|
Full version: OS i Peking
Aqvakul
21-08-2008, 15:02
CITAT (Betty @ 21-08-2008, 16:00)  Och på tal om doping: Ludmila Blonska var bevisligen dopad och är utslängd från OS och kommer därmed inte heller att delta i lördagens längdhoppstävling, som tidigare sagts - tack och lov för det! Vissa regler tycks i alla fall gälla.......
Japp, jättebra att hon är ute - speciellt som hon dopat sig tidigare. Fast det är hon ju inte ensam om bland årets medaljörer, en av de mer kända doparna är ju brittiska segraren på 400m (tänker inte ägna hjärnceller på att komma ihåg namnet) som fått hård kritik i sitt hemland eftersom hon tidigare varit avstängd ett par år.
Men när det gäller "misstänkt dopning", dvs proven är inte analyserade klart, så är det nog rimligt att en tidigare ostraffad utövare får tävla. Tänk så jävligt om B-provet sedan visar att nej, det var ingen (bevisbar) dopning. Så har ju skett tidigare faktiskt. Tänker på exempelvis på Vincent Vittoz och Kristina Smigun (längdåkning) som först fått positiva A-prov och sedan har B-proven visat helt andra värden. (Ibland kan dock även ett pyttevärde långt under gränsvärdet indikera dopning, men i andra fall handlar det ju om naturliga variationer)
Aqvakul
21-08-2008, 17:09
Rolf-Göran Bengtsson i omhoppning om guld eller silver! CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 18:07)  Rolf-Göran Bengtsson i omhoppning om guld eller silver! SILVER!
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 18:07)  Rolf-Göran Bengtsson i omhoppning om guld eller silver! Och det blev silver!
Aqvakul
22-08-2008, 08:14
Jörgen Persson 42 år i semifinal!
CITAT (Aqvakul @ 22-08-2008, 09:14)  Jörgen Persson 42 år i semifinal!  Jaaaa, Wow säger jag bara Sen gläds jag naturligtvis med Bengtsson, Lööf, Hegger och alla andra som det gått bra för ( även där inga medaljer vunnits ) Jag håller dessutom med Pirum om den Rysska nationalhymnen, finns ingen vackrare ( har alltid tyckt så. Brukade alltid säga "att det enda som är bra med Sovjet, är nationalsången"  ) Och jag är väldigt tacksam över att Blonska inte får ställa upp mer  Ska det inte gå vägen i kanot heller  ................neeeeeej....................
Snart börjar längdfinalen, vad tror ni om Klüft? Jag tror att hon tar medalj! Och är alldeles säker på att hon hoppar över 7 meter... Hoppas att jag har rätt!
Rolf-Göran Bengtsson, jag säger bara YEEES! Det roligaste som hänt inom svensk idrott på bra många år. Gita
Aqvakul
22-08-2008, 11:48
CITAT (Gita @ 22-08-2008, 12:46)  Rolf-Göran Bengtsson, jag säger bara YEEES! Det roligaste som hänt inom svensk idrott på bra många år. Gita Roligare än de tre friidrottsgulden i Aten?
CITAT (Aqvakul @ 22-08-2008, 12:48)  Roligare än de tre friidrottsgulden i Aten?  I allafall lika roligt, senast vi fick en individuell OS-medalj i hästhoppning var visst ett brons 1932. Sen är faktiskt ridsport den näst största sporten efter fotboll, dvs har näst flest utövare. Gita
CITAT (Gita @ 22-08-2008, 13:10)  I allafall lika roligt, senast vi fick en individuell OS-medalj i hästhoppning var visst ett brons 1932. Sen är faktiskt ridsport den näst största sporten efter fotboll, dvs har näst flest utövare. Gita Vilka sporter som är störst kan man ju diskutera i evighet, bland annat för att vissa dyra materialsporter (dit hästhoppning hör) i praktiken kräver att utövarna även på lägsta amatörnivå är registrerade. Globalt sett är det dock rätt rimligt att sporter som fotboll, löpning, som kan spelas av alla på alla nivåer är mycket större, även om de flesta utövarna inte är registrerade. Men visst var det bra att hästsporten fick en fin medalj; trots mycket mediahausse (främst för Baryard kanske) har det ju varit lite skralt med framgångar i OS. Och i förra OS klantades det väl bort ett guld tror jag, eftersom man trodde det reds för silver och inte satsade allt. Sen diskades väl guldmedaljörerna? Men ja, hoppas verkligen på Klüft, oavsett hur man ser på det är ju friidrotten de olympiska spelens kärna. Tror det krävs svenskt rekord för medalj. Tyvärr verkar Klüft springa lika långsamt som en äppelfryntlig älg än så länge, men det kan nog bättra sig.
CITAT (Anma @ 22-08-2008, 12:43)  Snart börjar längdfinalen, vad tror ni om Klüft? Jag tror att hon tar medalj! Och är alldeles säker på att hon hoppar över 7 meter... Hoppas att jag har rätt!  Sk*t också!!
CITAT (Anma @ 22-08-2008, 14:10)  Sk*t också!!  Instämmer!
Aqvakul
22-08-2008, 14:41
Ni tror inte Karro funderar lite nu över att hon gav upp sjukampen?
CITAT (Aqvakul @ 22-08-2008, 15:41)  Ni tror inte Karro funderar lite nu över att hon gav upp sjukampen? Nope, tror inte det. Hon hade ledsnat på sjukamp och med de förutsättningarna blir det inte så bra.... Men hon har tiden för sig, det är först i år som hon satsat helhjärtat på längdhoppet. Tidigare hade hon 6 grenar till att tänka på. VM nästa år, då ni...  Men hon borde ha satsat på häck istället för längd... om man frågar mig.
CITAT (Anma @ 22-08-2008, 16:03)  Nope, tror inte det. Hon hade ledsnat på sjukamp och med de förutsättningarna blir det inte så bra.... Men hon har tiden för sig, det är först i år som hon satsat helhjärtat på längdhoppet. Tidigare hade hon 6 grenar till att tänka på. VM nästa år, då ni...  Men hon borde ha satsat på häck istället för längd... om man frågar mig.  Fast problemet är ju att hon denna säsong blivit sämre i längd, trots helhjärtad satsning. Hon är tillbaks på längder hon hoppade som junior. I sin sjukamp i VM 2003 hoppade hon ett par decimeter längre än nu. Det känns som att hon är långsammare, så tusan vet om 100m häck hade varit att rekommendera. Ska bli kul att se henne i Finnkampen på exv 200m och häck för att se hur det står till med hennes snabbhet.
Aqvakul
22-08-2008, 15:17
Som den borne pesimisten jag är, så tror jag vi håller på att se slutet på Klüfts karriär.
Sett en massa boxning idag .. minns mest Fransmannen som var sååå ledsen och grät.. han fick ju varning för fasthållning ... men nog tyckte jag att motståndaren höll fast lika mycket. Ja,ja så är det med bedömningssporter.
CITAT (Anma @ 22-08-2008, 16:03)  Nope, tror inte det. Hon hade ledsnat på sjukamp och med de förutsättningarna blir det inte så bra.... Men hon har tiden för sig, det är först i år som hon satsat helhjärtat på längdhoppet. Tidigare hade hon 6 grenar till att tänka på. VM nästa år, då ni... Men hon borde ha satsat på häck istället för längd... om man frågar mig.  Tror inte heller att Carro har gjort sitt än. Och precis som du säger, sjukampen var inte rolig längre, och då är det svårt att satsa. Hon säger ju själv i intervjuer att hon tycker det är kul med längd och tresteg och då har hon säkert mer att ge. Fast lite snopet var det allt igår att hon inte "presterade" mer ( fast jag skulle inte klara det bättre och är alltså inte i possition att klaga  ). Nu trillade Jörgen Persson ner till ev bronsplats också............synd, men ändå bra jobbat av "gubben"
Jag har efter nästan två veckors OS fortfarande inte fattat vilken trudelutt Robert Wells skrev....?  Han vann ju en tävling i Kina och trudelutten skulle höras en bra bit över tusen gånger så nånstans borde jag ju höra den.
CITAT (Berith @ 23-08-2008, 10:20)  Jag har efter nästan två veckors OS fortfarande inte fattat vilken trudelutt Robert Wells skrev....?  Han vann ju en tävling i Kina och trudelutten skulle höras en bra bit över tusen gånger så nånstans borde jag ju höra den. Inte konstigt alls att du inte hört den ... det har ingen annan tv-tittare heller gjort.
Irene_L
23-08-2008, 10:02
Jag har funderat på att de kinesiska kvinnorna som är med på prisutdelningen ser så lika ut...ler likadant. Igår fick jag höra att dom har fått övar med något i munnen så att alla leenden ska bli lika stora. Ja jag säger då det........
CITAT (Irene_L @ 23-08-2008, 11:02)  Jag har funderat på att de kinesiska kvinnorna som är med på prisutdelningen ser så lika ut...ler likadant. Igår fick jag höra att dom har fått övar med något i munnen så att alla leenden ska bli lika stora. Ja jag säger då det........  De har, om jag fattat rätt, valts ut bland universitetsstudenter som alla skulle ha ungefär samma höjd och kroppsbyggnad, så de skulle ge ett enhetligt utseende. Så, samma ålder, längd, vikt, kroppsform, smink och kläder, och kön såklart; inte undra på att de ser likadana ut. Hade varit roligare med mer variation kanske, men vi här i väst kan ju inte heller slå oss för bröstet när det gäller prisutdelningar och shower - ganska vanligt att kvinnor är stöpta i ungefär samma form här också även om kanske frisyrer etc varierar mer. Jag var på en prisutdelning för någon månad sedan i Norge, helt omotiverat skulle några påstått snygga tjejer plötsligt dansa lite grand iklädda lakan. Det enda "roliga" var att en stund efteråt, när jag sammanstrålade på en gata med min flickvän som sett showen från annat ställe, så sa vi ungefär samtidigt att vi inte fattade vitsen med tjejerna och deras dans. Eller, vi fattade ju att de var där för att se vackra ut osv, men, det var så helt felplacerat på nåt sätt, det var liksom en familjefest eller vad man ska säga, det måste blivit kortslutning i planerarnas huvud.
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 16:02)  Vissa regler tycks i alla fall gälla.......  Det är tur det!!!! Det tar ju sluuuuuut som väl är
CITAT (Irene_L @ 23-08-2008, 11:02)  Jag har funderat på att de kinesiska kvinnorna som är med på prisutdelningen ser så lika ut...ler likadant. Igår fick jag höra att dom har fått övar med något i munnen så att alla leenden ska bli lika stora. Ja jag säger då det........  Har också reagerat på det, men hade inte hört det du säger. Kan inte påstå att jag blir nämnvärt förvånad
CITAT (eden @ 24-08-2008, 00:48)  Det är tur det!!!! Det tar ju sluuuuuut som väl är  Jaaaaa, äntligen är det slut  ...............kan inte med bästa vilja säga annat än att jag följt det mesta av os, men jösses så trött jag är på tv:n nu. Jag har visserligen inte suttit framför apparaten speciellt mycket, men den ( och radion ) har varit på nonstop i över två veckor och det tar på krafterna kan jag lova  ............................. nu är det bara att se fram mot vinter-os i Vancouver 2010 ,och däremellan är det väl nåt VMeller två
Tack för den här gången allihopa
CITAT (Berith @ 03-08-2008, 09:02)  Japp, och jag tror att det blir det sämsta OS på länge ur svensk synvinkel. Möjligtvis att nån "okänd" deltagare gör bättre ifrån sej än vad som tippats i förväg, och säkert i nån lite udda gren också.  Så här skrev jag i Sport-tråden när OS skulle börja. Ibland är det roligt att få rätt, ibland inte... Jag vet inte hur otippade cyklisternas silvermedaljer var från början, men jag tror nog att dom överraskade dom flesta. Silvret i tennis var toppen! Liksom Jörgen Perssons fjärdeplats. Wow!  Och Wissman i final var också stort, visserligen blev han åtta och sist men det spelar ingen roll. Ett plus till honom också att han inte nedslogs av intervjuarens frågor efter loppet utan var glad över sin insats.  Övriga friidrottare var väl inget att hurra för, en del till och med mindre än andra. Bra gjort ändå av dom som tog sej till final. Holms fjärdeplats kan man väl inte säga så mycket om med tanke på hur dom tre översta hoppade. Sanna Kallurs fall och intervju efteråt fick mej att  också. Klüfts bortförklaring (eller vad man ska kalla det) efter sina urdåliga resultat hade jag nog inte väntat mej heller. Undrar vad det kostar att skicka nån för att tävla i OS, nån som sen säger sej vara med bara för att "känna på" nya grenar? För en del är det nog högsta drömmen att bli uttagen till OS. Vilka var med mer...? Dom olika skyttarna gick mej tyvärr förbi, det brukar annars vara spännande tävlingar. Simmarna sa mej inte så mycket heller. Kanotisterna och roddarna lämnade väl inte så stora spår, dom heller... Boxning och brottning och dom andra pucklapåvarandrasporterna intresserade mej inte det minsta. Abrahamians medverkan t.ex. var väl bara pinsam? Joo! Handbollstjejerna gjorde ju också ett toppenjobb!  Har jag glömt nån?
Jaha, då var OS slut då. Resultatmässigt det sämsta sedan 1896, för svensk del, vilket ju är lite av en nedtur med tanke på att det gått ganska bra på senare år. Men, med skador och avhopp i friidrotten så var ju inte annat att vänta. Lite stolpe-ut har det ju varit också, men inte lika mycket som i Athen om jag minns rätt - för då hade vi väl dubbelt så många fjärdeplatser som i detta OS. Typ.
Aqvakul
24-08-2008, 16:04
Det har sportsligt varit ett fantastiskt OS, med Usain Bolts fenomenala löparprestationer som klimax. Den svenska insatsen var i paritet med mina förväntningar. Vi får börja acceptera att Sverige är ett mycket litet land och att konkurrensen bara blir hårdare och hårdare.
[attachment=23178:olympics08_closing.gif] Ja det var det det! Äntligen - höll jag nästan på att säga... Ska bli skönt att göra nåt annat än att sitta häftad framför TV-n och ha dåligt samvete för att jag inget får gjort fast solen skiner och allt... Mest bestående idrottsminnen blir definitivt Usain Bolts och Michael Phelps prestationer. Sveriges bleka insatser känns knappt värda att kommenteras. Arrangemanget har väl varit rätt OK, men är det bara jag som tycker att domarinsatserna i flera grenar har varit rätt ojämna... tänker närmast på fotboll, brottning och taekwondo t.ex. Invigningen var ju häpnadsväckande pampig - men efter avslöjandena om animerade fyrverkerier och mimande "sångerska" så vågade jag inte riktigt njuta av avslutningens sånginsatser och fyrverkerier... Var de äkta vara? Nåja, nu blir det tid att rensa ett par veckors ogräs i rabatterna och gräsklippning och rosputsning och höstplantering och dax att sätta vårlökarna och... och... och..
krellus
25-08-2008, 12:11
VAd menar du? Jag och frugan har sett OS som tusan och ändå har vi fixat till en ny "liten" rabatt.
ryss_борис
29-11-2010, 16:37
CITAT (Pirum @ 19-08-2008, 11:06)  En av favoriterna skuttade väl bort sig dessutom. Klüft har ju nosat på 7m redan som sjukampare, då bör hon rimligen kunna hoppa över 7m nu tycker man - eftersom hon väl måste snappat upp något bättre teknik efter att ha spetsat in sig på längdhopp? Verkligen inte. Hon är dessutom sämre nu i längdhopp än vad hon var innan. Hon kommer aldrig någonsin att kunna bli lika framgångsrik i längdhopp som i sjukamp av den enkla anledningen att konkurrensen är mycket hårdare i längd, i kombination med att hon är för långsam.
ryss_борис
29-11-2010, 16:46
CITAT (Aqvakul @ 19-08-2008, 15:10)  Johan Wissman är alltid fokuserad, har en liten, liten chans på medalj...... Haha, vad i allsin dar har du rökt när du gör ett sådant uttalande? Att han kom 8 var långt över förväntan.
andersen
29-11-2010, 16:48
Ja det här gillar jag  trådar skall användas, och inte som många andra här starta nya i tid och otid. Ang Klüft så håller jag med dej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|