Full version: Skjuten katt
Sidor: 1, 2
Motti
Som jag skrev tidigare i ett innlägg så är katten fredad av lag !det är inte katternas fel att de är för många utan ägarens,se till att kastrera era katter och ID-märka dom så minskar problemen både med för mycket huskatter och pissandet i grannens utedynor osv!Enligt statestik så har vi över hundratusen hemlösa katter i hela Sverige så den siffran som en tidigare "inläggare "nämde för Skåne stämmer inte,men det är åt pipsvängen för många ändå även om det är Hundratusen i hela Sverige,vi börja närma oss sydeuropas siffror när det gäller hemlösa katter och ingen tar det på allvar på högre ort därför just som någon nämde att katten har hos människan!det finns dom som köper djur för flera tusen och ändå skiter i dom,själv har jag en ex katthemkatt som jag fick utan kostnad,den katten är i dag sju år och id-märkt vaccinerad försäkrad och kastrerad,har inget med pengar att göra.
Anic
Man kan ju undra vad som hände med listorna om att det skulle bli lag på id-märkning på katter precis som hundar. Jag skrev ialla fall på...

Id-märkning hade nog gjort stor skillnad, när det gäller hemslösa om man kunde få det till att den som står som ägare har ansvaret oavsett om de försöker påstå att det sålt katten utan att ändra ägare. fast det har ju ingen betydelse i detta fall...
Pirum
CITAT (Stintan43 @ 04-06-2008, 18:49) *
Inte tjänas det några pengar på vanliga huskatter och inte säljs dom på postorder heller vad jag vet. Alla människor vill inte ha raskatter.

Det säljs rätt många katter för en hundring eller så på Blocket och annan postorder - däremot skickas de väl inte i paket annat än när raskatter smuglas in i Sverige. Det jag mest menade var att priser på 5000-10000 för en kattunge (och ofta ännu mer för en valp) lockar till sig mängder av skojare och oseriösa säljare, men det är nog bättre att diskutera i annan tråd. Huskatter tjänas det ju inte lika mycket pengar på såklart, där tas väl snarare kostnad för annonsen ut, etc.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=fi...&pid=617739

Det här är ingen ny diskussion, den är ständigt pågående. Nedan följer ett utdrag ur Husmodern från 1935, ur "Rättvisans spalt" smile.gif [lagarna är såklart lite annorlunda nu]

Fråga: Har å min tomt satt upp en fågelholk.
Grannens katt stör fåglarna. Får man
låta skjuta katten, utan att delgiva grannen?
Grannsämja.

Svar: Ja, om han anträffas å eder gård.
Jurist

http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html
Grå
CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 01:22) *
Det här är ingen ny diskussion, den är ständigt pågående. Nedan följer ett utdrag ur Husmodern från 1935, ur "Rättvisans spalt" smile.gif [lagarna är såklart lite annorlunda nu]

Grannsämja.

Jurist

Fråga: Har de senaste åren fått vakta min dotter med hagelgevär ty flickebarnet vuxit upp och blivit ett behagligt kjoltyg. Grannens dräng och tillika odåga friar till henne utanför fönstren här på nätterna.
Får man låta skjuta drängen, utan att delgiva grannen?
Grannsämja2

Svar: Ja, om han anträffas å eder gård...
Jurist
*Stintan*
Nu när ni skjutit både katten och drängen står grannen på tur då? devil.gif
Anic
CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 01:22) *

Grannsämja.

Jurist

Lite annorlunda? De är ju ca 73 år sedan , mycket har ändras sen dess.
Förr i tiden fick man ju aga sina barn....
Grå
CITAT (Stintan43 @ 05-06-2008, 09:07) *
Nu när ni skjutit både katten och drängen står grannen på tur då? devil.gif

Sjuter bäst som skjuter först, för nära skjuter ingen hare wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon