|
Mariann
06-09-2003, 07:28
Jag är la så trögtänkt här nu på morgonen för jag fattar inte vadå KIWI fågel? Mina tankar går mer åt Whiskey hållet till fast det är mer kanske orre eller tjäder
Jag är nej-anhängare. Jag var tveksam nejanhängare tidigare men för några dagar sedan så hörde jag Rune Andersson, bla fd Trelleborg Vd, prata på radion. Han sade att kronan steg när vi hade IT och Ericsson yra i Sverige. Vi hade mycket pengar att snurra runt med o för att balansera detta o motverka inflationen så steg kronans värde.
Sedan kom backslaget, alla it-produkter o kringtjänster gick ej att sälja. Kronans värde sjönk.
Om vi inte hade haft kronans värde att gasa o bromsa Sverige med måste vi använda något annat verktyg. Det enda verktyget som finns då är arbetsstyrkan. Arbetstagare måste anställas och avskedas allt efter konjunkturväxlingarna. Det drabbar inte mej, jag jobbar inom vården kanske du säger. FEL, mindre arbetstagare, ger mindre skatteinkomster och därmed mindre pengar att avlöna alla i samhället.
Så rösta nej nästa söndag!
Ralf Sass
Hannele
06-09-2003, 10:29
När Ericsson sålde mycket till USA och dollarn sjönk, fick man in betydligt mindre i kronor. Kina-affärerna är också knytna till dollarkursen. Våra styrräntorna påverkas av Tyskand... Och våra små räntesäkningar påverkar inte arbetslösheten eller ekonomin nämnvärt. Sverige kan aldrig leva isolerat i sin egen lilla värld. Euro är i alla fall mer stabilt.
Mariann
06-09-2003, 12:05
Varför inte flytta Sverige till en egen planet? Då kan vi verkligen testa vår tes att ensam är stark . För varför vara tillsammans? Varför hjälpa andra? Varför samarbeta på ALLA plan? Vi kan i vanlig ordning stå utanför o titta på o tro att gud va vi är bra, vi är till och med BÄST! Vakna upp Sverige och inse fakta. Alla är vi ett, varesig vi vill det eller ej.
Ann-Marie på Dal
06-09-2003, 12:20
Nej att isolera sig funkar ju inte men....................det är ju inte det jag menar heller, som inte tror på det här med EMU. Jag tror att vi får allt svårare att ha ett ord med li laget, vi är ju ändå ett litet land om man jämför med jättarna nere i Europa. Hur mycket kan vi hävda oss tror ni?
Det rävcker väl bara att titta på debatten i EU som var i vintras om torskfiskestoppet fick vi göra som vi ville....Nej inte ens i våra egna vatten var det tillåtet.... Och detta är bara ett exempel. Eller innehållsförteckningarna på livsmedel som EU vill mjuka upp reglerna om... Livsfarligt för de som är livsmedles allergiska!
Nej i denna stora sammanslutning är och förblir vi nog lillebror Sverige som får tiga och ta emot... Är det så vi vill ha det???
Bara en vecka till att låta de som inte bestämt sig fundera klart. För utnyttja er rösträtt gör ni väl?
Kommentarer till Hanneles inlägg:
”När Ericsson sålde mycket till USA och dollarn sjönk, fick man in betydligt mindre i kronor. Kina-affärerna är också knytna till dollarkursen. ”
Precis Dolarn sjönk ändå. Det kan vi aldsrig skydda oss emot enkelt men det går o de flesta företagen gör det. Vet ni om att 90% av valutahandeln INTE motsvara varor. 90% är enbart försäkrignshandel eller spekulationshandel. Denna hande blir vi inte av med om vi går med i EMU eller ej.
” Våra styrräntorna påverkas av Tyskand...” Ja det påsts det, men de påverkas lika lite av Tyskland som av USA. På 80-talet när vi hade ont om pengar redo för utlåning var räntorna högre. Idag har vi låga ränotr o det finns mycket pngar redo för utlåning, till rätt säkerhet, därför har vi låga räntor idag.
” Och våra små räntesäkningar påverkar inte arbetslösheten eller ekonomin nämnvärt.” Nä precis! Men om vi går med i EMU är det styremedlet vi har. Vi kan ej sänka kronans värde. Då blir det till att säga upp folk istället.
”Sverige kan aldrig leva isolerat i sin egen lilla värld. Euro är i alla fall mer stabilt.” Euron är säkert mera stabil just nu. Men de tre stora länderna Frankrike, Tyskland och Italien bryter fn mot de underskotts regler som finns. Om euron utsätts för spekuklatiosnförsök så blir det till för länderna att gå o stödköpa Euro för de pengar dom har….
Hannele
06-09-2003, 16:22
"Vet ni om att 90% av valutahandeln INTE motsvara varor. 90% är enbart försäkrignshandel eller spekulationshandel." Du glömde musiken; jättestor export'vara' för Sverige!
*Felix matte*
06-09-2003, 16:29
Det handlar inte enbart om att byta valuta.
Citat: Vi har svårt att se vad det är som stärker demokratin när de som ska styra penningpolitiken, det vill säga ECB:s sex bankdirektörer, väljs på åtta år och kan bara avsättas av sig själva. Vi får dessutom vänta i trettio år innan protokollen från direktörernas möten är offentliga, i Sverige är protokollen offentliga efter två veckor. Ledamöterna i ECB är därutöver förbjudna att ta emot instruktioner av folkvalda och de folkvalda från medlemsländernas regeringar är förbjudna att söka påverka ledamöterna. Det vill säga mindre makt till vanligt folk. Källa: Kristianstadsbladet
Var och en röstar efter sin tro och övertygelse
Hannele
06-09-2003, 20:56
Svenska banktjänsteman får också göra vad de vill med våra pengar. Ingen får sparken eller blir av med sina höga fallskärmar, även om kunderna förlorat alla sina besparingar...
CITAT (Hannele @ 06-09-2003, 21:56) Svenska banktjänsteman får också göra vad de vill med våra pengar. Ingen får sparken eller blir av med sina höga fallskärmar, även om kunderna förlorat alla sina besparingar... :( ja men vi kan välja om vi vill släppa ifrån oss våra pengar till dem eller ej. Själv blev jag råd att köpa aktier för ett år sedan, men avstod o är glad för det. Är vid med i EMU kan jag inte välja alls....
Hannele
06-09-2003, 21:44
"Själv blev jag råd att köpa aktier för ett år sedan, men avstod o är glad för det." Många pensionärer hade inte lika bra tur som du.
*Felix matte*
07-09-2003, 05:16
CITAT (Hannele @ 06-09-2003, 21:56) Svenska banktjänsteman får också göra vad de vill med våra pengar. Ingen får sparken eller blir av med sina höga fallskärmar, även om kunderna förlorat alla sina besparingar... :( Du menar väl ändå inte att du kan jämföra Svenska Banktjänstemän med de 6 i ECB I ECB handlar det om SVERIGES finanspolitik och ifråga om Svenska banker handlar det om våra Personliga finanserOch vi får själv välja vilken bank vi vill anlita
Hannele
07-09-2003, 10:39
Citat: Vi har svårt att se vad det är som stärker demokratin när de som ska styra penningpolitiken, det vill säga ECB:s sex bankdirektörer, väljs på åtta år och kan bara avsättas av sig själva. Vi får dessutom vänta i trettio år innan protokollen från direktörernas möten är offentliga, i Sverige är protokollen offentliga efter två veckor. Ledamöterna i ECB är därutöver förbjudna att ta emot instruktioner av folkvalda och de folkvalda från medlemsländernas regeringar är förbjudna att söka påverka ledamöterna. Det vill säga mindre makt till vanligt folk.Källa: Kristianstadsbladet Felix matte, hur många banktjänstemän har duvalt - eller gett sparken till??
*Felix matte*
07-09-2003, 11:52
CITAT (Hannele @ 07-09-2003, 11:39) Felix matte, hur många banktjänstemän har duvalt - eller gett sparken till??  Den jag valt är duktig, hon sköter sig bra och därför behöver jag inte avskeda henne. MEN.... Gör hon inte det så byter jag antingen tjänsteman eller bank. Nu handlar ju inte EMU valet om vår privatekonomi utan Hela Sveriges Penningpolitik . Valet handlar om att föra ut beslutanderätten till sex herrar i Bryssel. I nuläget har vi Sveriges Riksbank som sköter finanserna. Det är det valet handlar om. Bytet till Euro är en bieffekt av maktöverföringen. Var och en röstar efter sin tro och övertygelse men man bör veta VAD man röstar om
Hannele
07-09-2003, 15:06
I nuläget har vi Sveriges Riksbank som sköter finanserna. Det är det valet handlar om. Hur påverker du Sveriges Riksbank?
*Felix matte*
07-09-2003, 16:39
CITAT (Hannele @ 07-09-2003, 16:06) Hur påverker du Sveriges Riksbank?  2§ Riksbanken är enligt 9 kap. 12 § regeringsformen rikets centralbank och en myndighet under riksdagen och får, enligt 1 kap. 1 § riksbankslagen, endast bedriva eller ta del i sådan verksamhet som enligt lag ankommer på Riksbanken. Enligt 1 kap. 2 § riksbankslagen skall målet för Riksbankens verksamhet vara att upprätthålla ett fast penningvärde. Riksbanken skall också främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. 3§ Enligt 9 kap. 12 § regeringsformen har Riksbanken elva fullmäktige som väljs av riksdagen.
Hannele
07-09-2003, 17:41
Frågan var inte, hur man styr Sveriges Riksbank, utan jag undrade hur påverkar du Sveriges Riksbank?
CITAT (Mariann @ 06-09-2003, 13:05) Varför inte flytta Sverige till en egen planet? Då kan vi verkligen testa vår tes att ensam är stark . För varför vara tillsammans? Varför hjälpa andra? Varför samarbeta på ALLA plan? Vi kan i vanlig ordning stå utanför o titta på o tro att gud va vi är bra, vi är till och med BÄST! Jag får känslan att ni ja-sägare EU-anpassat även de s.k. Jante-lagarna, så de nu lyder typ: Sverige skall icke tro, att det är något. Sverige skall icke tro att det är bättre än andra länder. Sverige skall icke tro att det är klokare än andra länder. Sverige skall icke tro att det kan lära andra länder något. Sverige skall icke tro att det duger något till.
*Felix matte*
07-09-2003, 17:50
Genom vår Folkvalda Riksdag Dessutom så kan Riksbankschefen avsättas av Riksdagen. Den möjligheten finns inte i ECB Detta var inte avsett bli en följetong. För mer info, Läs på www.riksbanken.se
Var och en röstar efter sin tro och övertygelse
Eftersom jag har dubbla medborgarskap (både finskt och svenskt) må det vara mig förlåtet att jag blandar mig i debatten. För tydlighetens skull: jag bor i Finland och lever redan med euron och tänker därför inte rösta i folkomröstningen. Men om jag skulle göra det skulle jag rösta ja. Inte för att jag är särskilt euro-entusiastisk (jag röstade dessutom emot EU-medlemskapet i Finlands folkomröstning), utan för att Sveriges (och Finlands) handlingsfrihet och möjligheter att själva styra ekonomin genom en egen valuta är en schimär i och med medlemskapet. Så enkelt är det, enligt min uppfattning. Vi ingår redan i en större helhet och är tvungna att leva med det. Trots att jag röstade mot EU-medlemskapet är jag ändå nöjd över att man i Finland har gått med i EU på allvar och försöker få något ut av eländet - i motsats till Sverige...
För egen del har jag inte märkt någon större skillnad av valutabytet (bortsett att jag från att jag först nu börjat kunna använda euron utan att räkna om summorna till den gamla valutan, det är svårt att lära en gammal hund sitta - men det går). Med det menar jag att jag varken har märkt några egentliga fördelar (bortsett från att jag slipper växla valuta när jag åker till andra euroländer, och euron duger bra också i så fjärran länder som Filippinerna) eller några egentliga nackdelar - än så länge. De som t.ex. pekar på Finlands fortsättningsvis höga arbetslöshet som ett varnande exempel hugger i sten. Att arbetslösheten hållits hög i Finland beror dels på en kraftig omstrukturering i arbetslivet och dels på att de senaste tre regeringarna i Finland inte tagit till lika kraftiga åtgärder som Sverige för att få bukt med arbetslösheten. Man kunde faktiskt säga att politikerna i Finland skiter i arbetslösheten, hur konstigt det än låter.
Hoppas bara att alla hetsporrar - för och emot euron - i Sverige kunde lugna ner sig lite och inse att det nu inte handlar om ja eller nej till EU en gång till. Det handlar om Sverige verkligen vill kunna påverka ens någonting i EU, som det nu är tror jag faktiskt att Finland har mer att säga till om än Sverige. Och det tror jag att tål att tänkas på lite. Förstås kan jag ha fel...
Micke
CITAT (Micke @ 07-09-2003, 19:21) ....Det handlar om Sverige verkligen vill kunna påverka ens någonting i EU, som det nu är tror jag faktiskt att Finland har mer att säga till om än Sverige. Och det tror jag att tål att tänkas på lite. Förstås kan jag ha fel...
Micke CITAT - Det hävdas ofta att hela EU-systemet lider av ett demokratiskt underskott. Detta förbättras inte om vi ersätter vårt lands självständiga Riksbank med sju oavsättliga direktörer i den Europeiska centralbanken - ett maktcentra som inte står under demokratiskt kontroll. Sagt av Thorbjörn Fälldin i Göteborgs-Posten idag.
Skatmor
07-09-2003, 20:36
Låt inte dom fem gubbarna i Europeiska Centralbanken bestämma över Sveriges ekonomi. Svenska folket bör få bestämma hur vi ska sköta skattkistan. Därför: Rösta Nej!
Jag tycker inte det är lätt att veta vad som är klokast att rösta - ja eller nej till EMU. Efter att vi nu har ingått i EU i ett antal år så har man tyvärr konstaterat många brister med EU som institution, det kostar också mycket pengar att ingå i EU. Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. Men jag är ändå väldigt tveksam som det är läge att gå med nu, när så många EMU-länder uppvisar stora ekonomiska problem och inte kan hålla sin del av konvergenskraven. Sen tror jag att vi norrlänningar, ofta glesbygdsbor, dessutom finner avståndet bli ännu större mellan beslutsfattarna och medborgarna. Många är de norrlänningar som brukar säga (kanske lite på skämt också) att Norrland borde bilda en egen stat! Sen är det ju allmänt känt att det är norrlänningarna som flyttat mest i detta land, främst i samband med "flyttlasspolitiken". Vi vill inte flytta söderut en gång till, vilket blir resultatet om penningpolitiken (höja och sänka räntan som stimulans i ekonomin) flyttas till Bryssel, utrymmet för egna beslut minskar så att finanspolitiken kräver sitt och därmed arbetslösheten ökar som den gjort i EMU-länderna! Alla får givetvis tycka som de vill, men alla bör åtminstone utnyttja sin rätt att rösta i denna så viktiga fråga! Med hälsning från Ann-Louise i Umeå
CITAT (lolo @ 07-09-2003, 22:05) Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. vi röstade ja... ja en minimal majoritet röstade ja. Jag har kallat majoritetsval för minoritetsförtryck för det anser jag att det är! Det är ska vara ett oåterkalleligt beslut. Då tycker jag att man borde kräva mera än 50.01% ja-röster av de deltagande dessutom bara!!! Riksdagsvalen sker ju var 4:de år så där har vi ju 4 ånger-år på oss, men EMU?? Ingen ångertid där inte.
CITAT (lolo @ 07-09-2003, 22:05) Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. Om det var "demokrati" när praktiskt taget hela etablissemanget kappades om att smälla i svenska folket att det inte fanns något annat alternativ, samt att ja-sidan förfogade över minst 20 gånger så stora ekonomiska resurser, plus kom med falska löften och utfästelser - ja, då ger då jag inte mycket för den. Men vi har nu vår demokratiska chans och rättighet att säga NEJ till att fråntagas ännu mer makt. Det är viktigt i alla sammanhang i livet att faktiskt VÅGA säga nej. ...Även om ja-sägarna på alla upptänkliga och försåtliga sätt försöker locka och skrämma en att menlöst säga "ja".
Jag kan bara hålla med Ralf om att 50,01% röstövervikt inte är att betrakta som ett demokratiskt val när det gäller grundlagsändrande beslut. Visst är våra folkomröstningar bara rådgivande, men i denna mycket samhällsomvälvande fråga borde folkets röster ha fått spela större roll. Jag tror att jag läst någonstans att en demokrati kännetecknas av att det krävs just kvalificerad majoritet i omröstningar som ändrar vår grundlag, vilket ju inte alls tillämpas i dessa viktiga frågor. Vi skulle inte vara de enda länderna som väljer att bevara åtminstone delvis ekonomisk särart och någon självbestämmanderätt, inte går vi under för det. Man kan samarbeta även utan att vara med i EMU, vi stod ju utanför EU länge, inte sjönk vi likt en sten bara därför? Skrämselpropagandan är ful! Att frågan återigen formulerats som att de som säger nej är bakåtsträvande och negativa är synd, man kan ju lika gärna säga att man säger ja till fortsatt (någorlunda) ekonomiskt självbestämmande och ja till fortsatt samarbete men med fortsatt insyn och nationell ekonomisk kontroll. Vi nej-sägare är inte mer negativa än någon annan  , så det så! Vi är positiva till vårt ekonomiska självbestämmande, för lite av den varan har vi faktiskt kvar! Än så länge!
Mariann
08-09-2003, 06:44
Det finns inga regler för hur ett medlemskap i EU ska upphöra om ett medlemsland vill avsluta sitt medlemskap. I EG- och EU-fördragen sägs i stället att "Detta fördrag har ingåtts på obegränsad tid". Medlemsländerna är självständiga stater och har som sådana rätt att själva bestämma om de vill fullfölja ingångna avtal. Att det inte finns några bestämmelser eller formuleringar om utträde i fördragen som reglerar förhållandet mellan EU och medlemsländerna ändrar inte på det. ECB-rådet består av centralbankscheferna i de länder som deltar i valutaunionen samt direktionens sex ledamöter. För närvarande har det alltså 18 ledamöter. Centralbankscheferna i länder med undantag från valutaunionen deltar inte i ECB-rådet, inte ens som observatörer. Direktionen består av ECB:s ordförande och vice ordförande och ytterligare fyra ledamöter. Direktionen är ECB:s verkställande organ och ansvarar för ECB:s löpande verksamhet genom att genomföra ECB-rådets beslut. Ledamöterna utses genom överenskommelse mellan euroländernas stats- eller regeringschefer. De ska enligt EG-fördragets artikel 112 utses "bland personer vars auktoritet och yrkeserfarenhet inom den finansiella sektorn är allmänt erkända". Direktionsledamöterna måste vara medborgare i något euroland. Mandatperioden är åtta år och förordnandet kan inte förlängas. Om en ledamot av direktionen inte längre anses uppfylla vad som krävs för att utföra sin uppgift eller om ledamoten gjort sig skyldig till allvarlig försummelse kan EG-domstolen avsätta ledamoten på begäran av ECB-rådet eller direktionen. Ledamöterna i den första direktionen tillsattes enligt artikel 50 i ECB-stadgan på olika långa mandatperioder (4–8 år). Tanken är att direktionen ska bytas ut successivt. De nya direktionsledamöter som tillsätts sitter fulla mandatperioder, alltså 8 år. Detta kan man läsa på Riksdagens Eu information. ALLTSÅ VÄLJER vi även till ECB. Vi väljer ju regering o statminister, eller? De sitter heller inte i evighet, max 8 år. Det blir alltså ingen större skillnad. Lars sitter bara lite längre bort. Men världen krymper ju Detta med utträde är bara en parantes för alla rädda som tror ALLT måste vara för evigt. VI LEVER I EN FÖRÄNDERLIG VÄRLD! Nästa gång vi byter valuta blir det en världsvaluta, fast vi dönickar lever ju inte då!
Mariann
08-09-2003, 07:17
Vill bara tillägga att i Sveriges Riksbank så väljs direktionen av riksdagen på 6 år! ECBs nationella Riksbankschefer sitter i 5 år! Allt enligt riksdagens EU info.
Mariann
08-09-2003, 07:32
CITAT (Posse @ 07-09-2003, 18:49) CITAT (Mariann @ 06-09-2003, 13:05) Varför inte flytta Sverige till en egen planet? Då kan vi verkligen testa vår tes att ensam är stark . För varför vara tillsammans? Varför hjälpa andra? Varför samarbeta på ALLA plan? Vi kan i vanlig ordning stå utanför o titta på o tro att gud va vi är bra, vi är till och med BÄST! Jag får känslan att ni ja-sägare EU-anpassat även de s.k. Jante-lagarna, så de nu lyder typ: Sverige skall icke tro, att det är något. Sverige skall icke tro att det är bättre än andra länder. Sverige skall icke tro att det är klokare än andra länder. Sverige skall icke tro att det kan lära andra länder något. Sverige skall icke tro att det duger något till.
Balans Posse, balans är viktigt. Solidaritet och jämlikhet. Den nationella stoltheten är inte bra, man måste också se sina brister i vitögat. Självklart kan vi bidra (lära) med mkt det är ju därför som vi ska vara med. Det är mer pgav jantelagen som vi ska vara med förexten. Många av de mindre länderna som vill med lider ju under den.
Adri-Anne
08-09-2003, 07:44
Många ekonomer säger att Persson skönmålar övergångssiffrorna. Hans 3-4miljarder är rena önsketänkande. Närmare sanningen är en summa mellan 27-30 miljarder. Bara övergångskostnaderna skulle ju äta upp en stor del av vinsten för att säkra växelkursen. Har ni glömt hur det var för tio år sedan? Då hade vi en bunden krona till den europeiska valutan. !992 försökte Riksbanken försvara kronans värde så räntan steg till 500% Detta kan inte hända med en flytande valuta.
Vi skall ju titta på Finland sägs det. Ja låt oss titta då: I juni var arbetslösheten bland finlänska kvinnor 9%, bland män 10% och bland ungdomar 22% Det sägs att arbetslösheten i Finland är den som är normal inom euroområdet. I Sverige är 4%kvinnor, 5% män och11% ungdomar arbetslösa.
CITAT (Mariann @ 08-09-2003, 07:44) Detta med uträde är bara en parantes för alla rädda som tror ALLT måste vara för evigt. VI LEVER I EN FÖRÄNDERLIG VÄRLD! Nästa gång vi byter valuta blir det en världsvaluta, fast vi dönickar lever ju inte då! Den som till äventyrs röstar ja till EMU, kan orsaka att den politiska och ekonomiska eliten avskaffar Sveriges egen valuta. Ett land utan egen valuta är inte längre självständigt. Och du verkar - som en medlem i Bilderberggruppen - mycket väl känna till att försöken att avskaffa Sveriges egen valuta är ett avgörande steg i världselitens strävan att förverkliga en världsregering med världsherravälde!
Mariann
08-09-2003, 07:57
Vad är Bilderberggruppen eller vad det nu hette? Jag är medlem i mänskligheten och bor på Jorden, vad är du medlem av? Var det inte du Posse som kritiserade omröstningar av icke trädgårdslag? Ändå är du väldigt aktiv i denna tråd
CITAT (Mariann @ 08-09-2003, 08:57) Var det inte du Posse som kritiserade omröstningar av icke trädgårdslag? Ändå är du väldigt aktiv i denna tråd Jag förstår att du föredragit att slippa mothugg.
Mariann
08-09-2003, 08:07
Jag älskar mothugg, för då får man tänka och sätta ord på ens innersta tankar Jag sökte genast på denna grupp och hittade Lars Adelskogs blå - gula kommentarer du kanske är medlem där?
Adri-Anne
08-09-2003, 08:09
Vups!! Så du vågar tala högt om Bilderbergergruppen!!! Möter alltid på patrull när jag försöker debattera denna farliga sammanslutning. Att dom arbetar för en ny världsordning är det inte många som inser. Man kan ju undra över varför deras möten är så hemliga. Hur många känner till denna grupp? Och Sverige har två gånger varit värd för deras sammankomster. Vi har här i Sverige även ledande politiker ,företagare osv, som är medlemmar i denna grupp. Varför är det så tyst om detta. Varför inte ett pip i media. Vet några som har försökt skriva om detta i tidningar och ta upp det i debattprogram, men det har blivit tvärstopp, förutom i radions P 1 i programmet Klarspråk.
Just det. Bilderbergergruppens manipulationer inom internationell (i förlängningen nationell) politik talas det tyst om!!! Redan på Ingvar Carlssons tid skrevs en del artiklar om dessa (för det mesta) herrar.... Våra s.k. folkomröstningar är bara spel för gallerierna!
Slår man upp "bilderberggruppen" på googles får man upp 11 sidor med svenska rubriker på artiklar, privata studier mm. Slår man internationellt får man upp 204 000 artiklar. Även om mycket av det skrivna ingår i debatten om folkinflytandet i EU så borde det inte vara alltför svårt att vaska fram en hel del information för den faktaintresserade som vill följa gruppens arbete. Här är två svenskar som sammanställt lite historia. http://www1.tripnet.se/~petri/innehall/kon.../inkbb.htm#bbMEhttp://www1.tripnet.se/~petri/innehall/kon...onsp/om1.htm#bbSom journalist minns jag hur svårt det var att få fram information om hur öst och västs krigsplaner i Europa såg ut, och vilka risker vi informatörer tog för att få fram den. I jämförelse är dagens hemlighetsmakeri lättare att få inblick i.
Jag gick via Altavista och sökte info. Massor. Klippte två citat som säger en hel del. "I don't think it's true to say that we want to keep it [Bilderberg] out [of the public consciousness], we never wanted to get it in. We don't encourage people to mention it in the mainstream press because we don't encourage idle speculation about what we do. ...... We forbid individual attendees from giving press meetings at our conferences, and we do that not because we're secrecy mad, but because we want to control the politicians who come." Martin Taylor - Secretary General, Bilderberg - interviewed by Jon Ronson for the UK Channel 4 TV programme 'Secret Rulers of the World' transmitted 27Jun01 "In the councils of government, we must guard against the acquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex. The potential for the disastrous rise of misplaced power exists and will persist." President Eisenhower - farewell address to the nation - Jan 16 1961 Tyvärr hinner jag inte översätta. Men av allt material framgår ju att det inte precis ÄR en hemlighet längre att gruppen existerar.
Intressant det här som Posse tog upp med Bilderberggruppen..... En världsregering - hemska tanke! Någon som vet mer om detta?! /Ann-Louise
vihemma
08-09-2003, 11:14
CITAT (annchapanncha @ 05-09-2003, 15:12) EMU????? Denstora pippin eller??? DEN vill jag ha i MIN trädgård. Var finns den ?????  :lol: :lol: Hihi Här är en bra bild som jag har som skrivbordsbild på jobbet, (den är läcker att ha på en stor skärm) EMU Emu bild
Mariann
08-09-2003, 11:17
Vilken kul bild. han/hon är ju riktigt gullig Nu har ju EMU fått ett ansikte också och ett gulligt sådant
Pia mitt i Skåne
08-09-2003, 12:42
Som ytterligare en liten parantes kan jag berätta att jag har en granne som har ett emupar. För några dagar sedan lyckades hanen kläcka fram 3 ungar! Snacka om söta. Pia
CITAT (Adri-Anne @ 08-09-2003, 09:09) Vups!! Så du vågar tala högt om Bilderbergergruppen!!! Möter alltid på patrull när jag försöker debattera denna farliga sammanslutning. Att dom arbetar för en ny världsordning är det inte många som inser. Man kan ju undra över varför deras möten är så hemliga. Hur många känner till denna grupp? Och Sverige har två gånger varit värd för deras sammankomster. Vi har här i Sverige även ledande politiker ,företagare osv, som är medlemmar i denna grupp. Varför är det så tyst om detta. Varför inte ett pip i media. Vet några som har försökt skriva om detta i tidningar och ta upp det i debattprogram, men det har blivit tvärstopp, förutom i radions P 1 i programmet Klarspråk. Tystnaden i massmedia torde helt enkelt bero på att dessa styrs av dem som inte får nämnas. Själva "finessen" med Bilderberggruppen är att verka i det fördolda. Det har läckt ut att deltagarna överenskommit att "förmedla" sina gemensamma åsikter "till den allmänna opinionen inom sina egna inflytelsesfärer, utan att avslöja källan".
Adri-Anne
08-09-2003, 13:28
Svar på frågan om Bilderberggruppen.
Jag referar här till en del urklipp jag har i mina pärmar.
Vem bestämmer vår utveckling? Frågar en journalist.
Sedan 1986 har jag försökt att föra ut information om vilka makthavarna på vår jord som bestämmer och styr allas vår tillvaro, samt viktiga beslut som dom har planerat..
Ingen av våra massmedia har haft "plats" eller "tid att sätta sig in i handlingarna". En av våra större dagstidningar svarade helt ärligt att "dylik information får ej införas i vår tidning".
Att svenska politiker och andra makthavare har ljugit för svenska folket i fråga om den svenska neutraliteten, har allmänheten nu fått klarlagt, men att samma politiker och makthavare sedan 50-talet ingått och ingår i världsomspännande s k elitklubbar, vilka lyder under de större bankirhusen, vars syfte verkar vara att få total makt på vår jord, det är ännu okänt för de flesta. Populärt talas det om "kapitalet", som styr utvecklingen på vår jord, men bakom kapitalet finns människor av kött och blod. De mest betydelsefulla personerna ingår i dom största bankirfamiljerna, bl a Rotchild, Warburg, Morgan och Rockefeller. Dessa bankirhus har föreningar och medlöpare i bankväsendet och industrier över hela jorden. De har totalt inflytande över de flesta nationerna genom elitklubbarna, Bilderberggruppen i Europa, Council on foreign relation (CFR) i USA, och Trilaterala kommissionen (TC). Dessa har en övergripande uppgift att sammanlänka Nordamerika, Europa och Japan genom att göra att dessa blir beroende av varandra. En del viktiga beslutsfattare medverkar i alla tre grupperna. Gemensamt kan vi kalla dom för bankirernas "arbetsgrupper".
Alla presidenter i USA, vare sig republikaner eller demokrater, rekryteras ur CFR (alltid bankirernas man). Dessa bankirföreningar har totalt inflytande över nyhetsförmedlingen i egenskap av ägare till nyhetsbyråerna AP, AFP, UPI och Reuters. De är ägare till Världsbanken, som lånar ut pengar till nationerna som "råkat" hamna i obestånd, givetvis sker utlåningen inte utan krav på inflytande över nationen. Deras betydelse förstås när man på ett ögonblick kan rasera ekonomin för alla nationer, genom en handuppräckning på Wall Street.
Bilderberggruppen är den mest betydelsefulla maktgruppen av alla. Den består av de "högsta" politikerna, industriledarna, bankmännen och fackföreningsmännen från västeuropeiska nationer. De träffas 1-3 gånger per år, varaktigheten normalt 3 dagar, och tar de viktigaste besluten för respektive nation, som redan dagen därpå PÅVERKAR OSS ALLA.
INGEN INSYN I MASSMEDIA OM VAD SOM FÖRHANDLAS FÖREKOMMER.
Det var alltså i denna grupp som EG/EU ursprungligt formades. Grundsyftet var ingalunda att fredsprojekt, vilket det OFFICIELLA BUDSKAPET bl a beskriver, eftersom det är lätt att få MEDGÖRLIGA MEDBORGARE med detta budskap. Vad de GODTROGNA inte förstår är att de som verkar stå för "FREDSANSTRÄNGNINGARNA" är SAMMA PERSONER SOM VIDTAR DE MILITÄRA ÅTGÄRDERNA! Syftet var och är att få ett starkt Europa, där en liten maktelit ska styra för att tillsammans med USA och Japan få så effektiv kontroll som möjligt över jordens resurser och människor.
Massmedias roll.
För att få medgörliga medborgare, ska massmedia utnyttjas till att föra ut "RÄTT" information om EG/EU, enligt maktens män (nyckelpersoner inom massmedia ingår i alla maktgrupper). I alla myndighetsutredningar skall det bara ingå utredare som från början är positiva till EG/EU. Utgången av utredningarna är givetvis bestämt på förhand.
1984 framlade P G Gyllenhammar på ett Round-Table-möte att Sverige skulle infogas i EG 1992. Han förklarade också att EG skulle satsa miljoner på lobbingverksamhet i Norden för att driva igenom Scan-Link med tillhörande bro över Öresund. Tunneln under Engelska kanalen är denna maktgrupps verk och ingår i för storindustrin ett effektiv sammanlänkat Europa. I dessa direktörers värld är ett maximalt utnyttjande av människor nödvändigt. Arbetare skall med kort varsel kunna skickas till platser där de behövs. (Det kallas för den enskilde "FRIHET" att få jobba var han vill.) Motsträviga människor har inget att säga till genom att arbetslösheten planeras till en hög nivå i alla EU-nationer, samtidigt som de flesta sociala skyddsramar raseras.
Egna värderingar
Är det inte just det vi ser nu håller på att ske. Vården och omsorgen skärs mer och mer ner, till att det snart inte är värt namnet. Kvar finns bara en gräddfil som har egna eller företagens speciella sjukförsäkringar. Bara senast häromdagen fick vi åter höra om fall av vanvård inom åldringsvården, så kanske detta är en medveten politik.
Jag är också journalist, och om jag sattes att bevaka EU och EMU kritiskt tror jag inte att jag skulle intressera mig särskilt för Bilderberggruppen. Det finns i alla sammanhang, svenska som internationella, ett antal nätverk, grupper och möten där ledare träffas. Det sker i svenska näringslivet, och bland svenska politiker, liksom i internationella dito.
Jag har erfarenheten att ju fler som ingår i en ledargrupp, desto enklare är det att skaffa information om vad som avtalats och ev beslutats. NATO och Warsawapakten hade många "topphemliga" möten - ju fler som deltog desto lättare att få reda på vad som sagts. Ju större Bilderberggrupp och EU/EMU - desto svårare kommer vissa krafter få att dölja sina avsikter och desto lättare kommer det att bli att påverka gruppen. Ju större desto svagare, alltså - eller mer sårbar för att vara nogrann.
Frågan om hur man kan påverka sin ekonomi, sin framtid och vad man vill i de viktigaste frågorna för kommande generationer är väl mer viktig att rikta in sig på än vilka formationer ledarna har för tillfället.
Om jag var kritisk EU/EMU-granskare skulle jag ta fram exempel på hur små grupper - bönder liksom kvinnogrupper och miljöaktivister - påverkat EUs och Europas agenda. Det finns alltför stora och många krafter som menar att påverkan är mindre eller obefintlig när man har gemensamma institutioner som i EU. Det är inte sant.
CITAT (Cilla @ 08-09-2003, 14:55) Det finns alltför stora och många krafter som menar att påverkan är mindre eller obefintlig när man har gemensamma institutioner som i EU. Det är inte sant.
Mariann
08-09-2003, 14:16
Lars Heikensten som är Riksbankschef idag. Han kan avsättas av Riksbanksfullmäktige om han inte längre kan uppfylla de krav som ställs eller om han agerat grovt försumligt. Han avsätts alltså inte (om det skulle bli aktuellt) på EU-nivå utan hemma i Sverige. Det är bara Direktionen som kan avsättas av EG-domstolen. Var det svar jag fick av Svar Eurofakta. Alltså går dom visst att avsätta. Då håller inte dom argumenten heller! Precis som Bosse Ringholm svarade Vi idag på aftonbladets chatt, i slutändan är det regeringscheferna o statsministrarna som bestämmer och DE HAR VI JU VALT!http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_6111619.asp här är andra argument som heller inte håller.
Mariann
08-09-2003, 14:23
CITAT (Posse @ 08-09-2003, 15:10) CITAT (Cilla @ 08-09-2003, 14:55) Det finns alltför stora och många krafter som menar att påverkan är mindre eller obefintlig när man har gemensamma institutioner som i EU. Det är inte sant.  Många fiskar små blir..... det var visst bäckar
Adri-Anne
08-09-2003, 14:30
Cilla! Du skriver: " Frågan om hur man kan påverka sin ekonomi, sin framtid och vad man vill i dom viktigaste frågorna för kommande generationer, är väl mer viktigt än att rikta in sig på än vilka formationer ledarna har för tillfället." Men det är väl oerhört viktigt särskilt om det är dessa formerade grupper som kommer att styra vår och kommande generationers vilkor och framtid. Skall våra barn och barnbarn skickas som kollin omkring i Europa, därför att man medvetet håller nere arbetstillfällen för att tvinga folk att ta arbeten där det finns och till vilka löner som helst. Sjukförsäkringarna kommer att försämras och bli som i Amerika, där bara dom rika och folk i arbeten där företaget betalar sjukförsäkringen, vi är ju redan på god väg. Gamla skall inte göra sig besvär i vården idag. Det vill säga om dom inte har en titel eller "är någon" För dessa är det naturligtvis som det alltid har varit, röda mattan. Så visst betyder det VEM som sitter och drar i trådarna.
Hannele
08-09-2003, 14:36
"Skall våra barn och barnbarn skickas som kollin omkring i Europa, därför att man medvetet håller nere arbetstillfällen för att tvinga folk att ta arbeten där det finns och till vilka löner som helst. Sjukförsäkringarna kommer att försämras och bli som i Amerika, där bara dom rika och folk i arbeten där företaget betalar sjukförsäkringen, vi är ju redan på god väg."
Ja, våra barn kommer att tvingas resa som kollin omring i Europa och ta arbeten där skatterna är rimliga och där man slipper stå år och månader i kö för att få sjukvård. Ja till Europa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|