Alexander-VG-zon3
08-11-2008, 12:20
CITAT (Österläge @ 07-11-2008, 21:28)

Nu är det mildare igen här i göteborg, har inte varit minusgrader de senaste nätterna. Jag kom på en sak ang oliven - nu står den under ett trädgårdsbord för att skyddas mot regn men det blir ju mörkt, inte så bra... Men i sovrummet har vi inte värme på o fönstret öppen på natten, så det blir bara 16-18 grader som max. Skulle det funka att ha oliven där istället? Då kan den ju stå torrt o ljust men inte för varmt... Eller måste det vara max 10 grader?

ljuset behöver du inte vara orolig för . är det under +10c kan oliver stå helt mörkt .
den vill inte ha över +10c för att må som bäst . men klarar av högre temp men då måste man ge den sommarlikande förhållande dvs ljust ( extra ) hög fukt och vattna lite mer .
Österläge
08-11-2008, 13:42
OK, då gör det inget för ljuset då, men det blir ju rätt fuktigt ute när det regnar... Jag kollade temperaturen i sovrummet i natt och det är bara 12-14 grader, vilket är "värst" tror du - lite för varmt eller fuktigt? Den vill ju ha det torrt på vintern men det är svårt att få det ute...
Alexander-VG-zon3
08-11-2008, 15:09
Där den växer vilt är det regnigt och fuktigt på vintern .
fukt vill den ha på vintern ( runt bladen ) även jorden kan vara lätt fuktigt . men den vill inte stå i vatten eller vara dyblöt . har du den i väldräneradjord så kan den även vara ute i solen och under bar himmel . mina har aldrig haft regnskydd . dock mer frost det blir är det givetvis bättre att den står torrt som möjligt . hur hade du tänkt ha den i vinter ?
men när du har den ''inne'' i ca +10 +5c bör du ha den torrare i jorden men luft runt bladen . inne är det stillluft och en konstant temp vilket gör att det lättare ruttnar . men även inne ska inte bladen ha det alltför torrt i luften .
jag hade haft den kvar ute .
Österläge
08-11-2008, 21:50
OK, då har jag missuppfattat lite, trodde det var viktigt att den var torr. Nu står den i en plastkruka med dräneringshål i botten så det borde ju inte vara för blött då. Jag har ställt den invid väggen, på frigolit för att komma upp från marken. När det blir kallare tänkte jag vira in den i fiberduk eller bubbelplats eller nåt (vet att bubbelplast kan bli för tätt så isåfall ska jag lufta). Jag behåller den nog ute då, verkar lättare att skydda mot stark kyla (som dessutom inte är så vanlig här på västkusten längre) än att hålla rätt luftfuktighet inomhus!
Alexander-VG-zon3
08-11-2008, 22:29
lätt fukt i jorden skadar den inte och fukt om bladen vill den ha . ska den vara ute under hela vintern är det bra om det inte blir blött . det är skillnad på fukt och vara dyblöt .
skydda den med fiberduk ett par lager när det blir under -5c -7c . blir det under -10c kan du vira om bubbelplats och sedan ta veck platsen när det blir milt .
det är faktiskt bra för oliven om där är fukt som den kan börja dricka under våren , så bladen inte torkar .
Österläge
10-11-2008, 21:17
Jo det är klart, den kan ju gilla fukt men inte vilja vara blöt. Nu stå den under bordet igen, det regnar o blåser så väldigt... Men om det blir kallt igen ska jag föja råden om duk o bubbelplast! Känns som att det ska gå... Spännande att se om den klarar sig!!
Alexander-VG-zon3
10-11-2008, 21:42
CITAT (Österläge @ 10-11-2008, 21:17)

Jo det är klart, den kan ju gilla fukt men inte vilja vara blöt. Nu stå den under bordet igen, det regnar o blåser så väldigt... Men om det blir kallt igen ska jag föja råden om duk o bubbelplast! Känns som att det ska gå... Spännande att se om den klarar sig!!

lycka till , hoppas verkligen att den klarar sig över vintern . skulle den se förfärlig ut på våren så vänta in i juni innan du ger upp .
Österläge
10-11-2008, 22:01
Ok det ska jag! kanske uppdaterar här oxå, under tiden...
Österläge
17-11-2008, 13:45
Plötsligt blev det kallt igen! 4 minusgrader hos mig i morse kl 6-7, naturligt nog varmare i stan nu på lunchen men ändå klart o friskt. Lade på min gröna vinterduk på växterna i krukor i morse, de hade väl velat ha den i natt men bättre sent än aldrig... Verkligen omväxlande väder nu, i går fick jag hälla ut litervis med vatten ur de krukor som inte stod under bordet och idag är det minus... Jag ska samla mer eklöv att lägga i rabatten, de jag samlade under förra köldknäppen har blåst bort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.