg bakom konflikten mellan grannarna men grannen tog ut det på katten,man kan inte springa runt med hagelgevär och skjuta på allt som man inte gillar,katter är som sakt fredade i lag och det är grannens skyldighet att skydda sina djur inte kattägaren . Katter som jagar höns är rena skrönan. Har själv vuxit upp med katter och höns och hade själv höns tills förra sommaren - 11 stycken dvärghöns och 9 stycken katter. Med grävlingar, rävar och hökar i faggorna så var den en höna och två katter som bara lämnade lite tussar efter sig. Inte en enda gång har mina katter kommit med varken höna eller kyckling i käften, de är smartare än så. Min hund däremot - GD´n Alfons Maximus har jag fått tvinga två gånger att spotta ut levande koltrastar som han haft i munnen. De har varit oskadda, men omtöcknade och mycket, mycket slemmiga...
*Stintan*
04-06-2008, 17:49
CITAT (Pirum @ 04-06-2008, 16:52)  Det stora felet är att man ens får sälja kattungar på Blocket/postorder. Avel och försäljning av djur borde regleras hårdare, så att de inte får säljas utan att godkänd veterinär och givetvis även skattemyndighet etc är med på noterna. Alltför många försöker göra snabba pengar. Inte tjänas det några pengar på vanliga huskatter och inte säljs dom på postorder heller vad jag vet. Alla människor vill inte ha raskatter. Själv har jag alltid haft vanliga bonnkatter och dom jagade då aldrig några höns eller kycklingar när jag hade sådana men dom höll efter råttor, möss och sork. Tror inte ett dugg på jagade höns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|