Full version: Victoria svensson
Sidor: 1, 2
Christer i Falköping
Det enda som är viktigt är att barnet är älskat. Om det sedan är av biologiska föräldrar, adoptivföräldrar en person eller två spelar ingen roll. Inte heller spelar det någon roll om det är två kvinnor, två män eller en man och en kvinna.
Christer.
Solstorm
CITAT (Christer i Falköping @ 09-06-2008, 20:40) *
Det enda som är viktigt är att barnet är älskat. Om det sedan är av biologiska föräldrar, adoptivföräldrar en person eller två spelar ingen roll. Inte heller spelar det någon roll om det är två kvinnor, två män eller en man och en kvinna.
Christer.

Bättre än så kan det inte sägas.
*Stintan*
Christer.

Kunde inte sagt det bättre tummenupp.gif
mamamaggan
Christer.

YES!
Gossen Ruda
Visst är det bra att barnet blir älskat men vad jag undrar är relationen åt andra hållet när barnet blir stort nog att fatta sammanhanget. Än har vi ingen statistik om saken men det kommer. Risk för kollektiv baksmälla men jag hoppas att det går bra. Beträffande statistiken som Gunilla T efterfrågade så är det min egen uppfattning om saken. Att någon skulle komma på samma sak och gå ut offentligt är ingen risk, angreppen från gay-lobbyn skulle bli alltför omfattande. Skönt dock att dom vanliga personangreppen på mig för mina åsikter uteblev men jag varnade ju.
Berith
CITAT (Stintan43 @ 09-06-2008, 19:53) *
Det är väl samma.

Japp. rolleyes.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2008, 10:24) *
Visst är det bra att barnet blir älskat men vad jag undrar är relationen åt andra hållet när barnet blir stort nog att fatta sammanhanget. Än har vi ingen statistik om saken men det kommer. Risk för kollektiv baksmälla men jag hoppas att det går bra. Beträffande statistiken som Gunilla T efterfrågade så är det min egen uppfattning om saken. Att någon skulle komma på samma sak och gå ut offentligt är ingen risk, angreppen från gay-lobbyn skulle bli alltför omfattande. Skönt dock att dom vanliga personangreppen på mig för mina åsikter uteblev men jag varnade ju.

Barn tar saker och ting på ett naturligare sätt än vi vuxna. De krånglar inte till saker och ting och är inte så belastade som vi vuxna av hur saker och ting bör vara.

De har föräldrar som säkert tänkt igenom hur det är att växa upp som barn i ett samkönat förhållande.

Det enda jag ser som kan skada barnen är personer som delar dina åsikter.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 10-06-2008, 15:34) *
Det enda jag ser som kan skada barnen är personer som delar dina åsikter.

Det ser jag som en elak eftersläng från en person som inte tål att bli motsagd. Släng dig i väggen. Slutkäbblat med dig.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 10-06-2008, 15:42) *
Det ser jag som en elak eftersläng från en person som inte tål att bli motsagd. Släng dig i väggen. Slutkäbblat med dig.

giggle.gif Det var ord och inga visor! Och till den signaturbilden dessutom.
Heda
Nu måste jag ge mig på att diskutera Gossen Rudas uppfattning om fler homopar i samhällen där det är accepterat....Ha, ha det är väl självklart!!!

Om du riskerar att bli av med jobbet, alla bekanta och bli "dödsförklarad" av din familj är det väl självklart att bara de "tuffaste" vågar gå ut med att de är homo?! Eller?? I ett samhälle där du blir totalt fördömd pga av din sexuella läggning kommer bara en bråkdel våga erkänna om den avviker från det som anses normalt och accepterat!

Se bara hur många "normala" familjefäder och mödrar som kommit ut de senaste 10 åren! Det lär ju knappast bero på att de tycker att det är "spännande" eller "häftigt" eller "politiskt korrekt"! Såå accepterat är det faktiskt inte! Kanske i Stockholm och Göteborg och Malmö....möjligtvis, men inte i Vetlanda och Mjölby och Sunne....där är det fortfarande hyss pyss och viska bakom ryggen....

Har tex en bekant som kom ut för ett par år sedan, hennes pappa ville säga upp kontakten! Nu är hon välkommen hem på middag mm men inte hennes sambo! Han vägrar att acceptera att hon är gay...han tror att det är något "som hon har fått för sig"!!! Tror inte att hon eller någon annnan skulle gå igenom det privata helvete de gjort för något "de fått för sig"!!

Det finns naturligtvis människor som "låtsas" eller "provar", men det lär vara i revolt tonåren eller stackare som desperat vill passa in i en speciell grupp...dessa är ett litet litet fåtal!!!

Naturligtvis "finns" det färre homosexuella i ett samhäle som fördömer detta....såna som du ser dom inte....för dom har en "vanlig" familj (ofta ganska olyckligt) eller lever "ensamma" ....

Det finns homosexuella bland djur också....man har lyckats avla fram en hel "klan" med homosexuella bananflugor....dvs flugor som visar sexuellt intresse endast mot samma kön. Herreguud, det är väl klart att det är medfött!!!

Ska vi gå bakåt i vår sociala och vetenskapliga utveckling?? Eller är jorden kanske platt i alla fall???
Aqvakul
Mycket bra inlägg, Heda! bravo.gif
Gossen Ruda
CITAT (Heda @ 10-06-2008, 16:13) *
Det finns homosexuella bland djur också....man har lyckats avla fram en hel "klan" med homosexuella bananflugor....dvs flugor som visar sexuellt intresse endast mot samma kön. Herreguud, det är väl klart att det är medfött!!!

Ska vi gå bakåt i vår sociala och vetenskapliga utveckling?? Eller är jorden kanske platt i alla fall???

Bara en kommentar och fråga om homosexuella djur, hur förökar dom sig? Det är där min största invändning med den förmenta medföddheten kommer in. Ett utbrett sådant beteende betyder ett biologiskt självmord för arten, en återvändsgränd. Djuren har ännu inte uppfunnit inseminationssprutan, dom kör fortfarande med naturmetoden. Utom dom som slopat det hela och är partenogeniska men dessa har å andra sidan slopat den framtida utvecklingen.

Frågan huruvida det är medfött eller inte hos människan är mycket svår att avgöra eftersom det knappast märks förrän tidigast vid puberteten. Barn är beteendemässigt asexuella. Mycket kan hända fram till och under puberteten som kan påverka den framtida sexualiteten, händelser och upplevelser och inte minst omgivningens krav. Det behövs inte mycket för att det skall gå snett nånstans. Det kan även hända senare i livet, människan har ett märkligt mentalt liv.

Om den sociala och vetenskapliga utvecklingen innebär en utbredd homosexualitet så fruktar jag för framtiden för arten Homo sapiens.
KURT
Listan är lång:

http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_animals

Och det största problemet här på jorden är väl knappast att det är alltför få människor?
Gunilla T
CITAT (KURT @ 11-06-2008, 08:57) *
Listan är lång:

http://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_animals

Och det största problemet här på jorden är väl knappast att det är alltför få människor?

Kurt, kolk som en uggla tummenupp.gif

Klok skall det ju vara förstås!
Gossen Ruda
Nu är väl inte Wikipedia känt för sin faktagranskning och objektivitet men låt oss bortse från detta. Jag vet inte om vi pratar om samma sak. Det jag menar är homosexualitet är att en individ permanent väljer en partner av samma kön trots att det motsatta könet finns att tillgå, och inte tillfälliga homosexuella förbindelser när alternativ saknas. Sånt är i människans fall känt från fängelser och militärförläggningar vilket jag tror nämndes i artikeln. Inom djurriket får exempelvis många hanar inte möjlighet att para sig eftersom dom starkaste hanarna skaffar sig harem. Välkänt från flocklevande hjortdjur exempelvis. Vad gör en desperat bock då? Den stora frågan är vad en hane av alla dessa uppräknade och observerade djur gör om han får tillgång till en hona istället för en hane?

Sen tror jag inte att en utbredd gaykultur skulle påverka befolkningsexplosionen positivt eftersom människan är för kreativ, se bara vad denna tråd egentligen handlar om.
Berith
När den ena partnern är biologisk förälder, får den andra partnern adoptera barnet? Menar, är det tillåtet med adoption inom partnerskap? Eller mellan två av samma kön öht förresten.... Kan dom ha delad vårdnad? Hur funkar det? Victoria räknas ju tydligen som förälder här, fast det inte är hon som fött barnet.

Funderade på det häromdan, Jonas Gardell och hans barn kom på tal, och också då om Mark L också står som förälder.
Ralf
Ett barn kan bara ha två vårdnadshavare med nuvarande lagstiftning.
Frågan var uppe i helgen på Vänsterpartiets kongress där nån vill att lagstiftningen skall anpassas till nuvarande förhållanden så att ett barn kan ha flera vårdnadshavare än två.

Den som kom med det förslaget har antagligen ej varit förälder till en tonåring som vänder föräldrarna mot varandra. Tänk dig att ha 4 st i stället för 2 st att manövrerar mot varandra...
Berith
CITAT (Ralf @ 11-06-2008, 10:47) *
Ett barn kan bara ha två vårdnadshavare med nuvarande lagstiftning. ---

Jo det förstår jag, men vilka två är det? Om det är biologiska föräldern tillsammans med partnern, måste väl den andra biologiska föräldern avsäga sej sitt föräldraskap? Eller är det de två biologiska som är lagliga föräldrarna? Då blir ju partner nummer två utanför...

Får ett barn i Sverige adopteras av två av samma kön?
Gossen Ruda
Om ett barn adopteras blir adoptivföräldrarna dom enda vårdnadshavarna. Dom/den biologiska föräldern/na blir helt bortkopplade inklusive arvsrätten. Hur det är med samkönad adoption kommer jag inte ihåg, men jag tror att det inte är möjligt än.
Magdis
CITAT (Berith @ 11-06-2008, 11:16) *
Jo det förstår jag, men vilka två är det? Om det är biologiska föräldern tillsammans med partnern, måste väl den andra biologiska föräldern avsäga sej sitt föräldraskap? Eller är det de två biologiska som är lagliga föräldrarna? Då blir ju partner nummer två utanför...

Får ett barn i Sverige adopteras av två av samma kön?

I den här artikeln står det lite om det, precis i slutet.
Aftonbladet
Christer i Falköping
Det är tillåtet för samkönade par att adoptera bran enligt svensk lag. Däremot tror jag inte det finns något land i världen som skulle tillåta ett svenskt samkönat par att adoptera ett barn från deras land än.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon