Full version: Gamla trådar
Sidor: 1, 2
maddeluskan
Eftersom jag är ny här på odla, så kan jag inte alla era oskrivna lagar.
Därför är det lite jag undrar över.
Varför är det inte ok att dra upp gamla trådar och när blir de gamla?
Och varför får man inte blanda in andra trådar när det är samma personer som skriver i dem?
Är det här nåt som odla.nu har bestämt eller är det en liten klick av er som tycker att det inte är passande?
Snigelhatare
Jag kan inte svara på om vem som bestämt eller tycker det men jag tycker det är en bra regel. Man tappar lusten att följa en tråd om man ska läsa igenom halva forumet för att hänga med. Tror att det är okej att ta upp en gammal tråd om någon frågat om någon växt för länge sedan och man vid ett senare tillfälle har mer information om den.

Att ta upp gamla trådar med meningsskiljaktigheter hoppas jag är tabu. Det tyder bara på långsinthet. Personer som gör så bidrar till en olustig stämning på forumet.
Anma
CITAT (Snigelhatare @ 29-08-2008, 10:04) *
/.../
Att ta upp gamla trådar med meningsskiljaktigheter hoppas jag är tabu. Det tyder bara på långsinthet. Personer som gör så bidrar till en olustig stämning på forumet.

Detta håller jag med om.

Syftet med att dra upp en gammal tråd är avgörande för om det är ok eller inte i odlas oskrivna lagar. Dessutom har det hänt att någon dragit upp alla möjliga slags gamla trådar endast i syfte att provocera. Det är inte heller ok. Det märks fort vad syftet är.

Att citera ut andra trådar tycker jag personligen är förkastligt och borde vara förbjudet. Det går inte att hänga med i tråden då och allt blir bara förvirrat. Möjligen är det ok med källhänvisning.

Tillägg: Välkommen hit, förresten! smile.gif Odla är oftast ett skönt ställe att slå ihjäl några timmar på, men ibland blir det hett i småprat... smile.gif
*Stintan*
Tycker det verkar mera som att det beror på vem som drar upp en gammal tråd och i viss mån vad tråden handlar om om det anses tillåtet eller inte.

Välkommen till Odla! blomma.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 10:32) *
Tycker det verkar mera som att det beror på vem som drar upp en gammal tråd och i viss mån vad tråden handlar om om det anses tillåtet eller inte.

Vem vet/tror jag inte, men syftet ja.
Myosotis
Hoppas i alla fall att ingen hoppar på någon stackars nykomling för att ha dragit upp en gammal tråd, det är ju inte lätt att veta sånt (och dessutom inte säkert att alla känner för att lära sig och följa alla oskrivna regler).
Aqvakul
Jag tror att man kan göra både det ena och det andra om syftet är "gott". Men ibland blir det lite rörigt, när man inte hittar referensen eller inte förstår att det är en urgammal och inte längre särskilt aktuell tråd. Ibland önskar TS avsluta tråden, och det bör man ju faktiskt försöka acceptera.
herkules
CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 09:38) *
Eftersom jag är ny här på odla, så kan jag inte alla era oskrivna lagar.
Därför är det lite jag undrar över.
Varför är det inte ok att dra upp gamla trådar och när blir de gamla?
Och varför får man inte blanda in andra trådar när det är samma personer som skriver i dem?
Är det här nåt som odla.nu har bestämt eller är det en liten klick av er som tycker att det inte är passande?

man plockar inte in citat från andra trådar i en "ny" - det hör inte ihop och finns ingen anledning.
att plocka upp gamla trådar är väl ok så länge man inte gör det för att gräva fram skit.
vad finns det för anledning att i en tråd skriva "att du minsann skrev så och så i den tråden" ?
detta är väl ganska så generella regler på de flesta forum på internet?
och nä - det handlar inte om vem som gör det.
maddeluskan
Anledningen till att jag undrar är att man blir varnad för Odla.nu på en del andra forum. Det sägs att det ska va på vissas vilkor annars får man alla deras anhängare på sig, ja som Grå har det alltså.
Myosotis
CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 10:58) *
Anledningen till att jag undrar är att man blir varnad för Odla.nu på en del andra forum. Det sägs att det ska va på vissas vilkor annars får man alla deras anhängare på sig, ja som Grå har det alltså.

Men hallå där! Jag är inte någons anhängare bara för att jag tycker att grå är oartig!
herkules
CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 10:58) *

det tror jag inte ett ögonblick på faktiskt smile.gif varningarna alltså smile.gif
maddeluskan
Opps trampade jag på tårna nu? Jag menade inte att man måste vara anhängare, men jag har ju faktist läst här ett tag och det brukar faktist vara samma som "kommer till hjälp". Visst många kan ju ha samma åsikt. Nu menar jag inte heller att jag tycker att Grå har rätt i det hon skriver. Varningarna- läs tex på AOT. En liten klick som bestämmer om man inte håller med dem blir det ett fasligt liv. Så det så. Efgtersom jag är ny här så ville jag veta så att jag inte gör dem felen. Är det fel eller???
Aqvakul
Visst, det finns säkert grupperingar här och folk som umgås privat. Men på det stora hela så tycker jag att det finns väldigt mycket hjälpsamhet och en stor öppenhet för andras åsikter. Nästan alla är också vänliga och respektfulla i sitt tilltal. Sen kan ju inte alla gilla alla...eller....
Snigelhatare
Välkommen till forumet maddeluskan. Du kan göra en sökning på medlemmar uppe till höger på sidan. Sök på Grå och läs hennes inlägg i småpratsavdelningen. Där ser du många exempel på hur man INTE ska uttrycka sig. Vi är många på forumet med många olika åsikter. Det är okej och så ska det vara. Däremot så ska man absolut inte kalla varandra för olika nedsättande saker eller tillskriva varandra egenskaper som man inte har fog för. Då hamnar man i blåsväder och blir förhoppningsvis avstängd från forumet även om den funktionen är mycket trög.
herkules
CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 11:22) *
Opps trampade jag på tårna nu? Jag menade inte att man måste vara anhängare, men jag har ju faktist läst här ett tag och det brukar faktist vara samma som "kommer till hjälp". Visst många kan ju ha samma åsikt. Nu menar jag inte heller att jag tycker att Grå har rätt i det hon skriver. Varningarna- läs tex på AOT. En liten klick som bestämmer om man inte håller med dem blir det ett fasligt liv. Så det så. Efgtersom jag är ny här så ville jag veta så att jag inte gör dem felen. Är det fel eller???

nej nej, inte är det fel att fråga, jag uppfattade det som att hela internet var fullt av varningar för odla men har du läst det på ett forum så visst.
jag upplever det inte som att en liten del här på odla bestämmer, det är det som är så unikt just för odla, det går nästan alltid att komma överens, det är bra! tummenupp.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 10:32) *

Välkommen till Odla! blomma.gif

För min del tycker jag att syftet är det avgörande, sen tycker jag nog också att det är bättre att starta en egen tråd än att fortsätta på en flera år gammal tråd.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-08-2008, 13:01) *
För min del tycker jag att syftet är det avgörande, sen tycker jag nog också att det är bättre att starta en egen tråd än att fortsätta på en flera år gammal tråd.
Gita

Ja om du har viljan kan du ju faktiskt tolka mitt inlägg så att det blir precis som det du tycker. Hoppas att det inte stör att jag håller med dig. Att jag tycker så är också orsaken till att jag i stort sett inte sagt något(bara lite) i åsyftad tråd när den nu drogs upp en gång till.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 13:18) *
Hoppas att det inte stör att jag håller med dig.

Hur bör detta tolkas? Medhåll brukar väl aldrig störa någon.
Gita
Piccante

Tänk, det låter precis som du beskriver AoT´s forum där flirting.gif Så olika kan man uppleva samma sak. Jag kände på AoT när jag reggade mig där att jag blev idiotförklarad av "innegänget" där.

När det gäller odla.nu så brukar inte vi anse oss som "finare i kanten" eller mer "professionella" vilka vissa på AoT verkade göra, här är alla välkomna.

Angående din fråga i ditt första inlägg. Jag säger så här; det finns gamla trådar med mycket bra information, kunskap och bilder vilket kan vara guld värt att ta del av igen. Lyfter man en gammal tråd för att visa att här finns ett jättebra svar på vissa frågor och man fortsätter diskutera på samma ämne så ser jag inga problem med det. (tänk även att gamla medlemmar kan ha lämnat forumet och inte kommer posta samma information en gång till).

När vissa lyfter gamla trådar för att kunna slåss på alla fronter och visa hur taskiga några har varit innan för att rättfärdiga att man själv ska få vara taskig nu, då tycker jag det är barnsligt.

När det gäller outtalade "förbud" och "regler" och annat så sk*ter jag högeligen i sådant för de enda jag och andra behöver stå till svars för på ett forum är forumets ägare/ ansvarige utgivare och tryckfrihetslagstiftningen. Hemmagjorda regler, subjektiva bedömningar och pöbelmentalitet bryr jag mig inte om. Det behöver inte du göra heller tummenupp.gif

välkommen hit.
Berith
CITAT (Markus_H @ 29-08-2008, 15:34) *
Tänk, det låter precis som du beskriver AoT´s forum där flirting.gif Så olika kan man uppleva samma sak. Jag kände på AoT när jag reggade mig där att jag blev idiotförklarad av "innegänget" där.

När det gäller odla.nu så brukar inte vi anse oss som "finare i kanten" eller mer "professionella" vilka vissa på AoT verkade göra, här är alla välkomna.

Angående din fråga i ditt första inlägg. Jag säger så här; det finns gamla trådar med mycket bra information, kunskap och bilder vilket kan vara guld värt att ta del av igen. Lyfter man en gammal tråd för att visa att här finns ett jättebra svar på vissa frågor och man fortsätter diskutera på samma ämne så ser jag inga problem med det. (tänk även att gamla medlemmar kan ha lämnat forumet och inte kommer posta samma information en gång till).

När vissa lyfter gamla trådar för att kunna slåss på alla fronter och visa hur taskiga några har varit innan för att rättfärdiga att man själv ska få vara taskig nu, då tycker jag det är barnsligt.

När det gäller outtalade "förbud" och "regler" och annat så sk*ter jag högeligen i sådant för de enda jag och andra behöver stå till svars för på ett forum är forumets ägare/ ansvarige utgivare och tryckfrihetslagstiftningen. Hemmagjorda regler, subjektiva bedömningar och pöbelmentalitet bryr jag mig inte om. Det behöver inte du göra heller tummenupp.gif

välkommen hit.

Nu gör jag en Aqvakul. tummenupp.gif Jag håller med!
Myosotis

Klart det inte är fel, jag tycker det är jättebra att frågan kom upp, för jag har själv undrat. Sen tycker jag som sagt inte att man nödvändigtvis behöver hålla sig till några oskrivna regler. Jag vet ju inte hur länge du har läst här innan du blev medlem, men att det alltid är samma personer som håller med varandra stämmer inte. Vi har haft såna här aggressiva diskussioner tidigare och de gångerna har jag hållit med dem som var avvikande och alltså varit mot "gänget". En person har t.o.m. blivit avstängd och jag anser fortfarande att det var fel då det berodde mer på missförstånd än elakhet från hans sida. Denna gången är det grå som har fått ett helt "gäng" emot sig, men jag upplever det faktiskt inte som en sammanhängande grupp som gaddat ihop sig mot henne utan som en samling individer som alla stör sig på hennes sätt och språkbruk. Jag känner ingen personligen här.
Vad jag har förstått så upplevs det som att "gänget" dikterar vad folk får skriva; så fort någon har kontroversiella åsikter så slår de till. Men så farligt tycker jag inte att det är. Jag säger alltid vad jag tycker och försöker att argumentera sakligt utan att såra folk, och jag tycker det har funkat bra.
För övrigt så håller jag med Markus. (Det gör jag alltid. biggrin.gif )
Grå
CITAT (Myosotis @ 29-08-2008, 18:52) *
Jag säger alltid vad jag tycker och försöker att argumentera sakligt utan att såra folk, och jag tycker det har funkat bra.

Och du är fullt och fast övertygad om att det du säger eller skriver inte sårar? Hur kan du vara det?
För att den du skriver om inte säger ifrån, eller för att 10 andra personer skriver samma saker, eller värre saker?

Alla som uttrycker sig riskerar att såra någon, medvetet eller omedvetet, men att påstå att man är god nog att argumentera utan att såra är att ljuga.
Aqvakul
Men Grå, du kan väl läsa vad hon säger: "försöker att argumentera sakligt utan att såra folk" . Det är väl en bra utgångspunkt. Är det något du kan ställa upp på?
Grå
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 19:09) *
Men Grå, du kan väl läsa vad hon säger: "försöker att argumentera sakligt utan att såra folk" . Det är väl en bra utgångspunkt. Är det något du kan ställa upp på?

Jag kan argumentera utan att såra om jag har anledning att göra det. Hittills har jag inte haft många sådana tillfällen. Ska man försöka vara uppkäftig mot mig så ska man inte komma och gnälla sedan när det gör ont.
Aqvakul
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 19:11) *
Jag kan argumentera utan att såra om jag har anledning att göra det. Hittills har jag inte haft många sådana tillfällen. Ska man försöka vara uppkäftig mot mig så ska man inte komma och gnälla sedan när det gör ont.

Förlåt, men på vad för sätt har Myosotis varit "uppkäftig" mot dig? confused.gif
Grå
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 19:19) *
Förlåt, men på vad för sätt har Myosotis varit "uppkäftig" mot dig? confused.gif

Vem pratar om Myosotis? Och när sårade jag henne sist?
Aqvakul
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 19:20) *
Vem pratar om Myosotis? Och när sårade jag henne sist?

Har du glömt att det var hennes inlägg du kommenterade?

Dessutom är jag ganska trött på att du alltid skyller dina egna övertramp på att andra varit dumma mot dig.
Väx upp!
Grå
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 19:22) *
Har du glömt att det var hennes inlägg du kommenterade?

Dessutom är jag ganska trött på att du alltid skyller dina egna övertramp på att andra varit dumma mot dig.
Väx upp!

Får jag inte kommentera hennes inlägg?

Bettsson, jag vet ju att du läser - du behöver inte skicka hat-PM till Henrik om mig, du kan skicka dem direkt till mig, men tack för ett gott skratt från oss båda.
bejron
Jag gör som man brukar här i småprat nu. Relaterar till andra trådar och andras inlägg på helt fel ställe och med helt fel avsikt. Jag skulle heller skämmas om jag som 40+ gick på krogen asberusad och tafsade på män eller kvinnor än förekomma i en sån här tjafstråd. Nu är jag inte asberusad och på krogen så därför väljer jag att skämmas för att jag ens kommenterade en sån här tråd.
Grå
Men forumtrådar, oavsett kvalitet, är inga heliga reliker utan är gjorda för att kommenteras, på rätt eller fel ställe wink.gif
bejron
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 19:41) *
Men forumtrådar, oavsett kvalitet, är inga heliga reliker utan är gjorda för att kommenteras, på rätt eller fel ställe wink.gif

Det är inte sånt jag skäms för utan min egen oförmåga att hålla mig för god för sånt här.
Rose
Den här avdelningen borde byta namn till Småtjafs i stället för Småprat. rolleyes.gif Jag fattar inte hur en del bara orkar. sleeping.gif
Aqvakul
CITAT (Rose @ 29-08-2008, 20:35) *
Den här avdelningen borde byta namn till Småtjafs i stället för Småprat. rolleyes.gif Jag fattar inte hur en del bara orkar. sleeping.gif

Alla trådar är inte lika tjafsiga och det är faktiskt frivilligt att delta..... whist.gif
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 20:49) *
Alla trådar är inte lika tjafsiga och det är faktiskt frivilligt att delta..... whist.gif

Men vissa trådar, som t.ex. denna, är intressanta från början och har sedan blivit tjafsifierade. Det tycker jag är synd.
bejron
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 20:49) *

Det är just det som får mig att skämmas, att jag frivilligt deltar i en sån här patetiskt tråd. Samma människor hela tiden i tjafstrådar, alla som hävdar sin rätt och sina åsikter. Samtidigt berättar man gärna om hur man respekterar andras åsikter. Hur man då kan hamna i såna här trådar hela tiden och ändå hävda att man inte alls är kompromisslös är för mig en gåta.
Aqvakul
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:00) *
Det är just det som får mig att skämmas, att jag frivilligt deltar i en sån här patetiskt tråd. Samma människor hela tiden i tjafstrådar, alla som hävdar sin rätt och sina åsikter. Samtidigt berättar man gärna om hur man respekterar andras åsikter. Hur man då kan hamna i såna här trådar hela tiden och ändå hävda att man inte alls är kompromisslös är för mig en gåta.

För att bli lite konstruktiv:
Har du några förslag om hur det ska bli bättre?
Skulle du kunna tänka dig att bidra?
eller
gör du det hellre enkelt för dig och står utanför och förfasar dig?
bejron
Jag tycker jag gör ett klart ställningstagande som står utanför.
Inte kan jag heller göra något för att det ska bli bättre utom att markera mitt missnöje.
Dom som är av den åsikten att dom kan förändra världen har den . Det enda jag kan göra för att stå ut med dom är att ändra mitt eget förhållningssätt. Alltså att kunna stå ut. Om jag sen är med eller mot är en annan fråga.
Platinum
Så jag är patetísk som läser alla nya inlägg som ganska ny medlem, oavsett forumdel? Nej jag tycker nog inte jag är patetisk.

Till trådskaparen säger jag: Gamla trådar kan man väl starta upp, om de tar upp nått man undrar över.

Klistra in inlägg från andra trådar? Jag ser inget problem att klistra mellan kryddor och köksträdgård som exempel.

Får jag säga det själv så tror jag du läst trådar som infekterats, gamla trådar där Grå och Gita varit/är oense kanske? Har sett nån sån iaf...

Men två medlemmar (som mitt exempel) sätter inte en forumnorm, det är jag 100% säker på.

Aqvakul
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:12) *
Inte kan jag heller göra något för att det ska bli bättre utom att markera mitt missnöje.
Dom som är av den åsikten att dom kan förändra världen har den . Det enda jag kan göra för att stå ut med dom är att ändra mitt eget förhållningssätt. Alltså att kunna stå ut. Om jag sen är med eller mot är en annan fråga.

Det är kanske lugnast att ställa sig vid sidan. Det är flera mkt bra personer som försökt styra upp det, fått mkt stryk och tappat sugen....sorgligt....
Grå
CITAT (Aqvakul @ 29-08-2008, 21:16) *
Det är kanske lugnast att ställa sig vid sidan. Det är flera mkt bra personer som försökt styra upp det, fått mkt stryk och tappat sugen....sorgligt....

Vad du håller på? Så vitt jag kan se är det inte en enda som har tappat sugen, det är bara att de inte kan eller vill diskutera förutom när det ska hackas på. Då är de på hugget, så även du min käre Watson.
Det stora flertalet säger heller inte ett knyst när det diskuteras odling, så varför är de här?
Det kan ju endast och enbart ha med somligas närvaro att göra.
bejron
CITAT (Grå @ 29-08-2008, 21:31) *
Vad du håller på? Så vitt jag kan se är det inte en enda som har tappat sugen, det är bara att de inte kan eller vill diskutera förutom när det ska hackas på. Då är de på hugget, så även du min käre Watson.
Det stora flertalet säger heller inte ett knyst när det diskuteras odling, så varför är de här?
Det kan ju endast och enbart ha med somligas närvaro att göra.

Kyss dig i arslet, jag både kan och vill diskutera men håller mig för god för sånt här.
Grå
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:38) *
Kyss dig i arslet, jag både kan och vill diskutera men håller mig för god för sånt här.

Ledsen, jag har försökt många gånger, eftersom ingen annan gör det åt mig men jag är för tjock så jag når inte...
bejron
Om man lobbade lite bättre kanske man skulle kunna få någon annan att göra det åt sig.
Grå
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:43) *
Om man lobbade lite bättre kanske man skulle kunna få någon annan att göra det åt sig.

Hmmm... bra idé, men jag har ingen bra valbudget...
bejron
Röda korset kanske kan bistå, dom brukar hjälpa offer.
Grå
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:50) *
Röda korset kanske kan bistå, dom brukar hjälpa offer.

*mailar så fingrarna glöder*
bejron
Makes me feeel guuud tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (bejron @ 29-08-2008, 21:12) *

Det var då ett mycket konstigt sätt du har att stå utanför på. Inte har då dina inlägg på dom sista två sidorna rört trådämnet precis. Är det tjafs du inte gillar hade det väl varit bättre att verkligen stå utanför istället för att underhålla det.

Det borde förresten flera göra så blev det inte så mycket tjafs.
alle
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 22:23) *
Det var då ett mycket konstigt sätt du har att stå utanför på. Inte har då dina inlägg på dom sista två sidorna rört trådämnet precis. Är det tjafs du inte gillar hade det väl varit bättre att verkligen stå utanför istället för att underhålla det.

Tack detsamma!
bejron
CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 22:23) *

Och somliga syns i alla tjafstrådar. Fast dom kallar det inte tjafs utan att hävda sin rätt. Har jag ingen sån?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon