Sidor: 1, 2
blomkronan
Jag köpte min bananplanta för en månad sedan, jag har givit den en större kruka, och håller den fuktig hela tiden. Jag har lärt mig att man ska inte ge gödning till växter så här års??? eller ska jag det?
[attachment=24031:DSC00755.JPG]
Så här gul, torkade och sprukna blad längst ner, översta bladen och toppen är fin.

Nu kom jag på..., den ska ju duschas varje dag, det har jag aldrig gjort
Kan gula bladen bero på det?

/Mari
Alexander-VG-zon3
din typ av banan vill ha tropisktklimat åretrunt ,, dvs mycket vatten och värme och ljuse för högtillväxt extra belysning på vintern och mycket näring på våren-sommaren . att den gulnar under hösten-vintern beror på dels lite ljuse till noll ljuse och för hög värme i samband med lite ljuse . håller du den fuktigare i luften och i jorden plus ger den extra belysning kommer den gulna ''mindre'' .
blomkronan
CITAT (flaxss @ 11-09-2008, 22:45) *
din typ av banan vill ha tropisktklimat åretrunt ,, dvs mycket vatten och värme och ljuse för högtillväxt extra belysning på vintern och mycket näring på våren-sommaren . att den gulnar under hösten-vintern beror på dels lite ljuse till noll ljuse och för hög värme i samband med lite ljuse . håller du den fuktigare i luften och i jorden plus ger den extra belysning kommer den gulna ''mindre'' .

Tack Flaxss du är bäst.
Jag ska flytta den till en ljusare plats, och vattna mera och duscha. Varmt kommer det att bli för den när vi sätter på elementen.

thanks.gif för att du svara så fort//Mari

MariaS
Den behöver mer ljus än det som su kan ge den i ett fönster till vintern. Ge den en egen lampa istället, med en energiglödlampa i, så ska du se att den kommer stormtrivas. Särskilt om du duschar den regelbundet också. Då kommer den dessutom att dra iväg på höjden och bli riktigt magnifik!

Jag brukar dessutom ställa ut mina på glasverandan på sommaren. Min stora har då presenterat 17 blad, varav inget blad har gulnat! Dessvärre brukar bladen spricka i kanterna, när de blir stora.
blomkronan
thanks.gif för alla svar
Nu trivs min planta.. jag duschar den varje morgon har ställt den vid fönstret, tre nya blad har vuxit fram laugh.gif
Skaffat en luftfuktare som står inställd på 55%
I helgen nu ska jag sätta upp en lampa oxå med lågenergilampa så jag tror jag kan klara den under vintern.

Men det har kommit ett litet sido skott... ska jag ta bort sidoskottet och sätta den i egen kruka eller kan den få sitta kvar?

MariaS
Ta bort sidoskottet vid omplantering till våren. Det hinner säkert komma fler tills dess.
Bassam
Bananer behöver mycket vatten och näring, på grund att de har stora grönskar, näring behöver naturliga gödsel som kogödsel eller hönsgödsel plus under våren algomin eller blåkorn eller benmjöl eller blodmjöl, också kan vi använda komposten, naturligtvis under hösten ska de få torkad bladen bara borta dem.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
du kan bestämma själv om skottet ska vara kvar eller inte . men ta inte veck skottet förens det fått en sådär 3-6blad . har den inga rötter med sig så händer det lätt att skottet dör .

när du planterar om den så vill den inte ha kalk i jorden . en kraftig näringsrik jord som inte har tillsatser av kalk men som ändå innehåller lite leca så det blir luftigt . gödsla den med kväverik gödsel ( inget kalk där heller ) och är det varmt låt den alltid ha ett grunt lager med vatten .
blomkronan
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 22:30) *
Bananer behöver mycket vatten och näring, på grund att de har stora grönskar, näring behöver naturliga gödsel som kogödsel eller hönsgödsel plus under våren algomin eller blåkorn eller benmjöl eller blodmjöl, också kan vi använda komposten, naturligtvis under hösten ska de få torkad bladen bara borta dem.

Tack för ditt svar, jag ska plantera om den till våren i kogötsel...
Men jag vet inte om jag förstog dig rätt med:
-naturligtvis under hösten ska de få torkad bladen bara borta dem.

Menar du att bladen torkar och det är ok att ta bort dom som torkat?

MariaS mennar du att jag kommer få flera bananplantor tummenupp.gif som jag kan ta hand om smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 04-10-2008, 21:46) *
Tack för ditt svar, jag ska plantera om den till våren i kogötsel...
Men jag vet inte om jag förstog dig rätt med:
-naturligtvis under hösten ska de få torkad bladen bara borta dem.

Menar du att bladen torkar och det är ok att ta bort dom som torkat?

MariaS mennar du att jag kommer få flera bananplantor tummenupp.gif som jag kan ta hand om smile.gif

Bananer får inte gula blad naturligt , får den det så är nåt fel . som du nu vet vad som va felet .

mina har aldrig gulablad ( av dom jag har i kruka då ) . så den ska inte få gulablad men får den det så är det lugnt att ta bort dom .

och din planta kommer få flera skott med tiden .
blomkronan
CITAT (flaxss @ 04-10-2008, 23:05) *
Bananer får inte gula blad naturligt , får den det så är nåt fel . som du nu vet vad som va felet .

mina har aldrig gulablad ( av dom jag har i kruka då ) . så den ska inte få gulablad men får den det så är det lugnt att ta bort dom .

och din planta kommer få flera skott med tiden .

Hej Flaxss
Jag har inte längre problem med gula blad... du lärde mig det tidigare i tråden hur jag skulle göra. Jag har flyttat plantan till fönstret och duschar den varje morgon. Det har kommit nya blad sedan dess, men de blad som sitter nederst och blev gula vid tidigare placering har torkat och jag har klippt bort dom, det som oroade mig var att det kom sidoskott. Jag har läst i andra trådar att modersplantan dör när det kommer sidoskott... Därför tänkte jag om jag tar bort skotten kanske modersplantan överlever.
Men MariaS gav mig svaret. Jag tolka hennes svar med att min modersplanda överlever och jag kommer få flera plantor via sidoskotten yahoo.gif bravo.gif
Alexander-VG-zon3
alla mina bananplantor har skott utan att ha dött . deras underjordiska stammar är förgrenade så även skotten tillhör modern ( samma planta ) dessa ''rotskott'' bildar sedan egna rötter och då kan man ta veck dom och få fler plantor .

blommor dom så vissnar det skottet ner , botten plattan( tillväxtpunkten,stammen) lever dock vidare och bildar nya skott som sedan blommar och vissnar ner ( inte dör , vissnar ) .
blomkronan
thanks.gif för alla svar, jag börjar bli banan-klok giggle.gif

Så om jag förstått dig rätt Flaxss. Skulle min banan "dö" ska jag inte kasta bort krukan, det kommer nya... bananer.

Vilken otrolig växt, jag är fascinerad över att den klarar vårat svenska klimat. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 04-10-2008, 23:11) *
thanks.gif för alla svar, jag börjar bli banan-klok giggle.gif

Så om jag förstått dig rätt Flaxss. Skulle min banan "dö" ska jag inte kasta bort krukan, det kommer nya... bananer.

Vilken otrolig växt, jag är fascinerad över att den klarar vårat svenska klimat. tummenupp.gif

det du ser den ''gröna'' stammen det är ju en falskstamm som består av bladslidor . den äkta stammen är längst nere i jordytan . när den blommat så vissnar den gröna delen ner men ''stammen'' skapar nya skott som senare blir nya .

så ja skulle den nu vissna ner så vattna mindre och vänta på nya skott som du senare kan flytta över till nya krukor om du vill .
Aqvakul
Väldigt lärorik tråd det här tummenupp.gif man skulle kanske våga sig på en bananplanta...
Lady Hamilton
Jag hade tidigare bananplantor Det var riktigt kul och se vilken enorm växtkraft de har

det gick väldigt bra mellan April/Maj och sedan fram till Nov/December Men sedan började problemen, det blev spinn och en massa gula blad. Jag duschade o sprayade på medel mot spinn. Den som jag hade längst tror jag att jag hade till Februari månad. Jag hade nog för kallt (+10° - +12°) för att banan skulle trivas. Men eftersom jag övervintrade andra plantor i samma rum så kunde jag inte ha varmare. Men jag håller tummarna för att det skall bätter för er som testa tummenupp.gif För det är en helt underbart vacker växt att ha
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 05-10-2008, 08:54) *
det gick väldigt bra mellan April/Maj och sedan fram till Nov/December Men sedan började problemen, det blev spinn och en massa gula blad. Jag duschade o sprayade på medel mot spinn. Den som jag hade längst tror jag att jag hade till Februari månad. Jag hade nog för kallt (+10° - +12°) för att banan skulle trivas. Men eftersom jag övervintrade andra plantor i samma rum så kunde jag inte ha varmare. Men jag håller tummarna för att det skall bätter för er som testa tummenupp.gif För det är en helt underbart vacker växt att ha

för kallt var det nog inte . bananer tål låga temperaturer ( dock inte frost , men även tropiska tål neråt +5c ). min står än ute !! , men dom växer inte om det inte är över +15c . och Musa bajsoo har jag på friland åretrunt ( en av dom ) den ena åker in i källaren men resten .

problemet var nog snarare spinnet och alla medel . bananer har tunna blad som är känsliga . plus är det kallt under +10c så vill bananer istället ha det torrt både i luften och i jorden . hade du klippt av bladen och satt den mörkt så hade den garanterat överlevt . mina i krukor övervintrar jag i en mörk källare ca +10c helt utan vatten . det klara dom utan problem .

övervintrings sätt
1ge dom tropiskt som möjligt
2svalt och torrt

i ditt fall är nog inte den sorten så bra , vill du testa bananer igen så tror jag du har bättre chans med Musa basjoo eller Musella Lasiocarpa som trivas med svala vintrar och svala somrar dels är allmänt tåligare än den du hare på bild .
Alexander-VG-zon3
så här ser min Musella ut nu ( rätt så härdig och skulle möjligen kunna övervintra ute med täckning ) , min klipper jag ner och förvarar torrt inne .

[attachment=25183:IMG_6016.jpg]

annan vinkel
[attachment=25184:IMG_6017.jpg]
Bassam
Finns princip lag med växter, torka delar betyder döda delar, så vi ska borta dem. Bananer enda blomma i världen som bebisar döda mamma, jag med att gamla mamma stammen dör när bebisar kommer, för att bebisar behöver mycket näring och vatten så de vinner över mamma stammen som ska dö.
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 05-10-2008, 12:51) *
....
för kallt var det nog inte . bananer tål låga temperaturer ( dock inte frost , men även tropiska tål neråt +5c ). min står än ute !!....

Tyvärr flaxss Din teori stämmer inte. Bananplantor behöver både fukt, ljus o värme för att överleva mer än en "säsong".
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 05-10-2008, 14:25) *
Tyvärr flaxss Din teori stämmer inte. Bananplantor behöver både fukt, ljus o värme för att överleva mer än en "säsong".

nej det behöver dom inte . men du kan inte kombinerar ''svalt'' plus fukt , spinn är bananer känsliga för vilket inte underlättar övervintringen .

läs vad jag skrev -- tropiskt på vintern eller svalt och torrt . jag har odlat exakt samma banan som du med att övervintra den torrt och svalt . hade den ute tills det var runt +10c +5c ( skyddat från regn ) sedan tog jag in den klippte av bladen och ner i källaren .

tror du inte mig så kan jag kopiera in texten här , för jag frågade i veckan plantskolan ''Derome perenner och kryddor'' vad som va bäst att ev övervintra sina bananer om man inte har nåt bra ställe , svaret jag fick av dom var detta

''Hej Linus!
Kul att det gått bra med din Musella. Vi kan tyvärr inte ta emot andras växter för övervintring, men prova du med att sätta den i ditt NÖ fönster. Vi ställer in våra i ladugården och där är det inte nåt extraljus alls. Men å andra sidan är det relativt kallt där...
Lycka till!
Ing-Britt
Derome Kryddor & Perenner''

och dom är direkt inga nybörjare på banan odling . det kan deras 2-3m höga exemplar intyga .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 05-10-2008, 14:19) *
Finns princip lag med växter, torka delar betyder döda delar, så vi ska borta dem. Bananer enda blomma i världen som bebisar döda mamma, jag med att gamla mamma stammen dör när bebisar kommer, för att bebisar behöver mycket näring och vatten så de vinner över mamma stammen som ska dö.

finns fler växter som vissnar ner efter blomningen än banan .

stammen dör inte , men den flaska bladstammen vissnar ner . sedan lever skotten vidare för att producera blommor .
lissa
Intressant tråd.. Jag har en M.Ensete som jag trodde skulle dö totalt för ett par veckor sedan, den hade blivit uppäten på alla sätt och vis, så jag klippte ner den totalt, rättare sagt, av "stammen " lämnade jag kvar ca 20 cm..Dagen efter( jag ljuger inte) så såg jag en ljus spets som stack upp, och den lilla spetsen är nu ett stort blad son har ett nytt på gång. Det var lite synd att jag inte såg spetsen genat, för jag tryckte in den under ett bord för att sopa, och det var när jag tog fram den igen som jag såg spetsen, som hade blivit lite skadad, så bladet är alltså lite skadat, men den fortsätter glatt. Jag tror att jag aldrig har stött på en växt som kommer igen så snabbt, och ändå så står den i en alldeles för liten kruka. Men den får vänta tills i vår med ny kruka.

När ni klipper bort förstörda/gula blad, hur gör ni ?? Klipper ni av dom vid marken , eller tar ni bara av en bit neråt stammen ( typ som man klipper ett palmblad ) ???
Jag har alltid klippt bara en liten bit, så att dom nya bladen ska få lite stöd, för bladen är ju stora och tunga . I början så gick bladen av, för tyngdens skull, så det är därför jag gör som jag gör, så jag blir väldigt glad över era åsikter... smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag klipper mina som palmer , sparar enbart det nyaste bladet det som ännu inte är utvecklat .

dom behöver ju bland stöd av bladslidorna som du skrev .

jag tror dig !! mina växer under sommaren som bäst ca 2-3blad i veckan .
lissa
Bra, Tack då vet jag att jag är inne på rätt väg tummenupp.gif
blomkronan
Jag vet att jag frågat tidigare men ska/kan jag ta bort skottet från "mamma banan" för att rädda livet på henne??
Ni sa att jag skulle vänta till våren men tror ni att hon kan klara sig om jag gör det.

Citat Bassam:
för att bebisar behöver mycket näring och vatten så de vinner över mamma stammen som ska dö.

Här kommer mor och dotter...
[attachment=25367:DSC00945.JPG]
[attachment=25368:DSC00946.JPG]

Mamma banan har fått tre nya blad fjärde på väg... sedan jag började sköta den som ni sa bravo.gif
Alexander-VG-zon3
skottet är exakt samma planta som modern . så därav dödar dom inte modern . bara att dom skott som blommar vissnar ner .

så du kan själv välja att låta den vara kvar eller inte , då såg ju mitt skott på bilden !!

vill du flytta skottet gör det på våren eller sommaren , då ska skottet ha ca 3 till 6blad , det du visar är alldeles för litet för att flyttas .
Sofiia
Skottet kan döda modern så jag tar alltid genast bort nya skott (fast jag vet att flaxss kommer säga annat...). flirting.gif
Det hände med min mammas bananplanta därför vet jag att det kan inträffa. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:12) *
Skottet kan döda modern så jag tar alltid genast bort nya skott (fast jag vet att flaxss kommer säga annat...). flirting.gif
Det hände med min mammas bananplanta därför vet jag att det kan inträffa. smile.gif

andra sidan ingen här på odla vet vad som hände om det är skottet fel .

jag har bild bevis . och jag vill gärna ha bevis ( någon fakta ) som säger annat . och alla mina andra har också skott utan att dö . hade en banan samma som blomkronans och den levde vidare med massor skott i sådär 3-4år tror jag .

tänker man logiskt så varför skulle den bara döda delar av sig själv ? när det tillhör samma underjordiska stam .

bilden här visar tydligt vad jag skriver om ,, att det är bladen som vissnar men stammarna i jorden lever vidare som inaktiva tillväxtpunkter .

http://www.natureproducts.net/forest_produ...ubinea_corm.jpg
http://www.natureproducts.net/forest_produ...usa_basjoo.html ( titta på bilden längst nere , den lever än även med skott , den motsäger dig sofia )
Sofiia
Varför det kan hända?
T.ex. räcker inte resurserna till för bägge och det nya livskraftigare skottet tar över. Till en början är det ju moderplantans näringsupptag som plantan lever av. Skulle ta bildbevis om jag hade en tidsmaskin rolleyes.gif Jag säger inte att det ALLTID dödar moderplantan men det kan hända. Själv skulle jag åtminstone bli lite sur då eftersom min bananplanta är över 7 år gammal. Jag är heller inte intresserad av fler bananplantor så skotten ryker därför genast.

Men vi har diskuterat detta tidigare och jag kommer inte att ändra min åsikt för jag tror ändå såpass mycket på mina egna erfarenheter! smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:39) *
Varför det kan hända?
T.ex. räcker inte resurserna till för bägge och det nya livskraftigare skottet tar över. Till en början är det ju moderplantans näringsupptag som plantan lever av. Skulle ta bildbevis om jag hade en tidsmaskin rolleyes.gif Jag säger inte att det ALLTID dödar moderplantan men det kan hända. Själv skulle jag åtminstone bli lite sur då eftersom min bananplanta är över 7 år gammal. Jag är heller inte intresserad av fler bananplantor så skotten ryker därför genast.

Men vi har diskuterat detta tidigare och jag kommer inte att ändra min åsikt för jag tror ändå såpass mycket på mina egna erfarenheter! smile.gif

men sofia det är inte ''bägge'' det är samma PLANTA !!!!

inaktiv !! inaktiv skott tar inte näring . näringen får skotten ja men då det inaktiva moder skottet inte har blad så använder det heller inte näring och skotten får istället näringen . se på bilderna gärna ( och andra också ) .

är moderskottet kvar och den får skott så är det ändå en ''planta'' fast större planta , som vilken annan stor växt som helst . det är ju grundläggande skötsel om växter att större plantor behöver mer både vatten och näring . varför ska stora baner va ett undantag ?

MariaS
Jag har haft 7-8 skott på mina bananplantor över vintern Däremot har den stora plantan dött efter blomning, vare sig den haft skott eller inte.

Jag brukar som sagt alltid ta bort och plantera om skotten på våren, när plantan ändå ska planteras om.
Visst kan man behöva ge mer vatten och näring, medans skotten sitter kvar. Men så länge man ger plantan en någotsånär vila (aningen svalare), så är det ingen större panik.

BAra som en extra parentes då.

Jag har en bananplanta som är åtta år nu. Den har totalt gett lite över 30 skott och lever altså fortfarande. Helt enligt den skötslemetod jag tidigare angivit.
lissa
Jag tror inte att det är skotten som dödar mamman, däremot har jag hört att blomningen kan göra det... smile.gif
Sofiia
Lustigt nog så hände det iallafall smile.gif .
Men visst kanske det inte händer ofta för jag har nog haft många skott som inte dödat moderplantan.

Den plantan blommade inte och sköttes precis lika som alltid då det inträffade.
blomkronan
Jag vet hur jag ska göra nu... thanks.gif
Jag låtter skottet sitta kvar för det är som du säger MariaS det är blommningen som dödar mamman inte skotten.

Flaxss jag håller med dig det är en planta det ser man tydligt på rotten du visa. Intressant sida du länka till tror du man kan som privat person beställa därifrån eller är det bara för grossister? Har du beställt därifrån själv?

Tack alla nu behöver jag inte oroa mig längre, nu ska jag istället fokusera på att ge den vatten och ljus så den klarar vintern... cool.gif /Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 07-10-2008, 19:26) *
Jag vet hur jag ska göra nu... thanks.gif
Jag låtter skottet sitta kvar för det är som du säger MariaS det är blommningen som dödar mamman inte skotten.

Flaxss jag håller med dig det är en planta det ser man tydligt på rotten du visa. Intressant sida du länka till tror du man kan som privat person beställa därifrån eller är det bara för grossister? Har du beställt därifrån själv?

Tack alla nu behöver jag inte oroa mig längre, nu ska jag istället fokusera på att ge den vatten och ljus så den klarar vintern... cool.gif /Mari

jag tror man kan handla där som privat , men man måste ha paypal sedan vet jag inte om man kan handla från sverige .
blomkronan
Har inget paypal. Visste heller inte vad det var så jag var ute och googla hitta vad det va!
Har du ett paypal konto? som du använt? så man vet att det fungerar?? Man kan väll även använda sig av den när man handlar via svenka sidor eller är det för utlandsbetalningar?

Det vart många frågor confused.gif giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 07-10-2008, 19:56) *
Har inget paypal. Visste heller inte vad det var så jag var ute och googla hitta vad det va!
Har du ett paypal konto? som du använt? så man vet att det fungerar?? Man kan väll även använda sig av den när man handlar via svenka sidor eller är det för utlandsbetalningar?

Det vart många frågor confused.gif giggle.gif

nepp jag har inget så jag vet inte om det är bra eller dåligt men jag tror att det funkar bra .

jag vet inte om dessa sänder till sverige ? annars har dom en del roliga växter
http://www.palmcentre.co.uk/Category.aspx
http://www.tropicalcentre.com/tropicalcent...st.php?cat_id=1
http://www.florentsia.com/2shopda.html
http://www.europalms.be/plants_start.htm
blomkronan
Ja, det var mycke roliga sidor. Frågan är om det är möjligt att skicka planter? dom plaseras väll i lastutrymet på planen så dom dör väll på vägen. Men om dom har frön kan man ju beställa. Jag ska ta mig en ordentligare titt på sidorna...

Tack för tipsen...
lissa
Man kan oftast kunna betala med ditt vanliga kreditkort om du inte har paypal konto. Jag använder alltid mitt visakort.
Här finns det en massa olika Musor ( bananerna är musor) att kolla upp, och om du går till hemsidan finns det en himla massa andra roliga och ovanliga växter..
klicka här
blomkronan
CITAT (lissa @ 08-10-2008, 00:10) *
Man kan oftast kunna betala med ditt vanliga kreditkort om du inte har paypal konto. Jag använder alltid mitt visakort.
Här finns det en massa olika Musor ( bananerna är musor) att kolla upp, och om du går till hemsidan finns det en himla massa andra roliga och ovanliga växter..
klicka här

länken fungera inte... sidan kan inte vissas säger datorn angry.gif Kan du ge mig en ny länk...
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 07-10-2008, 23:10) *
klicka här

åhh tusen tack , letade efter den igår . fast jag tror att dom bara leverera inom UK/GB .

CITAT (blomkronan @ 08-10-2008, 01:32) *
länken fungera inte... sidan kan inte vissas säger datorn angry.gif Kan du ge mig en ny länk...

http://www.jungleseeds.co.uk/
lissa
Jo du kan köpa utanför UK , man betalr mer för frakt än om man bor i UK, och man får bara köpa sånt som är tillåtet att odla i sitt land, och köp för minst 10 libras fordras. Det var bara ett exempel av firmor som har Musas, men deras sida med just musas/bananas är väldigt bra eftersom man får en massa information om alla arter som finns.. Har letat upp en ny sida ( från jungle seeds igen) med Bananas, men du får säkert upp många fler under Musas..hoppas det lyckas den här gången..Du kanske ska kolla med din antivirus så att det inte är den som blockerar sidan så att du inte får upp den..Annars får du skriva adressen själv, tre w. jungleseeds.co.uk...men vi försöker här först
här
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 08-10-2008, 20:01) *
Jo du kan köpa utanför UK , man betalr mer för frakt än om man bor i UK,

fast det gäller inte plantor . fröer levererar dom till utlandet och rötter,knölar,lökar levererar dom inom Eu . om jag förstått det rätt . man kan ju välja på deras startsida vart man vill handla
blomkronan
CITAT (lissa @ 08-10-2008, 21:01) *

Den länken fungerade. Många fina länkar ni tipsa om Lissa och Flaxss
Tack så mycket nu har jag en del att läsa... tummenupp.gif
blomkronan
Så nu var det dax... fröna har varit i vatten nu i 3 dagar dax för plantering.

Frö av Musa acuminata "superdvärgbanan"
[attachment=25523:DSC00952.JPG]

Frö av Musa sikkimensis "Vinterhärdig Himalayabanan"
[attachment=25524:DSC00949.JPG]

Frö av Ensete glaucum "Vinterhärdig Snöbanan"
[attachment=25525:DSC00953.JPG]

Ställ i stark sol och undervärme 25-30 grader fuktigt inte vått är instruktionen.
Jag har valt att ställa dom i mitt gammla akvarium, där får dom varmt, undervärme av elementet, ljust, och fuktigt. Jag hoppas det ska gå bra. blush.gif

Är det någon som har erfarenhet av att odla i akvarium??
MariaS
Akvarium är suveräna som drivbänkar. Problemet är när de ska ut ur akvariet. Den vanliga rumsluften har inte lika hög luftfuktighet, så det krävs en lång avvänjningsperiod.
blomkronan
CITAT (MariaS @ 09-10-2008, 16:42) *
Akvarium är suveräna som drivbänkar. Problemet är när de ska ut ur akvariet. Den vanliga rumsluften har inte lika hög luftfuktighet, så det krävs en lång avvänjningsperiod.

Tack MariaS för dit svar, det ska jag tänka på sen, när det är dax att flytta ur plantorna.
//Mari
Alexander-VG-zon3
ska du så dom så ha hög värme och mycket ljuse !! . runt +25c +30c .

har dom det för svalt och fuktigt så ruttnar fröna väldigt snabbt .

jag sådde bananer när jag bodde hemma ( väldigt varmt och fuktigt rum ) den första grodde på 2dagar och resten under samma vecka . sådde samma fröer detta år och det har inte hänt nåt på flera månader . och många fröer har ruttna<t -
lissa
Men blomkronan, hade du redan dom där fröna ??? För så fort brkar dom ju inte levereras, du kanske hade en riktig illeverans biggrin.gif Det ska bli roligt att höra rapporter hur det går för dig..
Min är en Musa Ensete, och den är inte så där väldigt kinkig med luftfuktighet och mycket värme. som dom andra kanske är.. Visst är det bäst om den kan få det, men inte livsviktigt..men du har nog en annan Ensete, för mitt frö var mycket större vill jag minnas...
Flaxss..visst är det så att man inte får skicka efter växter , rättare sagt, man får inte importera något som har jord, åtminstonde har det varit så förr.. Men just från Jungleseeds brukar man ju skicka efter speciella frön, så det var därför jag skrev att dom skickade inom EU utan problem... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon