Full version: Anonyma odlaister?
Sidor: 1, 2, 3
Red Top
Jag bara undrar!
Varför vill man vara anonym när man är inne på forumet. Är det som alkoholister som smygsuper, gömmer flaskor osv. Eller är det någon ny rörelse som startat för medlemmar med ett alltför häftigt odlaberoende?
Anonyma odlaister. AO. g.gif
MariaS
CITAT (Red Top @ 13-10-2008, 15:53) *
Jag bara undrar!
Varför vill man vara anonym när man är inne på forumet. Är det som alkolister som smygsuper, gömmer flaskor osv. Eller är det någon ny rörelse som startat för medlemmar med ett alltför häftigt odlaberoende?

A.O! a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Myosotis
Jag undrar det också. Har testat funktionen en gång men har inte haft anledning att gå in anonymt sen, har ju inget att dölja. Fick just lära mig att det inte syns att man besökt en medlems profil om man varit inloggad anonymt, men vad är vitsen med det?
Pia L
Jag är inloggad anonym, men inte är det för ett odlaberoende inte, det upphörde för längesedan.
Jag loggar in på morgonen och ut på kvällen, tiden däremellan så gör jag en massa och kikar in då och då för att se om jag fått några svar på mina många frågor t.ex.
Wilmer
Tolvstegsprogrammet har jag redan läst i en annan tråd, men vill inte bli botad flirting.gif
Irene_L
Jag är alltid inloggad anonymt...jag loggar aldrig ut på kvällen så jag är alltid inloggad. Att logga in anonymt började jag med när jag fick kommentarer som..."är du alltid här, har du inget annat för dig". Då blev jag såå trött på att andra skulle kolla upp mig vad jag gjorde så därför loggade jag in anonymt och jag har efter det fortsatt med det. Jag tycker det är skönt att slippa såna kommentarer. tummenupp.gif
faith
CITAT (Red Top @ 13-10-2008, 15:53) *
Jag bara undrar!
Varför vill man vara anonym när man är inne på forumet. Är det som alkoholister som smygsuper, gömmer flaskor osv. Eller är det någon ny rörelse som startat för medlemmar med ett alltför häftigt odlaberoende?

Jag vill hellre fråga, varför är det viktigt för dig att veta vilka som är online?
Aqvakul
Jag är alltid inloggad, förstår inte vitsen med att inte vara det. Ni som inte är inloggade, loggar ni då in när ni ska skriva i en tråd och sen ut igen?
confused.gif
Myosotis
CITAT (Irene_L @ 13-10-2008, 16:40) *
Jag är alltid inloggad anonymt...jag loggar aldrig ut på kvällen så jag är alltid inloggad. Att logga in anonymt började jag med när jag fick kommentarer som..."är du alltid här, har du inget annat för dig". Då blev jag såå trött på att andra skulle kolla upp mig vad jag gjorde så därför loggade jag in anonymt och jag har efter det fortsatt med det. Jag tycker det är skönt att slippa såna kommentarer. tummenupp.gif

Aha... tummenupp.gif tack för en bra förklaring. Det kan jag förstå att man inte vill höra såna kommentarer! Vissa dagar gör jag så också, datorn står på och man springer och gör annat under tiden och bara kikar in ibland. Jag loggar aldrig ut för att ingen kommer åt min dator ändå. Men jag har alltid trott att efter ca. en kvart så syns det inte längre att man är där när man inte varit aktiv.
*Stintan*
Man är ju inloggad fast det inte syns.
Undrar också varför det är så intressant för andra varför någon loggar in anonymt?
Aqvakul
Ärligt talat så bryr jag mig inte hur ni gör, fortsätter själv att logga in.
Alba
CITAT (faith @ 13-10-2008, 16:48) *
Jag vill hellre fråga, varför är det viktigt för dig att veta vilka som är online?

Hej Faith.
Jag hoppar bara in för att säga hej och välkommen tillbaka.
Jag har saknat dig och undrat var du tagit vägen....men där är du ju. smile.gif
Red Top
CITAT (faith @ 13-10-2008, 16:48) *

Jag sa väl inte att det var viktigt för mig, jag hade bara en fundering.

Irene_L hade ju en bra förklaring:

CITAT (Irene_L @ 13-10-2008, 16:40) *
Berith
Jag loggar aldrig in - utom då jag är ofrivilligt utloggad - och jag loggar aldrig ut. Är man inte aktiv på en kvart syns man inte i statistiken, spelar ingen roll om man är anonym eller inte, så att få kommentaren "är du alltid här" förstår jag inte. Om det inte är så att man skriver en massa inlägg hela tiden så man märks av den anledningen...

Och jag vill också vända på frågan - varför är ni här "öppet"? Tycker att båda frågorna är helt ointressanta.
Myosotis
CITAT (Berith @ 14-10-2008, 06:13) *
Och jag vill också vända på frågan - varför är ni här "öppet"?

Jag är inloggad för att jag vill kunna klicka på "Gå till första olästa" och för att jag vill kunna skriva svar. Har inget att dölja, alltså finns ingen anledning att vara anonym.
Berith
CITAT (Myosotis @ 14-10-2008, 08:53) *
Jag är inloggad för att jag vill kunna klicka på "Gå till första olästa" och för att jag vill kunna skriva svar. Har inget att dölja, alltså finns ingen anledning att vara anonym.

Nu tror jag att du har missuppfattat det hela... Om man är inloggad anonymt kan man såklart använda alla funktioner, det är bara alla andra som inte kan se vad de anonyma göra hela tiden. Det är när man är utloggad (och här som 'gäst') som man inte kan använda alla funktioner.
Lady Hamilton

Nu kan det vara så att begreppen blandas här.
Inte inloggad då är man här som gäst =vissa funktioner fungerar inte då
Inloggad men valt Dölja identiteten = Allt fungerar som vanligt men man "syns" inte med användarnamn. Alltså man kan svara på frågor kolla bilder i album, "Gå till första olästa" m.m.
Myosotis
rolleyes.gif Nej, det har jag inte. Jag vet allt det där. Tänkte bara ge ett allomfattande svar... fel igen...

1. Jag är inloggad därför att...
2. Jag är inte anonym därför att...
Berith
Men varför tror alla att man vill dölja nåt för att man är inloggad anonymt??
Myosotis
CITAT (Berith @ 14-10-2008, 09:21) *

Det är liksom den enda förklaringen jag kunde tänka mig tills jag läste Irene_L´s svar. Om du har lust kan du ju berätta varför du gör så. *Nyfiken* Ta det inte som kritik eller så! kompiskram.gif Men man gör ju ett aktivt val när man kryssar i den där rutan, så det måste ju finnas en motivering.
Betty

Jag är inloggad som Anonym - för att man kan vara det.
Jag har inget att dölja jag heller - man behöver inte ha en dold agenda för att inte vilja bli utsatt för allmän kontroll hela tiden tummenupp.gif .
Jag fattar inte varför någon vill kunna ha koll på vad alla andra gör hela tiden, vilka som kollar i sina egna eller andras album, vem som hanterar sin brevlåda, vem som svarar på inlägg just nu, vem som läser inlägg just nu - och vilket, vilka som kollar ens eller någon annans profil.
Varför vill man veta sånt?

Vi lever i ett kontrollsamhälle, övervakningskameror nästan överallt - kan väl va skönt att slippa bevakning nån gång!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 14-10-2008, 09:21) *

Nu har äntligen poletten fallit ner här!
Tydligen kan man uppträda anonymt, men ändå ha tillgång till samma tjänster.

Fattar faktiskt inte varför någon är så angelägen om att vara anonym, men jag bryr mig inte.
Betty
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2008, 09:31) *
Nu har äntligen poletten fallit ner här!
Tydligen kan man uppträda anonymt, men ändå ha tillgång till samma tjänster.

Fattar faktiskt inte varför någon är så angelägen om att vara anonym, men jag bryr mig inte.

Varför läser och skriver du i den här tråden då - om du inte bryr dig? whist.gif
Aqvakul
CITAT (Betty @ 14-10-2008, 09:33) *
Varför läser och skriver du i den här tråden då - om du inte bryr dig? whist.gif

Jag är nyfiken på själva diskussionen och dessutom lärde jag mig ju något nytt om hur det fungerar.

Däremot hur människor gör, tycker jag är deras ensak!
Myosotis
CITAT (Betty @ 14-10-2008, 09:29) *
Jag har inget att dölja jag heller - man behöver inte ha en dold agenda för att inte vilja bli utsatt för allmän kontroll hela tiden tummenupp.gif .
Jag fattar inte varför någon vill kunna ha koll på vad alla andra gör hela tiden, vilka som kollar i sina egna eller andras album, vem som hanterar sin brevlåda, vem som svarar på inlägg just nu, vem som läser inlägg just nu - och vilket, vilka som kollar ens eller någon annans profil.

Vi lever i ett kontrollsamhälle, övervakningskameror nästan överallt - kan väl va skönt att slippa bevakning nån gång!

Ja men det var ju ett utförligt och bra svar! Jag känner det inte som att jag kontrollerar någon. Men om jag går in i min profil så blir jag ju glad när jag ser att B. har hälsat på mig, och det är faktiskt kul att se att man läser samma tråd som någon samtidigt - igen! "Vi måste ha mycket gemensamt", kan jag tänka då. Läser samma trådar, tycker lika i många frågor. Sånt kan jag bli glad av. Det handlar inte alls om att tänka "jaha, nu kl. 9.37 så läser M. den och den tråden. Har han inget jobb att sköta eller?!"

CITAT (Aqvakul @ 14-10-2008, 09:36) *
Däremot hur människor gör, tycker jag är deras ensak!

Självklart!
Bee
Då har jag lärt mig något nytt idag! Tack! Jag trodde att Anonym var detsamma som att inte vara inloggad.

Jag är oftast inloggad men eftersom jag byter dator mellan jobb och hemma så blir jag Gäst ibland. Spelar ingen roll men vill jag se bilder eller göra ett inlägg får jag ju logga in.
Betty
CITAT (Myosotis @ 14-10-2008, 09:40) *
Ja men det var ju ett utförligt och bra svar! Jag känner det inte som att jag kontrollerar någon. Men om jag går in i min profil så blir jag ju glad när jag ser att B. har hälsat på mig, och det är faktiskt kul att se att man läser samma tråd som någon samtidigt - igen! "Vi måste ha mycket gemensamt", kan jag tänka då. Läser samma trådar, tycker lika i många frågor. Sånt kan jag bli glad av. Det handlar inte alls om att tänka "jaha, nu kl. 9.37 så läser M. den och den tråden. Har han inget jobb att sköta eller?!"/..

Om det gör dig så glad så kan jag skriva ett litet inlägg i din gästbok om jag besöker din profil smile.gif . Jag tror inte heller att "man" tänker "jaha, nu kl. 9.37 så läser M. den och den tråden. Har han inget jobb att sköta eller?!" - Jag tycker bara att det är onödigt att man ska behöva synas överallt hela tiden.
Berith

Toppenbra svarat! tummenupp.gif
*Stintan*

Bra förklaring!

Jag själv är ibland inloggad som Anonym av samma orsak men det är inte alltid jag loggar in anonymt. Att jag är det just nu beror helt enkelt på att jag har automatisk inloggning och då blir det ju som det jag kryssade i vid senaste manuella inloggningen. Jag måste alltså logga ut och logga in igen för att ändra så att jag syns och det orkar jag inte. Men ibland känner jag precis som Betty skriver och då blir det att jag loggar in anonymt och så hänger det kvar tills jag orkar ändra.
Berith
Ser nu att flera missuppfattat anonym och inte inloggad. yes.gif Bra att vi redde ut det, det kan kanske förklara varför flera undrat över varför en del är inloggade anonymt.
Myosotis
En sak till som slog mig nyss:
Jag kan nog snarare känna mig "övervakad" om jag inte vet vilka som läst min profil etc. En massa osynliga ögon som spionerar på en - lite kusligt...
Aqvakul
Två frågor:

Om någon är inloggad anonymt, innebär detta att det inte syns om denna person håller på att skriva i en tråd?

Om jag ser att någon håller på att skriva, så brukar jag vänta in det svaret. Det fungerar alltså inte idetta fallet?
Betty
CITAT (Myosotis @ 14-10-2008, 09:51) *
En sak till som slog mig nyss:
Jag kan nog snarare känna mig "övervakad" om jag inte vet vilka som läst min profil etc. En massa osynliga ögon som spionerar på en - lite kusligt...

a0a.gif Jag lovar att säga till om jag går in på din profil! tummenupp.gif yes.gif

Nu har jag varit där! biggrin.gif
*Stintan*
Hur kan du se om någon håller på att skriva ett inlägg?

Berith
CITAT (Aqvakul @ 14-10-2008, 09:52) *
Två frågor:

Om någon är inloggad anonymt, innebär detta att det inte syns om denna person håller på att skriva i en tråd?

Om jag ser att någon håller på att skriva, så brukar jag vänta in det svaret. Det fungerar alltså inte idetta fallet?

Ja på båda frågorna.

CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 09:54) *
Hur kan du se om någon håller på att skriva ett inlägg?

Om du tittar längst ner på den här sidan ser du vilka som är här och läser - och är inloggade synligt. Om namnet är kursivt visar det att personen skriver.
Ramred
Det syns på att användarnamnet blir i kursiv stil, längst ner i tråden, där man ser vilka som är inne och läser.
Myosotis
CITAT (Betty @ 14-10-2008, 09:47) *
Om det gör dig så glad så kan jag skriva ett litet inlägg i din gästbok om jag besöker din profil smile.gif

[attachment=25836:cecyls.gif] Ja gör det! yes.gif
Irene_L
Ja så är det..det syns inte när du skriver ett inlägg om du är inloggad anonymt. Är man inte inloggad anonymt står den som just skriver med "lutande" namn längst ner under tråden.

..................................
Jaha..så har ni redan fått svaret.....ojoj vad långsam jag är giggle.gif
*Stintan*
Oj vad man lär sig hela tiden giggle.gif
Wilmer
Jag kan tillägga att även om du loggar in som anonym syns det i min profil om du varit och hälsat på! Där lämnar även den anonyme fotspår naughty.gif Har jag själv sett hos mig.
Betty
CITAT (Wilmer @ 14-10-2008, 10:56) *
Jag kan tillägga att även om du loggar in som anonym syns det i min profil om du varit och hälsat på! Där lämnar även den anonyme fotspår naughty.gif Har jag själv sett hos mig.
Jasså, intressant! shy.gif Hur då?
DragonLady
Ja nu ramlade nog poletten ner hos mig med.. fattade ingenting av denna tråden först. wacko.gif
Hade ingen aning om vad ni menade med "anonym", tydligen är jag det också då.. var ändrar man det? om man nu orkar...
Anki V
Jag anser inte att det finna något allmänintresse om jag är inloggad på odla eller inte….föresten vill man veta om en användare är inloggad så kan man det ändå.

/Anki
*Stintan*
CITAT (DragonLady @ 14-10-2008, 11:34) *
Ja nu ramlade nog poletten ner hos mig med.. fattade ingenting av denna tråden först. wacko.gif
Hade ingen aning om vad ni menade med "anonym", tydligen är jag det också då.. var ändrar man det? om man nu orkar...

Då får man logga ut och en logga in igen och bocka av "anonym"
Biggan_

Huvudet på spiken Betty!
Därför är jag också anonym! ninja.gif
Wilmer
CITAT (Betty @ 14-10-2008, 11:17) *
Jasså, intressant! shy.gif Hur då?

Även om du är inloggad som anonym så lämnar du fotspår i "senaste besökare" om du kollar in någons profil! Testa själv!
Alba
CITAT (Irene_L @ 14-10-2008, 09:59) *
Ja så är det..det syns inte när du skriver ett inlägg om du är inloggad anonymt. Är man inte inloggad anonymt står den som just skriver med "lutande" namn längst ner under tråden.

..................................
Jaha..så har ni redan fått svaret.....ojoj vad långsam jag är giggle.gif

Aha....det visste jag inte.
Biggan_
CITAT (Wilmer @ 14-10-2008, 12:23) *
Även om du är inloggad som anonym så lämnar du fotspår i "senaste besökare" om du kollar in någons profil! Testa själv!

Jag var inne på din profil nyss Wilmer, inte kan du väl se det?
Alba
CITAT (Wilmer @ 14-10-2008, 12:23) *

Nu har jag titatt i din profil. Jag är inloggad som anonym.
Var ser du att jag varit inne ?

Precis vad jag vill uttrycka.....men du gör det så mycket bättre. rose.gif
*Stintan*
Men jösses det ni skriver får mej bara att än mer fundera på hur nyfikna o snokande människor är egentligen.

Själv kollar jag aldrig efter om någon är inloggad eller inte och det är mycket sällan jag ens går in i min egen profil och kollar. Struntar fullkomligt i om någon anonymt kollat min profil, varför skulle det vara intressant.

Jag läser och skriver i diverse trådar och använder ibland PM-funktionen. Jag har inget som helst behov av att rota runt i profiler eller arkiv för att kolla vad andra pysslar med. Det räcker så bra med det man ser i trådarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon