|
Bettson
14-09-2003, 14:07
Katt i rabatt har diskuterats mycket. Jag irriterar mig på katterna som springer lösa i området men accepterar dom för grannsämjans skull. Vi har tidigare tyckt att vi bemästrat problemet bra när vi tålmodigt dresserat grannkatterna med vattenslang. Dressyren lyckades så bra att katterna gick i tomtgränsen runt vår tomt. I sommar har vi tyvärr inte uppehållit dressyren som vi borde pga tidsbrist. Vi har nämligen bytt pannsystem vilket gjort att dörrar stått öppna och byggnadsmaterial burits ut och in hela semestern och varje helg därefter. Vi gjorde en omgjutning av golven i källaren. Vi hade målat också så ventilationsfönstren stod öppna. Resultatet blev att någon katt gick in och revirpissade i den ännu inte färdigbrunna betongen. Det luktar kattpiss i hela källaren och det går inte att tvätta bort, vi har försökt. Nu vill varenda katt i hela området pinka över detta till sitt revir. Vi nätar luckor och ventiler som sitter ca en meter över mark, men gott luktsinne har de små rackarna. Går det inte att komma in i källaren så får man väl slinka in i huset i stället. Numera kan vi inte ha altandörren stående på glänt. Jag är ganska påhittig och fruktansvärt envis men nu går jag bet. Det är inte långt ifrån att jag begår kattmord. Att inte kunna skörda sitt kryddland. Att vara tvungen att täcka grönsakslandet om man vill ha sallad utan kattpiss det kan jag stå ut med.Men att behöva ha kattpiss och kattskit inne i huset om det inte är hermetisk tillslutet det tycket jag går över gränsen. Finns det några tips?
rosettei
14-09-2003, 14:44
Usch då så där ska man ju inte behöva ha det. Finns det inga kattfångare i kommunen ¤ett nytt arbetstillfälle¤ visst är det lustigt att en del människor väljer katten framför att ha goda relationer med andra människor. För 15 år sen hade vi en katt som gick in i vårt hus. Pratade med grannen om det och svaret jag fick var, gå in och stäng dörren. På den tiden hade vi mycket katter här Igår när jag svar på väg nedför trappan, inomhus, skrek jag till, ah! Där mitt i trappen stod en ungkatt, jättefin, hur den kom in i huset har jag ingen aning om.  Känner ingen lukt efter katten så jag har nog klarat mig.
MaggieA
14-09-2003, 15:38
Det sägs att man skall tvätta stället där dom markerat med ättika. Det döljer tydligen deras revirdoft så de inte går tillbaka till samma ställe. KOlla annars med zoo-affären, de brukar också ha preparat för att ta bort doft samt att "skrämma" katterna.
går det inte att prata med grannarna?? okastrerade katter revirpinkar och det går att få slut på det enkelt genom kastrering och bortagande av lite ädlare delar
kastratkiss luktar inte heller lika äckligt då det är obehagligt för er med lukten är det ju väldigt otrevligt och hänsynslöst att inte kastrera katterna....prata ordentligt med grannarna i sund katthållning ser man till att kastrera katterna så att de inte ger upphov till irritation och stora kattkolonier i städernas utkanter
detta är ett stort problem,säkert fler grannar har problem och absolut inte någon man ska tiga och lida för........ i djurtillsynslagen står det att man ska ta ansvar för sin katt/hund och se till att det inte förstör egendom,eller väcker obehag
om kattägarna vägrar lyssna på dig eller fler kanske ni kan smygkastrera katterna,samla ihop 3-400kr och lidandet är borta för evigt aldrig mer kisslukt,inte bråkande marskatter och nyskördade goda grönsaker utan kattpiss på....
jag förstår mig inte på de oansvariga människorna som skaffar katt för mig är det självklart att ha katterna inne då jag bor i hyreslägenhet och tätort,det finns för många som kan bli lidande av att jag har katterna ute det är en myt att katter inte kan trivas inomhus.för mig är det även självklart med kastrering och id-märkning
prata som sagt med de berörda grannarna för som ni har det nu så kan det inte fortsätta! /Nina-stolt kattägare till tre troll
Åsa K, zon 1
15-09-2003, 07:56
"om kattägarna vägrar lyssna på dig eller fler kanske ni kan smygkastrera katterna,samla ihop 3-400kr och lidandet är borta för evigt" Njae....det kallas för "egenmäktigt förfarande" och är olagligt. Däremot kan ni fånga in katten och lämna den till Polisen som "upphittad" då får ägaren lösa ut katten eller också lämnas den till ett katthem för omplacering. eller avlivas. Det här har ni all laglig rätt att göra. Och om folk verkligen utnytjade detta så kanske "kattägare" tog sitt ansvar på större alvar.
Skaffa en egen katt, och kastrera den! Vi har alltid haft egen katt, och aldrig har någon annan katt gått in i vårat hus eller pinkat i våra rabatter, inte vad vi märkt iaf.... Inga besvär med råttor eller möss heller. Den egna katten håller de andra borta, jag gav tipset till en katthatande granne, som hade samma obehag som du, men han tyckte bättre om hundar, som f.ö. rymde och sprang omkring i området.... Jag har både hund och katt, dom är bästa vänner och håller objudna borta.
Hur kan folk förresten tro, att man kan "se efter" sina katter när de är ute?? Om man inte har raskatter som aldrig går ut förstås, eller tvingar dom att gå i koppel... Katter är oxå nyttodjur, som håller ohyran borta. Men många tycker nog att katter inte skulle finnas alls, så att de kan lägga ut gift ist...
man kan se efter sin katt och hålla den inne,som innekatt jag har inga raskatter utan äkta bondkatter från landet de har tillgång till en innätad balkong
fler borde ha innekatt,då skulle vi slippa irriterade människor med kattbajs och kiss i rabatten
/Nina
Adri-Anne
15-09-2003, 10:53
Jag hade två steriliserade och en kastrerad katt och lika förbaskat så kommer hela områdets katter hit. Nu har jag en kastrerad hankatt.,men ändå har jag femtioelva katter här. Ägarna säger att deras katter vill inte vara inne. dom vill vara ute, men när dom kommer hit är det inte tal om att vilja vara ute, då vill dom inte gå ut istället, det hjälper inte hur många gånger vi lyfter ut dom. Vill vi inte ha katter in hit , får vi bo hermetiskt tillstängt. Att anmäla till kommunen är meningslöst. Ingenting händer ändå.
Tror inte heller att det hjälper att skaffa en egen katt.
Har innekatt — hon vill inte gå ut ens om dörren är öppen. Många av mina grannar har katter, som springer fritt. Men jag har framför allt hundar som håller hyfsat katt-fritt. Inte 100% men bra nära.
vitsippa2
15-09-2003, 11:35
Hej ! Jag har en liten katt GNEJS! Jag dresserar honom som en hund, och säger nej! eller ropar på honom när jag vill nått! Jag tror stenhårt på att katter vist kan lära sig vad dom får och inte får! Gnejs skulle aldrig gå upp på matbordet, hur gått det än ser ut på min talrik! Men grannkatten lyder vist inte dig? Tips! Fråga kattägaren nästa gång om det är hans/ hennes katt som just kissat. Du kommer få ett nej till svar och då säger du! - Bra för jag sköt just den katten! eller i ett villaområde ( gift) så här det väll fullt krig sedan? Ja det blir väll inte bra hur du än gör men ´tipset om en egen katt låter ju bra.
rosettei
15-09-2003, 11:55
CITAT (Saiai @ 15-09-2003, 09:12) Skaffa en egen katt, och kastrera den! Vi har alltid haft egen katt, och aldrig har någon annan katt gått in i vårat hus... När jag mötte den främmande ungkatten inomhus, så låg min katt och sov!!
Vår grannes katt har skitit ett par gånger i vår källare. Grannen vet om det och säger "gör han om det, så tar vi bort han" .
Katten känner väl till mig nu och går aldrig mer in i huset eller tomten. Iskalla hårda vattenstrålar och ett par nävar grus o småsten gör susen.
Katthatare? Icke , har raskatter som inte får ströva fritt ute.
Om alla katter skulle kosta minst 5000:- (även bondkatter) så skulle problemet inte vara så stort.
Nu är det tyvärr så att katter får ströva fritt o pissa o skita var de vill.
Veganvarg
15-09-2003, 15:26
Jag blir så ledsen när jag läser att folk tycker att katter ska hållas instängda, bara för att man vill ha sin rabatt ifred. Att ta bort så mycket av det som är viktigt för katten, för att människan ska få njuta av lite extra lyx... Jag förstår att man har katten inomhus om man bor i en stad eller i tätbebyggt område. Men annars tycker jag katten ska få springa fritt! Stänger man inne katten för att grannarna klagar eller för att den är en fin raskatt, då bör man nog inte ha djur, enligt mig. mvh /ylva
katter är väldigt flexibla djur och motståndet för innekatter sitter hos människor och inte djuren lyckligtvis är även katter sådana djur att de vid minsta missnöje visar det genom protestkissning och dyl.
om jag skulle bo på landet utan grannar skulle jag ha katterna ute nu gör jag inte det och då får jag ta väldigt mycket mer hänsyn till allergiker,småbarnföräldrar och människor som inte listat katten som favorithusdjur.när man bor i tätort/villa/radhus/lägenhet kan man inte vara ansvarslös och elak och bara släppa ut katten hyresvärden har mycket att säga till om,likaså om man bor i bostadsrätt och i värsta fall måste katten väck.
så länge katten får en himla massa stimulans inne så mår den bra mina har ett golv till tak klätterträd,två vanliga som de rasar upp och ner på mina katter dödar byten(pälsmöss iofs,pingisbollar....) och smyger och jagar på varandra inte en enda av dom står vid dörren och jamar och vill ut.och om det sker en dag så tar jag mitt ansvar som kattägare och omplacerar den som vill ut
katter som varit hemlösa(som min kise strimma) är ofta rädda för att gå ut Mio är en bondkattunge,som kom direkt utifrån och in och som inte vill ut tippa är en kattflicka som aldrig varit ute,hon vill inte ut
jag skulle aldrig i mitt liv tvinga ut en katt om inte den vill och aldrig i mitt liv tvinga katterna inomhus om de är vana vid att ströva fritt
/Nina
En bekant till mej har en utekatt som kommer in och går på lådan när den behöver det! De bor dessutom bredvid en lekplats med stor sandlåda. Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt. Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar... och hundar går ju att dressera!
*Felix matte*
15-09-2003, 16:35
CITAT (Veganvarg @ 15-09-2003, 16:26) Att ta bort så mycket av det som är viktigt för katten, för att människan ska få njuta av lite extra lyx...  Man får inte gå till överdrifter heller när det gäller katternas rätt att ströva fritt. Tror nog inte att den människa finns som inte reagerar om man får in en katt som pinkar och skiter inne i ens hem. Katter är husdjur och skall likt hundar skötas av ägaren.
*Felix matte*
15-09-2003, 16:40
CITAT (Betty @ 15-09-2003, 17:31) En bekant till mej har en utekatt som kommer in och går på lådan när den behöver det! De bor dessutom bredvid en lekplats med stor sandlåda. Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt. Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar... och hundar går ju att dressera!  Jag har vid ett tidigare tillfälle berättat om grannens katt som kommer och sätter sig på vår balkongkant och jamar när hon vill bli insläppt Denna katt gör sina behov i skogen och har fått lära sig att lekplatsen är "förbjuden mark" och går aldrig dit. Hon kommer när man kallar på henne och kan också gå i sele. Det går att lära katter bara man har tålamod och mycket kärlek att ge kissen.
CITAT (rosettei @ 15-09-2003, 12:55) När jag mötte den främmande ungkatten inomhus, så låg min katt och sov!!  Det verkar som om vår gamla katt var unik.... I 17 år höll han gannkatterna borta från våran tomt. Han blev påkörd utanför vårt hus i somras. Vet inte om vår nye katt (1 år) lyckas med detta, han kan iaf inte hålla sin mamma borta, men hon nöjer sig med att stryka runt i trädgården och går aldrig in till oss, trots att dörrarna står öppna och hennes son bor här. Kanske är det så att det är okastrerade hankatter som ställer till besvär för andra? Jag önskar jag kunde hålla katten inspärrad på livstid, så slapp jag vara rädd att han skulle bli påkörd. Men jag är glad att det finns ett djur som väljer att bo hos oss utan att behöva förlora sin frihet. Inga grannar har klagar på vår katt, vad jag vet. Men när vår gamle blev påkörd kom grannarna och försökte hjälpa, även de som inte själva hade katt. Kanske jag har tur med grannarna?
 Min katt ställde till stora problem i grannskapet, jag kontaktade vetrinären för rådfrågning och fick svaret Wash & Get off. Snabbt inhandlades denna dyrgrip och överlämmnades till grannfrun. Härom dagen kommer samma grannfru in med lite mindre än en halvflaska och en mycket nöjd min. Kattskrället har hållt sig borta från de ställena hon önskade även garageporten som han tydligen vart otroligt förtjust i, grannsämjan är räddad för denna gången. Men det gäller att preprera ställena efter regn. Alla nöjda och glada. Själv så sprayar jag skinnsoffan så att hans vassa klor inte skall hammna där, även dörrkarmar på uthusen har fått sig flera omgångar så att han inte vill gå in, risken är att han kan bli instängd. Även utomhusvoljären till fåglarna och de har faktiskt fått vara ifred för katterna. Kramisar Anne & Snoddas
CITAT (Betty @ 15-09-2003, 17:31) Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt. Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar... och hundar går ju att dressera!  Katter ÄR smartare än hundar. det är därför de är svåra att dressera... Vill man ha ett absolut lydigt djur, kan man ju skaffa hund.... Jag respekterar dom som har sina katter inspärrade, men jag skulle hellre vara utan katt, eller utan grannar.... Jag måste oxå säga, att jag har medkänsla med er som har haft besvär med grannarnas katter, det är inte roligt att ha huset indränkt i kattpiss. De kattägare som inte har vett att kastrera sina hankatter borde få en påpekan, gärna med bildbevis.... Det är många katter som är lika till utseendet... Det finns hundägare som inte plockar upp bajset oxå, för en tid sen låg det en stor hundlort på vår stenmur vid soptunnan, jag funderade på om hunden hade stått på tå för att kunna lägga den där... Det måste varit en lösspringande hund, eftersom ägaren inte såg det...? Jag tog inte bort den, ifall de skulle gå förbi en gång till och få en chans att städa efter sig. Min hund råkade sätta sig på kanten av en gräsmatta och lägga en lort efter att ha blivit utskälld och vettskrämd av husets stora hund, jag plockade upp skiten och gick hem. Damen i huset ringde direkt och skällde ut mig, men jag förstod inte varför... Kanske för att hon hade hört att jag skrattade till när min vovve "kontrade" utskällningen från deras hund? Jag hoppas att min katt inte ställer till med besvär för andra, men jag bor så nära skogen att jag hoppas den är intressantare än grannens hus.
