Sidor: 1, 2
ängsvädd
CITAT (Ralf @ 16-11-2008, 12:42) *
Men detta förklarar inte varför KRAV-märkta varor har högre prispåslag än andra varor....

Det kostar ju mycket mer att hålla djur enligt KRAVS regler och odla utan pesticider.

Edit: Jag slarvläste - du skrev ju prispåslag - det är alltså inte priset som producenten tar som du menar - glöm mitt inlägg wink.gif
Myosotis
CITAT (Netha @ 15-11-2008, 23:35) *
Ekologisk mjölk är inte nyttigare
Kravmärkt är inte nyttigare

Det finns säkert mycket skrivet/forskat i detta ämne, men jag orkar inte leta fram mer än detta.

Personligen tror jag inte alls att mathållning/ekologiskt/icke ekologiskt, har något att göra med vår hälsa.
Den stora boven är alla tillsatser och konstgjorda produkter.
En som verkar vara väldigt populär, är vatten på flaska.
Ofta har den tillsatta mineraler och smaker.
Varför inte dricka det rena kranvattnet?

okej, tack för svar och länkar. Men för det första vet man aldrig vem som har köpt undersökningar och för det andra gäller det bara gift i grönsakerna. Att ekologiskt skulle vara nyttigare hade jag för mig berodde åtminstone delvis på högre halter av vitaminer, och det sägs det inget om här. Sen är det ju sjukt att alla ekologiska grönsaker i studien var importerade. Jag köper hellre svenska äpplen än importerade ekologiska. Det värsta jag har sett var ekologisk honung från Argentina. wacko.gif Säkert mycket miljövänlig transport.
Pirum
Honung kan säkerligen transporteras via fartyg, och honung är ju alls inte lika beroende av exakt kyltemperatur eller leverans på visst datum, som exempelvis banan. Rimligen är det mycket "värre" att köpa ett kilo importerade bananer än ett kilo importerad honung, och mängden bananer man gör av med per person är säkerligen mycket större än mängden honung man slurpar i sig. För att inte tala om lyxig exotisk frukt som flygs in. Men visst känns det onödigt att importera honung från exempelvis Nya Zeeland. Svenska äpplen, helst då ekologiska, bör man självklart köpa - Sverige har bra förutsättningar att odla goda äpplen.

För processade livsmedel utgör råvarukostnaden inte en stor del av det pris vi kunder får betala i butik. Att då en ekologisk vara kostar 100% mer än den ickeekologiska, exempelvis gör väl Wasas ekologiska knäckebröd ungefär det, är hutlöst.

För många varor är dock skillnaderna så små att till och med ensamstående mödrar kan ha råd att handla det ekologiska alternativet, eftersom jag själv är varken ensamstående eller förälder så tycker jag det vore tusan om inte jag skulle anse mig ha råd att köpa ekologisk. Men paprika för 100kr/kg, det är lite väl brutalt för min smak.
(Ovanstående är förresten skrivet med tanke på att just ensamma mödrar, som ofta framhålls som en ekonomiskt utsatt grupp - och det är såklart inte konstigt, är ganska stora konsumenter av ekologiska produkter; de väljer tydligen att prioritera sådana)

Kronpåslag och inte procentpåslag är en god modell som är värd att följa. I alla led.
Ralf
Dagens ekologiska inköp
(priser per kg)
Bananer 17,9:- ekopris 21,90 påslag 22%

Rotselleri
normalpris 12,9, ekopris 29,90 dvs ett påslag på 130%

Och så dagens bästis
Kålrot normalpris 7,9, ekopris 19,90 dvs påsålag på 150%

Snart ger jag upp inköp av ekologiska varor...
Pirum
Smaka på den här då, smörgåsgurka i glasburk.

Björnekulla giftodlade smörgåsgurkor: ca 41kr/kg
Björnekulla ekologiska smörgåsgurkor:ca 49kr/kg
ICAs I Love Eco smörgåsgurkor (tillverkade av Björnekulla vad det verkar): ca 75kr/kg

Det "roligaste" är att en av "mina" ICA Maxi-butiker har plockat bort Björnekullas trots allt relativt billiga ekologiska smörgåsgurka, och ersatt av sin egen radikalt dyrare.

Snacka om påslag! Ibland är de egna varumärkena (EMV) sannerligen inte något ekonomiskt bra val för konsumenten. Måhända är ICAs ekologiska gurka jättegod, men det lär jag ju aldrig ta reda på eftersom den är så förbålt dyr. Några decimeter bort från den står dessutom fortfarande Felix ekologiska för ca 45kr/kg, men hur länge får den vara kvar?
Ralf
Köpte ekologiska moröter på COOP ikväll oxå,
Vanliga morötter för 8,90 kr/kg
Dom ekologiska kostade 19,90.
Det är lika mkt jobb för butiken att sälja dessa.... men naturligtvis säljer dom färre ekologiska med tanke på priset.
Netha
CITAT (Ralf @ 04-12-2008, 14:50) *
Dagens ekologiska inköp
(priser per kg)
Bananer 17,9:- ekopris 21,90 påslag 22%

Rotselleri
normalpris 12,9, ekopris 29,90 dvs ett påslag på 130%

Och så dagens bästis
Kålrot normalpris 7,9, ekopris 19,90 dvs påsålag på 150%

Snart ger jag upp inköp av ekologiska varor...

Här får vi betala 34.90/kg för både rotselleri och palsternacka ... icke ekologisk alltså
En påse med 500 gram morötter kostar 14,90, purjolök extra billig denna vecka = 29.90/kg

Jag kollar aldrig ens på ekologiska ... de "vanliga" är nog dyra.
Tur som är ... så ska jag äta minimalt av rot-och grönsaker. smile.gif
Tobb
En källa på ekologiskt jordbruk, fast från fel synvinkel wink.gif Det hyllas inte direkt smile.gif
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=25860

Citat från sidan.

"- Ser man på Sverige och talar om växtnäringscirkulation, utlakning till Östersjön och sådant är det bara de avdelningar vi företräder som gör sådana mätningar. Jag har inget emot ekologisk odling som sådan men mina resultat visar att det inte håller, säger Lars Bergström."

"- Ekologisk odling ger lägre skördar. Det har långtgående konsekvenser. Man måste använda annan mark för att få samma skörd. Det ökar näringsläckaget och det kan också vara ett hot mot den biologiska mångfalden om det är naturmarker eller skog som omvandlas, säger han." (Holger Kirchmann)

Visserligen är Holger Kirchmann "bara" professon wink.gif Så ni Krav-vänner kanske får ta det med en nypa salt whist.gif
Ralf
CITAT (Tobb @ 13-12-2008, 09:38) *
En källa på ekologiskt jordbruk, fast från fel synvinkel wink.gif Det hyllas inte direkt smile.gif

Neeej o det står ju inte nåt om prissättning och om du läser vidare så e ju mannen rejält ifrågasatt, av andra akademiker!

Netha
Ralf, du kan ifrågasätta mina prisangivelser öppet i forumet. Det tycket jag är mera juste än
att PM.a och säga att du gör det för att vara juste och ge mig chans att ändra mina uppgifter.
Purjolökens pris var fel, men jag undrar om den inte kostar mer idag, den växlar oftast vecka för vecka.

Nåja, här ser du pris på rotselleri mm, palsternackan har alltid samma kilopris som den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon