|
kamrate
26-05-2008, 20:16
Ööörk... Öppnade precis en tepåse Lipton Sun Tea Jordgubb och tittade inuti...
Ok, nu visste man ju att det var syntetisk jordgubbsarom, men det ser ändå inte så lockande ut när det ligger massa vita pastiller, ser ut som små plastbitar, mitt bland de malda tebladen. Det blir liksom så påtagligt då...
Sun Tea Svart Vinbär har istället inblandning av teblad som ser silvermålade ut, dvs de är indränkta i smakämnena och det ger annan färg. Pillade ut lite silverbitar och hällde på hett vatten, då blev de bruna och det luktade just svart vinbär. Tror jag skall söka lite på hur man gör själv av de egna buskarna...
Gillar Munkte, kryddgt o gott. Köpte nyss Kahls Rooibos Limpopo som inte var så dumt, mot det fruktiga hållet.
Ingrid Zon3
26-05-2008, 22:20
CITAT (kamrate @ 26-05-2008, 21:16)  Ööörk... Öppnade precis en tepåse Lipton Sun Tea Jordgubb och tittade inuti...
Ok, nu visste man ju att det var syntetisk jordgubbsarom, men det ser ändå inte så lockande ut när det ligger massa vita pastiller, ser ut som små plastbitar, mitt bland de malda tebladen. Det blir liksom så påtagligt då...
Sun Tea Svart Vinbär har istället inblandning av teblad som ser silvermålade ut, dvs de är indränkta i smakämnena och det ger annan färg. Pillade ut lite silverbitar och hällde på hett vatten, då blev de bruna och det luktade just svart vinbär. Tror jag skall söka lite på hur man gör själv av de egna buskarna... Men det är verkligen inte meningen att lydiga konsumenter ska sprätta upp tepåsarna och titta vad som finns inuti, så står det inte på förpackningen  När det gäller vad som är billigast, konstgjorda smakämnen eller naturliga, så skulle de syntetiska inte finnas över huvud taget om det inte var produktionsekonomiskt lönsamt.
Rapchic
26-05-2008, 23:29
jag som jobbar i butik får ju läsa innehållförteckningen till vårt lösviktste ofta är det både arom och bitar (typ ingefärste står det ingefärs arom och ingefärsbitar ochdom ser man)
men att ta in en tepåse innanför min dörr är ungefär som att svära i kyrkan, det gör man bara inte
Aqvakul
27-05-2008, 06:33
Har just druckit morgonens andra kopp kaffe....aaah......
Biggan_
27-05-2008, 09:04
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2008, 07:33)  Har just druckit morgonens andra kopp kaffe....aaah......   Räknas nog som hädelse i en tetråd!
CITAT (Biggan_ @ 27-05-2008, 10:04)   Räknas nog som hädelse i en tetråd! Mmm, vik hädan!  Förrsten, nu siter jag och dricker mitt "chai"- te. När jag luktade på det luktade det mkt apelsin som någon skrev, och smaken är god med har en eftersmak jag inte kan beskriva, lite som att man blir torr på tungan? Påmminer om ett julte jag brukar köpa...
CITAT (Rapchic @ 27-05-2008, 00:29)  men att ta in en tepåse innanför min dörr är ungefär som att svära i kyrkan, det gör man bara inte Eller kräva kaffe!
Jag har funderat på te-cermonin, är det någon som provat, jag hade tyckt det var roligt att få vara med på en sådan.
Rapchic
27-05-2008, 20:21
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 19:58)  Jag har funderat på te-cermonin, är det någon som provat, jag hade tyckt det var roligt att få vara med på en sådan. jag vill prova men vet inte om man kan det i svergie men nån gång i mitt liv ska jag till japan då skulle jag vilja vara med i Cha nu yu hur man nu fixar det
Ingrid Zon3
27-05-2008, 20:28
På Etnografiska museet i Stockholm kan man delta i teceremonier emellanåt.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-05-2008, 21:28)  På Etnografiska museet i Stockholm kan man delta i teceremonier emellanåt. Tack, då skall jag tänka på det nästa gång jag kommer till stockholm, synd att det är så långt borta.
Ingrid Zon3
27-05-2008, 21:14
Närmare än till Japan iaf
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-05-2008, 22:14)  Närmare än till Japan iaf  Jo det är sant, men det hade varit roligare att åka till japan
Rapchic
27-05-2008, 22:15
CITAT (Ingrid Zon3 @ 27-05-2008, 21:28)  På Etnografiska museet i Stockholm kan man delta i teceremonier emellanåt. wow tack med det i stockholm måste jag dit snart
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|