Bettson
15-09-2003, 20:35
Var köper man wash and getoff? Låter som något himmelskt. Många av er tror kanske att jag är katthatare. Så är inte fallet. Kallades för kattlisa när jag var liten eftersom jag alltid hade minst en katt i släptåg.
Försöker vara en tolerant granne, men när man reser sig från altanen och går in i köket efter ett glas vatten och så står det en kattrackare och pinkar på ärvda finsoffan i matrummet så går säkringen. Tycker inte att denna åsikt är lyx. Bara vanlig hygien.
Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst) Jag är så enormnt stolt över mina djur så jag vill inte att något negativt omdöme skall fällas över dom. Vill absolut inte att min glädje över djuren skall fördunklas av att de orsakar någon annan obehag.
Önskar bara att mina grannar kunde känna samma glädje över sina katter.
En liten speciell erfarenhet. Jag har levt med katter större delen av mitt liv. Min nuvarande katt är en steriliserad honkatt. Hon har en lucka så att hon själv kan avgöra när hon ska gå ut och in. Resultatet har blivit att hon är den katt som tillbringat mest tid inomhus av de jag har haft!!! Jag har fått henne av ena grannen. De övriga närboende grannarna har också katter, så vi tolererar varandras djur.
CITAT (Veganvarg @ 15-09-2003, 16:26) Men annars tycker jag katten ska få springa fritt! Stänger man inne katten för att grannarna klagar eller för att den är en fin raskatt, då bör man nog inte ha djur, enligt mig.
mvh /ylva hm.... Om alla katter finge springa fritt hursomhelst så skulle det drälla av katter i skog o mark. Fåglar skulle inte finnas mer och döda harungar ligga lite varstans. Många av oss som har raskatt har även ett inhägnat uterum där katterna kan vistas när de vill. Jag skulle inte tänka mig att du skulle villja få hem en raskatt som har blivit sönderriven av nån ilsken bondkatt! Vad skulle du göra om ett koppel hundar rusar in till dig ,drar några repor i rummen , käkar upp det de hittar i köket och sen ut igen och samtidigt skrämma livet ur dom djuren du har hemma. Eller om en katt kommer o lägger sig över ansiktet på en litet barn som sover i barnvagnen? Jag tror inte du skulle klappa i händerna o tycka "Oj vad fiiint!" Har man hund, katt eller andra djur så ska man se efter djuren och ge dom den bästa skötseln
CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst) hej, Detta är värt ett stort fång rosor! Sånt har jag aldrig sett att någon hästägare gör. Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så?
syrolis
16-09-2003, 04:53
Vilken otur du haft med en revirhävdande katt som markerat på betongen...
Själv har jag okastrerade honkatter och hankatter och vet vilken plåga lukten eller närmast odören är. (Innekatter och rastgårdskatter)
Jag föreslår följande: Inhandla ett medel som heter Piss off eller om det heter Piss väck ( ska kolla efter vart det kan köpas) och spraya i hala källaren. Efter det så kommer det dofta kraftigt av tvållösning ett tag. Bättre det än kattpisslukt.
Men det räcker ju inte för att få andra katter att sluta att revirmarkera. Det ska finnas något som är neutraliserande och inte tar bort kattkisslukt men neutraliserar hormoner (som lockar). Denna dosa sticks i en stickkontakt och utsöndras under viss tid. Heter Feliway tror jag och köps på större zoohandlare/veterinärer tror jag. Vet inte om det hjälper men kan vara värt ett försök om du är desperat.
Tala med din grannar om kastrering av deras katter. Okastrerade hankatter som strövar omkring är en sanitär olägenhet om de som hos dig förstört och inte håller sig till naturens buskar vid revirhävdande.
Lycka till.
CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Var köper man wash and getoff? I djuraffären eller hos vetrinären, tror att apoteket har den också. Wash & Get Off Ett unikt dubbelverkande medel för inom & utomhusbruk. Neutraliserar illaluktande odör och förhindrar att djuret urinerar på samma plats. Där man inte önskar att ha besök spraya på med medlet. Det efterlämnar en frisk citrondoft och katten eller djuret återkommer inte till dess plats. Min gammla kastrerade hankatt är nog den enda katt som jag vet som nonchalerade medlet helt, tror att han hade fel på doftsinnet. Hälsar Anne
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:30) Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så? Vi är väl trädgårdstokiga!  Hästskit är inte nåt' äckligt, det är nåt man är beredd att betala för!!
*Felix matte*
16-09-2003, 18:22
CITAT (Ina @ 16-09-2003, 19:05) Hästskit är inte nåt' äckligt, det är nåt man är beredd att betala för!!  Här kan du plocka skit helt gratis. Spåret till vänster är hästarnas
Jag börjar befara att min lille misse kommer att bli en sanitär olägenhet snart.... Har ring till veterinären varje morgon för att beställa tid för kastrering, men lyckas inte komma fram. Upptaget, hela tiden... Har han lagt av luren...? Nu kom räkningen för avlivningen av vår gamle katt, det gick på 1230:-...... Vet inte ens om min halvtidslön räcker till ett nytt besök...Och snart avlivar dom missens mamma för att hon inte ville flytta med ägarna till lägenheten, utan envisas med att springa tillbaka till sina gamla kvarter, önskar att jag hade kunnat ta hand om henne, men det finns katthatare i familjen....  Hur kan människor vara så grymma.....
*Felix matte*
16-09-2003, 19:02
CITAT (Saiai @ 16-09-2003, 19:52) Jag börjar befara att min lille misse kommer att bli en sanitär olägenhet snart.... Har ring till veterinären varje morgon för att beställa tid för kastrering, men lyckas inte komma fram. Upptaget, hela tiden... Har han lagt av luren...? Nu kom räkningen för avlivningen av vår gamle katt, det gick på 1230:-...... Vet inte ens om min halvtidslön räcker till ett nytt besök...Och snart avlivar dom missens mamma för att hon inte ville flytta med ägarna till lägenheten, utan envisas med att springa tillbaka till sina gamla kvarter, önskar att jag hade kunnat ta hand om henne, men det finns katthatare i familjen....  Hur kan människor vara så grymma..... Fortsätt ringa! Ibland är de väldigt upptagna och hinner inte svara. Felix var "revirpinkare" och kastrerades därför. Det kostade 1.950Kr och var värt varje krona. Jag har svårt att tro att det finns katthatare, kanske är det bara folk som blivit less olägenheterna. Hade katt för några år sedan men hälsan tålde inte henne så hon fick nytt hem. Håller tummarna för att allt skall ordna sig för dig.
fortsätt ring! trista med okastrerade strilande katter är att om de får fortsätta strila för länge så blir det en vana kastreringen tar bort hormonerna och lukten,men inte beteendet om det manifesterats. lycka till tur nog så kostar kastrering av hankatt bara 350-500 kr,mycket mindre ingrepp än kastrering av katthona /Nina
CITAT (Felix matte @ 16-09-2003, 19:22) Här kan du plocka skit helt gratis. Spåret till vänster är hästarnas  Tycker mej se lille Felix på bilden så jag tror att det är för långt att åka även för att hämta hästskit!  ...men tack för tipset i alla fall...
Hej, Nu vet inte jag om kastrering blir billigare om katten är försäkrad. Men skaffar man sig djur så måste man vara beredd på att det tillkommer veterinärkostnader. Dessa kan bli skyhöga om man inte försäkrat djuret. Tyvärr är de flesta utespringande katterna oförsäkrade och de avlivas om de blir sjuka.
syrolis
17-09-2003, 07:15
Kastrering av katt betalas inte av försäkringar, den täcker bara 75% av kostnaden när katten är sjuk efter en självrisk runt 1500kr ungefär. En veterinärvårdsförsäkring kostar ca 350 kr/ år har jag för mig.
En kastrering av hankatt bör gå på ca 350-600 kr En kastrering av honkatt bör gå på ca 800-1500 kr
Detta beroende på vart i landet man bor och hur många veterinärer som finns.
syrolis
17-09-2003, 07:21
En sak till. Det är inte bara hankatter som urinmarkerar. Även honkatter kan urinmarkera inomhus om de lever i flock med flera honkatter som är okastrerade.
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:30) CITAT (Bettson @ 15-09-2003, 21:35) Själv är jag jättenoga med att hålla efter mina husdjur. Om hästen skiter på ett gångstråk nära bebyggelse så tar jag cykeln tillbaka med plastkasse och grep för att ta undan. Kan nämligen inte fixa det på en gång eftersom jag behöver stege för att komma upp på hästen igen. ( så är det när gamla kärringar har häst)
hej, Detta är värt ett stort fång rosor! Sånt har jag aldrig sett att någon hästägare gör. Det är ju så, ser man hundskit på trottoaren så blir man arg, hästskit reagerar man knappast över. Varför är det så? Jag kan bara svara för mig själv varför jag tycker hund-och kattskit är äckligare än hästskit. Det är bara för att hästskit inte innehåller rester från animalisk föda. Oftast innehåller ju hästskit bara hö, gräs eller liknande vegetaliliska livsmedel och det gör ju inte hund och kattskit. Dessutom brukar det inte vara lika kladdigt med hästskit.
MadeleineB
20-09-2003, 10:18
Till och med husföretag som tex HSB har nu börjat tänka om och insett vilken nytta katterna gör i bostadsområdena!
De tar möss och håller möss och råttor (som till skillnad från katterna är skadedjur) borta och en del andra djur också.
Men jag förstår mycket väl att du inte vill att det ska lukta kattkiss hemma hos dig - det vill väl ingen.
Oturligt att du fick in det. Men skaffa spray i zoo-butiken, det hjälper och håller andra katter borta. Kostar inte många kronor och kan spara mycket irritation, så det kan jag verkligen rekommendera!
Annars kan det vara svårt att hålla katterna ute, om de verkligen vill in.
Lycka till, hälsningar MadeleineB
CITAT (MadeleineB @ 20-09-2003, 11:18) Till och med husföretag som tex HSB har nu börjat tänka om och insett vilken nytta katterna gör i bostadsområdena!
De tar möss och håller möss och råttor (som till skillnad från katterna är skadedjur) borta och en del andra djur också. Ja, är det inte skönt att det oxå blir tyst runt bostadshusen när dessa katter dödar "en del andra djur" såsom fågelungar och harungar. Heder åt HSB! Har inte HSB sett hur det är i städer där de herrelösa förvildade katterna är en plåga?
Nu är det klart! Kom fram till slut! Passade på att ta med vovven så veterinären kunde kolla på hans "analproblem", han skrev ut antibiotika då vovven hade infektion i analkörtlarna, som spruckit... Trodde att båda djuren skulle unvika mig några dagar, de är ju inte sövda utan bara "nerknackade" och troligen hängde med i allt som hände (undrar vad vovven tänkte på när han såg kastrerad utslagen katt framför sig på undersökningsbordet) men dagen efter följde de mig vart jag gick och ville vara i min närhet. Kanske trodde de att jag hade räddat dem från veterinären.....? Antibiotika till vovven fanns inte att få tag på hos apoteket inom de närmaste tre kommunerna, hjälpsam farmacept skulle försöka få tag på veterinären och fråga om annat preparat. Missen verkar ha uppfattat det hela som att "kastrerad katt håller sig inne...?" Var ute och pinkade idag, men kom snart in igen. Men jag håller det för mest troligt, att han tycker det är pinsamt att visa sig ute bland "damerna" med rakad rumpa....... Kostnaden....? Det kommer räkning så småningom, men eg skiter jag i det, djuren är värda hur mycket som helst nästan, skulle inte avliva en katt för att det är dyrt att kastrera den (jag tror det är billigare med kastrering)....
Hej! Är själv en kattägare och har 4 stycken katter som bara är innekatter. Bor i villa så mina katter brukar ha boxningsmatch med grannkatterna. Dom står på varsin sida av fönstret och utövar batalj....Kul att se och ett j***a liv om nätterna. Grannen närmast kastrerade sin katt när vi sa till henne att han gick och revirmarkerade på våra trädgårdsmöbler, gav henne nummret till veterinären jag går hos. Inga problem och katten är idag mycket lugnare och revirandet har slutat. Mitt tips är att antigen prata med kattägaren eller sprida ut bikarbonat i rabatter och där man nu inte vill ha dessa missar fungerar men jag vet inte hur länge =( Annars är det väl till att ta fram vattenslangen och duscha ner kissen.... "Mjau" En annan granne tyckte det var kul att doppa katterna i fotogen och skulle nog inte rekommenderas
digitalkarin
20-09-2003, 17:33
Hahahahaha, skulle alla fåglar försvinna om vi lät våra katter gå ute? Och små söta, halvätna HARUNGAR skulle ligga och skräpa överallt? Vilken dystopi... Och tänk hur många RÅTTOR och MÖSS och SORKAR det skulle finnas om det inte fanns några utegående katter. Sug på den du!
CITAT (digitalkarin @ 20-09-2003, 18:33) Hahahahaha, skulle alla fåglar försvinna om vi lät våra katter gå ute? Och små söta, halvätna HARUNGAR skulle ligga och skräpa överallt? Vilken dystopi... Och tänk hur många RÅTTOR och MÖSS och SORKAR det skulle finnas om det inte fanns några utegående katter. Sug på den du!  Tack för att du sa det! Tänk om vi lät jägarna springa fritt i skogarna året om, då skulle det nog bli tyst i skogen... äh....sa jag emot mig själv nu...? Jag menar, om katten tar en och annan fågel kan vi väl inte göra nåt åt, det är svårare för dom att få tag på småfåglar än möss kanske... och vi får inte göra "fällor" för småfåglarna vid fågelborden, där katterna kan sitta gömda och lurpassa. Hur var det nu, gick det inte väldigt lätt att dressera katter....? Ta ifrån katten småfåglar den fångar så kanske den slutar? Så mycket besvär för ingenting....för katten alltså... Apropå harungar, vi hade en katt på gården som tog harungar, men vi tog ifrån honom dom och kastade bort så han inte fick äta dom, och sen slutade han. Hur ska katterna veta vad som är tillåtet? Vår hund vet att han inte får bita katter, även om de biter honom...
CITAT (syrolis @ 17-09-2003, 08:21) En sak till. Det är inte bara hankatter som urinmarkerar. Även honkatter kan urinmarkera inomhus om de lever i flock med flera honkatter som är okastrerade. Även kastrerade katter av båda könen revirmarkerar har jag sett.
Det verkar inte som att kastrerade katters kiss luktar, och gör det inte det så spelar det väl ingen roll? Jag vet inte hur vår gamla katt gjorde, jag såg honom ibland "duscha" buskarna i vår trädgård, iallafall ryckte det i svansen men jag såg aldrig om det kom nån vätska, och det luktade aldrig kattpiss. Fast jag önskar att katterna känner det, så kanske det skrämmer bort andra katter från trädgården, det funkade med den förra iaf, fast han kanske bara var bättre på att skrämmas....? Vet ni förresten att kiss är helt sterilt, utan bakterier? (bra om det är luktfritt oxå) Fast värre tycker jag nog att människopiss i busskurer och på vissa platser i städer är värre.....
CITAT (digitalkarin @ 20-09-2003, 18:33) Hahahahaha, skulle alla fåglar försvinna om vi lät våra katter gå ute? Och små söta, halvätna HARUNGAR skulle ligga och skräpa överallt? Vilken dystopi...
Och tänk hur många RÅTTOR och MÖSS och SORKAR det skulle finnas om det inte fanns några utegående katter. Sug på den du! :P Nej alla fåglar skulle inte försvinna och halvätna söta harpaltar skulle inte skräpa ner överallt. Hur många ugglor o andra rovfåglar skulle finnas om inte katterna tog död på "alla" sorkar, råttor och möss! Fortsätt o sug du!
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:23) Om alla katter finge springa fritt hursomhelst så skulle det drälla av katter i skog o mark. Fåglar skulle inte finnas mer och döda harungar ligga lite varstans. --- Jag skulle inte tänka mig att du skulle villja få hem en raskatt som har blivit sönderriven av nån ilsken bondkatt!
Vad skulle du göra om ett koppel hundar rusar in till dig ,drar några repor i rummen , käkar upp det de hittar i köket och sen ut igen och samtidigt skrämma livet ur dom djuren du har hemma. Har inte kollat in den här tråden förut eftersom jag inte har katt. Eller ont av någon annans katt heller för den delen.... Ojojojoj! Wille, vi kan ju inte tycka lika i allt. Själv tycker jag att det är djurplågeri att ha innekatter, spelar ingen roll om dom får gå ut ibland under ordnade former - fruktansvärt att "låsa in" djur! Sånt blir jag ledsen av.  Jösses vilken sned uppfattning du har om bondkatter! Dom är väl inte ilsknare än vilken annan katt som helst?? CITAT (Virgo @ 21-09-2003, 01:29) Nej alla fåglar skulle inte försvinna och halvätna söta harpaltar skulle inte skräpa ner överallt.
Hur många ugglor o andra rovfåglar skulle finnas om inte katterna tog död på "alla" sorkar, råttor och möss! Hur ska du ha det??
MadeleineB
21-09-2003, 09:12
Hej igen, Debatten verkar ha blivit ganska infekterad, som det tyvärr ofta blir när det är katter som diskuteras. Undrar varför?
Hur som helst, så är det väl egentligen så att världen är ett ekosystem, där alla arter behövs och där arterna på ett naturligt sätt håller efter varann?
Nu har vi ju redan stört ekosystemet, men vi borde väl sträva efter att återställa det i möjligaste mån? Det är åtminstone min uppfattning.
Men jag vet att alla inte tycker lika. Och tur är det, för allas åsikter behövs. Annars skulle världen vara ett ganska trist ställe, tycker jag.
RESPEKT för att vi alla har olika åsikter och uppfattningar! Det är vad som gör att vi kan samsas här på jorden. Gäller BÅDE människor och djur.
Och det är helt riktigt att kattkiss är sterilt, så det är inte farligt. Men jag vill ju för den skull inte att det ska lukta kattkiss inne hos mig, det vill väl som sagt ingen.
Men att låsa in alla katter och - vad ska man göra med dem som är förvildade - skjuta dem? Det är väl ingen lösning?
Katten har inte varit husdjur lika länge som hunden, så den har mer av otämjdhet och mindre blind lydnad än hunden. Den behöver sin frihet och mår inte bra av att låsas in (fast det kan vara enda lösningen om man bor i sta'n tex, då får man ordna för den på bästa möjliga sätt under givna omständigheter, för jag tycker inte att det ska vara förbjudet att ha katt i sta'n).
Dessutom är hunden ett flockdjur och programmerad att lyda en ledare, medan katten är en individualist som ordnar för sig själv.
Det stämmer nog att det kan bli problematiskt med många katter i ett tättbebyggt bostadsområde, men annars tror jag att det mest är förvildade katter som ställer till problem.
Och varför finns det förvildade katter då? Jo, därför att "snälla" föräldrar låter sina barn få den där gulliga kattungen som den bara inte kan motstå. Men så småningom blir kattungen stor och är inte lika gullig längre. Man flyttar in från landet till stan och "kan" inte ta med sig katten.
Så vad gör man? Sätter katten i bilen, kör ut på landet någonstans, gärna långt hemifrån så att katten inte ska hitta tillbaka och man ska slippa konfronteras med konsekvenserna av vad man gjort. Slänger ut katten ur bilen (visst, man kanske ställer ner den varligt och klappar den litet först), stänger bildörren och kör iväg.
Hur känns det för katten, tror ni? Den har haft ett hem, människor som älskar den, blivit ompysslad och gosad med och litat på människorna. Plötsligt blir den utslängd i en natur som den inte kan klara sig i, för den har blivit beroende av människor för att överleva (och det är VI som har gjort den beroende av oss!).
Den går förstås till ett område där det finns människor, för den behöver mat, värme, omvårdnad och kärlek!
Förvånad?
Det är precis samma sak som att sätta ut oönskade barn i skogen, fast inte förbjudet. Just nu. Men jag hoppas att det blir!
Vi måste respektera varandra! Hälsningar MadeleineB
MadeleineB
21-09-2003, 09:18
Och en sak till:
Jag har haft katter i hela mitt liv. Och det är definitivt inte sant att "bondkatter" skulle vara ilsknare än "raskatter"!
Om man ska generalisera (och det borde man inte göra tycker jag) så är det snarare så att bondkatterna, pga att de inte är så hårt avlade, oftast är "snällare" och lugnare, lättare att ha att göra med.
Jag föredrar definitivt bondkatter, just därför! Men det finns massor av trevliga och gosiga raskatter också.
Ännu ett område där det kunde vara på plats med respekt för varandra? Vissa tycker om att ha och kanske visa upp sina raskatter, som visst är vackra och oftast trevliga också. Andra kanske tycker om katter av andra skäl?
Hälsningar MadeleineB
Blomstersmurfen
21-09-2003, 10:03
Jag har haft "problem" med katter under mina promenader med hundarna. Kaxiga katter som inte flyttar på sig fast man kommer med flera hundar! Låter lite underligt för de flesta, förstås!
Jag vill inte att mina hundar skall jaga över huvud taget (vill inte väcka den björn som sover) och har därför aldrig låtit dem skrämma katter för att "få fart på dem", utan istället lärt dom att dom ska sitta ner och avvakta i möten med bl a katter. I vissa fall när man går i bostadsområden med trånga gångbanor etc har jag blivit tvungen att vända/ta andra vägar pga detta.
Tillsynstvånget gäller alla husdjur i allafall i Stockholm. Tänk om det var någon av mina hundar som satt i vägen för folk och fä som vill passera! Då hade det blivit "andra bullar"!
PS Mina hundar är stora (rottweiler, amerikansk bulldog och samojed)!!! DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|