|
Gunilla T
15-08-2008, 09:56
Igår råkade jag lyssna till ett inslag på radion om den ökade giftspridningen bland trädgårdsägare. Inslaget baserades på en artikel från TT och finns att läsa i flera dagstidningar idag.
Förra året spreds 480 ton växtskyddsmedel i våra trädgårdar - en ökning med 50 ton från året innan!
Fundera en stund på denna ofantliga mängd gifter i form av pulver, granulat och i flytande form!!
Under en längre period har hushållens användning ökat, miljöintresset tycks ta slut vid den egna trädgården.
En enorm marknadsföring av producenterna där produkterna påstås vara lätt nedbrytbara tros vara en anledning till den enorma konsumtionen av gifter - men också att det är enkelt att använda kemikalier istället för att rensa och gräva.
Naturskyddsföreningens ordförande menar att konsekvenserna av att använda växtskyddsmedel borde tydliggöras på flaskorna och burkarna i stil med det som används för tobak och alkohol - "[b]DENHÄR PRODUKTEN DÖDAR LEVANDE ORGANISMER".[/b]Enligt Naturskyddsföreningen har vi mycket begränsade kunskaper om de långsiktiga effekterna på vår egen hälsa och på miljön.
De flesta tänkande människor granskar all reklam med kritiska ögon - vi vet att försäljaren och producenten vill tjäna pengar - de har starka skäl för att framställa produkterna så fördelaktigt som möjligt men varför verkar detta kritiska tänkande saknas när det gäller kemikalier i vår trädgård?
De som protesterar har inga vinnande eller egoistiska skäl till detta annat än en önskan om att värna om vår gemensamma miljö.
Hur många arter har vi utrotat med dessa 480 ton gift som spreds ut enbart i fjol? Jag är sannerligen ingen expert i ämnet men en del polletter har ramlat ner även hos mig sedan jag började intressera mig för trädgård.
En begynnande förståelse av att allt hänger ihop i naturen - tar vi bort en länk så sker en ökning av något annat. Med andra ord - tar vi bort allt som vi uppfattar som skadegörare tar vi även bort födan för alla nyttoinsekter som finns i vår miljö med den påföljd att skadegörarna ökar igen utan naturliga fiender och då är vi inne i en ond cirkel. Inga nyttoinsekter - mera gifter.
Naturen är full av liv - på gott och ont. Utan det livet skulle våra trädgårdar dö - vi behöver maskarna, svamparna, insekterna, mikroorganismerna och alla miljoner småkryp därför att de bidrar till själva livet i trädgården! Döda dom inte!!Tänk om varannan trädgårdsägare bestämde sig för att köpa växter för slantarna istället för gifter (och ingen ökning skedde)- då skulle vi minska användandet av växtskyddsmedel med 240 ton!! Det skulle göra skillnad för miljön.
MYCKET bra tråd Gunilla!! Vad är det för mening att ha trädgård och växter om det enda sättet man kan få saker att överleva är att göda det och förgifta det andra? Vad är man för odlare då?
Lena i Torslanda
15-08-2008, 10:34
Instämmer i varje ord Gunilla! Förstår inte hur folk tänker ibland. Om det är något man borde värna om är det närmiljön och den jordbit vi för stunden har förmånen att förvalta.
Aqvakul
15-08-2008, 10:45
Skrämmande ansvarslöst!!
Platinum
15-08-2008, 12:08
Fungerande ekosystem vill väl alla sträva efter att ha i den egna trädgården i den mån vi kan?
För egen del lever jag hellre med naturen än mot den, men jag ska inte förneka att jag använt myrmedel en och annan gång.
Men konstgödning? När det finns kompostjord, kodynga, gräsklipp mm som är mer naturligt även om det är nått man tillför.
Jag hörde samma sak och detta är inget nytt. Jag har pratat med arbetskamrater och andra bekanta om det här i flera år och för väldigt många är det helt naturligt med blåkorn och kemiska bekämpningsmedel. Jag har även förstått att försäljningen av miljöbättre produkter också är större till yngre trädgårdsägare, vilket jag inte heller är speciellt förvånad över. Exempelvis pratade en 50-årig arbetskamrat senast igår om att det inte finns tillräckligt bra växtgifter idag, för de bästa har föbjudits. Och när jag får tomat- och paprikaplantor av min 72-åriga mor som hon drivit fram från frön skickar hon alltid med en skvätt flytande blåkorn. Jag försökte tacka nej i några år, men det var lönlöst.
Folk kräver strängare regler för jordbruket, men släpper själva ut mer per kvadratmeter i den egna trädgården. Man vill inte göra egna uppoffringar (om det nu är en uppoffring att välja ko- och hönsgödsel istället för blåkorn.)
Piccante
15-08-2008, 13:08
CITAT (göinge @ 15-08-2008, 13:37)  Folk kräver strängare regler för jordbruket, men släpper själva ut mer per kvadratmeter i den egna trädgården. Man vill inte göra egna uppoffringar (om det nu är en uppoffring att välja ko- och hönsgödsel istället för blåkorn.) Du tar upp en intressant skillnad där. För jordbruk krävs att man går sprutförarutbildning och får certifikat för att få sprida gift. Man har krav att förvara gifter i säkra utrymmen. Man måste ha sprutfria kantzoner utmed vattendrag och man kan få böter/ sanktionsavgifter om man bryter mot reglerna. Villaägare använder iofs lägre koncentrerade lösningar än yrkesmän i jordbruk/ trädgård men har och andra sidan inga bestämmelser att följa hur många kg/ha man får sprida eller hur man sprider, hur man förvarar gifter etc. Så det är fritt fram för villaägare att köpa hur mkt man vill och sprida hur man vill. Endast om man bor inom vattenskyddsområde behöver man begränsa eller helt avstå från gifter i trädgården.
Whiskuchi
15-08-2008, 13:30
Jag skulle tro att ökningen till stor del består av snigelgift
Platinum
15-08-2008, 14:54
CITAT (Markus_H @ 15-08-2008, 14:08)  Endast om man bor inom vattenskyddsområde behöver man begränsa eller helt avstå från gifter i trädgården. Jag bor vid en å som ligger inom sekundärt skyddområde för vattentäkt och får inte handskas med kemikalier hur som helst. I vårt fall så bildades vattenskyddsområdet förra året och kommunen delade ut en tjock folder med föreskrifter och vi fick även en blankett att fylla i med saker som var pliktiga att anmäla om man innehade. För mig så säger en av föreskrifterna "Hantering av kemiska bekämpningsmedel får ej förekomma."
Piccante
15-08-2008, 15:13
Man får gödsla gräsmattor vill jag minnas inom sekundär zon fast med en låg dos.
Platinum
15-08-2008, 15:21
CITAT (Markus_H @ 15-08-2008, 16:13)  Man får gödsla gräsmattor vill jag minnas inom sekundär zon fast med en låg dos. Skyddsföreskrifterna skiljer sig åt per område så alla områden lyder inte under exakt samma regler. Sen finns ju även landsövergripande som är lagstadgade som att det måste ansökas om tillstånd för viss verksamhet osv.
ingrids
15-08-2008, 15:54
Det är nog inte bara reklamen som gör att folk köper så mycket gift. Jag har två jordgetingbon på tomten och de hade fått vara kvar till vintern om det inte varit för att det eviga grävprojektet kommit väl nära bona. Det ena hade jag kunnat dränka med vatten, men det andra är mitt i en trave grästorv. På två ställen där jag frågade hur jag bäst skulle göra rekommenderade de mig att använda spray som endast får användas för inomhusbruk (vilket jag enkelt läste mig till på burken). På det tredje stället hittade jag en burk med skum, som får användas utomhus, där det också står att man ska städa bort skummet när man är klar och vad jag minns också tyckte att man borde skicka jorden runt på återvinningscentralen (kan ha läst det någon annan stans). Så, jepp jag skäms en del för att använda gift, men jag kommer att göra av det så skonsamt som möjligt och det blev f*n så mycket mer enligt reglerna och vett av att inte följa råden från så kallade proffs (och jo, jag såg till att tala med de expediter som skulle vara insatta).
Platinum
15-08-2008, 16:06
CITAT (ingrids @ 15-08-2008, 16:54)  Det är nog inte bara reklamen som gör att folk köper så mycket gift. Jag har två jordgetingbon på tomten och de hade fått vara kvar till vintern om det inte varit för att det eviga grävprojektet kommit väl nära bona. Det ena hade jag kunnat dränka med vatten, men det andra är mitt i en trave grästorv. På två ställen där jag frågade hur jag bäst skulle göra rekommenderade de mig att använda spray som endast får användas för inomhusbruk (vilket jag enkelt läste mig till på burken). På det tredje stället hittade jag en burk med skum, som får användas utomhus, där det också står att man ska städa bort skummet när man är klar och vad jag minns också tyckte att man borde skicka jorden runt på återvinningscentralen (kan ha läst det någon annan stans). Så, jepp jag skäms en del för att använda gift, men jag kommer att göra av det så skonsamt som möjligt och det blev f*n så mycket mer enligt reglerna och vett av att inte följa råden från så kallade proffs (och jo, jag såg till att tala med de expediter som skulle vara insatta). Jag tycker nog inte du behöver skämmas över att använda gift mot jordgetingar, det har jag inte gjort men använt medel mot myror. Huvudsaken man är medveten om att det är gift man sprider ut och att det kan göra merskada. Hur är det det sägs? Mänskligt att fela tror jag bestämt. Å jag tycker att det är oki att fela, människan är inte perfekt. Därmed inte sagt att jag tycker det är oki med besprutade grödor.
Gunilla T
15-08-2008, 18:18
ingrids - det är inte medvetna människor som du som är problem!
Det är alla som hämningslöst sprutar och sprayar i tid och otid och som tror att man på kemisk väg kan uppnå den perfekta trädgården och en gräsmatta utan svamp och maskrosor och klöver.
Förbrukningen av gifter är sannolikt mycket större eftersom här inte ingår alla "som lyckats" få tag på medel som är förbjudna i Sverige men som smugglas in i landet!
Hur tänker ni? Östersjöns botten dör - enligt forskarna är det huvudsakliga problemet övergödning från jordbruket. Till det kommer alla andra syndare - alla utsläpp som inte renas - fritidsbåtarnas giftiga botten målningar som inte är tillåtna här men som köps på västkusten där det fortfarande är tillåtet att använda giftig färg. Alla andra länder som syndar..det finns hur mycket som helst.
Som trädgårdintresserade - borde vi inte föregå med gott exempel? Vi klagar och svär över så mycket i världen som vi inte kan påverka - helt okay men här finns faktiskt något konkret som vi kan göra och som har betydelse.
Är väldigt besviken över att trädgårdsföreningarna inte heller tycks vilja ta i frågan. Antar att alltför många själva har fingrarna i syltburken och att detta är en fråga som väcker konflikter - kan inte tolka det på annat sätt.
Tänk tanken en gång till - 480 ton kemikalier på en relativt liten yta! Vi som fritidsodlare är inte ens beroende av en hög avkastning som bönderna är - vi borde kunna avstå!
Platinum
15-08-2008, 18:28
Hur jag tänker?
Jo skadan är redan gjord, men jag kan ju göra vad jag kan för att inte förvärra problemet.
Välja att inte använda kemikalier på flaska/burk i mitt fall utan använda min kompost och gräsklipp främst. Att den är förorenad av annat är en annan sak, men jag tillför inte nytt elände iaf.
Gunilla T
15-08-2008, 18:46
Platinum - jag tror inte du tillhör de stora syndarna så frågan var inte ställd till dig. Alla har vi skadat miljön på olika sätt för att vi inte vetat bättre men att veta och ändå fortsätta - det är ansvarslöst.
Platinum
15-08-2008, 18:54
Jo, jag räknar mig inte till de stora syndarna heller. Men det skadar ju inte att jag sprider min filosofi vidare, gör det du kan för att inte förvärra
Jan Lindgren
15-08-2008, 19:07
Hej! En siffra om hur mycket växtskyddsmedel som sprids är helt ointressant om man inte specificerar vad det innehåller och koncentration.. Diverse såppreparat med ett par procent såpa ingår. Järnpreparat mot mossa och sniglar ingår. Alla kravgodkända preparat ingår. Det finns inga farliga och koncentrerade preparat att köpa för allmänheten dessutom är priserna så svinaktigt höga så det sprids inte för mycket. Det absolut dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer.
Kogödsel ska spridas i närheten av korna. Att transportera kogödsel till fabrik, behandla det där, packa det i plastpåsar, köra det till en butik där sedan konsumenten ska ta bilen och hämta det är nog höjden av slöseri med resurser. Jag har svårt att tro att någon miljömedveten människa köper fuktigt gödsel med lågt näringsinnehåll som kostar så mycket koldioxid men reklamens makt är stor. MVH Jan Lindgren
Platinum
15-08-2008, 19:12
CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2008, 20:07)  Det absolut dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer.
Jan Lindgren Dyrare än kolsyrat vatten på flaska?
Jan Lindgren
15-08-2008, 19:20
Hej Platinum! När det gäller växtskyddsmedel så kostar vattnet i nivå med hyfsad alkohol köpt på systemet. MVH Jan Lindgren
Ingrid Zon3
15-08-2008, 19:42
Nu är jag intresserad, vart kommer nyheten ifrån? Kemikalieinspektonen, jordbruksverket, SCB? Googlar lite. Jag tror att de flesta någorlunda medvetna konsumenter vet att det är bättre att blanda såplösningen själv, så det är väl bara att sprida informationen. Grannarna ropade på mig på försommarn när de hade fått bladlöss på sina rosor och frågade vad de skulle köpa för medel. Jag gav dem mitt gamla sprutmunstycke till vattenslangen och satte på fullt ös. Dom tittar fortfarande beundrande på mig  Att det finns ett gäng "sprut-nissar" som ska ha snabba lösningar att spraya eller hälla ut, det är ju också en upplysningsfråga. Men sen finns ju också min käpphäst om konsumentmakt. Om vi vägrar köpa alla produkter från företag som säljer miljöfarliga medel, och bråkar med deras kundservice så märker dom det, jag lovar.
Platinum
15-08-2008, 19:54
CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2008, 20:20)  Hej Platinum! När det gäller växtskyddsmedel så kostar vattnet i nivå med hyfsad alkohol köpt på systemet. MVH Jan Lindgren Hyfsad nivå på bolaget betyder för min del antingen öl, eller kanske en skotsk whiskey om sambon fyller år. Brygger ju vin hemma när säsong tillåter, inte sagt jag är storkonsument för det
Ingrid Zon3
15-08-2008, 20:00
Om någon vill läsa hela rapporten som var grunden till nyheten så tror jag det är den här.
Gunilla T
15-08-2008, 20:02
Tack Ingrid, skulle precis till att svara dig - siffrorna kommer från Kemikalieinspektionen.
Platinum
15-08-2008, 20:04
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-08-2008, 21:00)  Om någon vill läsa hela rapporten som var grunden till nyheten så tror jag det är den här. Orkar inte läsa<;)
Ingrid Zon3
15-08-2008, 20:41
CITAT (Platinum @ 15-08-2008, 21:04)  Orkar inte läsa<;) Nej det är fullt begripligt, men jag är yrkesskadad och läser gärna tekniska rapporter mm  Om jag tolkar rätt så består huvuddelen av direktförsäljningen till hushållen mossmedel, 299 ton, och ättika 169 ton. Där har vi alltså 468 ton och en ökning med sammanlagt 47 ton från 2006.
Myosotis
16-08-2008, 19:34
Idiotiskt att använda gift i trädgården. Om man inte bryr sig om naturen borde man ju tänka på sin egen hälsa åtminstone. Besprutade tomater kan jag köpa i affären, dem behöver jag inte odla själv.  Och mossmedel!  Vad gör väl lite mossa i gräsmattan? Den är mjuk att gå på, jag har rätt mycket.
Gunilla T
17-08-2008, 10:08
CITAT (Myosotis @ 16-08-2008, 20:34)  Idiotiskt att använda gift i trädgården. Om man inte bryr sig om naturen borde man ju tänka på sin egen hälsa åtminstone. Besprutade tomater kan jag köpa i affären, dem behöver jag inte odla själv.  Och mossmedel!  Vad gör väl lite mossa i gräsmattan? Den är mjuk att gå på, jag har rätt mycket. Ja, mossa är vackert - det är faktiskt ganska roligt dethär hur vi ser på olika företeelser i naturen. I Japan köper man färdiga mossmattor i stället för gräs. Gräset plockas noga bort om det dyker upp! ...och personligen tycker jag att de japanska trädgårdarna är bland de vackraste i hela världen. Hemma hos oss har vi inga gräsmattor  föredrar att kalla det grönytor istället! Skulle faktiskt föredra mossa om jag fick välja.
Jan Lindgren
17-08-2008, 13:48
Hej! Jag begriper inte heller varför folk köper mossmedel men det det är definitivt inget miljöproblem. MVH Jan Lindgren
Lotta22
17-08-2008, 18:47
CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2008, 20:07)  Hej! En siffra om hur mycket växtskyddsmedel som sprids är helt ointressant om man inte specificerar vad det innehåller och koncentration.. Diverse såppreparat med ett par procent såpa ingår. Järnpreparat mot mossa och sniglar ingår. Alla kravgodkända preparat ingår. Det finns inga farliga och koncentrerade preparat att köpa för allmänheten dessutom är priserna så svinaktigt höga så det sprids inte för mycket. Det absolut dyraste sättet att köpa vatten är att köpa växtskyddsmedel för amatörer.
Kogödsel ska spridas i närheten av korna. Att transportera kogödsel till fabrik, behandla det där, packa det i plastpåsar, köra det till en butik där sedan konsumenten ska ta bilen och hämta det är nog höjden av slöseri med resurser. Jag har svårt att tro att någon miljömedveten människa köper fuktigt gödsel med lågt näringsinnehåll som kostar så mycket koldioxid men reklamens makt är stor. MVH Jan Lindgren Det finns ett utmärkt alternativ till ko- och hästgödsel som tyvärr och naturligtvis aldrig marknadsförs. Jag gödslar bara med gräsklipp i min trädgård och det funkar alldeles perfekt! Gratis, mycket bra näringsinnehåll, ingen transport och miljövänligt. Läs här om gödsling med gräsklipp
Gossen Ruda
18-08-2008, 09:09
Ibland blir jag lite trött på rubriksättning, både här och i kvällspressen. Gunilla skriver 480 "ton" när det egentligen är bekämpningsmedel. Det är en förbannad skillnad. Mossmedel är inget gift exempelvis, även om mossan dör. Inte snigelmedel heller, det som sniglarna så småningom dör av är samtidigt något som fågeluppfödare matar sina fåglar med. Beträffande kemikalieinspektionen så finns det för mycket miljöfanatiker där, man måste sovra i deras uppgifter. Fö har jan Lindgren skrivit mycket bra. Själv så sprutade jag en hel del Roundup i helgen, kriget mot kirskålen går vidare. Även mot kvickroten.
Gunilla T
18-08-2008, 10:13
Du har så rätt Ruda ang. rubriksättningen - tog den okritiskt från media. Och visst skall man vara källkritisk men vi syndar alla ibland - i ett annat ämne vi diskuterade använde du procentsatser - när jag frågade efter källan så visade det sig att källan var du själv.
Betr. Kemikalieinspektionen har jag en direkt motsatt uppfattning - tycker de är alldeles för "mesiga" och osynliga - de borde verkligen skärpa informationen om allt onödigt och skadligt som vi "okritiskt" belastar vår miljö med.
Heja Gunilla T! Gillar din tråd och dina inlägg.  Instämmer med allt (så sen har jag inget mer att skriva  )
Jan Lindgren
18-08-2008, 16:50
Hej! Med de medel som är tillåtna för amatörer är det svårt att se några miljörisker. Visserligen kan man teoretiskt tänka sig att det finns någon rik, ondsint människa som köper några tusen liter utspädd glyfosat och häller ut det i en liten sjö. Men risken är liten.
Den svenska kemikalieinspektionen bör snarast läggas ner och ersättas av en gemensam organisation i EU. Det skulle bli billigare och man skulle ha råd med kompetenta experter. Svenska regler är konstiga och inkonsekventa, förmodligen beroende på att där sitter tjänstemän som inte använder vetenskap utan löst tyckande.
Ett litet problem med växtskyddsmedel är att det inte är någon som helst kontroll på vilka som köper dem. Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag har rätt att använda dem. Det är tydligen tillåtet att inneha vad som helst men ej att använda det. Jag anser att den regeln bör ändras. Säljaren ska kontollera att köparen har erfordliga tillstånd.
För att klargöra en sak så vill jag säga att jag använder mycket lite växtskyddsmedel men tvekar inte om det behövs. Jag har självklart utbildning och tillstånd. Vi har också ett mycket gediget biologiskt,kemiskt, medicinskt kunnande i hushållet. MVH Jan Lindgren
Gunilla T
18-08-2008, 17:39
CITAT (amaira @ 18-08-2008, 13:01)  Heja Gunilla T! Gillar din tråd och dina inlägg.  Instämmer med allt (så sen har jag inget mer att skriva  ) amaira Jan, jag har stor respekt för dina kunskaper när det gäller surjordsväxter men när det gäller miljöfrågor står vi nog långt ifrån varandra. Vetenskap och allmänt tyckande - ja det borde vara skillnad men historien visar att det begåtts stora misstag även i vetenskapens namn. Exemplet DDT -han som uppfann medlet - en schweizare tror jag det var fick Nobelpriset i kemi (1948?) för sina upptäckter och nu trodde man att alla problem i jordbruket var lösta. DDT var så ofarligt att man kunde koka soppa på det.. Hormoslyr - hur var det med ofarligheten där? Om jag inte minns fel så var det många av arbetarna som sprutade hormoslyr längs banvallarna och som sedermera drabbades av cancer? Vetenskapen hade garanterat att det var ofarligt, medlet är numera förbjudet. Och nu har Monsanto lanserat undermedlet glysofat, helt ofarligt enligt deras propaganda och reklam men man bör hålla i minnet att de två ggr avslöjats med att förfalska laboratorieresultat och åtalats och dömts för detta. Källa; Hem ljuva Hem trädgård nr 7 2007. Enligt samma artikel misstänks glysofat kunna störa fortplantningen hos människor och djur. Det är väl det som är det stora problemet - att vi litar på de som har ett ekonomiskt intresse i att deras produkter säljs och att vi ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna och då är det försent. Om nu dessa medel är så ofarliga som du hävdar, vatten kallade du det visst, då är det väl motsägelsefullt att kräva någon form av utbildning eller kontroll av vem som köper, hanterar eller sprider medlen. Vatten är ofarligt.. så länge det är rent iaf! Jag betvivlar inte kompetensen i din familj - själv är jag bara en glad en amatörodlare som är rädd om naturen och det som lever där men ibland konsulterar jag kemiingenjören i min familj.
Aqvakul
18-08-2008, 17:46
Sanslöst att vi använder så mycket bekämpningsmedel i våra trädgårdar. Jag har viss förståelse för att jordbruket ibland tycker att de måste, men inte vi trädgårdsodlare.......
Gossen Ruda
18-08-2008, 20:31
Såna här trådar har en benägenhet att bli evighetslånga men ett par inlägg klarar jag av. Jag kan lägga till metylkvicksilver till Gunillas uppräkning, missade du den?
Sen vet jag inte om dom andra uppräknade ämnena är så farliga egentligen. DDT t.ex. Är ett effektivt insektsmedel bara det används klokt vilket inte skedde tidigare. Det används fortfarande bla. mot malariamyggor och jag tror även mot vandringsgräshoppor. Trots att medlet har vissa risker så bedöms konsekvenserna vid att inte använda det som värre.
Fortsätter i morgon, sov gott.
Myosotis
18-08-2008, 20:45
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2008, 10:09)  Själv så sprutade jag en hel del Roundup i helgen...
fluffis
19-08-2008, 00:01
Gossen Ruda, jag har sett och fattat ditt älskog med Round-Up! För när du inträder i ett Forum så är det bara med positiva ord om Round-Up, eller förslag om möjligheter med Round-Up! Är du betald av Round-Up, för att promota deras produkt??? Självklart svarar du Nej, men...
FYI så har Round-Up ingen inverkan på Kvickrot. Dessutom har väl kirskålen slutat att kämpa sig upp så värst numera...
Någon fler som ser denna koppling? Gossen Ruda betald av producenten? För nästan de enda gånger han träder in i en debatt är ju när lösningen kan vara Round-Up?
Fler som tycker sig ha sett samma sak?
En väldigt bra tråd som kanske kan få många att rannsaka sig själva tycker jag Gunilla  ! För det är just det att rannsaka sig själv om vad man gör utan att kanske vara riktigt medveten om det. Det är så lätt att lura sig själv till att tro att man är så duktig och värnar om miljön i alla lägen. Exv: Jag använder ju inga bekämpningsmedel eller tillsatser i min trädgård, medans man/jag i själva verket faktiskt använder: Myrr för att bekämpa liljebaggar ( visserligen en bara en gång per år, men, men.......kanske bättre att strunta i liljorna? ). Såpspritlölsning för att få bort spinn och annan ohyra på krukväxter Provado till krukor som jag är väldigt mån om att rädda när inget annat hjälper Biobact eller blåkorn till krukorna runt om i trädgården och inomhus Limring till fruktträden För övrigt till allt som växer i rabatter och växthus är det vattenslang, gräsklipp och egen kompost som gäller, men som sagt, man ska nog vara lite mer medveten om vad man använder och många bäckar små blir som bekant till en hel å Tilläggas ska att är jag alldeles för skeptisk för att tro på nåt där det står ofarligt. Hur kan nåt vara ofarligt om det dödar växter och ohyra?? Förresten mossa! Vore det inte för all näring till rabatterna jag skulle gå misste om, skulle jag mer än gärna byta ut gräsmattan mot mossa. Den är ju underbar att gå på Det var min självrannsakan för den här gången......................
Ingrid Zon3
19-08-2008, 07:00
CITAT (Gillan @ 19-08-2008, 04:43)  En väldigt bra tråd som kanske kan få många att rannsaka sig själva tycker jag Gunilla  ! För det är just det att rannsaka sig själv om vad man gör utan att kanske vara riktigt medveten om det. Det är så lätt att lura sig själv till att tro att man är så duktig och värnar om miljön i alla lägen. Exv: Jag använder ju inga bekämpningsmedel eller tillsatser i min trädgård, medans man/jag i själva verket faktiskt använder: Myrr för att bekämpa liljebaggar ( visserligen en bara en gång per år, men, men.......kanske bättre att strunta i liljorna? ). Såpspritlölsning för att få bort spinn och annan ohyra på krukväxter Provado till krukor som jag är väldigt mån om att rädda när inget annat hjälper Biobact eller blåkorn till krukorna runt om i trädgården och inomhus Limring till fruktträden För övrigt till allt som växer i rabatter och växthus är det vattenslang, gräsklipp och egen kompost som gäller, men som sagt, man ska nog vara lite mer medveten om vad man använder och många bäckar små blir som bekant till en hel å Tilläggas ska att är jag alldeles för skeptisk för att tro på nåt där det står ofarligt. Hur kan nåt vara ofarligt om det dödar växter och ohyra?? Förresten mossa! Vore det inte för all näring till rabatterna jag skulle gå misste om, skulle jag mer än gärna byta ut gräsmattan mot mossa. Den är ju underbar att gå på Det var min självrannsakan för den här gången...................... Nu måste jag erkänna min okunninghet igen, men Biobact... Varför betraktar du det som växtskyddsmedel??
CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-08-2008, 08:00)  Nu måste jag erkänna min okunninghet igen, men Biobact... Varför betraktar du det som växtskyddsmedel?? Nää, inte menade jag det som växtskydd, Biobact och Blåkorn är ju näring, men lika fullt nåt man köper och tillsätter ( om än Biobacten är bättre biologiskt sett  ).............fast det är ju klart, på sätt och vis är det ju växtskydd ändå, mot undernäring.
Gossen Ruda
19-08-2008, 08:45
Stackars llla fluffis, har du fått kortslutning i hjärnkontoret? Det är lätt att häva ur sig en massa anklagelser men svårare att bevisa det. Att mina åsikter inte passar dig gör inte att du har rätt att häva ur dig vad som helst.
Jag är inte sponsrad av Monsanto men jag använder deras produkter. Efter att ha kämpat med kirskålen i trädgården, där min mamma förut förgäves också kämpade, och såg att den spred sig snabbare än jag tog bort den insåg jag att något annat krävdes. Roundup var svaret. Jag tillhör dom som är lite skeptiska mot lösa rykten och ogrundade anklagelser så jag testade själv och resultatet var gott. Fö så funkar Roundup mot kvickrot, jag såg döda strån nu i helgen så där har du också fel.
Jan Lindgren
19-08-2008, 09:35
HejGunilla! Jag tror att vi skulle kunna ha riktigt givande diskussiner om vi träffades. Inte bara om biocider. Kommer du till norra Skåne så vore det mycket trevligt om du kunde titta in.
DDT är en av de biocider som räddat flest människoliv. Det är nog bara vissa antibiotika som räddat fler. Jag är som jag tidigare sagt artist så jag är beredd att offra någon djurart om det räddar människoliv. Jag skulle inte bli glad men människor är alltid viktigast.
Hormoslyret är väl i sig tämligen ofarligt men eftersom det tydligen alltid är förorenat av dioxiner så ska det användas med försiktighet. Just hormoslyr visar vikten av att amatörer inte ska använda alla växtskyddsmedel. Det krävs utbildning för de flesta annars kan det bli helt fel.
Jag är absolut inte för att vem som helst ska få använda alla växtskyddsmedel, men de som nu är tillåtna är tämligen ofarliga.
Glyfosat är ett mycket miljövänligt ogräsmedel som det sprids massor av ovederhäftiga rykten om. Monsanto är inte enda tillverkaren. Just diskussionen om vem som är trovärdigast visar på behovet av en gemensam tillståndsgivning i EU. Sverige ensamt har inte tillräckliga resurser för att genomföra acceptabla undersökningar. Det lär ha dykt upp enstaka plantor som visat resistens mot glyfosfat men jag har inte stött på någon. Det är speciellt effektivt mot gräs. Glyfosat lär vara mycket giftigt för vattenlevande organismer men jag har inte sett några fall av förgiftning. Jag skulle naturligtvis inte dricka glyfosat men fördelen med det medlet är dess snabba nedbrytning i naturen.
De riktigt giftiga kemikalierna framställer naturen. Det är förbjudet att spruta bladlöss med nikotin men tillåtet att röka det för människor. Etanol används för att utrota mikroorganismer men är ändå tillåtet att dricka. En mängd mögelgifter är dödliga och cancerogena så det är skönt att veta att det finns svampmedel. Utan växtskyddsmedel skulle massor av människor dö av hunger. Glöm inte hungersnöden på Irland när all potatis dog. Hade man frågat irländarna då om de hade velat ha ett motmedel så tror jag att de sagt ja. Att dö av hunger är inte trevligt.
Den riktigt skadliga kemikalien i trädgården är järn i form av verktyg. Otaliga mord och massor av förslitningsskador som belastar samhället och åsamkar enskilda människor stort lidande orsakas av dessa. Det är bättre att använda glyfosat än att förstöra kroppen med för mycket arbete särskilt för oss äldre. Dessutom så påskyndas nedbrytningen av organiska ämnen när man gräver. Der ökar koldioxidutsläppen och försämrar jordkvaliten. Forskningen visar att det är bättre för miljön att odla plöjningsfritt och använda växtskyddsmedl än att odla på det vanliga viset. I Sverige gäller det speciellt humusrika jordar, mulljordar. Sk ekologisk odling är synnerligen olämplig där. Samma sak måste rimligtvis gälla i trädgården också. Gräv mindre! MVH Jan Lindgren
Myosotis
19-08-2008, 10:34
Förklara gärna vad du menar lite mer exakt. Källhänvisningar?
Gunilla T
19-08-2008, 11:05
Hej Jan!
Bara ett snabbsvar - måste rasta hundarna och så är det ju OS!!
Tack för inbjudan - skulle verkligen vilja komma men i dagsläget har vi valt bort resor - har för många djur.
Men kanske någongång..och inte skulle jag använda den tiden till att diskutera miljögifter! Nej, jag skulle handla massor med plantor och växter och och fråga dig om allt som handlar om surjordsväxter!
Världssvälten är ett stort problem - hur ska vi producera födan i framtiden så att det räcker åt alla och inte skadar miljön men visst kan vi odla giftfritt i våra trädgårdar utan att människor svälter.
Var nyss ute i trädgården och såg att min Clethra började blomma i surjordsrabatten!!!
Red Top
19-08-2008, 15:27
CITAT (Jan Lindgren @ 19-08-2008, 10:35)  "DDT är en av de biocider som räddat flest människoliv."
".....naturligtvis inte dricka glyfosat men fördelen med det medlet är dess snabba nedbrytning i naturen." Jag är nog lite dum, men hur har DDT räddat människoliv? Är det färre som dött i malaria eller...??? Fråga två. Vad förvandlas glyfosat till när det "bryts ner"? Red Top
Gunilla T
19-08-2008, 16:12
CITAT (Red Top @ 19-08-2008, 16:27)  Jag är nog lite dum, men hur har DDT räddat människoliv? Är det färre som dött i malaria eller...??? Fråga två. Vad förvandlas glyfosat till när det "bryts ner"?
Red Top Inte dum alls RedTop...jag vill också veta från någon sakkunnig här... En gång i tiden lärde jag mig att ingenting egentligen försvinner utan bara kan omvandlas till något annat. Så när växter och djur absorberar glyfosat och dör - vad händer då och vart tar glyfosaten vägen som finns i växterna och djuren?
Gunilla T
19-08-2008, 16:27
CITAT (Gillan @ 19-08-2008, 04:43)  En väldigt bra tråd som kanske kan få många att rannsaka sig själva tycker jag Gunilla  ! För det är just det att rannsaka sig själv om vad man gör utan att kanske vara riktigt medveten om det. Det är så lätt att lura sig själv till att tro att man är så duktig och värnar om miljön i alla lägen. Exv: Jag använder ju inga bekämpningsmedel eller tillsatser i min trädgård, medans man/jag i själva verket faktiskt använder: Myrr för att bekämpa liljebaggar ( visserligen en bara en gång per år, men, men.......kanske bättre att strunta i liljorna? ). Såpspritlölsning för att få bort spinn och annan ohyra på krukväxter Provado till krukor som jag är väldigt mån om att rädda när inget annat hjälper Biobact eller blåkorn till krukorna runt om i trädgården och inomhus Limring till fruktträden För övrigt till allt som växer i rabatter och växthus är det vattenslang, gräsklipp och egen kompost som gäller, men som sagt, man ska nog vara lite mer medveten om vad man använder och många bäckar små blir som bekant till en hel å Tilläggas ska att är jag alldeles för skeptisk för att tro på nåt där det står ofarligt. Hur kan nåt vara ofarligt om det dödar växter och ohyra?? Förresten mossa! Vore det inte för all näring till rabatterna jag skulle gå misste om, skulle jag mer än gärna byta ut gräsmattan mot mossa. Den är ju underbar att gå på Det var min självrannsakan för den här gången...................... Du fångar så bra det jag tänker! Vi gör så mycket utan att reflektera över konsekvenserna och visst platsar en tråd om bekämpningsmedel på ett trädgårdsforum. Jag har också blandat såpa i vatten och använt i trädgården innan jag visste att det också tar kål på nyckelpigor och andra nyttoinsekter i naturen. Det lärde jag mig faktiskt här på forumet! Har också använt ecoplug till att ta bort aspar - visste inte att det innehöll glyfosat. Planterade en vacker Tellmann kaprifol vid den döda aspstammen, kaprifolen växte vackert och blommade - sedan tvärdog den. Kaprifoler brukar ju inte vara några särskilt besvärliga växter så min slutsats är väl att ecoplugen även dödade växten. Det finns ju ff kvar i marken - vart skulle det försvinna annars?
Jan Lindgren
19-08-2008, 16:31
Hej! Man använder idag massor av DDT för att behandla myggnät. Det har visat sig att använder man DDT på ett vettigt sätt så smittas få människor av malaria. När färre människor är smittade så minskar risken att myggorna är infekterade. En positiv rundgång. Är alla människor försiktiga så kanske vi kan minska malarian kraftigt. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|