Sidor: 1, 2
Red Top
Ja Jan, då återstår frågan om vad glyfosaten bryts ner till. Den kan väl inte bara försvinna i tomma intet?????? g.gif
Platinum
CITAT (Red Top @ 19-08-2008, 19:30) *
Ja Jan, då återstår frågan om vad glyfosaten bryts ner till. Den kan väl inte bara försvinna i tomma intet?????? g.gif

Glykfosat bryts ner till något som heter så kryptiskt som amino(metylfosfonsyra), även kallad AMPA.

Här finns en rapport om hur AMPA påverkar naturen. http://www.gu.ekol.lu.se/BIOR52/sammanfatt.../Glykfosat.html
Red Top
Tack Platinum!
Intressant uppsats. Alltså: Glyfosat är ofarligt tills vi upptäcker motsatsen.

"Glyfosat och dess nedbrytningsprodukt amino(metylfosfonsyra), även kallad AMPA, har idag detekterats i varierande halter i många vattenmiljöer men åsikterna om huruvida de detekterade ämnena och halterna av dem är farliga för människor, djur och växter skiljer sig åt."

Ungefär som var fallet med hormoslyr och DDT, för att inte tala om neurosedyn.

unsure.gif
Platinum
CITAT (Red Top @ 19-08-2008, 20:10) *
Tack Platinum!

"Glyfosat och dess nedbrytningsprodukt amino(metylfosfonsyra), även kallad AMPA, har idag detekterats i varierande halter i många vattenmiljöer men åsikterna om huruvida de detekterade ämnena och halterna av dem är farliga för människor, djur och växter skiljer sig åt."

unsure.gif

Det beror väl på hur man läser uppsatsen.

Detta tolkar iaf jag som att man kanske bör vara åtminstone observant om var man nyttjar medlet.

CITAT
När glyfosat kommit ner i marken bryts det till stor del ner mikrobiellt till AMPA. Trots att båda dessa föreningar är ganska vattenlösliga adsorberas de i hög grad till markpartiklar såsom organiskt material, silikater samt järn- och aluminiumhydroxider. Adsorptionen gör så att mikroorganismerna kan bryta ner en större andel av den tillförda glyfosaten. Hur effektiv nedbrytningen blir i marken beror av en hel rad faktorer såsom mängd bakterier av Pseudomonas spp., mängd tillgängligt fosfat, adsorption-/desorptionshastighet och nederbördsmängd, men det som i slutändan ändå spelar störst roll för glyfosats och AMPA:s uppträdande i marken är markegenskaperna. Det som gör risken för vattenförorening större vid den privata användningen är att bekämpningen sker på hårdgjorda ytor såsom grusgångar, asfaltsytor och stenplattor. Där sker en snabb avrinning och adsorption och nedbrytning kan endast ske i begränsad omfattning.

Betty
CITAT (Red Top @ 19-08-2008, 20:10) *
Tack Platinum!

unsure.gif

På tal om Neurosedyn... Cancerfondens hemsida
Red Top
CITAT (Platinum @ 19-08-2008, 20:19) *
Det beror väl på hur man läser uppsatsen.

Detta tolkar iaf jag som att man kanske bör vara åtminstone observant om var man nyttjar medlet.

Platinum!
Jag försökte vara ironisk.

Det skulle aldrig falla mig in att använda ett medel, som det råder delade meningar om huruvida det är farligt eller inte.

Jag har länge undrat till exempel hur det gick för den korkade politiker som vid en intervju drack ett glas hormoslyr, för att visa hur ofarligt det var. sick.gif

=)
Gossen Ruda
Intressant uppsats, tack för den. Den måste dock läsas kritiskt, uppgiften tycks vara att leta efter negativa saker vilket gör den lite märklig. Dels så slås fast att glyfosat har låg giftverkan och snabb nedbrytning samtidigt som man leter efter risker. Det påstås att medlet mest används på hårdgjorda ytor för kosmetiska ändamål där andra metoder är bättre men det låter mest som subjektiva åsikter. Jag använder det nästan aldrig på såna ytor för där finns det inget kirskål. Avrinningen från hårdgjorda ytor sker fö ofta till olika avlopp och då hamnar det i ytvattnet och inte i grundvattnet.
Snigelhatare
På vad sätt påverkar mossmedlet miljön? Järn är ju ett av de vanligaste grundämnena som finns på jorden. Kommer aldrig ihåg om det är järnsulfat eller järnfosfat som man använder på gräsmattan. Men om det ger skador på miljön så vilka är det i så fall?

Det är många som skriver i tråden att det inte gör något med mossa i gräsmattan och att det bara är snyggt. Jag håller också med om att mossa är vacker men mossa och gräs har helt olika användningsområden. Om det är för mycket mossa i gräsmattan så går den inte att använda till badminton, sparka boll mm. Då har man snart en leråker istället. Om man tycker att det är vackert med en välskött fin gräsmatta (jag tycker att det är mycket vackert) och man vill ha den bara till prydnad, är det inte riktigt rumsrent att tycka så då? Hur stor miljöpåverkan har våra andra konstverk, skulturer av diverse material, målningar mm? Kanske inte så mycket men någon påverkan finns det väl?

Platinum
CITAT (Snigelhatare @ 20-08-2008, 09:42) *
På vad sätt påverkar mossmedlet miljön? Järn är ju ett av de vanligaste grundämnena som finns på jorden. Kommer aldrig ihåg om det är järnsulfat eller järnfosfat som man använder på gräsmattan. Men om det ger skador på miljön så vilka är det i så fall?

Det är många som skriver i tråden att det inte gör något med mossa i gräsmattan och att det bara är snyggt. Jag håller också med om att mossa är vacker men mossa och gräs har helt olika användningsområden. Om det är för mycket mossa i gräsmattan så går den inte att använda till badminton, sparka boll mm. Då har man snart en leråker istället. Om man tycker att det är vackert med en välskött fin gräsmatta (jag tycker att det är mycket vackert) och man vill ha den bara till prydnad, är det inte riktigt rumsrent att tycka så då? Hur stor miljöpåverkan har våra andra konstverk, skulturer av diverse material, målningar mm? Kanske inte så mycket men någon påverkan finns det väl?

Det är ytterst få människor som inte påverkar naturen alls.

Den aktiva substansen i mossmedel heter också nått så där konstigt kemiskt "järnsulfatheptahydrat". Hur det påverkar miljön återstår att se vid en annan googling.

Verksamma ämnen i ogräs- och mossmedel till hushållen mm.; http://www.kemi.se/templates/Page____3698.aspx
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 15-08-2008, 20:07) *
.....

Kogödsel ska spridas i närheten av korna. Att transportera kogödsel till fabrik, behandla det där, packa det i plastpåsar, köra det till en butik där sedan konsumenten ska ta bilen och hämta det är nog höjden av slöseri med resurser. ......
MVH
Jan Lindgren

Precis som konstgödsel då wink.gif Det är svårt att HELT undvika transporter, det gäller att göra transporterna så miljövänliga som möjligt.
Gossen Ruda
Man kan minimera transporterna helt genom att ha en ko i trädgården. Fast då får man se upp var den skiter för som en del kanske vet så växer det ingenting på något år just där komockan hamnar. All "gödningen" bränner bort allt växtliv. Hur miljövänligt är det egentligen med koskit? rolleyes.gif
Solstorm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2008, 18:41) *
Hur miljövänligt är det egentligen med koskit? rolleyes.gif

Jag tror för all del inte att koskit är så farligt för miljön men på Nya Zeeland skulle man införa metanskatt på fåren. Fast nog tycker jag att det låter idiotiskt.
Jan Lindgren
Hej!
AMPA bryts också ner. Fosforet och kvävet tar säkert växterna hand om.
Problemet med påskor är att det innehåller lite näring och mycket vatten så transporterna i förhållande till näringen är mycket ogynnsam. Köper men koncentrerad, torr växtnäring så minimerar man transporterna. Delvis samma sak gäller när man köper jord. Köper jag fuktig jord så kan jag kanske ta en kubikmeter på mitt släp. Köper jag torr torv kan jag ta åtminstone sex kubikmeter. Det gör en hel del när det gäller körningar.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon