| |
sticklingar av oliv är svåra att rota, men det kan vara en fördel om man använder sig av rotningshormoner/sticklingshjälp. sätt sticklingen i luckerjord det ska vara ljust och varmt. alt kan man sätta sticklingar direkt i marken ute på sommaren sedan till hösten gräver man upp dom och då har dom ibland bildat rötter.
CITAT (flaxss @ 26-04-2010, 10:56)  sticklingar av oliv är svåra att rota, men det kan vara en fördel om man använder sig av rotningshormoner/sticklingshjälp. sätt sticklingen i luckerjord det ska vara ljust och varmt. alt kan man sätta sticklingar direkt i marken ute på sommaren sedan till hösten gräver man upp dom och då har dom ibland bildat rötter. Tack för snabbt svar
Hej Ohyra blir mera om luften och sol mindre, det är princip i levet som vi kan inte hoppa över , för sticklingar ska man plantera dom i krukor som in håller lätt jord som blandad med gödsel plus ska man behandla dom med rotningshormone plus ska bli varm under krukor och jord är alltid fuktigt.
Obs vi ska fråga oss varför ohyra och sjukdom mera inne än ute. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 27-04-2010, 00:57)  Hej Ohyra blir mera om luften och sol mindre, det är princip i levet som vi kan inte hoppa över , för sticklingar ska man plantera dom i krukor som in håller lätt jord som blandad med gödsel plus ska man behandla dom med rotningshormone plus ska bli varm under krukor och jord är alltid fuktigt.
Obs vi ska fråga oss varför ohyra och sjukdom mera inne än ute. H:Bassam det är en myt att det måste vara luftigt på oliver så man slipper ohyra, man får ohyra på sina växter av andra orsaker. ohyra får man om växten mår dåligt eller om miljön är rätt för ohyran. för oliv så mår den inte dåligt av att vara tät. luft kommer igenom en tät krona. den ända orsaken för att glesa ur en krona är för att få in sol och att blommorna blir pollinerade och att det är lättare att skörda. tar man olivstickling ska jorden inte innehålla gödsel. gödsel ges när den är rotad och när den växer på nytt.
Hej Som jag sa tät skaffa bra miljö till ohyra och sjukdom före växter, jag besökte området som heter (Aleppo) i Syrien nära gränsen till Turkiet hela by jobba med rötter sticklingar , de är duktiga och de som använder gödsel haft mycket bättre resultat , de jobbar med flera tusen sticklingar.
Obs om du vill du kan resa med mig och ser på dina ögonen. H:Bassam
CITAT (Bassam @ 27-04-2010, 15:46)  Hej Som jag sa tät skaffa bra miljö till ohyra och sjukdom före växter, jag besökte området som heter (Aleppo) i Syrien nära gränsen till Turkiet hela by jobba med rötter sticklingar , de är duktiga och de som använder gödsel haft mycket bättre resultat , de jobbar med flera tusen sticklingar.
Obs om du vill du kan resa med mig och ser på dina ögonen. H:Bassam oki... vad är det som ger en bättre miljö för ohyra om kronan är tät på en oliv ? fast nu handlar inte denna tråd om olivträd i Syrien utan om olivträd i Sverige. det är ingen mening att använda näring när man rotar sticklingar då sticklingar INTE HAR RÖTTER. däremot kan man ge näring NÄR dom har bildat rötter.
Hej Om du blandad gödsel med jord när kommer rötter som du kan inte ser dom, de ska hitta direkt sin mat. H:Bassam
oki................
då får du göra på ditt sätt och så gör jag på mitt sätt, och jag skriver så som jag gör och så får du skriva som du gör.
Hej flaxss , du är duktig på trädgård så jag tycker att diskutera med dig. H:Bassam
skogstroll
30-04-2010, 08:15
jaha nu har min fått hitta ut ur förrådet och står ute om dan och inne på natten om det är för kallt. Bladen ser ut som torrt toapapper eller nåt, kommer den att klara sig tro? Ska jag beskära den?
tycker det låter som om den fått för lite vatten eller för mycket frost i kruka.
men lever grenarna så kommer nya skott, även om den blir helt bladlös så kommer den igen.
övervattna den inte om bladen är dåliga, heller ej för du torka ut den för länge.
är det frostfritt på nätterna kan du ha den ute på natten. beskär den när du ser vad som lever.
skogstroll
30-04-2010, 08:25
CITAT (flaxss @ 30-04-2010, 09:23)  tycker det låter som om den fått för lite vatten eller för mycket frost i kruka.
men lever grenarna så kommer nya skott, även om den blir helt bladlös så kommer den igen.
övervattna den inte om bladen är dåliga, heller ej för du torka ut den för länge.
är det frostfritt på nätterna kan du ha den ute på natten. beskär den när du ser vad som lever. tack! jag ska pyssla om den lite i helgen!
Annie-72
03-05-2010, 20:31
Har idag på Netto (!?!) köpt in två st olivträd. Tänkte inom kort köpa nya snygga krukor och funderar på om det finns någon färdigblandad jord ex P-jord som skulle kunna passa...
även jag skaffade ett olivträd på netto, ett väldigt bra pris (129kr) på den storleken och massor av blommor. tyvärr såg jag att dom hade sköldlöss på dom. men men för priset och att handla på netto så får man väl med ohyra. deras citrusar var också väldigt fina och ett bra pris (179kr)för dom som vill ha citrusar också. här hade dom kalamondin, kumquat, limett, citron. CITAT (Annie-72 @ 03-05-2010, 21:31)  Har idag på Netto (!?!) köpt in två st olivträd. Tänkte inom kort köpa nya snygga krukor och funderar på om det finns någon färdigblandad jord ex P-jord som skulle kunna passa... vilken vanlig planteringsjord som helst funkar, bara den är av bra kvalite.
Annie-72
03-05-2010, 20:43
Ja jag köpte även ett citronträd. Såg du min fråga om ev färdig jord. Har lite besvärligt att fixa sand och liknande.
citronen skaffar du leca och rhododendronjord. blandar dessa och plantera. så får du en bra jord för den. till oliverna skaffar du vanlig planteringsjord av bra kvalité, så kommer dom må bra och växa sig fina
Annie-72
03-05-2010, 20:48
Sorry Flaxss. Läste inte ditt svar efter citatet. En vill ju ge dem bästa förutsättningarna. Det var lyckträff att jag fann dessa. Var in där för första gången idag då jag skulle köpa frukt till arbetskamraterna
CITAT (flaxss @ 03-05-2010, 21:46)  citronen skaffar du leca och rhododendronjord. blandar dessa och plantera. så får du en bra jord för den. till oliverna skaffar du vanlig planteringsjord av bra kvalité, så kommer dom må bra och växa sig fina  Så var då även jag lycklig mamma till ett olivträd Har läst hela den här tråden om jord och omplantering, ska jag plantera om mitt träd nu som blommar?
du kan plantera om det nu om du vill
CITAT (flaxss @ 09-05-2010, 19:48)  du kan plantera om det nu om du vill Tack för svar! Då ska jag inköpa jord i morgon då
nu är olivträden här på netto nedsatta till 20kr enbart, av att dom inte har vattnat dom. men änsålänge är det bara blommor och blad som torkat. grenarna lever. så fynda och skynda innan dom torkar ihjäl helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|