|
Full version: OS i Peking
Idag är det OS-invigning...  Det sägs att invigningen kommer att vara "något alldeles utöver det vanliga" den här gången. Även om jag egentligen är emot att Kina fick OS så kommer jag i alla fall att bänka mig framför TV-n om drygt en timme. Förresten, hur ska man skriva Peking egentligen? Jag ser att man i media skriver Beijing rätt ofta...
Piccante
08-08-2008, 12:00
Jag hör till de som gått med i flera upprop på Facebook att bojkotta invigningen
Big Gardener
08-08-2008, 12:07
Felicia
08-08-2008, 12:17
Själv är jag inte sport-intresserad så jag kommer inte att se nåt. Har däremot en sambo som är intresserad men nu åker vi utomlands i morrn så då klarar jag mig från OS i över en vecka
CITAT (Big Gardener @ 08-08-2008, 13:07)   för den, mycket upplysande!
CITAT (Betty @ 08-08-2008, 13:18)   för den, mycket upplysande!  Håller helt med, tack för den!!
Lollo32
08-08-2008, 13:00
Jag kommer inte att titta på invigningen är inte särskilt intresserad, men kommer dock att följa Klüft och holm.
Bojkottade invigningen men kommer att se tävlingar.
henriks
08-08-2008, 19:09
älskar knatten! 
CITAT (Betty @ 08-08-2008, 12:54)  Förresten, hur ska man skriva Peking egentligen? Jag ser att man i media skriver Beijing rätt ofta... Peking heter Beijing på kinesiska, så det är en smaksak vilket man vill använda. Utdrag från Wikipedia: Enligt det idag vanligaste transkriberingssystemet, hanyu pinyin, skrivs stadens namn Beijing, vilket i viss mån också påverkat svenskt språkbruk. Flera andra länder i Europa, bland andra Storbritannien, har redan officiellt ändrat sin benämning av staden från Peking till Beijing.
CITAT (Betty @ 08-08-2008, 12:54)  Idag är det OS-invigning...  Det sägs att invigningen kommer att vara "något alldeles utöver det vanliga" den här gången. Även om jag egentligen är emot att Kina fick OS så kommer jag i alla fall att bänka mig framför TV-n om drygt en timme. Förresten, hur ska man skriva Peking egentligen? Jag ser att man i media skriver Beijing rätt ofta... Jag tillhör också dem som inte kunde förstå att Kina fick OS. Nu fick de spelen ändå och då får man försöka se till idrottarnas bästa i stället. De är där för att tävla, inget annat Jag tror att det är så att vi säger Peking, men att det rätta, enligt deras sätt att se det är just Beijing. Jag har i alla fall sett att skribenter allt oftare använder sig av just Beijing  , Jag såg invigningen och tyckte den var magnifik. Naturligtvis var det propaganda, vem hade förväntat sig annat? Det var trots det en fantastiskt historielektion som heter duga.
Ja visst var det en maxad invigning, många spektakulära scener och otroliga fyrverkerier. Såg på TV4-nyheterna att den sågs av ca 92 000 pers på läktarna och bortåt en miljard framför TV-apparaterna! Fantastiskt mycket folk! Tack HelenJ och Gillan för att ni rätade ut mina frågetecken kring namnen Peking/Beijing! (Jag höll nästan på att missa början av invigningen för att jag inte kunde låta bli att titta på en massa Knappenfilmer på Youtube...)
Tittade också på invigningen, jag ville gärna se hur dom skulle försöka imponera på oss andra.  Funderade mest på om det var olika kineser hela tiden, i alla momenten, eller om några sprang ut och bytte om och in för nästa uppvisning... Det finns ju några att ta av, om man säger så. Först tittade jag på SVT men när deltagarna tågade in bytte jag över till Eurosport. Kommentatorerna på SVT pratade ju om en massa annat som inte hade med saken att göra (det mesta om Kina iofs) medan dom på Eurosport berättade vilket land det rörde sej om, och vad fanbäraren hette och lite annat runt personerna/länderna.
Lars-Olof Arvids
09-08-2008, 08:46
CITAT (Betty @ 08-08-2008, 12:54)  Förresten, hur ska man skriva Peking egentligen? Jag ser att man i media skriver Beijing rätt ofta... När jag åkte dit för ett par år sedan fick jag lära mig att vi bör säga Peking på svenska, medan kineserna säger Beijing. Det är ungefär som att vi säger Köpenhamn och Helsingfors, inte København och Helsinki. Olle
Åsa, mälardalen zon 2
09-08-2008, 09:09
Jag avskyr allt vad sport heter så i vanliga fall tittar jag inte på OS, men jag är ju en STOR fan av Zhang Yimous filmer och jag är glad att han fick uppdraget när Spielberg tackade nej. Så jag tittade för en gångs skull på invigningen som var lika mästerligt iordninggjort som de flesta av hans filmer.
Den första svenska medaljen kom idag. Emma Johansson i damernas linjelopp tog ett silver.  Grattis Emma!!! Ciczi
Aqvakul
10-08-2008, 11:28
CITAT (Ciczi @ 10-08-2008, 12:18)  Den första svenska medaljen kom idag. Emma Johansson i damernas linjelopp tog ett silver.  Grattis Emma!!! Ciczi Kanon!
Hörde något så roktigt kul på radion idag. Var en sketch med två tjejer, vi kallar den 1 och 2. (inte helt exakta citerat, men budskapet går fram ändå) 1: Jag var på bästa rean idag och köpte massor med kläder. 2: Men skulle inte du bojkotta den affären för de höll på med barnarbete? 1: Jo men jag bojkottade invigningen..... De har ju så rätt! Vad spelar det för roll om man bojkottar invigningen på tv? Inbördes beundran från andra bojkottare? EDIT: om ni vill lyssna på hela sketchen, den är kort men bra, så gick den på, P3 Humor: Cirkus Kiev, tisdag 12 augusti 2008 och gå fram till tiden typ 17min 50sek på första delen
Vet du, det där har jag med funderat på... Eftersom nu Kina fick OS så vad spelar det för roll om man tittar på spelen - här hemma i Sverige, på svensk TV...? Hörde förresten på Rapport att den där lilla söta 8-åriga flickan, i röd klänning som sjöng så vackert vid invigningen - bara mimade  Sången sjöngs egentligen av en 7-åring som ansågs vara mindre söt...
CITAT (Betty @ 12-08-2008, 20:34)  Hörde förresten på Rapport att den där lilla söta 8-åriga flickan, i röd klänning som sjöng så vackert vid invigningen - bara mimade  Sången sjöngs egentligen av en 7-åring som ansågs vara mindre söt...  Säger väl en hel del om deras människosyn...
CITAT (Betty @ 12-08-2008, 20:34)  Vet du, det där har jag med funderat på... Eftersom nu Kina fick OS så vad spelar det för roll om man tittar på spelen - här hemma i Sverige, på svensk TV...? Hörde förresten på Rapport att den där lilla söta 8-åriga flickan, i röd klänning som sjöng så vackert vid invigningen - bara mimade  Sången sjöngs egentligen av en 7-åring som ansågs vara mindre söt...  Efter som turligt nog FRA inte övervakar vilka kanaler vi tittar på  så behöver vi inte bry oss om vad vi tittar på. Det är bara genom att de ringer upp ett visst antal personer och frågar om de tittade på de olika programmen som de kan räkna ut ett statistiskt säkerställt antal personer som tittar. Vet dock inte om det betalas några avgiffter från svt till kina? antagligen gör dem det, men antagligen inte baserat på hur många som tittar?
Jag bojkottade (såg inte) invigningen, av det enkla skälet att jag inte är intressertad av deras propaganda. Spelen/tävlingarna däremot ser jag ganska mycket av, t.ex dagens fotbollsmatch mot Kanada som Svenska damerna vann med 2-1.
CITAT (Betty @ 12-08-2008, 20:34)  --- Hörde förresten på Rapport att den där lilla söta 8-åriga flickan, i röd klänning som sjöng så vackert vid invigningen - bara mimade  Sången sjöngs egentligen av en 7-åring som ansågs vara mindre söt...  Och jag gick på det! Tänkte att hon var söt och kunde sjunga och att det inte var så underligt - med så många kineser borde det inte varit svårt att hitta en perfekt kombination. Visst!
Aqvakul
13-08-2008, 06:57
Såg gymnastiktjejerna i dag. Verkar vara någon form av osund avel, inte bara bland kinesiskorna.
CITAT (Berith @ 13-08-2008, 07:21)  Och jag gick på det! Tänkte att hon var söt och kunde sjunga och att det inte var så underligt - med så många kineser borde det inte varit svårt att hitta en perfekt kombination. Visst!  Och jag såg faktiskt att hon mimade, men i min enfald så trodde jag det berodde på att de kanske "garderade" sig genom att ha spelat in henne innan..........lättlurad? Nääe Men det här med att bojkotta invigning eller tv-sändningar tycker jag är lite fånigt faktiskt. Bojkotta, det skulle vi ha gjort redan när Kina kandiderade för att få spelen. Tyvärr var omvärlden ganska tyst då. Nu är det försent och det spelar ingen som helst roll hur många av oss som stänger av tv:n, spelen är där ändå. Själv tillhör jag tyvärr dem som endast protesterade i min egna omgivning och det är det ju ingen där ute som hör efter vad jag har förstått Och ja, jag ser på os eftersom jag tycker det är kul
Tror inte heller att det spelade Kina eller kineserna nån roll om det var några som tog avstånd genom att inte titta på invigningen. Dom lever ju i sin värld ändå. Mannen såg på damgymnastiken tidigare i morse (tror jag att det var) och toppkampen mellan Kina och USA (tror jag att det var...) där kinesiskorna visades när dom gjorde det dom skulle. Däremot visades inte amerikanskorna utan då visades omklädningsrum och annat.
Och så kom då den 2:a svenska silvermedaljen till Sverige i cykel ( tempolopp )genom Gustav Larsson. Grattis till det
krellus
13-08-2008, 12:23
Det är en gåta hur man kunde ge OS till denna vidriga regim till att börja med.
Sportsligt så är det otroligt kul. Kul att det börjar bli lite medaljer.
Aqvakul
13-08-2008, 17:11
CITAT (krellus @ 13-08-2008, 13:23)  Det är en gåta hur man kunde ge OS till denna vidriga regim till att börja med.
Sportsligt så är det otroligt kul. Kul att det börjar bli lite medaljer. Instämmer helt i båda avseendena!
CITAT (Gillan @ 13-08-2008, 08:33)  Och jag såg faktiskt att hon mimade, men i min enfald så trodde jag det berodde på att de kanske "garderade" sig genom att ha spelat in henne innan..........lättlurad? Nääe Men det här med att bojkotta invigning eller tv-sändningar tycker jag är lite fånigt faktiskt. Bojkotta, det skulle vi ha gjort redan när Kina kandiderade för att få spelen. Tyvärr var omvärlden ganska tyst då. Nu är det försent och det spelar ingen som helst roll hur många av oss som stänger av tv:n, spelen är där ändå. Själv tillhör jag tyvärr dem som endast protesterade i min egna omgivning och det är det ju ingen där ute som hör efter vad jag har förstått Och ja, jag ser på os eftersom jag tycker det är kul  I så fall är jag ofta fånig för det är många program jag "bojkottar " (inte tittar på) Anledning till att jag inte såg invigningen har jag talat om i tidigare inlägg. Jag tillhör dem som protesterade skarpt, inte bara i min omgivning, redan när Kina kom på tal som OS-värdland och ännu mer när väl det ofattbara beslutet kom. Detta i hopp om att kanske beslutet skulle omprövas ... men..  Tycker inte att omvärlden var så spec tyst, nog kom det protester från många håll och det under lång tid och det har också fortsatt under åren som gått sedan beslutet. Tävlingarna ser jag så klart.
Ännu fler avslöjanden har läckt ut om bluffar vid invigningen... Det maffiga fyrverkeriet på slutet var till viss del animerat i TV - den officiella förklaring: att det inte gick att fånga alla 29 fyrverkeripjäserna i kameran samtidigt!  Den bluffen med gick jag på!
CITAT (Betty @ 13-08-2008, 22:55)  Ännu fler avslöjanden har läckt ut om bluffar vid invigningen... Det maffiga fyrverkeriet på slutet var till viss del animerat i TV - den officiella förklaring: att det inte gick att fånga alla 29 fyrverkeripjäserna i kameran samtidigt!  Den bluffen med gick jag på! Men vad *svärord*! Tror dom verkligen att inställningen till Kina som OS-värd blir bättre av att dom bluffar sej fram?
CITAT (Netha @ 13-08-2008, 20:59)  I så fall är jag ofta fånig för det är många program jag "bojkottar " (inte tittar på) Anledning till att jag inte såg invigningen har jag talat om i tidigare inlägg. Jag tillhör dem som protesterade skarpt, inte bara i min omgivning, redan när Kina kom på tal som OS-värdland och ännu mer när väl det ofattbara beslutet kom. Detta i hopp om att kanske beslutet skulle omprövas ... men..  Tycker inte att omvärlden var så spec tyst, nog kom det protester från många håll och det under lång tid och det har också fortsatt under åren som gått sedan beslutet. Tävlingarna ser jag så klart.  Förlåt, fånigt var kanske dumt uttryckt. Det finns mängder av programm som jag inte kan tänka mig att titta på, men jag har aldrig kallat det att protestera, mera som att jag inte är ett dugg intresserad  . Jag håller inte med om att världen protesterade särskilt högljutt vare sig när Kina kandiderade eller kammade hem spelen, men det beror väl på hur man definierar högljutt antar jag ( vad jag menar är att jag vet om att det protesterats och fortsatt gjorts, men inte tillräckligt ). Kul att du i alla fall protesterade utanför din egna omgivning  . Det tror jag inte det var många som gjorde. CITAT (Betty @ 13-08-2008, 22:55)  Ännu fler avslöjanden har läckt ut om bluffar vid invigningen... Det maffiga fyrverkeriet på slutet var till viss del animerat i TV - den officiella förklaring: att det inte gick att fånga alla 29 fyrverkeripjäserna i kameran samtidigt!  Den bluffen med gick jag på! Jag gick också på den  , men jag kan inte påstå att jag är dessillussionerad för det fanns inte många illussioner från början
*Stintan*
14-08-2008, 08:23
CITAT (Berith @ 14-08-2008, 06:57)  Men vad *svärord*!
Tror dom verkligen att inställningen till Kina som OS-värd blir bättre av att dom bluffar sej fram? Förvånad att mycke är fejk? Nej det är jag inte ett dugg. Och tyvärr är det nog inte många som bryr sig heller. Det känns som dubbelmoral att titta på OS men jag tittar ändå eftersom jag är intresserad och jag hoppas på något sätt att det gör någon nytta att Kina nu har världens ögon på sig.
[attachment=22673:os_eld_o...ina_2008.jpg]
Det är ju inte bara vilka program man väljer att titta på. Utan vad man väljer att handla också.
Aqvakul
14-08-2008, 13:20
CITAT (Tobb @ 14-08-2008, 13:19)  [attachment=22673:os_eld_o...ina_2008.jpg]
Det är ju inte bara vilka program man väljer att titta på. Utan vad man väljer att handla också.
Samsara
14-08-2008, 13:46
Jag missade invigningen men kollade på cykel då Sverige fick sin första medalj. Det jag vill se helst av allt är Ridsporten, missade tyvärr fälttävlan. Fick reda på sen att 2 svenska hästar blev skadade, Keymaster fick ett brott i ett ebn på grund av skon (?) och Viktorias häst fick blödningar. Tråkigt att sådant händer, men dem lyckades klättra upp till en fjärde plats. Nu ska jag snart se dressyren med Briar.
krellus
14-08-2008, 14:08
Sketcherna med ChinaTV tycker jag är hur roliga som helst hur som helst. Visas i Olssons Studio.
Gunilla T
14-08-2008, 14:53
Äntligen! Nu är det dax för årets höjdpunkt på TV ....FRIIDROTTEN BÖRJAR!
Aqvakul
14-08-2008, 17:49
CITAT (Gunilla T @ 14-08-2008, 15:53)  Äntligen! Nu är det dax för årets höjdpunkt på TV ....FRIIDROTTEN BÖRJAR! Yes!
Snöflinga
17-08-2008, 16:47
Normalt tycker jag OS är roligt att följa, inte minst friidrotten. Men i bakhuvudet har jag vetskapen om vad som vi inte får se men vi vet sker utanför den glamorösa OS-arenan ... I dag stod det i Expressen om hur Kina utvinner en naturmedicin genom att spärra in björnar i burar som inte är större än de själva. Sticka in rostiga järnrör i gallan, tappa dem flera gånger dagligen ... man kan ju föreställa sig vilket lidande
henriks
17-08-2008, 17:02
CITAT (Tobb @ 14-08-2008, 13:19)  Det är ju inte bara vilka program man väljer att titta på. Utan vad man väljer att handla också. Precis - men där börjar vi få problem i västvärlden - för om vi vill undvika att köpa saker som tillverkats i Kina, hur skall vi då bära oss åt? Västvärlden har ju monterat ner i princip all enklare tillverkningsindustri, och den tillverkning som sker i Sverige och Europa, hur stor del av den är helt utan kinesiska komponenter? Jag kan nästan lova att det tex inte finns en enda nytillverkad dator, bil eller telefon som inte har en enda komponent som kommer från kina. Själv åker jag i en "Svensk" bil med motor från korea och allsköns komponenter från Kina, sitter just nu och knackar på en dator som är märkt "made in Ireland" men tittar man på komponenterna står det "made in china" på de flesta.
Å så var det det här med ribban ... visst låg den kvar tills madrassen gungade mot ställningen .. eller Jesses vad mycket tevetittande det blir nu ... den står påslagen från morron till kväll även när jag sitter ute och njuter av det vackra soliga sommarvädret. jag vill höra om det händer något spännande
Aqvakul
17-08-2008, 21:07
CITAT (Netha @ 17-08-2008, 22:03)  Å så var det det här med ribban ... visst låg den kvar tills madrassen gungade mot ställningen .. eller  Visst såg det väldigt skumt ut........
CITAT (Aqvakul @ 17-08-2008, 22:07)  Visst såg det väldigt skumt ut........  Synd att Linus Thörnblad själv inte tyckte det var idé att lämna in protest. Det var ju fler som protesterade, iaf en Serb, vad jag såg. ( hade somnat en stund)
Vilken kille va! Såå imponerande [attachment=22893:g040.gif] Amerikanen Michael Phelps skrev OS-historia när han var med om att simma hem guldet på 4x100 meter medley. Det var Phelps åttonde OS-guld i Peking och han passerade därmed simmaren Mark Spitz tidigare rekord med sju OS-guld i München 1972.
CITAT (Betty @ 17-08-2008, 22:27)  Vilken kille va! Såå imponerande [attachment=22893:g040.gif] Amerikanen Michael Phelps skrev OS-historia när han var med om att simma hem guldet på 4x100 meter medley. Det var Phelps åttonde OS-guld i Peking och han passerade därmed simmaren Mark Spitz tidigare rekord med sju OS-guld i München 1972. Ja herreje vilken kille I Olssons studio ikväll var det en Majken som hade gjort sång till hans ära... måste säga att hon inte sjöng så vidare värst Men lite kul var det ändå.
CITAT (Netha @ 17-08-2008, 22:32)  Ja herreje vilken kille I Olssons studio ikväll var det en Majken som hade gjort sång till hans ära... måste säga att hon inte sjöng så vidare värst Men lite kul var det ändå.  Jag missade Olssons studio ikväll. Maken börjar bli ganska less på allt mitt OS-tittande på TV... så jag lät honom få ta över fjärrkontrollen från kl 21 ikväll
Här har inte setts en sekunds OS idag för nu är maken bortrest.  Vore det inte för honom skulle det ha gått mig helt förbi att det ens var OS just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|