Sidor: 1, 2
Wilmer
HUR kan tex. marsvin och kaniner som äter endel av sin avföring veta vilka ploppar de ska äta, för de tar dem ju SAS direkt från källan? (Viga krabater).
Azur
De har två olika typer av avföring, dels en halvsmält variant som gått igenom tarmsystemet en gång (mjukare, grönare), dels den som gått igenom tarmsystemet två gånger och är färdigbehandlad ("vanligt" bajs). De äter bara den sort som gått igenom tarmsystemet endast en gång.

Anledningen till att de gör detta är förstås att växter är svårsmälta, och de hinner inte få ut näringen på första rundan genom tarmen.
Wilmer
Jo, jag vet ju varför de äter dem, men HUR kan de veta vilken som kommer ploppande ut innan de ens sett eller luktat på dem?? *jag har funderat länge*
Myosotis
men frågan var ju HUR de vet? Intressant fråga. Har tyvärr inget svar, hoppas någon vet. Skulle gissa på lukten.
Wilmer
Man ser ju på marsvinen iallafall att de ver när en "leverans" är på väg, för de lyfter på kroppen och plockar plutten när den kommer fram... g.gif
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 05-09-2008, 15:29) *
Man ser ju på marsvinen iallafall att de ver när en "leverans" är på väg, för de lyfter på kroppen och plockar plutten när den kommer fram... g.gif

Jaha... då var det inte luktsinnet.
Wilmer
no.gif Tror inte det.. Väntar på en vetenskaplig förklaring sleep.gif
Tosan
Kan det va så enkelt att de känner konsistensen på vägen ut lixom?
Anma
Intressant med marsvinen, hade inte en aning om att de äter maten två gånger...

En annan fråga. Varför rullar vissa hundar i allt möjligt äckelpäckel? Människobaj verkar vara favoriten... bläääh!!! sick.gif
Varför gör de det och varför gäller det inte alla hundar?
Sussie F-Flower
CITAT (Wilmer @ 05-09-2008, 14:58) *
HUR kan tex. marsvin och kaniner som äter endel av sin avföring veta vilka ploppar de ska äta, för de tar dem ju SAS direkt från källan? (Viga krabater).

Hahaha, -vilken rolig och annorlunda fundering...
Ja, hur kan den veta vad som ska "smältas" en gång till...? Jag blir också nyfiken nu!

Jag gissar vilt och säger att djuren känner förmodligen av vad det är för konsistens på ploppen........
*Stintan*
CITAT (Anma @ 05-09-2008, 22:47) *
Intressant med marsvinen, hade inte en aning om att de äter maten två gånger...

En annan fråga. Varför rullar vissa hundar i allt möjligt äckelpäckel? Människobaj verkar vara favoriten... bläääh!!! sick.gif
Varför gör de det och varför gäller det inte alla hundar?

Jag har hört att hundarna rullar sig i äckelpäckel för att dölja eller kamouflera sin egen doft. Ett är då säkert och det är att jag inte delar hundarnas parfymsmak. giggle.gif
Nostalgia
CITAT (Wilmer @ 05-09-2008, 15:43) *
no.gif Tror inte det.. Väntar på en vetenskaplig förklaring sleep.gif

Har ingen vetenskaplig förklaring giggle.gif , men det här var ju intressant, måste kolla detta under veckan då jag är "mormor" på heltid till min dotters marsvin. Hade ingen aning om att dom gör så, ändå har min dotter även haft marsvin när hon bodde hemma blush.gif kanske ska sms:a henne och fråga, hon brukar ha svar på det mesta, tja fast vetenskapsman är hon ju inte ännu förståss men nog är hon kunnig i det mesta som gäller djur smile.gif men lite fel har hon nog ibland för när jag berättade ikväll att marsvinen var så glada över att se mig för dom knorrade och pep när jag kom upp för trappan, ja då undrar hon om jag öppnat skafferiet innan jag jag gick upp på övervåningen (dum fråga, klart jag gjort jag hade ju med mat till dom) för då hade dom påstår hon hört det och det var därför dom knorrade och pep, struntprat klart dom var glada över att se "mormor" wink.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 05-09-2008, 23:36) *
Jag har hört att hundarna rullar sig i äckelpäckel för att dölja eller kamouflera sin egen doft. Ett är då säkert och det är att jag inte delar hundarnas parfymsmak. giggle.gif

Det har jag också hört eller rättare sagt läst i en bok om hundar/vargar. Men sen stog det också att den teorin stämmer förmodligen inte med tanke på hur bra luktsinne hundar och flera andra djur har, som tex rådjur. En hund som jagar rådjur och döljer sin doft med att rulla sig i äckelpäckel signalerar bara till rådjuret att "Ooops, dags att dra! Det kommer en hund som luktar skit!!" giggle.gif
Ingrid Zon3
Efter att ha läst detta är jag glad att jag enbart har katt. Läbbiga vanor en del husdjur har sick.gif

Här i huset spolar vi efter oss eller gräver ner pinsamheter innocent.gif

(Fast lite intressant är det ju)
Azur
CITAT (Anma @ 05-09-2008, 23:46) *
En hund som jagar rådjur och döljer sin doft med att rulla sig i äckelpäckel signalerar bara till rådjuret att "Ooops, dags att dra! Det kommer en hund som luktar skit!!" giggle.gif

Fast det luktar inte VARG. Att det luktar skit betyder ju inte fara, men luktar det varg är det dags att börja springa!
Det är som naturfilmaren som kamoflerade sin radiostyrda kamera som en sköldpadda. Djuren såg förstås sköldpaddan, men brydde sig inte om det - sköldpaddor är ju inte farliga.

Och kaniner/marsvin känner säkert vilken sorts bajs det är de producerar, kanske pga konsistensen, kanske något annat.
Anma
CITAT (Azur @ 06-09-2008, 12:46) *
Fast det luktar inte VARG. Att det luktar skit betyder ju inte fara, men luktar det varg är det dags att börja springa!
/.../

Men det luktar HUND. smile.gif Rådjuren ute på ön springer så fort de vädrar mina hundar i varje fall. Oavsett de rullat sig eller inte... Nu är det bara den lilla som har denna olat, den stora anser att det är under hans värdighet att ens nosa på sånt äckel... smile.gif
Wilmer
CITAT (Nostalgia62 @ 05-09-2008, 23:40) *
Har ingen vetenskaplig förklaring giggle.gif , men det här var ju intressant, måste kolla detta under veckan då jag är "mormor" på heltid till min dotters marsvin. Hade ingen aning om att dom gör så, ändå har min dotter även haft marsvin när hon bodde hemma blush.gif kanske ska sms:a henne och fråga, hon brukar ha svar på det mesta, tja fast vetenskapsman är hon ju inte ännu förståss men nog är hon kunnig i det mesta som gäller djur smile.gif men lite fel har hon nog ibland för när jag berättade ikväll att marsvinen var så glada över att se mig för dom knorrade och pep när jag kom upp för trappan, ja då undrar hon om jag öppnat skafferiet innan jag jag gick upp på övervåningen (dum fråga, klart jag gjort jag hade ju med mat till dom) för då hade dom påstår hon hört det och det var därför dom knorrade och pep, struntprat klart dom var glada över att se "mormor" wink.gif

SJÄLVKLART knorrar de för att de är glada över att se mormor!! flirting.gif

Jag känner att frågan inte är besvarade så jag undrar vidare..

Så kan jag lägga till, varför älskar vissa hundar att äta hästbajs då??
Snöflinga
Dom tycker det är gott yes.gif Fast det äckligaste jag varit med om var när min saligt hädangångna katt satt och tuggade i sig bandmask direkt från ändan sick.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Snöflinga @ 11-09-2008, 10:36) *
Dom tycker det är gott yes.gif Fast det äckligaste jag varit med om var när min saligt hädangångna katt satt och tuggade i sig bandmask direkt från ändan sick.gif

Men nu tror jag snart att jag måste gå och spy!!!!!!!!!!!!! fear.gif
Det var det vidrigaste jag hört.... Åhhh!!!!! -Fy f-n!!!!!!!!!! crying.gif
Wilmer
Var finns kräksmilysen??

Jag upprepar dock frågan, varför är vissa hundar så förtjusta i att äta hundbajs?

Är det bara jag som har knäppa djurfunderingar confused.gif
Betty
Här är kräksmileyn --> sick.gif

giggle.gif

Jag hittade en av flera förklaringar på wikipedia: Koprigagi

HÄR står en massa teorier om varför hundar äter bajs.
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 11-09-2008, 10:44) *
Men nu tror jag snart att jag måste gå och spy!!!!!!!!!!!!! fear.gif
Det var det vidrigaste jag hört.... Åhhh!!!!! -Fy f-n!!!!!!!!!! crying.gif

[attachment=24048:Kräks.gif]
blomkronan
CITAT (Chamomille @ 12-09-2008, 13:12) *

tummenupp.gif var fick du tag på [attachment=24048:Kräks.gif]?
Chamomille
http://www.mysmiley.net/free-sick-smileys.php

[attachment=24050:Happy_smileys.gif]
Wilmer
CITAT (Betty @ 12-09-2008, 12:48) *

giggle.gif

Bra, nu fick jag förklaring eller iallafall fundering på varför de äter bajs (hundar).

Men INGEN har hittills lyckats förklara HUR marsvin och kaniner vet vilken plupp de ska äta redan innan de kommit ut naughty.gif
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 12-09-2008, 13:32) *

Åh tack! En ny smileylänk!

[attachment=24054:anim_37.gif]
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 12-09-2008, 15:36) *
Åh tack! En ny smileylänk!

[attachment=24054:anim_37.gif]

Japp[attachment=24055:hejåhå.gif]
Wilmer
Jaja, smileys men...........

Hur vet de när matbajsen kommer confused.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Chamomille @ 12-09-2008, 13:12) *

Hahaha, jag tror jag döööör.......
Har missat den här tråden idag...........
Det var det värsta, det var det värsta.......... rotfl.gif

CITAT (Betty @ 12-09-2008, 12:48) *

giggle.gif

åhhh, herregud vad mycket det står där....
Orkar inte läsa det nu utan jag tar det imorgonkväll istället...
shy.gif d010.gif

CITAT (Wilmer @ 13-09-2008, 00:08) *
Jaja, smileys men...........

Hur vet de när matbajsen kommer confused.gif

Undrar jag också...?

(matbajsen...?) låter som ett egetpåhittat ord... giggle.gif
blomkronan
CITAT (Chamomille @ 12-09-2008, 13:32) *
http://www.mysmiley.net/free-sick-smileys.php

[attachment=24050:Happy_smileys.gif]

tack för länken/Mari
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 13-09-2008, 00:31) *

tack för länken/Mari

Hahaha.... och vad betyder alla dessa ???????????
Wilmer
ninja.gif Här kommer matbajsen?
blomkronan
Varning för känsliga personer...Nu blir det skit snack... biggrin.gif
När jag hade marsvin förr såg jag oxå att dom åt sin skit i bland, Jag var väll ca 12 år när jag höll på som mest med marsvin, importerade speciela raser från england och hade uppfödning, när jag frågade mina marsvinsvänner om skitätandet fick jag bara svaret, att marsvinen känner på sig vilka skitar det är som innerhåller det dom vill ha, det kan vara lösa och hårda pluttar dom välljer ut...

Jag vill åter till frågan ang hundar som rullar i skit. Min äter inte skit men rullar gärna i allt som luktar skit, oftast är det skit från andra djur aldrig hundskit (en gång från människa sick.gif ) Han drar sin rumpa geniom buskarna för att sätta sin doft där. Han kan även i bland klätra upp med baktasarna i ett träd och sätta sin skit högt upp på stammen för att andra djur ska tro att han är stor. (han är 30 cm hög = inte stor) Han har ingen jakt instingt han bryr sig inte när rådjuren kommer bara när grannens katt kommer. Så att dom skulle rulla sig pga jakt stämmer inte på min hund.

nog om skitsnack för den här gången. giggle.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 13-09-2008, 00:37) *
Hahaha.... och vad betyder alla dessa ???????????

Suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuperglad
Noak
Nej, jag undrar fortfarande varför äter min hund jord?

Varför rullar den sig gång på gång (trots efterföljande avskyvärd schamponering) i älgskit?

Vad tänker fåren på när de idisslar? (De ser så otroligt fridsamma ut, det måste vara nåt trevligt)

Något blev fel med forumet när jag skulle skicka detta svar, det kom på fel ställe
, nu hoppar texten.
Wilmer
CITAT
Vad tänker fåren på när de idisslar? (De ser så otroligt fridsamma ut, det måste vara nåt trevligt)

Samma som kossorna giggle.gif Hm, ja får fråga något får.

Euphorbia
"matbajset" har annan konsistens och annan form än "färdigt" bajs, eftersom det inte är färdigsmält.
Bla. cellulosan är inte färdignedbruten första gången gräset går genom djurets kropp, så istället för att kräkas upp och idissla maten som vissa djur gör så låter kaninen maten gå hela varvet runt.
Detta för att gräs är så fruktansvärt svårsmält, en förklaring till att vi människor inte kan leva på gräs utan måste äta andra växter istället.
Även den vitamin D12 tas upp "andra varvet" som djuret inte lyckades tillgodose sig första gången.
Vem som helst kan väl känna om man är hård i magen eller lös??
Men nu såg jag att du redan fått svar på frågan förut, förlåt upprepningen.
Wilmer
CITAT
Vem som helst kan väl känna om man är hård i magen eller lös??
Men nu såg jag att du redan fått svar på frågan förut, förlåt upprepningen.

Jooo, men jag märker ingen som helst skillnad på matplopparna och de andra (de tappar dem ju ibland och nosar runt för att hitta dem för att sedan tugga i sig). De är lika hårda och fina.. Nåväl, nu till en ny funderníng;

Vad pratar de flyttande gässen om när de i hundratal vandrar runt på åkrarna eller ligger i viken och gapar. Pratar de ihopsig inför resan?
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 18-09-2008, 13:45) *
Vad pratar de flyttande gässen om när de i hundratal vandrar runt på åkrarna eller ligger i viken och gapar. Pratar de ihopsig inför resan?

a0a.gif Ja, det undrar man. Och tranorna, vad snackar de om när de flyger?
Wilmer
Jag vet alldeles säkert vad de sa häromdagen när jag lommade ut för att plocka morgongräs åt marsvinen.. Jag hade bara ögona i backen och hoppade högt när fyra tranor bredivd mig på åkern ropade ilsket åt mig rolleyes.gif De tittade förnärmat åt mitt håll och spatserade iväg i maklig takt.
skogstroll
och här kommer en dum fråga om sköldpaddor:

Min Musse har fått lite för lång näbb... kan man fixa den själv eller är det veterinär som gäller?
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 18-09-2008, 14:05) *
och här kommer en dum fråga om sköldpaddor:

Min Musse har fått lite för lång näbb... kan man fixa den själv eller är det veterinär som gäller?

Får man se en bild på Musse kanske?
Chamomille
Jag köpte ett par Black Molly i vintras. Farsan försvann nånstanns. Morsan (som har pluppat ur ett par ungar) har blivit grå. Va då för? Gammal och gråfjällig?

confused.gif
Wilmer
Om Olle läste den här tråden hade han säkert haft svar på din grå-molly fråga, för jag vet inte!
Pia L
Vita pricksjukan i långt gånget stadie var min första tanke angående Mollyn, här är ett klipp om sjukdomen:

Symptom på vita pricksjukan:

Det mest karaktäristiska symptomet på vita pricksjukan är som namnet antyder vita prickar som uppstår på fiskens kropp och/eller fenor och gälar. Prickarna är små cystor och kan bli kring 1 mm i diameter. Ibland ser de ut ungefär som saltkorn. När tillräckligt många cystor har uppstått över ett visst hudparti kan de se ut som en sammansmält, oregelbunden grå fläck. När angreppet gått såhär långt blir huden ofta täckt av slem och infektioner är vanliga.

Vid sidan av de vita prickarna kan symptom såsom andnöd, avmagring och apati uppstå, och det är också mycket vanligt att den angripna fisken skrubbar sig mot sträva ytor i akvariet.

Behandling mot vita pricksjukan:

Det finns ingen behandlingsmetod som är effektiv mot Ichthyophthirius multifilis när parasiten befinner sig skyddad inne i fisken eller lever som cysta på botten. Istället måste man inrikta sig på att döda de frisimmande parasiterna, vilket innebär att behandling måste pågå under en längre tid. De frisimmande parasiterna är känsliga mot flera olika vanliga akvariemediciner, såsom malakitgrön, aureomycin, euflavin och kininföreningar. Det är också möjligt att behandla med salt. Behandlingarna bör pågå under 2-3 veckor.

Hur länge du måste medicinera akvariet beror till stor del på vattentemperaturen. Om man höjer temperaturen snabbar man på parasitens livscykel, och det stadium då Ichthyophthirius multifilis är känsligt för behandling inträffar alltså snabbare. Man måste dock komma ihåg att temperaturförändringar kan vara stressande för fisken, och om dina fiskar är svårt angripna av vita pricksjukan kan det vara negativt att utsätta dem för ytterligare en stressfaktor.

Olika fiskarter är olika känsliga för de mediciner som används mot vita pricksjukan, och det är därför viktigt att ta reda på hur känsliga dina fiskarter är. Det är också viktigt att inte använda sig av mer medicin än nödvändigt. När det gäller malakitgrönt brukar det t ex räcka med en koncentration av 0.05 ppm (parts per million) för att behandlingen ska vara effektiv. Många tillverkare rekommenderar dock att man använder 1 droppe per gallon vatten (3.8 liter), vilket blir betydligt mer än 0.05 ppm om flaskan med malakitgrönt är av någorlunda stark koncentration, och detta kan orsaka problem för känsliga fiskarter.

Om du väljer att använda salt för att bekämpa vita pricksjukan brukar 5 ppt (parts per thousand) vara lagom. Om du har saltkänsliga fiskar, t ex malar, kan du nödgas sänka styrkan till 2 ppt.

Sköldpaddan:

När jag hade sköldpadda så filade jag ner näbben med nagelfil, men jag hade inte väntat på att den blev mycket stor, jag höll den i trim hela tiden, men det ska nog gå bra ändå om den inte är extremt stor näbben.
Miro
Hej! jag är total nybörjare med akvarium (har haft mitt i 1,5 veckor) men det finns väl ngt som heter sammetssjuka också, som ska ge grå, nästan mjuk beläggning... kolla på www.zoopet.com, artiklar och sjukdomar...

Men jag har en fråga om vita prick. Vi släppte ner våra första firrar i helgen (3 platy + simaesisk algätare). Nu tycker jag att den ena platyn har ett fåtal vita prickar (små lysande typ). Igår var det en tydlig på stjärtfenan + två mindre på bukfenan och ryggfenan. Imorse var den på stjärten borta men de andra tydligare... Kan det vara vita prick med så få? borde jag medicinera på en gång?
Pia L
När jag hade akvarierna så medicinerade jag hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jag droppade alltid i lite "blått" i vattnet när jag rengjort och bytt vatten i förebyggande syfte.
Varför jag trodde att mollyn hade pricksjuka var för att just dom är så känsliga och så gott som alltid är dom första i akvariet att drabbas.
Har man bara stadig kontroll över sina mollysar så kan man medicinera i tid så att inte fler arter hinner få långt gången pricksjuka.....men det var ju bara min tanke.
Miro
CITAT (Pia L @ 24-09-2008, 11:02) *
När jag hade akvarierna så medicinerade jag hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jag droppade alltid i lite "blått" i vattnet när jag rengjort och bytt vatten i förebyggande syfte.
Varför jag trodde att mollyn hade pricksjuka var för att just dom är så känsliga och så gott som alltid är dom första i akvariet att drabbas.
Har man bara stadig kontroll över sina mollysar så kan man medicinera i tid så att inte fler arter hinner få långt gången pricksjuka.....men det var ju bara min tanke.

Ah! en erfaren akvarist! bravo.gif Vad tror du om min platy? kan tre prickar, varv en försvann vara vita prick? confused.gif
Chamomille
Nä, det är inte vita pricksjuka, det kan jag garantera, för hon har sett ut så länge. Vita prick hade jag i ett akvarium för många år sen - uteslutet. Tänkte att de ändrar färg när de blir äldre?
Wilmer
Jag vet inte hur hon vet MEN HON VET yes.gif

mums.jpg

Chamomille
CITAT (Wilmer @ 18-10-2008, 01:40) *
Jag vet inte hur hon vet MEN HON VET yes.gif

mums.jpg

confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon