Full version: Fikonträd
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 14:42) *
Jadå, det vet jag! Och Blå Gräsfibbla kan du få utan att behöva köpa den på Tradera..... naughty.gif

Har du olika sorters fikon? Eller i olika lägen?

jaså var det du ,, har faktiskt aldrig sett blå !! då tackar jag mycket . ska jag skicka ett Pm ?
vi kan byta annars om du vill ha nåt ?

jag har nu ( både i trädgården och på balkongen här )

alla är ficus carica men olika sortnamn .

men har sorterna ficus carica; Bornholm,Bornholms Diamant,Lila,Jordan,2Kadota,Brown Turkey och så två som inte är något sort namn utan heter ficus carica . och så fick jag en fikonstickling av Dito Verde . hmm hoppas jag räknade upp alla nu !!

och alla är från olika ställen och är placerade på olika ställen och alla har olika härdighet .
Maggan H
Häftigt med så många sorter! Hur ser du skillnad? Om jag fotar bladen på mina, kan du då se vilken det är? confused.gif

Ja! Skicka PM med adress till mig! yes.gif
Alexander-VG-zon3
ibland ser jag skillnad på bladen eller frukterna . men det är svårt tycker jag . dels så ändras bladen efter utvecklingen dels så finns det en namn förvirring inom sorterna . inom ''bornholm fikonen'' finns det flera olika sorter med samma namn , en del namnger fikon för bornholms fikon för att folk ska ''tro'' att dom är härdigare .
Maggan H
Ok. Det har väl i ofs ingen betydelse, hade varit kul å veta bara. Skulle vilja plantea ut ett av dem i trädgården, så det chansar jag nog på nästa år, denna vintern får de vara inne. Har ett stort nytt uterum där de ska få stå.
Alexander-VG-zon3
visa en bild på bladen så får vi se vad jag kan komma på tummenupp.gif
Maggan H
Tja, stackarna har bara två blad, här är dom:

[attachment=25732:PA120041.JPG]

[attachment=25733:fikon.jpg]
Alexander-VG-zon3
jag tycker dom liknar min ficus carica Kadota , men som sagt det är väldigt svårt . annars är det kanske bara en helt vanlig ficus carica utan något sortnamn .
Maggan H
Vilken sort är den vanligaste att ha i uterum? Jag minns att grannens (som troligen är upphov till mina plantor) fikon mognade i aug-sep, men det gör väl dom flesta? Jag har dock en kompis som påstår att en del fikon mognar inte förrän nästa år, men det låter väldigt skumt tycker jag. Hennes lär vara en sådan sort och de är gröna ännu. Hur ser mogna fikon ut?
Alexander-VG-zon3
finns olika frukter en del sorter får randiga frukter en del får lime/gröngula färgade frukter och en del gröna och en del nästan svarta . så det som utmärker mogen frukt är att den är stor och mjuk och lite klibbig/vattnig och börjar att hänga .

jag vet inte vilken sort som är vanligaste i uterum men dom vanligaste sorterna i sverige är bornholm,brown turkey,desert king och vanliga ficus carica .

fikon har två skördar en som bildas på sensommaren-hösten och som mognar under våren(fryser bort här) . och så en skörd som bildas på våren och som mognar under sensommaren-hösten . är karten/blomman större än en ärta så fryser den bort annars klarar dom vintern oftast .

så här ser mina omogna fikon ut nu på en planta , dessa blir bruna när dom är klarar .
http://www.pixbox.se/pic_show_id24103063.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id24103065.html

Maggan H
Så ser hennes också ut, mognar de nästa år? Eller blir de klara i höst? Kan man få dem att mogna färdigt inne?
Alexander-VG-zon3
mina fikon har jag ju ute större delen av året även dom i krukor , så frukten du ser på bilden kommer frysa bort vid -2c -3c . efter frosten varit kommer plantan tappa dom eller så klipper jag veck dom . dom kommer nog inte bli klarar i år då dom behöver för att mogna sol och över +15c .

oftast om man har dom ute såhär länge ( vilket dom helst ska ) så börjar dom tappa bladen för att gå in i vila. en del av mina är redan i vila . tar man då in dom så kan det bli en chock för den ( varmt,dåligt ljus,torrluft ) vilket gör att den ibland tappar all frukt . och även ohyra sätter sig på frukten .

har man dom i växthus(uppvärmt) eller i uterum då kan dom få stå kvar där och mogna vidare och sedan sättas i vintervila när dom är klarar .
Maggan H
Okej då vet jag vad jag har att vänta! Tack för alla svar på mina vetgiriga frågor! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon