|
blomkronan
05-12-2008, 21:38
 Nu skulle fröna gro på 7 dagar... jag hade förväntat mig att någon skulle lyckats Skämt och sido...  det tar visst tid... vi får hålla uttttttttttttttttttttt.................. Vi har ju erfarenhet frön andra frön det tar tid i bland KÄMPA PÅsnart har vi en.....vinnare
Rosmarin
06-12-2008, 10:38
Från sydfronten intet nytt... heller
Kajsa i Arvika
06-12-2008, 10:46
Inget nytt här heller  Förutom att det möjligtvis har börjat MÖGLA lite i krukan....
"möglet" kanske bara är dom fluffiga blommorna som vi väntar på?? Inget mögel / fluff eler annat liv i min kruka heller
Solstorm
08-12-2008, 11:24
Kan det handla om språkförbistring?  Jag brukar prata med mina växter på svenska. Det kanske är alldeles fel. Man kanska ska prata spanska eller portugisiska eller något inianskt språk med de just de här fröna istället. Eller anpassar de sig bättre till svenska förhållanden om jag jollrar med dem på svenska?
Rosmarin
08-12-2008, 14:29
CITAT (Solstorm @ 08-12-2008, 11:24)  Kan det handla om språkförbistring?  Jag brukar prata med mina växter på svenska. Det kanske är alldeles fel. Man kanska ska prata spanska eller portugisiska eller något inianskt språk med de just de här fröna istället. Eller anpassar de sig bättre till svenska förhållanden om jag jollrar med dem på svenska?  Mycket bra fråga!!!  Mina utsätts nu efter dessa dagar av väntan då ingenting har hänt för en "chockbehandlig"; Eftersom jag inte har extralysrör eller extravärme för förkultivering, och vårt franska stenhus inte blir jättevarmt vintertid trots uppvärmning så ställer jag sådderna så ljust som möjligt dagtid (=innanför fönstret med enkelglas  ) och när mörkret lägger sig vid fem-halvsex tiden bredvid vedkaminen där det blir ca 40° varmt...
CITAT (Rosmarin @ 08-12-2008, 14:29)  Mina utsätts nu efter dessa dagar av väntan då ingenting har hänt för en "chockbehandlig"; Eftersom jag inte har extralysrör eller extravärme för förkultivering, och vårt franska stenhus inte blir jättevarmt vintertid trots uppvärmning så ställer jag sådderna så ljust som möjligt dagtid (=innanför fönstret med enkelglas  ) och när mörkret lägger sig vid fem-halvsex tiden bredvid vedkaminen där det blir ca 40° varmt...  Med den behandlingen kan det inte gå fel /Anki
blomkronan
10-12-2008, 12:34
Är det någon som har bilder att visa... Hur har ni sått? Specielt från Gillan vill jag se bilder...  har du kamra? Gillan berätta i chatten att något grönt syns...
Maggan H
10-12-2008, 13:32
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 12:34)  Är det någon som har bilder att visa... Hur har ni sått? Specielt från Gillan vill jag se bilder...  har du kamra? Gillan berätta i chatten att något grönt syns...  VA?? Gillan, upp till bevis! Jag vill se! Här syns minsann inget grönt!
 hmm.....hos mig är det grönt......men det är fel som är grönt, men det växer ialla fall
Eva i Höga
10-12-2008, 15:05
Inte ett liv här!
Rosmarin
10-12-2008, 15:09
CITAT (Eva i Höga @ 10-12-2008, 15:05)  Inte ett liv här!  Inte här heller! Gillan, är det sant ??!! ; fram med kameran!!!
CITAT (blomkronan @ 10-12-2008, 12:34)  Är det någon som har bilder att visa... Hur har ni sått? Specielt från Gillan vill jag se bilder...  har du kamra? Gillan berätta i chatten att något grönt syns...  Hihi, klart jag har kamera Blomkronan, men som jag sa så trooor jag bara att det kan vara groddar. Det är i alla fall nåt som "reser" sig på ett fåtal ställen och som inte varit där förut. Man måste dock ha förstoringsglas för att se det  ............Och du! Jag sa faktiskt inte att det var grönt! Jag sa att det såg ut som nåt liknande groddar eller nåt  ..................jag lovar att jag ska försöka fota så snart jag kan, men till saken hör att jag har fått en sprillans ny dator och vi har inte lärt känna varandra än  .... sånt tar sin tid. Det får ni faktiskt förstå  ............jag är för tillfället vare sig här, där eller någon annanstans. Jag har faktiskt separationsångest från min "gamla dator  , sen har jag en massa annat också, men det behöver vi inte ta här Men till saken hör att när jag sådde så hällde jag såjord i en bytta, vattnade igenom, "blötte" din mossa och blandade med lite jord och fröerna så att fröerna från början varit helt synliga, . . Sen satte jag igång mina lysrör och ställde dem där under. Men jag var inte nöjd med rumstemperaturen ( alldeles för kall ), så jag satte helt enkelt byttan med fröerna ovanpå ett av lysrören och har ett annat som lyser ovanifrån. Jag har inte duschat med dem fyra ggr om dan, som var rekomenderat, för då hade de drunknat ( och jag med kanske ). Jag håller dem ändå alltid fuktiga. Det kollar jag flera ggr om dan..............................Tänk om det är så att det faktiskt är "groddar" jag har  ..............jiiiises vad spännande ..........Håll tummarna gott folk
blomkronan
11-12-2008, 01:32
Yes... hoppas det är grodd det vore sååå kul. Vi väntar och ser om du kan få igång din nya dator med att ladda upp kort... det är ju lite pyssel innan man har fått igång alla program man behöver ha.
Maggan H
11-12-2008, 08:13
Åh, skynda dig Gillan att fota!  En riktig närbild så vi kan se det som 'reser' sig  .... Här är fortfarande allt platt som en pannkaka!
Rosmarin
11-12-2008, 09:22
Ja! Ja! Ja! Ja! Jaaaaa!!!!  Skynda dig att visa foton!!!
Inga groddar som syns här inte.....men jag skulle kunna ta och starta vitmossaodling kanske Jag tog färsk vitmossa istället för den torrpressade, och det måste ha rotat sig för det växer och nya frächa mostussar växer med en fin grön färg. Inte tar väl mossan för mycket näring från jorden så att fröerna dör??  eller?
blomkronan
11-12-2008, 21:58
CITAT (Pia L @ 11-12-2008, 15:41)  Inga groddar som syns här inte.....men jag skulle kunna ta och starta vitmossaodling kanske Jag tog färsk vitmossa istället för den torrpressade, och det måste ha rotat sig för det växer och nya frächa mostussar växer med en fin grön färg. Inte tar väl mossan för mycket näring från jorden så att fröerna dör??  eller? Nej det tror jag inte, men den är ju bra för att hålla fröna fuktiga. Min mossa har oxå fått små mostussar
Nääe, det har inte hänt ett dugg nytt under solen här inte  ( eller var det lysrör det var ). Det var/är nog bara önsketänkande från min sida  . Men skam den som ger sig, jag ger inte upp och vi har ju några dar till på oss  ...............nån av er som har nåt nytt att rapportera?
Nopp….förutom att det börjar bli lite grön mossa i krukan.
/Anki
Rosmarin
15-12-2008, 08:52
Nu har vi kommit hem efter ett givande besök i Lappland så nu ska jag ta och gräva fram lite såjord och krukor bara jag får ihop rört pepparkaksdegen först. Eftersom de ser ut att ta tid på sej fröna så tänker jag ta och fila lite på hälften av fröna före jag sår dem. Får se vilken effekt det har... *kliar i fingrarna*
Solstorm
20-12-2008, 21:01
CITAT (Solstorm @ 25-11-2008, 11:37)  Man kan väl säga att jag valde att göra ett forskningsprojekt av Blomkronans frö. Hypotes 1: Blomkronans frö är mycket tåligare än andra fröer. Hypotes 2: Blomkronans frö är inte alls tåligare än andra fröer. 1. Söndag morgon. Lägger alla frö i blöt utom tre. 2. Avstår från att tänka på dem ända tills efter jag har gått och lagt mig. 3. Går upp och fiskar upp fröna ur vattnet och lägger dem i fuktat papper. 4. Avstår från att tänka på dem ända tills nästa midnatt när det närmar sig läggdags. Kallt ute och en kamin som brinner för full spruta= mycket torr luft inne. Pappret som fröna ligger i är så torrt att jag får bryta upp det. Fröna kommer äntligen i en blandning av torv, jord sand och vitmossa. En kruka för dem som inte legat i blöt och två krukor för dem som legat i blöt och i torka. Kära snälla alla odlingars helgon och gudinnor, låt i alla fall ETT frö få gro Det är ju tävling. Finns det något jumbopris? Nu har familjens yngsta medlem (en katt) sett till att de tre krukorna med blomkronans frö fått sig en sväng i golvet också. Om någonsin något av dessa fröna gror så ska jag döpa om den växten till blomkronans stålväxt.
blomkronan
20-12-2008, 23:27
 kul att få komma till historian...  nästan... stålväxt det skulle linné kanske sagt !!! För jag tror att jag har givigt er en utmaning...  Den som vinner ska självklart få ett pris...  Den som först får fröet att gro... får...  Jag har en och annan exotisk växt... den som vinner får välja
Ja, det blir då inte jag som vinner i alla fall. Mina frön ser ut som om de håller på att återgå till ursprunget. Av jord är du kommen…….... /Anki
Mina verkar inte heller vilja vara med, dom trycks uppåt igen så det är väl rena turen om dom skulle gro, mossan är däremot fortfarande fläckvis väldigt grön och fin
Maggan H
22-12-2008, 19:28
Inget tillstymmelse till liv i mina krukor heller, men skam den som ger sig! Så länge de inte har ruttnat finns det ju hopp i alla fall. Mina står numera under lysrör men svalt, 15-16 grader.
blomkronan
23-12-2008, 00:40
CITAT (Maggan H @ 22-12-2008, 19:28)  Inget tillstymmelse till liv i mina krukor heller, men skam den som ger sig! Så länge de inte har ruttnat finns det ju hopp i alla fall. Mina står numera under lysrör men svalt, 15-16 grader. Maggan dom vill nog ha varmare... men dom kan nog vänta till i vår då det blir varmare. Men det tar nog bara längre tid för dina då... Jag har nog drängt mina  Jag tog och exprementerade lite...  det vart föööör blött!! får se om jag får lov att så nya... tur att jag sparde några frön
Eva i Höga
01-01-2009, 18:33
Har det hänt något med blomkronans frö i era byttor? Jag tittar varje dag och tycker att nästa dag blir det nog. Men icke!
Nix, inte ett skvatt har hänt mer än att ett frö har möglat så det har jag plockat bort  . Det känns inte som just de här fröna kommer att ta upp speciellt mycket plats under lysrören i vår /Anki
Rosmarin
01-01-2009, 19:32
CITAT (blomkronan @ 23-12-2008, 00:40)  Maggan dom vill nog ha varmare... men dom kan nog vänta till i vår då det blir varmare. Men det tar nog bara längre tid för dina då... Jag har nog drängt mina  Jag tog och exprementerade lite...  det vart föööör blött!! får se om jag får lov att så nya... tur att jag sparde några frön  Jaha du! Så nya frön skulle jag också vilja göra, men till våren när förhållandena i mitt växthus skulle passa utmärkt enligt såbeskrivningarna  . Till våren tror jag att fröna kommer att ha återgått till sitt ursprung som Anki skrev ' "...av jord är du kommen...". Men jag kanske har fel  ... Hoppas det!!!!
Jag ser inte heller nån förändring i min bytta. Inte mer än nåt mikroskopiskt grönt på en del ställen och det ser inte ut som mögel så förmodligen är det mossa  ...........och det är ingen mening med att be mig fota för kameran slängde sonen i golvet på julafton så den är för tillfället död, men inte begravd......den är på reparation
blomkronan
03-01-2009, 22:37
 oj,oj,oj skicka jag fröna förtidigt!! kanske skulle ha väntat till i sommar hoppas ni har tålamod... eller ska jag skicka ett nytt frö ????? Jag åker ju till thailand snart  och  (bara tre dagar kvar)  kanske jag kan hitta ett "nytt" frö där...
titti49zon6
04-01-2009, 08:32
Hihi,utom tävlan så tycker jag att denna tråd är såååå underhållande att läsa jag får många goda skratt så synd att inget kommit upp för någon ännu,jag sitter här och försöker klura ut vad det kan vara Ha en trevlig resa till Tailand Blomkronan och lycka till i kampen ni andra
CITAT (blomkronan @ 03-01-2009, 22:37)   oj,oj,oj skicka jag fröna förtidigt!! kanske skulle ha väntat till i sommar hoppas ni har tålamod... eller ska jag skicka ett nytt frö ????? Jag åker ju till thailand snart  och  (bara tre dagar kvar)  kanske jag kan hitta ett "nytt" frö där... Nä för jissenamn  ……Skicka inga fler frön. Jag har ett stort tålamod och lite plats under lysrören  . Det är kul med sån´t som är svårgrott också  . Hur roligt skulle det vara om alla skickade frön som gror som ogräs  . Ha så trevligt i Thailand. /Anki
Rosmarin
04-01-2009, 09:54
Hej Titti! Trevligt att du tycker om tråden.
Blomkronan: Ha en riktigt skön resa!!! Vi andra får försöka att ha tålamod under tiden...
Eva i Höga
04-01-2009, 15:46
Du behöver inte skicka fler frön, vi vårdar våra frön ömt och de gror säkert så småningom. Det är ju spännande att se vem som får en grodd först. Ha en trevlig resa!
Maggan H
04-01-2009, 16:41
Absolut inte fler frön blomkronan, lite sport ska det vara att få dem att gro! Och Titti, om du vill vara med så hojta till, du kan ju titta på fröna och sitta och gissa om du inte har ork än att så dom....
Kajsa i Arvika
04-01-2009, 17:41
Inget nytt här heller... å andra sidan e det nog både för mörkt och för kallt här... Ska sanningen fram så e jag nöjd så länge inte katterna välter ner hel härligheten på golvet!!
Rosmarin
13-01-2009, 09:49
Fortfarande inget livstecken från fröna? Inte här i alla fall. Nu får de klara sig själva tills i mitten av februari för jag ska resa "hem" till Sverige i morgon!
Kajsa i Arvika
13-01-2009, 10:24
Inget nytt här men mossan ser pigg ut!  Välkommen hem!
Maggan H
13-01-2009, 14:29
Näe, inget här heller! Men säkert kommer de upp med ljuset och värmen, vissa frö gror bara inte för att det är fel tid, det går inte att lura dom!
Jag är i alla fall imponerad av att den där torra, ihoppressade lilla mossbiten kan grönska och sätta nya rötter........Jag har en egen odling av vitmossa /Anki
Eva i Höga
13-01-2009, 19:27
Vilken söt gumma du har i din signatur, Anki!
CITAT (Eva i Höga @ 13-01-2009, 19:27)  Vilken söt gumma du har i din signatur, Anki!  Tackar.....Jag tyckte att hon påminde lite om mig själv när jag sår. /Anki
Vi får väl vara glada så länge som vi odlar vitmossa istället för mögel ialla fall
blomkronan
22-01-2009, 03:38
Ja... då var man hemma igen... efter en UNDERBAR resa  Jag hade hoppats på att det skulle ha kommit någonting... men  här växer bara vitmossan oxå
Eva i Höga
22-01-2009, 09:12
Välkommen hem! Vi har väl inte gett upp med dina frön än? Inte jag i alla fall!
Maggan H
22-01-2009, 09:58
Åh nej, inte ger vi upp så lätt inte! De kommer säkert! Det är vi som är hejalösa bara!
Neej då, inte har då jag gett upp inte  ................jag vårdar dem så ömt som det bara går och tänker fortsätta med det läääänge till Välkommen hem igen förresten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|