Sidor: 1, 2
Ralf
CITAT (Jan Lindgren @ 28-08-2008, 20:42) *
Hej!
Som du förstår är jag inte förvånad över kritiken. Jag tycker snarast att det är intressant att se att hänsyn till sina medmänniskor inte anses viktigt när ens egna intressen är hotade.
Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år. Det är lite som att säga att det är ok att köra onykter för det är ändå så många som skadas i trafiken.
MVH
Jan Lindgren

Inte nog med att du anklagar katterna, nu säger du att kattägare skadar barn oxå. Var får du allt i från? Internet?
Jan Lindgren
Hej Ralf!
Föreslår att du läser boken Zoonoser Redaktörer Gunilla Källenius och Stefan B. Svenson. Jag tror att den ingår som kurslitteratur på läkarutbildningen.
Det är knappast katternas fel att ägarna släpper ut dem så att de kan infektera gravida kvinnor.
MVH
Jan Lindgren
Red Top
CITAT (Jan Lindgren @ 27-08-2008, 19:58) *
Risken för toxoplasmos är tydligen ungefär densamma som för att få barn med downs syndrom om man är äldre. Det är möjligt att vi borde införa kontroller av blivande mammor när det gäller toxoplasmos liksom man gjort för äldre gravida när det gäller downs.

Jan Lindgren

När införde man kontroller för äldre gravida kvinnor när det gäller downs syndrom????
Mig veterligt är det en helt frivillig undersökning, där man som blivande förälder först måste ta ställning till om man är beredd att genomföra en abort för att undvika att låta en lite annorlunda människa komma till världen. Dessutom är det en mycket märklig jämförelse. DS är inte följden av någon parasit.
Och hur var det nu med katterna, får man köra över dem avsiktligt eller???
Ralf
CITAT (Red Top @ 28-08-2008, 22:21) *
När införde man kontroller för äldre gravida kvinnor när det gäller downs syndrom????
Mig veterligt är det en helt frivillig undersökning, där man som blivande förälder först måste ta ställning till om man är beredd att genomföra en abort för att undvika att låta en lite annorlunda människa komma till värden. Dessutom är det en mycket märklig jämförelse. DS är inte följden av någon parasit.
Och hur var det nu med katterna, får man köra över dem avsiktligt eller???

Ja o den undersökningen gav dessutom så många felaktiga svar att man lade av med den när man aborterade friska barn... För det skedde faktiskt.
Aqvakul
CITAT (Miro @ 28-08-2008, 14:57) *
Nej, men med tanke på att det här är en väldigt passiv risk så tycker jag du gör för stor sak av det. Man utsätter människor för fara genom att köra bil också. Jag tycker risken är så marginell att det ser mycket ut som ett försök att försvara sina ursprungliga, hårt kritiserade åsikter. mao tror jag toxoplasma är ditt halmstrå. (dessutom måste du göra skillnad mellan risken att utsättas för toxoplasma och att faktiskt utveckla en patologi)

Instämmer med ovanstående!!

Har följt tråden från början och visst kan man ha olika uppfattningar om hur katter ska passas och vilket ansvar kattägarna har.Tycker dock att vår normalt sett kunnige och vettige vän från Osby envist cyklar mot strömmen och griper allt mindre halmstrån i avsikt att hålla sig flytande. Ev. toxoplasmasmitta är inget särskilt gångbart argument......
Miro
Läste just i en arktikel på wikipedia som Ralf skickade mig att risken ägarskap eller kontakt med katt medför för en gravidkvinna är kontroversiel. Medan vissa studier visar att katter ger en liten risk, så har flera stora studier misslyckats med att visa katter utgör signifikant risk...

tudor
Har aldrig hört talas om någon som fått toxoplasma, jag har inte heller hört om någon som fått cancer av tomater. Tom vetenskapen måste man ta med en nypa salt. Allt är relativt beroende på omständigheterna och syftet vid undersökningen.
Ilska och aggressivitet över katter handlar om andra frustrationer i livet. Hur kan vi bli upprörda över att tandkrämstuben är klämd på mitten?

Vilka problem en liten kisse kan ställa till med att jämföra med alla andra "småproblem" som finns i denna värld! Största hotet för miljön och denna planet är nog vi människor !

TiPs
Jag föreslår blomspruta eller vattenslang. Man kan också göra sig en egen mysig " sandlåda" på tomten.
Ralf
men nu åter till TS fråga: Det är fastslaget i flera rättsliga instanser, redan under förra millenniet att katter får röra sig fritt, precis som TS skriver.
Frågan är då om en samfällighetsförening kan sätta sig över sådana beslut?
Jag personligen är mkt tveksam. En samfällighet regleras ju enlig samfällighetslagen och mig veterligen ger den inget utrymme att besluta över sådana saker som tex katter och barn.

Bee
CITAT (Ralf @ 29-08-2008, 14:16) *
men nu åter till TS fråga: Det är fastslaget i flera rättsliga instanser, redan under förra millenniet att katter får röra sig fritt, precis som TS skriver.
Frågan är då om en samfällighetsförening kan sätta sig över sådana beslut?
Jag personligen är mkt tveksam. En samfällighet regleras ju enlig samfällighetslagen och mig veterligen ger den inget utrymme att besluta över sådana saker som tex katter och barn.

Det har sagts tidigare: en samfällighetsförening kan sätta upp regler om detta men det är tämligen värdelöst eftersom det inte finns sanktionsmöjligheter. Mao, inom ett område där sådana regler finns kan en fastighetsägare mycket väl släppa ut katten och det går inte att göra något åt det.

"Kattutsläpparen" får vara medveten och påläst så han/hon kan berätta för klagande grannar.
Även i civilmål måste det finnas lagar att stödja sig mot och en samfällighetsförening är inte en lagstiftande församling vad dom än må tycka.
Ralf

Jag minns en ekonomisk förening, som hade en såg, som uteslöt ett par av någon anledning enligt föreningens stadgar. I det fallet fastslog domstolen att den delen av stadgarna inte hade något att göra med huvudverksamheten och följaktligen fanns det ingen grund att utesluta det paret.

tudor
Precis; samfällighetsföreningen har att förvalta gemensam anläggning tex väg, men måste rätta sig efter andra överordnade lagar och föreskrifter. Man kan inte sätta upp skyltar, enkelrikta vägen m.m. utan har att ta hänsyn till dessa. Samfälligheten kan inte, även om de skulle vilja, ha makten över vilka som köper fastigheter i området.

" Mao, inom ett område där sådana regler finns kan en fastighetsägare mycket väl släppa ut katten och det går inte att göra något åt det. "

Om man inte är av den kriminella sorten förstås!!
pejori
CITAT (Aqvakul @ 28-08-2008, 22:41) *
Instämmer med ovanstående!!

Har följt tråden från början och visst kan man ha olika uppfattningar om hur katter ska passas och vilket ansvar kattägarna har.Tycker dock att vår normalt sett kunnige och vettige vän från Osby envist cyklar mot strömmen och griper allt mindre halmstrån i avsikt att hålla sig flytande. Ev. toxoplasmasmitta är inget särskilt gångbart argument......

Håller med...Jag har alltid haft katter och hundar runt mej i hela mitt liv..
Jag har haft huvudansvaret för mina katters låda och alltid rensat den flera gånger om dagen...
trots det, har jag fött två friska barn,(som ibland ätit kattskit) och ändå inte blivit sjuka...
Kan det kanske bero på handhygien...?

Kolla in "rent hus" så ser man var bakterier kommer ifrån...(mäniskoröven närmare bestämt) ehec-bakterier finns både på tandborstar och på matbord om du inte städar och tvättar dina händer efter toa-besök...
Sedan kan man skylla på katter hur mycket man vill...
MEN ATT KÖRA ÖVER KATTER ÄR INTE OK!!!!!!!!....(har mina inne för att dom inte skall träffa på en Jan Lindgren!!!)
pejori
CITAT (Miro @ 22-08-2008, 16:59) *
Pejori! Gud så hemskt! hur mår kissen nu? Man önskar bara att man kunde fått tag på den som gjorde det... ranting.gif

/.../

En liten uppdatering, nu efter en och en halv vecka, med stenhård medicinering, innvändigt (har spolat såret invändigt) och penicilinsalva utvändigt, samt penicilin oralt, (fungerar att mosa med tonfisk) är såret nästan läkt... tummenupp.gif tummenupp.gif
Nya bilder på honom kommer inom kort. Världens keligaste pisse är det... blush.gif blush.gif
Jan Lindgren
Hej Pejori!
Tack för att du håller dina katter inne. Många av dina grannar är förmodligen också tacksamma. Har jag på något sätt bidragit till att du sköter dina katter på ett bra sätt så är jag nöjd.
MVH
Jan Lindgren
pejori
CITAT (Jan Lindgren @ 30-08-2008, 18:55) *
Hej Pejori!
Tack för att du håller dina katter inne. Många av dina grannar är förmodligen också tacksamma. Har jag på något sätt bidragit till att du sköter dina katter på ett bra sätt så är jag nöjd.
MVH
Jan Lindgren

Nix Pix Jan Lindgren... no.gif no.gif Det har du inte. nono.gif
Under dom trettiofem år jag har haft katter, har det alltid varit innekatter.... yes.gif yes.gif
Jag har alltid velat veta var mina katter tar vägen yes.gif
Pia L
Jan Lindgren: Jag skulle vilja veta vad och hur du menar med detta uttalande "Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år."

Syftar du på oss "oansvariga" kattägare som låter våra katter få känna på utelivet, eller syftar du på kattägare som riskerar sina blivande barns liv och hälsa genom att vara så oansvariga att dom äger innekatter så att dom måste tömma kattlådan?
Ralf
CITAT (Pia L @ 31-08-2008, 21:24) *
Jan Lindgren: Jag skulle vilja veta vad och hur du menar med detta uttalande "Jag tycker att det är lite tråkigt att du inte tycker att det spelar någon roll att ca 100 barn i Sverige skadas, ofta allvarligt, av kattägare varje år."

Syftar du på oss "oansvariga" kattägare som låter våra katter få känna på utelivet, eller syftar du på kattägare som riskerar sina blivande barns liv och hälsa genom att vara så oansvariga att dom äger innekatter så att dom måste tömma kattlådan?

Jag undrar på vilket sett dessa 100 barn skadas av katter.
Pia L
Ralf: Det undrar visserligen jag med, men som jag uppfattat Jan Lindgren så är antingen jag som har utekatter en av dom kattägare som riskerar 100 barns liv / hälsa för att dom blivande mödrarna gräver i rabatterna och stoppar jordiga fingrar i munnen, eller så syftar han på dom blivande mödrarna som har innekatter och måste tömma lådan....för att sedan stoppa fingrar med kattskit i munnen g.gif
Jag själv använder en speciell kattspade då jag tömmer katternas lådor, inte sjutton tar jag upp kattskiten med händerna ialla fall
Magdis
Jag har aldrig hört talas om någon som smittats med toxoplasmos från en katt. Jag tror att risken är oerhört liten. Som flera tidigare sagt så ska man ju i så fall i princip göra rent kattlådan med händerna och sen stoppa händerna i munnen. Sedan är det väl inte alla katter som bär på toxoplasma heller ju. Jag tycker det låter konstigt att 100 barn per år skulle skadas av katter och jag skulle i så fall vilja se nån källa till det.
pejori
Sorry att bilden dröjde, men här är det utlovade fotot på pisse... blush.gif
Rätt så bra resultat på en och en halv vecka.. yahoo.gif
[attachment=23510:Bildkatt.jpg]
Magdis
Lillsnuttan! Tur att hon har dig!! wub.gif
pejori
CITAT (Magdis @ 31-08-2008, 22:10) *
Jag har aldrig hört talas om någon som smittats med toxoplasmos från en katt. Jag tror att risken är oerhört liten. Som flera tidigare sagt så ska man ju i så fall i princip göra rent kattlådan med händerna och sen stoppa händerna i munnen. Sedan är det väl inte alla katter som bär på toxoplasma heller ju. Jag tycker det låter konstigt att 100 barn per år skulle skadas av katter och jag skulle i så fall vilja se nån källa till det.

Inte fattar jag var JL fått sina uppgifter ifrån, då man även smittas av kött, sallad och bär. g.gif
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zo...mos-som-zoonos/

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/toxoplasmos/
Några "hundra barn om året" nämns inte... nono.gif
anncharlotte
CITAT (Pia L @ 31-08-2008, 21:24) *

Ja det är ju inte utan att man undrar , confused.gif , jag har alltså vart dubbelt i risksonen eftersom jag har rensat kattlådor inne efter mina innekatter, samtidigt som jag har grävt i jorden och riskerat smitta från förbipasserande utekatter. Detta när jag var gravid och hade småbarn.
Numera har vi vår trädgård inhägnad, där befinner sej bara våra egna katter (och nån enstaka gång grannens), så numera är det samma sak om jag rensar lådor inne eller gräver ute, men risken för graviditet är ju inte så stor numera heller thumbdown.gif rolleyes.gif
Miro
Pejori: vad skönt att allt går så bra, klappa kissen lite extra från mig!

Tudor: Som "vetenskapskvinna" kan jag bekräfta att i synnerhet nya rön gärna ska tas med en nypa salt som du säger. Eftersom man får ekonomiska anslag efter vad man publicerar vill ju alla få sitt fält att framstå som det viktigaste. Sedan lägger sig dagstidningar och andra utan full förståelse och så blir det lätt fel. (Alla minns väl fågelinfluensan som skulle bli världens undergång?)

4-6/1000 gravida smittades alltså med toxoplasma, men jag har inte sett några siffror på hur ofta det fördes över på fostret med negativa konsekvenser. vad kom 100 barn ifrån?
Jan Lindgren
Hej!
Vid en graviditet av tusen så är fostret smittat av toxoplasmos. Jag har för mig att det föds ca 100 000 barn årligen i Sverige. Bär och grönsaker smittar för att de blivit infekterade av katter. Det är bara katter som kan smitta om man inte äter rått smittat kött. Infekterat kött är nersmittat av katter. De som vill kan läsa om toxoplasmos på engelska Wikipedia. Där hävdas att risken för dödlighet och mentala skador är mycket större än vad jag funnit i medicinsk litteratur.
Man kan inte hävda att det inte finns en stor risk bara för att man själv aldrig råkat ut för någonting. Jag har aldrig råkat ut för en trafikolycka således är trafiken ofarlig. Låter det rimligt?
Katten är alltid oskyldig när ägaren utsätter den och omgivningen för risker och obehag.

Pejori! Tack för informationen. Skötte alla sina katter som du så skulle vi slippa alla katthatare och katten skulle ha en högre status.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 20-08-2008, 23:06) *
.......
Jag förstår överhuvudtaget inte att man kan försvara att släppa lös icke inhemska rovdjur som dödar fridlysta vilda djur på ett mycket obehagligt sätt. Ingen skulle acceptera att hundägare släppte ut sina hundar för att riva rådjur, inte ens under jakttid. Det är ju hundarnas naturliga instinkt att riva diverse djur. Varför ska man då acceptera att katter släpps lösa och springer omkring och dödar fridlysta fåglar tom under deras häckningstid. Katter är trevliga djur
.............
MVH
Jan Lindgren

För en gångs skull håller jag med dig till 100 %. Jag har själv haft flera katter, jag älskar katter, men samtidigt älskar jag naturen. Jag väljer av den anledningen att inte ha katt, det finns redan så många katter i området som dödar fridlysta och icke fridlysta vilda djur. Ok, om det vore en och annan katt som jagar i området så de vilda djuren har en chans, exv marklevande fåglar, men det blir för många för att naturen ska klara av det, det blir obalans mellan rovdjur och bytesdjur.

Jag tror vårat husdjur katten är en stark orsak till varför så många fågelarter har minskat i antal, även andra smågnagare. Min ena katt tog ekorrar också, den andra plågade grodor till döds wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon