Sidor: 1, 2
blomkronan
CITAT (flaxss @ 09-10-2008, 18:14) *
ska du så dom så ha hög värme och mycket ljuse !! . runt +25c +30c .
har dom det för svalt och fuktigt så ruttnar fröna väldigt snabbt .
-

Flaxss
Ja visst, jag ska ha dom i mitt akvarium, just nu har vi inte satt på elementen under akvariet i vardagsrummet där bananfröna ska bo eller rättare sagt vi stängde av dom för det blev för varmt för oss. Men dom ska få det bästa crazy.gif

Lissa
Jag hade beställt hem fröna tidigare, från svenska sidor, jag tänkte skaffa fler sorter... men jag ska se först att jag klarar dessa innan jag skaffar fler blush.gif

Jag har en termometer i akvariet som står på +25 grader så jag tror det räcker. Sätte in en luftfuktighetsmättare oxå har 69% i akvariet, vilken % tror ni att jag bör ha i akvariet? är 69% för mycket eller för lite. Timer på belysningen just nu på 10 timmar, tror ni att jag ska ha flera timmar?

Just det!... lysröret jag har i är för Fiskar slap.gif jag måste kanske byta?? Vad ska jag ha??? den som sitter där är 45 cm lång... Jag får inte loss den jag kan inte se vad det står på den!
//Mari

MariaS
Lugn Blomkronan. Lysröret är för vattenväxterna, inte fiskarna!

När jag sådde mina bananfrön (i forntiden... giggle.gif ), vill jag minnas att de grodde utan problem på fönsterbrädan i köket. Gamla hederliga metoden, blöt krukväxtjord i kruka och plastpåse. Har för mig att de gror ganska snabbt.
blomkronan
Va skönt att höra, så jag kommer inte få fennor på bananerna då giggle.gif

Nu är det bara vänta och se... dom får stå kvar i akvariet när jag sedan ska vänja av dom från luftfuktigheten i akvariet tänkte jag ställa ut dom i förrådet i vår, där har jag hög luftfuktighet samt det kommer nog hålla samma temeratur där i vår som jag har inomhus. Bara dom inte har vuxit ur akvariet till dess unsure.gif
blomkronan
Så ville bara rapportera lite...
Inget har kommit upp än från banan fröna men...

Bananbebis har vuxit tummenupp.gif
[attachment=26075:DSC00955.JPG]
Mamma och bebis får fukt via luftfuktare och jag duchar dom med flaska varje morgon

En liten tacke jag har haft. Kan dom må bättre av att ha ljus fler timmar om dygnet?
I länder där dom växer har dom mera ljustimmar än 14. ?? Tror ni att jag ska öka timmarna för bananen?
MariaS
14 timmar blir bra. Du märker ganska snart skillnad med luftfuktigheten i alla fall.
blomkronan
Helt otrolig vad bebis växer...

[attachment=26374:DSC00159.JPG]

Och mamma banan får nya blad varje vecka...

[attachment=26375:DSC00160.JPG]

Först är jag rädd att det ska dö...!
Och när dom växer som dom gör så här års...blir jag orolig ohmy.gif
Ska dom växa så här nu?? när det är dax för vintervila eller behöver inte bananer sova?

g.gif Dom mår ju jätte bra! Men jag vill ju inte att.. som andra berättat. "Plötsligt dog den"
MariaS
Inget ovanligt att de växer så här. Så länge de får bra med ljus, behöver du inte oroa dig.
blomkronan
Jätte tack för ditt svar. Nu kan jag vara lugn kompiskram.gif
Jag fortsätter sköta dom som jag gjort, dom verkar trivas med det wub.gif
Alexander-VG-zon3
Tropiska arter som din har ingen vintervila därav att den växer för förhållanden är bra .
blomkronan
CITAT (flaxss @ 26-10-2008, 17:56) *
Tropiska arter som din har ingen vintervila därav att den växer för förhållanden är bra .

Tack... Vad skönt att höra, Då fortsätter jag sköta den som jag gjort. biggrin.gif

Till er som undrar hur jag gör...
Duschar 1-2 ggr varje dag. På och imellan bladen, en gång på morgonen och ibland på kvällen när jag kommer hem från jobbet, ljus ca 14 timmar om dygnet.
hoegan
CITAT (blomkronan @ 26-10-2008, 20:40) *
Tack... Vad skönt att höra, Då fortsätter jag sköta den som jag gjort. biggrin.gif

Till er som undrar hur jag gör...
Duschar 1-2 ggr varje dag. På och imellan bladen, en gång på morgonen och ibland på kvällen när jag kommer hem från jobbet, ljus ca 14 timmar om dygnet.

Hejsan. Hur ofta vattnar du den? Jag har själv köpt två stycken små bananplantor:)

Så här ser min planta ut just nu:)
blomkronan
CITAT (hoegan @ 04-11-2008, 21:49) *
Hejsan. Hur ofta vattnar du den? Jag har själv köpt två stycken små bananplantor:)

Så här ser min planta ut just nu:)

Ååå vad söt den var, den kommer snart bli stor... dom växer fort om dom trivs. Det har jag märkt yes.gif
Jag vattnar inte så ofta... jag duschar mäst. Jag planterade min i en större kruka, Ställde den i en stor ytterkruka med lekarkulor i botten och imellan innerkrukan och ytterkrukan och en massa kulor på ytan. Så fukten stannar kvar länge... den står ju inte i vatten direkt. Jag har en fuktmätare som jag stoppar i ibland för att kolla att den är fuktig. Min har nog aldrig "torkat ur" jag håller den fuktig hela tiden.

Var fick du tag på en bananplanta så här års?? Jag vill få tag på flera!

Hälsning Mari
Alexander-VG-zon3
på sommaren har mina alltid ett lager med vatten på fatet som dessutom är flytande näring i .

CITAT (blomkronan @ 05-11-2008, 00:33) *
Var fick du tag på en bananplanta så här års?? Jag vill få tag på flera!

Hälsning Mari

det brukar finans bananplantor kvar på en del blomsteraffärer och plantskolor med krukväxts avdelning .

http://www.palmkungen.se/ annars har han här haft bananer till salu ( oj läste mer på sidan dom nytt kommer in till våren ! )
hoegan
Hej. Vad roligt att du tyckte de var söta:) Jag köpte de på Flowerteam på väla (helsingborg)

Har börjat spruta på bladen på mina två små nu:) Och de verkar tycka om det till 100%

Men då ska dom alltså inte torka ut, utan alltid ha lite vatten?
blomkronan

CITAT
http://www.palmkungen.se/ annars har han här haft bananer till salu ( oj läste mer på sidan dom nytt kommer in till våren ! )
Tack Flaxss för länken den hade jag inte set innan... kan nog bli en beställning till våren crazy.gif
En lotus banan vill jag ha yahoo.gif

CITAT
Men då ska dom alltså inte torka ut, utan alltid ha lite vatten?

Ja, Jag håller min fuktig hela tiden... tips från Flaxss. Och hittils har det visat sig vara rätt. Nya blad helatiden en-två st kommer per veckan...

[attachment=26902:DSC01095.JPG]

[attachment=26903:DSC01098.JPG]

Så här mycke har bebis vuxit nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon